Skrevet av Emne: Pokerspråk...  (Lest 3398 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

McMidjo

  • På juniorlaget
  • ***
  • Innlegg: 1854
  • Total likes: 0
  • Winning doesn't really matter - as long as you win
    • Vis profil
    • Bremnerbloggen
Pokerspråk...
« på: Mai 05, 2008, 19:44:43 »
Ikke at jeg føler noen trang til å spille det selv, men har i enkelte sene kveldstimer tatt meg i å sitte å kikke på turneringer i Texas Hold 'em poker.

Spillet er jo nesten like taust som sjakk, men ordene som ruller rundt i hodene på disse pokerfjesene ,er virkelig something else. Denne oppsummeringen fra NM i poker fra spilleren Frankie P er aldeles ubetalelig (fra www.oddsnet.com):

"Da vi startet opp etter andre pause var det kun 63 stk igjen, og det manglet altså 9 stk før vi var i pengene. Jeg kjørte et reraise move pre tidlig, men missa flopp totalt og måtte legge da jeg ble pushet all in. Dette kjørte meg ned i rundt 40k, og der lå jeg og svimet litt frem og tilbake. Jeg fikk stjålet blinds (som nå var 1000/2000) her og der, slik at stacken ikke krympet videre nedover.

Da bobla kom og kun en mann gjenstod begynte jeg å jobbe for alvor. Jeg raiset endel hender og kom meg opp til mellom 50 000 og 60 000 på å kjøre preraise + contbet. Jeg tror 7-8 shorte var allin før en røyk, og i mellomtiden hadde jeg dobblet meg opp på bobla. Det skjedde slik:

Jeg raiser til 8000 med AK su og får call av bigstack, som har langt over 150 000 chips. Flopp kommer A J 2 med mulig flushedrag, dog ikke for meg. Jeg smekker inn pott i front og får direkte reraise all in. Highstacken setter meg muligens på lavere enn ess og bruker dermed anledningen til å skvise meg, så jeg caller etter en rask tenkepause. Han viser opp Q 10, og har kun en gutshot på å ta meg. Hånden står, og jeg er oppe på rundt 120 000, som jeg avsluttet dagen på."


Frankie ble deretter slått ut på Dag 3, etter dette dramaet:

"Det endte med 20.plass etter at jeg med 10 bigblinds (100k i chips på 5000/1000 med 1000 i ante) pusha på button etter fold fra alle andre. SB kastet instant, men BB synet naturlig nok med AQ. Flopp var blank, men da jeg dro på 5ern på turn håpet jeg på en aldri så liten badbeat i min favør. Det kom imidlertid en søt liten dame på river, og dermed var jeg ute av turneringen."
 
Antar det ikke er like kryptisk for dere som har spilt litt selv?  :)

So-called Leedsfans, so-called Leedsfans, so-called Leedsfans - We are here....

Dennis

Sv: Pokerspråk...
« Svar #1 på: Mai 05, 2008, 20:23:17 »
Pokerspråket er helt klart ganske gresk, dersom man ikke har spilt litt. Selv garva pokerspillere (ikke spesielt garva selv) kan nok bli litt satt ut av språk som i denne teksten. Det blir jo også en veldig blanding av engelsk og norsk som er verdig The Julekalender.

Regner med at Raise, Re-raise, All-in, Bet og Call sier seg sjøl, men kan jo nevne noen flere utrykk:

I pengene - plasser som gir pengepremier
Bobla - den siste ubetalte plassen
Blinds - tvunget innsats for to spillere til venstre for dealer (lille- og store-blind)
Ante - tvunget innsats for alle spillere (senere i turneringer)
Pushe - gå all-in
Su - suited (kort i samme slag)
Bigstack\Shortstack - spiller med størst og lavest chipantall
Button - dealer (sistemann til å agere, posisjon er VIKTIG i Hold'em)
SB\BB - Smallblind, Bigblind
Flop - tre første community (felles) kort på bordet
Turn - fjerde kort
River - femte og siste kort
Badbeat - Når en spiller fortsetter å spille på en 'død' eller tapt hånd, men som trekker griseheldige kort, slik at han vinner hånden likevel. Utrolig sur å tape for en som trenger to kort av samme slag på turn og river, feks - og får det!

Ellers er Hold'em slik at man sitter først med to kort på hånda, som kun er dine og skal kombinere de til den beste mulige hånden med de fem felleskortene. (Fra tre til fem kort på bordet er tellende, avhengig av de skjulte kortene) Ettersom det er mulig å lese deler av hendene til motstanderne, er posisjon så ekstremt viktig, siden man kan lese spillet utifra bettingen til de andre. (Man spiller ikke kortene sine, man spiller de andre)

Marching on together!

McMidjo

  • På juniorlaget
  • ***
  • Innlegg: 1854
  • Total likes: 0
  • Winning doesn't really matter - as long as you win
    • Vis profil
    • Bremnerbloggen
Sv: Pokerspråk...
« Svar #2 på: Mai 05, 2008, 21:42:20 »
Imponerende, Kaizer!  :)
So-called Leedsfans, so-called Leedsfans, so-called Leedsfans - We are here....

Erik_

Sv: Pokerspråk...
« Svar #3 på: Mai 05, 2008, 22:11:23 »
Poker er no dritt! >:(

 :o ::)

Prøv å finn noen videoer med de aller beste proffene, Ojdim. Der er det trashtalk så det holder. Lite som minner om sjakk der i gården. :)

Dennis

Sv: Pokerspråk...
« Svar #4 på: Mai 05, 2008, 22:18:05 »
Enrique har et godt poeng.

Mike 'The Mouth' Matuzow eller Phil Helmuth er et godt eksempel. Ellers er det kanskje en ide å laste ned tv-programmet High Stakes Poker for en "ny-interessert" som deg, Midjo?? Der sitter flere av verdens beste spillere, blant andre Daniel Negreanu, Sam "Raisy-Daisy" Farha (spiller ALT) og legende Doyle Bronson rundt bordet for litt chatting og småspill med 500.000 dollar HVER i potten.

Der er det MYE snakking og lite taktikk!  :D

Ellers ligger det en genial video på youtube, som jeg ikke husker hva jeg søkte på, der en Ngyuen bløffer helt sinnsykt mot en annen uten noe som helst og sier etter at han soper inn chipsa: "Nei, faen! Jeg trudde vi spelte Blackjack!"  ;D
« Siste redigering: Mai 05, 2008, 22:19:37 av Mr Kaizer »
Marching on together!

Erik_

Sv: Pokerspråk...
« Svar #5 på: Mai 05, 2008, 22:31:04 »
http://www.youtube.com/watch?v=cOe0vatHo3k det er nok denne du tenker på, Dennis.

Nesten som å se meg i aksjon det der...

Dennis

Sv: Pokerspråk...
« Svar #6 på: Mai 05, 2008, 22:47:34 »
Der har vi'n!  ;)

Merkelig at Ngyuen klarer å bløffe når Brenes sitter med den jakka!!
Marching on together!

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28909
  • Total likes: 2639
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Pokerspråk...
« Svar #7 på: Mai 05, 2008, 23:20:10 »


Prøv å finn noen videoer med de aller beste proffene, Ojdim.

...det er det jeg alltid sier, Erik. Du tilhører "de gamle" nå (som ikke henger med i at folk skifter navn med tid og stunder...) . Ojdim du liksom, mannen har skiftet navn og har blitt "skotsk" for en ukes tid... Følg med!!!! Neste uke kan det bli noe irsk-klingende greier, bare vent  :)
(Midd Kilkenny eller noe i den duren...)
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

lojosang

Sv: Pokerspråk...
« Svar #8 på: Mai 06, 2008, 00:06:05 »
Gammel-Erik, ja! ;D
- Leif Olav

Erik_

Sv: Pokerspråk...
« Svar #9 på: Mai 06, 2008, 20:12:40 »
 ::) pøh Gammel-Erik liksom...

Jeg er all out.

flynn

Sv: Pokerspråk...
« Svar #10 på: Mai 06, 2008, 22:01:23 »
Kan legge til at utdelt Ess og Konge i ulik farge kalles en "Anna Kournikova" på litt mer uformell sjargong. Hvorfor sier du ???

Looks good, but hardly ever wins!

flynn

Dennis

Sv: Pokerspråk...
« Svar #11 på: Mai 06, 2008, 22:22:19 »
Kan legge til at utdelt Ess og Konge i ulik farge kalles en "Anna Kournikova" på litt mer uformell sjargong. Hvorfor sier du ???

Looks good, but hardly ever wins!

flynn

 ;D ;D ;D

Sigfried and Roy er også fin! Det er vel KQ?
Marching on together!