Skrevet av Emne: Resultatmessig er vi på nivå med Armenia, Malta, osv  (Lest 1070 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Promotion 2010

Resultatmessig er vi på nivå med Armenia, Malta, osv
« på: Oktober 16, 2008, 23:33:45 »
http://fotball.aftenposten.no/landslaget/article120339.ece

Debatten om Norge går en tapsgang gjennom landet. VGs lesere sammenligner oss med nasjoner som Malta, Armenia og Kypros.

Hvis vi ser på klubblagene, så er vi nok ikke så mye bedre enn lag fra disse landene. Hvordan mener man at en landslagstrener kan lage gull ut av den haugen med gråstein han har forran seg?

Hjemme er fotballen i klubbene stort sett elendig og ute mangler vi profilene bortsett fra kjempen Carew, som egentlig er litt for tung....
Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

Sleivind

Sv: Resultatmessig er vi på nivå med Armenia, Malta, osv
« Svar #1 på: Oktober 17, 2008, 00:29:05 »
Gråstein og gråstein. Synes landslaget ser bedre ut nå enn det har gjort på flere år! Og når det gjelder profilene ute, så virker det som om de er på vei tilbake igjen de og. Tarik har vært målkåt i Herenveen, Grindheim har absolutt blitt en bedre spiller i Nederland og er fast inventar på Herenveen. Både Helstad og Strømstad gjør det bra i Le Mans, til og med Braaten har begynt å spille fast på laget som ligger som nummer 2 på tabellen i Frankrike. Vi har Riise i Roma, Carew i Villa, Gamsten i Blackburn og Hangeland i Fulham.

I tillegg så har vi spennende spillere i Tippeligaen som f.eks Reginiussen, Forren, Huseklepp og Tettey. Også kommer vi ikke utenom Skjelbreid, som garantert kommer til å spille i en større og bedre liga om noen år!

Så jeg synes ikke det ser mørkt ut, og jeg mener bestemt at Norge er bedre enn lag som Armenia og Kypros. Vi kan heller ikke glemme at Norge har en av de beste bortestatistikkene i Europa! Hadde Norge bare vært bedre på hjemmebane!

Men jeg begynner å bli lei Hareide nå! Altfor dårlig til å vrake spillere som underpresterer (Gamsten), bruker spillere som er totalt ute av form (Andresen), vingling i forhold til spillestil, osv osv. Der jeg mener han svikter mest er under kampene, f.eks, hvorfor i alle dager tok Riise alle dødballene mot Nederland, når ALLE dødballene han slo var dårlige? Grindheim tok en corner og den ble det nesten scoring av. Hvorfor er Hareide alltid treig med å bytte ut spillere som spiller elendig, eller er slitne?

berlin

Sv: Resultatmessig er vi på nivå med Armenia, Malta, osv
« Svar #2 på: Oktober 17, 2008, 08:48:25 »
Er enig med begge talere, bortsett fra at vi er bedre enn gråstein, men det var nok ikke bokstavelig ment.

Vi har noe på gang, en ny generasjon, så og si, og tiden vil vise om de klarer å slå fra seg.

Det er et faktum at de seneste 10 årene, så er det mange nye nasjoner, mest fra Øst-Europa, som har eksportert spillere til vest-europeiske ligaer. Så det er mange nasjoner som på papiret er omtrent like sterke som Norge. Gruppen vi spiller i er helt åpen mhp andreplassen, så toget er ikke gått. Alle de 4 landene kan ta den, men det kan bli en svak 2.plass. Ã… komme til VM kan bli særdeles vanskelig.

Synes ellers det er synd at media skal bestemme når tiden er inne for å skifte manager, det gjelder klubb såvel som landslag. Supporterne lar seg rive med i håpet om at et managerskifte skal gjøre susen, men så enkelt er det ikke.

Synes det er riktig det bildet som spillerne viser til, nemlig at de 3 kval.kampene slett ikke har vært værst spillemessig. Noe mangler, men det er fremgang å spore. Som Sleivind påpeker, det er mange spillere som banker på døren. Vi er ingen tradisjonell toppnasjon, og synes det er dustete at pressen og supporterne oppfører seg som om vi var/er det. Har vi noen garanti for at f.eks en Trond Sollied ville gjort det bedre?

brenaldo

Sv: Resultatmessig er vi på nivå med Armenia, Malta, osv
« Svar #3 på: Oktober 17, 2008, 09:53:57 »
To kamper uten Martin Andresen har vært bra, ingen grunn til at han bør komme tilbake 8)
Medlem nr. 850

Dennis

Sv: Resultatmessig er vi på nivå med Armenia, Malta, osv
« Svar #4 på: Oktober 17, 2008, 17:55:21 »
At norsk liga er på samme nivå som Kypros, Armenia og Malta har neppe særlig hold i virkeligheten, kanskje med unntak av Anorthosis. Kypriotene, som er trent av Temuri Ketsbaia, har vist noen gode resultater i Europa i år, blant annet ved å slå ut Olympiakos.

Nå skal jeg for det første ikke prøve å forsvare landslaget særlig, for jeg er like irritert og oppgitt over både spillet og ikke minst Ã…ge Hareides vingling i både formasjon, displin og spilleruttak som enhver annen. Men det ser klart ut til at landslagsnivå jevnt over er langt tettere i Europa nå, enn det har vært tidligere. Vi så nå at Sveits slo Hellas som hadde innledet med tre strake seiere, på bortebane, mens de kampen før selv gikk på en hjemmesmell mot selveste Luxembourg. I forrige kvalifisering var det blant andre Nord-Irland som stod for bombene, med seirere med Sverige og Spania. Sist spilte Portugal uavgjort hjemme mot lille Albania, mens Nederland slet seg til seier i Skopje, mot Makedonia. Ikke gå i den fellen og tro at det kun er Norge som presterer merkelige resultat!

De to siste kampene til Norge har tross alt vært en stor opptur rent spillemessig. Jeg syns i det minste at vi var et halvt hakk vassere enn motstanderen, både mot svært hjemmesterke Skottland og mot stormakten Nederland. Dessverre ødelegger både manglende guts til å satse offensivt og ikke minst effektiviteten, som er så enormt viktig! Hadde vi slått Skottland borte, som vi kanskje hadde fortjent og tatt et velfortjent poeng mot et elendig Nederland hjemme, så hadde det sett totalt annerledes ut.

På den andre siden er det kun resultat som teller, spesielt i en så kort "liga" som en kvalifisering er. Ã…ge Hareide uttaler seg til VG i dag om at han synes det norske folk gir for lite ros med tanke på jobben som ligger bak det å kunne sende elleve spillere utpå banen med flagget på brystet. Det er helt sikkert en stor jobb, med mye reising, men det er totalt håpløst å påstå at folk skal sitte med lua i hånda og se bli ydmyket i treningskamp på treningskamp for så å klore til seg poeng mot Island på Ullevaal og være fornøyd fordi det sikkert "ligger en stor jobb bak". Folket krever resultater og sånn må det nødvendigvis være.

Som sagt synes jeg spillet har vært langt mer oppløftende i de siste to kampene. Keeper, forsvar og midtbane har spilt bra, det samme med Carew, men det siste lille er totalt fraværende. Carew er en talentløs avslutter, men han får heller liten støtte fra medspillere inne i boksen. Se til Aston Villa, Ã…ge! Der brukes han på en helt annen måte i oppspillsfasen.

Som det nevnes har Christian Grindheim vokst stort på de få månedene i Nederland og han er nødt til å beholde plassen på midtbanen. I tillegg synes jeg Fredrik Winsnes var veldig god i begge kamper, mens både Strømstad og Hauger gjorde gode innsatser også. Gamst'n hadde et godt innhopp i Skottland, mens han mot Nederland var ganske usynlig offensivt. Valget av utrente Bjørn Helge Riise er derimot for meg symbolet på hvordan Ã…ge Hareide til tider går seg blind i såkalte "favorittspillere". Han brukte vel to år på å få ut Magne Hoseth som kamp på kamp ikke presterte i landslaget, det samme synes jeg har vært fremtredende både på keeperplass (som endelig er løst) og ikke minst valget med å bygge laget rundt en stillestående og temposvak Martin Andresen, som alltid bruker for lang tid med ballen. Om Andresen hentes tilbake når han er skadefri, så bør virkelig noen i NFF ta affære.

Som det også nevnes over, er det mange spennende unge spillere i rekkene bak de utvalgte og med litt mer "stake" (sit: Hareide) så hadde Hareide gitt flere av disse sjansene i treningskampene i vår og sommer. Ciljan Skjelbred er selvskreven, mens Demidov og Tettey er spennende. Det samme gjelder selvsagt Vegard Forren, som på sikt kan være en skikkelig utfordrer til Wæhler\Reginiussen om den ene stopperplassen. I tillegg burde folk som Mounir Hamoud og Trond Olsen få prøvet seg i ubetydelige treningskamper, da de og Bodø\Glimt var i kanonfom. Noe som er totalt merkelig, er hvordan Hareide dumpet Demidov og Skjelbred basert på en dårlig U21-opptreden, mens folk som Gamst og Andresen har fått beholde plassen til tross for jevnt over elendige landslagskamper. Det samme gjelder hvordan Nevland først ble aktuell når han gikk fra toppscorer i en god Nederlandsk klubb, til reserve i Fulham og hvordan media måtte "mase" Tarik inn i troppen. Minner meg veldig om feilprioritering!

Alt i alt tente de to kvalik-kampene et lite lys, men det kan være altfor sent. Vi er avhengig av å vinne det meste selv, mens vi også trenger hjelp fra andre.

 
« Siste redigering: Oktober 17, 2008, 18:05:00 av Mr Kaizer »
Marching on together!