Skrevet av Emne: "Kampen for ytringsfriheten"  (Lest 7538 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Jon R

Re: "Kampen for ytringsfriheten"
« Svar #30 på: Oktober 04, 2006, 04:13:22 »
quote:
Originally posted by ToreLA

Reaksjonene ble jo beklaget gang på gang av de gjeldende myndighetene.



Tenker du på de syriske myndighetene som gav fritt spillerom for mobben når de angrep den norske ambassaden ? Eller Hizbolla-lederen som nøret opp under volden? Stod islamske ledere skolerett for verdenspressen og tok avstand fra de voldelige reaksjonene, slik den norske statsministeren og utenriksministeren beklaget alle de krenkede følelsene? Fra mitt ståsted opplevde jeg det slett ikke slik. [8)]

Jon R.
« Siste redigering: Oktober 04, 2006, 04:16:15 av Jon R »
Jon R.

ToreLA

Re: "Kampen for ytringsfriheten"
« Svar #31 på: Oktober 04, 2006, 04:50:57 »
quote:
Originally posted by h.b

Vi har absolutt ingenting å beklage. Den Norske regjering burde vært tause og heller sagt at ytringsfriheten er ytringsfrihet. Absolutt ingenting å beklage bortsett fra at de ikke har kasta Mullah Krekar og likesinnede ut av landet



Jeg mener blasfemi er noe man bør kunne beklage. At Støre skulle gjøre det, kan man jo vurdere om var riktig, men at Selbekk gjorde det var både rett og rimelig. At ikke muslimske ledere stod like skolerett, som du sier Jon, kan vi ikke gjøre noe med.




----------------------
www.thelist.no
www.myspace.com/thelistsandnes
« Siste redigering: Oktober 04, 2006, 04:51:23 av ToreLA »


h.b

  • Gjest
Re: "Kampen for ytringsfriheten"
« Svar #32 på: Oktober 04, 2006, 04:58:59 »
Så entegning av muhammed er blasfemi.Hvis ikke muslimer kan se på enkelte ting som humor, så er det deres problem. Ikke vårt



ToreLA

Re: "Kampen for ytringsfriheten"
« Svar #33 på: Oktober 04, 2006, 05:04:47 »
Du kan sikkert si mye om disse karikaturene, men å fremstille Muhammed som en selvmordsbomber er ikke særlig morsomt. Dessuten kan ikke hver og en sette egne grenser for hva som er blasfemi og ikke.




----------------------
www.thelist.no
www.myspace.com/thelistsandnes


h.b

  • Gjest
Re: "Kampen for ytringsfriheten"
« Svar #34 på: Oktober 04, 2006, 05:08:42 »
Så da skal man egentlig aldri si noe om noen verdens ting. For Manu fans så er Manu en religion. Skal vi da ikke snakke nedlatende med humor om den klubben.




h.b

  • Gjest
Re: "Kampen for ytringsfriheten"
« Svar #35 på: Oktober 04, 2006, 05:12:23 »
Jeg kjøper ikke den faktisk.Det er deres problemer som gjør at de ikke kan fleipes med. Det er ytterligående muslimer som bruker absolutt altde kan for å angripe vesten. Tegningene ga de bare en grunn til denne hetsen.De andre turte ikke å ikke følge dem . Ellers hadde de blitt drept.Skal vi da angripe tyrkias ambasade fordi tyrkere snakker om norske jenter som horer.det må da være nedverdigende for jentene å høre slikt


« Siste redigering: Oktober 04, 2006, 05:12:59 av h.b »

R - R

Re: "Kampen for ytringsfriheten"
« Svar #36 på: Oktober 04, 2006, 05:26:57 »
Ytringsfridom er vel og bra, og den støttar eg fullt ut. Med dette sagt, så er det langt i frå alt som er naudsynt å trykke. Karikaturane blei ikkje trykt for å skape debatt, men berre på pur f***skap. Selbekk og resten av kristenfundamentalistane hadde eit mål for auge - irritere muslimar.



- Rune

1. omgang: Southampton 3 Leeds 0
2. omgang: Southampton 3 Leeds 4
[:D]

Job Done Preston, *******
- Rune

h.b

  • Gjest
Re: "Kampen for ytringsfriheten"
« Svar #37 på: Oktober 04, 2006, 05:29:13 »
Da synes jeg at vi skal gå til krig mot Saudi Arabia. Tv kanalen Al jasera irriterer meg grenseløst. Samtidig går vi og brenner alle lands ambasader som har en eller annen tv kanal/avis som snakker nedlatende om vesten



Jon R

Re: "Kampen for ytringsfriheten"
« Svar #38 på: Oktober 04, 2006, 05:30:58 »
Det er og bør være vesensforskjell på religionskritikk og blasfemi. Jeg mener at magazinets oppslag er godt innenfor hva som bør kunne kalles konstruktiv islamkritikk. Jyllandspostens redaktør, som bestilte og først trykket tegningene, bedyrer at intensjonen ikke var å håne den Hellige Profeten, men å skape debatt rundt islams posisjon i det danske og eropeiske samfunnet, med utgangspunkt i hva slags bilde 12 kunstnere har dannet seg av Profeten. Trolig lite skjønnsomt, men reaksjonene som fulgte var uansett helt ut av proporsjon. Magazinets oppfølgende kan jeg vanskelig se at er blasfemisk, i den forstand at man håner og tråkker på islam som religion, ved å trykke en høyst relevant faksimile for å illustrere en tekst. Ã… gjør religion til et stadig mer offentlig og politisk anliggende er uansett en farlig tendens i tiden og noe som bør motarbeides, ikke ved hjelp av vold, men ved ytringer. Målet må ikke være å ramme alle utøvere av en religion, men de mest ekstreme utøverne av den, de som ikke respekterer andre menneskers behov for frihet til å tenke selv.

Her er forøvrig saken, slik den presentert av Dagbladet rett etter at famøse tegningene gikk i trykken, og før de virkelige opptøyene startet. [8)]

http://www.dagbladet.no/kultur/2006/01/10/454375.html

Jon R.
« Siste redigering: Oktober 04, 2006, 05:41:08 av Jon R »
Jon R.

Jon R

Re: "Kampen for ytringsfriheten"
« Svar #39 på: Oktober 04, 2006, 06:07:45 »
quote:
Originally posted by R - R

Ytringsfridom er vel og bra, og den støttar eg fullt ut. Med dette sagt, så er det langt i frå alt som er naudsynt å trykke. Karikaturane blei ikkje trykt for å skape debatt, men berre på pur f***skap. Selbekk og resten av kristenfundamentalistane hadde eit mål for auge - irritere muslimar.-


Poenget er at avisen hadde en sak, og den saken er viktig for alle som ønsker å leve i et demokrati, ikke bare for ekstremt kristne redaktører i ei lita norsk avis. Dersom reportasjen hadde vært vinklet mot "overtro" og "vantro" og remført i en spottende tone, hadde saken vært ganske annerledes. Eventuelle skjulte motiver og agendaer kan vi bare spekulere i. [8)]

Så lenge fremtredende norske muslimer offentlig går ut og benekter fenomenet " islamske selvmordsbombere" og terror i Islams navn, er feks en karikatur av Profeten med en bombe i "lua" en form for satire som dessverre kan være tvingende nødvendig som forløper til en mer konstruktiv debatt, etter at de første (volds)bølgene har lagt seg.

Jon R.
« Siste redigering: Oktober 04, 2006, 06:17:58 av Jon R »
Jon R.