LUSCOS

LUSCOS Forum => Off-Topic => Topic started by: Sleivind on October 10, 2006, 02:06:22

Title: Priselastisitet
Post by: Sleivind on October 10, 2006, 02:06:22
En bedrift selger en var til 40 kr per stykk. Dette foregår i et fulkommen (fritt) marked. Altså markedet bestemmer prisen.

Hvis en bedrift da øker salget sitt fra 1000 til 2000 eneheter, prisen er fortsatt 40 kr per stykk. Hva blir da priselastisiteten?

Jeg vet at vi får null er lik tull som svar, men hvordan forklarer en at priselastisiteten er lik tull?
Title: Re: Priselastisitet
Post by: Robert H. on October 10, 2006, 02:18:04
Forklar det med at bedriftsledelsen ikke er lure nok til å sette opp prisen på en vare som markedet etterspør mer enn tidligere...
Title: Re: Priselastisitet
Post by: Knut- on October 10, 2006, 02:19:40
En priselastisitet på 0 betyr at salget overhodet ikke påvirkes av prisendringer. Desto nærmere 0 en elastisitet er, dess mindre følsom er en vare for prisendringer. 40 kr. før- 40 kr. nå.

Men det hjalp neppe........


Title: Re: Priselastisitet
Post by: 4ever arcticwhite on October 10, 2006, 17:56:57
at null er tull er tull. Ã... dele på null er tull.

- The future's so white, I've got to wear shades [8D]
Title: Re: Priselastisitet
Post by: Dennis on October 10, 2006, 22:41:04
Er ikke prisen da nøytralelastisk??

Marching On Together!
Title: Re: Priselastisitet
Post by: B-m on October 11, 2006, 03:20:50
yooouuu guuuys