Skrevet av Emne: Fotobutikker i Leeds  (Lest 3955 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

h.b

  • Gjest
Fotobutikker i Leeds
« på: August 31, 2008, 18:29:01 »
Har noen av dere peiling på billige fotobutikker i Leeds. Er Canon man så dette må være på plass.
Vurderer en tur før jul, men vet ikke helt

Sleivind

Sv: Fotobutikker i Leeds
« Svar #1 på: August 31, 2008, 19:38:39 »
Har noen av dere peiling på billige fotobutikker i Leeds. Er Canon man så dette må være på plass.
Vurderer en tur før jul, men vet ikke helt

Hvorfor kjøpe kamera i England når det er billigere i Norge?

berlin

Sv: Fotobutikker i Leeds
« Svar #2 på: August 31, 2008, 20:30:01 »
Har noen av dere peiling på billige fotobutikker i Leeds. Er Canon man så dette må være på plass.
Vurderer en tur før jul, men vet ikke helt

Hvorfor kjøpe kamera i England når det er billigere i Norge?

Enig, Norge har hatt gode foto- og hifi-priser i 2 tiår ift andre europeiske land.

I USA og Asia kan det være noe å hente, spes på dyrere ting.

Gjør et søk på web og se hvilke priser du får opp på prissammenligning,
deretter besøk de som har en fysisk lokasjon i Oslo eller der du bor, det er mitt råd.

Ofte blir http://www.scandinavianphoto.no/ utelatt i disse prissammenligningstjensestene,
noen ganger har de best priser, men har personlig aldri handlet hos de.

h.b

  • Gjest
Sv: Fotobutikker i Leeds
« Svar #3 på: August 31, 2008, 22:04:07 »
Den linsa jeg vil ha er ca 3000.- billigere i england
Har noen av dere peiling på billige fotobutikker i Leeds. Er Canon man så dette må være på plass.
Vurderer en tur før jul, men vet ikke helt

Hvorfor kjøpe kamera i England når det er billigere i Norge?

berlin

Sv: Fotobutikker i Leeds
« Svar #4 på: August 31, 2008, 22:30:29 »
For å svare på spøsmålet ditt da, h.b. - "Nei, kjenner ikke til gode fotobutikker i Leeds"

Er selv utstyrt med Nikon, men det virker som du har skal en linse til NOK 10000+
så jeg tviler ikke på at du gjort dine Web-sammenligninger.

Men jeg har ikke funnet dårligere priser på Nikon-linser i Norge enn England,
og det gjelder en linse til NOK 6000. Synes det er litt rart med 3000 spart,
men må/skal du bare ha den llinsa, uansett, så får du vel gratis fly til Leeds,
og det må være mulig å oppspore en fysisk og serøis foto-butikk i byen, hvor du kan få handlet linsa.

h.b

  • Gjest
Sv: Fotobutikker i Leeds
« Svar #5 på: September 01, 2008, 09:25:52 »
Objektivet jeg ønsker er EF 70-200 f/4,0 L IS. Denne er til salgs gjennom Jessops ( vet at den ligger i Leeds ) , men har hørt diverse historier om at Jessops er dyre i forhold til andre fotobutikker. Prisen i Norge på dette glimrende objektiv er ca 10500.- . I england reklamerer de denne for ca 7800.- kroner.
For å svare på spøsmålet ditt da, h.b. - "Nei, kjenner ikke til gode fotobutikker i Leeds"

Er selv utstyrt med Nikon, men det virker som du har skal en linse til NOK 10000+
så jeg tviler ikke på at du gjort dine Web-sammenligninger.

Men jeg har ikke funnet dårligere priser på Nikon-linser i Norge enn England,
og det gjelder en linse til NOK 6000. Synes det er litt rart med 3000 spart,
men må/skal du bare ha den llinsa, uansett, så får du vel gratis fly til Leeds,
og det må være mulig å oppspore en fysisk og serøis foto-butikk i byen, hvor du kan få handlet linsa.

berlin

Sv: Fotobutikker i Leeds
« Svar #6 på: September 01, 2008, 10:06:22 »
Objektivet jeg ønsker er EF 70-200 f/4,0 L IS. Denne er til salgs gjennom Jessops ( vet at den ligger i Leeds ) , men har hørt diverse historier om at Jessops er dyre i forhold til andre fotobutikker. Prisen i Norge på dette glimrende objektiv er ca 10500.- . I england reklamerer de denne for ca 7800.- kroner.
For å svare på spøsmålet ditt da, h.b. - "Nei, kjenner ikke til gode fotobutikker i Leeds"

Er selv utstyrt med Nikon, men det virker som du har skal en linse til NOK 10000+
så jeg tviler ikke på at du gjort dine Web-sammenligninger.

Men jeg har ikke funnet dårligere priser på Nikon-linser i Norge enn England,
og det gjelder en linse til NOK 6000. Synes det er litt rart med 3000 spart,
men må/skal du bare ha den llinsa, uansett, så får du vel gratis fly til Leeds,
og det må være mulig å oppspore en fysisk og serøis foto-butikk i byen, hvor du kan få handlet linsa.

Hei Håkon,

beklager hvis jeg bryr meg for mye:

Prisen i Norge ser ut til å være ca NOK 9000, Japanphoto (8884,) og fotovideo (9195,-) er jo to fysiske butikker.
http://produkt.akam.no/product.php?product_id=50468&view=productinfo

Prisen hos Jessops ser ut til å være £800, ikke så stor forskjell altså, men vel - en drøy tusenlapp er også penger:
http://www.jessops.com/Store/s46789/0/Lenses/Canon/EF-70-200mm-f4-L-IS-USM/details.aspx?&IsSearch=y&pageindex=1&CatId=143&ManIds=1159,&MultiOpIds=52764,52583,&SortBy=SkuOfferingPriceASC&IsInStockOnly=False&comp=n

Skal selv kjøpe et meget godt IS-objektiv (Nikon) med brennvidde 28-200, og ja, proffene går faktiskt god for det.

Håper jeg ikke har brutt ned argumentene for en tur til Leeds!  :)

lojosang

Sv: Fotobutikker i Leeds
« Svar #7 på: September 01, 2008, 10:57:06 »
Jeg gjorde et søk på yell.com igår. Fikk da noen treff.

Er absolutt havnet i faresonen for å bli objektivjunkie selv. Har en Nikon D80, og har nå etter hvert brukt det nok til å få lyst på nye objektiver. I hvert fall et makroobjektiv og et lyssterkt et. f 1.8, eller deromkring. Satt en hel kveld å prøvde å ta bilder av flaggermus i flukt på hytta i sommer, og det ble ikke fryktelig bra med innebygd blits og et 3.5-objektiv.  :(

Så siklingen er igang. Hvis noen finner en billig sjappe i Leeds har jeg med andre ord enda et påskudd for å dra over til vinteren.  ;D
- Leif Olav

h.b

  • Gjest
Sv: Fotobutikker i Leeds
« Svar #8 på: September 01, 2008, 11:07:31 »
Bry deg gjerne.
Har i dag 30 D og skal oppgradere denne til 50 D om 2 måneder.
Av objektiver har jeg disse.
EF 50mm f/1,4
EF 300 mm f/4,0 L IS
EF 135 mm II f/2,0 L
EF 17-40 mm f/4,0 L
EF 1,4 konverter
EF-S 55-250mm f4-5.6 IS

berlin

Sv: Fotobutikker i Leeds
« Svar #9 på: September 01, 2008, 16:28:31 »
Til lojosang og h.b:

Tillater meg å henvise til en nettside, d.v.s en profilert fotograf, for review av:

CANON EF 70-200 f/4,0 L IS
http://www.kenrockwell.com/canon/lenses/70-200mm-f4-is.htm
h.b: Her får du nok bekreftet din vurdering, bl.a at tilsvarede og dobbelt så dyre linse f2.8
ikke er verdt prisen, d.v.s. den er mye, mye tyngre, han skryter hemningsløst av "linsa di".

og NIKON Nikkor AF-S DX 18-200 f/3,5-5,6G IF-ED VR
http://www.kenrockwell.com/nikon/18200.htm

Startsiden til Rockwell er: http://www.kenrockwell.com/index.htm

Jeg har prøvd å henvise til Ken Rockwell bl.a hos FotoVideo i Oslo,
og da blir plutselig ekspeditøren veldig negativ. Grunnen er at Ken Rockwell er
en no-nonsense fyr, som virkelig taler Roma imot.

Jeg anbefaler å starte å lese "Recommended Cameras". Det er nyttig og ikke minst morsom lesning. Selv om han mener at de fleste klarer seg med et billig hus ( som f.eks NIKON D40 ), gir han gode beskrivelser/anbefalinger av dyrere stoff også. Men det er greiest om dere leser det selv,
om dere finner det interessant da.

Dere finner i hvertfall veldig mye interessant NIKON og CANON stoff der. Hele siten hans  synes jeg er bra.

Personlig skal jeg investere i NIKON 18-200 mm VR. ( ca NOK 5000).
 Det har jo alltid vært opplest og vedtatt at linser som kombinerer vidvinkel og tele er søppel, fordi det ikke lar seg kombinere optisk uten merkbare konsekvenser for billedkvalitet. Vel, jeg har skiftet så mange linser i gamle dager, at jeg lytter til Rockwells anbefaling, som er ( hvis man ikke er proff-fotograf): Gå og kjøp 18-200 mm VR, det er alt du trenger. Det skal jeg gjøre og den linsa skal sitte på huset til evig tid. Slipper å skifte og å få støv i huset ( selvrensende hus funker vistnok, men alt er relativt )
« Siste redigering: September 01, 2008, 17:35:08 av berlin »

lojosang

Sv: Fotobutikker i Leeds
« Svar #10 på: September 01, 2008, 17:00:04 »
Likte den siden. Takk for lenke.

Har syslet med tanken på en sånn også, men syns foreløpig det blir litt dyrt. Når nå bare lottorekkene slår inn... Vil uansett ikke gå til innkjøp av verken makrolinse eller en f1.8 uten å prøve dem først. Har bekjente med begge deler jeg kan låne av.
- Leif Olav

berlin

Sv: Fotobutikker i Leeds
« Svar #11 på: September 01, 2008, 17:12:53 »
Likte den siden. Takk for lenke.

Har syslet med tanken på en sånn også, men syns foreløpig det blir litt dyrt. Når nå bare lottorekkene slår inn... Vil uansett ikke gå til innkjøp av verken makrolinse eller en f1.8 uten å prøve dem først. Har bekjente med begge deler jeg kan låne av.

Har "befølt" den NIKON-linsa jeg refererer til, og må si jeg likte den. Enn så lenge har jeg ikke punget ut,
men denne linsa blir ikke billigere. Som Rockwell skriver, NIKON kan nesten ikke produsere nok. Jeg har også kikket på bruktpriser, og denne linsa holder seg i pris, d.v.s den kan selges for omtrent samme pris som en ny. Det blir nok julepresangen "fra meg til meg".
Kit-linsene er verdt ca 0,-.

h.b

  • Gjest
Sv: Fotobutikker i Leeds
« Svar #12 på: September 01, 2008, 17:39:42 »
Canon sin 70-200 f/4,0 L IS er muligens en av de beste og skarpeste telezoomene uansett pris som er blitt laget.
Så dette er billig mener jeg. Muligens ned mot 7000.- kroner

berlin

Sv: Fotobutikker i Leeds
« Svar #13 på: September 01, 2008, 17:47:36 »
Canon sin 70-200 f/4,0 L IS er muligens en av de beste og skarpeste telezoomene uansett pris som er blitt laget.
Så dette er billig mener jeg. Muligens ned mot 7000.- kroner

ja, so seie Ken også ( Rockwell, ikke Bates  ;D ) !

"........My Canon 70-200mm f/4 L IS is the sharpest zoom I've ever used. Not only that, but the ergonomics and operation are flawless, so flawless that I can shoot and zoom with only one hand......."

janove

Sv: Fotobutikker i Leeds
« Svar #14 på: September 01, 2008, 19:52:16 »
Jeg har handlet fotoutstyr paa Jessops, Currys og PC World.
Alle disse har ofte tilbud.
Jessops har best fagkunnskap.
Du kan kjoere alle tre opp mot hverandre. Det kan vaere mye aa hente paa aa prute.
Ikke se deg blindt paa oppgitte priser.