Er vi vår egen verste fiende ?

Started by flynn, November 10, 2010, 09:50:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

flynn

Jeg lå i natt og reflekterte litt over ståa i klubben i våre hjerter, og blant oss som følger klubben i tykt og tynt på avstand. Jeg tror noen og enhver kan ha godt av å trekke pusten av og til, og forsøke å sette ting i riktig sammenheng...

Den nære historien til Leeds United lar jeg ligge, bortsett fra å konstatere at vi har vært grundig nede i gjørma på de fleste områder. Vi har måttet leve oss gjennom en mer eller mindre sammenhengende nedtur, som kulminerte i at klubben var teknisk konkurs og uten mål og mening på den sportslige siden,- alt var fokusert på å kutte kostnader samt å tilsynelatende gjøre oss til uvenn med alle som kom vår vei....

I fjor lykkes vi med å snu skipet slik jeg ser det. En tilnærmet perfekt høstsesong la grunnlaget for det som til slutt ble opprykk,- det håndfaste beviset på progresjon.

I år møter vi igjen lag "vi har hørt om", og spiller regelmessig også bortekamper med 20.000+ tilskuere. Vi har kommet oss inn fra det store kalde mørket på utsiden, inn i en oppvarmet entré med kun en dør igjen å åpne inn til fotballens show-room nr 1, Premier League.

Før sesongen var vi (nesten) unisone i hvilke forventninger vi hadde. "Alle" ba kun om at klubben viste seg plassen i nPC verdig, og at vi kunne bygge videre på det fundamentet som tok oss opp fra L1. Det ble snakket om at vi ville være tilfreds med en plass rundt midten av tabellen, og bruke året til å ruste oss til å jage opprykk neste år.
Samtidig erkjenner de fleste at denne divisjonen nesten uten unntak preges av uforutsigbarhet. I fjor rykket en av nedrykkskandidatene opp, mens lag som burde ha forutsetninger for å kjempe i teten havnet på motsatt ende av tabellen.
I enkeltkamper er det tilnærmet umulig å spå utfallet, denne divisjonen må være en gullgruve for bettingselskapene!

Nå har vi snart unnagjort 1/3 av sesongen, og vi ligger vel for øyeblikket høyere enn de gjennomsnittlige tipsene tilsa. Til tross for en ganske omfattende skadeliste på forventede nøkkelspillere som Schemichel, Kisnorbo, Snodgrass (og for egen regning plusser jeg på Parker) har vi etablert oss som et lag på øvre halvdel, og har god kontakt med alle lag, med mulig unntak for QPR og Cardiff som pr.nå ser sterke ut.

Vi har levert enkelte imponerende kamper og noen langt under pari, i likhet med alle de andre lagene, fortsatt med unntak for de to nevnte.

Vi har sett at spillere som var sentrale i laget i L1 holder nivået også i nPC. Howson, Becchio, Johnson, Gradel med flere har tatt overgangen på en måte det står respekt av. Samtidig har vi fått inn et antall spillere som er svært spennende, spesielt offensivt. Sam, Paynter, McCormack, Somma, Watt, Nunez er alle spillere som med litt flyt kan gjøre furore utover sesongen. Faktum er at vi p.t. ikke egentlig savner han som trofast scoret 20-30% av målene våre de siste årene!

Vi har fått inn en utrolig spennende keeper, som kan bli like god som faren sin, og vi har en bredde i stallen som garantert kommer godt med i fortsettelsen.

Så finnes det selvsagt områder vi foreløpig ikke har klart å løse like bra, men det er jeg rimelig sikker på at klubbens ledelse ser like godt som oss, så det tror jeg det jobbes med å løse.

Alt skulle vel være fred og fordragelighet da, skulle man kanskje tro...
Ã... nei du, det er langt unna. Dette er slett ikke godt nok for mange, her forventes det tydeligvis at Leeds bør rykke opp på første forsøk. Når laget underpresterer, særlig på hjemmebane, reagerer fansen enten med å sutre og klage høylytt, eller velge å bli hjemme. Faktum er at tilskuersnittet vårt knapt er høyere i år, enn sesongene i L1. Og de som er der er så kravstore og "vrange" at det faktisk ser ut til å påvirke spillerne negativt.
Hittil har vi vært imponerende på bortebane, men tafatte og engstelige hjemme. Noen som skjønner sammenhengen?

Noen snakker høyt og mye om å sparke Grayson, i en periode der vi da vitterlig ligger godt an til å møte de målene vi selv satte for sesongen. Det skulle tatt seg ut  ::)

Jeg mener vi må ha en betydelig mengde is i både hodet og magen framover, og la Grayson og spillerne jobbe videre med denne sesongen. Kommer vi ut av den med en plass på trygg avstand fra nedrykksstriden, med økonomi, spillere og en spillestil vi tror på kan gå det neste skrittet neste sesong så fortjener ikke hverken de eller vi misnøye og frustrasjon.

Det finnes nok av eksempler på lag som har klatret for fort, og for ukontrollert. Resultatet av det er sjelden bærekraftig, og ender som regel med mageplask etter en sesong eller to.

Kliubben Leeds hører hjemme på øvre halvdel av PL, og dit skal vi. Vår jobb som supportere er å bidra med det vi kan, nemlig å støtte opp om det som faktisk er bra, og øve mildt press på det vi mener kunne vært løst enda bedre.
Ved å legge oss i skyttergravene og hamre løs på manager, spillere og hverandre etter hvet eneste sleivspark bidrar vi utelukkende til å ødelegge den stabilitet og ro som faktisk kreves for å å nå de mer langsiktige målene våre!

Sånn, da var det sagt. Skjerping folkens!

flynn

Kato

Forsåvidt enig, men husk på at mange av mishagsytringene kommer ut i ren frustrasjon mot slutten av kamper eller like etterpå. Når vi får pusta med nesen og tenkt oss litt om, så tror jeg ikke det er mange som vil sparke Simon Grayson med Leeds på 8. plass.

En annen grobunn for frustrasjonen mot han, er den manglende evnen til å forbedre de områdene som er for dårlige. "Alle" ser våre defensive problemer, men det blir ikke bedre. Nå er kanskje ikke kampen i går noe godt eksempel (da vi var ekstremt uheldige), men det renner stabilt inn baklengs.

Hull scoret vel to mål på bortimot null målsjanser. Og slik har det vært hele høsten, 4,1,2,2 er baklengstallene de siste fire kampene. Et snitt på over 2.

pedro

Glimrende forfattet Flynn ;) hjertens enig
Leedsomaniac

berlin

Flott innlegg, flynn!  :)

Det samsvarer i høy grad med mine tanker.

Jeg vil likevel tilføye eller supplere noen momenter:

- at jeg etter en natt ser meg fornøyd med 2-2 kampen mot Hull, spillemessig. Synes ikke laget virket tafatte og engstelige, tvert imot virket de fast bestemt på å reise kjerringa. Men altså , kun ett poeng.

- at de meget fortjente tapene mot Preston, Leicester og Cardiff har påvirket supporterne negativt i stor grad, rett og slett fordi de har vært ydmykende, og det skjedde på rad.

- når folk får tenkt seg om og man ser på siste 3 kamper, som har vært positivt, hjelper det til å glemme hawai-opplegget, selv om vi fortsatt har et bra forbedringspotensiale med de spillerne vi har. Og ikke å forglemme, den berømte flyten og selvtilliten.

- Nettopp hawaii-resultatene i denne divisjonen kan faktisk gjøre at man havner på PO-plass uten at man akkurat har overbevist, like så mye som midtable eller endog lavere.

- Det er vanskelig å se at vi sakte og sikkert seiler mot bunnen, og dermed ikke noe grunnlag for engang å tenke "Skift manager". For meg så er det aktuelt først når vi ikke evner å komme oss ut av nedrykksgjørma, d.v.s ligger på 20-24.plass i 5, 6-8 uker.

- jeg håper på mer konsistens i spillet, men forventer likevel opp og ned resultater fremover.

- Jeg er også overrasket over tilskuersnittet hjemme, og er skeptisk til at det bare kan foklares med høye billettpriser. Vi burde ligget tett oppunder 30.000. Det kan virke som den harde kjerne digger å reise på bortkampene og "vise seg frem", mens "familliene" enten ikke har råd eller venter til de får servert PL-fotball på Elland Road. Jeg har vært på the kop/north stand når det har fullsatte tribuner i disse magre årene etter nedrykket fra PL, d.v.s også East Stand har vært til nærmet full, og da synger Kop: East Stand, East Stand, where were you when we were shite!

Men det må da være mye morsommere å gå til kamp på ER nå enn i L1, men ordentlige lag og oftest bra med bortesupportere. Tror ikke det blir mer atmosfære i PL.

For meg er det slik at at hvis vi jevnt over har opp og ned resultater til over halveis i neste sesong , så kan man stille spørsmålet: Burde vi ikke hatt en positiv progresjon og konkurrert om direkt opprykk nå, etter ca 60-70 ligakamper i nPc? Hva skyldes stagnasjonen, the gaffer? Eller er det andre ting som hindrer the gaffer å få det til?

jarle

- Jeg er også overrasket over tilskuersnittet hjemme, og er skeptisk til at det bare kan foklares med høye billettpriser. Vi burde ligget tett oppunder 30.000. Det kan virke som den harde kjerne digger å reise på bortkampene og "vise seg frem", mens "familliene" enten ikke har råd eller venter til de får servert PL-fotball på Elland Road.

Det er dyrere å gå på ER enn Anfield ? ? ?
Det er krise i England og folk har veldig dårlig råd...

berlin

Quote from: jarle on November 10, 2010, 10:26:15
- Jeg er også overrasket over tilskuersnittet hjemme, og er skeptisk til at det bare kan foklares med høye billettpriser. Vi burde ligget tett oppunder 30.000. Det kan virke som den harde kjerne digger å reise på bortkampene og "vise seg frem", mens "familliene" enten ikke har råd eller venter til de får servert PL-fotball på Elland Road.

Det koster fra £ 18 til £ 29 på ER avhengig av hvor du sitter og kategori A, B og C-kamp.
http://www.leedsunited.com/page/StadiumPlanAndPrices/0,,10273,00.html

Liverpool:
Fra £ 39 til £ 45
http://www.liverpoolfc.tv/tickets/ticket-prices

Derby (som har høyest snitt i nPc):
http://www.dcfc.co.uk/page/HomeTickets/0,,10270~2208157,00.html
Fra £ 28 til £ 33 (Norwich hjemme)
http://www.dcfc.co.uk/page/HomeTickets/0,,10270~2182843,00.html
Fra £ 25 til £ 29 (Scunny hjemme)

Altså, en myte jarle (do your homework  ;) )

Det jeg ikke har sjekket er sesongbillett-prisene, så et lite forbehold der.

Joe Jordan

Enig med det meste i innlegget til Flynn. Vi ligger pr.dato der jeg så tabellen for meg, med tap og seire hånd i hånd. Det jeg IKKE så for meg var flere ydmykende tap på hjemmebane. Her ligger mye av grunnen til frustrasjonen til de fleste også.

Så ikke kampen i går men etter rapporter å dømme var Hull egentlig fullstendig crap og skulle egentlig være ute av stand til å få med seg noe som helst hjem. Men vi var (ihvertfall etter utvisningen) enda mer crap og rotet det til på hjemmebane atter en gang.

Så tabellplasseringen er ikke gæern men noe er galt når vi gang på gang driter oss ut i hjemmekampene.  

Heldigvis var ikke dette tilfelle når jeg var ringside mot Swansea.  ;D
'If they hadn't scored, we would've won.' - Howard Wilkinson

Sydhagen

Quote from: berlin on November 10, 2010, 10:36:54

Det koster fra £ 18 til £ 29 på ER avhengig av hvor du sitter og kategori A, B og C-kamp.

Liverpool:
Fra £ 39 til £ 45

Synes egentlig ikke de prisene der var så avskrekkende.
"Paynter, a striker whose danger factor is akin to a blind sniper, who has no fingers, or a gun."

stefan

Quote from: Kato on November 10, 2010, 10:03:48
Forsåvidt enig, men husk på at mange av mishagsytringene kommer ut i ren frustrasjon mot slutten av kamper eller like etterpå. Når vi får pusta med nesen og tenkt oss litt om, så tror jeg ikke det er mange som vil sparke Simon Grayson med Leeds på 8. plass.

En annen grobunn for frustrasjonen mot han, er den manglende evnen til å forbedre de områdene som er for dårlige. "Alle" ser våre defensive problemer, men det blir ikke bedre. Nå er kanskje ikke kampen i går noe godt eksempel (da vi var ekstremt uheldige), men det renner stabilt inn baklengs.

Hull scoret vel to mål på bortimot null målsjanser. Og slik har det vært hele høsten, 4,1,2,2 er baklengstallene de siste fire kampene. Et snitt på over 2.

Hva synes du Grayson burde gjøre med forsvaret? Analysene dine pleier å være ganske spot on.
www.tenforken.com

"Always carry a flagon of Whisky in case of snakebite and furthermore always carry a small snake." W.C Fields

berlin

Quote from: Sydhagen on November 10, 2010, 10:41:36

Liverpool:
Fra £ 39 til £ 45

Synes egentlig ikke de prisene der var så avskrekkende.

Nei, ikke sant. Jeg har tatt argumentene om stive billettpriser for god fisk, men det er kanskje ikke så ille?
Nå valgte jeg Derby fordi de trekker bra med folk (over 26.000) i snitt, og de ligger jo faktisk litt over Leeds i enkeltkamp priser.

Kato

Quote from: stefan on November 10, 2010, 10:41:36

Hva synes du Grayson burde gjøre med forsvaret? Analysene dine pleier å være ganske spot on.
1. Tydeligere rollefordeling i midtbaneleddet defensivt. Plutselig tømmer vi og raser avgårde, og får overganger mot. Her bør Grayson hente inn en klar "holding-midfielder", samme spillertype som John Obi Mikel i Chelsea (Gjør aldri feil, klar defensiv rolle, fysisk sterk, forsvinner "aldri"). Passer kjempefint i 4-5-1.

2. Tydeligere struktur defensivt. Avstander mellom lagdeler ofte for stor. Spesielt i midtbaneleddet faller vi for sent inn i posisjon. I tillegg virker de defensive rollene i midtbaneleddet å være uklare. Synes forsvaret ofte blir gjort enda svakere enn de er, basert på rufs foran dem.

3. Manglende fart bak gjør at vi er "svake" og "feige" i førsteforsvarsjobben.

I tillegg har vi klare strukturelle feil som:

Vi faller for seint av, og gir bort det farligste rommet (bakrommet), les første baklengs v Cardiff
Vi står i perioder høyt uten press, offsidetaktikk ofte brukt av forsvar med tempoproblemer
Vi faller ikke bak duell og tar bort bakrommet

Her er ihvertfall noe, har ikke fått sett alt. I tillegg er struktur vanskelig å følge fra TV-ruta.

Jeg ville nok vært ennå mer soneorientert.

martind

Flott innlegg Flyn. Helt enig i dine betraktninger. Ser også at de verste når det gjelder negativitet inne på forumet har avstått fra å kommentere. Regner med at de som tier, samtykker.

Syns sesongen så langt har vært godkjent. Ingen grunn til la hoder rulle. Men er enig i de som bekymrer seg litt over de store hjemmetapene. Tror og håper dette vil bedre seg utover i sesongen.
MOT!! We are Leeds!

Promotion 2010

Quote from: Kato on November 10, 2010, 10:58:43
Quote from: stefan on November 10, 2010, 10:41:36

1. Tydeligere rollefordeling i midtbaneleddet defensivt. Plutselig tømmer vi og raser avgårde, og får overganger mot. Her bør Grayson hente inn en klar "holding-midfielder", samme spillertype som John Obi Mikel i Chelsea (Gjør aldri feil, klar defensiv rolle, fysisk sterk, forsvinner "aldri"). Passer kjempefint i 4-5-1.

2. Tydeligere struktur defensivt. Avstander mellom lagdeler ofte for stor. Spesielt i midtbaneleddet faller vi for sent inn i posisjon. I tillegg virker de defensive rollene i midtbaneleddet å være uklare. Synes forsvaret ofte blir gjort enda svakere enn de er, basert på rufs foran dem.

3. Manglende fart bak gjør at vi er "svake" og "feige" i førsteforsvarsjobben.

I tillegg har vi klare strukturelle feil som:

Vi faller for seint av, og gir bort det farligste rommet (bakrommet), les første baklengs v Cardiff
Vi står i perioder høyt uten press, offsidetaktikk ofte brukt av forsvar med tempoproblemer
Vi faller ikke bak duell og tar bort bakrommet

Her er ihvertfall noe, har ikke fått sett alt. I tillegg er struktur vanskelig å følge fra TV-ruta.

Jeg ville nok vært ennå mer soneorientert.

Soneorientert er vel neppe noe lag i nPC. Har du noen erfaring fra andre lag i divisjonen. Det er vel stortt sett gammeldags markering og glipper rundt dette.

Kan du utdype hvilke spillere som har de manglende feridghetene du peker på. Eksempelvis Bruce vs Collins og de andre rundt om i forsvar.

Jeg har vært litt imponert over Faye i enkeltkamper (eks M'boro), men skuffet til de grader over at han ikke involverer seg mer.

Forøvrig, Flynn! Et flott og nyansert innlegg! Vi må ikke glemme å stikke fingeren i jorda innimellom, ellers blir trykket for stort! (på hjertet da)  :)
Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

Runar

Godt første innlegg, men med noen mangler.

Klubbens målsetning var å kjempe om opprykk, så det å vise seg NPC plassen verdig kan ha verdt din og flere på OEF's målsetning, men ikke klubben og i utgangspunktet ikke min heller. En annen ting er at mye av kritikken som har kommet mot Grayson er ikke basert utelukkende på resultater og tabellplassering, men på prestasjoner. Til tider så har det vært vanskelig og forstå hva som er planen til Leeds offensivt og defensivt. Noen "få" har sagt spark Grayson, noen andre har sagt vent det er ingen vits i å sparke Grayson for å så erstatte han med "joe kinnear."

I forhold til forsvarsproblemene, så er det et handycap at vi spiller med et nytt forsvar annen hver omgang. Den defensive midtbanespilleren savner vi, men det er mulig å spille forsvar tiltross for at Jon Obi Mikel ikke spiller på laget.

Jeg mener det er vel så mye et problem hvordan vi angriper som hvordan vi forsvarer oss. Vi evner jo ikke kjenne igjen hva vi gjør når vi skaper sjanser - Derfor så tømmer vi oss innimellom i midtbanen å blir veldig sårbar. Gjennom de fleste høydepunkter de siste ukene har gjennomgangsmelodien verdt at vi skaper sjanser når vi kommer til innlegg. Da er det veldig merkelig at vi legger om og spiller med Gradel på topp og Johnson og Snoddy på hver sin kant i store deler av kampen mot Hull. Johnson er nødt til å være i overtall dersom han skal komme forbi sin back og kommer derav lite til innlegg. Når innlegget ikke kommer så blir rytmen endret og fasongen uklar og ofte så kommer balltapet når spillere er på vei fram og ballen er på vei på tvers.

De fleste midtstoppere jeg har sett i NPC er akkurat like svak som våre på det meste, og det MÃ... vi utnytte på en enda bedre måte.

All passion, no brain ser ut til å være NPC i et nøtteskall. Dersom vi kunne tilegne oss litt brain så vil det kunne gi oss tilstrekkelig med poeng til å komme innen for top 6 tror jeg.

At vi ikke klarer å spille soneforsvar er smått utrolig.

jarle

Liverpool:
Fra £ 39 til £ 45

Takk...

men du får lese prisene engang til da...

34... er dyreste på Leeds!

Så kan du jo diskutere om Leeds - Coventry er verdt 34 pund
hvis Liverpool - Man U koster 45 pund...

Kun 10 pund ekstra for å se verdensstjerner kontra hester klar for limfabrikken....

lojosang

Quote from: jarle on November 10, 2010, 11:43:04

Liverpool:
Fra £ 39 til £ 45

Takk...

Kun 10 pund ekstra for å se verdensstjerner kontra hester klar for limfabrikken....

Det valget der var omtrent like lett som å finne ut hvem man skulle stemme på når Saddam holdt presidentvalg på nittitallet, Jarle!  ;D
- Leif Olav

berlin

Quote from: Runar on November 10, 2010, 11:36:56
Godt første innlegg, men med noen mangler.

Klubbens målsetning var å kjempe om opprykk, så det å vise seg NPC plassen verdig kan ha verdt din og flere på OEF's målsetning, men ikke klubben og i utgangspunktet ikke min heller. En annen ting er at mye av kritikken som har kommet mot Grayson er ikke basert utelukkende på resultater og tabellplassering, men på prestasjoner. Til tider så har det vært vanskelig og forstå hva som er planen til Leeds offensivt og defensivt. Noen "få" har sagt spark Grayson, noen andre har sagt vent det er ingen vits i å sparke Grayson for å så erstatte han med "joe kinnear."

I forhold til forsvarsproblemene, så er det et handycap at vi spiller med et nytt forsvar annen hver omgang. Den defensive midtbanespilleren savner vi, men det er mulig å spille forsvar tiltross for at Jon Obi Mikel ikke spiller på laget.

Jeg mener det er vel så mye et problem hvordan vi angriper som hvordan vi forsvarer oss. Vi evner jo ikke kjenne igjen hva vi gjør når vi skaper sjanser - Derfor så tømmer vi oss innimellom i midtbanen å blir veldig sårbar. Gjennom de fleste høydepunkter de siste ukene har gjennomgangsmelodien verdt at vi skaper sjanser når vi kommer til innlegg. Da er det veldig merkelig at vi legger om og spiller med Gradel på topp og Johnson og Snoddy på hver sin kant i store deler av kampen mot Hull. Johnson er nødt til å være i overtall dersom han skal komme forbi sin back og kommer derav lite til innlegg. Når innlegget ikke kommer så blir rytmen endret og fasongen uklar og ofte så kommer balltapet når spillere er på vei fram og ballen er på vei på tvers.

De fleste midtstoppere jeg har sett i NPC er akkurat like svak som våre på det meste, og det MÃ... vi utnytte på en enda bedre måte.

All passion, no brain ser ut til å være NPC i et nøtteskall. Dersom vi kunne tilegne oss litt brain så vil det kunne gi oss tilstrekkelig med poeng til å komme innen for top 6 tror jeg.

At vi ikke klarer å spille soneforsvar er smått utrolig.

Klubbens, managerens og spillernes målsetning er selvfølgelig å kjempe om PO-plassering. Hadde de uttalt at konsolidering/mid-table var målet før sesongstart, hadde de fleste blitt sjokkert. Hva slags motivasjon gir det når man har en lang sesong med 46 kamper foran seg. At målsetningen kan endre seg ettersom sesongen skrider frem er også naturlig, tror f.eks Hull kan ha endret målsetning allerede.

Supporterne stiller imidlerid mye friere, de må jo ikke stå til ansvar for noe. På meg virker det som de fleste Leeds-supportere, det være seg de engelske eller norske har hatt omtrent denne forventingen før sesongen.
- Fornøyd med mid-table, PO er en bonus.

På samme måte som med klubben, reviderer supporterne sin målseting, enkelte vil vel si at noen reviderer den fra kamp til kamp, hehe.

Jeg personlig står fast ved nevnte forventning, enn så lenge. Det gjorde jeg også etter de tre berømmelige hjemmetapene. Foreløpig så virker det som, litt som du sier, Runar, all (or no) passion - no brain, at det er en mengde lag som presterer ujevnt. Blir derfor ikke overrasket om det er liten poengforskjell mellom en PO-plass og si - plass nr 14, når sesongen er over. Da sier jeg samtidig at Leeds er et av de lagene som kan havne PO eller blir nr 14.

berlin

Quote from: jarle on November 10, 2010, 11:43:04

Liverpool:
Fra £ 39 til £ 45

Takk...

Den glapp faktisk, jarle!  :) Spøkelsestribunen East Stand har høyere priser.

Likevel, det er altså ikke dyrere billetter på Elland Road enn Pride Park, og dessuten så man jo ikke på død og liv sitte på East Stand for £ 34 for en kat A kamp. Jeg vil vel heller si tvert imot, men det er kanskje litt av grunnen til at East Stand er så glissen.

Uansett hvordan man snur og vender på det er vi ikke dyrere enn Derby. Leicester har forvørig priser fra £26 til £ 37. Leicester har imidlertid en barne-/ungdomsvennlig vri med supre priser for under 8, under 12, under 18 og under 22 år.

Ellers er jeg enig at jeg som nøytral tilskuer heller ville lagt på en drøy hundrelapp for å se PL-fotball, selv om atmosfæren på Anfield omtrent er den samme som å overvære en glissen luthersk gudstjenste, d.v.s litt allsang til å begynne med, så stille i 87 minutter og så avslutning med allsang igjen.

Runar

Dette er litt både og...

En fotballsupporter må selvfølgelig vurdere om han synes 30£ er riktig å betale for å se sitt lag spille, men no er det jo ikke slik at en supportere velger å heller dra på en PL kamp for 45£ enn å se sitt NPC lag for 35£ fordi han får mer for pengene ved å se PL!

Vi må ha en prispolitikk som gir størst avkastning, samtidig så må klubben framstå som attraktiv for supporterne. Her ser det ut til at vi svikter litt, den gjennomsnittlige fotballsupporter har gjerne litt mindre å rutte med i dagens økonomiske klima, dermed er en sårar for mindre publikumsoppmøte i dag. Men det å skape større interesse for eget lag i egen by burde vel være mulig på større skala enn det som er tilfellet i dag? Nå vet ikke vi hvilke grep klubben gjør for å engasjere massene, men det ser ikke ut at en gjør en tilfredstillende jobb ihvertfall.

Kampene går jo sjelden på TV så det er ikke et argument for å holde seg unna stadion (som i PL og i Norge). At laget ikke holder PL standar er ett argument imot å gå, men dersom en på død å liv vil se PL kvalitet så må en jo revurdere valg av lag. Kvalitet er selvfølgelig viktig for en supporter når han velger om han skal på kamp eller bli hjemme, men jeg mener det står tilbake for engasjement og opplevelse. Nedrykksesongen (03/04) var det fullt mer eller mindre hele sesongen igjennom, tiltross for elendig kvalitet.

Klubben må selge opplevelser, skape lokalt engasjement og oppfordre mennesker til å ta del i Leeds United! Når en har 4 000 nordmenn som har registrert seg som Leeds fans og kanskje ett par tusen uten om det bare i Norge og en har den hjemmesiden med fjerd mest treff i hele England (www.leedsunited.com) så MÃ... det være grunnlag for å kapre nok kunder til å fylle større deler av Elland Road (også de setene som koster noen pund extra). Jeg har ekstremt vondt for å tro noe annet.

Her har kanskje markedsavdelingen i Leeds (om den har noe markedsavdeling) en jobb å gjøre.

Gufrias

Quote from: flynn on November 10, 2010, 09:50:47
Ã... nei du, det er langt unna. Dette er slett ikke godt nok for mange, her forventes det tydeligvis at Leeds bør rykke opp på første forsøk.

Flott innlegg, men her tar du faktisk feil. Ingen har sagt at de forventer opprykk i første forsøk.
Vi forventer bare at laget skal feie over alle som ligger jevnt med oss eller dårligere, og ta poeng mot alle som er over oss. Dette skal vi gjøre ved å spille festfotball, skape masse sjanser (som vi uten unntak putter) og aldri slippe inn mål - nei, egentlig aldri la motstanderen komme i nærheten av en målsjanse.

Men opprykk... nei det er å ta for hardt i  ;)
Hekta på Leeds siden 1974

Promotion 2010

Quote from: Gufrias on November 10, 2010, 17:44:41
Ã... nei du, det er langt unna. Dette er slett ikke godt nok for mange, her forventes det tydeligvis at Leeds bør rykke opp på første forsøk.

Flott innlegg, men her tar du faktisk feil. Ingen har sagt at de forventer opprykk i første forsøk.
Vi forventer bare at laget skal feie over alle som ligger jevnt med oss eller dårligere, og ta poeng mot alle som er over oss. Dette skal vi gjøre ved å spille festfotball, skape masse sjanser (som vi uten unntak putter) og aldri slippe inn mål - nei, egentlig aldri la motstanderen komme i nærheten av en målsjanse.

Herlig sammenfattet!   ;D
Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

jackbauer68

Quote from: Gufrias on November 10, 2010, 17:44:41

Eg derimot forventer at Leeds skal rykke opp,eller i det minste ha ambisjoner om det,hvert eneste år som blir tilbragt i nest øverste divisjon.
This is a big club you know!! 8) 8)

Tarald72

Flott innlegg flynn, mange fine tanker du kommer med her! Etter kampen mot Hull i går fikk jeg spørsmål om jeg ikke var misfornøyd med laget mitt! Nei, jeg er ikke misfornøyd med laget mitt, jeg hørte jo bare kampen, uansett hadde jeg aldri vært misfornøyd med laget mitt, men med laget mitt sine prestasjoner i den kampen.......jeg følte det som et tap i går, like etter kampen, og det så jeg på Graysons reaksjon på LUTV at han gjorde også, eller "I felt we shoud have won".

Men - jeg blir aldri misfornøyd med laget, noen ganger misfornøyd med prestasjonene, men da vet jeg at de har potensiale til prestere bedre. Og å la Grayson - som jeg mener er rett mann for jobben - og spillerne få jobbe i fred er en ikke bare god, men en glimrende idé!

Glimrende flynn, rett og slett glimrende!!!!
LEEDS FOREVER!!!!

TARALD

p0ndus

Jeg lå i natt og reflekterte litt over ståa i klubben i våre hjerter, og blant oss som følger klubben i tykt og tynt på avstand. Jeg tror noen og enhver kan ha godt av å trekke pusten av og til, og forsøke å sette ting i riktig sammenheng...

Den nære historien til Leeds United lar jeg ligge, bortsett fra å konstatere at vi har vært grundig nede i gjørma på de fleste områder. Vi har måttet leve oss gjennom en mer eller mindre sammenhengende nedtur, som kulminerte i at klubben var teknisk konkurs og uten mål og mening på den sportslige siden,- alt var fokusert på å kutte kostnader samt å tilsynelatende gjøre oss til uvenn med alle som kom vår vei....

I fjor lykkes vi med å snu skipet slik jeg ser det. En tilnærmet perfekt høstsesong la grunnlaget for det som til slutt ble opprykk,- det håndfaste beviset på progresjon.

I år møter vi igjen lag "vi har hørt om", og spiller regelmessig også bortekamper med 20.000+ tilskuere. Vi har kommet oss inn fra det store kalde mørket på utsiden, inn i en oppvarmet entré med kun en dør igjen å åpne inn til fotballens show-room nr 1, Premier League.

Før sesongen var vi (nesten) unisone i hvilke forventninger vi hadde. "Alle" ba kun om at klubben viste seg plassen i nPC verdig, og at vi kunne bygge videre på det fundamentet som tok oss opp fra L1. Det ble snakket om at vi ville være tilfreds med en plass rundt midten av tabellen, og bruke året til å ruste oss til å jage opprykk neste år.
Samtidig erkjenner de fleste at denne divisjonen nesten uten unntak preges av uforutsigbarhet. I fjor rykket en av nedrykkskandidatene opp, mens lag som burde ha forutsetninger for å kjempe i teten havnet på motsatt ende av tabellen.
I enkeltkamper er det tilnærmet umulig å spå utfallet, denne divisjonen må være en gullgruve for bettingselskapene!

Nå har vi snart unnagjort 1/3 av sesongen, og vi ligger vel for øyeblikket høyere enn de gjennomsnittlige tipsene tilsa. Til tross for en ganske omfattende skadeliste på forventede nøkkelspillere som Schemichel, Kisnorbo, Snodgrass (og for egen regning plusser jeg på Parker) har vi etablert oss som et lag på øvre halvdel, og har god kontakt med alle lag, med mulig unntak for QPR og Cardiff som pr.nå ser sterke ut.

Vi har levert enkelte imponerende kamper og noen langt under pari, i likhet med alle de andre lagene, fortsatt med unntak for de to nevnte.

Vi har sett at spillere som var sentrale i laget i L1 holder nivået også i nPC. Howson, Becchio, Johnson, Gradel med flere har tatt overgangen på en måte det står respekt av. Samtidig har vi fått inn et antall spillere som er svært spennende, spesielt offensivt. Sam, Paynter, McCormack, Somma, Watt, Nunez er alle spillere som med litt flyt kan gjøre furore utover sesongen. Faktum er at vi p.t. ikke egentlig savner han som trofast scoret 20-30% av målene våre de siste årene!

Vi har fått inn en utrolig spennende keeper, som kan bli like god som faren sin, og vi har en bredde i stallen som garantert kommer godt med i fortsettelsen.

Så finnes det selvsagt områder vi foreløpig ikke har klart å løse like bra, men det er jeg rimelig sikker på at klubbens ledelse ser like godt som oss, så det tror jeg det jobbes med å løse.

Alt skulle vel være fred og fordragelighet da, skulle man kanskje tro...
Ã... nei du, det er langt unna. Dette er slett ikke godt nok for mange, her forventes det tydeligvis at Leeds bør rykke opp på første forsøk. Når laget underpresterer, særlig på hjemmebane, reagerer fansen enten med å sutre og klage høylytt, eller velge å bli hjemme. Faktum er at tilskuersnittet vårt knapt er høyere i år, enn sesongene i L1. Og de som er der er så kravstore og "vrange" at det faktisk ser ut til å påvirke spillerne negativt.
Hittil har vi vært imponerende på bortebane, men tafatte og engstelige hjemme. Noen som skjønner sammenhengen?

Noen snakker høyt og mye om å sparke Grayson, i en periode der vi da vitterlig ligger godt an til å møte de målene vi selv satte for sesongen. Det skulle tatt seg ut  ::)

Jeg mener vi må ha en betydelig mengde is i både hodet og magen framover, og la Grayson og spillerne jobbe videre med denne sesongen. Kommer vi ut av den med en plass på trygg avstand fra nedrykksstriden, med økonomi, spillere og en spillestil vi tror på kan gå det neste skrittet neste sesong så fortjener ikke hverken de eller vi misnøye og frustrasjon.

Det finnes nok av eksempler på lag som har klatret for fort, og for ukontrollert. Resultatet av det er sjelden bærekraftig, og ender som regel med mageplask etter en sesong eller to.

Kliubben Leeds hører hjemme på øvre halvdel av PL, og dit skal vi. Vår jobb som supportere er å bidra med det vi kan, nemlig å støtte opp om det som faktisk er bra, og øve mildt press på det vi mener kunne vært løst enda bedre.
Ved å legge oss i skyttergravene og hamre løs på manager, spillere og hverandre etter hvet eneste sleivspark bidrar vi utelukkende til å ødelegge den stabilitet og ro som faktisk kreves for å å nå de mer langsiktige målene våre!

Sånn, da var det sagt. Skjerping folkens!

flynn
Kan ikke si meg mer enig, veldig bra skrevet.  Flott om vi kan slutte og hakke og kverulere på hverandre.