Skrevet av Emne: Kamp: vs Derby County @ Pride Park, lørdag 11/8 2018, kl 18.30 på TV  (Lest 27080 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

RoarG

Ny kamp nærmer seg. Kan Leeds følge opp den gode starten mot Stoke med tilsvarende bra kamp mot Derby? Bielsa mener i alle fall det. Han har tatt ut samme laget som startet mot Stoke. Dallas er dog ute med skade.
https://footballleagueworld.co.uk/bielsa-reveals-all-important-team-news-ahead-of-leeds-clash-with-derby/
http://www.skysports.com/football/news/11715/11466957/stuart-dallas-ruled-out-of-leeds-clash-with-derby
Gjentar vi suksessen, eller kommer vi raskt ned på jorda igjen? Tror det blir uavgjort 2-2 (tippet det samme mot Stoke). Denne gangen scorer Saiz, ikke kun assist. Roofe får endelig sitt første mål for sesongen også.
« Siste redigering: August 09, 2018, 17:11:13 av RoarG »
"Jeg tror ikke på Gud, men etter Bielsas ansettelse må jeg nok revurdere", Roar Gustavsen, januar 2020

Torpe-do

Sv: Kamp: vs Derby County @ Pride Park, lørdag 11/8 2018, kl 18.30
« Svar #1 på: August 09, 2018, 16:13:30 »
Er veldig spent her. Var Stoke-kampen mest fordi Stoke vart tekne på senga av Championship-fotball, kanskje i kombinasjon av eit lag i motgang? Var det eit lykketreff i taktikk? Klarar me å vise samme kampvilje i kamp nr.2 i sesongen - som óg er på bortebane?

Fyttigrisen - om me spelar like godt mot Derby på bortebane.... då.... då! ;D ;D

ar9

Sv: Kamp: vs Derby County @ Pride Park, lørdag 11/8 2018, kl 18.30
« Svar #2 på: August 09, 2018, 17:02:27 »
Går kampen på TV?

Hallgeir *

Sv: Kamp: vs Derby County @ Pride Park, lørdag 11/8 2018, kl 18.30
« Svar #3 på: August 09, 2018, 17:06:57 »
Går kampen på TV?

AUGUST:
Søndag 5. august kl 17.30: Leeds United - Stoke (Sky sports/ Viasat)
Lørdag 11. august kl 18.30: Derby - Leeds United (Sky sports/ Viasat)
Tirsdag 14.august kl 20.45: Leeds - Bolton (ligacup 1. runde) (Sky sports/ Viasport)
Tirsdag 21. august kl 20.45: Swansea - Leeds United (Sky sports/ Viasat)
Lørdag 25. august kl 16.00: Norwich - Leeds (Viasat)
Fredag 31. august kl 20.45: Leeds United v Middlesbrough (Sky sports/ Viasat)
Super Leeds since 1968

gulle

Vinner vi denne, da kommer den farlige optimismen og setter bo i meg.....

15 år med slit setter sine spor.   
« Siste redigering: August 09, 2018, 17:29:44 av gulle »
Nå rykker vi opp! Jasederja

RoarG

Vinner vi denne, da kommer den farlige optimismen og setter bo i meg.....

15 år med slit setter sine spor.
Man blir grundig lei av å være realist med tiden. Det betyr jo ikke noe annet enn å forvente 9.-plasser hver bidige sesong.
"Jeg tror ikke på Gud, men etter Bielsas ansettelse må jeg nok revurdere", Roar Gustavsen, januar 2020

Milou

Nesten samme spørsmål er stilt på "Lokale Avdelinger" forumet, men sidan det ikkje er komme svar der etter 2 dagar prøver eg her:
Er Dr. Jekyll fortsatt samlingsplass i Oslo? Eg er innom Oslo i morgon, og vil finne ein god plass å sjå kampen. Sidan det går ein PL-kamp på samme tid, kan det vere greitt å finne ein stad der Leeds får litt prioritet.

Leedsfan

Derby v Leeds: Andy Hinchcliffe's tactical preview ahead of Sky Bet Championship clash

Derby a work in progressYou could see that Lampard was trying to impose a style that saw Derby play out from the back in their first game against Reading, giving possession to their two centre-backs and pushing their full-backs on.

There was nowhere wide for their centre-backs to play though because their full-backs ended up too high and left them with no options. Reading forced them into central areas then swamped the player on the ball. They won the game but the system needs work.

They didn't play it long and they tried to work it through the thirds, but they kept giving the ball away in defence, especially Richard Keogh in the early stages, and Reading should have taken more advantage. It's one thing losing the ball to Reading but it will be another altogether to lose it to Leeds in those areas, who will punish them more.

Leeds were almost perfectNinety-nine per cent of Leeds' game plan against Stoke was perfect. I can't remember in the past five or six years seeing any team as tactically successful as they were in that game, which is incredible when you consider they've only been working on it for six weeks under Bielsa.

It was a level of performance I didn't see coming. We know Bielsa's style but there were subtleties to their display that you don't normally see in the Championship, and the work rate he got out of his front four was incredible.

Then there was the midfield and the way Kalvin Phillips and Mateusz Klich, who couldn't even get in the team last season, interchanged and played in front and behind of each other. It was everything Bielsa is about.

We have to remember it was just one game but you can see how his philosophy has already impacted on what was a pretty average team last season. Stoke just couldn't cope with them and they got ripped apart, which is a huge warning for Derby.

Derby relying on individualsDerby needed a bit of individual class from Tom Lawrence to win the game at Reading. They weren't a constant attacking threat throughout the game but they have players like Lawrence and Mason Mount who can turn it for you in a split second.

That won't be enough over the course of a season. The structure of the team has to be right and that's what Lampard needs to work on. He is learning on the job and things will improve, but he admitted afterwards that they didn't play well enough.

They are trying to play like Fulham and Wolves were last season but both of those sides were better than Derby will be this season. This side won't rip teams apart. They have got to work hard on their style or work out a slightly different way of playing sometimes.

Roofe was on fireKemar Roofe did everything in a forward sense for Leeds. His movement and awareness were superb and he was the ideal foil for the creative players behind him. He also gave Ryan Shawcross and Bruno Martins Indi a torrid afternoon and could put Keogh and Curtis Davies through the same.

He could have been a bit nervous with Patrick Bamford sitting on the bench and knowing he had to perform, but Bamford might have a bit of work getting into the team now. He'll need to replicate that level because that's what you need to do under Bielsa.

Bamford is an interesting one because he doesn't strike me as Bielsa-type player, and if he can fit in then it would be impressive. There's no doubt, though, that Roofe has laid down a marker.

Where will the game be won and lost?Derby were laboured in possession and ended up in areas where they didn't want to be. Leeds will be better at pressing than Reading, they'll be more on the front foot and play 15 yards further up the pitch.

Whether Leeds can replicate that display both on Saturday and over the course of the season remains to be seen and we know that Bielsa won't compromise on his style.

If we get the same performances from both teams that we got last week then Leeds will swarm all over Derby and give them real problems.
« Siste redigering: August 10, 2018, 14:17:33 av Leedsfan »
I scored 24 goals helping my side win promotion back to the Premier League aged just 22. Then in my first season in the top flight I had bagged an impressive 15 goals by the end of January. My form earned me an England call-up. Am I a £35m striker? No. I am Michael Ricketts, February 2002.

Bjorn

Nesten samme spørsmål er stilt på "Lokale Avdelinger" forumet, men sidan det ikkje er komme svar der etter 2 dagar prøver eg her:
Er Dr. Jekyll fortsatt samlingsplass i Oslo? Eg er innom Oslo i morgon, og vil finne ein god plass å sjå kampen. Sidan det går ein PL-kamp på samme tid, kan det vere greitt å finne ein stad der Leeds får litt prioritet.

Det er det. Om du er på fjasboka ligger det ute som et event på Jekylls og for Oslo Whites.

Marching On! 4276

leedslife

Synes synd på Keogh og Davies. Var ikke mye press fra Reading som skulle til før de ble stresset og gjorde feil.

Tror Derby offensivt har mer å by på enn hva de viste mot Reading.
Tipper vi med noe flaks får med oss 3 poeng.
1-2

klich, Roofe

Tror vi kommer til å se noen skikkelig imponerende kontringsangrep.
Pluss en ny enorm performance av phillips

RoarG

Synes synd på Keogh og Davies. Var ikke mye press fra Reading som skulle til før de ble stresset og gjorde feil.

Tror Derby offensivt har mer å by på enn hva de viste mot Reading.
Tipper vi med noe flaks får med oss 3 poeng.
1-2

klich, Roofe

Tror vi kommer til å se noen skikkelig imponerende kontringsangrep.
Pluss en ny enorm performance av phillips
Phillips var bra mot Stoke, ja. Men han fikk all verdens med plass. Ønsker å se hva han er god for med mer press på seg.
"Jeg tror ikke på Gud, men etter Bielsas ansettelse må jeg nok revurdere", Roar Gustavsen, januar 2020

Leedsgutt

Spent på hvordan Leeds kommer til å spille på bortebane.
Første kamp var hjemme,nesten utsolgt og laget ville vise seg fram.
Nå skal vi få se hvordan det går på bortebane.

Derby-Leeds = 1-1

RoarG

Spent på hvordan Leeds kommer til å spille på bortebane.
Første kamp var hjemme,nesten utsolgt og laget ville vise seg fram.
Nå skal vi få se hvordan det går på bortebane.

Derby-Leeds = 1-1
Derby er en av de realistiske utfordrerne til å rykke opp. Hvordan Leeds greier seg mot dem på bortebane kan gi oss en pekepinn i hvilket sjikt vi kan vente å være i denne sesongen.
"Jeg tror ikke på Gud, men etter Bielsas ansettelse må jeg nok revurdere", Roar Gustavsen, januar 2020

ArneS

D E R B Y   T R I V I A

Derby ligger ved elven Derwent i Derbyshire.  Innbyggertallet er ca 230.000, noe som gjør byen til øyrikets 18. største.  Elven og byen er oppkalt etter den romerske forlegningen Derventio.  En annen mulighet for bynavnet er knyttet opp til danske vikinger: Der-by, der Der = Deer = Hjort.
Byen ligger omtrent like langt vest for M1 som Nottingham ligger øst, og omtrent like langt nord.
En bydel i Derby heter California. 

I 1717 fikk Derby Englands første vanndrevne silkemølle.  I 1759 tok noen Derby-menn patent på en revolusjonerende strømpe-strikke-maskin.  De samme mennene finansierte noen år senere den første vanndrevne bomullsmølla.
Farfaren til Charles Darwin stiftet Derby Philosophical Society.
Derby ble hovedsenter for Midland Railways på midten av 1800-tallet.
Til tross for at området er blant de områder som ligger lengst fra havet, var MP Plimsoll på slutten av 1800-tallet ansvarlig for dybdemerking på skipsskrog.
Rolls Royce åpnet bil og fly fabrikk i Derby i 1907. 
Effektiv radio-jamming under krigen hindret tyskerne å bombe byen – et viktig mål pga flyindustrien.
Jernbanen ga viktige arbeidsplasser, og i 1948 ble det første diesel-elektriske lokomotivet bygget i Derby.

Byen fikk city-status av dronningen i 1977 i anledning hennes 25 års jubileum som regent. 
The Royal School of the Deaf trekker mange døve til byen, noe som har resultert i at mange kan tegnspråk, som igjen gjør at mange døve velger å flytte til byen.

Utviklerne av Tomb Raider pc-spillene holder til i Derby, og en gate i byen heter Lara Croft Way.

Derby er lett tilgjengelig både med bil (M1), og jernbane.  East Midlands Airport ligger omtrent like langt fra Derby, Nottingham og Leicester, (25km). 

Den noe sære, men høyt aktede musikeren Kevin Coyne var fra Derby.

Foruten Derby County er det 3 non-league klubber i byen.  Circket, Rugby (Union og League) og Basketball er viktige idretter.  På slutten av 1800-tallet forsøkte en industrileder å introdusere Baseball i Derby.  Det gikk dårlig, men stadion ble som vi kjenner til brukt av Derby County i over 100 år.

Byen har universitet og diverse colleges.

Grunnleggeren av ”The Society of Friends” talte i Derby i 1808 om ”tremble at the word of the Lord”, noe som gjorde at selskapet ble kalt Quakers – et navn de fortsatt har.

Byens emblem er ikke uventet en bukk. The Derby Ram.

Derby fikk elektrisk trikk i 1904.

Derby er vennskapsby med Osnabrück (Tyskland), Haarlem (Nederland), Toyota City (Japan), Kapurthala (India), Foncquevillers (Frankrike).

Kjentfolk fra Derby:
Alan Bates (Skuespiller), Lee Camp (Keeper), Henry Cavendish (Oppdaget hydrogen), Florence Nightingale, Sir Henry Royce.



Derby County FC – The Rams. 
Stiftet i 1884 og en av de 12 grunnleggerklubbene av Football League.  Derby er bare en av 10 klubber som har deltatt i alle sesongene Football League har eksistert. 
Derby Midland FC ble innfusjonert i 1891, og Derby County ble byens eneste profesjonelle fotballklubb. 
I 1895 tok klubben i bruk Baseball Ground – klubbens hjemmebane i 102 år.  Den er nå revet, og Derby spiller på nye (i 1997) Pride Park.    Baseball Ground hadde på det meste kapasitet på 42.000 tilskuere, med 41.826 som rekord mot Tottenham fra 1969.  Konverteringen til all-seater reduserte kapasiteten til 18.300.  Dette var i laveste laget for klubben, noe som i sin tur trigget planene om ny stadion.
Pride Park har kapasitet på 33.597 tilskuere – den 121 største stadion i Europa.  Dronningen åpnet stadion, og første kamp var 0-1 tap mot Sampdoria.  Første ligakamp var 1-0 seier mot Barnsley 30/8-97.   Tilskuerrekorden er 33.378 tilskuere mot Liverpool i 2000.  Snittet i 08/09 og 09/10 var snaue 30.000, med en nedgang til 23.000 i 12/13.  Siden 14/15 har snittet igjen vært snaue 30.000.

Derby var den første klubben som toppet ligatabellen etter å ha vunnet 6-3 i 1. kamp i 1888.

The Rams vekslet mellom 1. og 2. divisjon fram til midten av 1920-tallet, da de etablerte seg i 1. divisjon.  På hele 30-tallet var ofte å finne blant de øverste lagene i ligaen.  Også etterkrigsårene startet bra, men så gikk det verre.  Nedrykk til 2. divisjon i 1953, og videre til 3. divisjon i 1955, og så opp igjen i 1957.  10 år senere dukket Brian Clough og Peter Taylor opp i Derby, og klubbens storhetstid startet.  Mye er dokumentert i The Damned United, men paret tok klubben fra nederst i 2. divisjon til opprykk i 1969.  Klubben ble nr 4 i 1970, og vant ligaen i 1972.  1973 ble man slått ut i semifinalen i serievinnercupen.  Clough og Taylor fikk fyken i 1973 – henviser på ny til The Damned United.  Paret fikk likevel statue utenfor Pride Park i 2010.
Med Dave Mackay som manager vant Derby serien også i 1975, men det markerte slutten på storhetstiden.  Nedrykk til 2. divisjon i 1980, og videre til 3. divisjon i 1984.  Så snudde det, og i 1987 ble det nytt opprykk til 1. divisjon.  Dette varte til 1991, men det ble ny PL-periode fra 96/97 til 01/02, samt en gjesteopptreden i 07/08.  Klubbens PL sesong i 07/08 er den svakeste PL-sesongen noen klubb har hatt, der nedrykket var sikret allerede i mars.  1 seier og fattige 11 poeng var fasiten.

Klubbens originale farger var rav, sjokolade og blå, men dagens hvite og svarte ble introdusert i 1890-årene.  Maskoten er Rammie the ram. 

Derby hadde ligaens 12. største tilskuersnitt i 07/08, 08/09 og 09/10, til tross for at de alle sesongene var dårligere enn nr 18. 
Nottingham Forest er klubbens største rival, men også kampene mot Leicester er preget av ekstra interesse.
Kampene mot Forest kalles East Midlands Derby, og vinneren får the Brian Clough Trophy. 

I forbindelse med 125 år jubileumet i 2009 ble Paolo Wanchope’s mål mot Scum i 1997 kåret til klubbens top 1 mål med 39,3% av stemmene. 

Kevin Hector har 589 kamper for Derby. 
Steve Bloomer scoret 332 mål totalt.
Jack Bowers har 43 mål i en sesong 32/33
Derby har PL rekord med bare 1 seier i 07/08.  29 tap i samme sesong er også rekord.  Også færrest poeng i en sesong (11), færrest scorede mål (20), verste måldifferanse (-69).  Flest kamper uten seier (37).
Største tap er 2-11 i cupen mot Everton i 1890.
Største seier er 12-0 over Finn Harps i UEFA-cupen i 1976.
Dyreste salg: Jeff Hendrick til Burnely £10,5 mill. 2016
Dyreste kjøp:  Matej Vydra fra Watford £8 2016.

Derby møtte Lincoln i 3. divisjon i 1985/86.  2 sesonger senere var det 4 divisjoner i forskjell på klubbene.

Dean Sturridge scoret klubbens første PL-mål i 3-3 kampen mot Leeds på Baseball Ground i 1996.


Klubben har 5 ex-spillere/-managere som er medlemmer i English Football Hall of Fame: 
Brian Clough, Peter Shilton, Peter Doherty, Steve Bloomer, Francis Lee.

Managere:  Nigel Clough, Paul Jewell, Billy Davies, Phil Brown, George Burley, John Gregory, Colin Todd, Roy McFarland, Peter Taylor, Brian Clough, Tommy Docherty, Dave Mackay, Colin Addison, Steve McClaren x 2, Gary Rowett, Frank Lampard.

Kjente spillere som har vært innom klubben (har sikkert unnlatt mer enn en…):
Barry Bannan, Tony Dorigo, Rob Hulse, Danny Mills, Luke Moore, Noel Whelan, Seth Johnson, Bradley Johnson, Patrick Bamford, Stephen Warnock,
Daniel Ayala, Franscesco Baiano, Mikkel Beck, Steve Bloomer, Lars Bohinen, Bjørn Otto Bragstad, Kenny Burns, Deon Burton, Benito Carbone, Horacio Carbonari, Gordon Cowans, Rory Delap, Danny Dichio, Paul Dickov, Robert Earnshaw, Stefano Eranio, Archie Gemmill, Charlie George, Roy Greenwood, John Gregory, Mick Harford, Lee Hendrie, Kevin Hector, Tom Huddlestone, Leighton James, Georgi Kinkladze, Paul Kitson, Robin van der Laan, Steve McClaren, Roy McFarland, John McGovern, Paul McGrath, Dave Mackay, Bertie Mee, John O’Hare, Fabrizio Ravanelli, Bruce Rioch, John Robertson, Peter Shilton, Robbie Savage, Frank Stapleton, Igor Stimac, Fredrik Stoor, Dean Sturridge, Steve Sutton, Colin Todd, Matej Vydra, Paolo Wanchope, Ashley Ward, Dean Saunders, Darren Bent, Tom Ince, David Nugent, Richard Keogh,
Den 17. mann

stian

Dette blur en utrolig spennende kamp. Vi får se mer av hva som bor i taktikeren Bielsa og hvorvidt vi har en annen gameplan i en tøff bortekamp mot et opprykksjagende lag. Derby har nok studert Stoke-kampen vår og kan fort komme til å slå langt for å unngå det høye presset vårt. Det er kanskje ikke den spillestilen Bielsa er mest glad i å møte.

Taper vi denne er det litt ned på jorda etter den gode Stoke-kampen. Vinner vi, kommer det til å koke av entusiasme i og rundt laget. Vi har et tøft program i august og til dels i september. Kommer vi i flytsonen mot sterk motstand i starten kan dette bli spennende

Promotion 2010

Leeds United
 #LUFC team news: The bucket has travelled to Derby







Fantastisk humor fra Twitter-gutta til Leeds!  ;)
Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

Promotion 2010

Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

Promotion 2010

Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

RoarG

"Saiz matters". Journalister og deres ordspill ;D.
"Jeg tror ikke på Gud, men etter Bielsas ansettelse må jeg nok revurdere", Roar Gustavsen, januar 2020

Xern

MATCHDAY!!  8)
Noen mennesker tror at fotball gjelder liv eller død. Jeg liker ikke den innstillingen. Det er atskillig mer alvorlig enn som så. - Bill Shankly

HåvardK


RoarG

Litt statistikk. Derby har et klart overtak, og må i kraft av det sies å være favoritt.
https://www.kickoff.co.uk/matches/derby-vs-leeds-united-predictions-betting-tips-match-preview-114291/
"Jeg tror ikke på Gud, men etter Bielsas ansettelse må jeg nok revurdere", Roar Gustavsen, januar 2020

B_Ød

Ups & Ups!!

Xern

Noen mennesker tror at fotball gjelder liv eller død. Jeg liker ikke den innstillingen. Det er atskillig mer alvorlig enn som så. - Bill Shankly

Hallgeir *

Super Leeds since 1968


auren

"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

Cannavaro

Jeg tar inn over meg at dette kun er kamp nr 2 denne sesongen, det er skrekkelige mange poeng å kjempe om.  Vi har fått en knallstart med seier over Stoke.   Håper inderlig vi kan få med oss poeng ihvertfall idag, ville vært gledelig !!

Lykke til alle sammen !!
MFLU - Miracles For Leeds United

auren

Samme lag som sist. Shackleton tar Dallas sin plass på benken.

auren
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

Bromancer

SKulle gjerne sett Jansson i stedet for Berardi,  men hva vet vel jeg.