Skrevet av Emne: Den økonomiske hverdagen, blir det bedre?  (Lest 151763 ganger)

0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.

DenHviteYeboah

Sv: Den økonomiske hverdagen, blir det bedre?
« Svar #330 på: Mars 09, 2019, 18:05:27 »
Her er klubber etter h.b og DHY's hjerte, Aston Villa og Derby! De har brukt masse penger over lang tid for å komme seg til Premier League, men det ser ut til at det ikke går denne sesongen heller. Når jeg skriver dette ligger Villa på 12. plass og Derby på 7. plass. Derby taper over 3mill pund i måneden og jeg leste at Villa taper over 1mill pund i måneden.

http://financialfootballnews.com/aston-villa-fcs-2018-finances-financial-limbo/

https://www.dailymail.co.uk/sport/football/article-6770519/Derby-County-sale-cards-owner-Mel-Morris-seeks-exit.html

Jeg vil gjerne høre med DHY og h.b om hva som gikk feil og hvis Leeds hadde satset de samme beløpene, hvorfor kunne ikke dette skjedd med Leeds?
Hvem har sagt at vi skal satse de beløpene?
Det gjelder å få til større inntjening, det er nøkkelen. Bygg ut ER osv. Men da må vi rykke opp først. Du kan mene hva du vil om pengebruk, men det er en universell evig sannhet i fotball: De rikeste klubbene vinner mest.
Sist vi brukte vanvittig med penger var vi i CL, husker du det? Problemet var at Ridsdale hadde tatt opp råtne lån :( Dårlig kombo når inntektene uteblir ;)
Jeg er ganske fornøyd med Rad så langt egentlig, og har vel ikke skrevet noe om at han er blakk eller gjerrig. Men hvordan forklarer du tabellen lenger oppe på siden? Altså de 50 klubbene som betaler mest i lønninger i UK....der kommer Leeds på 38. plass...I andre enden kommer de klubbene som alltid ligger i toppen av PL stort sett...

Dette er jo et svada svar. Du har jo vært en av de som har ment at vi burde bruke opp i mot 300 mill nkr for å skaffe gode spillere til opprykk og hvis ikke det hadde holdt så var du villig til å bruke mer for da ville sjansene øke betraktelig med tanke på opprykk i løpet av få sesonger.

Du ser to klubber som har brukt mye penger, penger klubbene ikke har, men eierne har måttet spytte inn. Tror ikke noen av de kommer til å rykke opp denne sesongen. Derby eieren har prøvd i flere år med din modell DHY, har vært nærme, men nå vil han selge fordi det har ikke funket og det er ikke liv laga.

Du vil bruke mye penger, men du vil bruke de på de rette spillerne og da vil vi rykke opp til der hvor de STORE pengene er. Høres ut som en meget god plan, men det er dessverre ikke så enkelt!
Neivel...jeg mener det, du mener noe annet. Det er ikke dermed gitt at du har rett fordi du mener noe annet....

"Neivel...jeg mener det, du mener noe annet. Det er ikke dermed gitt at du har rett fordi du mener noe annet...."

Endelig har du innrømt at du hadde vært villig til å ta sjansen på å bruke mer penger enn vi har i håp om at det hadde fått oss opp uten å tenke på konsekvensene, du ser bare lyset, ikke mørket. Jeg er sikker på at hvis vi hadde gjort som du ønsker og det hadde gått i dass så hadde du skrevet en hel haug med innlegg om at det var ikke slik man skulle gjort det, man skulle ikke kjøpt de spillerne, man skulle ikke gitt så høy lønn osv osv!

Eneste du har er en drøm og etterpåkloskap!

I rest my case!
De som satser bruker mer penger enn de har. Dette for å tjene mer penger etterhvert. Ellers setter jeg pris på din belærende tone. Du er jo et orakel jeg har lært veldig mye av her på forumet...

leedslife

Sv: Den økonomiske hverdagen, blir det bedre?
« Svar #331 på: Mars 09, 2019, 18:12:40 »
Her er klubber etter h.b og DHY's hjerte, Aston Villa og Derby! De har brukt masse penger over lang tid for å komme seg til Premier League, men det ser ut til at det ikke går denne sesongen heller. Når jeg skriver dette ligger Villa på 12. plass og Derby på 7. plass. Derby taper over 3mill pund i måneden og jeg leste at Villa taper over 1mill pund i måneden.

http://financialfootballnews.com/aston-villa-fcs-2018-finances-financial-limbo/

https://www.dailymail.co.uk/sport/football/article-6770519/Derby-County-sale-cards-owner-Mel-Morris-seeks-exit.html

Jeg vil gjerne høre med DHY og h.b om hva som gikk feil og hvis Leeds hadde satset de samme beløpene, hvorfor kunne ikke dette skjedd med Leeds?
Hvem har sagt at vi skal satse de beløpene?
Det gjelder å få til større inntjening, det er nøkkelen. Bygg ut ER osv. Men da må vi rykke opp først. Du kan mene hva du vil om pengebruk, men det er en universell evig sannhet i fotball: De rikeste klubbene vinner mest.
Sist vi brukte vanvittig med penger var vi i CL, husker du det? Problemet var at Ridsdale hadde tatt opp råtne lån :( Dårlig kombo når inntektene uteblir ;)
Jeg er ganske fornøyd med Rad så langt egentlig, og har vel ikke skrevet noe om at han er blakk eller gjerrig. Men hvordan forklarer du tabellen lenger oppe på siden? Altså de 50 klubbene som betaler mest i lønninger i UK....der kommer Leeds på 38. plass...I andre enden kommer de klubbene som alltid ligger i toppen av PL stort sett...

Dette er jo et svada svar. Du har jo vært en av de som har ment at vi burde bruke opp i mot 300 mill nkr for å skaffe gode spillere til opprykk og hvis ikke det hadde holdt så var du villig til å bruke mer for da ville sjansene øke betraktelig med tanke på opprykk i løpet av få sesonger.

Du ser to klubber som har brukt mye penger, penger klubbene ikke har, men eierne har måttet spytte inn. Tror ikke noen av de kommer til å rykke opp denne sesongen. Derby eieren har prøvd i flere år med din modell DHY, har vært nærme, men nå vil han selge fordi det har ikke funket og det er ikke liv laga.

Du vil bruke mye penger, men du vil bruke de på de rette spillerne og da vil vi rykke opp til der hvor de STORE pengene er. Høres ut som en meget god plan, men det er dessverre ikke så enkelt!
Neivel...jeg mener det, du mener noe annet. Det er ikke dermed gitt at du har rett fordi du mener noe annet....

"Neivel...jeg mener det, du mener noe annet. Det er ikke dermed gitt at du har rett fordi du mener noe annet...."

Endelig har du innrømt at du hadde vært villig til å ta sjansen på å bruke mer penger enn vi har i håp om at det hadde fått oss opp uten å tenke på konsekvensene, du ser bare lyset, ikke mørket. Jeg er sikker på at hvis vi hadde gjort som du ønsker og det hadde gått i dass så hadde du skrevet en hel haug med innlegg om at det var ikke slik man skulle gjort det, man skulle ikke kjøpt de spillerne, man skulle ikke gitt så høy lønn osv osv!

Eneste du har er en drøm og etterpåkloskap!

I rest my case!
De som satser bruker mer penger enn de har. Dette for å tjene mer penger etterhvert. Ellers setter jeg pris på din belærende tone. Du er jo et orakel jeg har lært veldig mye av her på forumet...

Usikker på hvem som belærer hvem her ;D ;D ;D

Leedsfan

Sv: Den økonomiske hverdagen, blir det bedre?
« Svar #332 på: Mars 09, 2019, 18:14:53 »
Her er klubber etter h.b og DHY's hjerte, Aston Villa og Derby! De har brukt masse penger over lang tid for å komme seg til Premier League, men det ser ut til at det ikke går denne sesongen heller. Når jeg skriver dette ligger Villa på 12. plass og Derby på 7. plass. Derby taper over 3mill pund i måneden og jeg leste at Villa taper over 1mill pund i måneden.

http://financialfootballnews.com/aston-villa-fcs-2018-finances-financial-limbo/

https://www.dailymail.co.uk/sport/football/article-6770519/Derby-County-sale-cards-owner-Mel-Morris-seeks-exit.html

Jeg vil gjerne høre med DHY og h.b om hva som gikk feil og hvis Leeds hadde satset de samme beløpene, hvorfor kunne ikke dette skjedd med Leeds?
Hvem har sagt at vi skal satse de beløpene?
Det gjelder å få til større inntjening, det er nøkkelen. Bygg ut ER osv. Men da må vi rykke opp først. Du kan mene hva du vil om pengebruk, men det er en universell evig sannhet i fotball: De rikeste klubbene vinner mest.
Sist vi brukte vanvittig med penger var vi i CL, husker du det? Problemet var at Ridsdale hadde tatt opp råtne lån :( Dårlig kombo når inntektene uteblir ;)
Jeg er ganske fornøyd med Rad så langt egentlig, og har vel ikke skrevet noe om at han er blakk eller gjerrig. Men hvordan forklarer du tabellen lenger oppe på siden? Altså de 50 klubbene som betaler mest i lønninger i UK....der kommer Leeds på 38. plass...I andre enden kommer de klubbene som alltid ligger i toppen av PL stort sett...

Dette er jo et svada svar. Du har jo vært en av de som har ment at vi burde bruke opp i mot 300 mill nkr for å skaffe gode spillere til opprykk og hvis ikke det hadde holdt så var du villig til å bruke mer for da ville sjansene øke betraktelig med tanke på opprykk i løpet av få sesonger.

Du ser to klubber som har brukt mye penger, penger klubbene ikke har, men eierne har måttet spytte inn. Tror ikke noen av de kommer til å rykke opp denne sesongen. Derby eieren har prøvd i flere år med din modell DHY, har vært nærme, men nå vil han selge fordi det har ikke funket og det er ikke liv laga.

Du vil bruke mye penger, men du vil bruke de på de rette spillerne og da vil vi rykke opp til der hvor de STORE pengene er. Høres ut som en meget god plan, men det er dessverre ikke så enkelt!
Neivel...jeg mener det, du mener noe annet. Det er ikke dermed gitt at du har rett fordi du mener noe annet....

"Neivel...jeg mener det, du mener noe annet. Det er ikke dermed gitt at du har rett fordi du mener noe annet...."

Endelig har du innrømt at du hadde vært villig til å ta sjansen på å bruke mer penger enn vi har i håp om at det hadde fått oss opp uten å tenke på konsekvensene, du ser bare lyset, ikke mørket. Jeg er sikker på at hvis vi hadde gjort som du ønsker og det hadde gått i dass så hadde du skrevet en hel haug med innlegg om at det var ikke slik man skulle gjort det, man skulle ikke kjøpt de spillerne, man skulle ikke gitt så høy lønn osv osv!

Eneste du har er en drøm og etterpåkloskap!

I rest my case!
De som satser bruker mer penger enn de har. Dette for å tjene mer penger etterhvert. Ellers setter jeg pris på din belærende tone. Du er jo et orakel jeg har lært veldig mye av her på forumet...

Det er jo du som har hatt en belærende tone, når andre har forstått at det er begrensninger i økonomien til Leeds United så har jo du og h.b fortalt oss at vi andre har vært dumme for det er jo bare å satse mer, bruke mer penger og da vil man rykke opp og tjene enda mer penger. Jeg har fortalt deg MANGE ganger at det er ikke så ENKELT! Så forteller jeg at AV og Derby med andre har fulgt din oppskrift, de taper penger og er avhengig av at eier(ne) dekker tapene uten at FFP kommer inn i bildet. Det er jo du som har en belærende tone når du sier at det er så ENKELT, for det er rett og slett ikke så ENKELT. Hadde det vært så ENKELT så hadde ALLE gjort det!
I scored 24 goals helping my side win promotion back to the Premier League aged just 22. Then in my first season in the top flight I had bagged an impressive 15 goals by the end of January. My form earned me an England call-up. Am I a £35m striker? No. I am Michael Ricketts, February 2002.

Leedsfan

Sv: Den økonomiske hverdagen, blir det bedre?
« Svar #333 på: Mars 09, 2019, 18:15:23 »
Her er klubber etter h.b og DHY's hjerte, Aston Villa og Derby! De har brukt masse penger over lang tid for å komme seg til Premier League, men det ser ut til at det ikke går denne sesongen heller. Når jeg skriver dette ligger Villa på 12. plass og Derby på 7. plass. Derby taper over 3mill pund i måneden og jeg leste at Villa taper over 1mill pund i måneden.

http://financialfootballnews.com/aston-villa-fcs-2018-finances-financial-limbo/

https://www.dailymail.co.uk/sport/football/article-6770519/Derby-County-sale-cards-owner-Mel-Morris-seeks-exit.html

Jeg vil gjerne høre med DHY og h.b om hva som gikk feil og hvis Leeds hadde satset de samme beløpene, hvorfor kunne ikke dette skjedd med Leeds?
Hvem har sagt at vi skal satse de beløpene?
Det gjelder å få til større inntjening, det er nøkkelen. Bygg ut ER osv. Men da må vi rykke opp først. Du kan mene hva du vil om pengebruk, men det er en universell evig sannhet i fotball: De rikeste klubbene vinner mest.
Sist vi brukte vanvittig med penger var vi i CL, husker du det? Problemet var at Ridsdale hadde tatt opp råtne lån :( Dårlig kombo når inntektene uteblir ;)
Jeg er ganske fornøyd med Rad så langt egentlig, og har vel ikke skrevet noe om at han er blakk eller gjerrig. Men hvordan forklarer du tabellen lenger oppe på siden? Altså de 50 klubbene som betaler mest i lønninger i UK....der kommer Leeds på 38. plass...I andre enden kommer de klubbene som alltid ligger i toppen av PL stort sett...

Dette er jo et svada svar. Du har jo vært en av de som har ment at vi burde bruke opp i mot 300 mill nkr for å skaffe gode spillere til opprykk og hvis ikke det hadde holdt så var du villig til å bruke mer for da ville sjansene øke betraktelig med tanke på opprykk i løpet av få sesonger.

Du ser to klubber som har brukt mye penger, penger klubbene ikke har, men eierne har måttet spytte inn. Tror ikke noen av de kommer til å rykke opp denne sesongen. Derby eieren har prøvd i flere år med din modell DHY, har vært nærme, men nå vil han selge fordi det har ikke funket og det er ikke liv laga.

Du vil bruke mye penger, men du vil bruke de på de rette spillerne og da vil vi rykke opp til der hvor de STORE pengene er. Høres ut som en meget god plan, men det er dessverre ikke så enkelt!
Neivel...jeg mener det, du mener noe annet. Det er ikke dermed gitt at du har rett fordi du mener noe annet....

"Neivel...jeg mener det, du mener noe annet. Det er ikke dermed gitt at du har rett fordi du mener noe annet...."

Endelig har du innrømt at du hadde vært villig til å ta sjansen på å bruke mer penger enn vi har i håp om at det hadde fått oss opp uten å tenke på konsekvensene, du ser bare lyset, ikke mørket. Jeg er sikker på at hvis vi hadde gjort som du ønsker og det hadde gått i dass så hadde du skrevet en hel haug med innlegg om at det var ikke slik man skulle gjort det, man skulle ikke kjøpt de spillerne, man skulle ikke gitt så høy lønn osv osv!

Eneste du har er en drøm og etterpåkloskap!

I rest my case!
De som satser bruker mer penger enn de har. Dette for å tjene mer penger etterhvert. Ellers setter jeg pris på din belærende tone. Du er jo et orakel jeg har lært veldig mye av her på forumet...

Usikker på hvem som belærer hvem her ;D ;D ;D

Takk  ;D ;D ;D
I scored 24 goals helping my side win promotion back to the Premier League aged just 22. Then in my first season in the top flight I had bagged an impressive 15 goals by the end of January. My form earned me an England call-up. Am I a £35m striker? No. I am Michael Ricketts, February 2002.

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28798
  • Total likes: 2607
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Den økonomiske hverdagen, blir det bedre?
« Svar #334 på: April 04, 2019, 11:20:36 »
MikeT/AdrianTeakdesk
@Mike_J_Thornton

FMy first impressions from the latest Leeds United accounts (up to 30th June 2018) that were published today.

In summary, all looks good with nothing major to worry about.

#lufc #mot

Mike Thornton




 
LUFC Accounts 2019
What do the latest Leeds United accounts, published at the end of March 2019, tell us fans?
Well, three things of interest really and these three things seem to be the most important issues for fans; namely: How much are we spending? Did we pass FFP last year? Will we pass FFP this year?

Firstly:
These accounts tell us about the club’s 12 months of operating starting 21 months ago.
We get a glimpse into the first full year of Andrea Radrizanni’s ownership and his spending. It is obvious that Radrizanni has spent money but also kept costs under reasonable control and produced a loss level that is not inconsistent with other Championship clubs, although the Club relied upon player sales, just as Championship clubs without parachute payments find necessary to remain solvent.

Wages:
Other commentators have produced detailed analyses of Leeds’s accounts and compared the Club to other Championship clubs so I won’t duplicate that work.
For me, whilst our high income makes our wage bill percentage of income a seemingly small figure, it was in fact one of the highest absolute spends in the league apart from parachute clubs.
As the saying goes, a big percentage of sweet FA is sweet FA and I discount these percentage comparisons due to the widely different incomes of other Championship clubs. Having a high absolute spend that increased significantly from the levels sought by Massimo Cellino show the change in management style and spending plans at Leeds United.
However, these accounts cover a season where we had two, arguably, inexperienced managers and the season was really meant as a consolidation year by management – I think it is true that a low level play-off place was the expectation and we fell just short at the final hurdle.
If the current season had continued in the same vein of management ambition I think I would study these accounts in far more detail but in truth they are well out of date – we all know that ambitions (and costs incurred) ramped up last summer with the addition of Marceo Bielsa and his plentiful coaching staff, plus some key player additions and new player contracts on competitive wages.

Debts:
Fans, of course, look to accounts to check that the club is solvent, has not run up debt it cannot service and will not suffer penalties due to exceeding the Financial Fair Rules concerning Profit and Sustainability (P&S). These accounts do not show a worrying increase in debt levels, due mainly to the investment from the 49ers and player sales.
So secondly, we can check what our FFP P&S status was LAST year:
These accounts were submitted to the EFL in draft form on 1st March last year (2018) for the EFL to check our P&S status. The club has already submitted draft accounts for this current season to the EFL for evaluation but we are forced to wait a further 12 months to find out how far, or close, we are from getting hit with penalties for failing this summer. However, we can use these accounts to check what the EFL was presented with last year. We can then perhaps make some wild guesses as to how the accounts have faired this year and make a wild guess as to whether we will get sanctions or penalties this summer.
The P&S rules now operate on three time periods; the current year (called time period T) and the two previous years (called time periods T-1 and T-2). We now have the full accounts for 2018, 2017 and 2016 so can apply the rules to these years, just like the EFL did in March 2018, last year.
The EFL apply three tests in sequence to determine P&S status; initially they look at the first two time periods in the sequence of three (that is T-1 and T-2) and if the club has made an un-adjusted profit before tax over these two years combined then the club passes P&S and no further checks are made.
If the first test is failed, the EFL then deducts certain costs, such as youth & women’s costs, depreciation and amortisation (but leaving player costs untouched) from the accounts and recalculates the total profit or loss made over the full three time periods. This figure is then checked against the 3 year allowance of a maximum of £15 million loss. If the club has adjusted losses no worse than £15 million then the club provisionally passes FFP P&S but must provide forecast accounts for the next two years that show the club will be profitable or can sustain any losses without going bankrupt.
After that, if the second test is failed because total 3 year losses exceed £15 million, the EFL checks that the losses do not exceed £39 million. If they don’t then again the club passes provisionally but only if the owner makes good the losses from his own pocket by giving the club money in exchange for equity shares (these shares would be worthless in the event of the club going bankrupt later).
Finally, if these 3 year losses exceed the £39 million limit then the club fails FFP P&S and is referred to the independent disciplinary panel for sanctions.
These latest accounts show, as can be seen in the table below, that Leeds United failed the first test but easily complied with the second test.
We basically knew this from estimates made by various parties so the new accounts have really done little more than confirm what we already knew.

Thirdly, these accounts allow us to start to piece together some draft guesses for what the accounts for this season might look like.
Unlike previous seasons I’ve not done any preparatory work in this area so cannot put forward any reliable data at this moment in time. However, I can look very quickly at how the profit could have changed and apply that crude estimate to the P&S rules and so determine whether Leeds United are in danger of failing this summer.

Costs:
We know that bringing Bielsa and his team into the club has increased coaching costs in a major way, we know that player wages have risen (partially offset by some players leaving), we know that staff numbers have risen and so costs will have too, we know that increased staff levels has a knock-on effect on other costs such as heating, lighting, insurance, travel costs, subsistence costs, hotel costs and so forth. We know that we have implemented an internet service for all matches which is costly and, I believe, not bringing sufficient revenue at the moment to cover costs, we know that we have more spectators with more areas of the ground open, leading to increased stewarding, cleaning, policing costs – the council rates probably went up too!

Income:
We know that we have had an increase in attendance this season – however, these larger numbers do not bring in the increase in revenue some people imagine. Ticket revenue gets reduced from its highest values in many ways; we have many concessions at ER, both young on sub-£100 season tickets and aged-reductions, we must pay the government the 20% VAT we collect on ticket prices, we must pay the EFL a 3% tax levy on each ticket too. After deductions, I estimate the club gets less than £20 net per extra ticket per match so if our average attendance is 7,000 higher then the club only gets an extra £3 million. We also know we have had an increase in merchandise, both shirt sales and such-like along with matchday sales of refreshments, we have had good corporate attendance and good revenue from advertising and sponsorship.

Net effect on profits/losses:
I cannot be precise at this moment but my gut is saying that costs have risen far higher than revenue and so the net effect has been to reduce profits or increase losses.

My estimate:
I would not be surprised if the club has an extra £10 million of losses in the current season’s accounts that it has just sent to the EFL. I would be surprised if this figure exceeded £20 million.
This figure is important to us fans because we need to be satisfied that our club will not fail FFP this summer and also that the increased losses can be funded going forward and not lead to an insolvency event for the club. The funding is a matter for the management and shareholders and I’m not privy to that information but I feel reasonably secure that the club is well-funded through this season.
The FFP P&S rules can be applied to my, admittedly wildly inaccurate, guess for this year’s accounts and is shown in the table below.

As can be seen, Leeds United pass FFP P&S reasonably comfortably with my wild guess. It may be that my guess is too pessimistic and we pass more comfortably, however from that quick analysis fans can rest easy that we won’t have sanctions this summer.
Conversely, I may have been too prudent in my estimation of rising costs but, even if my estimate of losses increasing by £10 million is understated, losses would have to increase by £45 million to even get close to us failing FFP P&S this summer.
So in summary:
The accounts tell an historic tale that is too out-of-date to get particularly excited about and, as far as I far see, Leeds United are well clear of failing FFP P&S rules this summer.
Mike Thornton – 4th April 2019
« Siste redigering: April 04, 2019, 11:23:14 av Asbjørn »
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Promotion 2010

Sv: Den økonomiske hverdagen, blir det bedre?
« Svar #335 på: April 04, 2019, 15:34:49 »
Leeds United announce financial loss during Andrea Radrizzani's first year at Elland Road

Phil Hay
Published: 11:03 Thursday 04 April 2019
Leeds United have announced a £4m loss for Andrea Radrizzani’s first year as owner of the club.


The accounts for the 2017-18 financial period saw an overall profit of almost £1m in the previous 12 months turn into a deficit of £4.3m during the year leading up to June 30, 2018.

 Leeds United owner Andrea Radrizzani (left) and director Victory Orta (right) at Elland Road.
Leeds United owner Andrea Radrizzani (left) and director Victory Orta (right) at Elland Road.
A statement from chief executive Angus Kinnear in accounts published my Companies House this morning said the change in position was down to investment in players, increases in United’s wage bill and expenditure on the club’s scouting network.

Leeds saw a substantial rise in turnover from £34m to £40m and are expected to hit a figure of around £45m in the 2018-19 accounting period.

Administrative expenses, however, rose dramatically from £37m to £53m, creating an operating loss of £20m. That figure was offset by £18m raised through the sale of players, including the £15m transfer of Chris Wood to Burnley in August 2017.

The club’s wage bill jumped from £20m to £31m following a major influx of first-team and academy signings in Radrizzani’s first summer in charge.

Gate receipts increased by £1m to more than £11m while the club earned £1.3m in commercial revenue from the IBF featherweight title fight between Josh Warrington and Lee Selby which was staged at Elland Road last summer.

Radrizzani became sole owner of Leeds when he bought out former chairman Massimo Cellino in May 2017 and moved to buy back the club’s Elland Road stadium from its private landlord shortly after his takeover.

The deal cost around £20m and saw the ground acquired by Greenfield Investment Pte Ltd, a firm controlled by Radrizzani and United’s current parent company.

The accounts reveal that Leeds entered a lease agreement with Greenfield to June 2032 and were given an “initial rent-free period” of 33 months. Annual rent of Elland Road previously cost the club around £1.7m and increased every 12 months.

United, under head coach Marcelo Bielsa, are on the verge of promotion to the Premier League this term with seven games to go and the accounts show that bonuses and add-ons agreed during transfer negotiations could cost the club up to £25m if they make the top flight.

Yep
Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

Promotion 2010

Sv: Den økonomiske hverdagen, blir det bedre?
« Svar #336 på: April 04, 2019, 15:45:39 »
Price of footbal
Leeds results show the club has by far the biggest income in the #EFL Championship if parachute payments are excluded #LUFC



Leeds wages up 51% but still only paying £77 in wages for every £100 of income, below the £101 average for the #EFL Championship #LUFC





Leeds lost just under £20 million from operations in 2017/18 but profits on player sales substantially reduced this. #LUFC



Leeds spent £28 million on players in 2017/18 but also had substantial sales. CLub runs a tight ship and net spend over last six seasons just £6.5m #LUFC



Leeds funded mainly in 2017/18 by an £11 million share issue, as well as borrowing a couple of million on top from owners and third parties.



Leeds wage bill £9.3m less than income, but in Championship overall income £639 milion and wages £684 million and that's before #SWFC #SAFC and #BWFC publish their results  #LUFC #Bonkers



Distorting impact of parachute payments highlighted by Leeds falling from first to 5th in the table if Premier League handouts taken into consideration. #LUFC



Main reason for Leeds high revenue is commercial income is highest in the Championship and also higher than half the clubs in the Premier League too #LUFC



Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28798
  • Total likes: 2607
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Den økonomiske hverdagen, blir det bedre?
« Svar #337 på: April 04, 2019, 17:01:37 »
Phil Hay

A few observations from that - £4m loss is healthy in terms of meeting FFP rules (and it's very hard not to make losses in the Championship). Evident that player sales were needed to avert a much heftier deficit. £53m admin costs is the highest I've ever seen in LUFC accounts.
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28798
  • Total likes: 2607
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Den økonomiske hverdagen, blir det bedre?
« Svar #338 på: April 04, 2019, 18:35:00 »
1.
David Watkins
‏@DaveLUFCWatkins

A fascinating stat from #lufc accounts is that I reckon average net gate receipt per person attending a game is only £13.74! Total gate receipts are listed as £11,261,512. The average attendance is shown as 31,521 and I reckon there were 26 games (819,546).  @Mike_J_Thornton  ?

2.
MikeT/AdrianTeakdesk
‏@Mike_J_Thornton
 
That's why my estimates are always lower than many other people's. I've had fans explain to me that we get almost £40 per ticket & have 35k fans every match so gate income will be well over £30m - in fact it is closer to £12m!!!

Kids tickets & other reductions lower net income.
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Josch

Sv: Den økonomiske hverdagen, blir det bedre?
« Svar #339 på: April 04, 2019, 19:29:06 »
Mange interessante tall her. Wolves tapte £60 mill på EN sesong!. Er det ikke max £40 mill man har lov å tape på tre sesonger ? Birmingham, uten parachute money, har gjort noe dumt og ble straffet. Lag som nylig har rykket ned taper store penger. De satser på nytt opprykk med høye lønninger (Villa).? Leeds har god inntekt , men midt på treet når det gjelder tap.

Rykker vi ikke opp i år så blir årets tap (2018/19) tyngre å bære. Her bør man rykke opp fortest mulig. Ch.ship virker å være en tapsbombe for de som satser.

ibster

Sv: Den økonomiske hverdagen, blir det bedre?
« Svar #340 på: April 05, 2019, 10:16:05 »
Mange interessante tall her. Wolves tapte £60 mill på EN sesong!. Er det ikke max £40 mill man har lov å tape på tre sesonger ? Birmingham, uten parachute money, har gjort noe dumt og ble straffet. Lag som nylig har rykket ned taper store penger. De satser på nytt opprykk med høye lønninger (Villa).? Leeds har god inntekt , men midt på treet når det gjelder tap.

Rykker vi ikke opp i år så blir årets tap (2018/19) tyngre å bære. Her bør man rykke opp fortest mulig. Ch.ship virker å være en tapsbombe for de som satser.

Jeg tror det. 40 eller 45 over tre sesonger. Men du kan trekke fra kostnader til akademiet.

Stut og Fjærkre

Sv: Den økonomiske hverdagen, blir det bedre?
« Svar #341 på: April 10, 2019, 10:28:38 »
(litt sen kommentar men:)

Er det noen som vet hva som inngår i posten kommersielle inntekter?

Josch

Sv: Den økonomiske hverdagen, blir det bedre?
« Svar #342 på: April 10, 2019, 17:55:53 »
(litt sen kommentar men:)

Er det noen som vet hva som inngår i posten kommersielle inntekter?

Jeg lurte på det samme. Jeg tror det er eksklusive TV-inntekter. Tv-inntekter inngår ikke i commercial income. Tror jeg.

ibster

Sv: Den økonomiske hverdagen, blir det bedre?
« Svar #343 på: April 10, 2019, 18:03:40 »
(litt sen kommentar men:)

Er det noen som vet hva som inngår i posten kommersielle inntekter?

Jeg antar at det er alt som ikke er knyttet til TV avtalen.

Promotion 2010

Sv: Den økonomiske hverdagen, blir det bedre?
« Svar #344 på: April 10, 2019, 18:04:23 »
(litt sen kommentar men:)

Er det noen som vet hva som inngår i posten kommersielle inntekter?

Jeg antar at det er alt som ikke er knyttet til TV avtalen.


Utleie og boksekamp?
Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

ibster

Sv: Den økonomiske hverdagen, blir det bedre?
« Svar #345 på: April 10, 2019, 18:57:42 »
(litt sen kommentar men:)

Er det noen som vet hva som inngår i posten kommersielle inntekter?

Jeg antar at det er alt som ikke er knyttet til TV avtalen.


Utleie og boksekamp?

Det er alt som ikke er billettsalg og TV avtale.

Boksekamper, utleie, sponsorer, pølsesalget, drakter ++

https://twitter.com/swissramble/status/1115513596568584192?s=21

Promotion 2010

Sv: Den økonomiske hverdagen, blir det bedre?
« Svar #346 på: April 17, 2019, 16:18:45 »
Leeds-Live


The staggering amount of money that promotion could be worth to Leeds United

After 15 years away, the promised land is in touching distance for Leeds United.

With their fate in their own hands, 10 points from the final four games would be enough to guarantee promotion.

They’re already guaranteed a highest second-tier finish since getting relegated in 2004, and at the very least would be competing in the Championship playoffs for only the second time.

Should they achieve it, they’d be returning to a league that has completely transformed since they left, increasing the revenue available to clubs exponentially.

The Premier League is by some distance the richest league in the world - there’s a good reason why the Championship playoff final is nicknamed the “biggest prize in football”.

Here’s what it could mean for Leeds financially:

What’s promotion worth?

Andrea Radrizzani's men are vying for automatic promotion(Image: Alex Dodd/CameraSport)
Last season, every Premier League club was guaranteed at least £94.7m, rising up to 50% more as you move up the table with prize money, with each place in the table being roughly equivalent to £2m.

Pep Guardiola’s record-breaking Manchester City earned £149.4m from the league alone when they finished last season as champions.

Clubs including Stoke and Swansea have received more than £41.6m in parachute payments after getting relegated, with more to come. Even if Leeds were to come straight back down, they’d be due lucrative parachute payments for two years.

And that’s just previous seasons. A new television deal comes into place next season, with Amazon joining the fray alongside Sky and BT, meaning revenues are expected to go even higher.

However, the latest broadcasting deal, which runs until 2022, wasn’t as much of an increase as previous years as the market appears to getting close to the limit.

The leap from Championship revenue

It’s fair to say that’s a lot more than the club is currently earning in the second tier.

Due to how often they're on Sky, Leeds earn more than any other Championship club, but it still pales in comparison to the top flight.

Leeds have earned just over £1m from televised fixtures this season , while there’s no prize money for higher league finishes - just a Basic Award of £2.3m and a Solidarity Payment of £4.5m.

Leeds’ revenue could genuinely multiply tenfold if they’re able to get over the line.
Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

Promotion 2010

Sv: Den økonomiske hverdagen, blir det bedre?
« Svar #347 på: Mai 04, 2019, 16:43:00 »
Billy

Championship revenue excluding parachute payments. #lufc

Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28798
  • Total likes: 2607
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Den økonomiske hverdagen, blir det bedre?
« Svar #348 på: Mai 04, 2019, 18:15:28 »
Billy

Championship revenue excluding parachute payments. #lufc



Forrige sesong though. Barnsley i stedet for Villa :o
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28798
  • Total likes: 2607
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Den økonomiske hverdagen, blir det bedre?
« Svar #349 på: Mai 14, 2019, 16:37:08 »
Mike Thornton følger med...

MikeT/AdrianTeakdesk
@Mike_J_Thornton

Before speculation spreads, the recent #LUFC filings at Companies House relate to last year's 49ers investment and are not showing new investment.

They just confirm what we already know about the club's ownership structure.

#lufc ownership structure:

Radz indirectly owns 74.9% of shares, 49ers own 25.1%.

49ers' voting powers are restricted to 13% of vote (ie Radz has 87% control) this season - rising in tranches to 17% max, so Radz never has less than 83% control.


Sitat

topman65
@baldyman1965

Replying to @Mike_J_Thornton
Any rumblings of any new investment Mike?

Always rumblings!

The future is dependent on the next two matches I guess!
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

DenHviteYeboah

Sv: Den økonomiske hverdagen, blir det bedre?
« Svar #350 på: Mai 15, 2019, 23:33:00 »
Ja, der tapte vi over en milliard i inntekter fremover....drittlei :(

Eriksen55

Sv: Den økonomiske hverdagen, blir det bedre?
« Svar #351 på: Mai 16, 2019, 01:48:20 »
Men vi fikk muligheten til å utvikle og slipe de mange diamantene vi har i akademiet. For dem er nok CC neste sesong bedre enn PL. Så rykker vi opp med flere egne skarpe diamanter. Da kan PL milliardene heller brukes på færre, men bedre spillere. Det er veien jeg vil gå  :)

DenHviteYeboah

Sv: Den økonomiske hverdagen, blir det bedre?
« Svar #352 på: Mai 16, 2019, 02:42:48 »
Men vi fikk muligheten til å utvikle og slipe de mange diamantene vi har i akademiet. For dem er nok CC neste sesong bedre enn PL. Så rykker vi opp med flere egne skarpe diamanter. Da kan PL milliardene heller brukes på færre, men bedre spillere. Det er veien jeg vil gå  :)
Vi rykker ikke opp :( Nå er jeg helt overbevist om at det hviler en forbannelse over klubben >:(

Eriksen55

Sv: Den økonomiske hverdagen, blir det bedre?
« Svar #353 på: Mai 16, 2019, 07:36:01 »
Men vi fikk muligheten til å utvikle og slipe de mange diamantene vi har i akademiet. For dem er nok CC neste sesong bedre enn PL. Så rykker vi opp med flere egne skarpe diamanter. Da kan PL milliardene heller brukes på færre, men bedre spillere. Det er veien jeg vil gå  :)
Vi rykker ikke opp :( Nå er jeg helt overbevist om at det hviler en forbannelse over klubben >:(

Tror du på sånn piss, så får du ringe å få hjelp av Martha Louise og typen.

willum

Sv: Den økonomiske hverdagen, blir det bedre?
« Svar #354 på: Mai 16, 2019, 07:48:14 »
Men vi fikk muligheten til å utvikle og slipe de mange diamantene vi har i akademiet. For dem er nok CC neste sesong bedre enn PL. Så rykker vi opp med flere egne skarpe diamanter. Da kan PL milliardene heller brukes på færre, men bedre spillere. Det er veien jeg vil gå  :)

Du burde ha lært nå at de få av de mange i akademiet som begynner å ligne en diamant blir kjøpt opp av PL, ref. Cook. Frykter det kommer bud på Phillips i sommer som Radrizzani ikke sier nei til.

Det mest sannsynlige utfallet med denne strategien for neste sesong er 4-8. plass og at Shackleton og kanskje også Clarke deretter selges for summer i størrelsen £15M. Så kan disse inntektene dekke inn driftsunderskuddet de neste 2-3 årene.

Om klubben virkelig ønsker å bygge framtiden rundt Shack og Clarke (og co?), så må det investeres nok til at klubben kan bli med dem opp i PL.

h.b

  • Gjest
Sv: Den økonomiske hverdagen, blir det bedre?
« Svar #355 på: Mai 16, 2019, 07:51:31 »
Leeds er der vi kan være maks med tanke på den økonomiske hverdagen. Skal klubben få bedre økonomi, da må det brukes penger. For det er i Premier League pengene ligger.  Championship er dessverre et pengesluk

Eriksen55

Sv: Den økonomiske hverdagen, blir det bedre?
« Svar #356 på: Mai 16, 2019, 10:42:09 »
Leeds er der vi kan være maks med tanke på den økonomiske hverdagen. Skal klubben få bedre økonomi, da må det brukes penger. For det er i Premier League pengene ligger.  Championship er dessverre et pengesluk

Alle vet det HB. Men det er flere veier dit. Rads er nå akkurat ferdig med år 2 av 5 på sin plan. Vi var nære å lykkes, men vi er på god vei. Klubben har en plan og en visjon. Bare det er jeg fornøyd med.
 
Man kan ta høy risiko, men det er heller ingen garanti for å oppnå suksess. Den veien har mange prøvd, og det er mange flere som går på en smell enn som lykkes.

Derfor har jeg tro på Rads og Leeds sin vei. Ihvertfall sånn det ser ut fra utsiden. Bygger klubb, stein for stein og bruker kun de pengene dem kan bruke. Vi var noen skader unna å lykkes i år. Blir dette justert neste sesong er overbevist om at vi er bedre rustet for PL om noen år, enn det vi kanskje hadde vært neste sesong. Vi vil ikke bare opp. Vi vil jo bite fra oss når den tid kommer!

Dette må være opp til hver enkelt hva dem tror på og ønsker for sin klubb. Ikke noe fasit svar. Begge teorier kan funke, og begge deler kan feile...men den ene metoden kan få større konsekvenser enn den andre hvis det feiles.




berlin

Sv: Den økonomiske hverdagen, blir det bedre?
« Svar #357 på: Mai 16, 2019, 15:43:07 »
Leeds er der vi kan være maks med tanke på den økonomiske hverdagen. Skal klubben få bedre økonomi, da må det brukes penger. For det er i Premier League pengene ligger.  Championship er dessverre et pengesluk

Alle vet det HB. Men det er flere veier dit. Rads er nå akkurat ferdig med år 2 av 5 på sin plan. Vi var nære å lykkes, men vi er på god vei. Klubben har en plan og en visjon. Bare det er jeg fornøyd med.
 
Man kan ta høy risiko, men det er heller ingen garanti for å oppnå suksess. Den veien har mange prøvd, og det er mange flere som går på en smell enn som lykkes.

Derfor har jeg tro på Rads og Leeds sin vei. Ihvertfall sånn det ser ut fra utsiden. Bygger klubb, stein for stein og bruker kun de pengene dem kan bruke. Vi var noen skader unna å lykkes i år. Blir dette justert neste sesong er overbevist om at vi er bedre rustet for PL om noen år, enn det vi kanskje hadde vært neste sesong. Vi vil ikke bare opp. Vi vil jo bite fra oss når den tid kommer!

Dette må være opp til hver enkelt hva dem tror på og ønsker for sin klubb. Ikke noe fasit svar. Begge teorier kan funke, og begge deler kan feile...men den ene metoden kan få større konsekvenser enn den andre hvis det feiles.

 :)

Promotion 2010

Sv: Den økonomiske hverdagen, blir det bedre?
« Svar #358 på: Mai 20, 2019, 22:48:09 »
Leeds United's Sky Sports earnings in full following mammoth broadcast season

Kemar Roofe is interviewed by Sky Sports following the Championship between Leeds United and Nottingham Forest at Elland Road on October 27, 2018
Kemar Roofe is interviewed by Sky Sports following the Championship between Leeds United and Nottingham Forest at Elland Road on October 27, 2018(Image: George Wood/Getty Images)
Leeds United may have played their last fixture on television for the season, but they've still pocketed a comfortable seven-figure sum for their broadcast commitments.

The Whites played games live on Sky Sports on 24 occasions this season, excluding matches on the red button service.

Marcelo Bielsa's side have appeared on the box more than any other Championship side this year, with six of their final eight games, including the play-offs, featured in front of the cameras.

The club has raked in more than £1m in television earnings this season, earning a grand total of £1.49m, including their two-legged defeat against Derby County last week.

The very latest on Leeds United
The EFL pay Championship clubs £100,000 for every home game a club hosts on Sky Sports, with that figure going up to £120,000 for games being played on a Sunday and £140,000 for Tuesday games, while visiting sides are awarded £10,000 per game.

Leeds have earned £1.37m from games at Elland Road this season and a further £120,000 from away games, taking their total earnings from televised games to a shade under £1.5m.

In 2017/18, United were on the box 18 times (six at home, 12 away) which saw them pocket £760,000.

A general view of Elland Road alongside a television camera
While they have earned more than any other Championship side from televised games however, it is ultimately small change compared to equivalent earnings from Premier League clubs.

For example, Huddersfield Town - who were relegated from the top flight this year - are believed to have earned up to nearly £100m, including television bonuses on top of the basic award.

Pontus Jansson finally breaks his silence on Leeds United's play-off devastation

Each club further above them is thought to have earned an additional £2m per league place.

Whites chairman Andrea Radrizzani was a vocal critic of the EFL’s negotiations for a new television deal earlier in the season, with several other Championship figures joining him in voicing their displeasure.

Leeds United on TV this season:

05/08/18 - Leeds 3-1 Stoke
11/08/18 - Derby 1-4 Leeds
21/08/18 - Swansea 2-2 Leeds
31/08/18 - Leeds 0-0 Middlesbrough
18/09/18 - Leeds 3-0 Preston
28/09/19 - Sheffield Wednesday 1-1 Leeds
06/10/18 - Leeds 1-1 Brentford
27/10/18 - Leeds 1-1 Nottingham Forest
10/11/18 - West Brom 4-1 Leeds
27/11/18 - Leeds 1-0 Reading
01/12/18 - Sheffield United 0-1 Leeds
23/12/18 - Aston Villa 2-3 Leeds
01/01/19 - Nottingham Forest 4-2 Leeds
11/01/19 - Leeds 2-0 Derby
02/02/19 - Leeds 1-3 Norwich
01/03/19 - Leeds 4-0 West Brom
12/03/19 - Reading 0-3 Leeds
16/03/19 - Leeds 0-1 Sheffield United
09/04/19 - Preston 0-2 Leeds
13/04/19 - Leeds 1-0 Sheffield Wednesday
22/04/19 - Brentford 2-0 Leeds
28/04/19 - Leeds 1-1 Aston Villa
11/05/19 - Derby 0-1 Leeds
15/05/19 - Leeds 2-4 Derby

Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

auren

Sv: Den økonomiske hverdagen, blir det bedre?
« Svar #359 på: Mai 22, 2019, 18:29:24 »
https://www.yorkshireeveningpost.co.uk/sport/football/leeds-united/leeds-united-latest/andrea-radrizzani-sends-warning-over-difficult-summer-transfer-window-for-leeds-united-1-9782913

Lite penger å bruke på transfers i sommer. Bielsa må klare seg med U-23-spillere og lån kan det se ut til. En spiller eller to må nok selges for at vi skal kjøpe noen.

Klarer Bielsa å trylle nok en sesong? Ser ikke lovende ut foreløpig. Ikke en gang sikkert at han blir værende, men jeg tror Bielsa blir.

auren
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.