LUSCOS

LUSCOS Forum => Off-Topic => Topic started by: Leif Sverre on November 27, 2007, 23:16:04

Title: Garanti og reklamasjon på paraboltunere.
Post by: Leif Sverre on November 27, 2007, 23:16:04
Kjøpsloven sier vel 2 år på alt man kjøper, men  man kan
få opp til 5 års reklamasjonsrett på ting som forventes å vare lengre
enn 2 år.

Min tuner er nå død etter 4 år og 9 mnd, og nå lurer jeg på
om jeg kan få det  på garantien ??
Noen som har erfaring med slike ting ?
Title: Sv: Garanti og reklamasjon på paraboltunere.
Post by: Wexler on November 28, 2007, 08:42:41
Det er prisen på tuneren som avgjør i hovedsak om du kan få 5 års reklamasjonsrett.

En garanti er en erkæring som gir deg rettigheter utover kjøpslovens bestemmelser.
Imidlertid er mange av disse garantiene utstedt med mindre rettigheter enn kjøpslovens bestemmelser, så de er da i praksis uten verdi.

Vil anbefale at du skriver et brev til forhandler med krav om utbedring av produktet.
Brevmaler finner du under Forbrukerportalen som kan benyttes.
Sett en frist for når svar må være deg i hende. Blir dere ikke enige kan du bringe saken inn for FTU -
Forbrukertvistutvalget. Dette er gratis i motsetning til Forliksrådet, og de fleste avgjørelser i FTU blir respektert av partene. 

 
Title: Sv: Garanti og reklamasjon på paraboltunere.
Post by: flynn on November 28, 2007, 08:58:53
Jeg kjøpte for ganske nøyaktig for tre år siden en Philips LCD TV som på den tiden var noe av det råeste som fantes. Med bordstativ osv kom kjøpesummen opp i rundt 45.000  :-[
Jeg betalte også for Experts forbrukergaranti, som ifølge reklamen skulle sikre meg mot enhver form for uhell og skader...

I sommer fikk den en feil, ikke noe krise men nok til at jeg ville ha det reparert. Det tok hele sommerferien pluss enda en måned. Når jeg omsider fikk den tilbake hadde den en ny feil. Også denne feilen var til å leve med, men man godtar ikke hva som helst med så dyre produkter, så 9.september ble den på nytt levert inn til rep.

Etter veeeldig lang tid og fullt innsyn i en saksgang som involverer minst 5-6 ulike selskaper fikk jeg denne uka melding om at de krediterer meg for TV'en, da de ikke klarer å få fatt i reservedel.

Så kom oppturen, når jeg i butikken forklarer situasjonen innrømmer de meg glatt lov til å ta ut varer for opprinnelig salgsbeløp  :o

Jeg står dermed på venteliste på en flunkende ny 40 tommer Sony Bravia LCD (full HD). Denne tror jeg koster ca 25.000. I tillegg tok jeg ut en 26 tommer Grundig LCD til gutterommet og en Nintendo WII konsoll. Når disse tingene er i hus sitter jeg fortsatt med en tilgodelapp på ca 10.000. Vurderer enten en projector (passer trolig som hånd i hanske sammen med WII i kjellerstua....) eller en kaffemaskin.

Samme dag som dette skjedde fikk vi omsider koblet oss opp mot Viken fibernett. 11-åringen var midlt sagt fornøyd når han gikk fra en 14 tommers reise-tv med bordantenne (ga i praksis kun tilgang til et svært dårlig NRK1 bilde, om været var ok...) til en 26 tommer flatskjerm og 31 krystallklare kanaler på rommet. Om WII/projector kombinasjonen viser seg vellykket blir det også folksomt i kjellerstua etterhvert, i tillegg til at fotballkamper kan tenkes å trekke et mer voksent publikum der nede 8)

Hva har så dette med Leif Sverre's bekymring for sin døde tuner å gjøre ? Relativt lite, men jeg fikk i alle fall delt "lotto-gevinsten" min med dere...

flynn
Title: Sv: Garanti og reklamasjon på paraboltunere.
Post by: Robert on November 28, 2007, 10:03:09
Det er uansett ikke noe garanti etter 4 år og 9 mnd.
Tror faktisk ikke jeg ville ha orket å styre noe med det, da det kun er reklamasjon, dvs du må vel egentlig bevise at det er en produksjonsfeil.

Kjøp en ny, koster ikke så mye vel?
Title: Sv: Garanti og reklamasjon på paraboltunere.
Post by: Wexler on November 28, 2007, 10:31:45
Til : Zyberzone

Det kan selvsagt være at man har utstedt en slik garanti, men lite trolig kjenner jeg bransjen rett.
Nei, bevisbyrden for at det ikke er noen produksjonsfeil ligger hos leverandøren.
Så jeg synes absolutt at Leif Sverre skal reklamere !!!
Title: Sv: Garanti og reklamasjon på paraboltunere.
Post by: Leif Sverre on November 28, 2007, 17:01:36
Jeg kommer til å klage. Men jeg har vel en dårlig sak kanskje.Tuneren kostet 4500,- kr. i
2003.Det var en demonstrasjonstuner, brukt noen måneder av eieren av firmaet som solgte
meg den.
Det som gjør saken kanskje enda verre er at firmaet som solgte meg tuneren er nedlagt
,men Force (tunerens merke) må da vel kunne  stå som garantist.

Tror kanskje det er bare en bagatell som feiler tuneren, men m in erfaring med bagateller
er at de koster fort både 1000 kr og mere.Men jeg vil nå forsøke likevel.
Title: Sv: Garanti og reklamasjon på paraboltunere.
Post by: flynn on November 28, 2007, 17:33:29
Jeg har akkurat fått en Force dekoder til overs, abonnementet på CanalDigital er sagt opp idag. Men jeg må si at jeg ble skuffet over den jeg fikk fra Viken Fibernett, både dekoderne, fjernkontroll og tastatur leveres med sørgelig suspekt kvalitet.
Men altså, om noen vil kjøpe en 2,5 år gammel Force 315C-CO digitaldekoder er det bare å si fra.

flynn
Title: Sv: Garanti og reklamasjon på paraboltunere.
Post by: Wexler on November 29, 2007, 15:10:57
Man kan gå på importør dersom man ikke når frem ovenfor forhandler.
Dette i henhold til kjøpsloven.
Title: Sv: Garanti og reklamasjon på paraboltunere.
Post by: Leif Sverre on November 30, 2007, 19:06:06
En hyggelig mann fra Forbrukerrådet ringte meg i dag,
henvis til Kjøpslovens paragraf 35 sa han og jeg har en god sak
selv om tuneren er 4 år og 9 mnd.

Dette blir nok en prinsippsak for meg. Jeg synes denne bruk og kast
mentaliteten i dagens samfunn er syk.