Skrevet av Emne: Hvordan bør Leeds United være bygd opp.  (Lest 4401 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

h.b

  • Gjest
Hvordan bør Leeds United være bygd opp.
« på: Mai 02, 2016, 08:51:33 »
Personlig mener jeg at Leeds nå må ta steget fra det å være en middelmådighet med tanke på drift av klubben, til å tenke som Ajax og Barcelona. Selvsagt er det milevis forskjell på grunnlaget. Men Leeds må begynne å tenke utenfor den Engelske boks.
Det må på plass et profesjonelt scouting system. Og man bør ha en leder over manageren som tar kontroll over spillerkjøpene. Leeds må nå ha en identitet med å tenke, hvilket system skal laget spille, og da bør alle som er speidere bli flaska opp i nettopp dette systemet. De gir da klar beskjed etter å ha fulgt en spiller over tid, om denne spilleren er den type spiller laget trenger.
Manageren bør her ikke ha noen reell makt over spillerkjøp. For da ender det opp som det alltid gjør når manageren får fyken. Han skylder på at det ikke er hans spillere som gjør at resultatene uteblir. Se bare på storlagene på kontinentet. Jeg hører vel aldri noe fra f.eks Real Madrid manageren/coachen at det ikke er hans spillere. Nei jobben der er å få maks ut av de spillerne som er tilgjengelig.
Det er slik Leeds bør begynne å tenke. Vi trenger jo ikke gå lengre enn Rosenborg her hjemme. Kåre Ingebrigtsen er ikke den som bestemmer hvem som skal hentes inn. Det er det sportssjefen i klubben i samråd med speiderne sine, som faktisk gjør disse innkjøpene.
Rosenborg har i alle år hatt en innarbeidet spillestil. Vel den har blitt litt mere utvannet de siste årene. Men hovedkjernen består der som alltid, klubben skal være et angipende og underholdende lag.
Hent spillere de vet passer inn i systemet til treneren. Og da er det ikke krise om Ingebrigtsen forsvinner fra klubben. For de vil da bare hente inn en ny trener, som passer inn i spillestilen de har fra før, og dermed er de i toppen år etter år allikevel.
Slik bør Leeds tenke. En klar fotballfilosofi, og hent inn trenere etter denne filosofien. Da får klubben en identitet, og manageren kan da byttes ut når han ikke får maks ut av den spillertroppen han har tilgjengelig.
Men dette her innebærer at klubben må bygges opp fra grunn av.
Inn med en sportssjef, inn med speidere som vet hva som kreves av spillertyper for å få Leeds opp i toppen av divisjonen.

Sydhagen

Sv: Hvordan bør Leeds United være bygd opp.
« Svar #1 på: Mai 02, 2016, 09:46:38 »
Gode forslag som jeg støtter.
Men utenkelig at det skjer i nåværende situasjon.
"Paynter, a striker whose danger factor is akin to a blind sniper, who has no fingers, or a gun."

samadhi

Sv: Hvordan bør Leeds United være bygd opp.
« Svar #2 på: Mai 02, 2016, 10:34:40 »
Du har helt rett. Det burde ryddes i klubben fra bunn til topp og laget en felles filosofi på alt som gjelder taktikk, trening, kosthold etc. En egen Leedskultur.

Da hjelper det ikke å gå fra 4-2-3-1 med Redfearn, til 4-3-3 med Rosler og før året er omme har 4-4-2 mannnen Evans fått styre.
marching on together,
derudaf forever...

Sydhagen

Sv: Hvordan bør Leeds United være bygd opp.
« Svar #3 på: Mai 02, 2016, 10:56:56 »
Du har helt rett. Det burde ryddes i klubben fra bunn til topp og laget en felles filosofi på alt som gjelder taktikk, trening, kosthold etc. En egen Leedskultur.

Da hjelper det ikke å gå fra 4-2-3-1 med Redfearn, til 4-3-3 med Rosler og før året er omme har 4-4-2 mannnen Evans fått styre.

Her er jo hovedproblemet. Vi endrer alltid formasjon/filosofi som spillerne må bli kjent med.
Da blir det naturligvis ustabile resultater.
"Paynter, a striker whose danger factor is akin to a blind sniper, who has no fingers, or a gun."

Torpe-do

Sv: Hvordan bør Leeds United være bygd opp.
« Svar #4 på: Mai 02, 2016, 11:03:18 »
Vel, for å gå Cellino litt i forsvar, er det ikke litt dette han også tenker? At det ikke skal være manageren som bestemmer filosofien bak, og med det hvilke spillere som passer filosofien? Da vil jo denne endre seg med hvert trenerbytte, og da begynner man jo stadig på nytt.

En forsåvidt grei tanke som samtidig kræsjer litt med tradisjonell, engelsk fotballfilosofi. Et spørsmål blir jo da hva er det som er riktig i fremtiden?

For at Cellinos oppskrift skal vise seg riktig trenger vi i alle fall en stilling / person type Pearson hadde. Kulturforskjellene mellom Cellino og "hovedtrener" blir nok for stor, og en kulturforskjell mellom en hovedtrener av samme kultur som Cellino blir nok for stor for en engelsk fotballtropp, er jeg redd.

Cherry

 

Dennis

Sv: Hvordan bør Leeds United være bygd opp.
« Svar #6 på: Mai 02, 2016, 12:14:27 »
Veldig interessant innlegg, Håkon!

Jeg er veldig enig i at klubben bør ha en identitet. Etter mitt syn betyr det for eksempel at Leeds United skal være et lag som er tuftet på hjemmedyrket talent. Ikke nødvendigvis Leeds-fødte, men -oppvokste spillere. De siste årene har vi hatt Delph, Byram og Cook, som alle er hentet/søkt seg inn i akademiet i ung alder og skolert til å bli attraktive salgsobjekter. Skal man klare dette, krever det ressurser. Dessverre ønsker Cellino hele tiden å bygge ned viktigheten av akademiet, noe som for meg er komplett uforståelig, når to av de beste spillerne (Cook og Taylor). Disse burde også være i Cellinos ånd, da de er salgsobjekter som kostet lite (lønn og lønn til trenere).

Også enig at spillestil bør være en identitet. Ikke et rigid system som skal følges til punkt og prikke, da jeg mener dette er selvmord over tid. Selv Barcelona har utviklet sin spillestil de siste åtte-ti årene fra tiki taka, til Guardiolas tiki-taka / gegenpressen og nå med Enrique som faktisk kjører kontringsbasert strategi i enkeltkamper. Men Barcelonas grunnfilosofi er alltid der.

Med spillestilidentitet mener jeg ikke nødvendigvis 4-2-3-1 med høyt press og brede kanter, men at hele klubben spiller tilsvarende likt. Man skoleres i en formasjon, samtidig ikke så detaljstyrt at man låses til en enkeltrolle, slik det var for vane i Nederland. Men å ha en grunnleggende spillestil og filosofi, tror jeg gagner mer enn det låser. Forsøk med tre bak, fem på midten, tre på midten, to spisser, en spiss etc, vil bare forvirre.

Og det bør være et pri at vi underholder på hjemmebane. Heller 4-3 enn 1-0. Og så lenge det piskes og løpes og gutses, så kan jeg godta noen landminer over en sesong.

Når det gjelder sportsdirektørrollen er jeg mer skeptisk. Jeg er helt enig at man bør ha en rekruttansvarlig, men jeg har overhodet ingen tro på at spillere skal kjøpes og selges over hodet på treneren. Kåre I nevnes. Godset har noe av det samme. At disse ikke inkluderes i prosessen, tror jeg ikke er tilfelle.

Du nevner Real Madrid, H.b. Et av de store problemene med kontinuiteten i den klubben ER jo faktisk det faktum at presidentene bruker spillerkjøp som valgflesk i sitt kandidatur. En manager som ikke har innflytelse over hvem som kommer og går, vil miste autoritet og helt sikkert også motivasjon.

Spillere som hentes og selges bør være i tråd med en overliggende og langsiktig plan - helt enig i det - men man kan og bør inkludere manageren. Det er heller viktig å erstatte manageren med en som ikke har komplett motstridene filosofi og spillestil.

Det er på det siste at Cellino viser sine ubestridelige svakhetstegn.

 
Marching on together!

h.b

  • Gjest
Sv: Hvordan bør Leeds United være bygd opp.
« Svar #7 på: Mai 02, 2016, 13:08:35 »

Spillere som hentes og selges bør være i tråd med en overliggende og langsiktig plan - helt enig i det - men man kan og bør inkludere manageren.

En manager som ikke har innflytelse over hvem som kommer og går, vil miste autoritet og helt sikkert også motivasjon.



Manageren kan selvsagt inluderes i når man skal kjøpe inn spillere. Men problemet er at en manager har lite oversikt over andre spillere. Det er nok en grunn til at de kjøper inn spillere de har erfaring med tidligere. Ellers så kan det være at en spiller har imponert mot det laget manageren har, og derfor ser vekk fra det faktum at kanskje den spilleren har vært ræva ellers i året. Manageren kan f.eks i januar si hvilke spillere han tenker på. Speiderne vil da følge denne spilleren nøye over tid. Og deres erfaring vil da veie tyngst når det kommer til spillerkjøp.
Slik det virker på meg pr i dag, ja da er manageren ute etter en kantspiller, men handler inn en indreløper for å omskolere denne til kant, eller som man ser med Botaka. Botaka blir da henta inn med tanke på å få kommet til innlegg mot Wood. Men hva gjør Botaka. Jo i ni av ti tilfeller drar han seg innover med ballen og selve løpet fra Wood og andre spillere er totalt bortkastet. En speider vil her kunne følge Botaka over tid, for dermed å si til sportsdirektøren at nei Botaka er ikke den form for spiller vi er ute etter.
Når det gjelder manager som har innflyelse og miste motivasjonen. Da har vi tydeligvis ansatt feil manager. Når det funker i storklubber på kontinentet, ja da ser jeg ikke problemet i at det ikke skal funke i Leeds. La manageren bruke tid på å lede laget, fremfor å se etter andre spillere, for det har han ikke tid til. Manageren kan da kanskje være siste ledd hvor han selv drar å ser på en spiller sportsdirektøren vil at manageren skal få

Dennis

Sv: Hvordan bør Leeds United være bygd opp.
« Svar #8 på: Mai 02, 2016, 21:38:42 »
Da er vi ikke uenige.

Man må unngå eksempler som skjer i Real Madrid (nevnt i forrige innlegg) eller da Abramovitsj beordret Mourinho til å bruke Shevchenko i sin forrige periode på brua. Manageren er jo regissøren av fotballaget. Han detaljstyrer ikke alt, men han har det sportslige ansvaret. I forskjellig grad, avhengig av person og klubb.

Et gjennomført og godt utarbeidet speidersystem med en respektert sjef på toppen, er et must. Jeg trodde vi hadde hentet en varig løsning med Adam Pearson og Martyn Glover, men disse er allerede forlengst borte.

Det handler - for n-te gang - om kontinuitet og klubbens totale mangel på det de siste femten åra. Så lenge alt forandrer seg fra måned til måned, har det ikke så mye å si hvem som trener klubben.

Cellino har jo blant annet klart å rive opp i hele akademistrukturen i sin tid i klubben. Jeg tror vi skal angre bittert på det, om det ikke endres. Vi må huske at effektene av slikt arbeid er over lengre tid. Cook, Byram, Taylor, Mowatt m.fl. Hvem vet om det kommer flere av disse i sesongene som kommer, og når flere av disse høyst sannsynlig har bytta beite.

Bekymra.

Marching on together!

lojosang

Sv: Hvordan bør Leeds United være bygd opp.
« Svar #9 på: Mai 02, 2016, 22:51:03 »
Vel, for å gå Cellino litt i forsvar, er det ikke litt dette han også tenker? At det ikke skal være manageren som bestemmer filosofien bak, og med det hvilke spillere som passer filosofien? Da vil jo denne endre seg med hvert trenerbytte, og da begynner man jo stadig på nytt.

En forsåvidt grei tanke som samtidig kræsjer litt med tradisjonell, engelsk fotballfilosofi. Et spørsmål blir jo da hva er det som er riktig i fremtiden?

For at Cellinos oppskrift skal vise seg riktig trenger vi i alle fall en stilling / person type Pearson hadde. Kulturforskjellene mellom Cellino og "hovedtrener" blir nok for stor, og en kulturforskjell mellom en hovedtrener av samme kultur som Cellino blir nok for stor for en engelsk fotballtropp, er jeg redd.

Hvis han noen gang har tenkt dette burde han etter snart 30 år i fotball snart gjennomføre det en sesong. For ikke å nevne to på rad. Det finnes jo ikke snev av rød tråd i det han har gjort av spillerkjøp og manageransettelser i Leeds, og et sportslig apparat har vi jo ikke. Ikke en gang antallet managere vi betaler lønn for er konstant. Vi har snart flere managere enn spillere på lønningslista.

Ellers har vi jo hatt denne diskusjonen med ujevne mellomrom opp gjennom årene, og Håkon beskriver drømmesituasjonen. Det er slik Southampton har drevet. En tydelig plan bak spillerkjøp, og en liste over managere som passer inn i klubbfilosofien når man skifter manager.

Og dette kan vi dessverre bare glemme med nåværende eier. Vi har hatt en "langsiktig" Director of Football som aldri har fullført to hele sesonger i samme klubb og som brukte det meste av sin tid på å undergrave trenerstaben og hente middelmådigheter fra serie C. Etter det har ingen sett noe annet enn fyllerør på telefonen til journalister og noen selsomme pressekonferanser.
- Leif Olav

DenHviteYeboah

Sv: Hvordan bør Leeds United være bygd opp.
« Svar #10 på: Mai 03, 2016, 16:57:39 »
Dette er vel veldig enkelt?
Absolutt alt bør gjøres stikk motsatt i forhold til hva Cellino holder på med ;)

Jon R

Sv: Hvordan bør Leeds United være bygd opp.
« Svar #11 på: Mai 03, 2016, 21:20:44 »
Først skape et profesjonelt sportslig apparat med en gjennomtenkt kultur og filosofi som gjennomsyrer alle ledd i organisasjonen, og som henter talenter og videreutvikler de vi allerede har. Inntil dette er plass ønsker jeg ingen nye dyre spillere inn porten. Så lenge Cellino og Evans-ish type head coach skal styre det meste, vil transferpenger være lik penger kastet ut av vinduet. Da kan vi like godt klare oss med Luke Murphy og Sol Bamba en sesong til.
Jon R.