Skrevet av Emne: Hva leser du nå tråden.  (Lest 51065 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Hallgeir *

Hva leser du nå tråden.
« på: Mars 22, 2015, 22:18:56 »
Vi har en tråd for hva vi hører på, og en for hva vi drikker. Da er det vel også på sin plass med lese-tråd?

Jeg har nok vært en såkalt "lesehest" fra jeg var i 10-årsalderen. Det er sjelden at jeg ikke holder på med ei bok, og i tillegg går det i kamp-programmer, aviser osv. ....

Akkurat nå er jeg i gang med tredje og siste murstein (1080 sider) av ei bok i Ken Follets århundretrillogi.

Når jeg ikke leser krim, er historiske romaner ofte en favoritt.

Boka heter: På grensen til evigheten. (The edge of Eternity)



Super Leeds since 1968

Gufrias

Sv: Hva leser du nå tråden.
« Svar #1 på: Mars 22, 2015, 22:51:09 »
En tråd for oss lesehester, SÃ… BRA!

Jeg har en sær interesse for historie, og holder for øyeblikket på med Jerusalem-biografien. En skikkelig murstein som tar for seg Jerusalem gjennom 3000 år.

Men en bok er ikke nok, jeg må ha noe lett og morsomt ved siden av. Neil Gaimans novellesamling 'Trigger Warning' er nettopp åpnet. (Har hatt mange gode opplevelser med Gaiman før - Neverwhere, The graveyard books, Anansi Boys, American gods for å nevne noen. Og for ikke å glemme Good Omens, som han skrev sammen med den nylig avdøde mesteren Terry Pratchett.)
Hekta på Leeds siden 1974

lojosang

Sv: Hva leser du nå tråden.
« Svar #2 på: Mars 23, 2015, 00:27:05 »
Holder på med Raising Steam av Terry Pratchett. Og litt sånn innimellom, Calvin and Hobbes-serien.
- Leif Olav

Mortenha

Sv: Hva leser du nå tråden.
« Svar #3 på: Mars 23, 2015, 16:43:09 »
Holder på med bok nr 2 i Jon Michelet serien "en sjøens helt".  Er veldig glad i historie sidan eg tar bachelor i historie. Også gamle gode klassikere er heller aldri feil.

Hallgeir *

Sv: Hva leser du nå tråden.
« Svar #4 på: Mars 23, 2015, 18:09:26 »
Bra at tråden faller i smak. Kom gjerne med anbefalinger av bøker dere syns vi bør lese.  8)
Super Leeds since 1968

lowfields

Sv: Hva leser du nå tråden.
« Svar #5 på: Mars 23, 2015, 22:49:05 »
Er også historie-freak. Lest mye bøker om Russland, Kina og araberne i det siste. Holder nå på med historien om Kreml....
"Welcome to, arguably, the noisiest ground in England"

lojosang

Sv: Hva leser du nå tråden.
« Svar #6 på: Mars 23, 2015, 22:58:16 »
Holder på med bok nr 2 i Jon Michelet serien "en sjøens helt".  Er veldig glad i historie sidan eg tar bachelor i historie. Også gamle gode klassikere er heller aldri feil.

Fantastisk serie!  Onkelen til gamlingen var krigsseiler, og det gjør det jo enda lettere å la seg rive med. Har begynt å glede meg til bok 4.
- Leif Olav

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28906
  • Total likes: 2638
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Hva leser du nå tråden.
« Svar #7 på: Mars 24, 2015, 00:17:49 »
Jeg vil nok en gang slå et slag for Peter Robinson. En ting er at krim-bøkene hans selger som hakka møkk, bl.a. har det blitt tv-serie av det hele.

For meg er det et hyggelig poeng at handlingen foregår i Yorkshire, ikke sjelden i Leeds. :)

http://www.inspectorbanks.com/
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

flynn

Sv: Hva leser du nå tråden.
« Svar #8 på: Mars 24, 2015, 11:54:14 »
Faktisk så leser jeg akkurat nå After Extra Time (dirty Leeds uncut), av Robert Endeacott.
En meget god bok, som forteller historien om en gutt som vokser opp i nabolaget til Elland Road på 60-tallet, og som dermed får oppleve Revie-æraen på nært hold. Forfatteren er hardcore fan selv, og boka gir et virkelig godt bilde av tidsånden, og ikke minst Leeds-laget som oppsto på den tiden. Det er mye jeg ikke visste, eller har glemt. Blant annet av Billy Bremner hadde en særdeles vanskelig start på sin Leeds-karriere, og faktisk var fansens hakkekylling de første sesongene.

Engelsk, møkkete 60-talls realisme, gode historier, godt fortellerskap, og alt dreier seg om vår favorittklubb. Bedre blir det ikke! Til salgs på Superstore, og sikkert her og der på nettet også.

flynn

Frode

Sv: Hva leser du nå tråden.
« Svar #9 på: Mars 25, 2015, 12:41:57 »
Korrektur på manus...
 

Hallgeir *

Sv: Hva leser du nå tråden.
« Svar #10 på: Mars 25, 2015, 18:36:09 »
Korrektur på manus...

Da er vel den skyldige avslørt?  ;)
Super Leeds since 1968

Frode

Sv: Hva leser du nå tråden.
« Svar #11 på: Mars 25, 2015, 19:04:19 »
Korrektur på manus...

Da er vel den skyldige avslørt?  ;)

Han/hun sitter nok i klistret ja ...
 

Hallgeir *

Sv: Hva leser du nå tråden.
« Svar #12 på: Mars 28, 2015, 12:31:21 »
Siste TPN....
Super Leeds since 1968

brenaldo

Sv: Hva leser du nå tråden.
« Svar #13 på: April 01, 2015, 14:40:41 »
Pondus, Eliteserien 16.
Medlem nr. 850

lojosang

Sv:
« Svar #14 på: April 01, 2015, 15:06:35 »
Gamle eksamensoppgaver i kjemiteknikk.
- Leif Olav

fmtj

  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 5148
  • Total likes: 0
  • Vi har kvittet oss med mange spillere nÃ¥...
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Hva leser du nå tråden.
« Svar #15 på: April 07, 2015, 13:02:53 »
Vi har en tråd for hva vi hører på, og en for hva vi drikker. Da er det vel også på sin plass med lese-tråd?

Jeg har nok vært en såkalt "lesehest" fra jeg var i 10-årsalderen. Det er sjelden at jeg ikke holder på med ei bok, og i tillegg går det i kamp-programmer, aviser osv. ....

Akkurat nå er jeg i gang med tredje og siste murstein (1080 sider) av ei bok i Ken Follets århundretrillogi.

Når jeg ikke leser krim, er historiske romaner ofte en favoritt.

Boka heter: På grensen til evigheten. (The edge of Eternity)







Har lest disse av Follett selv og liker de veldig godt. Kjøper den siste når den kommer i pocketutgave!!
Yeboahs vitne

fmtj

  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 5148
  • Total likes: 0
  • Vi har kvittet oss med mange spillere nÃ¥...
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Hva leser du nå tråden.
« Svar #16 på: April 07, 2015, 13:05:11 »
Holder på med bok nr 2 i Jon Michelet serien "en sjøens helt".  Er veldig glad i historie sidan eg tar bachelor i historie. Også gamle gode klassikere er heller aldri feil.

Fantastisk serie!  Onkelen til gamlingen var krigsseiler, og det gjør det jo enda lettere å la seg rive med. Har begynt å glede meg til bok 4.



Holder på med samme serie og bok 3, helt på slutten nå. Blir liksom litt vanskelig å bli ferdig, kommer til å savne Skramstad og co!!
Yeboahs vitne

fmtj

  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 5148
  • Total likes: 0
  • Vi har kvittet oss med mange spillere nÃ¥...
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Hva leser du nå tråden.
« Svar #17 på: April 07, 2015, 13:08:22 »
Sånn litt utenom må jeg si jeg ble nysgjerrig da jeg så Tempo bli utgitt i bokform nylig. De gamle seriebladene var fantastiske og en fast del av lesestoffet mitt hver uke da jeg var gutt og ungdom. Allan Falk, Mark Breton, Lucky Luke, Asterix og Obelix er alle serier som gikk i Tempo. Dan Cooper, Bruno Brazil er to andre eksempler og selvsagt Bernhard Prince, ren kvalitet alt sammen.
Så etter boka igjen nylig, men fant den ikke, er det noen som kjenner til utgivelsene?
Yeboahs vitne

lojosang

Sv:
« Svar #18 på: April 07, 2015, 13:09:24 »
Nå er jeg i gang med Good Omens av Gaiman og Pratchett. Leste den for ca 20 år siden også, men fant ut at jeg husket så lite av handlingen at det må regnes som voksenopplæring å lese den på ny.
- Leif Olav

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28906
  • Total likes: 2638
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Hva leser du nå tråden.
« Svar #19 på: April 19, 2015, 00:24:18 »
Jeg vil nok en gang slå et slag for Peter Robinson. En ting er at krim-bøkene hans selger som hakka møkk, bl.a. har det blitt tv-serie av det hele.

For meg er det et hyggelig poeng at handlingen foregår i Yorkshire, ikke sjelden i Leeds. :)

http://www.inspectorbanks.com/


Bank'seren er nå Skavlan-erstatter på fredagskveldene. :)
I gårsdagens episode (som jeg nettopp har sett) er det en flereminutters jakt på Discovery Inn (på toppen av Scarbrough Taps), selv om hotellet i anledningen var omdøpt til First Central Inn :D
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Hallgeir *

Sv: Hva leser du nå tråden.
« Svar #20 på: Mai 10, 2015, 21:00:44 »
Tar nå fatt på siste utgitte (?) bok av Tom Egeland : Den 13. disippel.
« Siste redigering: Mai 11, 2015, 20:04:22 av Hallgeir * »
Super Leeds since 1968

Frode

Sv: Hva leser du nå tråden.
« Svar #21 på: Mai 12, 2015, 09:55:49 »
Barn 44 av Tom R Smith. Fra Sovjetunionen 1953. Skremmende om den kommunistiske stats masseslakt av sine egne.
 

lojosang

Sv:
« Svar #22 på: Mai 12, 2015, 10:25:32 »
Neil Gaiman. American Gods
- Leif Olav

Hallgeir *

Sv: Hva leser du nå tråden.
« Svar #23 på: Mai 12, 2015, 19:25:17 »
Barn 44 av Tom R Smith. Fra Sovjetunionen 1953. Skremmende om den kommunistiske stats masseslakt av sine egne.

Var det jeg som anbefalte Barn 44?

I alle fall ei bok som det kan anbefales å lese. En god 5'er på terningen.
Super Leeds since 1968

Frode

Sv: Hva leser du nå tråden.
« Svar #24 på: Mai 12, 2015, 20:13:41 »
Barn 44 av Tom R Smith. Fra Sovjetunionen 1953. Skremmende om den kommunistiske stats masseslakt av sine egne.

Var det jeg som anbefalte Barn 44?

I alle fall ei bok som det kan anbefales å lese. En god 5'er på terningen.
Ja god 5`er.  Kan ikke huske om du har anbefalt den - uansett en veldig bra bok.
 

Hallgeir *

Sv: Hva leser du nå tråden.
« Svar #25 på: Mai 31, 2015, 15:02:25 »
Begynner på "De usynlige" av Roy Jacobsen. Har et par andre bøker fra før av han.

Denne boka fikk en 6'er i VG da den kom ut i 2013.
Super Leeds since 1968

Gufrias

Sv: Hva leser du nå tråden.
« Svar #26 på: Mai 31, 2015, 18:51:05 »
"Mormor hilser og sier unnskyld" av Fredrik Backman.
Hekta på Leeds siden 1974

Hallgeir *

Sv: Hva leser du nå tråden.
« Svar #27 på: Juni 07, 2015, 21:19:43 »
Etter to bøker utenfor "krimsonen", er det nå tilbake til trygge farvann.

Det kommer støtt og stadig god krim fra den andre siden av grensen, og debutanten Carl-Johan Vallgrens
"Skyggegutten" står nå for tur.

Boka har høstet meget gode kritikker i Sverige.
Super Leeds since 1968

Gufrias

Sv: Hva leser du nå tråden.
« Svar #28 på: Juni 08, 2015, 07:28:29 »
Geir Pollen: "Armfeldts arme", en dokumentar om det katastrofale svenske felttoget i Trøndelag i 1718-19. Leste den faktisk ut før jeg rakk å skrive her, for den boka var veldig vanskelig å legge fra seg.
Hekta på Leeds siden 1974

Frode

Sv: Hva leser du nå tråden.
« Svar #29 på: Juni 08, 2015, 14:20:58 »
Begynner på "De usynlige" av Roy Jacobsen. Har et par andre bøker fra før av han.

Denne boka fikk en 6'er i VG da den kom ut i 2013.
Terningkast?