Skrevet av Emne: Fantasy-tråden  (Lest 23382 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Budda

Re: Fantasy-tråden
« Svar #60 på: April 27, 2007, 17:31:56 »
Da er jeg omsider ferdig med A Game of Thrones Mr Kaizer. Har gått ganske treigt da jeg har lest flere bøker samtidig.

Jeg likte boka og synes den var meget spennende til tider. Det jeg ikke likte med den var Daenerys historiene. De var nokså kjedelige og nokså ubetydelig viste det seg. Bortsett fra den siste da selvsagt. Kunne godt ha kuttet noen av de historiene.

Når det er sagt så var resten av boken underholdende. Boken bød hele tiden på overraskende vendinger og handlinger. Jeg gleder med til å lese A Clash of King. Forhåpentligvis så får vi vite hva som skjer nord for muren og kampen tittelen henviser til.

Men den får vente litt for neste bok som står får tur er Children of Húrin. Har lest deler av historien gjennom Unfinished Tales, men ikke hele. Er ikke hver dag man får en ny Tolkien utgivelse!
Endre

Dennis

Re: Fantasy-tråden
« Svar #61 på: April 27, 2007, 17:45:41 »
Nei så sant! :) Har derimot hørt at Christopher har planer om å fortelle videre om hva som skjer med Frodo. Det syns jeg han burde holde seg for god til! Tolkien ville tydeligvis kutte hva vi får vite om Frodo da han går ombord i båten, det syns jeg var en god slutt! Gimli, Legolas, Bilbo og omsider Sam drar jo også dit, skal vi da nøste opp i deres historier også?

Tilbake til SoIaF! Fint at du likte boka! Jeg synes også Dany-historien var kjedelig i starten, men jeg skal love deg de tar seg opp. Det virker som mange historier i de(n) første boka(-ene) er en slags innledning av en karakter, før denne utvikler seg enormt. Jeg var SIKKER på at Eddard var en hovedperson, feks! Danys historie byr faktisk på ganske så groteske skildringer etterhvert, da landene ho er i byr på en ganske annen kultur enn Westeros, som jo er ganske brutal den også :)

Krig er det nok av og det utspiller seg mye North of the Wall og. Jon og Sam drar jo oppover i islandene der og det blir heftig rundt muren etterhvert!

Jeg er i den siste utgitte boka nå, Feast for Crows, og fram til nå har utrolig mye skjedd, og jeg har vært forbanna mange ganger! :P





- Dennis
« Siste redigering: April 27, 2007, 17:49:34 av Mr Kaizer »
Marching on together!

Budda

Re: Fantasy-tråden
« Svar #62 på: April 27, 2007, 18:13:29 »
quote:
Originally posted by Mr Kaizer

Nei så sant! :) Har derimot hørt at Christopher har planer om å fortelle videre om hva som skjer med Frodo. Det syns jeg han burde holde seg for god til! Tolkien ville tydeligvis kutte hva vi får vite om Frodo da han går ombord i båten, det syns jeg var en god slutt! Gimli, Legolas, Bilbo og omsider Sam drar jo også dit, skal vi da nøste opp i deres historier også?

Tilbake til SoIaF! Fint at du likte boka! Jeg synes også Dany-historien var kjedelig i starten, men jeg skal love deg de tar seg opp. Det virker som mange historier i de(n) første boka(-ene) er en slags innledning av en karakter, før denne utvikler seg enormt. Jeg var SIKKER på at Eddard var en hovedperson, feks! Danys historie byr faktisk på ganske så groteske skildringer etterhvert, da landene ho er i byr på en ganske annen kultur enn Westeros, som jo er ganske brutal den også :)

Krig er det nok av og det utspiller seg mye North of the Wall og. Jon og Sam drar jo oppover i islandene der og det blir heftig rundt muren etterhvert!

Jeg er i den siste utgitte boka nå, Feast for Crows, og fram til nå har utrolig mye skjedd, og jeg har vært forbanna mange ganger! :P





- Dennis



Trur Christopher og Tolkien Estate vil være MEGET forsiktig å gi ut slike utgivelser. Trur ikke de vil gi ut noe annet enn J.R.R. sine egne notater. Har aldri hørt om at Tolkien skrev noe om Frodo i Aman så det vil si at Christopher ville finne på det selv. Så jeg trur man kan ta disse ryktene med en klype salt.

Ble litt skuffet at Eddard ble drept. Likte den karakteren. Bra å høre at de neste bøkene er spennende også. Gleder meg å se hva som skjer med Tyrion og Robb og ikke minst Jon!

Endre

Budda

Re: Fantasy-tråden
« Svar #63 på: Mai 10, 2007, 18:13:40 »
Nå er dette vel mer Sci-Fi da men:

Lucas: New Star Wars Films On Tap?

George Lucas revealed to Fox411.com that he's thinking of making two new hourlong live-action Star Wars TV films. "But they won't have members of the Skywalker family as characters," he told the site. "They will be other people of that milieu."

The two extra films will be made for TV and will probably be an hour each, the site reported. Lucas said he doesn't know yet where they might end up.

In the meantime, Lucas is busy producing a fourth Indiana Jones movie and is developing new Star Wars live-action and animated TV shows.  

Gleder meg til dette. Får håpe det blir bra

Endre

lojosang

Re: Fantasy-tråden
« Svar #64 på: Mai 10, 2007, 19:00:24 »
Tja, Star Wars kan vel neppe kalles science fiction. [:)]
Og med tanke på hvor begredelige de tre prequel-filmene var ser jeg helst at han lar det være.

La oss få mer Indiana Jones heller!

Trenge vel for fakerten  ikkje ha nåken signatur heller eg, vel! [:D]
- Leif Olav

Budda

Re: Fantasy-tråden
« Svar #65 på: Mai 10, 2007, 19:24:48 »
quote:
Originally posted by lojosang

Tja, Star Wars kan vel neppe kalles science fiction. [:)]
Og med tanke på hvor begredelige de tre prequel-filmene var ser jeg helst at han lar det være.

La oss få mer Indiana Jones heller!

Trenge vel for fakerten  ikkje ha nåken signatur heller eg, vel! [:D]



Hva vil du kalle de da? Star Wars var vel på å definere begrepet Science Fiction spør du meg. IMDB deler også mitt syn: http://www.imdb.com/Sections/Genres/Sci-Fi/

1 og 2 var dårligere, mens 3 var nokså bra. Ikke nærheten av 4,5,6 selvsagt, men det skal jo litt til
« Siste redigering: Mai 10, 2007, 19:25:42 av Budda »
Endre

Sten

Re: Fantasy-tråden
« Svar #66 på: Mai 10, 2007, 19:33:53 »
Star Wars er vel ikke Science Fiction - det er mer Science Fantasy. En Fantasy historie som utspiller seg i fremtiden. Men det er klart - jo lenger fremover i tid man beveger seg, jo større vil fiksjonen bli, så vantette skott mellom de to sjangrene er det jo ikke...

Sten
Sten

Budda

Re: Fantasy-tråden
« Svar #67 på: Mai 10, 2007, 21:38:37 »
Science fiction often involves one or more of the following elements:

    * A setting in the future or on an alternative time line.
    * A setting in outer space or involving aliens or unknown civilizations.
    * The discovery or application of new scientific principles, such as time travel or psionics, or new technology, such as nanotechnology, faster-than-light travel or robots.
    * Political or social systems different from those of the known present or past.

Exploring the consequences of such differences is the traditional purpose of science fiction, making it a "literature of ideas".[2]

Star Wars har inneholder alle elementene og kan dermed defineres som Science Fiction.
« Siste redigering: Mai 10, 2007, 21:39:25 av Budda »
Endre

lojosang

Re: Fantasy-tråden
« Svar #68 på: Mai 10, 2007, 22:00:10 »
Jeg mente bare at dette er betydelig mer fiction enn science.
Lucas sjøl mener jeg en gang kalte det "Space Opera". En såpeopera i rommet, altså.


Trenge vel for fakerten  ikkje ha nåken signatur heller eg, vel! [:D]
- Leif Olav

Dennis

Re: Fantasy-tråden
« Svar #69 på: Mai 11, 2007, 22:44:38 »
George Lucas vil aldri slutte å melke Star Wars-imperiet sitt!

- Dennis
Marching on together!

lojosang

Re: Fantasy-tråden
« Svar #70 på: Mai 16, 2007, 21:46:59 »
Regner forresten med at de fleste har sett Chad Vader-episodene?
Hvis ikke, her er de. Ã…ttende og siste episode er endelig gitt ut.

http://blamesociety.net/web/chadvader.htm

Trenge vel for fakerten  ikkje ha nåken signatur heller eg, vel! [:D]
« Siste redigering: Mai 16, 2007, 21:54:55 av lojosang »
- Leif Olav

Budda

Re: Fantasy-tråden
« Svar #71 på: Mai 17, 2007, 03:17:27 »
quote:
Originally posted by lojosang

Regner forresten med at de fleste har sett Chad Vader-episodene?
Hvis ikke, her er de. Ã…ttende og siste episode er endelig gitt ut.

http://blamesociety.net/web/chadvader.htm

Trenge vel for fakerten  ikkje ha nåken signatur heller eg, vel! [:D]



Hehe, var ganske morsomt det. Chad Vader the day shift manager [:D]
Endre

Budda

Re: Fantasy-tråden
« Svar #72 på: Juni 22, 2007, 00:49:42 »
Da er jeg i gang med Children of Hurin av Tolkien. Har kommet cirka halvveis og liker boka meget godt. Har lest deler av historien før, men er greit å ha den i fullstendig form. Anbefaler den Dennis hvis du ikke har lest den.
Endre

lojosang

Re: Fantasy-tråden
« Svar #73 på: Juni 22, 2007, 19:10:05 »
Har også kjøpt denne. Er det OK ferielektyre tar jeg den kanskje med på hytta.
Skjønt det er vel mer sannsynlig at det blir noe mer lettfordøyelig.
Har ei Discworld-bok liggende jeg ikke har lest ennå.

Trenge vel for fakerten  ikkje ha nåken signatur heller eg, vel! [:D]
- Leif Olav

Dennis

Re: Fantasy-tråden
« Svar #74 på: Juni 23, 2007, 15:47:20 »
Er nødt til å få lest den, Budda! Er på de siste 20-30 sidene av den til nå siste boka i Song of Ice and Fire-serien. Etter planen skal den neste boka komme på sensommeren\høsten, så da har jeg en regnfull fotballfri sommer på å komme meg igjennom et par andre bøker :)

- Dennis
Marching on together!

lojosang

Re: Fantasy-tråden
« Svar #75 på: Juli 26, 2007, 14:37:05 »
Så er dere ferdige?
Leste den ut søndag kveld. Det ble i meste laget med lesing, men var vel verdt det.
Verdig punktum.

Trenge vel for fakerten  ikkje ha nåken signatur heller eg, vel! [:D]
- Leif Olav

Budda

Re: Fantasy-tråden
« Svar #76 på: Juli 26, 2007, 15:46:42 »
quote:
Originally posted by lojosang

Så er dere ferdige?
Leste den ut søndag kveld. Det ble i meste laget med lesing, men var vel verdt det.
Verdig punktum.

Trenge vel for fakerten  ikkje ha nåken signatur heller eg, vel! [:D]



Er det Harry Potter du snakker om? Hvis det, ja. Spennende bok, men var sikker på at det skulle ende annerledes.
Endre

lojosang

Re: Fantasy-tråden
« Svar #77 på: Juli 26, 2007, 15:53:12 »
Det er Harry Potter jeg taler om, ja.

Trenge vel for fakerten  ikkje ha nåken signatur heller eg, vel! [:D]
- Leif Olav

Budda

Re: Fantasy-tråden
« Svar #78 på: Juli 31, 2007, 06:39:38 »
Er det noen som har lest Earthsea bøkene av Le Guin? Har nettopp sett filmen som var underholdende nok selv om den ikke var så alt for bra. Uansett verdt de 40 kronene jeg betalte for filmen. Lurer på hvordan bøkene er i forhold til filmen.
Endre

Bye

Re: Fantasy-tråden
« Svar #79 på: Juli 31, 2007, 09:37:26 »
quote:
Originally posted by Sten

Star Wars er vel ikke Science Fiction - det er mer Science Fantasy. En Fantasy historie som utspiller seg i fremtiden. Men det er klart - jo lenger fremover i tid man beveger seg, jo større vil fiksjonen bli, så vantette skott mellom de to sjangrene er det jo ikke...

Sten




Øøøh..er det ikke liksom in a galaxy far,far away, for lenge lenge siden? Altså noe som liksom skal ha utspillt seg? Jaja, dette blir pirk.  Jeg beklager.
Trønder i Bergen!

Dennis

Re: Fantasy-tråden
« Svar #80 på: Juli 31, 2007, 15:19:03 »
quote:
Originally posted by Budda

Er det noen som har lest Earthsea bøkene av Le Guin? Har nettopp sett filmen som var underholdende nok selv om den ikke var så alt for bra. Uansett verdt de 40 kronene jeg betalte for filmen. Lurer på hvordan bøkene er i forhold til filmen.



Har også sett filmen, men syns ikke den var det helt store. Har heller ikke lest bøkene. Har du forresten lest Sagaen om Belgarion\The Belgariad av David Eddings? Det er en god serie, til tross for at den ikke er like kompleks som Song of... og Tolkiens bøker om Arda.

- Dennis
Marching on together!

lojosang

Re: Fantasy-tråden
« Svar #81 på: Juli 31, 2007, 16:24:37 »
quote:
Originally posted by Lexmark

quote:
Originally posted by Sten

Star Wars er vel ikke Science Fiction - det er mer Science Fantasy. En Fantasy historie som utspiller seg i fremtiden. Men det er klart - jo lenger fremover i tid man beveger seg, jo større vil fiksjonen bli, så vantette skott mellom de to sjangrene er det jo ikke...

Sten




Øøøh..er det ikke liksom in a galaxy far,far away, for lenge lenge siden? Altså noe som liksom skal ha utspillt seg? Jaja, dette blir pirk.  Jeg beklager.



Ah! Så du fremmer tanken om Star Wars som historisk dokumentar? [:D]

Har heller ikke lest Le Guin. Eller sett filmen. Setter den på Lista mi.

Så at The Golden Compass er filmatisert. Noen som har lest Pullman?

Trenge vel for fakerten  ikkje ha nåken signatur heller eg, vel! [:D]
- Leif Olav

Budda

Re: Fantasy-tråden
« Svar #82 på: Juli 31, 2007, 16:28:12 »
quote:
Originally posted by Mr Kaizer

Har også sett filmen, men syns ikke den var det helt store. Har heller ikke lest bøkene. Har du forresten lest Sagaen om Belgarion\The Belgariad av David Eddings? Det er en god serie, til tross for at den ikke er like kompleks som Song of... og Tolkiens bøker om Arda.

- Dennis



Filmen hadde vel verdens dårligste spesialeffekter, mens ellers grei underholdning. Tenkte kanskje at bøkene var bedre så jeg har bestillt de fra Play. De fire første bøkene er vel på cirka 700 sider så det burde gå ganske kjapt å lese de.

Har ikke lest den serien til Eddings nei. Må prøve å få lest ferdig Song of... bøkene før jeg kan begynne på enda en serie. Det kan vel ta sin tid siden hver enkelt av bøkene hans er på cirka 700? sider [:)]
Endre

Dennis

Re: Fantasy-tråden
« Svar #83 på: Juli 31, 2007, 18:42:33 »
Ja, du vil nok bruke litt tid på dem, Budda, men dersom du blir "bitt" så kan det hende du pløyer dem fort. Introduserte bøkene til en kamerat av meg i fjor sensommer\høst og han var ferdig rundt juletider og fly forbanna på meg som hadde gitt han en serie som ennå ikke var ferdigskrevet! [:)]
Gleder meg veldig til neste utgivelse i den serien. Fantastiske karakterer og skillet mellom det tradisjonelle "godt og ondt" er svært tynn i serien.

- Dennis
Marching on together!

Dennis

Re: Fantasy-tråden
« Svar #84 på: Juli 31, 2007, 18:44:04 »
Lojo: Hadde faktisk Pullmann på lydbok. Tenkte jeg skulle få hørt gjennom boka før filmen kom, men jeg syns starten var så enormt kjedelig at det blei Dimmu Borgir og In Sorte Diaboli i stedet. [:p]

- Dennis
Marching on together!

lojosang

Re: Fantasy-tråden
« Svar #85 på: Juli 31, 2007, 22:40:35 »
Det lover vel ikke bra...
Men mange syns begynnelsen av LotR er fryktelig kjedelig også, så kanskje det tar seg opp etter hvert. [:)]

Trenge vel for fakerten  ikkje ha nåken signatur heller eg, vel! [:D]
- Leif Olav

Dennis

Re: Fantasy-tråden
« Svar #86 på: August 02, 2007, 15:36:43 »
quote:
Originally posted by lojosang

Det lover vel ikke bra...
Men mange syns begynnelsen av LotR er fryktelig kjedelig også, så kanskje det tar seg opp etter hvert. [:)]

Trenge vel for fakerten  ikkje ha nåken signatur heller eg, vel! [:D]





Det har du helt rett i. Boka har jo vunnet fleire priser, så noe positivt må det jo være. Ja, veit mange sliter med første boka av Fellowship. Sjøl syns jeg det er helt nødvendig med et rolig parti, slik at hobbitenes lune lynne blir understreket [:)]

- Dennis
Marching on together!

lojosang

Re: Fantasy-tråden
« Svar #87 på: August 02, 2007, 17:02:50 »
Du får ikke motstand herfra på fortreffeligheten ved LotR. [:)]


Trenge vel for fakerten  ikkje ha nåken signatur heller eg, vel! [:D]
- Leif Olav

Budda

Re: Fantasy-tråden
« Svar #88 på: August 03, 2007, 01:08:09 »
Liker utrolig godt begynnelsen av Fellowship.... Kunne ikke tenkt meg LOTR uten A Long Expected Party, Shadow of the past, Short Cut to Mushrooms osv. Synes det er en naturlig oppbygning til resten av boka.
Endre

Dennis

Re: Fantasy-tråden
« Svar #89 på: August 27, 2007, 17:02:10 »
Har akkurat, i påvente av den neste utgaven av A Song of Ice and Fire, bestilt boka Assassin's Apprentice som er første del av The Farseer Trilogy, skrevet av Robin Hobb. Har noen lest denne trilogien? Får utrolig mye skryt rundt om på nettet! Det finnes forresten tre trilogier av Hobb, skrevet rundt denne verden. Den ene handler om de samme personene, mens den siste er satt i samme verden, med nye karakterer.

EDIT: Ser jo at godeste lojosang har lest det Robin Hobb har skrevet. Kunne du forklart meg hvordan den er lojo? Finnes det noen forfatter de kan sammenlignes med? Tar meg i å lese en fantasy-serie\bok og så bli utrolig skuffa over et element i boka. (Damn you, Tolkien!)

Skal også straks i gang med Den Eldste. Hvordan ligger du forresten ann i Song of Ice and Fire, Budda? Begynt på A Clash of Kings? [:)]
« Siste redigering: August 27, 2007, 17:21:22 av Mr Kaizer »
Marching on together!