Skrevet av Emne: PONDUS  (Lest 59760 ganger)

0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.

kjelvi

Sv: PONDUS
« Svar #60 på: November 21, 2007, 16:22:40 »
131:


kjelvi

Sv: PONDUS
« Svar #61 på: November 21, 2007, 16:23:15 »
132:


kjelvi

Sv: PONDUS
« Svar #62 på: November 22, 2007, 23:04:55 »
133:


kjelvi

Sv: PONDUS
« Svar #63 på: November 22, 2007, 23:05:49 »
134:


kjelvi

Sv: PONDUS
« Svar #64 på: November 27, 2007, 10:24:19 »
135:


kjelvi

Sv: PONDUS
« Svar #65 på: November 27, 2007, 10:24:57 »
136:


kjelvi

Sv: PONDUS
« Svar #66 på: November 28, 2007, 14:01:12 »
137:


kjelvi

Sv: PONDUS
« Svar #67 på: November 28, 2007, 14:01:46 »
138:


kjelvi

Sv: PONDUS
« Svar #68 på: Desember 10, 2007, 15:52:34 »
139:


kjelvi

Sv: PONDUS
« Svar #69 på: Desember 10, 2007, 15:53:17 »
140:


Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28798
  • Total likes: 2607
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: PONDUS
« Svar #70 på: Mai 23, 2008, 00:23:23 »
Rart ingen har kommentert det ennå. Camilla har forlatt Jokke...  :( :'(

Så kom bruddet


Som lyn fra klar himmel for alle «Pondus»-lesere: Jokke og Camilla går fra hverandre.




HER SMELLER DET: - Jeg hadde egentlig tenkte at det var Jokke som skulle tabbe seg ut. Men det er Camilla som er synderen i historien, sier Øverli om den triste utviklingen i «Pondus». ILL.: FRODE ØVERLI





TRØST Ã… FÃ…: Jokke drukner sine sorger på Pondus' bar. At Pondus sa opp jobben som bussjåfør for å bli bartender er en annen av seriens store omveltninger. ILL.: FRODE ØVERLI


Det er ikke moro når sånt skjer i det virkelige liv. Men det er ikke nødvendigvis moro når det skjer i tegneserier heller: Camilla og Jokke, som «Pondus»-lesere har fulgt siden de møttes på fotballbanen for flere år siden, har slått opp. Og i balansen henger sønnen Gordon.


- Har bygd seg opp
De som har fulgt med må bare spørre seg selv: Hvorfor skjer dette nå?

- Mange spør seg vel om det når det skjer et samlivsbrudd. Det kommer som lyn fra klar himmel. Men dette har bygd seg opp litt underbevisst. Alt har ikke bare vært fryd og gammen mellom Camilla og Jokke, sier «Pondus»-skaper Frode Øverli.

Han hadde egentlig tenkt at det var Jokke som skulle være den som tabbet seg ut.

- Det var det naturlige valget, for han er ikke Guds beste barn. Men det er Camilla som er den store synderen i historien, sier tegneren.

Har en plan for serien
Øverli har tegnet Pondus siden 1995, og serien har blitt den største norske seriesuksessen gjennom tidene, med et eget månedsblad som feirer åtte år i år, utgivelser i flere land, og flere serier med samlebøker.

Det trengs åpenbart en større plan for å holde serien frisk - og for å holde Frode Øverli våken.

- Jeg har en liten rød tråd som jeg prøver å følge, og dette er en del av nøstet, røper Øverli.

Han har også slutten klar, om han en gang vil gi seg med «Pondus».

- Det er jo et håp at jeg klarer å avslutte med verdighet, og nøste opp trådene.

Begynte å gråte
Forandringene har kommet tett i serien i det siste. Først sa Pondus opp jobben som bussjåfør, så fikk Camilla og Jokke barn, og nå dette. Øverli tror det er med å holde serien levende.

- Det er det som er spesielt med Pondus; det skjer ting i livene deres. I virkeligheten blir folk skilt og separert, de har oppturer og nedturer, og slik er det i seien også.

Men spesielt morsomt blir det ikke nødvendigvis. Øverli har fått mange ulike tilbakemeldinger på de nye stripene, inkludert noen som begynte å gråte.

- Folk blir litt triste. Men meningen med disse stripene er å mane litt til ettertanke. De er dypere enn vanlig, sier Øverli.

Mer herjing med Jokke
Jokkes prøvelser er altså ikke slutt. Vi kan røpe så mye som at han og Camilla får delt omsorg for lille Gordon.

- Det er Jokke som har bidratt til fremdriften, det er jo han og familien hans som serien kretser rundt. Nå har jeg vært snill med ham en stund, så nå er det på tide å herje med ham igjen, sier Øverli, som bedyrer at han ikke har flere overraskelser i ermet på en stund.

Sekvensen dukker opp i «Pondus»-bladet på mandag.

« Siste redigering: Mai 23, 2008, 00:26:49 av Asbjørn »
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

lojosang

Sv: PONDUS
« Svar #71 på: Mai 23, 2008, 01:44:08 »
Er dette gjort for å tilfredsstille åndsamøbene som aldri ble lei av Lek og Pek-bøkene sine og som kun ler av Pondus hver gang Jokke er i kontakt med en burugle? Ville være for ille om man måtte tenke for å oppfatte poenget. Eller at det dukket opp overaskelser i Pondus. Går man over til Mikke Mu$forlaget må man vel levere mainstream plastikkhumor,. antar jeg.
- Leif Olav

HåvardK

Sv: PONDUS
« Svar #72 på: Mai 23, 2008, 07:01:27 »
Kjenner at jeg faktisk ble litt lei meg av dette. :'(

pesi

Sv: PONDUS
« Svar #73 på: Mai 23, 2008, 13:44:04 »
138:




noen som vet om Bobby Bleeds starter på søndag? ;D
15 points who gives a f**k, we're Super Leeds and we're going up!

Roy

Sv: PONDUS
« Svar #74 på: Mai 23, 2008, 15:07:03 »
Kjenner at jeg faktisk ble litt lei meg av dette. :'(

Da er vi to. Greit hun var Man U fan, men det stemte på en måte mellom Jokke og Camilla. Har likevel en følelse av at de finner sammen igjen.

Roy, som føler de er en del av familien.
Stand up and sing for LEEDS UNITED

Dennis

Sv: PONDUS
« Svar #75 på: Mai 23, 2008, 15:12:58 »
Er dette gjort for å tilfredsstille åndsamøbene som aldri ble lei av Lek og Pek-bøkene sine og som kun ler av Pondus hver gang Jokke er i kontakt med en burugle? Ville være for ille om man måtte tenke for å oppfatte poenget. Eller at det dukket opp overaskelser i Pondus. Går man over til Mikke Mu$forlaget må man vel levere mainstream plastikkhumor,. antar jeg.

Må bare bøye meg i støvet for dine formuleringer, Lojo!  ;D

Du må se å få gitt ut noe lyrikk i bokform! Utgitt av det onde imperium, stiftet av Walt kanskje?  ;)
Marching on together!

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28798
  • Total likes: 2607
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: PONDUS
« Svar #76 på: Mai 23, 2008, 16:32:36 »
Må si jeg likte møbleringen i nye-kåken til Jokke. Bilde av selveste Super-Leeds pryder veggen, og han lover dyrt & hellig at innsatsen mot at Gordon skal bli ManU-supporter skulle intensiveres :)

Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

HåvardK

Sv: PONDUS
« Svar #77 på: Mai 26, 2008, 21:21:41 »
Kjenner at jeg faktisk ble litt lei meg av dette. :'(

Da er vi to. Greit hun var Man U fan, men det stemte på en måte mellom Jokke og Camilla. Har likevel en følelse av at de finner sammen igjen.
Roy, som føler de er en del av familien.
Det hadde jeg ikke tenkt på ! Takk for at du ga meg håp, Roy!

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28798
  • Total likes: 2607
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: PONDUS
« Svar #78 på: Mai 26, 2008, 21:31:05 »
Frode letter litt mer på sløret om fremtiden til Jokke:

http://pondus.no/2008/05/frode-over-og-ut-for-jokke-og-camilla/


Jokke og Camilla går altså fra hverandre. Som i mange andre samlivsbrudd, er det fordi noen har vært og viftet med snabben. Og sjokk og bombe! Det er ikke Jokke. Det er Camilla som bærer på en hemmelighet. Ikke at hun har snabb, altså. Men at hun har svin på skogen, og på lærerværelset.Frode sier på telefon at det først var meningen at det var Jokke som skulle ryke utpå. Det lå mildt sagt mer i karakteren hans, men slik ble det altså ikke.

– Det ville vært litt opplagt at det var Jokke som gjorde det. Men Jokke har jo vært snill og uskyldig gutt i hele dette forholdet. Vel har han havna på kebabfylla noen ganger, men hvem har vel ikke det..?

– Vil Camilla skrives ut av serien?

– Nei… Hun vil fortsatt være delaktig. Det vil jo bli en del greier rundt henting av unger og sånt. Dessuten kan jeg røpe at Camilla vil flytte sammen med Tor Ivar (som den rødhårede råtasoppen heter -RT), noe som åpner for mange muligheter. Tror jeg. Jeg har faktisk ikke blitt så kjent med figuren ennå. Jeg vet bare at han er den rake motsetningen av Jokke, med genser over skuldrene og dyre brilleinnfatninger.

– Hva med Jokke selv? Er det bare tut og kjør fremover?

– Vel, han har jo fått mer ansvar, noe som gjør at han har blitt mer voksen. Jeg tror nok at han vil fremstå med en litt tristere undertone. Han er jo strengt tatt en tragisk figur. Tidligere har man kanskje fått inntrykk av at det å være Jokke er som å vinne i tipping hver dag. Men nå tror jeg leserne kanskje vil merke det menneskelige aspektet ved å være en lett forsoffen 39andsomething som nettopp har blitt dumpet. Vi vil nok le av ham, men samtidig føle med ham.

– Hva med de andre figurene? Kan vi vente oss tilsvarende endringer?

– Vel, Pondus har jo byttet jobb og sveis i det siste, så det har jo skjedd ting der også… Men denne utviklingen er en del av det jeg kaller den røde tråden i serien. Det har vært - og kommer til å bli en del forandringer i serien fremover, nettopp for å holde serien interessant både for meg og leserne.

– Som?

- Nå skal vi først og fremst la dette synke inn for leserne, men det vil snart skje ting med Kevin, eller Påsan som han fortsatt er mest kjent som. Jeg jobber med en sekvens der han og Kjakan får satt vennskapet sitt på prøve.


– Merker du at folk reagerer på denne saken?

– Javisst! Det har jo blitt det man kaller medietrykk, noe som kommer totalt overraskende på meg. Jeg hadde jo regnet med at leserne ville merket det, men at aviser trykker dette som en nyhet, gjør meg både ydmyk og faktisk litt skremt.
Jeg ville forstått at mediene hadde gått agurk hvis Märtha hadde klint med Harald Zwart og dumpet Ari. Men det er vel et tegn på at figurene lever i folks bevissthet, og det er jo noe man skal ta til seg. Likevel, når folk sender sinte leserbrev om at en tegneseriefigur har skiftet sveis, bør det begynne å lyse en varsellampe.

– Vel, noen av oss anser faktisk Pondus som mer levende enn Ari Behn.

– I rest my case.


Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Sten

Sv: PONDUS
« Svar #79 på: Mai 26, 2008, 22:17:34 »
– Vel, noen av oss anser faktisk Pondus som mer levende enn Ari Behn.

Amen
Sten

Geir Magne

Sv: PONDUS
« Svar #80 på: Mai 26, 2008, 22:35:54 »
Camilla er scumsupporter. Good riddance!
Happy days are here again, it's official from Number 10!

trondt

Sv: PONDUS
« Svar #81 på: Mai 28, 2008, 13:04:30 »
Akkurat som leeds-supportere ikke har det tøft nok fra før for tiden............

trondt

Sv: PONDUS
« Svar #82 på: Mai 28, 2008, 13:09:49 »
Og går man inn på seher.no så finner du ut at bruddet mellom jokke og camilla fullstendig overskygger bruddet mellom blunck og schanke og andre mer eller mindre kjente som går fra hverandre. Forresten så gjør dette meg bare enda mer sikker på at manu-supporterte ikke er til å stole på.
« Siste redigering: Mai 28, 2008, 13:40:01 av trondt »

Daniel

Sv: PONDUS
« Svar #83 på: Juni 29, 2008, 23:07:06 »
Pondus er den beste tegneserien noensinne!! ;D
Leeds United

p0ndus

  • Gjest
Sv: PONDUS
« Svar #84 på: Juli 06, 2008, 22:20:21 »
Hei

Helt konge med pondus i forumet.
Life is life.

Mvh

p(0=Null)ndus

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28798
  • Total likes: 2607
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: PONDUS
« Svar #85 på: August 14, 2008, 17:39:16 »
Månedens Pondusblad ankom heimen.

På side 25 slår Jokke fast at han er en troende mann:
- Vel, jeg er en troende mann! Jeg tror Leeds vil vinne Premier League innen tre år!
- ...og gå hele veien til pokalen i Champions League innen fem!

(hva Pondus svarer behøver vi ikke gå så inngående inn på her...)


Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

trondt

Dagens Pondus
« Svar #86 på: November 06, 2008, 07:35:36 »
Det tilspisser seg for Jokke og Camilla:
http://www.dagbladet.no/tegneserie/
Kanskje Off-topic men..............så lenge Leeds er involvert ?

fmtj

  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 5148
  • Total likes: 0
  • Vi har kvittet oss med mange spillere nÃ¥...
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Dagens Pondus
« Svar #87 på: November 06, 2008, 08:01:58 »
 ;D
Yeboahs vitne

ollan

Sv: Dagens Pondus
« Svar #88 på: November 06, 2008, 09:55:33 »
Det tilspisser seg for Jokke og Camilla:
http://www.dagbladet.no/tegneserie/
Kanskje Off-topic men..............så lenge Leeds er involvert ?

har faktisk gjort det samme selv med min nevø sin drakt. Rett nok tror han at den enda ligger på loftet hos "besta", men neida den er spredd utover skogsmarken i Innvik.....
PS. han har i dag 4 leedsdrakter og får en ny etter Huddersfield kampen :D
Ollan

Vonsiggy

  • Gjest
Sv: PONDUS
« Svar #89 på: November 06, 2008, 16:27:44 »
JEg likte dagens pondus  ;D :D