Skrevet av Emne: Tema: Leeds United History  (Lest 27551 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Promotion 2010

Sv: Leeds United: History
« Svar #90 på: Oktober 17, 2018, 07:50:34 »
James Rhodes - History of Leeds

OTD in 1919, Leeds United was formed at a meeting at the Salem Chapel Hall. Earlier the same day, the entire squad of the disbanded Leeds City had been sold at an auction held at the Hotel Metropole. (1/2)




Leeds City had been expelled from the Football League for making illegal payments to players during the First World War. Other teams had done the same but Leeds was made a scapegoat (some things have never changed!) (2/2)

« Siste redigering: Oktober 17, 2018, 07:52:08 av Promotion 2010 »
Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

Promotion 2010

Sv: Leeds United: History
« Svar #91 på: Oktober 17, 2018, 07:55:58 »
Adam Pope

Leeds United turns 99 today

The club is asking supporters to share their favourite #lufc memories by sending a video clip via upload to the website, email to 100years@leedsunited.com or simply share favourite moments via Twitter or Facebook using the hashtag #MyLeeds100.


Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28889
  • Total likes: 2635
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Leeds United: History
« Svar #92 på: Oktober 18, 2018, 22:16:24 »
Vanskelig å plassere Moscowhites skriverier som vanlig, men her plasserer han Pontus' "I don't care" fra intervjuet etter forrige kamp inn i en historisk sammenheng.

Glimrende, som vanlig.

Avslutningen er:

That’s what made Pontus Jansson’s interview after the Brentford game such a powerful and Leedsy statement. Not the swearing, or the “robbery by the referee,” but in between the two, when he was asked to watch his language. “No,” he said. “I don’t care.” And that was perfect, because it has been Leeds United’s attitude to injustice for more than forty years, and here was Pontus telling the country that. The record books might say Bayern Munich won the European Cup in 1975, but in Leeds we say no. We don’t care. That was a robbery by the referee. We are the champions of Europe. Pontus will be fined. He’ll pay it. It’s worth it. We’ve suffered much worse, but never in silence. ◉

Alt, finnes her

https://www.thesquareball.net/leeds-united/square-ball-week-no-dont-care/
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Promotion 2010

Sv: Leeds United: History
« Svar #93 på: November 15, 2018, 23:12:06 »
Mark Ledgard

99 Years Ago today Leeds United @LUFC played their first ever game.
Yorkshire Amateurs @AfcAmmers visited Elland Road in a friendly. United won 5-2. Hunt scored the first Leeds goal.
@LUFCHistory @lufcstats @super_leeds70 @DazKing1971 @leedstats_com @FollowMeAndLUFC @lufcprog

Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

Promotion 2010

Sv: Leeds United's historie
« Svar #94 på: Desember 28, 2018, 00:38:03 »
Mike Yorkie

Leeds United is in my family which makes me immensely proud. My great grandad was Harry Duggan who played for Leeds In the late 1920’s and early 1930’s. He scored a good few goals for the club, but just to think he graced the scared turf makes me and my family very proud!

Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

Promotion 2010

Sv: Leeds United's historie
« Svar #95 på: Januar 01, 2019, 12:53:14 »
Leeds United Memories

Shoot Magazine, October 1980, What Now Leeds?
Adamson gone, Clarke in! #lufc




Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28889
  • Total likes: 2635
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Leeds United's historie
« Svar #96 på: Januar 06, 2019, 21:59:29 »
 
Steve Lawrence
@super_leeds70

Replying to @SpenceleyAdam @LUFCHistory and 11 others
Gerry Francis was the first black player to play for Leeds. Debut in 1957 #lufc

https://twitter.com/super_leeds70/status/1082017075734999041



« Siste redigering: Januar 06, 2019, 22:33:01 av Promotion 2010 »
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Promotion 2010

Sv: Leeds United: History
« Svar #97 på: Januar 14, 2019, 20:38:41 »
Leeds United Memories
Anyone remember this game?
12th August 1977 #lufc
Pre Season Friendly with a hint of crowd trouble.





Michael Hewitt

Arthur Graham  first 2 goals for Leeds there was a running battle with the Belgians a band driving us mad.We had to walk through the Arab quarter pre match an eventful trip.


« Siste redigering: Januar 14, 2019, 20:40:21 av Promotion 2010 »
Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

Promotion 2010

Sv: Leeds United: History
« Svar #98 på: Januar 14, 2019, 23:26:45 »
Graham Denton
Familiar with this one, @BillyBremnerFan? Apparently, the "Owl" badge was ditched by Don Revie as he felt that birds were bad luck. Is that true, @BeautifulBadge?




James Rhodes
At least one owl (an heraldic symbol of Leeds since C17th) had featured on the @lufc crest since the Leeds City days (from 1908) but both Revie & club president Lord Harewood were superstitious about birds & removed it. Revie also had a supposed gypsy curse on Elland Rd exorcised

Even more bizarrely, Revie had a fear of ornamental elephants
Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

Promotion 2010

Sv: Leeds United: History
« Svar #99 på: Februar 01, 2019, 18:40:21 »
Leeds United Memories

Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

Promotion 2010

Sv: Tema: Leeds United History
« Svar #100 på: Februar 02, 2019, 08:57:02 »
James Rhodes

OTD in 1966, Jack Charlton was sent off for @LUFC during a bad-tempered Inter Cities Fairs Cup tie against Valencia which descended into a brawl. After he'd been kicked & punched several times, he chased after Valencia defender Garcia Vidagany determined to get his own back

1/2




However, Vidagany hid behind his team mates & a mass brawl ensued, involving several fans who had invaded the pitch & Police had to intervene. Following a 10-minute suspension of play, both were sent off. Soon after, Valencia’s Sanchez was shown red for a foul on Jim Storrie. 2/2


« Siste redigering: Februar 02, 2019, 08:59:12 av Promotion 2010 »
Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

Jon R

Sv: Tema: Leeds United History
« Svar #101 på: Februar 02, 2019, 10:16:26 »
Artig poeng at en kamp i Inter Cities Fairs Cup ender i masseslagsmål og 3 røde kort.  :D

Messebycupen (merkelig navn) var vel den norske betegnelsen før den ble omdøpt til det mer passende «UEFA cupen».
Jon R.

Promotion 2010

Sv: Tema: Leeds United History
« Svar #102 på: Februar 02, 2019, 10:25:48 »
Artig poeng at en kamp i Inter Cities Fairs Cup ender i masseslagsmål og 3 røde kort.  :D

Messebycupen (merkelig navn) var vel den norske betegnelsen før den ble omdøpt til det mer passende «UEFA cupen».

Det som er det mest irriterende er at Fairs-cupen på den tiden ikke lenger er godkjent som en offisiell turnering. Så våre seire er altså radert ut!

While the Inter-Cities Fairs Cup is recognised as the predecessor to the UEFA Cup, it was not organised by UEFA. Consequently, UEFA does not consider clubs' records in the Fairs Cup to be part of their European record.[3][5] However, FIFA does view the competition as a major honour.[

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Inter-Cities_Fairs_Cup
Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

Promotion 2010

Sv: Tema: Leeds United History
« Svar #103 på: Februar 13, 2019, 08:04:55 »
James Rhodes

OTD in 1971, @LUFC were on the wrong end of one of the biggest ever FA Cup upsets, losing 3-2 to 4th Division Colchester Utd. Made up of journeymen & veteran professionals, Colchester was dubbed “Dad’s Army” by the press but had taken a 3-0 lead by half-time.

1/2

Two of the goals were scored by former England international Ray Crawford who later said they'd planned to unsettle Leeds keeper Gary Sprake with high balls. Norman Hunter & Johnny Giles pulled 2 goals back but the minnows held on for a famous victory.

2/2



Husker du denne kampen?  ;)
Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

Jon R

Sv: Tema: Leeds United History
« Svar #104 på: Februar 18, 2019, 11:58:00 »
Allan Clarke var i søkelyset i en annen tråd nylig. Clarke var en fantastisk spiller men dessverre en ganske fryktelig manager, som heller ikke alltid tok seg veldig godt av spillerne sine. Heller ikke de to av de andre legendene fra Super Leeds tiden, Eddie Gray og Billy Bremner, hadde stor suksess i managerstolen, selv om ettermælet til de to sistnevnte er noe bedre enn Clarkes. Her er en versjon av historien fra innsiden, fortalt av Gary Hamson som var spiller under alle de tre klubblegendene. Intressant lesning!

http://www.sheridan-dictates.com/he-wore-the-white-shirt-gary-hamson.php
« Siste redigering: Februar 18, 2019, 12:19:28 av Jon R »
Jon R.

veteranen

  • Gjest
Sv: Tema: Leeds United History
« Svar #105 på: Februar 18, 2019, 13:20:52 »
Allan Clarke var i søkelyset i en annen tråd nylig. Clarke var en fantastisk spiller men dessverre en ganske fryktelig manager, som heller ikke alltid tok seg veldig godt av spillerne sine. Heller ikke de to av de andre legendene fra Super Leeds tiden, Eddie Gray og Billy Bremner, hadde stor suksess i managerstolen, selv om ettermælet til de to sistnevnte er noe bedre enn Clarkes. Her er en versjon av historien fra innsiden, fortalt av Gary Hamson som var spiller under alle de tre klubblegendene. Intressant lesning!

http://www.sheridan-dictates.com/he-wore-the-white-shirt-gary-hamson.php

Absolutt et interessant intervju med Gary Hamson, ja.

Totalslakt av Allan Clarke. Skamros av Eddie Gray.

Eddie Gray var en glimrende spillerutvikler, det kan det ikke herske noen tvil om.
Hans betydning for "champange-fotballen" som ble spilt av Leeds fra 1998 til 2001 er undervurdert av mange. David O’Leary fikk hovedæren, men blant de unge Leeds-spillerne var det Eddie som ble høyest verdsatt. Og Eddie Gray hadde jo også trent flere av dem siden 1995. Først to år som juniortrener, deretter en sesong som sjef for reservelaget i 97/98 – da de vant reservelagserien for første gang i klubben historie.

Og da O’Leary i realiteten degraderte Eddie Gray ved å gjøre Brian Kidd til førstelagstrener våren 2001, tok det heller ikke lange tiden før vi fikk en se langt mer forsiktig spillestil, som – kombinert med en del andre uheldige ting, som f.eks DOL idiotiske bokutgivelse – bidro til at det etterhvert utviklet seg til en sportslig nedtur i andre halvdel av 2001/02 sesongen.

Gary Hamson snakket i intervjuet om en person i trenerstaben som skulle ha dolket Eddie i ryggen da han ble sparket som manager høsten 85. Mannen han snakker om er Keith Mincher – som da var sjef for vårt juniorlag.

Mincher gjorde seinere en solid karriere som en av Englands fremste sportspsykologer.

Promotion 2010

Sv: Tema: Leeds United History
« Svar #106 på: Februar 19, 2019, 08:47:38 »
Moscowhite

#LUFC: judged culturally unacceptable in the English game, since 1919


 :o
Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

Promotion 2010

Sv: Tema: Leeds United History
« Svar #107 på: Februar 19, 2019, 15:12:50 »
Moscowhite

#LUFC: judged culturally unacceptable in the English game, since 1919


 :o


Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

Promotion 2010

Sv: Tema: Leeds United History
« Svar #108 på: Februar 21, 2019, 17:27:14 »
The  League Magazine

Wilbur Cush of Leeds United





Et sjeldent fargefoto fra 50-tallet!
Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28889
  • Total likes: 2635
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Tema: Leeds United History
« Svar #109 på: Februar 21, 2019, 18:07:17 »
The  League Magazine

Wilbur Cush of Leeds United





Et sjeldent fargefoto fra 50-tallet!

He moved to Leeds United in 1957 and took over the captaincy from recently departed Leeds legend John Charles. Cush was a very versatile player who could play at centre-back and centre-forward. His performances at Elland Road earned him his call up to Northern Ireland for the 1958 World Cup. Overall at Leeds he made 90 appearances and scored 9 goals. In 1960 he moved to Portadown F.C. later moving back to his first club, Glenavon F.C., as a player and later a coach. With his football career over, Wilbur became a butcher in Lurgan. He died in 1981.

https://en.wikipedia.org/wiki/Wilbur_Cush

LITT mer fyldig her  :)

http://www.ozwhitelufc.net.au/players_profiles/C/CushW.php
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Promotion 2010

Sv: Tema: Leeds United History
« Svar #110 på: Mars 02, 2019, 13:24:29 »
James Rhodes
OTD in 1968, @lufc won their first major trophy under Don Revie by beating Arsenal 1-0 to lift the League Cup. Terry Cooper scored the decisive goal after 18 minutes (he later claimed to have dreamed that he would get the winner).
1/2




The Arsenal keeper could only clear an Eddie Gray corner as far as the left edge of the area from where Cooper volleyed home. The game threatened to erupt into violence shortly before half-time after Frank McLintock barged into Gary Sprake but the interval allowed tempers to cool





LeedsMe
#OnThisDay in 1968, #LUFC came out 1-0 winners over Arsenal to win the League Cup at Wembley.

#LeedsMe

https://twitter.com/leedsmetv/status/1101746460331192320?s=12

Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

Promotion 2010

Sv: Tema: Leeds United History
« Svar #111 på: Mars 03, 2019, 20:58:52 »
https://www.bbc.co.uk/news/amp/uk-england-leeds-47415891?__twitter_impression=true


Navnene til LU-storheter på stolryggen til en frisør!
Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

Promotion 2010

Sv: Tema: Leeds United History
« Svar #112 på: April 06, 2019, 09:14:12 »
James - Leeds That

Enjoy the beamback today everyone.

Here’s a picture of our first ‘closed-circuit beamback’ in 1968 vs Rangers in the Inter Cities Fair Cup QF.

Attendance: 22,000!!!

#lufc #awaydays

Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

Jon R

Sv: Tema: Leeds United History
« Svar #113 på: April 06, 2019, 09:52:44 »
https://www.bbc.co.uk/news/amp/uk-england-leeds-47415891?__twitter_impression=true


Navnene til LU-storheter på stolryggen til en frisør!
Mystisk historie. Hvorfor chairman legenden Leslie Silvers navn på baksiden av «Leedsstoler» fra 60 tallet når han kom til klubben vår tidlig 80 tallet?
Jon R.

Promotion 2010

Sv: Tema: Leeds United History
« Svar #114 på: April 06, 2019, 11:41:10 »
https://www.bbc.co.uk/news/amp/uk-england-leeds-47415891?__twitter_impression=true


Navnene til LU-storheter på stolryggen til en frisør!
Mystisk historie. Hvorfor chairman legenden Leslie Silvers navn på baksiden av «Leedsstoler» fra 60 tallet når han kom til klubben vår tidlig 80 tallet?


Det var bare et utvalg på bildene fra 60-tallet antar jeg. Kanskje noen nyere.
Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

Jon R

Sv: Tema: Leeds United History
« Svar #115 på: April 06, 2019, 11:48:00 »
https://www.bbc.co.uk/news/amp/uk-england-leeds-47415891?__twitter_impression=true


Navnene til LU-storheter på stolryggen til en frisør!
Mystisk historie. Hvorfor chairman legenden Leslie Silvers navn på baksiden av «Leedsstoler» fra 60 tallet når han kom til klubben vår tidlig 80 tallet?

Det var bare et utvalg på bildene fra 60-tallet antar jeg. Kanskje noen nyere.
Merkelig og litt irriterende at de utelot bilde av Silver stolen. Jeg har forøvrig googlet de andre navnene vi ser opp mot «Leeds United», uten treff. Uansett en god historie.

Den Revie stolen ville nok generert noen fine summer på en auksjon.
Jon R.

Promotion 2010

Sv: Tema: Leeds United History
« Svar #116 på: April 11, 2019, 07:51:44 »
En av de STORE, se hvor liten han er!!!




#batty
Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

jaho

Sv: Tema: Leeds United History
« Svar #117 på: April 11, 2019, 11:55:05 »
En av de STORE, se hvor liten han er!!!




#batty

Brian Deane også innom i ungdommen altså.. Selv om han er født i Leeds, trodde jeg han bare hadde de to seniorspiller-periodene hos oss..

Jon R

Sv: Tema: Leeds United History
« Svar #118 på: April 11, 2019, 12:07:03 »
En av de STORE, se hvor liten han er!!!




#batty

Brian Deane også innom i ungdommen altså.. Selv om han er født i Leeds, trodde jeg han bare hadde de to seniorspiller-periodene hos oss..
Ser at en meget ung Jack Clarke er der også.(ved siden av broren til Paul Scoles).  Overraskende. Han så faktisk eldre ut på den tiden enn nå, samt at han hadde veldig fin og dyp "tan" etter en sommer i syden. Var også ukjent at Dean Saunders var fra Leeds.
Jon R.

Runar

Sv: Tema: Leeds United History
« Svar #119 på: April 11, 2019, 12:54:15 »
En av de STORE, se hvor liten han er!!!




#batty

Brian Deane også innom i ungdommen altså.. Selv om han er født i Leeds, trodde jeg han bare hadde de to seniorspiller-periodene hos oss..


Nå er dette Leeds City Boys og ikke Leeds United da.