Skrevet av Emne: Financial Fair Play (FFP)  (Lest 39234 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

ar9

Sv: Financial Fair Play (FFP)
« Svar #30 på: Mai 30, 2019, 20:03:56 »
Vi ligger vel ikke så dårlig an har!  ;D


FFP gir mulighet til £ 39 mill i minus over en 3-års periode.


How do Leeds United compare?

In the 2016/17 season the Whites posted a profit of £1m while the two campaigns previous United made losses of £7m and £9m respectively, leaving Leeds well within the £39m boundary to comply with the fair play regulations.



Altså:
2017-18: ? -> salg av Taylor og Wood ga + £ 18 mill, men mange kjøp også (vanskelig regnestykke pga akademispillere som kom inn) !
2016-17: + £ 1 mill.
2015-16: - £ 7 mill.
2014-15: - £ 9 mill.



Skulle tro vi er kanskje rundt null om vi ser 3 år fremover med full pott (£ 13 mill) til spillere hvert år!


Hvordan står vi nå?

De siste 3 årene har vi minimum utgifter i ....

Altså:
2018-19: ? -> salget av Vieira gjorde at dette gikk opp-i-opp med Bamford. Rene utgifter gikk vel til Douglas. Kiko kom kun inn på lønn, ikke kjøp.
2017-18: ? -> salg av Taylor og Wood ga + £ 18 mill, men mange kjøp også (vanskelig regnestykke pga akademispillere som kom inn) !
2016-17: + £ 1 mill.
2015-16: - £ 7 mill.
2014-15: - £ 9 mill.

Akademi spillere inn teller ikke på FFP når den kjøpes inn, men inntekten ved salg gir klubben pluss ift FFP.

På 3 år kan vi ha utgifter til spillerkjøp på rundt £ 36 millioner! Dvs £ 13 i året i snitt!

Vi har nok noe, men langt i fra de 36 det er snakk om!

Her står klubben ganske fritt til å handle stort og flott på 3-4 plasser!!!
Og det tror du skjer..? yeah right ;)

Nå har ikke jeg satt meg så godt inn i FFP.
Men det handler vel ikke bare om hvor mye man kjøper og selger for?

Det dreier seg vel om hvor stort tap man kan bokføre de tre siste sesongene.
Altså en måte å begrense hvor stort tap en eier kan gå inn å dekke.
Begrense hvor dårlig klubben kan gå økonomisk.

Eller har jeg misforstått helt?

Promotion 2010

Sv: Financial Fair Play (FFP)
« Svar #31 på: Mai 30, 2019, 22:47:06 »
Vi ligger vel ikke så dårlig an har!  ;D


FFP gir mulighet til £ 39 mill i minus over en 3-års periode.


How do Leeds United compare?

In the 2016/17 season the Whites posted a profit of £1m while the two campaigns previous United made losses of £7m and £9m respectively, leaving Leeds well within the £39m boundary to comply with the fair play regulations.



Altså:
2017-18: ? -> salg av Taylor og Wood ga + £ 18 mill, men mange kjøp også (vanskelig regnestykke pga akademispillere som kom inn) !
2016-17: + £ 1 mill.
2015-16: - £ 7 mill.
2014-15: - £ 9 mill.



Skulle tro vi er kanskje rundt null om vi ser 3 år fremover med full pott (£ 13 mill) til spillere hvert år!


Hvordan står vi nå?

De siste 3 årene har vi minimum utgifter i ....

Altså:
2018-19: ? -> salget av Vieira gjorde at dette gikk opp-i-opp med Bamford. Rene utgifter gikk vel til Douglas. Kiko kom kun inn på lønn, ikke kjøp.
2017-18: ? -> salg av Taylor og Wood ga + £ 18 mill, men mange kjøp også (vanskelig regnestykke pga akademispillere som kom inn) !
2016-17: + £ 1 mill.
2015-16: - £ 7 mill.
2014-15: - £ 9 mill.

Akademi spillere inn teller ikke på FFP når den kjøpes inn, men inntekten ved salg gir klubben pluss ift FFP.

På 3 år kan vi ha utgifter til spillerkjøp på rundt £ 36 millioner! Dvs £ 13 i året i snitt!

Vi har nok noe, men langt i fra de 36 det er snakk om!

Her står klubben ganske fritt til å handle stort og flott på 3-4 plasser!!!
Og det tror du skjer..? yeah right ;)

Nå har ikke jeg satt meg så godt inn i FFP.
Men det handler vel ikke bare om hvor mye man kjøper og selger for?

Det dreier seg vel om hvor stort tap man kan bokføre de tre siste sesongene.
Altså en måte å begrense hvor stort tap en eier kan gå inn å dekke.
Begrense hvor dårlig klubben kan gå økonomisk.

Eller har jeg misforstått helt?

Spot on....


Fotball relatert gjeld er nøkkelen. Annen drift regnes ikke med!
Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

Josch

Sv: Financial Fair Play (FFP)
« Svar #32 på: Mai 30, 2019, 23:41:27 »
Ja. Det er underskuddet over tre år som teller.

De største utgiftspostene i regnskapet vil være lønninger knyttet til fotballen og kjøp av spillere. Phil Hay skrev i går at Leeds vil gå ca £15 mill i minus i forrige sesong, (spillersalg før 01.07 kan justere dette). Da er det ikke rom for mange dyre spillerkjøp netto  i sommer, hvis neste sesong har de samme kostnader. Han antyder at det gjelder å være heldig med lånespillerne, noe Leeds ikke var sist. Villa og Derby lånte f.eks bedre kvalitet.

Han har et poeng. Alle i ch.ship er bundet av FFP, og stiller derfor ganske likt (utenom parachute money klubbene).  Birminghams straff (minus ni poeng) har satt en støkk i alle klubber, og ulovlige overskridelser over tre år godtas ikke. Gode lånespillerne kan derfor bli avgjørende, i tillegg til en smart coach.

Jeg ser ikke hvordan en evt ny eier/medinvestor skal kunne endre på FFP-begrensningen selv om de har mye penger. Da må de gjøre et nytt bokførings tricks som EFL ikke har tenkt på.

ibster

Sv: Financial Fair Play (FFP)
« Svar #33 på: Mai 30, 2019, 23:43:14 »
16/17

Kjøp // 8,58 € M
Salg // 7,58 € M (Cook)
Netto -1€ M


17/18

Kjøp // 28,43 € M
Salg // 17,5 € M (VVood)
Netto -10,93 € M


18/19

Kjøp // 11,3 € M
Salg // 6,7 € M (Vieira)
Netto - 4,6 € M


19/20

Kjøp // 25  € M (3-4 spillere)
Salg // 5-10 € M (2 av de fra A-laget som blir erstattet, f.eks Berardi / Dallas / Roofe? + smårusk og unggutter som ikke blir satset på i Leeds. f.eks Ekuban, Pearce, Coyle, et. al)
Netto - 15-20 € M


Jeg trodde inntil nylig at 19/20 vinduet ville se omtrent sånn ut om vi fortsatt skulle spille CC til høsten. Da skulle det bli rock'n'roll og "garantert" opprykk.

Nå har de jo offentlig gått ut og sagt at det ikke blir noe handling i sommer men at det skal lånes. Det er hvertfall tydelig forventningsstyring til oss. Håper i det siste at det er luretaktikk fra Radz og Orta.

Vi er ikke i nærheten av å feile FFP i år og klubben kunne teoretisk sett brukt ~30 MP netto før FFP ville blitt et problem om midlene hadde vært tilgjengelige. Riktignok hvis Bielsa er enig i at det er det som må til. Derfor trodde jeg Rad ville gå for gull nå, gamble innenfor rimelighetens grenser. I mitt hode er det netto kjøp for max 20MP. Gambling utenfor rimelighetens grenser er ~35mp.

For om man skulle heve risikoprofilen litt så er det vel umulig å finne et bedre tidspunkt å gjøre det enn nå?! Bielsa, bra stamme i laget, tapte på målstreken osv..

Jeg har undervurdert betydningen av megasmellen til Eleven Sports UK i vinter, på Radz evne til å "skyte inn" penger. Og/eller så har jeg bommet med vurderingen av risikovilligheten hans. Det er klart han er god for 30 MP, tror dessverre han ikke er spesielt likvid om dagen pga nevnte smell fra Eleven Sports... Og det virker ikke som om han vil ha med flere eiere.

Lånespillere er bra og jeg tror vi er en attraktiv destinasjon for unge lovende, men vi trenger å heve kvaliteten i stammen på laget. Vi har manglet én Saiz og én James, eller en 10er og en ving om du vil. Tror det er viktig å ikke bytte 10er om vi rykker opp til PL, en av de viktigste i Bielsasystemet. Og nei, det MÃ… ikke være dyrt men det må være gjennomscouta og sanksjonert av Bielsa.

Om midlene er der så har vi absolutt muligheten til å ta mer risiko økonomisk. Feiler vi risikerer man noen magre år og salg av arvesølv, men vil man ta den risken har tidspunktet aldri vært bedre sånn jeg ser det.

Kjører et nytt innlegg i den løpende anmeldelsen av eierforholdet hans etter sommeren. Holder meg rolig inntil videre. Jeg skriker ikke om at vi MÃ… bruke penger. Dog hadde jeg en forventning om det gitt den sportslige utviklingen på forrige sesong, Bielsa og klubbens økonomiske forfatning. Men om vi rykker opp med Gotts, Stevens og Shackleton et.al som "nye på a-laget" så syns jeg selvsagt det er kulere enn om vi hadde kjøpt etablerte spillere.

Etter den jævla nedturen som begynte med kampen mot Wigan er jeg nå mer enn noe annet lettet over at Bielsasagaen fortsetter i Leeds.

ar9

Sv: Financial Fair Play (FFP)
« Svar #34 på: Mai 30, 2019, 23:49:28 »
Vi ligger vel ikke så dårlig an har!  ;D


FFP gir mulighet til £ 39 mill i minus over en 3-års periode.


How do Leeds United compare?

In the 2016/17 season the Whites posted a profit of £1m while the two campaigns previous United made losses of £7m and £9m respectively, leaving Leeds well within the £39m boundary to comply with the fair play regulations.



Altså:
2017-18: ? -> salg av Taylor og Wood ga + £ 18 mill, men mange kjøp også (vanskelig regnestykke pga akademispillere som kom inn) !
2016-17: + £ 1 mill.
2015-16: - £ 7 mill.
2014-15: - £ 9 mill.



Skulle tro vi er kanskje rundt null om vi ser 3 år fremover med full pott (£ 13 mill) til spillere hvert år!


Hvordan står vi nå?

De siste 3 årene har vi minimum utgifter i ....

Altså:
2018-19: ? -> salget av Vieira gjorde at dette gikk opp-i-opp med Bamford. Rene utgifter gikk vel til Douglas. Kiko kom kun inn på lønn, ikke kjøp.
2017-18: ? -> salg av Taylor og Wood ga + £ 18 mill, men mange kjøp også (vanskelig regnestykke pga akademispillere som kom inn) !
2016-17: + £ 1 mill.
2015-16: - £ 7 mill.
2014-15: - £ 9 mill.

Akademi spillere inn teller ikke på FFP når den kjøpes inn, men inntekten ved salg gir klubben pluss ift FFP.

På 3 år kan vi ha utgifter til spillerkjøp på rundt £ 36 millioner! Dvs £ 13 i året i snitt!

Vi har nok noe, men langt i fra de 36 det er snakk om!

Her står klubben ganske fritt til å handle stort og flott på 3-4 plasser!!!
Og det tror du skjer..? yeah right ;)

Nå har ikke jeg satt meg så godt inn i FFP.
Men det handler vel ikke bare om hvor mye man kjøper og selger for?

Det dreier seg vel om hvor stort tap man kan bokføre de tre siste sesongene.
Altså en måte å begrense hvor stort tap en eier kan gå inn å dekke.
Begrense hvor dårlig klubben kan gå økonomisk.

Eller har jeg misforstått helt?

Spot on....


Fotball relatert gjeld er nøkkelen. Annen drift regnes ikke med!

Da vil jo økte lønnskostnader i all høyeste grad spille inn.
Kanskje også bøtene vi fikk for spionasje og ‘failing to control players’ etc..?

ibster

Sv: Financial Fair Play (FFP)
« Svar #35 på: Mai 30, 2019, 23:59:59 »
Ja. Det er underskuddet over tre år som teller.

De største utgiftspostene i regnskapet vil være lønninger knyttet til fotballen og kjøp av spillere. Phil Hay skrev i går at Leeds vil gå ca £15 mill i minus i forrige sesong, (spillersalg før 01.07 kan justere dette). Da er det ikke rom for mange dyre spillerkjøp netto  i sommer, hvis neste sesong har de samme kostnader. Han antyder at det gjelder å være heldig med lånespillerne, noe Leeds ikke var sist. Villa og Derby lånte f.eks bedre kvalitet.

Han har et poeng. Alle i ch.ship er bundet av FFP, og stiller derfor ganske likt (utenom parachute money klubbene).  Birminghams straff (minus ni poeng) har satt en støkk i alle klubber, og ulovlige overskridelser over tre år godtas ikke. Gode lånespillerne kan derfor bli avgjørende, i tillegg til en smart coach.

Jeg ser ikke hvordan en evt ny eier/medinvestor skal kunne endre på FFP-begrensningen selv om de har mye penger. Da må de gjøre et nytt bokførings tricks som EFL ikke har tenkt på.
Det er timingen som er viktig. FFP testen skjer igjen neste vår.

Får vi en ny investor som kjøper spillere for 30 millioner pund i sommer blir det ikke noe pes med FFP om vi ikke rykker opp. Men da må vi selge det som selges kan... rykker vi opp er det null stress.

Forenklet eksempel gitt at klubben taper 5 MP per år i drift.
2019-2020:
-25 på spillerkjøp
(-35 på totalen)

2018-2019:
-5 på spillerkjøp
(-10 på totalen)

2017-2018:
-10 på spillerkjøp
(+1 på totalen)

-39 mill på totalen. Så lenge eier kan tilgi 24 MP i gjeld (diffen mellom -15 - maks tillatt udekket tap og -39 (maks tillatt tap)) så er det i orden.
« Siste redigering: Mai 31, 2019, 00:20:19 av ibster »

Josch

Sv: Financial Fair Play (FFP)
« Svar #36 på: Mai 31, 2019, 14:08:30 »
Ja. Det er underskuddet over tre år som teller.

De største utgiftspostene i regnskapet vil være lønninger knyttet til fotballen og kjøp av spillere. Phil Hay skrev i går at Leeds vil gå ca £15 mill i minus i forrige sesong, (spillersalg før 01.07 kan justere dette). Da er det ikke rom for mange dyre spillerkjøp netto  i sommer, hvis neste sesong har de samme kostnader. Han antyder at det gjelder å være heldig med lånespillerne, noe Leeds ikke var sist. Villa og Derby lånte f.eks bedre kvalitet.

Han har et poeng. Alle i ch.ship er bundet av FFP, og stiller derfor ganske likt (utenom parachute money klubbene).  Birminghams straff (minus ni poeng) har satt en støkk i alle klubber, og ulovlige overskridelser over tre år godtas ikke. Gode lånespillerne kan derfor bli avgjørende, i tillegg til en smart coach.

Jeg ser ikke hvordan en evt ny eier/medinvestor skal kunne endre på FFP-begrensningen selv om de har mye penger. Da må de gjøre et nytt bokførings tricks som EFL ikke har tenkt på.
Det er timingen som er viktig. FFP testen skjer igjen neste vår.

Får vi en ny investor som kjøper spillere for 30 millioner pund i sommer blir det ikke noe pes med FFP om vi ikke rykker opp. Men da må vi selge det som selges kan... rykker vi opp er det null stress.

Forenklet eksempel gitt at klubben taper 5 MP per år i drift. ??
2019-2020:
-25 på spillerkjøp
(-35 på totalen)

2018-2019:
-5 på spillerkjøp
(-10 på totalen)

2017-2018:
-10 på spillerkjøp
(+1 på totalen)

-39 mill på totalen. Så lenge eier kan tilgi 24 MP i gjeld (diffen mellom -15 - maks tillatt udekket tap og -39 (maks tillatt tap)) så er det i orden.

Jeg ser det ikke så enkelt. Driften ser i det virkelige liv ut til å være mye større enn minus £5 mill per år.  Og hvis det kjøpes gode spillere for 30 mill i  sommer så skal disse ha lønn som forverrer resultatet mer enn bare disse 30 millionene for 2019/20.

2017/18 :
Her var det ca £ 20 mill i minus i drift. Det vet vi 100% sikkert fra regnskapet. Salg av Wood begrenset dette til -4,3 mill i resultatet.

2018/19:
Hay skriver at Leeds i 2018/19 tapte noe over 15 mill i siste sesong pr 28.05.2019 (trolig lønninger, samt kjøp/ salg med litt netto minus).

2019/20:
Driften neste sesong vil sannsynligvis være  i samme størrelse (minus 15-20 mill) med de samme kostnader som foregående år. Dette er basert på det vi vet om driftskostnader for 2017/18 og 2018/19.

Hvis Leeds verken kjøper eller selger noen spillere denne sommeren, og med de samme kostnader, vil resultatene for disse tre sesongene ende omtrent slik (Resultat = drift i 2019/20 hvis det ikke kjøpes/selges spillere):

2017/18 - 4,3 mill
2018/19  - 15 mill
2019/20  - 15 mill
--------------------
Sum      - 34,3 mill

Kjøper vi en spiller til £ 6 mill i sommer uten å selge noen så vil dette budsjettet sprekke. Og spillerens lønn (i tillegg) vil gjøre at vi bikker klart over 40 mill i underskudd i de tre sesongene. Lånespillere er en utgift , så jo flere vi låner jo større blir driftsutgifter pr år. Sist sesong lånte vi spillere for £ 3 mill (Phil Hay), med middels kvalitet.

Lån av spillere er derfor den billigste (og beste) måten å holde seg innen for FFP på. Lånemarkedet er gjentatt fra klubben siste uker, trolig med god grunn.

Muligheter for å kjøpe gode spillere:
-Selge noen A-spillere og kjøpe noe bedre/flere spillere for de samme pengene (null eller lite netto pengebruk).
-Eier bidrar med penger, men dette må bokføres som et tap i resultatet og forverrer resultatet for 2019/20 => mulig FFP-sprekk
-Selge akademi-spillere, som er utenfor A-stallen. Det gir friske penger i kassa uten å selge A-spillere. Akademiet skal, slik jeg forstår, være både rekrutteringskilde og inntektskilde. Jeg følger for dårlig med på akademiet og vet ikke hvilke gullklumper som kan selges per  d.d.

Løsning blir sannsynligvis lånespillere, noen nye kjøp og noen spillere fra akademiet, hvs man skal gjøre dette etter boka.

ibster

Sv: Financial Fair Play (FFP)
« Svar #37 på: Mai 31, 2019, 14:28:26 »
Ja. Det er underskuddet over tre år som teller.

De største utgiftspostene i regnskapet vil være lønninger knyttet til fotballen og kjøp av spillere. Phil Hay skrev i går at Leeds vil gå ca £15 mill i minus i forrige sesong, (spillersalg før 01.07 kan justere dette). Da er det ikke rom for mange dyre spillerkjøp netto  i sommer, hvis neste sesong har de samme kostnader. Han antyder at det gjelder å være heldig med lånespillerne, noe Leeds ikke var sist. Villa og Derby lånte f.eks bedre kvalitet.

Han har et poeng. Alle i ch.ship er bundet av FFP, og stiller derfor ganske likt (utenom parachute money klubbene).  Birminghams straff (minus ni poeng) har satt en støkk i alle klubber, og ulovlige overskridelser over tre år godtas ikke. Gode lånespillerne kan derfor bli avgjørende, i tillegg til en smart coach.

Jeg ser ikke hvordan en evt ny eier/medinvestor skal kunne endre på FFP-begrensningen selv om de har mye penger. Da må de gjøre et nytt bokførings tricks som EFL ikke har tenkt på.
Det er timingen som er viktig. FFP testen skjer igjen neste vår.

Får vi en ny investor som kjøper spillere for 30 millioner pund i sommer blir det ikke noe pes med FFP om vi ikke rykker opp. Men da må vi selge det som selges kan... rykker vi opp er det null stress.

Forenklet eksempel gitt at klubben taper 5 MP per år i drift. ??
2019-2020:
-25 på spillerkjøp
(-35 på totalen)

2018-2019:
-5 på spillerkjøp
(-10 på totalen)

2017-2018:
-10 på spillerkjøp
(+1 på totalen)

-39 mill på totalen. Så lenge eier kan tilgi 24 MP i gjeld (diffen mellom -15 - maks tillatt udekket tap og -39 (maks tillatt tap)) så er det i orden.

Jeg ser det ikke så enkelt. Driften ser i det virkelige liv ut til å være mye større enn minus £5 mill per år.  Og hvis det kjøpes gode spillere for 30 mill i  sommer så skal disse ha lønn som forverrer resultatet mer enn bare disse 30 millionene for 2019/20.

2017/18 :
Her var det ca £ 20 mill i minus i drift. Det vet vi 100% sikkert fra regnskapet. Salg av Wood begrenset dette til -4,3 mill i resultatet.

2018/19:
Hay skriver at Leeds i 2018/19 tapte noe over 15 mill i siste sesong pr 28.05.2019 (trolig lønninger, samt kjøp/ salg med litt netto minus).

2019/20:
Driften neste sesong vil sannsynligvis være  i samme størrelse (minus 15-20 mill) med de samme kostnader som foregående år. Dette er basert på det vi vet om driftskostnader for 2017/18 og 2018/19.

Hvis Leeds verken kjøper eller selger noen spillere denne sommeren, og med de samme kostnader, vil resultatene for disse tre sesongene ende omtrent slik (Resultat = drift i 2019/20 hvis det ikke kjøpes/selges spillere):

2017/18 - 4,3 mill
2018/19  - 15 mill
2019/20  - 15 mill
--------------------
Sum      - 34,3 mill

Kjøper vi en spiller til £ 6 mill i sommer uten å selge noen så vil dette budsjettet sprekke. Og spillerens lønn (i tillegg) vil gjøre at vi bikker klart over 40 mill i underskudd i de tre sesongene. Lånespillere er en utgift , så jo flere vi låner jo større blir driftsutgifter pr år. Sist sesong lånte vi spillere for £ 3 mill (Phil Hay), med middels kvalitet.

Lån av spillere er derfor den billigste (og beste) måten å holde seg innen for FFP på. Lånemarkedet er gjentatt fra klubben siste uker, trolig med god grunn.

Muligheter for å kjøpe gode spillere:
-Selge noen A-spillere og kjøpe noe bedre/flere spillere for de samme pengene (null eller lite netto pengebruk).
-Eier bidrar med penger, men dette må bokføres som et tap i resultatet og forverrer resultatet for 2019/20 => mulig FFP-sprekk
-Selge akademi-spillere, som er utenfor A-stallen. Det gir friske penger i kassa uten å selge A-spillere. Akademiet skal, slik jeg forstår, være både rekrutteringskilde og inntektskilde. Jeg følger for dårlig med på akademiet og vet ikke hvilke gullklumper som kan selges per  d.d.

Løsning blir sannsynligvis lånespillere, noen nye kjøp og noen spillere fra akademiet, hvs man skal gjøre dette etter boka.

Du har rett i at klubben taper langt mer enn 5 mp per år men du må se på "FFP EBIT" og ikke vanlig EBIT. Mange kostnader holdes utenom i deres "resultatvurdering". Det kan hende at 20MP også er uansvarlig og gærnt men jeg tror det er mulig å handle for opp mot det beløpet uten at FFP blir et direkte problem. Klubben kan gå konk og mye annet dritt kan skje dersom opprykket uteblir men da er det ikke som følge av poengtrekk eller annen FFP relatert straff...

baste

Sv: Financial Fair Play (FFP)
« Svar #38 på: Juni 01, 2019, 00:08:17 »
Eh, var ikke Villas økonomi helt rævkjørt? Du planlegger å by 20M pund for den colombianske midtstopperen Mina :o.
http://the72.co.uk/112306/aston-villa-astonishing-move-make/

Når Villa er kjøpt av noen av de rikeste som eier lag i England er vel sånt sikkert mulig.
Nei det tror jeg ikke noe på. Vitsen med FFP er jo at rike eiere ikke kan pushe ubegrenset med penger til spillekjøp. Villa må selge dyrt før de kan kjøpe dyrt i dette vinduet.


Kanskje får Villa straff, etter å ha sikret opprykk og tilgang på megamya penger ?
Spent på hvordan den saken ender.

JacobScreek

  • På juniorlaget
  • ***
  • Innlegg: 1821
  • Total likes: 18
  • *** LEEDS UTD - the greatest team in the world***
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Financial Fair Play (FFP)
« Svar #39 på: Juni 01, 2019, 01:23:04 »
FFP på den eine sida...
Relegation Parashute på den andre sida...

Veit ikkje ka som er mest galskap...
Det virker som at noen klubber kjem unna med kva som helst...
Andre blir straffa hardt for den minste ting...ja sjøl det å kikke på andre lags treninger var forbudt i 18/19-sesongen...

Foppallen i England er crazy...styrt av muppets...trist...

We are Leeds...MOT ALWAYS!!!   
There's only ONE United - LEEDS UNITED!
MOT...

Promotion 2010

Sv: Financial Fair Play (FFP)
« Svar #40 på: Juni 01, 2019, 09:33:38 »
Championship clubs furious at Aston Villa and demand action after Premier League promotion - Leeds Live

Rumours continue to swirl around the ability of clubs to meet the EFL’s profitability and sustainability regulations.

The EFL allows clubs to lose up to a maximum of £13m a season over three seasons and some clubs are reportedly in danger of exceeding that figure, or have already, as in the case of Birmingham City.

The Blues were in March deducted nine points in the Championship for breaching spending limits across 2015 to 2018 by almost £10m in total.

Now, Championship clubs are allegedly calling for consistency, demanding similar action be taken against clubs which breach the EFL’s spending limits, but manage to claw their way back into the Premier League.

This is pertinent in the case of Aston Villa, who posted huge losses across 2016 to 18 and is on track to do so in 2019 also.

Robert Green sends a message to Leeds United fans as he announces retirement

Of course Villa are now a Premier League force once more, having overcome Derby County in the Championship play-off final earlier this week.

According to reports in The Daily Mail, Championship clubs are worried the Premier League will not impose a points deduction on Villa for its potential lack of compliance across 2016 to 2019.

Debbie Jevans CBE at the SportAccord Convention Plenary Conference during the fifth day of the SportAccord Convention at the SwissTech Convention Centre on April 21, 2016 in Lausanne, Switzerland(Image: Mark Runnacles/Getty Images)
The paper claims “high-level discussions are currently taking place between the EFL and the Premier League - discussions being led by the Football League's interim chair Debbie Jevans, amid concern there could be lack of consistency in applying the appropriate sanctions.”

However, the newspaper’s Sportsmail section believes there would be a “reluctance” among senior Premier League officials to hit a newly-promoted club with a points deduction.

Insiders also believe poor communication between the EFL and the Premier League has led to “a disconnect.”

One source is reported to have said: “The rules are supposed to be aligned across the leagues, but there is a concern the interpretation of those rules is different.”

Not deducting Villa points in the Premier League for breaching EFL spending limits would send the wrong kind of message to Championship clubs: that it is worth breaching the spending limits so long as promotion is achieved.

Any fine levied would be easily payable, given the enormous payday on offer for playing in the Premier League.

Earlier this year, Villa admitted in its club accounts complying with the EFL’s spending rules would “continue to provide a significant challenge" for the club.

Aston Villa co-chairman Wes Edens (center row middle) and executive chairman Nassef Sawiris (centre row right) react during the Championship Play-off Final match between Aston Villa and Derby County at Wembley Stadium on May 27, 2019(Image: Malcolm Couzens/Getty Images)
Nevertheless, the club’s directors said they “believed” Villa would meet spending rules again this season.

“A number of measures have been identified to ensure financial fair play compliance can be maintained,” Villa noted in its accounts.

Nine-goal wonderkid Erling Haaland wants to win the Premier League with Leeds United

Derby County courted controversy earlier this year when owner Mel Morris bought the stadium from the club for around £80m, allowing Derby to claim a £40m profit on the sale of the asset compared to its value on Derby’s books.

Recent reports suggested Middlesbrough had issued a legal letter to Derby in relation to the move.

Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

Promotion 2010

Sv: Financial Fair Play (FFP)
« Svar #41 på: Juni 01, 2019, 20:13:44 »
LEEDS ER LANGT INNEFOR FFP DE SISTE TRE ÅRENE FØR DENNE SESONGEN:


What we know about Leeds United's Financial Fair Play position amid talk of Championship shake-up - Leeds Live

Financial Fair Play has been a watchword of the season in the Championship, following Birmingham City’s points deduction by an independent commission for breaching the EFL’s spending limits earlier this year.

Leeds United, like many of the teams who spent the past ten months fighting for return to the Premier League, currently have overheads larger than their revenues, so many fans have pondered where it leaves the club with the EFL.

This had led to reports claiming that Championship sides will discuss the introduction of a salary cap at their upcoming end-of-season meeting. The Times claim that the second tier may look to copy a rule whereby League One and Two sides are not permitted to spend more than 60 or 55 per cent respectively of their revenue on wages.

That same report claims that Leeds United are close to the limit of losses permitted within the three-year rolling period, but how does this suggestion measure up to what we actually know?

Championship clubs furious at Aston Villa and demand action after Premier League promotion

It’s important to note early doors FFP rules have moved on quite considerably since the club was handed a transfer ban late in 2014 for incurring losses more than the £8m permitted during the 2013/14 season.

Last season the club’s recently published accounts revealed they had an operating loss of £20.7m, millions higher than the £13m-a-season loss permitted by the EFL.

Leeds again failed to win promotion this season(Image: Alex Livesey/Getty Images)
Fortunately, the Whites were able to claw back £18.1m through player sales last season, producing a pre-tax loss of £4.3m comfortably in the EFL’s limits.

So how does FFP, or more accurately the EFL’s profitability and sustainability rules, currently affect the Whites?

In a nutshell, Championship clubs are permitted to lose no more than £5m a season over a three-season period without backing from an owner and no more than £13m if a club’s owner is willing to bridge the gap.

Most reports will put the figure at £13m a season, or the magic £39m over three seasons, as the majority of clubs have generous owners willing to inject equity to cover losses.

Looking at Whites accounts from the last three seasons, the club had a pre-tax loss of £8.9m in 2015/16, a £1m pre-tax profit in 2016/17, and a £4.3m pre-tax loss last season.

Leeds accounts showed a pre-tax loss last season(Image: Getty Images)
This gives the club a £12.2m deficit for the three season cycle 2015/18, again comfortable inside the permitted losses.

However, the actual figure is likely less than than this, as some costs, such as infrastructure, academy and community schemes, are excluded from the calculations.

For example, Birmingham City posted a £37.5m pre-tax loss last season, but the independent commission which slapped the club with the points deduction recognised the loss for last season at £33.861m, once those other permitted costs had been stripped out.

The worry for Leeds, again like any other club, is what their accounts will look like for 2018/19 now that they have failed to win promotion to the Premier League this year.

While the club will benefit from the sale of Ronaldo Vieira to Sampdoria, they made need another Chris Wood-to-Burnley type sale to eradicate potential operating losses.

Leeds United finances

(Image: Alex Dodd/CameraSport)

 
And on the other side, the club has continued to invest, spending at least £10m on Patrick Bamford, Barry Douglas and others, which will also likely push the wage bill up.

It’s well worth noting Leeds are one of the most revenue-heavy clubs in the Championship. Indeed, once Premier League parachute payments are stripped out, their £40.7m is the largest.

This gives the club much more scope to soak up operating costs, and Leeds have also avoided the pitfall of having a wage bill higher than revenues, like some of its competitors.

Some clubs are using any loophole they can to avoid the EFL’s attention, and it will be interesting to see if the trend continues in the future by clubs desperate to avoid punishment.

Derby County, for example, recently shocked the football world by unveiling a piece of accounting wizardry to seemingly circumvent spending limits, selling the club’s stadium to owner Mel Morris and then leasing it back, booking a profit of £39.1million in the process.


Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

ar9

Sv: Financial Fair Play (FFP)
« Svar #42 på: Juni 02, 2019, 23:07:58 »
LEEDS ER LANGT INNEFOR FFP DE SISTE TRE ÅRENE FØR DENNE SESONGEN:


What we know about Leeds United's Financial Fair Play position amid talk of Championship shake-up - Leeds Live

Financial Fair Play has been a watchword of the season in the Championship, following Birmingham City’s points deduction by an independent commission for breaching the EFL’s spending limits earlier this year.

Leeds United, like many of the teams who spent the past ten months fighting for return to the Premier League, currently have overheads larger than their revenues, so many fans have pondered where it leaves the club with the EFL.

This had led to reports claiming that Championship sides will discuss the introduction of a salary cap at their upcoming end-of-season meeting. The Times claim that the second tier may look to copy a rule whereby League One and Two sides are not permitted to spend more than 60 or 55 per cent respectively of their revenue on wages.

That same report claims that Leeds United are close to the limit of losses permitted within the three-year rolling period, but how does this suggestion measure up to what we actually know?

Championship clubs furious at Aston Villa and demand action after Premier League promotion

It’s important to note early doors FFP rules have moved on quite considerably since the club was handed a transfer ban late in 2014 for incurring losses more than the £8m permitted during the 2013/14 season.

Last season the club’s recently published accounts revealed they had an operating loss of £20.7m, millions higher than the £13m-a-season loss permitted by the EFL.

Leeds again failed to win promotion this season(Image: Alex Livesey/Getty Images)
Fortunately, the Whites were able to claw back £18.1m through player sales last season, producing a pre-tax loss of £4.3m comfortably in the EFL’s limits.

So how does FFP, or more accurately the EFL’s profitability and sustainability rules, currently affect the Whites?

In a nutshell, Championship clubs are permitted to lose no more than £5m a season over a three-season period without backing from an owner and no more than £13m if a club’s owner is willing to bridge the gap.

Most reports will put the figure at £13m a season, or the magic £39m over three seasons, as the majority of clubs have generous owners willing to inject equity to cover losses.

Looking at Whites accounts from the last three seasons, the club had a pre-tax loss of £8.9m in 2015/16, a £1m pre-tax profit in 2016/17, and a £4.3m pre-tax loss last season.

Leeds accounts showed a pre-tax loss last season(Image: Getty Images)
This gives the club a £12.2m deficit for the three season cycle 2015/18, again comfortable inside the permitted losses.

However, the actual figure is likely less than than this, as some costs, such as infrastructure, academy and community schemes, are excluded from the calculations.

For example, Birmingham City posted a £37.5m pre-tax loss last season, but the independent commission which slapped the club with the points deduction recognised the loss for last season at £33.861m, once those other permitted costs had been stripped out.

The worry for Leeds, again like any other club, is what their accounts will look like for 2018/19 now that they have failed to win promotion to the Premier League this year.

While the club will benefit from the sale of Ronaldo Vieira to Sampdoria, they made need another Chris Wood-to-Burnley type sale to eradicate potential operating losses.

Leeds United finances

(Image: Alex Dodd/CameraSport)

 
And on the other side, the club has continued to invest, spending at least £10m on Patrick Bamford, Barry Douglas and others, which will also likely push the wage bill up.

It’s well worth noting Leeds are one of the most revenue-heavy clubs in the Championship. Indeed, once Premier League parachute payments are stripped out, their £40.7m is the largest.

This gives the club much more scope to soak up operating costs, and Leeds have also avoided the pitfall of having a wage bill higher than revenues, like some of its competitors.

Some clubs are using any loophole they can to avoid the EFL’s attention, and it will be interesting to see if the trend continues in the future by clubs desperate to avoid punishment.

Derby County, for example, recently shocked the football world by unveiling a piece of accounting wizardry to seemingly circumvent spending limits, selling the club’s stadium to owner Mel Morris and then leasing it back, booking a profit of £39.1million in the process.

Phil Hay/YEP melder om at vi gikk bortimot 15 mill i underskudd sist sesong mens det snakkes om 4.3 her?

Josch

Sv: Financial Fair Play (FFP)
« Svar #43 på: Juni 02, 2019, 23:59:53 »
Siste regnskap (2017/18) viste -4,3 mill i resultat. Hay anslår siste sesong (2018/19) til tap 15 mill. Hva som er " last season " er uklart i teksten her. Det menes nok siste regnskap.

Vi er ennå inne i sesong 2018/19,  t.o.m 30.06.


ar9

Sv: Financial Fair Play (FFP)
« Svar #44 på: Juni 03, 2019, 09:34:20 »
Siste regnskap (2017/18) viste -4,3 mill i resultat. Hay anslår siste sesong (2018/19) til tap 15 mill. Hva som er " last season " er uklart i teksten her. Det menes nok siste regnskap.

Vi er ennå inne i sesong 2018/19,  t.o.m 30.06.

Kommende sesong vil vel og innebære kontraktsfornyelser med tilhørende lønnsforhøyelser, sign-on fees og agent honorarer.

Hvis vi ender opp med bortimot 15 mill minus for sesongen 2018/2019 kan vi ikke være langt unna problemer mhp FFP.

Det rimer bra med Rads utspill.
Finner liksom ingen logikk i at han skulle knipe på 10-15 mill mhp de enorme summene han allerede har investert.

De pengene hadde han klart å skaffe om vi hadde hatt mulighet til å bruke dem på spillerkjøp. Han er minst like utålmodig som fansen på å komme seg ut av denne tapssluk ligaen skulle man tro.

Nettopp derfor er han forbannet på Derby eieren som jukset med regnskapene.

Promotion 2010

Sv: Financial Fair Play (FFP)
« Svar #45 på: Juni 03, 2019, 11:25:34 »
Siste regnskap (2017/18) viste -4,3 mill i resultat. Hay anslår siste sesong (2018/19) til tap 15 mill. Hva som er " last season " er uklart i teksten her. Det menes nok siste regnskap.

Vi er ennå inne i sesong 2018/19,  t.o.m 30.06.

Kommende sesong vil vel og innebære kontraktsfornyelser med tilhørende lønnsforhøyelser, sign-on fees og agent honorarer.

Hvis vi ender opp med bortimot 15 mill minus for sesongen 2018/2019 kan vi ikke være langt unna problemer mhp FFP.

Det rimer bra med Rads utspill.
Finner liksom ingen logikk i at han skulle knipe på 10-15 mill mhp de enorme summene han allerede har investert.

De pengene hadde han klart å skaffe om vi hadde hatt mulighet til å bruke dem på spillerkjøp. Han er minst like utålmodig som fansen på å komme seg ut av denne tapssluk ligaen skulle man tro.

Nettopp derfor er han forbannet på Derby eieren som jukset med regnskapene.

Rad’en har fortsatt mulighet til å ta en Wolves- eller en Derby-versjon den neste sesongen. Men benytter seg neppe av dette.

Alternativet er å ha 100% treff på lånespillere. Akkurat DET tror han at han skal få til med Orta (som «ulvunge»)!!!

Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

ar9

Sv: Financial Fair Play (FFP)
« Svar #46 på: Juni 03, 2019, 11:40:46 »
Siste regnskap (2017/18) viste -4,3 mill i resultat. Hay anslår siste sesong (2018/19) til tap 15 mill. Hva som er " last season " er uklart i teksten her. Det menes nok siste regnskap.

Vi er ennå inne i sesong 2018/19,  t.o.m 30.06.

Kommende sesong vil vel og innebære kontraktsfornyelser med tilhørende lønnsforhøyelser, sign-on fees og agent honorarer.

Hvis vi ender opp med bortimot 15 mill minus for sesongen 2018/2019 kan vi ikke være langt unna problemer mhp FFP.

Det rimer bra med Rads utspill.
Finner liksom ingen logikk i at han skulle knipe på 10-15 mill mhp de enorme summene han allerede har investert.

De pengene hadde han klart å skaffe om vi hadde hatt mulighet til å bruke dem på spillerkjøp. Han er minst like utålmodig som fansen på å komme seg ut av denne tapssluk ligaen skulle man tro.

Nettopp derfor er han forbannet på Derby eieren som jukset med regnskapene.

Rad’en har fortsatt mulighet til å ta en Wolves- eller en Derby-versjon den neste sesongen. Men benytter seg neppe av dette.

Alternativet er å ha 100% treff på lånespillere. Akkurat DET tror han at han skal få til med Orta (som «ulvunge»)!!!

Finner han ett smutthull håper jeg han benytter seg av det. Vi trenger ikke å
være snillest i klassen hver gang.
Samtidig hadde det vært så typisk om vi hadde blitt straffet for noe sånt.

Hva gjelder lånespillere er det nevnt at vi skal hente 4 stk til en kostnad av ca 5 mill pund.

For min del kunne vi godt da henta Harry Wilson selv om han hadde hatt dobbelt lønn.
1x Harry Wilson + 2 på vanlig lønn.
Heller det enn 4 ‘alminnelige’.
Har trua på at en eller to av herrene Wilks,Edmunsen & Shack kan bli viktige bidragsytere neste sesong.

h.b

  • Gjest
Sv: Financial Fair Play (FFP)
« Svar #47 på: Juni 03, 2019, 18:03:08 »
Gitt tanke.
Eierne av PSG kjøper seg inn i klubben. Leeds selger Clarke til PSG for 50 mp. Låner tilbake spilleren. Og vips så trenger vi ikke bekymre oss om FFP

Josch

Sv: Financial Fair Play (FFP)
« Svar #48 på: Juni 03, 2019, 18:45:57 »
Gitt tanke.
Eierne av PSG kjøper seg inn i klubben. Leeds selger Clarke til PSG for 50 mp. Låner tilbake spilleren. Og vips så trenger vi ikke bekymre oss om FFP

Sorry. QSI kan ikke ha eierinteresser i to klubber samtidig. Kjøper de seg inn i Leeds så må de ut av PSG.

Men jeg tror det er mulig ha aksjer i både Leeds og et agent-selskap som skaffer gode spillere med "billig lønnsbudsjett". Det blir Wolves-metoden!!!

Promotion 2010

Sv: Financial Fair Play (FFP)
« Svar #49 på: Juni 03, 2019, 18:53:13 »
Gitt tanke.
Eierne av PSG kjøper seg inn i klubben. Leeds selger Clarke til PSG for 50 mp. Låner tilbake spilleren. Og vips så trenger vi ikke bekymre oss om FFP

Sorry. QSI kan ikke ha eierinteresser i to klubber samtidig. Kjøper de seg inn i Leeds så må de ut av PSG.

Men jeg tror det er mulig ha aksjer i både Leeds og et agent-selskap som skaffer gode spillere med "billig lønnsbudsjett". Det blir Wolves-metoden!!!

Ingenting som hindrer dem i å ha to klubber i Europa. Bare ikke to klubber i England.

Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

Josch

Sv: Financial Fair Play (FFP)
« Svar #50 på: Juni 03, 2019, 19:22:12 »
Gitt tanke.
Eierne av PSG kjøper seg inn i klubben. Leeds selger Clarke til PSG for 50 mp. Låner tilbake spilleren. Og vips så trenger vi ikke bekymre oss om FFP

Sorry. QSI kan ikke ha eierinteresser i to klubber samtidig. Kjøper de seg inn i Leeds så må de ut av PSG.

Men jeg tror det er mulig ha aksjer i både Leeds og et agent-selskap som skaffer gode spillere med "billig lønnsbudsjett". Det blir Wolves-metoden!!!

Ingenting som hindrer dem i å ha to klubber i Europa. Bare ikke to klubber i England.

https://www.inbrief.co.uk/football-law/dual-ownership-of-football-clubs/

Ser ut som det er lov å eie en klubb med majoritet og ha minoritet i en annen innenfor UEFA-systemet. Men å funde Leeds med PSG som mellomledd tror jeg ikke går.

rd1

Sv: Financial Fair Play (FFP)
« Svar #51 på: Juni 03, 2019, 21:00:10 »
Alternativt kan ny eier gå inn med sponsor avtale verdt 20-30 mp..
"Who needs Cantona??"

ar9

Sv: Financial Fair Play (FFP)
« Svar #52 på: Juni 03, 2019, 21:32:49 »
Gitt tanke.
Eierne av PSG kjøper seg inn i klubben. Leeds selger Clarke til PSG for 50 mp. Låner tilbake spilleren. Og vips så trenger vi ikke bekymre oss om FFP


Kanskje t.o.m PSG kan kjøpe en eller to spillere som vi igjen kan ta inn på lån.

Tror og håper Rad prøver å finne snarveier her.

Er det endelig vår tur til å finne opp nye triks først?

Jon R

Sv: Financial Fair Play (FFP)
« Svar #53 på: Juni 03, 2019, 22:17:31 »
Gitt tanke.
Eierne av PSG kjøper seg inn i klubben. Leeds selger Clarke til PSG for 50 mp. Låner tilbake spilleren. Og vips så trenger vi ikke bekymre oss om FFP


Kanskje t.o.m PSG kan kjøpe en eller to spillere som vi igjen kan ta inn på lån.

Tror og håper Rad prøver å finne snarveier her.

Er det endelig vår tur til å finne opp nye triks først?
Innenfor en streng tolkning av FFP vil ikke arabiske spenn kunne omsettes til dyre spillere i stor skala. Kanskje Rad sonderte handlingsrommet da han anmodet EFL om en lovlighetskontroll av Wolves etter deres opprykksesong 2017-18. Skal ikke se helt bort fra at han vil prøve på noe tilsvarende dersom disse araberne kjøper seg inn i klubben.
Jon R.

Stut og Fjærkre

Sv: Financial Fair Play (FFP)
« Svar #54 på: Juni 05, 2019, 15:35:06 »
https://www.yorkshireeveningpost.co.uk/sport/football/leeds-united/leeds-united-latest/efl-clubs-set-to-approve-rule-change-after-leeds-united-spygate-saga-1-9805296

Hopp over spionvåset i begynnelsen av artikkelen.
Det interessante er avsnittet om hvordan Villa ungikk straff ved å rykke opp, samt at EFL formelt ser på alt jukset til Derby.
« Siste redigering: Juni 05, 2019, 15:38:08 av Stut og Fjærkre »

stian

Sv: Financial Fair Play (FFP)
« Svar #55 på: Juni 05, 2019, 17:46:07 »
https://www.yorkshireeveningpost.co.uk/sport/football/leeds-united/leeds-united-latest/efl-clubs-set-to-approve-rule-change-after-leeds-united-spygate-saga-1-9805296

Hopp over spionvåset i begynnelsen av artikkelen.
Det interessante er avsnittet om hvordan Villa ungikk straff ved å rykke opp, samt at EFL formelt ser på alt jukset til Derby.

Interessant lesning. EFL er tydeligvis handlingslammede når det gjelder de finansielle krumspringene rundt FFP. Heldigvis får de prioritert suspekt kikkertbruk rundt Pride Park og slenging med leppa på twitter...

Gjengen i EFL har jeg minimalt med tillit til.

h.b

  • Gjest
Sv: Financial Fair Play (FFP)
« Svar #56 på: Juni 05, 2019, 21:58:18 »
Hvordan ligger det ann med tanke på , hvis Leeds blir kjøpt opp. De nye eierne sletter all fotballrelaterte gjeld.
Kan da Leeds feks bruke 39 mp i dette overgangsvinduet. Vet at nåværende eiere ikke kan gjøre det. Men nye eiere er jo ny frisk kapital inn

Promotion 2010

Sv: Financial Fair Play (FFP)
« Svar #57 på: Juni 05, 2019, 22:25:38 »
Hvordan ligger det ann med tanke på , hvis Leeds blir kjøpt opp. De nye eierne sletter all fotballrelaterte gjeld.
Kan da Leeds feks bruke 39 mp i dette overgangsvinduet. Vet at nåværende eiere ikke kan gjøre det. Men nye eiere er jo ny frisk kapital inn


Se på Villa. Nye eiere i fjor og frisk kapital. EFL aner ikke hva de skal gjøre ved overtakelse, så selv om klubben hadde opparbeidet seg £ 80 mill i brukte midler turte ikke EFL å gi poengtrekk.

Her er nok et svart hull å utnytte.
Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

Promotion 2010

Sv: Financial Fair Play (FFP)
« Svar #58 på: Juni 05, 2019, 22:39:23 »
Mike Thornton

We are well away from a breach, I'm pretty sure. Just my opinion though.

Doesn't mean next May we won;t be sweating though!!!

Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

DenHviteYeboah

Sv: Financial Fair Play (FFP)
« Svar #59 på: Juni 06, 2019, 09:41:13 »
Mike Thornton

We are well away from a breach, I'm pretty sure. Just my opinion though.

Doesn't mean next May we won;t be sweating though!!!


Og så er det kun rom for å låne spillere..??? Kassa er tom guttær >:( >:( >:(