Skrevet av Emne: KAMP vs Burnley @ Turf Moor lørdag 9.4.2016 kl 13:30 TV2 sport premium 2  (Lest 19458 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Gufrias

Oisann! TV-kamp i dag gitt. På høy tid med kamptråd.
Hekta på Leeds siden 1974

ArneS

B U R N L E Y    T R I V I A   

Burnley   er en by i Lancashire med ca 75.000 innbyggere.  Byen ligger midt i fotballens vugge, like nord for Accrington, og like øst for Blackburn.   Navnet kommer fra Brun Lea, som betyr slette ved elven Brun.
Allerede for 700 år siden var byen et viktig marked i området, men veksten kom på 1800-tallet da Burnley ble en prominent mølleby.
For å sitere Wikipedia, så har Burnley i dag mistet det meste av industrien, og er stort sett en soveby for Manchester og Leeds, og er sannsynligvis mest kjent for fotballaget.

Leeds – Liverpool kanalen går gjennom byen, og bidro til vekst da den kom i 1796.  I 1824 gjennomgikk byen en stor krise da byens eneste bank gikk under, og en påfølgende tørke gjorde at mye av byens arbeidsplasser forsvant.  Dette ble forsterket med en liten nasjonal økonomisk krise i 1825.

Byen vokste videre med tekstilmølle virksomhet, og var på 1880-tallet landets ledende produsent av vever.  I 1910 var det omtrent 99.000 elektriske vever i byen, med drøye 100.000 innbyggere!

I forrige århundre ble industrien gradvis nedtrappet, og byen ble til den sovebyen den er i dag.  Noe industri er det fortsatt, spesielt underleverandører til fly og bil industrien.

Burnley har 1 MP, er 118m over havet, og 48 km fra Irskesjøen.

Burnley har 2 cricketlag, samt Burnley Rugby Club.

Den årlige Burnley Blues Festival er en av de største i sitt slag i UK.

Burnley Express melder at risgrøt har blitt trendy igjen, og salget av delikatessen øker kraftig..

Byens eneste vennskapsby er Vitry-sur –Seine (Frankrike)

Kjente folk fra Burnley:
Ian McKellen (Skuespiller).  Resten av lista er stort sett ukjente for oss ikke-engelske så vidt jeg kan forstå.  Unntaket er Ron Greenwood som ble født i nærheten.


Burnley F.C  (The Clarets) ble stiftet i 1881 som Burnley Rovers, og var en av stifterne av Football League i 1888.  Klengenavnet kommer fra fargen på draktene, som igjen henspeiler på Bordeaux-vin. 
Klubben har vunnet øverste divisjon 2 ganger (1921 og 1960), FA-Cupen 1 gang (1914).  I 1961 ble man utslått i kvartfinalen i Serievinnercupen.  Burnley er 1 av 3 lag som har vunnet alle 4 divisjonene i football league.  De andre to er Preston NE og Wolves.

Burnley har stort sett oppholdt seg på de 2 øverste nivåene, men hadde en traurig periode på 80 og 90-tallet.  Fra 85 til 92 var klubben på 4. nivå, og unngikk så vidt nedrykk til Conference i 1987.   Klubben reddet plassen i siste serierunde da Orient ble slått 2-1 hjemme, og Lincoln Town måtte ta den tunge veien ut av Football League  i stedet.  Så gikk det oppover igjen, og klubben var som vi vet innom PL både i sesongen 09/10 og i 14/15.  Begge ganger ble det med en sesong.
Klubben har hatt base på Turf Moor helt siden 1883.  Dagens stadion har kapasitet på 22.546 tilskuere.  Tilbake i 1911 var kapasiteten 41.000, og denne ble øket til snaue 50.000 i 1914.  Til tross for dette er det bekreftet 54.775 tilskuere i februar 1924 da Huddersfield ble slått i FA-Cupen.
Turf Moor ligger ved Harry Potts Way, bare 54 km fra Elland Road.  Satelittbildet på Google viser en helt brun bane, men jeg gjør regning med at det er lagt gress der siden.
Harry Potts spilte 165 kamper for klubben, og var manager i 14 sesonger, og det var nok til å få gata oppkalt etter seg.

Burnley var siste klubb som vant gamle 4. divisjon.

Burnley vant Charity Shield i 1973 etter 1-0 seier over Manchester City.  Det var tydeligvis en lite viktig kamp på den tiden, så både serievinner (Liverpool) og cupvinner (Sunderland) avsto.  Derfor gikk kampen mellom nr to i 1. div (City) og vinner av 2. div (Burnley).

George Beel scoret 178 mål for klubben, derav 35 mål i 1927/28.
Jerry Dawson har 522 kamper.

Største seier (liga) er 9-0 over Darwen i 1892.
Største tap (FA-Cup) er 0-11 mot Darwen i 1885!

Kjøpte Steven Fletcher fra Hibernian for £3 mill i juni 2009.
Solgte samme mann til Wolves et år senere for £6,5 mill.   Tålig bra investering mao.
Dyreste salg er imidlertid Jay Rodriguez til Southampton for £7 mill i juni 2012.

Kjente spillere som har mer enn 100 kamper for klubben:
Ade Akinbyi, Robbie Blake,  Billy Hamilton,  Adrian Heath,  Leighton James,  Peter Noble
Ellers må det selvsagt bemerkes at Gazza spilte 6 kamper for klubben i 2001-02.

Norske Fredrik Ulvestad er i stallen denne sesongen.  Tidligere har også Christian Kalvenes tjent sine pund i Burnley.

Managere har vært bl.a Martin Buchan, Adrian Heath og Chris Waddle.
Den 17. mann

auren

"Alle" forventer nok tap i denne. Håper på poeng, men det viktigste er at vi ikke driter oss loddrett ut på riksdekkende TV. Håper på en underholdende kamp. Tips: 2-2.

auren


Sent from my iPhone using Tapatalk
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

enur

Oisann! TV-kamp i dag gitt. På høy tid med kamptråd.

Vanskelig kamp selvsagt, men dette er jo en typisk anledning hvor vi gjerne overrasker.
Har størrre tro på poeng i kamper som denne, enn i hjemmekamper hvor vi presumptivt er favoritter.
« Siste redigering: April 09, 2016, 12:40:08 av enur »
____________
enur

Marching on together

HåvardK

Noen som har link til en god stream?

Fripp

  • Gjest
Noen som har link til en god stream?

http://www.gofirstrow.eu/watch/426813/1/watch-burnley-fc-vs-leeds-united.html

Denne pleier å være bra. Kommer opp bilde nærmere kampstart.

auren

1 min og 1-0. Jaja :(

auren


Sent from my iPhone using Tapatalk
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

TallyHo

"La morroa begynne !" Kom igjen Leeds !

Min jomfrukamp: 18.05.76
Viking- Leeds United  0-1    Tilsk. 9.429. 
Mc. Niven 22 min. Banens beste; Billy Bremner.   
Etter at Leeds United hadde fått sitt honorar satt Viking igjen med kr. 50 i overskudd til tross for 9.429 på tribunen.

GeirO

"Alle" forventer nok tap i denne. Håper på poeng, men det viktigste er at vi ikke driter oss loddrett ut på riksdekkende TV. Håper på en underholdende kamp. Tips: 2-2.

auren


Sent from my iPhone using Tapatalk
Drite oss ut? Ã… neida....... :(
MOT

B_Ød

fikk ikke bilde på sumo det første minuttet,  :D

WE ARE LEEDS!!!!!!!!!!!!

takker skaperen for tuborg (sambo er på hyttetur  ;))

Sprett, prett ...whatever comes first  :D
Ups & Ups!!

Sølvreven

Det gikk fort å fjerne det lille håpet man hadde  >:(
***************

Leedsoholic. Oppfinneren av "pretting".

TallyHo

Aldri ! Denne tar vi hjem !
Go Leeds !

Det gikk fort å fjerne det lille håpet man hadde  >:(
Min jomfrukamp: 18.05.76
Viking- Leeds United  0-1    Tilsk. 9.429. 
Mc. Niven 22 min. Banens beste; Billy Bremner.   
Etter at Leeds United hadde fått sitt honorar satt Viking igjen med kr. 50 i overskudd til tross for 9.429 på tribunen.

GeirO

Synes vel presset fra Berardi var passivt ved scoringen.

Kommer med et tips, Leeds spiller en bra kamp men Burnley vinner 3-0. Rett og slett fordi de er giftige.
MOT

auren

Vi har vært fullt på høyde med Burnley første 20 min, bare så synd vi slapp inn et mål før kampen knapt var i gang. Fullt mulig å hente noe her fra!

auren


Sent from my iPhone using Tapatalk
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

TallyHo

Silvestri virker rusten.
Min jomfrukamp: 18.05.76
Viking- Leeds United  0-1    Tilsk. 9.429. 
Mc. Niven 22 min. Banens beste; Billy Bremner.   
Etter at Leeds United hadde fått sitt honorar satt Viking igjen med kr. 50 i overskudd til tross for 9.429 på tribunen.

B_Ød

Vi har vært fullt på høyde med Burnley første 20 min, bare så synd vi slapp inn et mål før kampen knapt var i gang. Fullt mulig å hente noe her fra!

auren


Sent from my iPhone using Tapatalk


tenkte akkurat det samme...
Ups & Ups!!

GeirO

Vi har vært fullt på høyde med Burnley første 20 min, bare så synd vi slapp inn et mål før kampen knapt var i gang. Fullt mulig å hente noe her fra!

auren


Sent from my iPhone using Tapatalk
Men hvordan skal vi hente noe her uten å score?

tenkte akkurat det samme...
MOT

Cherry

Merkelig å se på Wood, stor og sterk- men såååå svak på hodet!!
Han har elendig timing i opphopp , og omtrent negativ spenst... Helt klart forbedringspotensiale ;)
 

Hallgeir *

Stream til Yorkshire Radio? LUTV er lydløs.  :(
Super Leeds since 1968

Sølvreven

Wood har et virkelig dårlig førstetouch  :-\
***************

Leedsoholic. Oppfinneren av "pretting".

TallyHo

Bare litt info
Min jomfrukamp: 18.05.76
Viking- Leeds United  0-1    Tilsk. 9.429. 
Mc. Niven 22 min. Banens beste; Billy Bremner.   
Etter at Leeds United hadde fått sitt honorar satt Viking igjen med kr. 50 i overskudd til tross for 9.429 på tribunen.

B_Ød

Wood har et virkelig dårlig førstetouch  :-\

hadde det akkurat der ja...
Ups & Ups!!

GeirO

Merkelig å se på Wood, stor og sterk- men såååå svak på hodet!!
Han har elendig timing i opphopp , og omtrent negativ spenst... Helt klart forbedringspotensiale ;)

Legg til svak teknikk.

Bare fire lag som har scoret mindre enn oss, vises tydelig nå. Masse halvsjanser, ingen mål.
MOT

B_Ød

kan vel egentlig ikke se PL-materiale hos Burnley heller...
Ups & Ups!!

TallyHo

kan vel egentlig ikke se PL-materiale hos Burnley heller...

Enig. Imponerer ikke.
Min jomfrukamp: 18.05.76
Viking- Leeds United  0-1    Tilsk. 9.429. 
Mc. Niven 22 min. Banens beste; Billy Bremner.   
Etter at Leeds United hadde fått sitt honorar satt Viking igjen med kr. 50 i overskudd til tross for 9.429 på tribunen.

Cherry

Vi er fullt på høyde, helt til 16- meteren...,
 

B_Ød

Vi er fullt på høyde, helt til 16- meteren...,

og dette er liga-lederne....
Ups & Ups!!

auren

Pause. 1-0. Fortjent nok. 3-1 i sjanser til hjemmelaget. Ellers så er Leeds spillemessig på høyde, uten å produsere noe. Mangler end product som vanlig.

auren


Sent from my iPhone using Tapatalk
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

B_Ød

paus...helt på høyde..røk&øl på veranda nå  ;)
Ups & Ups!!

B_Ød

Pause. 1-0. Fortjent nok. 3-1 i sjanser til hjemmelaget. Ellers så er Leeds spillemessig på høyde, uten å produsere noe. Mangler end product som vanlig.

auren


Sent from my iPhone using Tapatalk

BurnleyAway TeamLeeds

Possession
    Home45%
    Away55%

Shots
    Home6
    Away12

Shots on Target
    Home2
    Away2

Corners
    Home0
    Away6

Fouls
    Home6
    Away2

Ups & Ups!!