Var vel sesongen 07/08 vi hadde Red Kite på trøya med en rød ørn...krise altså
Det var dette jeg lurte på, om vi hadde hatt noe rødt på drakta tidligere. Da ber jeg alle ta en titt på draktene til RB Leipzig og Red Bull Salzburg. F.eks de hvite draktene. Reklamen er rød/gul og dominerende stor. Men jeg vet ikke hvordan Leeds-drakta blir.
En ting til. Disse to RB-klubbene har måttet bytte logo og arena navn for å få tilført midler til å konkurrere blant de store. Jeg har liten tro på at RB vil spytte masse penger i Leeds på sikt uten å bli eksponert tilsvarende.
Fansen kan ikke forvente at klubben skal bli tilført masse penger og samtidig holde RB utenfor styret, ikke endre identitet, o.l , hvis man tenker langsiktig. Ingen vil bruke masse penger i en klubb uten å få inflytelse .
Det kan jo hende at draktreklamen og en liten investering nå er gjort for at Leeds-fansen skal bli vant til den røde logoen i noen år , og deretter øke investeringen og eksponeringen når motviljen ikke er så stor lenger. Hvis Leeds etablerer seg i PL med hjelp av RBs penger, og Leeds-fansen synes RB er helt ok, så vil kanskje neste steg bli et nytt arena-navn uten store protester?
Her kommer nok kampen til å stå. De kommer nok til å kjøpe seg opp, så vidt jeg vet er RB først og fremst langsiktig
eier av sportsklubber, og ikke en kortsiktig
investor som går inn og ut med formål å tjene penger på selve transaksjonen.
Fra ståstedet til fansen, så tror jeg ikke motstanden til endring er det sentrale, der tåler vi nok mye. Det er når historien blir visket ut eller pisset på at piggene kommer ut. Tror det handler mye om hvordan man gjør det, om det er evolusjon eller revolusjon. Logoen på skjorta bryr i alle fall jeg meg lite om. Vi har hatt alt fra betting og cider til den lokale fornøyelsesparken uten at det gjør så mye fra eller til. Jeg kunne til og med levd med en «RB» foran eller bak stadionnavnet så lenge det heter Elland Road. Det er når klubben først og fremst blir en avdeling i et massivt konsern og koblingen til fansen blir mindre verdt enn markedsføringsverdien, at pengens får en kraftig bismak for min del. Man ønsker jo gjerne at utviklingen av klubben skal være et mål i seg selv (fordi det er i den en ev. økonomisk gevinst ligger), og ikke kun et middel for å selge energidrikk eller hvitvaske blodpenger.
Jeg forholder meg åpen, positiv, men avventende. Satser på at dette «kulturvernet» gjennom lovgivning kommer på plass, det er nok hyperkapitalisme som det er.