Skrevet av Emne: Hvilket potensiale har egentlig klubben Leeds ?  (Lest 2144 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

flynn

Hvilket potensiale har egentlig klubben Leeds ?
« på: Januar 12, 2011, 08:53:18 »
For å sette ting i enda større perspektiv enn vi pleier;
Leeds er ifølge Wikipedia den 3.største byen i England, og den 30. største i Europa.
Dermed er Leeds etter hva jeg kan se den største byen uten toppserielag i fotball!

Ser man på andre storbyer så har de som regel ikke bare ett, men gjerne to eller flere store fotballklubber, som ofte er toneangivende i hjemlig serie. London er i særklasse hva angår store klubber i samme by, for øyeblikket er det 5 klubber i PL fra London.
Til sammenligning har byen Leeds kun en klubb av betydning, selv om det ikke er langt til nabobyer med konkurrerende lag.

I lys av dette ville det vært naturlig å tenke at Leeds burde være godt etablert blant topp 5-7 i PL, og ha en stadion med kapasitet til 50-60.000 tilskuere, som fyltes til randen hver gang man spilte!

Er det for mye forlangt?
Og, hvis svaret er ja, hvorfor det egentlig?

flynn


jackbauer68

  • Gjest
Sv: Hvilket potensiale har egentlig klubben Leeds ?
« Svar #1 på: Januar 12, 2011, 09:09:59 »
For å sette ting i enda større perspektiv enn vi pleier;
Leeds er ifølge Wikipedia den 3.største byen i England, og den 30. største i Europa.
Dermed er Leeds etter hva jeg kan se den største byen uten toppserielag i fotball!
Ser man på andre storbyer så har de som regel ikke bare ett, men gjerne to eller flere store fotballklubber, som ofte er toneangivende i hjemlig serie. London er i særklasse hva angår store klubber i samme by, for øyeblikket er det 5 klubber i PL fra London.
Til sammenligning har byen Leeds kun en klubb av betydning, selv om det ikke er langt til nabobyer med konkurrerende lag.

I lys av dette ville det vært naturlig å tenke at Leeds burde være godt etablert blant topp 5-7 i PL, og ha en stadion med kapasitet til 50-60.000 tilskuere, som fyltes til randen hver gang man spilte!

Er det for mye forlangt?
Og, hvis svaret er ja, hvorfor det egentlig?

flynn



Berlin 8)

jackbauer68

  • Gjest
Sv: Hvilket potensiale har egentlig klubben Leeds ?
« Svar #2 på: Januar 12, 2011, 09:21:20 »
At potensialet er der er det ingen tvil om,men skal vi nå potensialet må det i alle fall bedre fasiliteter til på stadion.Eg storkoser meg på West Stand hver gang,men menigmann ønsker nå en totalopplevelse for seg og familien på kamp,som Burger King ol.Eg tror det beste for Leeds er å bygge en ny stadion med 60 000 seter,der f eks øvre deler kan være stengt når behovet ikkje er der. Det er jo faktisk genialt i dag at East Upper er stengt slik at stadion nesten ser full ut hver gang.

Når det gjelder byen Leeds og engasjementet rundt klubben,er jo det generelt dårlig.Eg tror det er lettere å få opp engasjementet i byer med flere lag.I Liverpool har eg ennå til gode å å møte på noen som ikkje holder med enten Pool eller Everton,mens eg i Leeds føler det er langt mellom folkene som virkelig bryr seg.Det samme kan sies om Sheffield,eg tror den interne rivaliseringen øker interessen i byene.I Leeds er det Rhinos man konkurrerer mot,og det gir ikkje samme gløden 8)

« Siste redigering: Januar 12, 2011, 09:22:54 av jackbauer68 »

berlin

Sv: Hvilket potensiale har egentlig klubben Leeds ?
« Svar #3 på: Januar 12, 2011, 10:55:38 »
Interessant vinkling, som har vært opp til spredt diskusjon før.
Det er vanskelig å peke på en eller to faktorer som gjør at Leeds United egentlig har en
ganske gjennomsnittlig fanbase, kanskje heller litt svak sett i forhold til populasjon, om man sammenligner seg med f.eks Newcastle. Leeds Rhinos er også nevnt.

Vi ser at det svinger litt i Leeds, faktisk mer enn jeg hadde forventet før sesongstart. Går det dårlig er vi straks nede i rundt 20.000, ellers ligger vi på ca 30.000, men hadde trykket vært der
hadde East Stand Upper vært åpen hele sesongen. Dette trykket er rett og slett ikke der, selv om noe sikkert kan tilskrives at East Stand Upper er det minst attraktive tribuneområdet, helt isolert og ikke stas i det hele tatt.

For en stadion på 50 eller 60.000 ville det nok også svinget ganske voldsomt.
Selv om vi er stolte over fansen vår, må vi nok erkjenne at helt fotballgal, nei det er ikke Leeds regionen. Engelskmenn er dessuten et av de mest koservative og tradisjonsbundne folkeslagene i verden, så veldig økt tilslutning tror jeg bare kommer med suksess (les trofeer, toppen av PL etc)

Hadde Leeds vært i PL i dag, hadde vi fyllt opp stadion, men fremtiden kan være usikker for mange PL-klubber når det gjelder å selge produktet sitt vs andre tilbud folk velger å bruker penger på, altså hvis det blir for dyrt. Kan bikke begge veier, for tradisjon eller å gjennoppta/beholde fotballtradisjoen er også sterk. Det virker som om utgangspunktet til Leeds ligger på ca 17-20.000. Det er f.eks mindre en utgangspunktet Man City har, basert på deres reise nedover i divisjonene på Maine Road.

Jeg vet at mange misliker andre kamptidspunkter enn lørdag kl 15, men de er lojale og vil se Leeds mest mulig.
Jeg kan fortsatt huske samtaler jeg hadde med lokale Leeds-fans gjennom vår siste periode i PL. Flere var nostalgiske ift perioden i 2.divisjon, og mente det var den beste supporter-tiden de hadde hatt, paradoksalt nok.

Jeg tror vi opplever litt av det samme nå. Trass lavere publikumstall, kan atmosfæren være like godt og bedre enn et fullt stadion på en standard PL-kamp. Hvis jeg hadde bodd i England, ville de grommeste kampene for min del vært bortekampene (eks slitsomme reiser). Da er det spesielt kjipt i PL. At enkelte PL-lag knapt spiller på lørdager, svekker nok andelen supportere som tar den lengste reisen for å følge sitt lag på en kveldskamp.


8.500 - 9000 fans på Emirates var visst den største "away contigent" Emirates noensinne har hatt. Hvorfor det? Det må ha noe å gjøre med allokeringen. Dette vet jeg ikke eksakt, noen har nevnt at bortelaget at rett på 5% av kapasiteten. Men jeg vet ikke om det er den fulle og hele sannhet. Jeg vet at politi kan kreve restriksjoner for noen kamper, og ellers så må de områder som bortesupporterne får kunne avgrenses ok sikkerhetsmessig. Vel, det er en digresjon.

Personlig tror jeg Leeds kan fylle stadion om de skulle kjempe om CL-kvalifisering sesong etter sesong, men er vi midt på treet tror jeg vi lett kan se tilskuertall mellom 30 og 40.000 selv med et attraktivt stadion med plass til 50-60.000.

Jeg tror dessuten at mange supportere er nostagiske og tradisjonsbundne rundt fotballopplevelsen, slik at å gjøre stadion til noe mer enn en fotballbane ikke er så attraktivt.
Vi snakker om engelsk fotball, og ikke et badeland eller en fornøyelsespark. En stor del av folket vil ha: fotball, skrike og rope og drikke øl. Den andre delen gjelder barnefamilier og jeg ser jo at klubber her prøver det de kan for å gi de et tilbud. Men jeg vedder på hver liten knert som sitter på famileiområdet, bare sitter og gleder seg til når de kan gå uten foreldrene på fotballkamp.

Personlig er jo så nostalgisk at jeg heller ville valgt å bygge om Elland Road heller enn å bygge nytt stadion, selv om det er dyrere med ombygging. Jeg vet at mange Arsenal og Man City fans er totalt enige, og jeg tror det kan gå enda dårligere med Liverpool om det river fantastiske Anfield Road. Grøss og gru. Chelsea har riktignok en rik onkel, men aldri i verden om de vil flytte fra Stamford Bridge (42.000). Nå er vel ikke det realistisk uansett, tatt i betraktning London og Chelsea området.
« Siste redigering: Januar 12, 2011, 11:53:51 av berlin »

berlin

Sv: Hvilket potensiale har egentlig klubben Leeds ?
« Svar #4 på: Januar 12, 2011, 11:05:55 »
At potensialet er der er det ingen tvil om,men skal vi nå potensialet må det i alle fall bedre fasiliteter til på stadion.Eg storkoser meg på West Stand hver gang,men menigmann ønsker nå en totalopplevelse for seg og familien på kamp,som Burger King ol.Eg tror det beste for Leeds er å bygge en ny stadion med 60 000 seter,der f eks øvre deler kan være stengt når behovet ikkje er der. Det er jo faktisk genialt i dag at East Upper er stengt slik at stadion nesten ser full ut hver gang.

Når det gjelder byen Leeds og engasjementet rundt klubben,er jo det generelt dårlig.Eg tror det er lettere å få opp engasjementet i byer med flere lag.I Liverpool har eg ennå til gode å å møte på noen som ikkje holder med enten Pool eller Everton,mens eg i Leeds føler det er langt mellom folkene som virkelig bryr seg.Det samme kan sies om Sheffield,eg tror den interne rivaliseringen øker interessen i byene.I Leeds er det Rhinos man konkurrerer mot,og det gir ikkje samme gløden 8)



Samme her. Storkoser meg på West Stand, evt. Revie/North Stand.

Derimot tror jeg, som jeg nevner i mitt seperate innlegg, at fasiliteter, som BK, lounger e.l. her begrenset tiltrekningskraft. Arsenal hadde trekt 60.000 uten slike fasiliteter også. God logistikk på foring, drikke og toaletter er jeg enig at det bør være, og her skårer nok ER godt under snittet, men det er 2 x 45 minutter som teller mest, ikke pausen eller pre-match tiden inne på stadion.

Forresten, nok en digresjon, Roots Hall (Southend) hadde en knakende bra pub innenfor portene, helt topp med ordentlige ølglass, vegg-til-vegg teppe etc. Så Southend-Saints, så vi tok en litt lengre pause på puben i stedet for å se hele kampen, hehe. Det hadde vi jo ikke gjort om Leeds hadde spilt.
« Siste redigering: Januar 12, 2011, 11:14:59 av berlin »

SveinArve

Sv: Hvilket potensiale har egentlig klubben Leeds ?
« Svar #5 på: Januar 12, 2011, 11:16:13 »
En kompis av meg sa at når det er PL-kamper på Emirates så får bortesupportere tildelt mye mindre plasser enn det som er i FA-Cupen.
------------------------------
Proud member of LUSCOS

http://www.skarbovikfotball.blogspot.com

berlin

Sv: Hvilket potensiale har egentlig klubben Leeds ?
« Svar #6 på: Januar 12, 2011, 11:24:53 »
En kompis av meg sa at når det er PL-kamper på Emirates så får bortesupportere tildelt mye mindre plasser enn det som er i FA-Cupen.

Ja, det er også mitt inntrykk.
Selvfølgelig må man ta hensyn til sine egne supportere, men det er hevet over enhver tvil at det er positivt for atmosfæren at det en en rimelig stor bortekontigent. Så Asnl-Bolton for noen år tilbake,
og jeg holdt på å sovne. Jeg klarte ikke å lokalisere bortefansen engang (jo, jo, Bolton har et rimelig lavt bunnivå på sin fanbase), enda verre var det at det var stille som i graven på et fullsatt Emirates. Kjedelig, rett og slett. Tok mange fine bilder da, av et flott stadion, arkitektonisk sett. Og, hehe, det så ut som det var en del andre som var ute i samme ærend, tilsvarende en annen turisattraksjon i London, Big Ben, Tower Bridge. Been there, done that liksom.  ;D

flynn

Sv: Hvilket potensiale har egentlig klubben Leeds ?
« Svar #7 på: Januar 12, 2011, 11:43:41 »
For å sette ting i enda større perspektiv enn vi pleier;
Leeds er ifølge Wikipedia den 3.største byen i England, og den 30. største i Europa.
Dermed er Leeds etter hva jeg kan se den største byen uten toppserielag i fotball!
Ser man på andre storbyer så har de som regel ikke bare ett, men gjerne to eller flere store fotballklubber, som ofte er toneangivende i hjemlig serie. London er i særklasse hva angår store klubber i samme by, for øyeblikket er det 5 klubber i PL fra London.
Til sammenligning har byen Leeds kun en klubb av betydning, selv om det ikke er langt til nabobyer med konkurrerende lag.

I lys av dette ville det vært naturlig å tenke at Leeds burde være godt etablert blant topp 5-7 i PL, og ha en stadion med kapasitet til 50-60.000 tilskuere, som fyltes til randen hver gang man spilte!

Er det for mye forlangt?
Og, hvis svaret er ja, hvorfor det egentlig?

flynn



Berlin 8)

ok, jeg glemte visst Berlin...
Snakket med en fyr igår som påsto at Leeds var den største, og når jeg leste gjennom lista over byer overså jeg at Herta Berlin faktisk rykket ned i vår  :-*

Ellers takk for svært fyldig og godt innlegg under!

flynn

berlin

Sv: Hvilket potensiale har egentlig klubben Leeds ?
« Svar #8 på: Januar 12, 2011, 12:31:29 »
Jepp, Hertha Berlin rykket ned.
Men som vi vet, er det Tyskland som har det høyeste tilskuersnittet i Europa. Har ikke kilden
foran meg, men jeg er rimelig sikker på det.

Olympiastadion til Hertha Berlin tar 74.500 tilskuere.
Hertha hadde et snitt på 46.680 i nedrykkssesongen.
I år blir det enda lavere, selv om snittet er godt over 40.000 til nå.

Så ser man på Dortmund, med sine 580.000 innbyggere, så trekker Borussia Dortmund fulle hus hver helg, d.v.s drøye 80.000. Så skal de sies at Ruhr-området teller 7,3 mill innbyggere, og ta så med at Schalke er eneste reelle konkurrent (for tiden), ca 35 km fra Dortmund, da både MSV Duisburg og Vfl Bochum frister tilværelsen i 2.bundesliga, så har de vel en bra mengde mennesker som grunnlag for sin fanbase.

Likevel, imponerende med godt 80.000, og man vet ikke hvor mange flere som ville kommet med økt kapasitet. Himmel og hav!! Forvørig drar Maverick Whites alltid en tur og besøker sin venner i Dormund, og de skryter uhemmet av  klubb og atmosfære. ojsan, veldig off-topic, sorry, pølsefingrene min løp bare over tastaturet..... :-[
« Siste redigering: Januar 12, 2011, 12:38:56 av berlin »

jackbauer68

  • Gjest
Sv: Hvilket potensiale har egentlig klubben Leeds ?
« Svar #9 på: Januar 12, 2011, 12:39:38 »
Jepp, Hertha Berlin rykket ned.
Men som vi vet, er det Tyskland som har det høyeste tilskuersnittet i Europa. Har ikke kilden
foran meg, men jeg er rimelig sikker på det.

Olympiastadion til Hertha Berlin tar 74.500 tilskuere.
Hertha hadde et snitt på 46.680 i nedrykkssesongen.
I år blir det enda lavere, selv om snittet er godt over 40.000 til nå.

Så ser man på Dortmund, med sine 580.000 innbyggere, så trekker Borussia Dortmund fulle hus hver helg, d.v.s drøye 80.000. Så skal de sies at Ruhr-området teller 7,3 mill innbyggere, og ta så med at Schalke er eneste reelle konkurrent (for tiden), ca 35 km fra Dortmund, da både MSV Duisburg og Vfl Bochum frister tilværelsen i 2.bundesliga, så har det vel en bra fanbase.

Likevel, imponerende med godt 80.000, og man vet ikke hvor mange flere som ville kommet med økt kapasitet. Himmel og hav!! Forvørig drar Maverick Whites alltid en tur og besøker sin venner i Dormund, og de skryter uhemmet av  klubb og atmosfære. ojsan, veldig off-topic, sorry, pølsefingrene min løp bare over tastaturet..... :-[

Tilskuersnitt Bundesliga 41 780. Premier League 35 123. La Liga 28 306. Serie A 24 368. Ligue 1 19 566. Eredivisie 18 706.


Championship snitt 17 309. Leeds nr 1 med snitt 26 734, så Derby 26 011. Scunthorpe på bunn med 5701.

Til sammenligning, Serie B snitt 4779. Da står Championship seg godt! 2. Bundesliga 13 442.


Dette ble posted av Asbjørn i går 8)

jackbauer68

  • Gjest
Sv: Hvilket potensiale har egentlig klubben Leeds ?
« Svar #10 på: Januar 12, 2011, 12:40:56 »
Jepp, Hertha Berlin rykket ned.
Men som vi vet, er det Tyskland som har det høyeste tilskuersnittet i Europa. Har ikke kilden
foran meg, men jeg er rimelig sikker på det.

Olympiastadion til Hertha Berlin tar 74.500 tilskuere.
Hertha hadde et snitt på 46.680 i nedrykkssesongen.
I år blir det enda lavere, selv om snittet er godt over 40.000 til nå.

Så ser man på Dortmund, med sine 580.000 innbyggere, så trekker Borussia Dortmund fulle hus hver helg, d.v.s drøye 80.000. Så skal de sies at Ruhr-området teller 7,3 mill innbyggere, og ta så med at Schalke er eneste reelle konkurrent (for tiden), ca 35 km fra Dortmund, da både MSV Duisburg og Vfl Bochum frister tilværelsen i 2.bundesliga, så har det vel en bra fanbase.

Likevel, imponerende med godt 80.000, og man vet ikke hvor mange flere som ville kommet med økt kapasitet. Himmel og hav!! Forvørig drar Maverick Whites alltid en tur og besøker sin venner i Dormund, og de skryter uhemmet av  klubb og atmosfære. ojsan, veldig off-topic, sorry, pølsefingrene min løp bare over tastaturet..... :-[

Tilskuersnitt Bundesliga 41 780. Premier League 35 123. La Liga 28 306. Serie A 24 368. Ligue 1 19 566. Eredivisie 18 706.


Championship snitt 17 309. Leeds nr 1 med snitt 26 734, så Derby 26 011. Scunthorpe på bunn med 5701.

Til sammenligning, Serie B snitt 4779. Da står Championship seg godt! 2. Bundesliga 13 442.


Dette ble posted av Asbjørn i går 8)

Og fordelen til tyske lag er at man har titusenvis av ståplasser på stadion 8)

berlin

Sv: Hvilket potensiale har egentlig klubben Leeds ?
« Svar #11 på: Januar 12, 2011, 12:52:30 »
Jepp, Hertha Berlin rykket ned.
Men som vi vet, er det Tyskland som har det høyeste tilskuersnittet i Europa. Har ikke kilden
foran meg, men jeg er rimelig sikker på det.

Olympiastadion til Hertha Berlin tar 74.500 tilskuere.
Hertha hadde et snitt på 46.680 i nedrykkssesongen.
I år blir det enda lavere, selv om snittet er godt over 40.000 til nå.

Så ser man på Dortmund, med sine 580.000 innbyggere, så trekker Borussia Dortmund fulle hus hver helg, d.v.s drøye 80.000. Så skal de sies at Ruhr-området teller 7,3 mill innbyggere, og ta så med at Schalke er eneste reelle konkurrent (for tiden), ca 35 km fra Dortmund, da både MSV Duisburg og Vfl Bochum frister tilværelsen i 2.bundesliga, så har det vel en bra fanbase.

Likevel, imponerende med godt 80.000, og man vet ikke hvor mange flere som ville kommet med økt kapasitet. Himmel og hav!! Forvørig drar Maverick Whites alltid en tur og besøker sin venner i Dormund, og de skryter uhemmet av  klubb og atmosfære. ojsan, veldig off-topic, sorry, pølsefingrene min løp bare over tastaturet..... :-[

Tilskuersnitt Bundesliga 41 780. Premier League 35 123. La Liga 28 306. Serie A 24 368. Ligue 1 19 566. Eredivisie 18 706.


Championship snitt 17 309. Leeds nr 1 med snitt 26 734, så Derby 26 011. Scunthorpe på bunn med 5701.

Til sammenligning, Serie B snitt 4779. Da står Championship seg godt! 2. Bundesliga 13 442.


Dette ble posted av Asbjørn i går 8)

Og fordelen til tyske lag er at man har titusenvis av ståplasser på stadion 8)

Takk for gode stats, Jack! Jo, Championship står godt, meget godt.
Det er enorm forskjell til League Division 1.

Ja, du har helt rett i at det er mange stadioner med mye ståplasser i Bundesliga.
Av det kan man slutte at det er mange som gir blaffen i komfort-fasiliteter.

Og StandupSitDown kampanjen har nettopp hentet sin målsetning fra Tyskland:
"The aim of our campaign is to get German-style safe-standing areas introduced at UK stadia. It is absurd that the authorities still will not allow us the choice to sit or stand, that is all we are asking for, the choice!"