En bedrift selger en var til 40 kr per stykk. Dette foregår i et fulkommen (fritt) marked. Altså markedet bestemmer prisen.
Hvis en bedrift da øker salget sitt fra 1000 til 2000 eneheter, prisen er fortsatt 40 kr per stykk. Hva blir da priselastisiteten?
Jeg vet at vi får null er lik tull som svar, men hvordan forklarer en at priselastisiteten er lik tull?
Forklar det med at bedriftsledelsen ikke er lure nok til å sette opp prisen på en vare som markedet etterspør mer enn tidligere...
En priselastisitet på 0 betyr at salget overhodet ikke påvirkes av prisendringer. Desto nærmere 0 en elastisitet er, dess mindre følsom er en vare for prisendringer. 40 kr. før- 40 kr. nå.
Men det hjalp neppe........
at null er tull er tull. Ã... dele på null er tull.
- The future's so white, I've got to wear shades [8D]
Er ikke prisen da nøytralelastisk??
Marching On Together!
yooouuu guuuys