Skrevet av Emne: Kamp: vs Sheffield United, @Bramall Lane, Lørdag 01/12, kl 13.30 Viasat  (Lest 23408 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

RoarG

Ja så er det kamp igjen. Ikke fred å få. Tidlig avspark er det også. Nå går vi inn i desember måned, med tettpakket kamp-program. Mye avhenger av disse kampene m.h.t. hvor Leeds havner til slutt på tabellen. En bra poengfangst i desember vil gi Leeds et godt angreps-punkt for en plass blant topp 6 til slutt. Men først må Sheffield Utd overvinnes. Leeds har hatt bra poengfangst mot ordinær motstand som Bristol C og Reading. 0 innslupne mål er også godkjent. Sheffield Utd i Sheffield blir en annen skål. Siste reise til Sheffield endte i et uavgjort resultat mot Uglene. Byrivalene vil by på eh..skarpere motstand. Siste bortekamp endte jo med et skammelig tap. Sheffield Utd er vel bortimot samme kaliber som WBA. I utgangspunktet vil jeg her være svært fornøyd med uavgjort. Et spenningsmoment til denne kampen er om Jansson blir fit nok til å starte. Bielsa har antydet det. Uansett, spennende blir det.
« Siste redigering: November 30, 2018, 14:21:10 av RoarG »
"Jeg tror ikke på Gud, men etter Bielsas ansettelse må jeg nok revurdere", Roar Gustavsen, januar 2020

Larsen.

Kampen sendes ikke på LUTV, men på Viasport 2/Sky Sport Football.
Pride of Yorkshire

Killa

Den sendes også på Viaplay så vidt jeg vet, da slipper man den ikke så veldig gode kommentatoren Friling...var i alle fall engelsk kommentator på Viaplay sist kamp.

auren

Veldig spennende. Typisk Leeds å tryne i slike kamper. Men jeg tror ikke vi taper denne kampen. Tipper følgende lag:

BPF - Dallas, Jansson, Cooper, Douglas - Phillips - Pablo, Forshaw, Klich, Alioski - Roofe


Saiz er nok nære å starte, men hvem skal ut? Forshaw har prestert bra i det siste, mens Klich kanskje kan trenge en pust i bakken. Alioski er ikke i form, men Clarke virker ikke helt moden for å starte. Harrison veldig variabel.

Tidlig tips: 1-2 (Roofe og Jansson).

auren
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

Eriksen55

Veldig spennende. Typisk Leeds å tryne i slike kamper. Men jeg tror ikke vi taper denne kampen. Tipper følgende lag:

BPF - Dallas, Jansson, Cooper, Douglas - Phillips - Pablo, Forshaw, Klich, Alioski - Roofe


Saiz er nok nære å starte, men hvem skal ut? Forshaw har prestert bra i det siste, mens Klich kanskje kan trenge en pust i bakken. Alioski er ikke i form, men Clarke virker ikke helt moden for å starte. Harrison veldig variabel.

Tidlig tips: 1-2 (Roofe og Jansson).

auren

Tror laget ditt er ganske spot on.

Saiz sin sjanse til å starte tror jeg avhenger av Pontus. Hvis han ikke spiller tipper jeg Phillips, Forshaw og Klich alle settes ned en plass og Saiz inn fremst på midten.

Sitter med en god følelse, men for en liten støkk hver gang jeg tenker Billy Sharp..

kongsmo

Den sendes også på Viaplay så vidt jeg vet, da slipper man den ikke så veldig gode kommentatoren Friling...var i alle fall engelsk kommentator på Viaplay sist kamp.
Er samme kommentarer på kanal og viaplay, men d er ikke alle kamper d settes opp norsk kommetator og da kjører de engelsk, noe som er å foretrekke spør du meg

Sent fra min H8324 via Tapatalk

"SNIFFER"

Larsen.

Den sendes også på Viaplay så vidt jeg vet, da slipper man den ikke så veldig gode kommentatoren Friling...var i alle fall engelsk kommentator på Viaplay sist kamp.
Er samme kommentarer på kanal og viaplay, men d er ikke alle kamper d settes opp norsk kommetator og da kjører de engelsk, noe som er å foretrekke spør du meg

Sent fra min H8324 via Tapatalk

Det blir nok mr. Friling på lørdag. Tirsdag var han opptatt med å kommentere CL.
Pride of Yorkshire

Killa

Den sendes også på Viaplay så vidt jeg vet, da slipper man den ikke så veldig gode kommentatoren Friling...var i alle fall engelsk kommentator på Viaplay sist kamp.
Er samme kommentarer på kanal og viaplay, men d er ikke alle kamper d settes opp norsk kommetator og da kjører de engelsk, noe som er å foretrekke spør du meg

Sent fra min H8324 via Tapatalk

Det blir nok mr. Friling på lørdag. Tirsdag var han opptatt med å kommentere CL.

Jeg liker ikke Friling som kommentator - synes han er litt kunnskapsløs og historieløs. Og han kaller Leeds Utd for "The Lillywhites" konsekvent. Sikkert en trivelig fyr, men han burde satt seg litt mer inn i saker & ting.

ArneS

S H E F F I E L D   T R I V I A

Sheffield er som alle vet stålbyen i UK.  Blant annet ble rustfritt stål oppfunnet i byen.  Stålverket Forgemasters er verdens eneste gjenlevende uavhengige stålverk, og ble stiftet allerede i 1805.  Navnet stammer fra elven Sheaf – altså marka ved Sheaf.
City of Sheffield har drøye 500.000 innbyggere, og er en av 8 store engelske byer som har dannet English Core Cities Group.  Leeds er også med her.  Med omliggende områder er Sheffield formelt englands 4. største by etter London, Birmingham og Leeds.  Likevel er Sheffield uformelt kjent som Englands største landsby.

Som Bergen er Sheffield bygget på 7 fjell. Høyeste punkt er 548 moh, men laveste er bare 29 moh.   Det er anslått å være over 2 millioner trær i Sheffield, som visstnok gjør byen til den byen i Europa med flest trær pr innbygger.

Det er påvist nesten 13.000 år med beboelse i området.  Byen har vært styrt av stadig skiftende herskere opp gjennom tidene.  Romere, skotter, dansker, anglo-saksere, normannere – you name it. 

Allerede på 1300-tallet var Sheffield kjent for sin produksjon av kniver.  Dette utviklet seg til bestikk på 1600-tallet.  Stålindustrien ga byen god vekst, og det ble gjort mange viktige oppfinnelser knyttet til dette. 

I perioden 1570 – 1584 var Mary Stuart fengslet i Sheffield Castle og Sheffield Manor.

En nærliggende demning brast i 1864 og utløste «The Great Sheffield Flood», som ødela mye av byen og drepte 270.

I 1937 skrev George Orwell at Sheffield kan med rette hevde å være den styggeste byen i den gamle verden.
12. og 15. desember 1940 ble byen utsatt for heftig tysk bombing, og 660 personer mistet livet.
Bare M1 skiller Sheffield fra Rotherham.
Omtrent 1/3 av byen ligger i Peak District National Park.

Foruten M1 og M18, er jernbanen sentral for kommunikasjon til og fra Sheffield.  Robin Hood Doncaster Sheffield Airport er det tunge formelle navnet på flyplassen som ligger 46km fra byen.

Det er 2 universiteter i Sheffield.

Fotball er hovedidretten med både United og Wednesday som velkjente lag historisk, selv om ingen har hatt nevneverdig suksess den senere tid.  Verdens første offisielle fotballklubb ble stiftet her (Sheffield F.C) og også den andre (Hallam F.C)  Sistnevnte spiller fortsatt på sitt originale stadion – anerkjent som verdens eldste: Sandygate Road i forstaden Crosspool.
Ishockey, svømming og friidrett er stort i byen.  Det er årlige store konkurranser i snooker, squash og fekting.  Rugby Union og League, basketball og speedway er det også.

Sheffield Ski Village var en kunstig skibakke som var i drift fra 1988 til anlegget ble ødelagt av brann i 2012.  Investorer la i 2017 fram planer om å bygge denne opp igjen, men foreløpig er det bare planer.

Mye musikk å hente fra Sheffield (ikke prioritert rekkefølge…): Human League, Heaven 17, ABC, Pulp(Jarvis Cocker, Richard Hawley), Def Leppard, Joe Cocker, Moloko, Arctic Monkeys.

Byen har 83 parker, og mer enn 60% av byen er grøntareal.  Sheffield ligger på breddegrad 53°23′
Dette er noenlunde på nivå med Liverpool, Dublin, Edmonton Canada, samt Togliatti Russland.

Lokalavisene heter The Star og Sheffield Telegraph.  Telegraph melder i dag at politiet stenger en vei i en forstad til Sheffield.

Vennskapsbyer er Anshan City (Kina), Bochum (Tyskland), Donetsk (Ukraina) og Esteli (Nicaragua).  Sistnevnte er for øvrig også vennskapsby med Stavanger.

Kjentfolk fra Sheffield:
A.S Byatt (Forfatter), Sean Bean, Paul Carrack (Musiker Squeeze), Paul Heaton (Housemartins – ihuga Sheffield United supporter), Eddie Izzard (Komiker), Michael Palin, Donald Pleasence (skuespiller), diverse engelske ministere, Gordon Banks, Dave Bassett, Lee Chapman, Emlyn Hughes, Uriah Rennie (dommer), Mel Sterland, Chris Waddle, Chris Woods.


Sheffield United FC – The Blades   Grunnlagt i1889 av alle ting som en fotball og bandy klubb, og var den første klubben som brukte begrepet “United” i navnet.  Kallenavnet The Blades henspeiler selvsagt på Sheffields posisjon som produsent av stål generelt og kniver spesielt. 
Bramall Lane har vært klubbens stadion siden starten i 1889.  Stadion er imidlertid eldre.  Den ble åpnet allerede i 1855 som cricket-bane, og sporadisk brukt til fotball fram til SUFC overtok i 1889.  Publikumskapasiteten på Bramall Lane er nå på 32.702.  Rekorden er fra en 5.runde kamp mot Leeds i 1936 på hele 68.287.

I starten spilte klubben med hvite overdeler og blå bukser.  Rød og hvitstripet overdel kom i 1892, og sorte bukser erstattet de blå i 1904.

Klubben har sin egen uoffisielle sang som spilles før hver omgang med det fantastiske navnet ”The greasy chip butty song”.

Sheffield United har vunnet ligaen en gang (1898) og FA-cupen 4 ganger (siste gang 1925).   

Sheffield United endte som nr 6 i 1. divisjon i 1975, men rykket ned året etter.  Det startet en nedtur som endte med nedrykk til gamle 4. divisjon i 1981.  Klubben lå mellom 2. og 3. divisjon fra til 1988 da Dave Bassett overtok som manager, og førte klubben opp til 1. divisjon igjen i 1990.  Det var bare målforskjellen som gjorde at Leeds vant 2. divisjon denne sesongen og ikke Sheffield United.
Klubben var 4 sesonger på øverste nivå før man igjen måtte ned på nivået under.  Med Neil Warnock ved roret endte klubben som nr 2 i Championship i 05-06, men opprykket til PL ble kortvarig.  Fra 07-08 var det nivå 2 til og med 10-11.  Da ble det nedrykk til League One, og der ble klubben værende fram til og med 2016-17 da det endelig ble opprykk.   Etter opprykket har klubben gjort seg godt bemerket i Championship.

I 2014 hadde klubben FA-cup suksess, og kom seg helt til semifinalen.

Klubbens eierselskap har i sin tur 50% eierskap fra en Saudi-Arabisk prins.

I forbindelse med klubbens 125 års jubileum designet Macron i 2013-14 en 3. svart drakt der navnet til alle spillerne som har spilt for klubben er vevd inn.

Sheffield United tok i 2006 over den kinesiske klubben Chengdu Wuniu.  Denne klubben heter nå Chengdu Blades.
Blades styreformann kjøpte i 2008 den ungarske gamle storklubben Ferencvaros.
Klubben har også bånd til Estudiantes (Argentina), Sao Paolo (Brasil) og Strindheim IL.

Hovedrivalene er selvsagt Sheffield Wednesday, og kampene dem imellom benevnes som Steel City Derby.  Andre Yorkshireklubber inkludert Leeds er også viktige rivaler.

En kamp mellom Sheffield United og Oldham i 1984 ble utsatt da en gammel bombe fra WW2 ble oppdaget like utenfor Bramall Lane.

Brian Deane scoret det aller første målet i PL mot scum 15.8.1992
Joe Shaw har 629 kamper for the Blades.
Største seier er10-0 mot Burslem Port Vale i 1892, og mot Burnley i 1929
Største tap er 3-10 borte mot Middlesbrough i 1933
Scoret til sammen 102 mål i sesongen 1925-26
Betalte £4 mill for James Beattie fra Everton i 2007.
Solgte Kyle Naughton og Kyle Walker samlet til Spurs i 2009 for £8 mill

Kjente managernavn de siste 30 årene har vært: 
Martin Peters, Ian Porterfield, Dave Bassett, Howard Kendall, Steve Bruce, Adrian Heath, Neil Warnock, Bryan Robson, Kevin Blackwell, Gary Speed, Nigel Clough, Nigel Adkins, Chris Wilder

Spillere:
Michael Doyle, Richard Cresswell, Neill Collins, Sam Vokes, Gary Speed, Leigh Bromby, Brian Deane, Shaun Derry, Mervyn Day, Rob Hulse, Matthew Kilgallon, Nathan Blake, Mick Jones, Vinnie Jones, Ian Rush, Billy Sharp

Bjørn Helge Riise, Marcus Bent,  Steve Simonsen, Adrian Heathm Nigel Spackman, James Beattie, Phil Jagielka, Peter Ndlovu, Gordon Cowans, Tony Currie, Alan Cork, Keith Gillespie, Lee Hendrie, Chris Kamara, Stuart McCall, Paul McGrath, Dean Saunders, Luton Shelton, Phil Thompson, Gary Ablett, Peter Beagrie, Ugo Ehiogu, Jan Ã…ge Fjørtoft, Jostein Flo, Paul Furlong, Glyn Hodges, Roger Nilsen,  David Unsworth, Imre Varadi, Dean Windass, Peter With.

Ranheimspillerne Kristoffer Løkberg (snart Brann) og Erik Tønne var i stallen for 7-8 år siden.  Fikk bare reservelagskamper.
« Siste redigering: November 30, 2018, 16:13:01 av ArneS »
Den 17. mann

HåvardK

Billy Sharp kommer selvsagt til å score. Enn om vi for en gangs skyld (jada, statistikere - det har sikkert skjedd) kunne ha scoret på den første sjansen i kampen!
Allioski kommer til å starte, mens Saiz starter på benken. Det er jeg temmelig sikker på. Clarke holder garantert ikke en hel kamp; knapt en omgang.

Promotion 2010

Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

stian

Veldig spennende. Typisk Leeds å tryne i slike kamper. Men jeg tror ikke vi taper denne kampen. Tipper følgende lag:

BPF - Dallas, Jansson, Cooper, Douglas - Phillips - Pablo, Forshaw, Klich, Alioski - Roofe


Saiz er nok nære å starte, men hvem skal ut? Forshaw har prestert bra i det siste, mens Klich kanskje kan trenge en pust i bakken. Alioski er ikke i form, men Clarke virker ikke helt moden for å starte. Harrison veldig variabel.

Tidlig tips: 1-2 (Roofe og Jansson).

auren

Lurer på om ikke Saiz starter denne på bekostning av Klich. Vi trenger en som kan holde litt på ballen i det som fort kan bli en kamp med høyt tempo. Saiz er også en bra kontringsspiller på sitt beste (dvs. når han ikke går for lenge med ball).

Enig når det gjelder Clark. Fysikken er kanskje ikke helt der at han står 90 min med championshiptempo, og toppoppgjør/lokalderby er ikke kampen å prøve det. La han heller komme inn etter 60 og herje med backen sin.


ArneS

Til Arne S

Sheffield har også en Ski-village:

https://www.google.no/amp/s/www.telegraph.co.uk/travel/ski/news/sheffield-ski-village-set-to-rise-from-the-ashes-with-multi-million-pound-investment/amp/

Denne artikkelen er fra 2017!  8)

Følgende er tillagt  ;D:

Sheffield Ski Village var en kunstig skibakke som var i drift fra 1988 til anlegget ble ødelagt av brann i 2012.  Investorer la i 2017 fram planer om å bygge denne opp igjen, men foreløpig er det bare planer.
Den 17. mann

Forever Whites

Her er jeg redd for at vi kommer til å se en synkende trend fra Leeds og at det blir starten på en dårlig periode for laget.  Vi har imponert i ballbesittelse men desto mindre imponert i å utnytte ballbesittelsen.  I tillegg har vi blitt sterkt rammet skademessig.  Det har sikkert også noe med måten vi både trener og spiller fotball på for tiden.
Vi må få inn 2-3 forsterkninger i januarvinduet skal vi kunne håpe på opprykk eller i det minste kvalik til sommeren.  Stallen blir rett og slett for tynn og vi vil nå etter hvert få lide for det og se følgende av at vi må benytte lovende men urutinerte spillere i troppen.
Mitt tips her er 3-1 til hjemmelaget.  Måtte alle mine spådommer slå kraftig tilbake og gjøre meg målløs(!) frem til sommeren!  ;)
Medlem 94237

Hallgeir *

Jeg er heller ikke nevneverdig optimistisk foran denne kampen. Sitter med omtrent samme følelsen som foran WBA-kampen, da jeg advarte mot farten i angrepet til WBA. Kan hende det samme skjer igjen.

Statistikken mot Sheffield Utd. er heller ikke all verden. En (1) seier på de siste 11 innbyrdes oppgjørene. Og hva som verre er:
Siste bortetriumf kom i 1992 med seier 3-2 og ligatittel i gamle Div. 1.

Nå er det Bielsa som drar i spakene, og det er jo et gedigent pluss, men kommer vi fra denne kampen uten tap, er jeg meget fornøyd.

Jeg bare nevner at Billy Sharp har nettet seks ganger i de sju kampene han har spilt mot Leeds.
« Siste redigering: November 30, 2018, 18:33:12 av Hallgeir * »
Super Leeds since 1968

Buddy

Da framstår det helt usannsynlig at Sharp skal lage flere mål mot Leeds - noensinne

Hallgeir *

Da framstår det helt usannsynlig at Sharp skal lage flere mål mot Leeds - noensinne

 :)

Dessverre er det ikke nok å markere Sharp ut av kampen. Sheff. Utd. har flere målfarlige spillere.

Ikke for å være negativ, og jeg tar mer enn gjerne feil, men denne kampen har jeg en litt dårlig magefølelse på.
Super Leeds since 1968

RoarG

Da framstår det helt usannsynlig at Sharp skal lage flere mål mot Leeds - noensinne

 :)

Dessverre er det ikke nok å markere Sharp ut av kampen. Sheff. Utd. har flere målfarlige spillere.

Ikke for å være negativ, og jeg tar mer enn gjerne feil, men denne kampen har jeg en litt dårlig magefølelse på.
Jeg må nok si meg enig. Yorkshire-rivalene synes alltid det er ekstra moro å stikke kjepper i hjulene på storebror Leeds. Nå har Leeds scoret i samtlige ligakamper denne sesongen, med unntak av M'boro-kampen. Satser på minst ett Leeds-mål i denne også. Så da må Sheffield Utd score minst 2 for å vinne.
"Jeg tror ikke på Gud, men etter Bielsas ansettelse må jeg nok revurdere", Roar Gustavsen, januar 2020

baste

Velg å tru at Bielsa har lagt en god plan, og at vi overasker stort.


Er nok innerst inne fornøyd med bare 1 poeng og.

MOT

leedslife

Håper vi viser en helt annen stolthet og ærgjerrighet enn  sist kamp vi spilte på Bramall Lane.
Da hadde jo folk knapt fått satt seg før det var mål i mot.

Tror denne blir vanskelig for oss. Håper på 1 poeng. Da skal vi være meget fornøyd.
1-1 Cooper

DenHviteYeboah

Erfaringsmessig så har vi blitt kjempet i senk av naborivaler de siste årene uansett trener.....jeg tror dessverre det samme skjer her, og det ville vært typisk om Sharp ble matchvinner :(
Håper på Bielsa magi innenfor taktikkens verden ;)

RoarG

Erfaringsmessig så har vi blitt kjempet i senk av naborivaler de siste årene uansett trener.....jeg tror dessverre det samme skjer her, og det ville vært typisk om Sharp ble matchvinner :(
Håper på Bielsa magi innenfor taktikkens verden ;)
Her må vi nok ha straffe for å vinne. Men det får vi jo ikke.
"Jeg tror ikke på Gud, men etter Bielsas ansettelse må jeg nok revurdere", Roar Gustavsen, januar 2020

berlin

Erfaringsmessig så har vi blitt kjempet i senk av naborivaler de siste årene uansett trener.....jeg tror dessverre det samme skjer her, og det ville vært typisk om Sharp ble matchvinner :(
Håper på Bielsa magi innenfor taktikkens verden ;)

Håper det samme. Bielsa har gang på gang vist utmerkede evner innenfor "taktikkens verden".
Håper likevel at vi ikke kommer under med etter eller to mål i første omgang, blir vanskelig å snu.

Men men, vår skepsis til oppgjøret, kan jo bli gjort til skamme?  "That's the beauty of the game!"  :)

GeirO

Erfaringsmessig så har vi blitt kjempet i senk av naborivaler de siste årene uansett trener.....jeg tror dessverre det samme skjer her, og det ville vært typisk om Sharp ble matchvinner :(
Håper på Bielsa magi innenfor taktikkens verden ;)
Her må vi nok ha straffe for å vinne. Men det får vi jo ikke.
For å få straffe må vi ha bedre skuespillere enn Alioski å by på, håper han må sone på benken i dag.
MOT

Bromancer

Leeds team v Sheffield United: Peacock-Farrell, Dallas, Douglas, Jansson, Cooper (c), Phillips, Klich, Alioski, Hernandez, Forshaw, Roofe. Subs: Huffer, Halme, Clarke, Shackleton, Baker, Harrison, Saiz.

RoarG

Leeds team v Sheffield United: Peacock-Farrell, Dallas, Douglas, Jansson, Cooper (c), Phillips, Klich, Alioski, Hernandez, Forshaw, Roofe. Subs: Huffer, Halme, Clarke, Shackleton, Baker, Harrison, Saiz.
Som man ser, soner ikke Alioski på benken. Skal se han scorer i dag.
"Jeg tror ikke på Gud, men etter Bielsas ansettelse må jeg nok revurdere", Roar Gustavsen, januar 2020

Eriksen55

Erfaringsmessig så har vi blitt kjempet i senk av naborivaler de siste årene uansett trener.....jeg tror dessverre det samme skjer her, og det ville vært typisk om Sharp ble matchvinner :(
Håper på Bielsa magi innenfor taktikkens verden ;)
Her må vi nok ha straffe for å vinne. Men det får vi jo ikke.
For å få straffe må vi ha bedre skuespillere enn Alioski å by på, håper han må sone på benken i dag.

Vi er nærmere straffe for hver kamp som går.

Har på følelsen av både straffe og selvmål i dag. Aner ikke hvilken vei.

Leeds scorer to mål i dag. Roofe  det ene. Krysser fingrene for at Sheff utd ihvertfall ikke scorer mer enn to.

Nervøs

MOT

Torpe-do

Håpar Roofe får litt betre uttelling på sjansane sine enn han har gjort heilt nyleg.

Sjølv etter forrige kamp har han vel dog framleis temmeleg bra statistikk når det gjeld effektivitet foran mål, skal seiast. Litt motstridande statistikk ift resten av laget, eigentleg?

Bjorn

Skurkelink?
Marching On! 4276

Ankerjon15

Håper og tror på seier. Come on Leeds. ;D ;D ;D