Skrevet av Emne: Kamp: vs Cardiff City@Elland Road, Lørdag 14/12-19, kl.16.00 på LUTV  (Lest 31384 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

jaho

Sv: Kamp: vs Cardiff City@Elland Road, Lørdag 14/12-19, kl.16.00 på LUTV
« Svar #210 på: Desember 14, 2019, 22:42:10 »
Et feilskjær idag, men vi taper ikke. Vi reiser oss igjen!!! Bielsa ruler- ferdig!

Bra DHY!!!  :D--og vipps er vi også nr 2 angående scorede mål!! Stor offensiv fremgang har vi vist i det siste
når det gjelder effektivitet!!

GeirO

Sv: Kamp: vs Cardiff City@Elland Road, Lørdag 14/12-19, kl.16.00 på LUTV
« Svar #211 på: Desember 14, 2019, 22:49:28 »
Det var da mye surmuling for et lite feilskjær. En slik opphenting skjer veldig sjelden, og jeg velger å definere dette som en kuriositet. Testen blir de kommende to kampene. Dummer vi oss ut der , har vi et problem. Men jeg tror vi slår hardt tilbake mot Fulham. Så gode er vi, nesten uansett hvilke spillere vi bruker....
MOT

Hallgeir *

Sv: Kamp: vs Cardiff City@Elland Road, Lørdag 14/12-19, kl.16.00 på LUTV
« Svar #212 på: Desember 14, 2019, 22:51:16 »
Vi er alt for stabile til å gå på noen total kollaps denne sesongen.

Dette er vår sesong. Vi rykker opp - endelig!  8)
Super Leeds since 1968

DenHviteYeboah

Sv: Kamp: vs Cardiff City@Elland Road, Lørdag 14/12-19, kl.16.00 på LUTV
« Svar #213 på: Desember 14, 2019, 23:06:16 »
Vi er alt for stabile til å gå på noen total kollaps denne sesongen.

Dette er vår sesong. Vi rykker opp - endelig!  8)
Det ser veldig lyst ut! Men man bestemmer ikke i desember at man rykker opp....vi har fått mange ballespark opp igjennom årene :(
En annen ting er at vi har hatt en nedadgående kurve etter nyttår i nesten alle sesonger siden 94/95. Det er egentlig helt utrolig. Hvorfor er det slik i denne klubben..?
« Siste redigering: Desember 14, 2019, 23:26:54 av DenHviteYeboah »

RoarG

Sv: Kamp: vs Cardiff City@Elland Road, Lørdag 14/12-19, kl.16.00 på LUTV
« Svar #214 på: Desember 14, 2019, 23:38:25 »
Vi er alt for stabile til å gå på noen total kollaps denne sesongen.

Dette er vår sesong. Vi rykker opp - endelig!  8)
Det ser veldig lyst ut! Men man bestemmer ikke i desember at man rykker opp....vi har fått mange ballespark opp igjennom årene :(
En annen ting er at vi har hatt en nedadgående kurve etter nyttår i nesten alle sesonger siden 94/95. Det er egentlig helt utrolig. Hvorfor er det slik i denne klubben..?
Sesongen er ennå ikke halvspilt. Man bør ikke konkludere hverken med det ene eller det andre.
"Jeg tror ikke på Gud, men etter Bielsas ansettelse må jeg nok revurdere", Roar Gustavsen, januar 2020

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28797
  • Total likes: 2607
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Kamp: vs Cardiff City@Elland Road, Lørdag 14/12-19, kl.16.00 på LUTV
« Svar #215 på: Desember 14, 2019, 23:41:07 »

Sesongen er ennå ikke halvspilt. Man bør ikke konkludere hverken med det ene eller det andre.

Neinei, men om èn kamp er den det. :D
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Hallgeir *

Sv: Kamp: vs Cardiff City@Elland Road, Lørdag 14/12-19, kl.16.00 på LUTV
« Svar #216 på: Desember 15, 2019, 00:05:42 »
Vi er alt for stabile til å gå på noen total kollaps denne sesongen.

Dette er vår sesong. Vi rykker opp - endelig!  8)
Det ser veldig lyst ut! Men man bestemmer ikke i desember at man rykker opp....vi har fått mange ballespark opp igjennom årene :(
En annen ting er at vi har hatt en nedadgående kurve etter nyttår i nesten alle sesonger siden 94/95. Det er egentlig helt utrolig. Hvorfor er det slik i denne klubben..?
[/quote

Vi har et mye bedre utgangspunkt denne sesongen, med omtrent 10 poengs forsprang til nummer tre på tabellen. Jeg ser ikke for meg en så stor kollaps resten av sesongen, selv med klubbens "historie" med dårlige vår-sesonger.

Nå tror jeg at det holder helt inn, DHY.  :)
Super Leeds since 1968

Eriksen55

Sv: Kamp: vs Cardiff City@Elland Road, Lørdag 14/12-19, kl.16.00 på LUTV
« Svar #217 på: Desember 15, 2019, 00:42:54 »
Er det mulig!! Vi har 7 strake seiere og vi leder 3-0 i den åttende. Ja, det er slapt, dårlig og håpløst å slippe inn tre mål, men dette er langt i fra noen krise og et vendepunkt. Sånne ting kan skje. Et realt arbeifsuhell. Ã… sitte å mene i ettertid at feil bytter ble gjort blir for dumt! Med fasit i hånd er det lett å gjøre de rette valgene.

99 av 100 kamper ror vi dette i land, lett. Men sånn skjer innimellom og det  har jeg null problemer med å akseptere. At Kiko, Berardi  osv plutselig ikke holder mål blir for meg komisk.

Vi har maaange poeng ned til nr tre på tabellen.  Vi må puste med magen. Vi tapte ikke og for hver seier vi hadde, jo nærmete var vi et tap. Ã… vinne 7 av de 8 siste er faktisk jævlig bra!!

raggen

Sv: Kamp: vs Cardiff City@Elland Road, Lørdag 14/12-19, kl.16.00 på LUTV
« Svar #218 på: Desember 15, 2019, 01:44:42 »
sett de 2 siste målene i opptak nå som jeg ikke fikk sett i kampen og synes ikke det er noen klare tabber av enkelt spillere.. 3-2 målet er det vel flere som kunne tatt/markert spilleren. på 3-3  målet er det spilleren som klarer og lure seg bak.men klarer ikke og se den svartmalingen flere her gjør.
Når det er sagt så er den sjansen rett før slutt hvor det vel er eddie som header og white som burde satt returen. den er ENORM!!

Kampen sett under ett så er det ett ran men langt ifra noe krise.


BIELSA GOT THIS,TRUST GOD!!!
Forever Leeds United!!!!!!!!

lojosang

Sv: Kamp: vs Cardiff City@Elland Road, Lørdag 14/12-19, kl.16.00 på LUTV
« Svar #219 på: Desember 15, 2019, 03:24:28 »
Sesongens to sureste poengtap er etter min mening mor Cardiff og Swansea.
Kan noen forklare meg hvorfor den engelske ligaen skal måtte bestå av majoritetsklubber fra et annet land?
WALES OUT OF THE FOOTBALL LEAGUE!
Kan noen fortelle meg hvorfor ett land skal få lov å ha fire landslag og ligaer?

Sent fra min motorola one vision via Tapatalk

- Leif Olav

lojosang

Sv: Kamp: vs Cardiff City@Elland Road, Lørdag 14/12-19, kl.16.00 på LUTV
« Svar #220 på: Desember 15, 2019, 03:26:31 »
Apropos midtstoppere; kjøp svenske Jansson fra Brentford. God spiller!
Ustabil primadonna, men kultfigur


Sent fra min motorola one vision via Tapatalk

- Leif Olav

Forever Whites

Sv: Kamp: vs Cardiff City@Elland Road, Lørdag 14/12-19, kl.16.00 på LUTV
« Svar #221 på: Desember 15, 2019, 08:14:16 »
At noen reagerer og "svartmaler" i kampens hete har litt med "passion" å gjøre.  Det er nok samtidig litt selvdestruktivt men sånn blir det bare.  Det er ikke så lenge siden vi raknet helt i sesonginnspurten 18/19 og for mange slo nok minnene fra de siste kampene inn midt i mageregionen som igjen ofte fører til litt sure oppstøt.

Både det å få mål mot med 1 mann mer på banen og det å miste en "trygg" ledelse er ingredienser i gårsdagens kamp som vekker vonde minner.  Og for mange har nok frykten for at vi igjen skal rakne kommet frem.  Hadde det blitt 0-0 i gårsdagens kamp ville vi nok ikke sett de samme reaksjonene.  Men for et lag som hittil i år har fremstått som veldig trygg i bakerste rekke bekymrer det litt at vi kolapser slik som i går.

Håper som alle andre at dette var et arbeidsuhell og at vi kommer sterkt tilbake til neste helg.  Og at ikke spillerne begynner å bli litt usikre på seg selv.  Psykologi har nok større betydning i dette spillet en mange tror men et sånt kollaps som i går bør vi tåle.
« Siste redigering: Desember 15, 2019, 08:45:05 av Cellinos »
Medlem 94237

DenHviteYeboah

Sv: Kamp: vs Cardiff City@Elland Road, Lørdag 14/12-19, kl.16.00 på LUTV
« Svar #222 på: Desember 15, 2019, 08:54:31 »
Hadde dette vært for 3 år siden så hadde det sannsynligvis blitt 3-4....

jackbauer68

  • Gjest
Sv: Kamp: vs Cardiff City@Elland Road, Lørdag 14/12-19, kl.16.00 på LUTV
« Svar #223 på: Desember 15, 2019, 09:18:30 »
Sesongens to sureste poengtap er etter min mening mor Cardiff og Swansea.
Kan noen forklare meg hvorfor den engelske ligaen skal måtte bestå av majoritetsklubber fra et annet land?
WALES OUT OF THE FOOTBALL LEAGUE!
Kan noen fortelle meg hvorfor ett land skal få lov å ha fire landslag og ligaer?

Sent fra min motorola one vision via Tapatalk

Det bør vel en som elsker Leeds og engelsk fotball vite selv?

Kato

Sv: Kamp: vs Cardiff City@Elland Road, Lørdag 14/12-19, kl.16.00 på LUTV
« Svar #224 på: Desember 15, 2019, 09:31:52 »
Det må vel være lov etter et havari å diskutere hvordan det burde vært løst underveis, uten at man dermed søker på jobben til Bielsa.

Jeg er en av argentinerens største støttespillere. Mener han gjør en fantastisk jobb hos oss. Men det betyr ikke at jeg er enig i alle valg som gjøres.

For lite rotering er blant annet en utfordring. For få spillere får spilletid, for få spillere blir kjent med systemet. Ja jeg ser at de som er inne i det bare blir bedre og bedre. Men skader kan komme, vi kan bli slitne som i fjor, og det kan gi oss noen flere utfordringer fremover.

At vi rykker opp er jeg overbevist om, prestasjonen i går forsterker det inntrykket. Vi var glimrende stort sett hele kampen. Og vi ble ranet.

Men det er noen detaljer jeg ikke liker. For svak back-up på stopperplass. Unggutter som kastes inn i koket på tidspunkt hvor de definitivt ikke skulle vært der. Struijk må få spille seg inn i dette. Og da er ikke 3-2 mot Cardiff etter 80 min det beste utgangspunktet  å bli kastet til ulvene . Det er en svakhet for stallen vår
 

HåvardK

Sv: Kamp: vs Cardiff City@Elland Road, Lørdag 14/12-19, kl.16.00 på LUTV
« Svar #225 på: Desember 15, 2019, 09:56:58 »
Det må vel være lov etter et havari å diskutere hvordan det burde vært løst underveis, uten at man dermed søker på jobben til Bielsa.

Jeg er en av argentinerens største støttespillere. Mener han gjør en fantastisk jobb hos oss. Men det betyr ikke at jeg er enig i alle valg som gjøres.

For lite rotering er blant annet en utfordring. For få spillere får spilletid, for få spillere blir kjent med systemet. Ja jeg ser at de som er inne i det bare blir bedre og bedre. Men skader kan komme, vi kan bli slitne som i fjor, og det kan gi oss noen flere utfordringer fremover.

At vi rykker opp er jeg overbevist om, prestasjonen i går forsterker det inntrykket. Vi var glimrende stort sett hele kampen. Og vi ble ranet.

Men det er noen detaljer jeg ikke liker. For svak back-up på stopperplass. Unggutter som kastes inn i koket på tidspunkt hvor de definitivt ikke skulle vært der. Struijk må få spille seg inn i dette. Og da er ikke 3-2 mot Cardiff etter 80 min det beste utgangspunktet  å bli kastet til ulvene . Det er en svakhet for stallen vår
+1
Og der ligger, kanskje paradoksalt nok, også skepsisen mot å hente ny stopper i januar. En som verken er kjent med systemet eller godt nok trent vil bruke for lang tid for å bli klar for det som kreves i Leeds.

leedslife

Sv: Kamp: vs Cardiff City@Elland Road, Lørdag 14/12-19, kl.16.00 på LUTV
« Svar #226 på: Desember 15, 2019, 10:00:47 »
Skal bli godt med kaptein Cooper tilbake.
Shack og Forshaw forhåpentligvis også snart tilbake.
Trenger alternativer i maskinrommet. Mistet grepet litt der i går.

Strjuik bør lånes ut. Langt fra klar. Dårlig kommunikasjon. Opp i samme hodeduell med White 2 ganger på kort tid. Virker veldig treg, ingen god kombo når posisjoneringsevnen er såpass dårlig.

Skjønner ikke hva Kiko tenker på første målet. Totalt mangel på ballpress fra Costa på andre målet. La Cardiff stå upresset og slå innlegg fra siden er jo helt vanvittig.
Tredje målet er så svakt av Strujik at jeg tviler på at vi ser han for Leeds igjen.

3 jr feil og da blir vi straffet selv at et lag vi nesten hadde ydmyket store deler av kampen.
Håper at det skaper en jævla revansjelyst og at vi tar 10 seiere på rad.

ar9

Sv: Kamp: vs Cardiff City@Elland Road, Lørdag 14/12-19, kl.16.00 på LUTV
« Svar #227 på: Desember 15, 2019, 13:10:52 »
Det må vel være lov etter et havari å diskutere hvordan det burde vært løst underveis, uten at man dermed søker på jobben til Bielsa.

Jeg er en av argentinerens største støttespillere. Mener han gjør en fantastisk jobb hos oss. Men det betyr ikke at jeg er enig i alle valg som gjøres.

For lite rotering er blant annet en utfordring. For få spillere får spilletid, for få spillere blir kjent med systemet. Ja jeg ser at de som er inne i det bare blir bedre og bedre. Men skader kan komme, vi kan bli slitne som i fjor, og det kan gi oss noen flere utfordringer fremover.

At vi rykker opp er jeg overbevist om, prestasjonen i går forsterker det inntrykket. Vi var glimrende stort sett hele kampen. Og vi ble ranet.

Men det er noen detaljer jeg ikke liker. For svak back-up på stopperplass. Unggutter som kastes inn i koket på tidspunkt hvor de definitivt ikke skulle vært der. Struijk må få spille seg inn i dette. Og da er ikke 3-2 mot Cardiff etter 80 min det beste utgangspunktet  å bli kastet til ulvene . Det er en svakhet for stallen vår
+1
Og der ligger, kanskje paradoksalt nok, også skepsisen mot å hente ny stopper i januar. En som verken er kjent med systemet eller godt nok trent vil bruke for lang tid for å bli klar for det som kreves i Leeds.

Enig. Mye av styrken til Bielsaball er nettopp samspillet. Når han kun lar ett lite antall spillere spille seg inn og få relasjoner blir det store utfordringer når vi må gjøre utskiftninger.
I etterpåklokskapens ånd burde vel heller Strujik blitt byttet inn som en ekstra forsvarer til å vinne hodedueller og safe 3 poeng.
Ikke ett rent stopperbytte på tampen av kampen.

ar9

Sv: Kamp: vs Cardiff City@Elland Road, Lørdag 14/12-19, kl.16.00 på LUTV
« Svar #228 på: Desember 15, 2019, 13:12:49 »
Hadde dette vært for 3 år siden så hadde det sannsynligvis blitt 3-4....
Sant nok. Det var vi som var nærmest scoring på slutten med Eddie og White.

jaho

Sv: Kamp: vs Cardiff City@Elland Road, Lørdag 14/12-19, kl.16.00 på LUTV
« Svar #229 på: Desember 15, 2019, 15:18:09 »
Er det mulig!! Vi har 7 strake seiere og vi leder 3-0 i den åttende. Ja, det er slapt, dårlig og håpløst å slippe inn tre mål, men dette er langt i fra noen krise og et vendepunkt. Sånne ting kan skje. Et realt arbeifsuhell. Ã… sitte å mene i ettertid at feil bytter ble gjort blir for dumt! Med fasit i hånd er det lett å gjøre de rette valgene.

99 av 100 kamper ror vi dette i land, lett. Men sånn skjer innimellom og det  har jeg null problemer med å akseptere. At Kiko, Berardi  osv plutselig ikke holder mål blir for meg komisk.

Vi har maaange poeng ned til nr tre på tabellen.  Vi må puste med magen. Vi tapte ikke og for hver seier vi hadde, jo nærmete var vi et tap. Ã… vinne 7 av de 8 siste er faktisk jævlig bra!!
Støtter hvert eneste ord til Eriksen 100%  :)

jaho

Sv: Kamp: vs Cardiff City@Elland Road, Lørdag 14/12-19, kl.16.00 på LUTV
« Svar #230 på: Desember 15, 2019, 15:26:34 »
sett de 2 siste målene i opptak nå som jeg ikke fikk sett i kampen og synes ikke det er noen klare tabber av enkelt spillere.. 3-2 målet er det vel flere som kunne tatt/markert spilleren. på 3-3  målet er det spilleren som klarer og lure seg bak.men klarer ikke og se den svartmalingen flere her gjør.
Når det er sagt så er den sjansen rett før slutt hvor det vel er eddie som header og white som burde satt returen. den er ENORM!!

Kampen sett under ett så er det ett ran men langt ifra noe krise.


BIELSA GOT THIS,TRUST GOD!!!

Helt enig, og denne gangen spilte tilfeldighetene oss et puss...den "klakken" fra Cardiff-spilleren som spilte fri spissen kunne
gått hvor som helst... Rar følelse idag..nesten så man må klype seg i armen for å skjønne at man avga poeng etter 3-0 og årsbeste..
Litt samme feelingen som etter 2.omg mot Derby i play-off ...hva skjedde?? Men denne gangen er det IKKE over, 24 kamper igjen, dette går vegen!! (sannsynlig)

jaho

Sv: Kamp: vs Cardiff City@Elland Road, Lørdag 14/12-19, kl.16.00 på LUTV
« Svar #231 på: Desember 15, 2019, 15:31:42 »
Apropos midtstoppere; kjøp svenske Jansson fra Brentford. God spiller!
Ustabil primadonna, men kultfigur


Sent fra min motorola one vision via Tapatalk

Tenkte på Jansson da White i 1.omg gikk skikkelig rundt i en hodeduell, og landet nesten opp ned..den svenske dramaqueenen
hadde antagelig ligget ennå.. God  stopper, men altfor ustabil og selvsentrert.

Runar

Sv: Kamp: vs Cardiff City@Elland Road, Lørdag 14/12-19, kl.16.00 på LUTV
« Svar #232 på: Desember 15, 2019, 18:11:53 »
Vi er alt for stabile til å gå på noen total kollaps denne sesongen.

Dette er vår sesong. Vi rykker opp - endelig!  8)

Vi er om ikke jeg tar feil nesten nøyaktig like god som etter 22 kamper forrige sesong. Lurer på om det skiller 2 eller 3 poeng som på denne tiden i fjor. Da vant vi De to neste kampene også, før resultatene begynte å svikte. Da fikk vi vel en "totalkollaps." Kunne det skje i fjor så kan det vel skje i år?
 

Hallgeir *

Sv: Kamp: vs Cardiff City@Elland Road, Lørdag 14/12-19, kl.16.00 på LUTV
« Svar #233 på: Desember 15, 2019, 18:53:26 »
Vi er alt for stabile til å gå på noen total kollaps denne sesongen.

Dette er vår sesong. Vi rykker opp - endelig!  8)

Vi er om ikke jeg tar feil nesten nøyaktig like god som etter 22 kamper forrige sesong. Lurer på om det skiller 2 eller 3 poeng som på denne tiden i fjor. Da vant vi De to neste kampene også, før resultatene begynte å svikte. Da fikk vi vel en "totalkollaps." Kunne det skje i fjor så kan det vel skje i år?

Prøver du å ta fra meg troen?  :o ;)

Garantier finnes ikke i denne divisjonen (heller), MEN -

På samme tid i fjor var det mye jevnere enn det er nå, flere mer likeverdige lag enn det er i årets sesong.

Vi er mye bedre forsvarsmessig enn forrige sesong, slipper inn få mål.

Vi har allerede 10 poeng ned til nr. 3.

Bielsa har fått mer erfaring, og skadesituasjonen er bedre.
Super Leeds since 1968

Runar

Sv: Kamp: vs Cardiff City@Elland Road, Lørdag 14/12-19, kl.16.00 på LUTV
« Svar #234 på: Desember 15, 2019, 19:32:01 »
Vi er alt for stabile til å gå på noen total kollaps denne sesongen.

Dette er vår sesong. Vi rykker opp - endelig!  8)

Vi er om ikke jeg tar feil nesten nøyaktig like god som etter 22 kamper forrige sesong. Lurer på om det skiller 2 eller 3 poeng som på denne tiden i fjor. Da vant vi De to neste kampene også, før resultatene begynte å svikte. Da fikk vi vel en "totalkollaps." Kunne det skje i fjor så kan det vel skje i år?

Prøver du å ta fra meg troen?  :o ;)

Garantier finnes ikke i denne divisjonen (heller), MEN -

På samme tid i fjor var det mye jevnere enn det er nå, flere mer likeverdige lag enn det er i årets sesong.

Vi er mye bedre forsvarsmessig enn forrige sesong, slipper inn få mål.

Vi har allerede 10 poeng ned til nr. 3.

Bielsa har fått mer erfaring, og skadesituasjonen er bedre.

Sant nok at det var jevner, men det var fortsatt 10-12 poeng ned til Sheff Utd... Så det taler nok til vår fordel at konkurransen kanskje er svakere, men Fulham og Brentford kan ha mannskap til å ta endel mer poeng andre halvdel enn første. Jeg frykter de neste 4 kampene litt og, at vi da i verste fall har misset mer enn halvparten av de 10 poengene vi har i dag.

Men for all del, jeg føler meg komfortabel. Men tror at jeg gjorde det på denne tiden i fjor også.
 

RoarG

Sv: Kamp: vs Cardiff City@Elland Road, Lørdag 14/12-19, kl.16.00 på LUTV
« Svar #235 på: Desember 15, 2019, 19:38:19 »
Skjønner ærlig talt ikke hva vi skal med Eddie. Han passer overhodet ikke inn i Bielsa-ball.
"Jeg tror ikke på Gud, men etter Bielsas ansettelse må jeg nok revurdere", Roar Gustavsen, januar 2020

jaho

Sv: Kamp: vs Cardiff City@Elland Road, Lørdag 14/12-19, kl.16.00 på LUTV
« Svar #236 på: Desember 15, 2019, 20:04:23 »
Vi er alt for stabile til å gå på noen total kollaps denne sesongen.

Dette er vår sesong. Vi rykker opp - endelig!  8)

Vi er om ikke jeg tar feil nesten nøyaktig like god som etter 22 kamper forrige sesong. Lurer på om det skiller 2 eller 3 poeng som på denne tiden i fjor. Da vant vi De to neste kampene også, før resultatene begynte å svikte. Da fikk vi vel en "totalkollaps." Kunne det skje i fjor så kan det vel skje i år?

Spiller vi f.eks uavgjort mot Fulham og slår Preston neste to kamper (altså 4 poeng), er vi akkurat likt på poeng, dog bedre målforskjell
nå en etter 24 kamper i fjor, før nedturen da startet med tapet mot Hull, og endte med 10-2-10 på siste 22. Det kan jeg ikke tenke meg
skjer denne gang. Mye tryggere bak, bedre disiplin (færre karantener), forhåpentligvis færre skader gjør at vi unngår kollaps.

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28797
  • Total likes: 2607
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Kamp: vs Cardiff City@Elland Road, Lørdag 14/12-19, kl.16.00 på LUTV
« Svar #237 på: Desember 15, 2019, 21:46:31 »
Jeg deler hele Moscowhite i dag - jeg trengte det, du trenger det kanskje også...

Leeds United 3-3 Cardiff City: Culture Clash
By Moscowhite • Daniel Chapman|December 15th, 2019

I made a note halfway through the second half of this match, when the score was 3-1 to Leeds, that it was a bit like watching Don Revie’s Leeds toying with Cardiff City, not Marcelo Bielsa’s.

Revie’s Leeds used to camp in the opposition half like this, toy with defences like this, offer the ball and then snatch it back like this. Cardiff were up against the problem teams had against Norman Hunter and Jack Charlton: they’d be in their half, part of an impregnable wall along the forty yard line, that meant wherever the ball was cleared to it would go to a white shirt. Hunter or Charlton would collect the ball, give it to Billy Bremner or Johnny Giles, and Leeds would attack again.

United had conceded a goal to Cardiff by the time I had this thought, after Kiko Casilla acted out one of the Revie team’s weaknesses in his version of a Gary Sprake moment on the edge of the penalty area; he failed to punch a cross away under pressure and it bounced towards Lee Tomlin, who lobbed it into the empty net. But otherwise they’d been holding Cardiff back all half, all game really.

The moment that prompted my note was when Cardiff thought they might use a high clearance to break, and leave the vicinity of their own goal. Instead, with one touch, Pablo Hernandez took the ball down and flicked it behind his opponent, then passed wide to Helder Costa. You could almost hear Cardiff’s left-back groan, see his colleague’s shoulders sag as they were forced back into their box, yet again.

This was a moment, and Leeds played more than an hour filled with moments like these, whereas Revie’s genius was expressed over ten magnificent years. Bielsa’s Leeds will never touch those achievements, because Revie taught his players as boys and kept them at the top through their entire careers. But it’s a compliment to Bielsa’s players, and to his own genius, that they can emulate that greatness for an hour the way they did against Cardiff. It’s more than many teams could do. And while ability and longevity will always make the two Leeds sides impossible to compare meaningfully, there are other characteristics they share.

Cardiff manager Neil Harris took exception to Bielsa’s pre-match analysis of Cardiff’s ‘British’ style of play, the way only a psychologically short manager in grey trackie bottoms can. He didn’t understand that Bielsa’s was not a patronising dismissal, but an acceptance that he is involved in a football culture where his own style of play is foreign.

Like Revie, Bielsa has built something at Elland Road that sometimes British football finds hard to accept. Revie despatched Maurice Lindley, Syd Owen and Les Cocker across Europe to study foreign teams, and used those ideas to Leeds’ advantage, ideas that outraged English soccer’s traditionalists. Bielsa brought his ideas with him, has refused to alter them to suit his Championship surroundings, and frequently apologises for the rudeness of his intrusion. He said on Thursday that counter-attacks are “not a characteristic of our team,” and that breaking to score after an opponent’s set-piece is not how the game, in its purest form, should be played. Then Leeds broke from Cardiff’s first corner and, thanks to Pablo Hernandez’s vision, his immediate decision, and his sublime, patient execution, Helder Costa was the recipient of a curving through pass that struck out Cardiff’s defence like a swerving bowling ball. Costa scored, 1-0, six minutes played. Sorry, not sorry.

Relentless pressure brought United’s second two minutes later, when Pat Bamford found time in the six-yard box to chest down Stuart Dallas’ cross and score; every time Leeds attacked the crowd bayed for a third, but it didn’t come until Leeds started the second half with renewed energy and Mateusz Klich’s pass into the penalty area was weighted to deceive Cardiff keeper Neil Etheridge. His challenge helped Bamford win a penalty, and Bamford helped himself to the goal.

Cardiff, during all this time, needed half-an-hour before Leeds gave them enough respite for their 4-4-2 formation to be visible on the pitch, rather than broken into Leeds-chasing fragments. When Cardiff cleared the ball to the edge of their penalty area, the sort of position Leeds now see as the start of a chance to score, they would hoof the ball downfield as if terrified of it, or of Leeds having it near their goal. The afternoon’s expression of Bielsa’s dominant incursion into the English plus some Welsh Championship only needed a few more goals to feel, with Leeds’ eighth consecutive win, complete.

Nobody can really say that Neil Harris’ Cardiff are an expression of his beliefs or personality. His 4-4-2 has been passed down through generations of English football, and Lee Tomlin has enough creativity to satisfy him. The main difference he has made since taking over from Neil Warnock has been to pick some different players and make them run around more.

But here is another overlap between Revie and Bielsa. Their Leeds teams were and are total expressions of their own ideas, to the point they can be thought of as artworks that can be read as extensions of their personalities. That means their personal genius is always on display when we watch their teams. And their personal frailties, too. In Revie’s case that was self-doubt mixed with superstition that led to excess preparation that caused unnecessary nerves; Bielsa shares this trait but seems to recognise it and internalise it so his players aren’t affected.

Bielsa’s frailty, at least in his current job, is that British football is a problem he can’t solve. He has overhauled United’s squad so completely in his own image that, even with their collective years of upbringing and experience in British football, they don’t seem able to cope with its inherent characteristics anymore.

Bielsa has a tendency to shrug when he talks about some of the aspects of the game the British regard as tenets. Corners, for and against, are a mystery. The same goes for long throws. When it comes to penalties he doesn’t care who takes them. And all he can think of against aerial attacks are tall players, or short players jumping better. After this game he shared some of his specific instructions from half-time — “give [Cardiff players] some metres and when the ball comes, make a short sprint to jump better. So, the fact the opponent is taller, we can adjust for this. We could be able to jump more and try to impose our aerial play” — and it’s one of the few occasions, listening to Bielsa, when you wonder if he even knows what on earth he’s talking about. Or if, really, he cares.

He cares in the sense that he feels the responsibility; it’s not the players’ fault that they weren’t jumping properly, but his for not giving them better jumping advice. But that doesn’t mean he feels like there’s anything more he could have done. Bielsa can take a listless and pathetic squad from 13th in the table, and train them until they have a ten point advantage in the promotion places. He can transform Dallas and Klich into top class midfielders, rebuild Costa’s game around new characteristics. But he can’t stop British teams in the air. He just has to hope they don’t get chances in the air too often, and then only when his team are already three goals ahead.

Costa could have closed down more quickly to stop the cross for Cardiff’s second goal, but Ben White was nowhere near Sean Morrison’s scoring header in the six-yard box, and the entire Leeds team seemed unprepared for Cardiff to send their free-kick wide for the cross in the first place. They looked beaten as soon as the ball was on the wing, as if it was inevitable Cardiff would score now. Okay, 3-2, still no problem.
Believing a taller defender would help close out the game, Bielsa took off Gaetano Berardi and sent on 20-year-old Pascal Struijk for his second senior appearance. It might have been quicker and less painful for Struijk had Bielsa only sucker-punched him in the dugout and left the eleven on the pitch as it was. Twice Struijk used his height advantage to clatter, confused, into Ben White. When Sean Morrison was sent off for a pointless hacking of Eddie Nketiah the danger seemed over, but if only Tomlin had gone instead; seeing a high ball coming forward, he had the wit to escape Kalvin Phillips and flick it over Struijk, who had no idea that Robert Glatzel was behind him, wearing the number nine of every traditional British striker in history on his back. He scored the equaliser. He’s German, but somehow that only reinforces the point.

Nobody inside Elland Road could believe it, or that Etheridge could save Nketiah’s header on his line in stoppage time, or that White would be unable to divert the rebound into the empty net. Full-time was whistled, and Struijk’s was a lonely trudge to the tunnel. He put his shamed hands down his shorts rather than shake them with the referee, or anyone, and made disconsolately for the changing rooms.

Marcelo Bielsa won’t blame him for anything, but that won’t be much comfort. Bielsa is probably the only person who could believe what was happening, but that doesn’t comfort us much either. He will be satisfied that the team attacked with enough efficiency to score three; he was right, in his press conference, to say Leeds played some of their best football yet seen under him. I was right, if a bit giddy, that at times you could squint at their attacking and see faint shadows of Revie.

That Leeds weren’t prepared well enough to protect Bielsa’s achilles heel is a responsibility he’ll take, but also one he’ll accept for what it is. Leeds don’t play with a British style but they are, nonetheless, in Britain. This fact alone will costs them goals, and points. It’s a fact Bielsa doesn’t feel he can do anything to change.

But what change does he need to make? He’s a genius, and his team were so wonderful on Saturday that they approached greatness. They haven’t lost for eleven matches and have won eight of those. None of their opponents in the crucial games ahead — Fulham, Preston, Birmingham, West Brom — will throw the Peacocks’ cultural differences back at them like this. Liam Cooper should be back soon to add seniority and security in defence.

Leeds United are ten points clear of third and all is right with the world Marcelo Bielsa has made. It’s the world outside his creation he can’t control, but maybe that’s okay. We’ll leave out there out there, where there’s no atmosphere. Things are still good in here. ◉
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Buddy

Sv: Kamp: vs Cardiff City@Elland Road, Lørdag 14/12-19, kl.16.00 på LUTV
« Svar #238 på: Desember 16, 2019, 17:59:30 »
Vi er Leeds United. Har hatt en dårlig følelse i hele dag og uavgjort er 2 poeng tapt og årets værste opplevelse så langt. Vi roter bort 3-0 og slipper inn mål med en mann mer. Ligaens beste forsvar har raknet og nedturen har startet.

Fy faen du er en superidiot!

Kanskje du heller skulle kommet med noen gode argumenter mot dette innlegget, men du velger den lettvinte løsningen her ved å "slå under beltestedet" og tackle motspilleren (Reaney).

Jeg kjenner selv på frustrasjonen ved å miste to opplagte poeng i dag, men din egen frustrasjon forsvarer IKKE din oppførsel og det du skriver.

Helt betimelig kritikk av meg, Hallgeir. Et usaklig og unødvendig innlegg. Men det var ikke et resultat av frustrasjon over kampen, jeg var faktisk fortsatt i et strålende humør etter å ha gleda meg over en stor porsjon festfotball. Langtifra en fæl opplevelse. Det er svartmalinga på forumet som frustrerte meg, var lissom denne kampen starten på en nedtur etter sju seire på rad!? Nope. Men det unnskylder ikke unødvendig drittslenging. Beklager så mye. MOT!

Hallgeir *

Sv: Kamp: vs Cardiff City@Elland Road, Lørdag 14/12-19, kl.16.00 på LUTV
« Svar #239 på: Desember 16, 2019, 18:59:22 »
Vi er Leeds United. Har hatt en dårlig følelse i hele dag og uavgjort er 2 poeng tapt og årets værste opplevelse så langt. Vi roter bort 3-0 og slipper inn mål med en mann mer. Ligaens beste forsvar har raknet og nedturen har startet.

Fy faen du er en superidiot!

Kanskje du heller skulle kommet med noen gode argumenter mot dette innlegget, men du velger den lettvinte løsningen her ved å "slå under beltestedet" og tackle motspilleren (Reaney).

Jeg kjenner selv på frustrasjonen ved å miste to opplagte poeng i dag, men din egen frustrasjon forsvarer IKKE din oppførsel og det du skriver.

Helt betimelig kritikk av meg, Hallgeir. Et usaklig og unødvendig innlegg. Men det var ikke et resultat av frustrasjon over kampen, jeg var faktisk fortsatt i et strålende humør etter å ha gleda meg over en stor porsjon festfotball. Langtifra en fæl opplevelse. Det er svartmalinga på forumet som frustrerte meg, var lissom denne kampen starten på en nedtur etter sju seire på rad!? Nope. Men det unnskylder ikke unødvendig drittslenging. Beklager så mye. MOT!
[/quote

Bra!  :) MOT
Super Leeds since 1968