Skrevet av Emne: Ny bok om Leeds og Clough  (Lest 5743 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

TrJ

Ny bok om Leeds og Clough
« på: Desember 18, 2007, 09:16:12 »

Esten O. Sæther anmelder "Fordømte Leeds" i Dagbladet:
http://www.dagbladet.no/sport/2007/12/18/521558.html

Jeg har ikke lest boka, men har lyst til å lese om de berømte 44 dagene.
Noen som har kjennskap til forfatteren, David Peace?

Ser også at det skal lages film.. Det kan jo bli interessant. :)

/Terje
/Terje


"When I finish with football, I will be able to say 'I played for Leeds'. No one will ask me which division I was in, they will just know it was the biggest club I have played for."
- Rodostin Kishishev.

Dennis

Sv: Ny bok om Leeds og Clough
« Svar #1 på: Desember 18, 2007, 09:30:21 »
Har lyst til å lese denne boka, men jeg lurer på om det er noen vits. Boka er tydeligvis mer oppdiktning og kreativ frihet fra forfatterens side, enn det er sannhet. At Cloughs dager i Leeds var kontroversielle, er foruten tvil, men det virker på meg som om han i denne boka er framstilt veldig på kanten av den personen han virkelig var.

Både kona og sønnen Nigel har gått hardt ut mot boka og mener den feiltolker Brian Clough fullstendig.

Er det noen som har lest den og kan anbefale den eller advare mot den?
Marching on together!

AllWhiteTøyen

Sv: Ny bok om Leeds og Clough
« Svar #2 på: Desember 18, 2007, 09:43:45 »
Jeg har lest boka, og syntes den var bra. Det er litt vanskelig å skille mellom facts & fiction, så jeg valgte å lese den som en ren skjønnlitterær bok. Mye av det som er skrevet i boka er godt dokumentert andre steder også. Bl.a. at Clough ikke akkurat ble tatt imot med åpne armer av store deler av spillergruppa når han kom til Leeds.
Boka er todelt, hvor annenhvert kapittel dreier seg om de 44 dagene i Leeds (skrevet nærmest i dagbok form), mens andre halvdelen er tilbakeblikk på tida som manager i Derby.
Jeg vil absolutt anbefale boka, ikke minst som et intressant dokument over 70-tallets fotballengland.
 

Erik_

Sv: Ny bok om Leeds og Clough
« Svar #3 på: Desember 18, 2007, 11:14:40 »
Anbefales. Veldig god bok.

Runar

Sv: Ny bok om Leeds og Clough
« Svar #4 på: Desember 18, 2007, 11:28:07 »
Løp å¨kjøp
 

KeyserSoze

Sv: Ny bok om Leeds og Clough
« Svar #5 på: Desember 18, 2007, 12:25:49 »
Jeg har ikke lest boka, men spennende om det kommer en film. Det kan jo bidra til å skape litt ekstra blest om klubben.
 

Torgeir

Sv: Ny bok om Leeds og Clough
« Svar #6 på: Desember 18, 2007, 14:48:27 »
Får boka til jul....skal lese den med "åpne" øyne. ;) ;) ;) ;)
"I`m hard but fair-like Leeds United"

"We will be back"

Torgeir


JonK

Sv: Ny bok om Leeds og Clough
« Svar #7 på: Desember 18, 2007, 15:50:23 »
Jeg synes at boka er ok +! Det gir et vist innblikk i livet i Leeds United etter Don.

Og det er ingen dum prioritering å lese den i romjulen:)

JK
 

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28892
  • Total likes: 2636
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Ny bok om Leeds og Clough
« Svar #8 på: Desember 18, 2007, 15:58:30 »

Esten O. Sæther anmelder "Fordømte Leeds" i Dagbladet:
http://www.dagbladet.no/sport/2007/12/18/521558.html

Tja... Er dette en anmeldelse eller er det et forsøk på å beskrive norsk fotballhverdag anno 2007.  Eller er det et sammensurium som hverken er fugl eller fisk...






...og skal man lese boken må man altså være bevisst at det ikke er fakta man leser, men en forsøksvis tolking av hvordan det kan ha vært.  Og annenhvert kapittel handler altså om Derby.

Jeg vet om langt flere Leedsfakta-bøker som jeg heller ville ha prioritert...

« Siste redigering: Desember 18, 2007, 16:06:47 av Asbjørn »
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

GeirO

Sv: Ny bok om Leeds og Clough
« Svar #9 på: Desember 18, 2007, 16:47:44 »
Trodde det var enda en ny bok om dette emnet. Jeg fikk boka i oktober......begynner å bli gammal nå.
MOT

Cebhin

Sv: Ny bok om Leeds og Clough
« Svar #10 på: Desember 18, 2007, 16:58:07 »
Boken er meget bra synes jeg.. Fikk den også selv i Oktober.. Er dette en norsk oversettelse av hele boken?? Tror jeg fortsatt vil anbefale å lese den på orginalspråket..

Når det gjelder David Peace har han skrevet noen meget bra bøker..
- Tokyo Year Zero, som handler om Japan(Tokyo) i etterkrigstiden.. En veldig veldig mørk bok...
- Nineteen Seventy Four, Yorkshire setting.. Krimjournalist i Evening post.. Barnedrap osv... meget bra bok dette også:)

Alle tre bøker (disse to pluss The Damned United,som den heter, er goood romjulslesing)


Masinga

Sv: Ny bok om Leeds og Clough
« Svar #11 på: Desember 18, 2007, 17:23:16 »
Trodde det var enda en ny bok om dette emnet. Jeg fikk boka i oktober......begynner å bli gammal nå.
En god bok bli aldri for gammel. Denne er visst en klassiker allerede. Fra uoffisielt hold har jeg hørt at Esten Sæther mener boka er noe av det beste han har lest. Da har vi noe å se frem til i jula.
Masinga, medl.nr. 1250

arne armoen

Sv: Ny bok om Leeds og Clough
« Svar #12 på: Desember 19, 2007, 13:02:28 »
Boka er obligatorisk for alle Leedsfans!! Den er utrulig fengende og det er vanskelig å legge fra seg når du først har begynt å lese i den. Anbefales på det sterkeste!!
D e itjnå som kjæm tå sæ sjøl!!

Sheridan

Sv: Ny bok om Leeds og Clough
« Svar #13 på: Desember 19, 2007, 19:21:22 »
Er den såååå bra altså?  :o

Karl Hot Shot

Sv: Ny bok om Leeds og Clough
« Svar #14 på: Desember 20, 2007, 10:37:58 »
Jeg må innrømme at romanen var svært velskrevet. At enkefru Clough og sønnen Nigel ikke liker fremstillingen av Brian Cloughs gjøren og laden, kommer ikke akkurat som noen stor bombe. Det kan vel tvert imot tyde på at David Peace har truffet temmelig godt i spekulasjonene rundt Cloughies tanker rundt det 44 dager lange oppholdet i West Yorkshire. Det er ganske mange av oss som har tenkt lignende tanker som Peace angående hvorfor det hele skar seg så fullstendig i august og september 1974.
 

marve

Sv: Ny bok om Leeds og Clough
« Svar #15 på: Desember 31, 2007, 17:13:57 »
Fikk boka til jul og har lest den ,meget bra synes jeg .
 løp å kjøp !!! ;D
Men er litt bekymret for leeds sitt rykte hvis de skal lages film av boka ,ikke mye positivt egentlig det som kommer fram om våre gamle helter .Men hva som er sant og ikke vites jo ikke .
« Siste redigering: Desember 31, 2007, 17:18:59 av marve »
 

Tom S

Sv: Ny bok om Leeds og Clough
« Svar #16 på: Desember 31, 2007, 17:44:34 »
Det var vel mykje sneiping og drinking tykte eg. Det kan da umulig ha florert såpass med alkohol og nikotin i desse miljøa?
Ellers var boka god og artig lesning.

Tenk om Cloughie hadde fortsatt i Leeds?
Hadde det vert Leeds United og ikkje Nottingham som kunne heva europacup pokalen to ganger?

COME ON LEEDS !!

marve

Sv: Ny bok om Leeds og Clough
« Svar #17 på: Desember 31, 2007, 17:57:39 »
Det var vel mykje sneiping og drinking tykte eg. Det kan da umulig ha florert såpass med alkohol og nikotin i desse miljøa?
Ellers var boka god og artig lesning.

Tenk om Cloughie hadde fortsatt i Leeds?
Hadde det vert Leeds United og ikkje Nottingham som kunne heva europacup pokalen to ganger?


Sitter og irriterer meg over akkurat det samme etter å ha lest boka ,cloughie skulle fått med peter taylor til leeds da tror jeg historien fort kunne sett annerledes ut .
 

Fygle

Sv: Ny bok om Leeds og Clough
« Svar #18 på: Desember 31, 2007, 18:47:09 »
Usedvanlig velskrevet bok, som jeg ikke klarte å legge fra meg før den var ferdiglest. Sitter fremdeles igjen med spørsmålet: Hvorfor i h..vete gikk Clough til Leeds (bortsett fra for pengene da..)?

Løp og kjøp!!!
Howard Wilkinson "I am a firm believer that if you score one goal the other team have to score two to win."

Tom S

Sv: Ny bok om Leeds og Clough
« Svar #19 på: Desember 31, 2007, 20:58:29 »
Ja, og hvorfor i h.... ville vi ha han til Leeds?
Det kunne jo i praksis ikkje fungere.

Usedvanlig velskrevet bok, som jeg ikke klarte å legge fra meg før den var ferdiglest. Sitter fremdeles igjen med spørsmålet: Hvorfor i h..vete gikk Clough til Leeds (bortsett fra for pengene da..)?

Løp og kjøp!!!
COME ON LEEDS !!

lidsjunaited

Sv: Ny bok om Leeds og Clough
« Svar #20 på: Januar 01, 2008, 01:18:35 »
Er den skrevet på norsk eller engelsk?

arne armoen

Sv: Ny bok om Leeds og Clough
« Svar #21 på: Januar 01, 2008, 02:22:32 »
Er den skrevet på norsk eller engelsk?
Den er på norsk ja !
D e itjnå som kjæm tå sæ sjøl!!

Thomas

Sv: Ny bok om Leeds og Clough
« Svar #22 på: Januar 05, 2008, 14:17:41 »
Arne Scheie på tett på nett i VG fikk spørsmål om "den beste boka du har lest i det siste".

Han svarer: Jeg får ta den siste. Fantastisk god. "Fordømte Leeds". The Times sa det var den beste idrettsroman skrevet noen sinne, så da er vel noen enige med meg. For øvrig lektyren min i Hoppuka dette året.

Arne Ball er vel Man U-supporter ? :)

sveifors

Sv: Ny bok om Leeds og Clough
« Svar #23 på: Februar 06, 2008, 10:04:54 »

For dere som har lest boka eller skal lese den:

Leeds United legend wins apology from author




By
FOOTBALL legend Johnny Giles chalked up countless victories as part of the unstoppable Leeds United side of the Sixties and Seventies.

Now he is celebrating again after settling a High Court legal dispute over an acclaimed novel chronicling the late Brian Clough's 44 day reign as Leeds manager.

The Damned Utd's writer, Yorkshire-born David Peace, and its publisher, Faber & Faber, have apologised for the way Giles was portrayed in the book, it was revealed today.


Faber & Faber has in addition agreed that a number of the references which angered the Irishman will be taken out of future editions.

Leeds-based law firm Ford & Warren, which represented Giles in the libel action, said a "substantial" payment had also been made to cover damages and costs.

Giles claimed the book wrongly painted him as a key figure in Clough's sacking by Leeds in 1974.

Speaking today about the settlement of the case, the 67-year-old former midfielder said: "I resented bitterly any suggestion that I played a part in his downfall.

"I am relieved this has now been recognised."

Published in 2006, The Damned Utd's dramatised account of Clough's stay at Leeds was
hailed by one reviewer as "probably the best novel ever written about sport".

Work is currently under way on a movie version, with Michael Sheen - who played Tony Blair in The Queen - lined up to fill the role of the man who became known as 'Ol Big 'Ead.

It is thought the legal ructions over the book mean the film will not include a Giles character.

A spokeswoman for Faber & Faber declined to comment on the case.

Clough was a shock choice to take over at United from the great Don Revie, who is believed to have recommended Giles to the club's board as his ideal successor.

He endured disappointing results during his time in charge - but lingering dressing room unhappiness at his appointment is widely assumed to have been the real reason he got the bullet.

Giles played more than 500 games for Leeds between 1963 and 1975. He is now a respected football pundit.

referat slutt

Sveifors

Always look on the LEEDS side of life

JanPSyse

Sv: Ny bok om Leeds og Clough
« Svar #24 på: Februar 06, 2008, 17:05:26 »
Suveren bok!
Nostalgisk som bare det.
"It's a tremendous honour, I think I'll go have a banana..." -Gordon Strachan-

Promotion 2010

Sv: Ny bok om Leeds og Clough
« Svar #25 på: Februar 25, 2015, 22:04:28 »
Noen som har lest boken?

Fikk den med seg denne historien: Da Clough solgte Lee Chapman til Leeds i 1990!   ;D

@MartinMarty1974: Leeds United manager Howard Wilkinson snaps up Striker Lee Chapman from Notts Forest in 1990. http://t.co/d7newbfBGg

Ho ho ho!   ;)
Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973