Skrevet av Emne: Tema: Den store spillestil-tråden!  (Lest 180075 ganger)

0 medlemmer og 3 gjester leser dette emnet.

flynn

Tema: Den store spillestil-tråden!
« på: August 22, 2006, 16:55:10 »
Postet dette innlegget i en annen tråd, men synes det er verdt sin egen.

Spissene våre, i alle fall Healy, Blake og Cresswell (og i alle fall Hulse (RIP)) er fullt på høyde med det beste i CCC, kommer i farta bare på WBA med Hartson og Nathan Ellington som en toppduo jeg ville byttet med. Alle våre tre er slik jeg ser det potensielle toppscorere i denne divisjonen.
Problemet tror jeg ligger i at våre spisser i likhet med omtrent alle andre i CCC ikke er noen Henry'er noen av dem. Med det mener jeg at de ikke klarer å lage masse mål omtrent på egen hånd, men er avhengige av andre rundt seg. De lagene som lykkes må derfor klare å etablere et trykk mot motstaderens mål, de må være tunge og som Thor-Rune Haugen ville sagt,- bite seg fast. Leeds pr idag blir for forsiktige og puslete, vi dytter ikke etter spillere og overlater dermed til spissene å forvalte lange fremspill eller håpefulle innlegg nærmest på egen hånd, og slike spisser har vi som sagt ikke.

Dette er nok sammensatt og skyldes nok sikkert delvis spillemateriellet vårt, men Blackwell kunne garantert bidratt til mer positiv og fandenivolsk innstilling. Det er gjerne hele laget som sammen klarer å etablere skikkelig trøkk, det hjelper lite med en og annen spiller. Dermed mener jeg dette først og fremst er lagledelsens ansvar å bedre.
Jeg er sikker på at våre spisser hadde fungert minst like bra som Reading sine i fjor, der kom nemlig laget inn i en flytsone som gjorde at man nærmest direkte fra avspark tok kommandoen i kampene. Det var sjelden behov for å "ta en Blackwell", nemlig å først sikre defensiv kontroll for så gradvis etablere mer spill på motstanderens banehalvdel. Dette er taktikkeri som funker for klasselag i Italia og Tyskland for å nevne noen, men ikke i CCC.
Våre enkeltspillere er rett og slett ikke gode nok til å spille ball-i-hatt med motstanderne, og med en defensiv tankegang fra start gir man fra seg initativet til motstanderene, og klarer sjelden å ta det tilbake.

Jeg vil derfor ha et Leeds-lag som kaster alle hemninger på båten og pøser på framover fra avspark. Vi får sikkert noen ekstra baklengs også, men du verden som det ville hjulpet målscorerne våre!

Flynn
« Siste redigering: Oktober 24, 2021, 21:46:28 av Hallgeir * »

Jon R

Re: Spillestil, kjør debatt..
« Svar #1 på: August 22, 2006, 17:11:00 »
quote:
Originally posted by flynn

Postet dette innlegget i en annen tråd, men synes det er verdt sin egen.

Spissene våre, i alle fall Healy, Blake og Cresswell (og i alle fall Hulse (RIP)) er fullt på høyde med det beste i CCC, kommer i farta bare på WBA med Hartson og Nathan Ellington som en toppduo jeg ville byttet med. Alle våre tre er slik jeg ser det potensielle toppscorere i denne divisjonen.
Problemet tror jeg ligger i at våre spisser i likhet med omtrent alle andre i CCC ikke er noen Henry'er noen av dem. Med det mener jeg at de ikke klarer å lage masse mål omtrent på egen hånd, men er avhengige av andre rundt seg. De lagene som lykkes må derfor klare å etablere et trykk mot motstaderens mål, de må være tunge og som Thor-Rune Haugen ville sagt,- bite seg fast. Leeds pr idag blir for forsiktige og puslete, vi dytter ikke etter spillere og overlater dermed til spissene å forvalte lange fremspill eller håpefulle innlegg nærmest på egen hånd, og slike spisser har vi som sagt ikke.

Dette er nok sammensatt og skyldes nok sikkert delvis spillemateriellet vårt, men Blackwell kunne garantert bidratt til mer positiv og fandenivolsk innstilling. Det er gjerne hele laget som sammen klarer å etablere skikkelig trøkk, det hjelper lite med en og annen spiller. Dermed mener jeg dette først og fremst er lagledelsens ansvar å bedre.
Jeg er sikker på at våre spisser hadde fungert minst like bra som Reading sine i fjor, der kom nemlig laget inn i en flytsone som gjorde at man nærmest direkte fra avspark tok kommandoen i kampene. Det var sjelden behov for å "ta en Blackwell", nemlig å først sikre defensiv kontroll for så gradvis etablere mer spill på motstanderens banehalvdel. Dette er taktikkeri som funker for klasselag i Italia og Tyskland for å nevne noen, men ikke i CCC.
Våre enkeltspillere er rett og slett ikke gode nok til å spille ball-i-hatt med motstanderne, og med en defensiv tankegang fra start gir man fra seg initativet til motstanderene, og klarer sjelden å ta det tilbake.

Jeg vil derfor ha et Leeds-lag som kaster alle hemninger på båten og pøser på framover fra avspark. Vi får sikkert noen ekstra baklengs også, men du verden som det ville hjulpet målscorerne våre!

Flynn



Bra innlegg, Flynn. Mot Cardiff var dette åpenbart. Eirik Bakke forserer med ball mot Cardiffs 16 meter, spiller ballen til Kelly på høyre og stopper selv opp, istedet for å fullføre løpet videre inn i boksen. Jeg så mange lignende eksempler hvor de "naturlige" bevegelsene stopper opp slik at 7-8 hvittrøyer blir stående i en halvring rundt 16 meteren og passer ball til hverandre. Håpløst! [V]

Jon R.
Jon R.

lojosang

Re: Spillestil, kjør debatt..
« Svar #2 på: August 22, 2006, 17:47:30 »
Jeg så sogar nevnte Bakke bli himmelfallent overrasket da Lewis ikke stod i ro, men løp FRAMOVER.
Bakke spilte ballen der Lewis VAR da førstnevnte fikk ballen.

Hadde de bare passet ball til HVERANDRE ville det ikke vært så ille. Men i 2. omgang ble den stort sett opasset ut over sidelinja, eller til en Cardiff-spiller.

"Eg harkje lett så møkje si Mammå fekk pattene i rullå"

-Ken Bates
- Leif Olav

fmtj

  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 5148
  • Total likes: 0
  • Vi har kvittet oss med mange spillere nÃ¥...
    • Vis profil
    • E-post
Re: Spillestil, kjør debatt..
« Svar #3 på: August 22, 2006, 18:37:12 »
Jeg har reagert på disse tingene også, vi blir tamme fremover på banen- intet trøkk! I tillegg hender det stadig at vi får litt strekk i laget slik at mostandere kan spille opp mellom vår mditbane og forvaret der motspillerne gis tid til å snu seg. Dette har jeg ikke sett i den grad hos de lagene vi har møtt. Særlig play off finalen var Watford gutta knallharde og i ryggen på våre spisser så snart de fikk  oppspill.
Healy har klart behov for en stor ogs terk makker som kan flikke videre eller ta imot ballen og holde den inntil han får støtte. Dette kan muligens Cresswell bidra med når han en gang dukker opp. Midtbanen mangler dessuten noe kreativitet og også målfarlige spillere. Mange lag har måscorere på midtbanen- folk som går på helhjertede løp inn i bakrommet(Leo-løp)!
Mye innsats i mange av dem, men litt lite plan over det som skjer.
Yeboahs vitne

GeirO

Re: Spillestil, kjør debatt..
« Svar #4 på: August 22, 2006, 20:13:39 »
Savner et mønster framover, ja. Ofte når Kelly har ballen og er klar for å slå et innlegg i feltet, så kommer Healy og gjengen i møte med det resultat at det er null hvite inni boksen. Og så går alt i stå......
MOT

fairclough80

Re: Spillestil, kjør debatt..
« Svar #5 på: August 22, 2006, 22:54:06 »
Nå har eg ikkje fått sett så mange kamper i det siste, men hovedinntrykket er at mange av spillerene er redde for å avslutte angrepet, og ubesluttsomheten brer seg ganske fort. Er veldig tilhenger av å få en avslutning heller enn å miste ballen i et forsøkt på å prike ballen gjennom når hele laget er i ubalanse...

***************************
Diabolus fecit, ut id facerem
***************************
Diabolus fecit, ut id facerem

Klausen

Re: Spillestil, kjør debatt..
« Svar #6 på: August 23, 2006, 19:22:33 »
Har lagt merke til at Healy ofte møter, og plukker opp ballen rundt midtbanen! Jeg syns ikke Healy kommer til sin rett når han er feilvendt... Som nevnt tidligere i denne tråden trenger Healy en spiss som kan flikke/heade ballen gjennom , så han kan utnytte farten sin! Når Healy har vært den møtende spissen har han også ødelagt eventuelle muligheter til løp fra midtbanen og evnen til å fylle på med spillere i 16 meteren.

Vi har jo potensielle box to box spillere i Westlake og Bakke,eventuelt Nicholls når han er tilbake, så når arbeidsoppgavene til hver enkelt spiller og taktikken stemmer helt, har vi helt klart muligheten til å skape det nødvendige trøkket som skal til!

auren

Re: Spillestil, kjør debatt..
« Svar #7 på: August 24, 2006, 00:06:33 »
Gode innlegg folkens. Noe av problemet i dagens Leedslag/Blackwellls disposisjoner, er at KB gjerne vil spille 4-4-2, men at vi ikke har de rette spillertypene i laget enda (noen er jo skadd). Vi har hittil manglet en hoeyreving. Stone har vel figurert mest som indreloeper, mens Carole ikke har blitt gitt sjansen. I 4-5-1 har Healy spilt paa kanten, noe han gjorde mange ganger i fjor, en posisjon som ikke er rett for den maaljegeren Healy er. Som enslig spiss i 4-5-1 blir han for puslete, og som Klausen korrekt sier, han er mye feilvendt og er aa finne alt for langt ned mot midtbanen.
Problemet ligner litt det som Norges landslag har. Vi har heller ingen skikkelig hoeyreving, og har brukt baade spisser og sentrale midtbanespillere der uten hell.

Hva skal Leeds gjoere? Spille 4-4-2 og faa samspilt laget, selv om dette vil foere til daarlige kamper i begynnelsen, eller svitsje mellom 4-4-2 og 4-5-1 og dermed aldri spilt inn et fast spillemoenster skikkelig?
KB har lagt over, med hell, til 4-5-1 i begynnelsen av sesongen naar 4-4-2 stilen ikke har fungert. Jeg haaper at han snart begynner aa rendyrke 4-4-2. 4-5-1 MAA spilles med en targetman, det synes jeg ikke vi trenger i en 4-4-2 formasjon. Men det som er viktig er at vi naa begynner aa la spillere som Carole, evt Frazer, faa tillit som hoeyreving, og oppmuntre backene til aa lage to mot en situasjoner naar vi angriper.

Som sagt saa sliter ogsaa Leeds med midtbanespillere med kreativitet og spillere som er maalfarlige i sin posisjon paa midtbanen. Bakke kan vaere den kreative sjelen, mens hverken Derry, Westlake eller Nicholls (?) er saerlig maalfarlige.

Konklusjon: Vi maa faa til et spillemoenster som passer spillerne i den stallen vi har, og det er opp til KB aa faa dette til. Blir spennende aa se utover sesongen om spillemoenster og samhandling blir bedre. Det skulle vel ogsaa bare mangle.

auren

Leeds
Till
I
Die!
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

Jon R

Re: Spillestil, kjør debatt..
« Svar #8 på: August 24, 2006, 01:48:05 »
quote:

Konklusjon: Vi maa faa til et spillemoenster som passer spillerne i den stallen vi har, og det er opp til KB aa faa dette til. Blir spennende aa se utover sesongen om spillemoenster og samhandling blir bedre. Det skulle vel ogsaa bare mangle.




Min teori er at Blackwell har blitt ført bak lyset av Bates!

Da Blackwell la planer for denne sesongen, hadde han hadde to spillere som kunne fylle rollen som target man, nemlig Cresswell og Hulse. Da Blackwell " godkjente" salget av Hulse sent i pre-season, lå det naturligvis i kortene at disse pengene skulle tilbakeføres til transferfondet, og at Hulse skulle erstattes av minst en annen sterk mann. Slik ble det ikke. Det beste vi fikk var Horsefield på lån ( som trolig hadde kommet uansett som Hulse hadde blitt solgt eller ikke), en spiller som kanpt hadde sparket en ball det siste halve året, og som var "overtent" for oppgaven. Da Horsefield fikk karantene, satte Bates foten ned for å bringe inn ytterligere en striker. Blackwell stod plutselig med et hull i troppen som han ikke hadde forutsett. For første gang under Blackwell ledelse måtte vi starte en kamp uten en spiller med de rette "murbrekkeregenskaper" på topp, som har vært helt sentral i den offensive delen av spillet vårt. Skaden på Stone, vår eneste dugelige høyre kant, har forsterket problemet ytterligere. Spørsmålet nå er om trenerteamet klarer å drille inn en annen måte å spille på innen Horsefield er tilbake. Hva med å la Eirik Bakke vikariere som "target man", i tospann med David Healy? Kunne blitt en hit, slik duoen Bakke/ Milner var det for noen år siden! [:0]

Jon R.
« Siste redigering: August 24, 2006, 02:01:25 av Jon R »
Jon R.

Klausen

Re: Spillestil, kjør debatt..
« Svar #9 på: August 24, 2006, 05:21:52 »
Bare et lite apropos i forhold til skaden på Stone.. Det er jo latterlig at han starter kampen mot Cardiff i og med at han hadde hatt føling med denne skaden hele uka!

Kan ikke si at denne type situasjoner er uvant i Leeds, men det må da gå an å lære av gamle feil?!

Nå mister vi en drivkaft på midten, i form av rutine og ballsikkerhet, som ingen på dagens Leedslag kan erstatte..

ragnar

Re: Spillestil, kjør debatt..
« Svar #10 på: August 24, 2006, 05:44:05 »
Det er nå vi virkelig får se taktikeren Blackwell i sving. Klarer han å komme opp med noe, nå når vi har fått skader og suspensjoner litt imot oss så tidlig i sesongen.

Bakke kan være et godt valg på topp i tospann sammen med Healy. Gylfi er og en hodesterk spiller som kan vikariere. For det er jo sannsynligt meget essensielt for Blackie å spille med en murbrekker på topp. Så kan vi la Healy få gjøre det han er best på.

*Champions of CCC 06/07*
*In El Loco we trust!*

Promotion 2010

Den store spillestil tråden!
« Svar #11 på: Oktober 21, 2007, 11:32:20 »
Nå har det rullet en diskusjon om Wise som manager. Jeg tenkte det kanskje er mer konstruktivt å dra i gang en diskusjon om spillestil, og kanskje enda viktigere: Hva som skal til for å vinne kamper i denne divisjonen.

Det skal nok mye mer enn god fotball til for å komme seg ut av League One. Jeg var tilstede på Leyton Orients kamp mot Scunthorpe i fjor. Da var det LO som var det beste laget i lange perioder, men Scunthorpe hadde Sharpe og Beckford på topp og skapte sjanse etter sjanse.

Vi spiller ikke den beste fotballen i alle kampene, men Wise og Gus har drillet inn et forsvar som ligger på linje og er meget våkne gjennom 90 minutter. Kritikken mot midtbanespillerne har vært at de har ligget for lavt og ikke hatt anledning til å styre kampene. Grunnen til dette er jo den fine baklengsstatistikken. Man gjør det som man er best på som lag. Kantspillerne som Prutton mot Brighton ble også trukket for mye tilbake i forsvar. I den kampen fungerte Frazer så dårlig plasseringsmessig så Prutton måtte til stadighet gi krisehjelp. På den andre siden fungerer Carole mye bedre fordi Clapham er god i forsvar. Flere ga også sin stemme til ham som Leeds beste. Carole har jo virkelig fått det til etter at Clapham kom til klubben.

Fremover mangler vi en Kish sentralt. En som kan trå på ballen og ta det litt rolig. I tillegg mangler vi en midtbanespiller som kan skåre mål. Kanskje Da Costa kan fylle en kantrolle på venstre side etterhvert, men vi mangler en strateg som kan fylle ut kvalitetene til Douglas. Da vil hele midtbanefireren fungere mer som en helhet.

Mål gir selvtillitt. Becks og Kandol har startet utrolig bra, men de er relativt uerfarne og vil variere i kvalitet fra kamp til kamp. De trenger en gamling som Flo rundt seg og en utfordrer som Constatine.

Jeg har sakset litt fra Waccoe:
Sitat
You make your own luck, as we've found out over the last few years.

I haven't seen one other team playing football in this League, every encounter is a scrap, and usually pretty crap to watch.

It's the Third Division FFS, any footballers who can 'play' at this level have long departed -

either up a division to play for a Championship team or

off to the Treatment table as you will seriously get kicked up in the air if you hold onto the ball at this level.

The best footballers in this League are at the bigger clubs, but you really have to scrap your way to a result.

Obviously one or two exceptions - Commons, Beckford, Seb and hopefully de Costa - but even they only do it fleetingly.

Jeg tror det er utrolig viktig nå at vi får til noen seire slik at laget endelig begynner å snuse på tetplassen, sånn mentalt sett. Wise fikk laget ned på null poeng på rekordtid. Så ble vel neste mål å distansere seg fra nedrykk. Så blir vel målet play-off plass og så å besfeste seg nært toppen.

Sitat
Ok we don't seem to be playing well, but we have an enviable record of clean sheets, have scored in every league match, have dropped 4 points all season and we are now one match away from November and still unbeaten.

I think the main thing is to win. Ok sure, to play well and batter teams with attacking verve and flair is the ideal, but surely.....first things first, let's just be happy that we are grinding out results?

I'd understand a lot more of the negativity if we were playing shit and getting beat 1-0 and so on.

As others have said on this thread, it does seem that some people just aren't happy unless they are moaning. Why they can't save it for the inevitable bad spell of results I don't know. Maybe the fact they haven't had a defeat in the league in 2 months is giving them whinging withdrawals?

Vi må fortsatt skape sjanser og spille angriperne gode. Dette må skapes av en mer offensivt tenkende midtbane.
November blir en viktig måned med 3 borte og en hjemmekamp. Moralen blir styrket jo fler lag vi tar igjen i beste Estil-stil.  :)

Og ett til:
Sitat
The problem is clear to all, including Wise and Poyet. Midfield. No creative solutions available so until January we'll have to put up with it.

How impressive were Orient when they lost 4-2 and 5-0 at home? Who's top of the league? We judge our team by some sky high benchmark when all we see are teams who raise their game against us constantly. I suspect if we were forced to watch a full weekend's worth of League One football we'd realise that we're a lot better than most.
« Siste redigering: Oktober 21, 2007, 11:40:31 av Promotion 2010 »
Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28798
  • Total likes: 2607
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Spillestil
« Svar #12 på: Oktober 21, 2007, 11:49:46 »
A good one, Knut  :)

Jeg tror vi nok bare må innse at "å spille godt" ennå er et stykke unna... Så fantastisk da, at vi likevel skaffer poeng i hopetall, tross manglende "spill."

Det er ikke tilfeldigheter som har gjort at vi har vunnet 9 av 11 seriekamper, det til tross for at vi har dominert i særlig mange kamper.
Hovedårsaken er tydeligvis tredelt:
  • Solid forsvarsspill, inkludert en keeper som er solid på dette nivået
  • Hurtige og effektive spisser
  • En midtbane med "safety first" som hoved-issue. Forsvaret trenger hjelp...

Vil denne "resepten" holde hele sesongen, eller trengs det "mer" i langden?
Jeg tror at når det har holdt så langt, så kan det gå "all the way"...
Men da må Wise holde gjengen "på tuppa" Slips-ups'ene må være few & far between...

Da tror jeg det går mot opprykk.













Og hvis vi tenker i lengre perspektiv... I don't care yet. Vi spiller hverken CCC eller Premier League ennå. Før den tid må nye spillere inn (som f.eks. Hotchkiss & andre som klarer å ta "steget"...).

Og det vil vise seg om Wise "har" det som skal til på høyere nivå.
Ã… bytte ham ut på forhånd, nesten uprøvd, etter årets (foreløpige) suksess, blir bare for dumt.

PS! Nei, jeg er fortsatt Wise-skeptiker & kalle, han har vel ikke gjennomgått personlighetsforvandling, has he???
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Tom S

Sv: Spillestil
« Svar #13 på: Oktober 21, 2007, 11:51:30 »
Vanskelig å seie så mykje om spillestil når vi ikkje ser laget i kamp.

Men, utfrå det vi høyrer på radio og leser av kampreferat kan det virke som vi er eit lag som sitter lavt og satser på overganger og Becks/Kandol. Og det har jo fungert bra sålangt.

Det at midtbana vår ligger lavt er nok ein del av grunnen til at det høyrest ut som motstanderen er "bedre" enn oss til tider.
Litt feig taktikk? Men, i denne divisjonen har det gitt frukter.

Etter min smak ville eg flytta midtbana litt lenger opp og kanskje fått inn ein ny offensiv midtbanespiller sentralt (Costa?).
Trur vi er gode nok til satse litt framover/etablere meir spill på deira halvdel.
« Siste redigering: Oktober 21, 2007, 12:08:35 av Tom S »
COME ON LEEDS !!

Dennis

Sv: Spillestil
« Svar #14 på: Oktober 21, 2007, 11:59:34 »
Det er en primitiv tanke det at kamper på død og liv skal domineres for at laget man følger skal være det beste. Dersom vi lar motstanderen trille ball på midtsirkelen i 80% av matchen, uten å skape en sjanse vel og merke, og selv bryter fem ganger - fem ganger som ender i motstanderens nett. Er vi ikke da det beste laget til tross for underlege i ballbesittelse?

Greit nok, i mange kamper i år har vi vært svært heldige. Det er uten tvil. Vi spiller en type fotball som lar motstander beholde ballen mye og det vil da komme sjanser i mot til tider. Likevel, jeg tror neppe Leeds har hatt flere store sjanser imot enn andre lag i denne divisjonen. Når man har spilt 12 ligakamper (merk: drøyt 1/4 av sesongen) og iikke bare har vi unngått tap, vi har vunnet ti av dem, scoret blant de som har scoret flest og sluppet inn desidert minst. Samme hvor mye noen her ønsker at Wise skal begynne å tape, så er det uten tvil at han har gjort en fenomenal jobb så langt, uten at jeg kaller han et geni selvsagt. Det er en lang vei igjen, men så langt har det godt svært bra og jeg tror neppe flaks er hovedgrunnen.

Vi har også Constantine, Flo og muligens Derry i bakhånd, mens spillere som Huntington og Da Costa nok nærmer seg laget etterhvert. Det blir en spennende høst og juleperiode, før Bates nok vil forsterke laget i januar - håper jeg.

Det er selvsagt helt klart smart å se bak resultatene, men hvis man skal lese ballbesittelse og sjansestatistikk i hver bidige kamp - tross Leeds-seier, så blir det vanskelig å nyte tre poeng. Det er tre poeng som gjelder i fotball og så lenge Leeds tar de, er det akkurat det samme hvordan det blir gjort.
Marching on together!

McMidjo

  • På juniorlaget
  • ***
  • Innlegg: 1854
  • Total likes: 0
  • Winning doesn't really matter - as long as you win
    • Vis profil
    • Bremnerbloggen
Sv: Spillestil
« Svar #15 på: Oktober 21, 2007, 13:11:24 »
Har fulgt relativt godt med i de lavere divisjoner i England i noen år - og som resultatene også understreker,  har Leeds funnet en slags vinnerformel i denne divisjonen - uten å måtte legge opp noen avansert spillestil.

League One er full av fysiske fighterlag med stort sett begrensede fotballspillere – så førsteprioriteten må være å matche de på fitness og fysikk. Her har jo Leeds bestått med glans.

Om man i tillegg klarer å kombinere dette med noen vel innøvde dødballtrekk – og en håndfull spillere med spisskvaliteter (sett ift nivået i Lg1)  helt foran og bak på banen har man fort et vinnerlag i denne divisjonen. For meg framstår Ankergren, Rui, Carole, Kandol og Beckford som de fem med matchvinnende spisskvaliteter i dette Leedslaget.

Noe forenklet, men verre er det kanskje ikke .. (og jeg tror denne enkle taktikken også ville kunne holde til en plass på midten av tabellen i divisjonen over, om man klarer å bevare samholdet og fightermentaliteten i laget…)

Over en lang sesong hjelper det også å ha flaks med å unngå skader på nøkkelspillere - og ha økonomi til å få på plass en så stor bredde i spillerstallen at man klarer å stå løpet helt ut gjennom de 55-60 kampene som laget skal gjennom.

Det er mange lag som tror de skal kunne spille seg opp fra denne divisjonen med 'freeflowing football' etc, men ikke klarer det. Premieeksemplet på dette er jo Nottingham Forest, som med større hyppighet enn Leeds dominerer kamper og vinner med mange mål, men en ser også at de oftere fightes ut av stilen – og sliter med å få det avgjørende vinnermålet i de jevne kampene.

Sett over de siste 10 år er det kun ett lag i Lg1 som har hatt en tilsvarende ligaåpning som Leeds i år: I 2004/05 stod Luton også med 10-2-0 etter 12 kamper. De vant tilslutt ligaen med 98 poeng (29-11-6) – 19 poeng foran lag nummer tre på tabellen (og da hører det med til historien at Luton stod med 10-2-3 etter 15 kamper… :))
So-called Leedsfans, so-called Leedsfans, so-called Leedsfans - We are here....

Jon R

Sv: Spillestil
« Svar #16 på: Oktober 21, 2007, 13:12:41 »
Dette var storveis, promo, selv om selve grunnalaget for å diskutere spillestil, nemlig å SE kampene, er ikke eksisterende for de fleste av oss.  :'(

Kom til å tenke på noe Svend Anders skrev forleden:

"We're gonna run their balls off for 80 minutes, then win the game" er blitt en liten læresetning det jobbes etter - og har jo vist seg særdeles vellykket til nå.

Slik det har vært til nå burde det kanskje vært:

"They`re gonna run their own balls off for 80 min, then we will win the game."

Det er jo for en stor del motstanderne som kjører kampene før VI scorer og stjeler poengene.

Forøvrig sier en del av kommentarene fra WACCOE noe om at ballbesittende typer og en ballbesittende stil ikke passer så godt på dette nivået. Det er vel igrunn dette Wise & Gus har tatt konsekvensen av.

Når det gjelder måscorende midtbanespillere, mener jeg vi allerde har et par i stallen som kan score 10 mål + fra en attcking miedfielder posisjon. Da Costa er nevnt, men  jeg tenker  først og fremst på Howson og kanskje Westlake. Kan hende vi går over bekken etter vann ved å hente inn en ny midtbanemann.

« Siste redigering: Oktober 21, 2007, 13:14:12 av Jon R »
Jon R.

LeedsUnited

  • Gjest
Sv: Spillestil
« Svar #17 på: Oktober 21, 2007, 13:42:00 »
Er en av dem som er kritisk til Wise og Bates, men må si at førstnevnte har overrasket positivt.
Han har gitt laget en spillestil som hittil har vært en stor suksess i denne divisjonen.  Her er det hverken finspill eller store seire som teller.  Det er kun poeng og eventuelt opprykk.
Før sesongstart og med 15 poeng i minus var jeg redd for at vi skulle slite også dette året, men nå har jeg begynnt å få troen på direkte opprykk.  Det vi er avhengig av nå fremover er at det stilles midler til disposisjon slik at vi kan forsterke laget i januar med et par spillere, og at det også er vilje til videre investeringer ved et eventuelt opprykk til sommeren.

Er faktisk villig til å gi Wise en sjanse fremover til å vise hva han er god for.  Håper at han nå konsentrerer seg om jobben sin og lar være å komme med diverse uttalelser som ikke alltid er like overveid.  Han er fortsatt en ung trener og kan utvikle seg til noe spennende.

Bates derimot.............?

Ferre

Sv: Spillestil
« Svar #18 på: Oktober 21, 2007, 15:17:52 »
Er ikke så lett å bedømme spillestil når man hører kamper på radioen, men så lenge formelen til Wise og Gus funker, så skal vi ikke klage. Det er 3 poeng i hver kamp som gjelder, ikke noe annet. Har selv lyst til å se et spennende og spillende Leeds-lag, men det er kanskje ikke divisjonen for dette. Samtidig så har vi jo vist at vi kan spille fotball denne sesongen, da tenker jeg spesielt på kampen mot Portsmouth som vi tapte 3-0. Da var i følge rapportene det beste laget i store deler av kampen.

Men hvis vi rykker opp denne sesongen, må vi nok ha en omlegging av spillestilen vår. Tror ikke denne formelen fungerer like godt i høyere divisjoner.

Sølvreven

Sv: Spillestil
« Svar #19 på: Oktober 21, 2007, 16:07:49 »
Jeg skjønner ikke hvorfor det må stilles penger til disposisjon til spillerkjøp i januar. Jeg mener at vi har mange spillere som ikke slipper til, eller sitter på benken, som faktisk er bedre enn enkelte av de som spiller fast nå.  Og at Delph, Howson og co bør begynne å matches i denne divisjonen hvis at vi skal ha håp om at de ikke skal bli solgt. Noe jeg frykter høyest av alt er at Wise skal prøve samme taktikken til neste år i CCC, som han hadde i fjor. Nemlig å fylle laget og benken med 30 åringer for å satse på "rutine", fremfor ungdoms mot. :-\
***************

Leedsoholic. Oppfinneren av "pretting".

flynn

Sv: Spillestil
« Svar #20 på: Oktober 21, 2007, 17:48:02 »
Noe jeg frykter høyest av alt er at Wise skal prøve samme taktikken til neste år i CCC, som han hadde i fjor. Nemlig å fylle laget og benken med 30 åringer for å satse på "rutine", fremfor ungdoms mot. :-\

Jeg frykter enda mer at vi ikke er i CCC neste år... (ellers er jeg enig)

flynn

fmtj

  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 5148
  • Total likes: 0
  • Vi har kvittet oss med mange spillere nÃ¥...
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Spillestil
« Svar #21 på: Oktober 22, 2007, 09:52:34 »
Noe jeg frykter høyest av alt er at Wise skal prøve samme taktikken til neste år i CCC, som han hadde i fjor. Nemlig å fylle laget og benken med 30 åringer for å satse på "rutine", fremfor ungdoms mot. :-\

Jeg frykter enda mer at vi ikke er i CCC neste år... (ellers er jeg enig)

flynn

Jeg forstår ikke vitsen med å frykte noe som helst som har med neste sesong å gjøre! Glad at ikke de som styrer laget tenker på denne måten, da hadde vi hatt problemer. Spilletsil er en debatt som er umulig for de som ikke har gleden av å få sett laget, men jeg har lagt merke til at vi lar motstanderne få ha ballen en del for så å kontre inn mål. Eller ihvertfall kjøre raske overganger. Det fungerer og vi har gjort nesten reint bord.

Dette kan ikke bli en debatt om hva vi mangler, men hvordan vi kan styrke oss ytterligere for å holde utover i sesongen! Laget gjør det jo utrolig bra. Selv om dette er L1 er det en imponerende rekke gutta har prestert så langt. Hva trenger laget for å klare dette kjøret videre? Det er det det bør handle om nå, ikke om spilletsilen er primitiv eller at folk er dårlige i en kamp eller to der vi "bare" får ett poeng! For farao...laget er jo i kjempeslag dere! La oss berømme hele bunten for det som er oppnådd så langt. Innrømmer at jeg har smelt og klaget på Wise, Bates og heløe sulamitten i tøffere tider, men en må jo bare ta av seg hatten for det de hittil har fått til! :o
Yeboahs vitne

fmtj

  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 5148
  • Total likes: 0
  • Vi har kvittet oss med mange spillere nÃ¥...
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Spillestil
« Svar #22 på: Oktober 22, 2007, 10:00:42 »
Albion were on the fringes of the play-off positions before kick-off on Saturday, and Dean Wilkins, their inexperienced manager, believed his players were mugged. If by that he meant that Albion controlled the larger part of a poor game then he was right. But the irony of Brighton's sharper passing and more sustained dominance was that the better chances fell exclusively to Leeds.

Litt om det det snakkes om egentlig, sakset fra YEP, s nettsider, der det nettopp diskuteres spillestil mv. men at dette ikke gjelder på nivået vårt, L1!
Yeboahs vitne

flynn

Sv: Spillestil
« Svar #23 på: Oktober 22, 2007, 10:03:08 »
Jeg tror Leeds i år benytter seg av en spillestil som ligner svært på den Drillo forfektet med stort hell på 90-tallet, (og som han nok fortsatt mener er den mest effektive). Sentrale elementer er at:
- ballbesittelse egentlig bare er dumt, da statstikken viser at mål stort sett scores etter mindre enn 4 trekk i laget. En naturlig spillestilkonsekvens av dette er at man skal søke raskeste veg til motstanderens mål.
- Man skal miste ballen i gunstige posisjoner. Jo høyere man er på banen når ballen mistes jo bedre. Konsekvens: spill over motstandernes pressledd om du har gode alternativer lengre fremme.
- Spill mot etablert forsvar er vanskelig, gi heller bort ballen slik beskrevet over, trekk deg tilbake og søk neste bruddmulighet i stedet.
- Finn og utnytt egen spisskompetanse til din fordel, eksemplifisert best gjennom Bjørnebye/Flo varianten.

Dette er av noen karakterisert som rævva-fotball, men store deler av Norges befolkning var tilbøyelige til å synes at det var ok på 90-tallet. Tror nok at Wise kan slippe unna kritikk for tilsvarende tenkning sålenge spillerne er lojale mot systemet, og poengene ruller inn!

flynn

McMidjo

  • På juniorlaget
  • ***
  • Innlegg: 1854
  • Total likes: 0
  • Winning doesn't really matter - as long as you win
    • Vis profil
    • Bremnerbloggen
Sv: Spillestil
« Svar #24 på: Oktober 22, 2007, 10:54:57 »
Jeg tror Leeds i år benytter seg av en spillestil som ligner svært på den Drillo forfektet med stort hell på 90-tallet, (og som han nok fortsatt mener er den mest effektive). ......

Morsom sammenligning, flynn!

Så heretter snakker vi altså om professor Dennis Wise. :D
So-called Leedsfans, so-called Leedsfans, so-called Leedsfans - We are here....

4ever arcticwhite

Sv: Spillestil
« Svar #25 på: Oktober 22, 2007, 11:34:15 »
Mange (med meg) reagerer på at Carole brukes på venstre kant og ikke høyre - "alle" mener jo at han er bedre på høyre.

Svaret ligger kanskje i hvem vi har på backene. Carole er kanskje ikke den som bidrar mest hjemover, og Wise velger da heller å bruke han i par med Clapham på venstre enn i par med den mer offensivt orienterte Frazer R på høyre kant, og lar Prutton ta en del av det defensive ansvaret der sammen med FR.
The future's so White I've got to wear shades 8)

pale

Sv: Spillestil
« Svar #26 på: Oktober 22, 2007, 11:41:41 »
Sitat
Mange (med meg) reagerer på at Carole brukes på venstre kant og ikke høyre - "alle" mener jo at han er bedre på høyre.

Svaret ligger kanskje i hvem vi har på backene. Carole er kanskje ikke den som bidrar mest hjemover, og Wise velger da heller å bruke han i par med Clapham på venstre enn i par med den mer offensivt orienterte Frazer R på høyre kant, og lar Prutton ta en del av det defensive ansvaret der sammen med FR.

Godt poeng.
Nå har det jo vist seg at carole har blitt flyttet over på høyrekanten etterhvert. Da velger vel Wise å ta sjansen når vi trenger et mål på slutten. Noe som jo har funket brukbart ;)

McMidjo

  • På juniorlaget
  • ***
  • Innlegg: 1854
  • Total likes: 0
  • Winning doesn't really matter - as long as you win
    • Vis profil
    • Bremnerbloggen
Sv: Spillestil
« Svar #27 på: Oktober 22, 2007, 11:43:15 »
Tar med et par interessante sitater fra helgas kamper, som jeg synes forteller en fin historie i sakens anledning:

Dette sier en fornøyd  Nottingham Forests manager etter 0-0 hjemme mot et lag midt på tabellen:
"The game was tight and Rovers are a dangerous team. It was a thoroughly good game. We can walk away fairly pleased as we were the dominant team and had the lion's share of possession and efforts."

Dette sier Gus Poyet etter at Leeds nok en gang har hatt 'flaks' og fått med seg tre poeng fra en kamp de på ingen måte dominerte:
"It was not the best game for our supporters but sometimes you have to grind out results.I would have loved to have seen us play better, but we got another clean sheet by being solid at the back."

Dette var Forests tredje 0-0-kamp for sesongen, og det var Leeds fjerde 1-0-seier for sesongen...

So-called Leedsfans, so-called Leedsfans, so-called Leedsfans - We are here....

Jon R

Sv: Spillestil
« Svar #28 på: Oktober 22, 2007, 13:35:59 »
Glimrende tråd med mange konstruktive innspill!   :D

Både Wise & Gus har erfaring fra dette nivået i nær fortid, og jeg har blitt mer og mer overbevist om at den spillestilen og de kampbildene vi har sett til nå, er en konsekvens av en svært så bevisst filosofi og at gutta har forstått hva denne divisjonen dreier seg om. Jeg tror vi skal vokte oss vel for å gå over til en mer ballbesittende spillestil. Bygg videre på det som fungerer idag men behold for guds skyld vinnerresepten. Vi må gjerne få en god ballbehandler inn i laget, men ikke av den typen som sinker spillet og skaper farlige overganger imot, slik feks Robbie Blake gjorde på dårlige dager i fjor. Jeg er i utgansgpunket skeptisk til bruken av Thompson også, fordi en såpass unfit spiller ikke er løpssterk nok for denne divisjonen. Jeg tror vi over tid vil ta fler poeng uten Thompson, enn med Thompson på banen, men det blir en oppgave for midjo å finne ut av utover sesongen.  ;D

Jeg er villig til å svelge svære kameler for å få oss ut av denne fotballens bakgård. Jeg godtar både "rævafotball" og latterliggjøring av måten vi spiller på. På dette nivået er det kun resultatene som teller for meg. Den beste stilen er den som skaffer oss flest poeng. Punktum finale.  :o
« Siste redigering: Oktober 22, 2007, 13:39:54 av Jon R »
Jon R.

flynn

Sv: Spillestil
« Svar #29 på: Oktober 22, 2007, 13:57:14 »
Mange (med meg) reagerer på at Carole brukes på venstre kant og ikke høyre - "alle" mener jo at han er bedre på høyre.

Svaret ligger kanskje i hvem vi har på backene. Carole er kanskje ikke den som bidrar mest hjemover, og Wise velger da heller å bruke han i par med Clapham på venstre enn i par med den mer offensivt orienterte Frazer R på høyre kant, og lar Prutton ta en del av det defensive ansvaret der sammen med FR.

Tror nok du har rett i dette. "Problemet" med å ha en høyrebent venstreving er at han ofte vil drible innover i banen. Dette gjør ifølge Lorimer også Carole litt for ofte, med det resultatet at han mister ballen mens laget forøvrig er på veg fremover. Vi mister i tillegg ballen i mer ugunstig posisjon, sentralt i banen, i stedet for at den går ut til innkast eller mistes ute ved sidelinjen.
Jeg fortsetter sammenligningen med Drillos;
Drillo måtte "slite" med Mini i samme rolle, men fikk ham etterhvert til å slutte med dette drible-innover-tullet. Løsningen der var at om Mini ikke kunne frigjøre seg for løp opp langs siden skulle han slå støttepasning til Bjørnebye, som deretter dunket ballen tversover til en ventende Flo.
Nå er vel ikke Prutton akkurat meislet i Jostein Flo formen, men kanskje kan Kandol være riktig adresse for Claphams lange oppspill?

En ving som konstant skjærer inn i banen kan også være taktisk lurt, men det betinger for det første at han ikke mister den for ofte, og at backen på samme side kommer etter for å utnytte rommet som skapes ute på siden. Der er vi nok ikke idag, da Carole for ofte mister ballen, og da Clapham vel ikke er noen Roberto Carlos akkurat...

flynn