Skrevet av Emne: Leeds fansen - vi trenger en ny og bedre kultur!  (Lest 23643 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Odin

Leeds fansen - vi trenger en ny og bedre kultur!
« på: Oktober 20, 2012, 09:43:28 »
Var tilstede på tribunen på rad 5 rett bak målet i Sheffield igår. Det som skjedde var forferdelig og jeg er skamfull og trist på vegne av klubben Leeds og fansen.
Etter å ha vært Leeds supporter i 45 år, på min første kamp i England i 1975, og etter å ha levd i England de to siste åra tror jeg vi som Leeds fans må se at vi trenger å fornye og forbedre vår kultur på tribunen. Jeg har sett 100 fotballkamper live de siste 2 årene, 20 av dem blandt Leeds fansen på bortekamper.
Fotballen i England har fans som er veldig engasjerte. Samtidig tiltrekkes nok den delen av befolkningen med lavere sosial intelligens til tribunene. Vi hører tilrop og ser gruppeoppførsel på tribunen som ikke finnes andre plasser i sport eller samfunnet. I rugby er det nesten fraværende, og OL i London viste en helt annen side av det engelske samfunnet. Det er synd at fotballen ikke tok opp debatten som la klar etter OL: hvordan kan vi lære av OL og ta det beste av stemningen der til fotballen.

Warnock sier at 99,9 prosent av våre fans er fantastiske. Jeg tror dessverre at prosenten er lavere, kanskje rundt 90.
På West Ham kampen i fjor så jeg flere gjøre nazi hilsener..
Jeg har sett skremmende elementer, og når alkohol og gruppepress kommer i blanding, blir mange av gjengen på tribunen usmakelige og uverdige i tilrop og oppførsel.
Noen eksempler fra igår før Leeds scoringen:
- Dave Jones is a pedo (da forstår jeg at han etter en het kamp kaller oss dyr)
- there is only one Jimmy Saville, he shags who he wants (fullstendig malplassert etter de siste avsløringene)
- this ground is a deathtrap

I andre kamper hører vi de faste:
- Darren Ferguson is a cunt, and his father is too
- stand up if you hate Man U ( jeg sitter alltid)
- alle målvakter blir møtt med wanker tilrop når de står foran våre fans

Jeg sier ikke at våre fans er de eneste med dårlig kultur, det høres på mange tribuner, men jeg tror Leeds fansen er på linje med de verste. Det er et klart inntrykk blant presse og menigmann i England.
I går startet noen få Sheffield fans tilrop om Istanbul, men det forsvarer ikke oppførsel med å kaste flasker og rive opp stolseter.
Så hvorfor tok ikke fansen avstand fra de gærningene som stormet banen? Til manges forsvar skal sies at de ikke så at Kirkland ble slått ned. De var for opptatt med å juble. Jeg måtte fortelle de 10 rundt meg at det hadde skjedd. Likevel tok de den klassiske 'you shit bastard' når han senere tok utspark. Da kunne vi vist storhet og gitt ham applaus. For å få dette til trenger vi en kulturending og sterke ledere på tribunen.

Jeg vet at det jeg sier er som å øse atlanterhavet tom med en teskje... Men vi må gjøre noe etter å ha tatt vår fortjente straff med stengte bortetribuner og bot? Vi må bruke sosiale medier, kanskje dele ut ark med aksepterte sanger og utdanne og rekruttere sterke forsangere og ledere på tribunen. Håper også at vi i noen år kan ha svært få fredags 1945 eller lørdags 1730 kick offs. Mange av våre fans har ikke kultur og sosialt instinkt til å håndtere disse.
I framtiden vil jeg heller høre ' you are only here to watch the Leeds' eller ' we are Leeds and we are proud of it'
La oss få slutt på alle tilrop med hate og wank. Dette er også viktig for at foreldre skal ta med sine barn på kamper og rekruttere en ny generasjon med fans. La oss gi applaus til bortelagets keeper og manager!

På tur til nye kamper i helga, og Leeds- Charlton på tirsdag.
MOT og håper dette kan føre til konstruktiv debatt.
PS: håper også at vi etter gårdagen ikke har skremt bort potensielle nye eiere. Det trenger vi virkelig, også for å få en toppledelse som kan bidra til å forbedre vårt rykte.

Mvh

Vidar







-


« Siste redigering: Oktober 20, 2012, 09:49:31 av Odin »

Henning

Sv: Leeds fansen - vi trenger en ny og bedre kultur!
« Svar #1 på: Oktober 20, 2012, 10:21:12 »
Eit godt innlegg, med eit viktig tema.

Vi kan seie det berre var ein tulling som tok den for langt i går og han vil nok få sin straff. Men kva med alle som sprang inn på bana? Er dette greitt å gjere? Vil det få noko konsekvens for dei? Etter mitt skjønn er dette og med på å sette Leeds United i eit dårleg lys.

Har også vore på ein del kampar, både borte og heime, og det er ikkje tvil om at mange tilskodarar har fått i seg alt for mykje alkohol. Eg blir ofte sjokkert over kor mange det er som betalar mykje pengar for å ikkje sjå ein fotballkamp. Det viktigaste er å synge nedlatande om motstandarane sine spelarar, trenarar og tilskoderar, og kva som skjer ut på bana, det får berre gå sin gang. Dette særleg på bortekampar.

Stand up if you hate Man U, syns eg personleg er innanfor den grensa ein skal ha. Då syns eg det er verre med personlege angrep på spelarar og trenarar. Og kvifor skal vi vere so hårsåre om Istanbul, viss vi er like gale sjølv. "This ground is a deathtrap" er eit eksempel på det. Ã… synge om flykrasj som har tatt mange liv er eit anna.

Kor mange prosent som er dårlege fans skal eg ikkje tippe på. Fleirtalet er sjølvsagt ikkje det. Men vi må få ut/forandre alle som trekk Leeds United ned i søla. Dirty Leeds har ingenting med det som skjedde igår å gjere.

Leeds- fansen er verdens beste fans, når vi konsentrerer oss om å støtte eige lag.

Hobben

Sv: Leeds fansen - vi trenger en ny og bedre kultur!
« Svar #2 på: Oktober 20, 2012, 10:39:30 »
Stort sett enig med dere. Men her må dere skille hatsanger og de personlige sangene.

- Dave Jones is a pedo (Er ikke greit.. men fyren fyrer opp når han kaller Leeds-fansen for dyr etterpå)

- Darren Ferguson is a cunt, and his father is too (Denne synes jeg er helt grei, for den innholder 100% sannhet  ;) )

- stand up if you hate Man U (Hallo? Og du sitter alltid? Dette må må være innefor grensen, langt innenfor også! Her er det snakk om hatoppgjør og jeg synes faktiskt dette er meget svært å være med på når jeg er på stadioner rundt for be som bortesupporter med Leeds. Konge sang)

Og at va skal gå vekk fra alle wanker å bastard sangene trur jeg vil drepe litt av kultuen, hvem vil vell at det skal bli slik ''stemning'' der er på norske fotballkamper på engelske kamper? Ingen.

Det å storme banen er også en uting som Henning sier, og Henning, de som er tatt der vil nok få sin straff, ja.

Er også helt enig med odin at Leeds-fansen kunne appludert Kirkland når han skulle ta avspark, da hadde vi kommet ut av denne situasjonen på en helt annen måte enn det vi har gjort.
Rogaland Whites

sportcarl1

Sv: Leeds fansen - vi trenger en ny og bedre kultur!
« Svar #3 på: Oktober 20, 2012, 10:50:04 »
Var tilstede på tribunen på rad 5 rett bak målet i Sheffield igår. Det som skjedde var forferdelig og jeg er skamfull og trist på vegne av klubben Leeds og fansen.
Etter å ha vært Leeds supporter i 45 år, på min første kamp i England i 1975, og etter å ha levd i England de to siste åra tror jeg vi som Leeds fans må se at vi trenger å fornye og forbedre vår kultur på tribunen. Jeg har sett 100 fotballkamper live de siste 2 årene, 20 av dem blandt Leeds fansen på bortekamper.
Fotballen i England har fans som er veldig engasjerte. Samtidig tiltrekkes nok den delen av befolkningen med lavere sosial intelligens til tribunene. Vi hører tilrop og ser gruppeoppførsel på tribunen som ikke finnes andre plasser i sport eller samfunnet. I rugby er det nesten fraværende, og OL i London viste en helt annen side av det engelske samfunnet. Det er synd at fotballen ikke tok opp debatten som la klar etter OL: hvordan kan vi lære av OL og ta det beste av stemningen der til fotballen.

Warnock sier at 99,9 prosent av våre fans er fantastiske. Jeg tror dessverre at prosenten er lavere, kanskje rundt 90.
På West Ham kampen i fjor så jeg flere gjøre nazi hilsener..
Jeg har sett skremmende elementer, og når alkohol og gruppepress kommer i blanding, blir mange av gjengen på tribunen usmakelige og uverdige i tilrop og oppførsel.
Noen eksempler fra igår før Leeds scoringen:
- Dave Jones is a pedo (da forstår jeg at han etter en het kamp kaller oss dyr)
- there is only one Jimmy Saville, he shags who he wants (fullstendig malplassert etter de siste avsløringene)
- this ground is a deathtrap

I andre kamper hører vi de faste:
- Darren Ferguson is a cunt, and his father is too
- stand up if you hate Man U ( jeg sitter alltid)
- alle målvakter blir møtt med wanker tilrop når de står foran våre fans

Jeg sier ikke at våre fans er de eneste med dårlig kultur, det høres på mange tribuner, men jeg tror Leeds fansen er på linje med de verste. Det er et klart inntrykk blant presse og menigmann i England.
I går startet noen få Sheffield fans tilrop om Istanbul, men det forsvarer ikke oppførsel med å kaste flasker og rive opp stolseter.
Så hvorfor tok ikke fansen avstand fra de gærningene som stormet banen? Til manges forsvar skal sies at de ikke så at Kirkland ble slått ned. De var for opptatt med å juble. Jeg måtte fortelle de 10 rundt meg at det hadde skjedd. Likevel tok de den klassiske 'you shit bastard' når han senere tok utspark. Da kunne vi vist storhet og gitt ham applaus. For å få dette til trenger vi en kulturending og sterke ledere på tribunen.

Jeg vet at det jeg sier er som å øse atlanterhavet tom med en teskje... Men vi må gjøre noe etter å ha tatt vår fortjente straff med stengte bortetribuner og bot? Vi må bruke sosiale medier, kanskje dele ut ark med aksepterte sanger og utdanne og rekruttere sterke forsangere og ledere på tribunen. Håper også at vi i noen år kan ha svært få fredags 1945 eller lørdags 1730 kick offs. Mange av våre fans har ikke kultur og sosialt instinkt til å håndtere disse.
I framtiden vil jeg heller høre ' you are only here to watch the Leeds' eller ' we are Leeds and we are proud of it'
La oss få slutt på alle tilrop med hate og wank. Dette er også viktig for at foreldre skal ta med sine barn på kamper og rekruttere en ny generasjon med fans. La oss gi applaus til bortelagets keeper og manager!

På tur til nye kamper i helga, og Leeds- Charlton på tirsdag.
MOT og håper dette kan føre til konstruktiv debatt.
PS: håper også at vi etter gårdagen ikke har skremt bort potensielle nye eiere. Det trenger vi virkelig, også for å få en toppledelse som kan bidra til å forbedre vårt rykte.

Mvh

Vidar


instämmer i allt du skriver,du slog huvudet på spiken och tog upp ett känsligt ämne,  problemet uppstår väl mycket på grund av drickakulturen i england och att man kan gömma sig i fansklacken och då kan man skrika vad man vill, och det är inte bara LUFC fans som håller på sä här, den energin de lägger på att skrika skit om motståndare,motståndartränare domare etc skulle läggas på att ännu mer stötta vårat lag




-



 

kalle_92

  • Gjest
Sv: Leeds fansen - vi trenger en ny og bedre kultur!
« Svar #4 på: Oktober 20, 2012, 11:23:48 »
Noen burde oversatt innlegget til Odin til engelsk, og så burde leedsfansen få lese dette. kjempeinnlegg. Jeg skjems og fremmes av de som river opp stoler, kommer med ufine tilrop etc. Få de identifisert og bort fra kampene, pronto! Det går helt fint å lage kjempestemning uten å være såpass vulgær og ufin i snakk og oppførsel!

karl

Bjorn

Sv: Leeds fansen - vi trenger en ny og bedre kultur!
« Svar #5 på: Oktober 20, 2012, 11:38:46 »
Kan ikke annet enn å legge til et stort LIKE på innlegget ditt Odin. Treffer spikeren rett på hodet der. Etter nærmere 100 kamper selv har jeg følt mye av dette på kroppen selv. Det har vært mange øyeblikk jeg ikke har vært stolt av.. Dette føyer seg inn i rekken.

MOT
Marching On! 4276

Cary

Sv: Leeds fansen - vi trenger en ny og bedre kultur!
« Svar #6 på: Oktober 20, 2012, 11:45:58 »
Et svært bra innlegg Vidar!
Jeg tror også det er en farlig forenkling å avgrense dette til bare å gjelde en enkelt ressurssvak persons oppførsel i en enkeltkamp. Det grunnleggende holdningsproblemet er nok mye mer omfattende og utbredt, og det hadde vært viktig å få i gang en slik debatt du her inviterer til på selveste WACCOE, hvor disse negative holdningene florerer. Det er mange nye tråder på WACCOE i dag som på hver sin måte tar opp ulike sider ved dette, men denne trådens startinnlegg synes jeg er av en helt annen kvalitet. Startinnlegget er så bra at det burde oversettes til engelsk for å starte en ny tråd på WACCOE der debatten må skje. Kanskje en slik ny tråd med dette innlegget kunne kommet mer formelt fra LUSCOS, som en bekymringsmelding fra en stor gruppe av skandinaviske supportere. Det hadde kanskje vekket oppsikt på WACCOE og dratt igang en slik debatt?

MOT fra Cary

h.b

  • Gjest
Sv: Leeds fansen - vi trenger en ny og bedre kultur!
« Svar #7 på: Oktober 20, 2012, 11:48:16 »
Liker så det holder dette inlegget.

Men hvis vi ser litt mer i dybden på problemet med dårlig oppførsel av supportere. Ja da henger det ofte sammen med noe helt annet enn fotball. Nemlig arbeidsløshet og sosiale problemer. Mange fans i dag er psykologisk i ubalanse når de går på kamp. Arbeidsløs og kanskje i en vanskelig situasjon hjemme. Dette får da utfall i at det bikker over i visse situasjoner. Dette er ikke ment som et forsvar av de idiotene som gjør dette. Men får å få bukt med slike problemer. Ja da må det kanskje gjøres noe med det sosiale til mennesker. Mennesker har det bedre når de er stabile. Mennesker yrten arbeid eller bolig. Ja de er en tikkende bombe rent psykologisk. Og tro meg. Jeg vet hva jeg snakker om her

Jostein.

Sv: Leeds fansen - vi trenger en ny og bedre kultur!
« Svar #8 på: Oktober 20, 2012, 12:43:48 »
Var tilstede på tribunen på rad 5 rett bak målet i Sheffield igår. Det som skjedde var forferdelig og jeg er skamfull og trist på vegne av klubben Leeds og fansen.
Etter å ha vært Leeds supporter i 45 år, på min første kamp i England i 1975, og etter å ha levd i England de to siste åra tror jeg vi som Leeds fans må se at vi trenger å fornye og forbedre vår kultur på tribunen. Jeg har sett 100 fotballkamper live de siste 2 årene, 20 av dem blandt Leeds fansen på bortekamper.
Fotballen i England har fans som er veldig engasjerte. Samtidig tiltrekkes nok den delen av befolkningen med lavere sosial intelligens til tribunene. Vi hører tilrop og ser gruppeoppførsel på tribunen som ikke finnes andre plasser i sport eller samfunnet. I rugby er det nesten fraværende, og OL i London viste en helt annen side av det engelske samfunnet. Det er synd at fotballen ikke tok opp debatten som la klar etter OL: hvordan kan vi lære av OL og ta det beste av stemningen der til fotballen.

Warnock sier at 99,9 prosent av våre fans er fantastiske. Jeg tror dessverre at prosenten er lavere, kanskje rundt 90.
På West Ham kampen i fjor s

å jeg flere gjøre nazi hilsener..
Jeg har sett skremmende elementer, og når alkohol og gruppepress kommer i blanding, blir mange av gjengen på tribunen usmakelige og uverdige i tilrop og oppførsel.
Noen eksempler fra igår før Leeds scoringen:
- Dave Jones is a pedo (da forstår jeg at han etter en het kamp kaller oss dyr)
- there is only one Jimmy Saville, he shags who he wants (fullstendig malplassert etter de siste avsløringene)
- this ground is a deathtrap

I andre kamper hører vi de faste:
- Darren Ferguson is a cunt, and his father is too
- stand up if you hate Man U ( jeg sitter alltid)
- alle målvakter blir møtt med wanker tilrop når de står foran våre fans

Jeg sier ikke at våre fans er de eneste med dårlig kultur, det høres på mange tribuner, men jeg tror Leeds fansen er på linje med de verste. Det er et klart inntrykk blant presse og menigmann i England.
I går startet noen få Sheffield fans tilrop om Istanbul, men det forsvarer ikke oppførsel med å kaste flasker og rive opp stolseter.
Så hvorfor tok ikke fansen avstand fra de gærningene som stormet banen? Til manges forsvar skal sies at de ikke så at Kirkland ble slått ned. De var for opptatt med å juble. Jeg måtte fortelle de 10 rundt meg at det hadde skjedd. Likevel tok de den klassiske 'you shit bastard' når han senere tok utspark. Da kunne vi vist storhet og gitt ham applaus. For å få dette til trenger vi en kulturending og sterke ledere på tribunen.

Jeg vet at det jeg sier er som å øse atlanterhavet tom med en teskje... Men vi må gjøre noe etter å ha tatt vår fortjente straff med stengte bortetribuner og bot? Vi må bruke sosiale medier, kanskje dele ut ark med aksepterte sanger og utdanne og rekruttere sterke forsangere og ledere på tribunen. Håper også at vi i noen år kan ha svært få fredags 1945 eller lørdags 1730 kick offs. Mange av våre fans har ikke kultur og sosialt instinkt til å håndtere disse.
I framtiden vil jeg heller høre ' you are only here to watch the Leeds' eller ' we are Leeds and we are proud of it'
La oss få slutt på alle tilrop med hate og wank. Dette er også viktig for at foreldre skal ta med sine barn på kamper og rekruttere en ny generasjon med fans. La oss gi applaus til bortelagets keeper og manager!

På tur til nye kamper i helga, og Leeds- Charlton på tirsdag.
MOT og håper dette kan føre til konstruktiv debatt.
PS: håper også at vi etter gårdagen ikke har skremt bort potensielle nye eiere. Det trenger vi virkelig, også for å få en toppledelse som kan bidra til å forbedre vårt rykte.

Mvh

Vidar



Enig i mye du skriver Vidar, men også veldig uenig i mange ting. Det er mye av den engelske fotball kulturen vi er forelsket i. Ã… sitte når det blir synget en sang om at vi hater Manu, blir helt totalt feil i mitt hodet.
Ã… Dave Jones er en kødd!!
Men å se det som skjedde me kirkland er skammelig, slikt har ingenting på en fotball bane å gjøre.





-



Leeds Carajo!

lowfields

Sv: Leeds fansen - vi trenger en ny og bedre kultur!
« Svar #9 på: Oktober 20, 2012, 12:54:12 »
Liker så det holder dette inlegget.

Men hvis vi ser litt mer i dybden på problemet med dårlig oppførsel av supportere. Ja da henger det ofte sammen med noe helt annet enn fotball. Nemlig arbeidsløshet og sosiale problemer. Mange fans i dag er psykologisk i ubalanse når de går på kamp. Arbeidsløs og kanskje i en vanskelig situasjon hjemme. Dette får da utfall i at det bikker over i visse situasjoner. Dette er ikke ment som et forsvar av de idiotene som gjør dette. Men får å få bukt med slike problemer. Ja da må det kanskje gjøres noe med det sosiale til mennesker. Mennesker har det bedre når de er stabile. Mennesker yrten arbeid eller bolig. Ja de er en tikkende bombe rent psykologisk. Og tro meg. Jeg vet hva jeg snakker om her

Er nok mye sant i det her.

Og jeg skal ikke motsi Odin på allverden av det han skriver her.
MEN:
Jeg for min del liker at kulturen er litt dirty. Den dagen Bamseklubben kommer for å underholde barna i pausen, tror jeg interessen min vil dabbe litt......
« Siste redigering: Oktober 20, 2012, 12:56:41 av lowfields »
"Welcome to, arguably, the noisiest ground in England"

Leedsfan

Sv: Leeds fansen - vi trenger en ny og bedre kultur!
« Svar #10 på: Oktober 20, 2012, 13:02:42 »
Liker så det holder dette inlegget.

Men hvis vi ser litt mer i dybden på problemet med dårlig oppførsel av supportere. Ja da henger det ofte sammen med noe helt annet enn fotball. Nemlig arbeidsløshet og sosiale problemer. Mange fans i dag er psykologisk i ubalanse når de går på kamp. Arbeidsløs og kanskje i en vanskelig situasjon hjemme. Dette får da utfall i at det bikker over i visse situasjoner. Dette er ikke ment som et forsvar av de idiotene som gjør dette. Men får å få bukt med slike problemer. Ja da må det kanskje gjøres noe med det sosiale til mennesker. Mennesker har det bedre når de er stabile. Mennesker yrten arbeid eller bolig. Ja de er en tikkende bombe rent psykologisk. Og tro meg. Jeg vet hva jeg snakker om her

Er nok mye sant i det her.

Og jeg skal ikke motsi Odin på allverden av det han skriver her.
MEN:
Jeg for min del liker at kulturen er litt dirty. Den dagen Bamseklubben kommer for å underholde barna i pausen, tror jeg interessen min vil dabbe litt......

Enig med du.

Jeg tar allikevel avstand fra det som skjedde i går, både med slag og hærverk.

At Ferguson sier at den verste stadion han er på er ER fordi det hagler med kommentarer fra fansen, ja det liker jeg..
I scored 24 goals helping my side win promotion back to the Premier League aged just 22. Then in my first season in the top flight I had bagged an impressive 15 goals by the end of January. My form earned me an England call-up. Am I a £35m striker? No. I am Michael Ricketts, February 2002.

Odin

Sv: Leeds fansen - vi trenger en ny og bedre kultur!
« Svar #11 på: Oktober 20, 2012, 13:03:10 »
Godt å se at mitt innlegg fører til debatt.
Sitter i presserommet (eneste plass med internett) til St Mirren og dette er det store samtaleemnet blant alle her..
Skjønner at alle ikke er enig, og det er greit. Jeg er veldig glad i det meste rundt den engelske fotball kulturen, men det er enkelte ting vi ikke trenger å importere til Norge...
Tror også det er viktig at klubben er raskt proaktiv og kommer opp med sine tiltak og forslag før FA gir straff. Gjerne i morgen eller mandag.
Et kulturendringsprosjekt hvor vi kunne være pilot i England for de andre klubbene er en ide, med "ambassadørerer" rekruttert og utdannet blant fansen plassert på tribunen for å guide, rettlede og korrigere når gruppepsyken går på feil sti og sangene blir upassende.
Kanskje klubben bør stoppe salg av billetter på bortekamper i et par måneder og vise at vi tar straff og forstår alvor før vi blir passivt straffet. Medlemskort med bilder og egne kontrollører en annen.
Leeds må nå være raske innse alvoret og benytte dette lavmålet til noe som kan bli positivt på sikt..
Ikke lukke øynene og ignorere problemet....
MOT
« Siste redigering: Oktober 20, 2012, 13:06:11 av Odin »

DenHviteYeboah

Sv: Leeds fansen - vi trenger en ny og bedre kultur!
« Svar #12 på: Oktober 20, 2012, 13:19:48 »
Meget bra innlegg Odin!Enig i det meste, men uenig i noe:
1.Dave Jones is a pedo=man må huske på at Dave Jones ble etterforsket for mulige overgrep imot utviklingshemmede barn for noen år siden.Dette var visstnok i hans ungdom da han arbeidet ved en instutisjon i Liverpool. Hadde han vært Spurs manager hadde sikkert Arsenal fansen sunget noe av det samme, eller omvendt. Man skal ikke synge slikt, men det er nok dessverre sjargongen til flere supportergrupper i UK.
2. Darren Ferguson is a cunt and his father=ser ikke noe galt i dette.Etter min mening helt innenfor.
3. Stand up if you hate Manu= og du sitter??utrolig....mener dette er  helt greit, og de fleste lags supportere synger  dette faktisk.
hb peker egentlig på hovedproblemet her: klasseskille i UK. Det kan ikke sammenlignes med skandinavia. England har enorme forskjeller.Utdanningsnivået er dessverre lavt i feks Yorkshire, derfor er det en del enkle sjeler som i flokk blir helt forferdelige.
I Norge er vi nok ikke så hellige som vi vi ha det til. på tidlig nittitall hørte jeg feks på  Ã…råsen at man skrek "naziunge" til Trond Henriksen da han spilte på RBK. Helt forkastelig, og bare et lite eksempel på hva som blir skreket på norske baner.
Uansett burde kanskje debatten løftes opp i det offentlige rom i England. Tror man må involvere supportergrupper. Det har ingen innvirkning at enkelte samfunnstopper kaller supportere for alskens greier. De må snakke med supportere, ikke ned til dem, da blir det ihvertfall ikke bedre.



Tom S

Sv: Leeds fansen - vi trenger en ny og bedre kultur!
« Svar #13 på: Oktober 20, 2012, 13:35:19 »
Eg har også vert på nokre kampar i England opp gjennom åra, heime/borte og med/utan Leeds.

Har også opplevd situasjoner eg godt kunne vert foruten, men sit likevel igjen med inntrykk av at i det store bildet er fansen grei. Vi er ikkje noko betre eller dårligare enn andre. Kanskje eit mål kan vere å bli betre enn resten; eit førebilde for andre?
Opplevde det som mykje verre før.

Sanger/chant fra tribunen må oftast sjåast på som ironi/humor.
Av og til går ein over grensa, som når ein dreg inn Istanbuldrapene, flyulykker og andre tragedier knytta til fotballen - dette er sjølvsagt fullstendig uakseptabelt!
Men, tek vi vekk denne verbale "krigen" mellom laga vil mykje av atmosfæren forsvinne frå kampane.

Det som må bekjempast er når ein fysisk er ugrei; slåsting, hærverk, storming av baner o.l.

Viktig debatt og viktig at ein ikkje lukker augene for problemet slik at vi får tilbake "gamledagene".
« Siste redigering: Oktober 20, 2012, 16:13:20 av Tom S »
COME ON LEEDS !!

HåvardK

Sv: Leeds fansen - vi trenger en ny og bedre kultur!
« Svar #14 på: Oktober 20, 2012, 14:13:44 »
I det store og det hele et kanoninnlegg av Odin. Få det oversatt og legg det inn på WACCOE.

KingHowson

Sv: Leeds fansen - vi trenger en ny og bedre kultur!
« Svar #15 på: Oktober 20, 2012, 14:58:31 »
Bra innlegg. Men fjerne hatsanger osv ville ødelagt mye av kulturen. Litt tempratur må det være.

testo

Sv: Leeds fansen - vi trenger en ny og bedre kultur!
« Svar #16 på: Oktober 20, 2012, 15:11:48 »
I det store og det hele et kanoninnlegg av Odin. Få det oversatt og legg det inn på WACCOE.

Hva mener du...
Skal vi blande inn norsk kultur i den engelske fotballen og få den ødelagt??
Få bort scumbagene som finnes og la den engelske kulturen leve videre, dette er en av grunnene til at vi elsker engelsk fotball..
Leeds United will always have a special place in my heart....and a bunch of men and women who enjoy speed and excitement.
Terje

Trond A

Sv: Leeds fansen - vi trenger en ny og bedre kultur!
« Svar #17 på: Oktober 20, 2012, 15:31:05 »
Eg har også vert på nokre kampar i England opp gjennom åra, heime/borte og med/utan Leeds.

Har også opplevd situasjoner eg godt kunne vert foruten, men sit likevel igjen med inntrykk av at i det store bildet er fansen grei. Vi er ikkje noko betre eller dårligare enn andre. Kanskje eit mål kan vere å bli betre enn resten; eit førebilde for andre?
Opplevde det som mykje verre før.

Sanger/chant fra tribunen må oftast sjåast på som ironi/humor.
Av og til går ein over grensa, som når ein dreg inn Istanbuldrapene, flyulykker og andre tragedier knytta til fotballen - dette er sjølvsagt fullstendig uakseptabelt!
Men, tek vi vekk denne verbale "krigen" mellom laga vil mykje av atmosfæren forsvinne frå kampane.

Det som må bekjempast er når ein fysisk er ugrei; slåsting, hærverk, storming av baner o.l.

Viktig debatt og viktig at ein ikkje lukker augene for problemet slik at vi ikkje får tilbake "gamledagene".

Vel talt, Tom S.
Luscos medl. 338

Leedsfan

Sv: Leeds fansen - vi trenger en ny og bedre kultur!
« Svar #18 på: Oktober 20, 2012, 15:34:40 »
Grunnen til at jeg reiser til England er stemningen før, under og etter kamp.

Når man våkner på et hotell i Leeds og titter ut, der er det allerede mange politimenn i gata og rundt togstasjonen. Det er Cardiff som kommer på besøk og tidlig kickoff pga at dette er en high risk game.

Noen vil si at dette er trist, men for meg så bygger det opp stemningen deluxe. Måtte den engelske kulturen opprettholdes..
I scored 24 goals helping my side win promotion back to the Premier League aged just 22. Then in my first season in the top flight I had bagged an impressive 15 goals by the end of January. My form earned me an England call-up. Am I a £35m striker? No. I am Michael Ricketts, February 2002.

Oppdrettslaksen

Sv: Leeds fansen - vi trenger en ny og bedre kultur!
« Svar #19 på: Oktober 20, 2012, 16:00:04 »
I det store og det hele et kanoninnlegg av Odin. Få det oversatt og legg det inn på WACCOE.

Hva mener du...
Skal vi blande inn norsk kultur i den engelske fotballen og få den ødelagt??
Få bort scumbagene som finnes og la den engelske kulturen leve videre, dette er en av grunnene til at vi elsker engelsk fotball..
+1

RoarG

Sv: Leeds fansen - vi trenger en ny og bedre kultur!
« Svar #20 på: Oktober 20, 2012, 16:04:35 »
Det er nok mye grums blant britiske fotball-supportere, men ikke bare blant dem. Også i andre land (Italia, Tyrkia, ex-Jugoslavia m.fl.) er supporterkulturen preget av macho amøbeoppførsel. Det er helt tydelig at det er fotballen som sliter med denne tyde pøbel-oppførsel. Ser ikke slik oppførsel i andre lagidretter. Episoden i går bør føre til at fotballfobundene både nasjonalt og internasjonalt (UEFA) lager en konkret handlingsplan for hvordan man luker ut pøblene fra sporten. En god del av den verste oppførselen er relatert til inntak av alkohol. Derfor:

1. Øk alkholprisene med minst 300%.

2. Reguler åpningstidene til puber i nærheten av areanaer på kampdager. Ingen alkoholservering innen 4 timer før kampstart.

3. Nekt personer ikledd supporterutstyr adgang til puber før kampstart.

4. Øk billettprisene. Dette vil ramme pøbler med lav sosial status.

5. Berusete personer må bortvises. Ta gjerne promillekontroll i inngangen.

6. Ingen alkoholservering på arenaene.

7. Bøtelegg hardt klubber innblandet i episoder som bryter sikkerheten.

8. Tiltal, og døm, folk i ekspressfart.

9. Tiltal supportere for hatpropaganda. Det er helt klart at Wednesday-fansens tilrop angående de drepte Leeds-supporterne i går bidro til å hisse opp stemningen betraktelig.

10. Nekt supportere med kriminelt rulleblad knyttet til vold adgang til arenaene. Det betyr at slike folk må inn i et register.

11. Klubbene må feie for egen dør. Leeds-styret og Warnock må ta grep overfor egne fans. Det samme må Wednesday-styret og Jones gjøre overfor Wednesday-fansen. Tilrop som legaliserer drap er meget grove, og de av fansen som sang slikt burde bortvises fra klubbens fasiliteter for godt.

12. Straff managere som karakteriserer andre lags supportere med kraftige bøter. Ã… kalle andre lags fans ved navn fyrer bare opp fiendebildet.
"Jeg tror ikke på Gud, men etter Bielsas ansettelse må jeg nok revurdere", Roar Gustavsen, januar 2020

stigahauge

Sv: Leeds fansen - vi trenger en ny og bedre kultur!
« Svar #21 på: Oktober 20, 2012, 17:25:43 »
Det er nok mye grums blant britiske fotball-supportere, men ikke bare blant dem. Også i andre land (Italia, Tyrkia, ex-Jugoslavia m.fl.) er supporterkulturen preget av macho amøbeoppførsel. Det er helt tydelig at det er fotballen som sliter med denne tyde pøbel-oppførsel. Ser ikke slik oppførsel i andre lagidretter. Episoden i går bør føre til at fotballfobundene både nasjonalt og internasjonalt (UEFA) lager en konkret handlingsplan for hvordan man luker ut pøblene fra sporten. En god del av den verste oppførselen er relatert til inntak av alkohol. Derfor:

1. Øk alkholprisene med minst 300%.

2. Reguler åpningstidene til puber i nærheten av areanaer på kampdager. Ingen alkoholservering innen 4 timer før kampstart.

3. Nekt personer ikledd supporterutstyr adgang til puber før kampstart.

4. Øk billettprisene. Dette vil ramme pøbler med lav sosial status.

5. Berusete personer må bortvises. Ta gjerne promillekontroll i inngangen.

6. Ingen alkoholservering på arenaene.

7. Bøtelegg hardt klubber innblandet i episoder som bryter sikkerheten.

8. Tiltal, og døm, folk i ekspressfart.

9. Tiltal supportere for hatpropaganda. Det er helt klart at Wednesday-fansens tilrop angående de drepte Leeds-supporterne i går bidro til å hisse opp stemningen betraktelig.

10. Nekt supportere med kriminelt rulleblad knyttet til vold adgang til arenaene. Det betyr at slike folk må inn i et register.

11. Klubbene må feie for egen dør. Leeds-styret og Warnock må ta grep overfor egne fans. Det samme må Wednesday-styret og Jones gjøre overfor Wednesday-fansen. Tilrop som legaliserer drap er meget grove, og de av fansen som sang slikt burde bortvises fra klubbens fasiliteter for godt.

12. Straff managere som karakteriserer andre lags supportere med kraftige bøter. Ã… kalle andre lags fans ved navn fyrer bare opp fiendebildet.

Jævelen frå i går har nok ikkje inntatt meir alkohol enn så mange andre på tribuna, men eg kan garantere at han har andre ting i blodet som er eit minst like stort problem som alkohol. Bruk av narkotika blant engelske fotballsupportere (hooligans - casulas) er eit mykje større problem enn alkohol!
Men ellers utrulig mange gode og velskrevne ord i denne diskusjonen. Viser i allefall at norkse leedsfans har litt mellom ørene!
 

RoarG

Sv: Leeds fansen - vi trenger en ny og bedre kultur!
« Svar #22 på: Oktober 20, 2012, 17:34:01 »
Det var flere enn "bokseren" som oppførte seg amøbe i går kveld. Narkotika er selvsagt et problem også, men faktum er at alkoholinntak før kamp blir sett på som en måte å gire seg opp på. En av effektene ved alkoholinntak er at selvkritikken sløves, mens tilrop og gester mot egen person blir forsterket. "Han så rart på meg, så jeg slo han først."
"Jeg tror ikke på Gud, men etter Bielsas ansettelse må jeg nok revurdere", Roar Gustavsen, januar 2020

Hallgeir *

Sv: Leeds fansen - vi trenger en ny og bedre kultur!
« Svar #23 på: Oktober 20, 2012, 17:45:31 »
Det er nok mye grums blant britiske fotball-supportere, men ikke bare blant dem. Også i andre land (Italia, Tyrkia, ex-Jugoslavia m.fl.) er supporterkulturen preget av macho amøbeoppførsel. Det er helt tydelig at det er fotballen som sliter med denne tyde pøbel-oppførsel. Ser ikke slik oppførsel i andre lagidretter. Episoden i går bør føre til at fotballfobundene både nasjonalt og internasjonalt (UEFA) lager en konkret handlingsplan for hvordan man luker ut pøblene fra sporten. En god del av den verste oppførselen er relatert til inntak av alkohol. Derfor:

1. Øk alkholprisene med minst 300%.

2. Reguler åpningstidene til puber i nærheten av areanaer på kampdager. Ingen alkoholservering innen 4 timer før kampstart.

3. Nekt personer ikledd supporterutstyr adgang til puber før kampstart.



5. Berusete personer må bortvises. Ta gjerne promillekontroll i inngangen.

6. Ingen alkoholservering på arenaene.

7. Bøtelegg hardt klubber innblandet i episoder som bryter sikkerheten.

8. Tiltal, og døm, folk i ekspressfart.

9. Tiltal supportere for hatpropaganda. Det er helt klart at Wednesday-fansens tilrop angående de drepte Leeds-supporterne i går bidro til å hisse opp stemningen betraktelig.

10. Nekt supportere med kriminelt rulleblad knyttet til vold adgang til arenaene. Det betyr at slike folk må inn i et register.

11. Klubbene må feie for egen dør. Leeds-styret og Warnock må ta grep overfor egne fans. Det samme må Wednesday-styret og Jones gjøre overfor Wednesday-fansen. Tilrop som legaliserer drap er meget grove, og de av fansen som sang slikt burde bortvises fra klubbens fasiliteter for godt.

12. Straff managere som karakteriserer andre lags supportere med kraftige bøter. Ã… kalle andre lags fans ved navn fyrer bare opp fiendebildet.

Mange bra poeng, men....

4. Øk billettprisene. Dette vil ramme pøbler med lav sosial status.

Det vil det kanskje gjøre, men tenk hvor mange andre det også vil ramme. Alle de som skraper sammen sine "siste" pund for å se sine favoritter. De med dårlig råd / arbeidsløse som kun har fotballkamper å glede seg til.

Økes prisene vesentlig, som jeg forutsetter at du mener, vil det føre til drastisk nedgang i tilskuerantallet på kampene, noe som igjen går ut over klubbene, inntekter, spillerstall osv osv.

Etter min mening feil vei å gå for å løse problemet.
Super Leeds since 1968

RoarG

Sv: Leeds fansen - vi trenger en ny og bedre kultur!
« Svar #24 på: Oktober 20, 2012, 18:23:46 »
Det er nok mye grums blant britiske fotball-supportere, men ikke bare blant dem. Også i andre land (Italia, Tyrkia, ex-Jugoslavia m.fl.) er supporterkulturen preget av macho amøbeoppførsel. Det er helt tydelig at det er fotballen som sliter med denne tyde pøbel-oppførsel. Ser ikke slik oppførsel i andre lagidretter. Episoden i går bør føre til at fotballfobundene både nasjonalt og internasjonalt (UEFA) lager en konkret handlingsplan for hvordan man luker ut pøblene fra sporten. En god del av den verste oppførselen er relatert til inntak av alkohol. Derfor:

1. Øk alkholprisene med minst 300%.

2. Reguler åpningstidene til puber i nærheten av areanaer på kampdager. Ingen alkoholservering innen 4 timer før kampstart.

3. Nekt personer ikledd supporterutstyr adgang til puber før kampstart.



5. Berusete personer må bortvises. Ta gjerne promillekontroll i inngangen.

6. Ingen alkoholservering på arenaene.

7. Bøtelegg hardt klubber innblandet i episoder som bryter sikkerheten.

8. Tiltal, og døm, folk i ekspressfart.

9. Tiltal supportere for hatpropaganda. Det er helt klart at Wednesday-fansens tilrop angående de drepte Leeds-supporterne i går bidro til å hisse opp stemningen betraktelig.

10. Nekt supportere med kriminelt rulleblad knyttet til vold adgang til arenaene. Det betyr at slike folk må inn i et register.

11. Klubbene må feie for egen dør. Leeds-styret og Warnock må ta grep overfor egne fans. Det samme må Wednesday-styret og Jones gjøre overfor Wednesday-fansen. Tilrop som legaliserer drap er meget grove, og de av fansen som sang slikt burde bortvises fra klubbens fasiliteter for godt.

12. Straff managere som karakteriserer andre lags supportere med kraftige bøter. Ã… kalle andre lags fans ved navn fyrer bare opp fiendebildet.

Mange bra poeng, men....

4. Øk billettprisene. Dette vil ramme pøbler med lav sosial status.

Det vil det kanskje gjøre, men tenk hvor mange andre det også vil ramme. Alle de som skraper sammen sine "siste" pund for å se sine favoritter. De med dårlig råd / arbeidsløse som kun har fotballkamper å glede seg til.

Økes prisene vesentlig, som jeg forutsetter at du mener, vil det føre til drastisk nedgang i tilskuerantallet på kampene, noe som igjen går ut over klubbene, inntekter, spillerstall osv osv.

Etter min mening feil vei å gå for å løse problemet.
Vel, klubbene kan alltids skylde på økonomi, når det gjelder å motsette seg slike innskrenkninger. Men da får man virkelig gå i seg selv, kommer proF***en til klubbene foran sikkerheten til menneskene? Man har til nå prioritert økonomi fremfor sikkerhet. Det hele ender da opp med at man sitter og okker og bærer seg over episoder som i går, og individualiserer ansvaret over på en person, når det hele er snakk om et strukturelt samfunnsproblem.
Det er smått "fantastisk" at episoden i går inntraff på Hillsborough, stedet for en av de verste tragediene i fotball. Man skulle kanskje tro da, at man i Wednesday satte sikkerhet som nr. 1. Når man ikke har lært noe i Sheffield, skal man kanskje ikke forvente at fotball-England som helhet heller ikke har lært noe?
Som tidligere nevnt, det trengs dyptgående endringer i hele fotballens kultur. Den må inkludere nasjonale og internasjonale forbund, klubber, sponsorer, media, politikere (fotballen kan ikke styre dette selv, det så vi i går), spillere og supportere. Man må kritisk spørre seg selv: hvorfor er det så risikabelt å gå på fotballkamper at hver kamp må ha et massivt oppbud av sikkerhetsvakter og politi for at arrangementet kan gjennomføres?
Andre store arrangementer forløper alltid uten slike skandaler. Får man ikke bukt med dette bør det faktisk bli forbudt å spille fotballkamper. Man kan ikke la kriminell berme få boltre seg fritt under dekke av at det er dette som er "kulturen". Som et dyr som er mistilpasset miljøet sitt vil dø ut, skal også mistilpassete kulturer dø ut. Fotballkulturen Hillsborough 19.10.2012, er en misfit. Den må dø!

PS. Sensurfilteret på dette forumet er fantastisk. Kan man virkelig ikke skrive proF***en? Må man ty til profutten, proføtten eller mere fantastiske omskrivinger?  ;D DS.
"Jeg tror ikke på Gud, men etter Bielsas ansettelse må jeg nok revurdere", Roar Gustavsen, januar 2020

p0ndus

  • Gjest
Sv: Leeds fansen - vi trenger en ny og bedre kultur!
« Svar #25 på: Oktober 20, 2012, 18:54:23 »
Blir meeeget irritert av avskum som denne supporteren, og håper inderlig ikke dette rammer Leeds som klubb. Mitt forslag er et solid brennmerke i panna på fyren slik at han blir lett og utelukke fra kommende kamper.

HåvardK

Sv: Leeds fansen - vi trenger en ny og bedre kultur!
« Svar #26 på: Oktober 20, 2012, 19:08:34 »
I det store og det hele et kanoninnlegg av Odin. Få det oversatt og legg det inn på WACCOE.

Hva mener du...
Skal vi blande inn norsk kultur i den engelske fotballen og få den ødelagt??
Få bort scumbagene som finnes og la den engelske kulturen leve videre, dette er en av grunnene til at vi elsker engelsk fotball..
Akkurat det jeg mener. Hvordan skjønte du det?

RoarG

Sv: Leeds fansen - vi trenger en ny og bedre kultur!
« Svar #27 på: Oktober 20, 2012, 19:13:25 »
I det store og det hele et kanoninnlegg av Odin. Få det oversatt og legg det inn på WACCOE.

Hva mener du...
Skal vi blande inn norsk kultur i den engelske fotballen og få den ødelagt??
Få bort scumbagene som finnes og la den engelske kulturen leve videre, dette er en av grunnene til at vi elsker engelsk fotball..
Akkurat det jeg mener. Hvordan skjønte du det?
Dette er ikke et individspørmål, men et kulturspørsmål. Det er kulturen som er syk. Da vil slike epiosoder bli regelen, ikke unntaket. Gjør ikke vi noe med det, vil samfunnet. Fotball kommer til å bli forbudt dersom denne pøbelkulturen får utfolde seg fritt.
"Jeg tror ikke på Gud, men etter Bielsas ansettelse må jeg nok revurdere", Roar Gustavsen, januar 2020

asLeeds

Sv: Leeds fansen - vi trenger en ny og bedre kultur!
« Svar #28 på: Oktober 20, 2012, 19:52:32 »
Overreagere du ikkje litt no Roar??
DALHEIM WHITES

RoarG

Sv: Leeds fansen - vi trenger en ny og bedre kultur!
« Svar #29 på: Oktober 20, 2012, 20:20:51 »
Overreagere du ikkje litt no Roar??
Ã…? I hvilken annen sportbegivenhet opplever man massive politioppbud? La samfunnet si til fotballen: "Disse supporterurolighetene er sportens ansvar. Politiets oppgave er å forhindre kriminalitet, ikke passe på pøbler. Dere får ikke en eneste politibetjent til å passe på." Skal like å se den supporter som hadde turt å gå på en kamp hvor supporterdyret hadde fått utspille seg i fri dressur.

 Hvor dårlig ordensrykte fotballen har kan følgende episode vise: En venn av meg er SF supporter. Siste sesongen SF spilte i Tippeligaen, dro han til bortekampen i Tromsø alene. Tromsø IL tok sikkerheten alvorlig, og hadde innkalt politiet, selvsagt. Politiet i Tromsø hadde altså avsatt 3 politibetjenter + 1 hund til å passe på en mann. Han fortalte at han hadde hatt en hyggelig samtale med politibetjentene i pausen. Fornuftig bruk av fellesskapets midler, dette? Og nei, disse politibetjentene vandret ikke rundt på Alfheim og passet på mengden. De holdt seg i bortesvingen hele kampen igjennom.

Poenget er at fotballkulturen har et så stekt preg av å være en pøbelkultur, at man ikke tar noen sjanser, selv med 1 bortefan.

Slaget på Hillsborough var ikke en enkelt manns handling. Han kom som en deltaker i en stor gruppe på flere tusen, og handlet i samsvar med Colluseums normer: tommelen ned, hyl hatet ut i øldunstende vræl. Det er vel ingen her som tror at han hadde handlet slik om han hadde sittet som enslig supporter på et sete for seg selv? Som individ? Han var fotball-kulturens stygge ansikt. Nå toer folk sine hender, og kaller fyren "gal". At miljøet han vanker i er sjåvinistisk godt over i det hatske, fortier man. Det eneste man er redd for her på forumet, er at "nå får Leeds skylda for alt, fordi en mann tiltet".

Ja, Leeds har skylda for "alt". Det har også Sheffield Wednesday, og alle som lever av å tekkes bermen. Valget er enkelt, enten tar man knekken på bermen, og dens "kultur", eller så tar samfunnet affære og avskaffer hele greia.
"Jeg tror ikke på Gud, men etter Bielsas ansettelse må jeg nok revurdere", Roar Gustavsen, januar 2020