Jeg er ambivalent til Red Bulls eventuelle investering i Leeds United.
Det er en verdenskjent merkevare med noe tilnærmet consumer monopoly, som Warren Buffet ville kalt det. Eller kanskje jeg skulle kalt det duopol, da de deler markedet med Monster. Red Bull (og Monster) smaker omtrent likt/like grufullt som sine konkurrenter, men har likevel en tilnærmet unik posisjon i konsumentenes hode - ikke ulikt Coca-Cola, om enn i langt mindre grad.
Uansett, denne aggressive og strategiske markedsføringen har gitt Red Bull en enorm omsetning og markedsposisjon, som kunne gitt Leeds sårt etterlengtet økonomisk drahjelp i den økende kommersialiseringen av fotballen. Dette kunne - på sikt - ikke bare tatt oss tilbake til det hellige land, men også mot toppen av moderne europeisk toppfotball, som vi fikk smake på for drøyt ti år siden.
Så bakdelen(e).
Først og fremst er nyrike klubber ikke bare en driftsmessig katasfrofe som er totalt avhengig av økonomisk doping bare for å holde hodet unna økseblokka, men de blir også gjerne sjelløse, som er i ferd med å bli en klisjè. Jeg kjenner personlig godt voksne fans av Man City og Chelsea, som ikke lenger er spesielt engasjerte, selv om klubbene deres (igjen) er på toppen. Flere føler at sølvtøyet liksom ikke er helt fortjent (les: øk. doping).
Red Bull er vel heller ikke kjent for å ivareta sine klubbers historiske karakter. Nå står Leeds Uniteds historie langt sterkere enn Salzburgs eller New Yorks, men man kan vel bare se for seg opptøyene, dersom Leeds etterhvert spiller med røde skjortser? Vi skal ikke lenger enn til Cardiff...
Og Red Bull Stadium? Jeg vet ærlig talt ikke hva jeg syns. På folkemunne vil det selvsagt fortsette å hete Elland Road, men jeg vil uansett føle at klubben min mister litt av sin sjel ved å ta imot penger mot slikt.
Spørsmålet blir om det er verdt det.