LUSCOS

LUSCOS Forum => Off-Topic => Topic started by: Leedsfan on August 05, 2011, 17:22:25

Title: Fjordman's kronikk i VG 21. August 2003
Post by: Leedsfan on August 05, 2011, 17:22:25
QuoteDebatten omkring integrering av muslimske innvandrere går høyt i ei rekke vestlige land, Norge inkludert. En del muslimer hevder at islam blir urettferdig behandlet, og utsatt for mye mer kritikk enn andre religioner.

Islamofobi er blitt det nye trendordet. Går man påstanden etter i sømmene, er det imidlertid vanskelig å se at den stemmer med virkeligheten. Flere kommentatorer har påpekt at mens man i dag kan si omtrent hva som helst om kristendommen, er det mye mer problematisk å komme med sensitive uttalelser om islam, selv i Vesten.

Framtredende muslimske dissidenter som Ibn Warraq, en av stifterne av Internasjonalt samfunn for islamsk sekularisering (ISIS), må skrive sine bøker under psevdonym for å unngå Salman Rushdies skjebne. I land som Pakistan er det fremdeles dødsstraff for blasfemi mot Profeten og islam. Kristendommen og Bibelen har vært utsatt for til dels massiv kritikk gjennom meget lang tid.

Kristne land har i dag stor grad av religionsfrihet og demokrati. Muslimske stater kommer dårlig ut i begge kategorier. Det er nærliggende å se en sammenheng her. Konklusjonen må da bli at islam er blitt utsatt for mye mindre kritikk enn en del andre religioner. Kanskje for lite. En eventuell islamsk reformasjon kan kun bli mulig gjennom en til dels smertefull selvransakelse.

Gratispassasjerer

«Skal man nyte, må man også yte» var et av arbeiderbevegelsens gamle slagord. Det gjaldt opprinnelig velferdsstatens økonomiske goder, men kan godt gjøres til slagord for det moderne innvandringssamfunnet.

Den som vil bruke mulighetene det gir å bo i et demokratisk samfunn, der man kan promotere sine egne ideer og holdninger så mye man vil, må også akseptere at dette gir andre rett til å kritisere disse. Muslimer som ikke vil godta kritiske ytringer om sin religion eller hellige tekster, er gratispassasjerer i det åpne samfunnet.

Gratispassasjerer har aldri vært særlig populære, spesielt ikke blant dem som må bære byrdene for dem. Fra muslimsk hold (og andre) påpekes det at USA og Vesten også må se litt på hva det er som har gjort dem så mislikt i mange land. At de flotte verdiene de offisielt bekjenner seg til, ofte ikke stemmer overens med virkeligheten, men skjuler overgrep og undertrykkelse i andre deler av verden.

Dessuten har Vesten et ubegrunnet overlegenhetskompleks i forhold til andre kulturer, hevder kritikerne. Noe av dette kan nok være riktig. Den vestlige verden står bak ei lang rekke høyst reelle overgrep i mange land. Og vi kan nok også enkelte ganger lide av en viss arroganse. Vi er imidlertid ikke de eneste som kan beskyldes for dette.

Det bør nevnes at muslimer ofte hevder at islam en dag vil dekke hele planeten og erstatte alle andre religioner og ideologier. Enkelte vil stille spørsmålstegn ved om en kultur som oppfatter seg som klart overlegen alle andre i verden, er den rette til å undervise om ydmykhet.

Intoleranse

Prinsippet om å forholde seg til det noen faktisk gjør, ikke alle de vakre ordene de sier, er utvilsomt korrekt. Vestlige menneskerettighetsstandarder er ikke alltid blitt fulgt opp i våre gjerninger i andre deler av verden.

På den annen side blir muslimers offisielle holdning at islam er en tolerant religion, dessverre ikke matchet av den virkelige situasjonen i mange muslimske land. Hinduer, kristne, jøder, bahaier, ateister eller til og med annerledes troende muslimer, ikke minst personer som forlater islam, blir fremdeles utsatt for overgrep altfor mange steder.

Historikeren Bat Yeor har i bøker som «Islam and dhimmitude» grundig dokumentert hvordan kristne og andre ikke-muslimer er blitt behandlet som annen- og tredjerangs innbyggere, og utsatt for periodevis forfølgelse, opp gjennom hele islams historie.
Selv myteomspunnede Andalusia, Spania i middelalderen, var et gettosamfunn opprettet og avviklet ved langvarige, brutale kriger. Det var absolutt ikke den modellen for religiøs toleranse som enkelte i dag vil gjøre det til.

Det er også viktig å bite seg merke i at prinsippet om at ikke-muslimer har lavere status og færre rettigheter, er direkte fundert i sharia, islamsk lov, utledet av Koranen og Muhammeds personlige eksempel. Ikke-muslimer blir glade for å høre muslimer hevde at islam er en tolerant religion.

Vi vil bli enda gladere når vi kan se dette praktisert også, når muslimer fritt kan forlate islam, når Koranen og Muhammed kan bli kritisert offentlig i Pakistan, Iran, Egypt og Saudi-Arabia på samme måte som Bibelen blir i Vesten i dag.

Vi vil tro det når historiebøkene i muslimske land ærlig omtaler tilfeller av islamsk aggresjon i India, Sentral-Asia, Europa, Midtøsten og Afrika opp gjennom tidene, og ikke hevder at disse aldri har funnet sted eller at Jihad - hellig krig - bare har vært et fredelig og defensivt begrep.

Ikke-muslimer undrer seg også over hvordan muslimer kan snakke så varmt om Islams fortreffelighet mens millioner av muslimer forsøker alt de kan å komme seg ut av sine egne land og inn til Vesten. Eller hvorfor det blant alle planetens muslimske land finnes få, om noen, fungerende demokratier. Muslimer vil ofte svare ved å si at de mange problemene i den islamske verden ikke skyldes islam, men dårlige ledere og mennesker som feiltolker religionen.

Haken med dette argumentet er at ledere ikke oppstår i et vakuum. De vokser ut av samfunnet og kulturen de kommer fra, og kan ikke ses fullstendig isolert fra dette. Tilsvarende er det noe betenkelig dersom islam er så lett å misforstå at flertallet av dagens muslimer feiltolker sin egen religion. Hvordan kan en ideologi være en god guide for menneskeheten dersom «ingen» tilsynelatende forstår den eller klarer å gjennomføre den «riktig»?

Utopi

For mange vil det lede videre til spørsmålet om vår tids islamisme er en utopisk ideologi på linje med kommunismen. Et tankesystem som på papiret gir et godt og rettferdig samfunn, men som av en eller annen merkelig grunn aldri har lykkes noe sted den har vært forsøkt i praksis, og ofte ender opp i meget undertrykkende stater.

En del europeere vil også dra kjensel på noen av de dystrere kapitlene i vår egen historie ved å observere strømningene i den islamske verden: Elementer av tvungen religion, undertrykking og forfølgelse av kritikere og annerledes tenkende, kvinner og personer fra andre religioner.

Fenomener vi dessverre kjenner godt til fra vår egen del av verden, og har brukt lang tid på å kvitte oss med. Med dette som bakgrunn er det vanskelig å hevde at vestlig kritikk av islam skyldes irrasjonell frykt for det ukjente. Det skyldes snarere begrunnet frykt for fenomener vi kjenner så altfor godt, skygger fra vår egen fortid vi nødig vil ha tilbake igjen.

Vår skepsis skyldes ikke at vi hater muslimer, men at vi er glade i våre barn. Vi ønsker ikke at de i framtida skal slite med problemer vi har unnlatt å konfrontere. Det er ikke et utslag av rasisme. De fleste av oss er mer redd for brune ideologier enn brune ansikter. Debatten omkring islam og Vesten vil bli ærligere dersom muslimer kan innse dette, i stedet for å plassere seg ensidig i ei offerrolle.
Title: Sv: Fjordman's kronikk i VG 21. August 2003
Post by: Jon R on August 05, 2011, 20:18:06
Hva vil du så med dette, Leedsfan? Utgangspunkt for debatt?

Selv synes jeg dette var en lite kontroversiell kronikk. Hvis dette skal være et eksempel på hva man definerer som "islamfiendtlig" og "høyreekstremisme", tror jeg vi har lite å frykte.  
Title: Sv: Fjordman's kronikk i VG 21. August 2003
Post by: Leedsfan on August 06, 2011, 02:54:41
Quote from: Jon R on August 05, 2011, 20:18:06
Hva vil du så med dette, Leedsfan? Utgangspunkt for debatt?

Selv synes jeg dette var en lite kontroversiell kronikk. Hvis dette skal være et eksempel på hva man definerer som "islamfiendtlig" og "høyreekstremisme", tror jeg vi har lite å frykte.  

Jeg synes det er meget velskrevet, han treffer spiker'n på hodet med meget få ord..
Title: Sv: Fjordman's kronikk i VG 21. August 2003
Post by: lojosang on August 06, 2011, 04:15:31
Ja, det er pussig hvor ukontroversielle og velformulerte folk plutselig blir når de ikke er anonyme lenger.

http://www.vg.no/nyheter/meninger/artikkel.php?artid=10097208

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10097202

«Faktum er at vestlige ledere driver demografisk og juridisk krigføring mot den hvite flertallsbefolkningen i vestlige land for å bryte dem ned til fordel for en autoritær, post-demokratisk verdensorden med dem selv på toppen. EU er allerede langt på vei», oppsummerer han i en kommentar på nettstedet document.no.

I dokumentet fremsetter han en rekke krav «på vegne av det europeiske folk». Blant annet må EU oppløses, multikulturalisme avvises og all innvandring fra muslimer stanses.

- Dersom disse kravene ikke blir innfridd, har vi ikke noe annet valg enn å innse at våre ledere har sveket oss (...) Vi vil slutte å betale vår skatt og ta de nødvendige skritt for å beskytte vår egen sikkerhet og nasjonale overlevelse, skriver Jensen.'




Fortsatt nøktern og reflektert?

Title: Sv: Fjordman's kronikk i VG 21. August 2003
Post by: Leedsfan on August 06, 2011, 23:12:32
Quote from: lojosang on August 06, 2011, 04:15:31
Ja, det er pussig hvor ukontroversielle og velformulerte folk plutselig blir når de ikke er anonyme lenger.

http://www.vg.no/nyheter/meninger/artikkel.php?artid=10097208

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10097202

«Faktum er at vestlige ledere driver demografisk og juridisk krigføring mot den hvite flertallsbefolkningen i vestlige land for å bryte dem ned til fordel for en autoritær, post-demokratisk verdensorden med dem selv på toppen. EU er allerede langt på vei», oppsummerer han i en kommentar på nettstedet document.no.

I dokumentet fremsetter han en rekke krav «på vegne av det europeiske folk». Blant annet må EU oppløses, multikulturalisme avvises og all innvandring fra muslimer stanses.

- Dersom disse kravene ikke blir innfridd, har vi ikke noe annet valg enn å innse at våre ledere har sveket oss (...) Vi vil slutte å betale vår skatt og ta de nødvendige skritt for å beskytte vår egen sikkerhet og nasjonale overlevelse, skriver Jensen.'




Fortsatt nøktern og reflektert?



Jeg kan bare relatere meg til det som står i kronikken. Flere som sier fjordman har blitt en smule knepp de siste årene..
Title: Sv: Fjordman's kronikk i VG 21. August 2003
Post by: Od on August 06, 2011, 23:47:11
Kan jeg få slippe å se sånn dritt her?
Er folk på flaska etter tapet eller?
Title: Sv: Fjordman's kronikk i VG 21. August 2003
Post by: Leedsfan on August 07, 2011, 10:20:16
Quote from: Od on August 06, 2011, 23:47:11
Kan jeg få slippe å se sånn dritt her?
Er folk på flaska etter tapet eller?

« på: August 05, 2011, 17:22:25 »

Du må gjerne holde deg unna denne tråden hvis den tråkker deg på tærne.. Møkkamann.
Title: Sv: Fjordman's kronikk i VG 21. August 2003
Post by: Asbjørn on August 07, 2011, 13:29:16
Quote from: Leedsfan on August 07, 2011, 10:20:16
Quote from: Od on August 06, 2011, 23:47:11
Kan jeg få slippe å se sånn dritt her?
Er folk på flaska etter tapet eller?

« på: August 05, 2011, 17:22:25 »

Du må gjerne holde deg unna denne tråden hvis den tråkker deg på tærne.. Møkkamann.

Jeg velger å låse denne tråden.

Fortsatt er det bare to uker siden hendelsene, og forfatteren bak denne kronikken er altså personen attentatmannen oftest har sitert fra i sitt 'manifest'.

Jeg mener tiden ennå ikke er moden for å debattere dette her inne, til det er for mange direkte/indirekte involvert som offer for hendelsene på Utøya/Regjeringskvartalet. Det skal vi ha respekt for.

Til de som likevel ønsker å debattere dette. Bruk heller egnede fora for denslags.