Skrevet av Emne: Klubbmodeller - Hva andre klubbers suksess er bygget på  (Lest 2736 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Promotion 2010

Klubbmodeller - Hva andre klubbers suksess er bygget på
« på: April 18, 2018, 08:35:01 »
Her er et godt eksempel på hvordan Wolves tilnærmer seg suksessen på. Det finnes sikkert andre eksempler også - bl.a. Southampton og Leicester -, men Wolves har virkelig fått det til over 1 sesong.


Kevin Thelwell: The man who built Wolves' promotion machine



Thelwell is celebrating a decade at Wolves

Written by Simon Austin — April 17, 2018

MUCH of the credit for Wolves' promotion to the Premier League has understandably gone to Portuguese manager Nuno Espirito Santo.

But Sporting Director Kevin Thelwell, a man we seldom hear of or from, has arguably been just as important. Thelwell has held his current position since September 2016 and first moved to Molineux as Academy Manager in April 2008, meaning he is now celebrating a decade at the club.

In a fascinating interview with OptaPro's Three at the Back podcast, he explained what he does and what the future looks like for the club:

WHAT DOES A SPORTING DIRECTOR DO?

KT: On the Continent there’s a much clearer job description for the role. In England, clubs tend to try and organise it on the basis of what they need.

You’ve got a lot of different titles - Director of Football, Head of Football Operations, Technical Director, Sporting Director. At Wolves, the way it’s always operated is that the head coach - not a manager - has a clear focus on the organisation and preparation of the first team and performances and results.

The Sporting Director has responsibility for all of the operations that support that process. So, in my remit, I have Academy, coaching, performance analysis, medical services, sport science, recruitment. On a day-to-day basis, my first port of call is contact with the head coach, having conversations about what the day looks like and what’s going on. Then it’s about supporting all the heads of department to become best in class.

Recruitment is a big part of the Sporting Director role, because it’s the biggest spend and the biggest opportunity for people to support or criticise what you’re doing. As soon as a signing crosses the white line, everyone looks across the rows of seats to me in the stand and either says, 'that’s a fantastic decision,' or 'I’m not sure it’s so good'.


The role of the Sporting Director is to manage upwards, downwards and sideways. Managing upwards, because we have to understand that owners have huge pressure to succeed. They are spending a lot of money and want to see a return for that investment. You are always trying to find ways for them to take a more stable, consistent view on the life of a football club.

You have to try and find a way of gaining their trust and making things very stable.

The head coach obviously needs a lot of support - and to understand that you are there to support him. Then of course you have all the heads of department trying to make their programmes as good as they can be.

We have regular meetings where we are all together, so people know what others are doing and can unpack problems. We also have individual meetings and staff can make me accountable as well. You get the best from people if they feel they have the opportunity to be heard and find solutions. My view on developing a club philosophy is you’ve got to live it and your staff have to believe in it and live it too.

You’re only as good as the people around you and the people you appoint. For example, I work very closely with the club secretary (Matt Wild), who is very strong on football administration. I work hard on what the budget should look like, in terms of head count and detail. I lean on him to translate that into a beautiful spreadsheet! He’s certainly a lot stronger on those elements than I am.

WHY ACADEMY DIRECTOR IS PERFECT PREPARATION

(Thelwell joined Wolves as Academy Manager in April 2008. He was promoted to Head of Football Development and Recruitment in 2013 and then to Sporting Director in September 2016).

KT: The Academy position was the perfect springboard for me to take the Sporting Director role at Wolves. It helped me massively, because I knew all the players and staff at every level. Youth development has always been a big part of the plan at Wolverhampton Wanderers, all the way back to the 1950s.

We try to have a very joined-up approach at Wolves, where we operate as one football department, but at a lot of places, it’s almost a club within a club. So as an Academy director, you will be picking up the skill-set you need as a Sporting Director, because you’re looking at sport science, medical services, player recruitment, coach training, staff development and so on. It is the perfect way in for any aspiring Sporting Director.
We did a couple of things when I moved from Academy Manager to Sporting Director to try and align things even more strongly. We created job descriptions for heads of department that had Academy as well as first team responsibilities. We had just been relegated to League One in 2013/14 and had to find a way of reconnecting with the fans and creating a young, hungry, vibrant team epitomising everything they wanted to see.
 
Fosun are an investment group and they’re business minded. In the Premier League, they don’t want to be continually spending £40 or £50m on a player. They want to have younger players we produce ourselves who are part of a strong succession plan. The key is making sure the first team is as strong as it can be but also looking to the future.

Developing players is really difficult though, because there is so much going on with young people: maturation, home life, social life. You have to apply patience.

ADAPTING TO NEW OWNERS

(Steve Morgan sold Wolves to current owners Fosun International in July 2016).

KT: We are currently in transition at Wolves. We’ve gone from a very British owner in Steve Morgan to Chinese ownership in Fosun. Understanding that culturally and finding shared philosophies and a message for the fans, players and staff is really important. It’s an exciting project.

We are in our second season with Fosun and this season has been excellent, without question. Everybody would say there are cultural differences, because we had been operating in a particular way for a long time. It’s been a difficult experience at times, but also challenging and rewarding to find common ground we all agree and believe in. We’ve created a very solid cultural platform and football philosophy.

HOW DOES THE CLUB MEASURE SUCCESS?

KT: One of the measures is who gets through to the first team. We are trying to look at player progress through all the age groups: are we identifying the right players, developing them and keeping hold of them? Player savings gets overlooked a little bit too. If we have a squad of 25 and six are from the Academy, even if they are not in the 11, that’s still a huge saving in terms of salaries and transfer fees. Our Academy is always trying to break even.

There is a softer side as well - player and staff development. We should be developing young people: to be successful at our club, at other clubs or in sport in general. You have to enjoy seeing young people get better. You also have an important role to play as a football club in the local area.

INFLUENCE OF JORGE MENDES

(Thelwell was asked about the influence that super agent Jorge Mendes has on the club at the EFL Awards on Sunday night. Fosun own 20% in Mendes' company Gestifute. Several Championship clubs have raised concerns about the relationship).

KT: Jorge is an agent just like any other. We’ve taken some of Jorge’s clients but also taken clients from other agents. My perspective on it is we haven’t broken any of the rules, we are very clear on that and the EFL suggest we are very clear on that and Jorge is an agent that has helped us to improve the squad, just like some other agencies have.

All I can say is that we were very clear on what the plan would look like in that second year. In the first year our recruitment didn’t go so well and there was not so many people talking about us then. In the second year we managed to pull it all together.

We took some risks, Ruben Neves would have been offered to a number of people - not just Wolverhampton Wanderers, as would have some of the other players. You can’t take away from the players like John Ruddy, on a free from Norwich and Ryan Bennett, on a free.



Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

leedslife

Sv: Klubbmodeller - Hva andre klubbers suksess er bygget på
« Svar #1 på: April 18, 2018, 12:56:17 »
Intr artikkel.
Leser litt på Twitter ang Thelwell (phil hay skriver).
Var lynsjestemning tidligere. Supporterne ville ha han ut.
Pipen har fått en annen lyd nå.
Må jo også legge til signeringen av han backen (douglas?)
Gud bedre meg. Må jo være årets kjøp!
Ting kan snu fort i fotball. Noe å klamre oss til i en tøff periode som leeds supporter.

Jon R

Sv: Klubbmodeller - Hva andre klubbers suksess er bygget på
« Svar #2 på: April 18, 2018, 21:39:38 »
Intr artikkel.
Leser litt på Twitter ang Thelwell (phil hay skriver).
Var lynsjestemning tidligere. Supporterne ville ha han ut.
Pipen har fått en annen lyd nå.
Må jo også legge til signeringen av han backen (douglas?)
Gud bedre meg. Må jo være årets kjøp!
Ting kan snu fort i fotball. Noe å klamre oss til i en tøff periode som leeds supporter.
Sett på maken. Beskrivelsen av sportsdirektørens rolle vs headcoach er jo planke av hva vi vet om Ortas rolle i Leeds. ;) Det er jo dette jeg har forsøkt å forklare DHY og andre kritikere av modellen i Leeds. De fleste store klubbene kjører varianter av denne, ergo den gamle managerrollen er på vei ut.
Det er dog en SVÆRT viktig forskjell på Wolves vs Leeds: Wolves sportsdirektør har gått gradene fra sjef for akademiet og vært i klubben i 10 år. Ergo han kjenner klubbens DNA for å bruke Radrizzanis terminologi.
Jon R.

Leedsfan

Sv: Klubbmodeller - Hva andre klubbers suksess er bygget på
« Svar #3 på: April 19, 2018, 00:10:10 »
Penger er ikke alt selv om noen tror det, men de hjelper!

https://www.mirror.co.uk/sport/football/news/how-much-every-championship-side-12387769


Sent from my iPhone using Tapatalk
I scored 24 goals helping my side win promotion back to the Premier League aged just 22. Then in my first season in the top flight I had bagged an impressive 15 goals by the end of January. My form earned me an England call-up. Am I a £35m striker? No. I am Michael Ricketts, February 2002.

DenHviteYeboah

Sv: Klubbmodeller - Hva andre klubbers suksess er bygget på
« Svar #4 på: April 19, 2018, 09:44:23 »
Penger er ikke alt selv om noen tror det, men de hjelper!

https://www.mirror.co.uk/sport/football/news/how-much-every-championship-side-12387769


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja, hvem tror at penger er alt? Håkon og jeg? da må jeg nok skuffe deg og si at det er ikke tilfelle! Men som du sier: det hjelper....

Leedsfan

Sv: Klubbmodeller - Hva andre klubbers suksess er bygget på
« Svar #5 på: April 19, 2018, 09:54:41 »
Penger er ikke alt selv om noen tror det, men de hjelper!

https://www.mirror.co.uk/sport/football/news/how-much-every-championship-side-12387769


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja, hvem tror at penger er alt? Håkon og jeg? da må jeg nok skuffe deg og si at det er ikke tilfelle! Men som du sier: det hjelper....

Der to har jo ikke snakket om noe annet enn dyrere og bedre i årevis. Om eiere som ikke har nok penger til å få oss opp osv. De fleste innleggene deres handler jo om å bruke mer penger!
I scored 24 goals helping my side win promotion back to the Premier League aged just 22. Then in my first season in the top flight I had bagged an impressive 15 goals by the end of January. My form earned me an England call-up. Am I a £35m striker? No. I am Michael Ricketts, February 2002.

DenHviteYeboah

Sv: Klubbmodeller - Hva andre klubbers suksess er bygget på
« Svar #6 på: April 19, 2018, 10:52:22 »
Penger er ikke alt selv om noen tror det, men de hjelper!

https://www.mirror.co.uk/sport/football/news/how-much-every-championship-side-12387769


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja, hvem tror at penger er alt? Håkon og jeg? da må jeg nok skuffe deg og si at det er ikke tilfelle! Men som du sier: det hjelper....

Der to har jo ikke snakket om noe annet enn dyrere og bedre i årevis. Om eiere som ikke har nok penger til å få oss opp osv. De fleste innleggene deres handler jo om å bruke mer penger!
Bedre spillere koster mer i innkjøp og lønn. Slik er verden..dessverre! Men du mener vel at troppen vi har nå er gode nok for opprykk?

leedslife

Sv: Klubbmodeller - Hva andre klubbers suksess er bygget på
« Svar #7 på: April 19, 2018, 11:00:01 »
Penger er ikke alt selv om noen tror det, men de hjelper!

https://www.mirror.co.uk/sport/football/news/how-much-every-championship-side-12387769


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja, hvem tror at penger er alt? Håkon og jeg? da må jeg nok skuffe deg og si at det er ikke tilfelle! Men som du sier: det hjelper....

Der to har jo ikke snakket om noe annet enn dyrere og bedre i årevis. Om eiere som ikke har nok penger til å få oss opp osv. De fleste innleggene deres handler jo om å bruke mer penger!
Bedre spillere koster mer i innkjøp og lønn. Slik er verden..dessverre! Men du mener vel at troppen vi har nå er gode nok for opprykk?

Er jo ingen som skriver det?
Tror vi må få en bedre balanse i troppen og mer kvalitet og mentalitet i sentrale posisjoner.

Kato

Sv: Klubbmodeller - Hva andre klubbers suksess er bygget på
« Svar #8 på: April 19, 2018, 11:14:43 »
Penger er ikke alt selv om noen tror det, men de hjelper!

https://www.mirror.co.uk/sport/football/news/how-much-every-championship-side-12387769


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja, hvem tror at penger er alt? Håkon og jeg? da må jeg nok skuffe deg og si at det er ikke tilfelle! Men som du sier: det hjelper....

Der to har jo ikke snakket om noe annet enn dyrere og bedre i årevis. Om eiere som ikke har nok penger til å få oss opp osv. De fleste innleggene deres handler jo om å bruke mer penger!
Bedre spillere koster mer i innkjøp og lønn. Slik er verden..dessverre! Men du mener vel at troppen vi har nå er gode nok for opprykk?

Ring Millwall og spør hva spillerstallen deres kostet.
 

DenHviteYeboah

Sv: Klubbmodeller - Hva andre klubbers suksess er bygget på
« Svar #9 på: April 19, 2018, 14:36:13 »
Penger er ikke alt selv om noen tror det, men de hjelper!

https://www.mirror.co.uk/sport/football/news/how-much-every-championship-side-12387769


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja, hvem tror at penger er alt? Håkon og jeg? da må jeg nok skuffe deg og si at det er ikke tilfelle! Men som du sier: det hjelper....

Der to har jo ikke snakket om noe annet enn dyrere og bedre i årevis. Om eiere som ikke har nok penger til å få oss opp osv. De fleste innleggene deres handler jo om å bruke mer penger!
Bedre spillere koster mer i innkjøp og lønn. Slik er verden..dessverre! Men du mener vel at troppen vi har nå er gode nok for opprykk?

Ring Millwall og spør hva spillerstallen deres kostet.
Det er alltids noen som overpresterer over en sesong. Blackpool var et rått eksempel. Aldri i verden at Millwall kommer til å ligge på playoff neste sesong. Snart kommer hverdagen til de også....

leedslife

Sv: Klubbmodeller - Hva andre klubbers suksess er bygget på
« Svar #10 på: April 19, 2018, 14:47:31 »
De vil jo slite med å etablere seg som et pl lag pga ressurser og størrelse. Men er jo en fantastisk prestasjon. De gjør jo rent bord andre halvdel av sesongen. Kan jo ikke snakke ned slike prestasjoner. Er jo nettop slik mobilisering, i en slik tøff divisjon, som gir deg rett til å rykke opp. Er jo helt enormt!
Får ut Max a samtlige bidragsytere i klubben!

Annesj

Sv: Klubbmodeller - Hva andre klubbers suksess er bygget på
« Svar #11 på: April 19, 2018, 15:15:04 »
Skulle gjerne hatt en slik "overachievement" som resulterte i PO eller opprykk i min klubb jeg.
Marching on together
We're gonna see you win (na, na, na, na, na, na)
We are so proud
We shout it out loud
We love you Leeds - Leeds - Leeds

Eriksen55

Sv: Klubbmodeller - Hva andre klubbers suksess er bygget på
« Svar #12 på: April 19, 2018, 15:26:51 »
Når vi lå 13 poeng foran Millwall skrek folk om at PO toget hadde gått... rart at Milwall ser ut til å rekke det toget.

Milwall har et dårligere lag enn oss. Med all verdens penger så er det fortsatt ingen garanti hvis laget ikke fungerer. I Milwall etter jul går alt på skinner, som dey gjorde for Vardy & co når de vant.

Man utd sprengte banken for De Maria..elendig i Man.utd, men herjet før og etter. Bamba ble kjeppjaget fra oss, i år på årets lag.

Poenget, vi har vært råtne på innsiden i mange år. Bytte av så mange managere og kjeltringer som sjefer gjør noe med hele klubben.Tror det tar lenger tid å snu enn vi tror. Tror vi så i starten av sesongen en entusiasme  og tro på bedre tider, men så blir vi innhentet av fortiden. Usikkerhet sprer seg, miljøet i gruppa osv. TC mistet visstnok garderoben. Tror det kan skje fort for en manager i Leeds. Alle spillerne vet jo at de fleste sjefene er her i kort tid likevel.  Motgang blir helt umulig å snu.

Derfor er kontinuitet, stabilitet og målbevisst jobbing eneste suksessfaktor.

Under Rad så tror jeg vi får alt dette, til slutt. Men ja, jeg var positiv til PH.. er fortsatt det, men litt mer skeptisk. Men et  nytt bytte uten at det kommer inn et stort navn tror jeg kan ødelegge mye. Derfor tror og håper jeg at PH fortsetter og litt utskiftninger i stallen. Salg av dem som motarbeider han og innkjøp av gode spillere er veien å gå. Vi har mange gode spillere  tror ikke det skal mye til før vi er med å kjemper. Men alle må dra i samme retning. Det er en forutsetning.

Leedsfan

Sv: Klubbmodeller - Hva andre klubbers suksess er bygget på
« Svar #13 på: April 19, 2018, 18:24:09 »
Penger er ikke alt selv om noen tror det, men de hjelper!

https://www.mirror.co.uk/sport/football/news/how-much-every-championship-side-12387769


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja, hvem tror at penger er alt? Håkon og jeg? da må jeg nok skuffe deg og si at det er ikke tilfelle! Men som du sier: det hjelper....

Der to har jo ikke snakket om noe annet enn dyrere og bedre i årevis. Om eiere som ikke har nok penger til å få oss opp osv. De fleste innleggene deres handler jo om å bruke mer penger!
Bedre spillere koster mer i innkjøp og lønn. Slik er verden..dessverre! Men du mener vel at troppen vi har nå er gode nok for opprykk?

Har jo aldri sagt det. Trodde det i begynnelsen av sesongen ut i fra hvordan de spilte og dominerte, det håpet ble fort knust.

Selv om du leser om klubber som kjøper dyrere og betaler mer samtidig som de ikke gjør at de rykker opp, men noen ganger rykker ned så er alltid løsningen din å bruke mer penger på spillere og lønninger. Når du skal fortelle oss hva vi mangler så snakker ikke du om spillere, du snakker om hva de skal koste. Ny keeper: 4mill pund, ny stopper 6mill pund, ny midtbanegeneral 10mill pund og ny 20+ mål spiss 15mill pund.
Vi er enig i at det koster å lage et slagkraftig lag, men det er ikke bare penger som vinner fotballkamper!
I scored 24 goals helping my side win promotion back to the Premier League aged just 22. Then in my first season in the top flight I had bagged an impressive 15 goals by the end of January. My form earned me an England call-up. Am I a £35m striker? No. I am Michael Ricketts, February 2002.

DenHviteYeboah

Sv: Klubbmodeller - Hva andre klubbers suksess er bygget på
« Svar #14 på: April 20, 2018, 15:52:36 »
Penger er ikke alt selv om noen tror det, men de hjelper!

https://www.mirror.co.uk/sport/football/news/how-much-every-championship-side-12387769


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja, hvem tror at penger er alt? Håkon og jeg? da må jeg nok skuffe deg og si at det er ikke tilfelle! Men som du sier: det hjelper....

Der to har jo ikke snakket om noe annet enn dyrere og bedre i årevis. Om eiere som ikke har nok penger til å få oss opp osv. De fleste innleggene deres handler jo om å bruke mer penger!
Bedre spillere koster mer i innkjøp og lønn. Slik er verden..dessverre! Men du mener vel at troppen vi har nå er gode nok for opprykk?

Har jo aldri sagt det. Trodde det i begynnelsen av sesongen ut i fra hvordan de spilte og dominerte, det håpet ble fort knust.

Selv om du leser om klubber som kjøper dyrere og betaler mer samtidig som de ikke gjør at de rykker opp, men noen ganger rykker ned så er alltid løsningen din å bruke mer penger på spillere og lønninger. Når du skal fortelle oss hva vi mangler så snakker ikke du om spillere, du snakker om hva de skal koste. Ny keeper: 4mill pund, ny stopper 6mill pund, ny midtbanegeneral 10mill pund og ny 20+ mål spiss 15mill pund.
Vi er enig i at det koster å lage et slagkraftig lag, men det er ikke bare penger som vinner fotballkamper!
Hadde vi brukt disse summene, og at andre enn Orta hadde plukket ut hvem, så hadde vi ihvertfall vært kandidater til opprykk, istedenfor det våset vi holder på med nå :(