Skrevet av Emne: Tetley's  (Lest 2564 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

paulamol

Tetley's
« på: Oktober 02, 2008, 16:28:53 »
Er det noen her inne som har peiling på om Tetley's (øl) blir distribuert i Norge?

Budda

Sv: Tetley's
« Svar #1 på: Oktober 02, 2008, 18:29:00 »
Hehe, morsomt tema for din første topic og innlegg. Angående spørsmålet, så har ikke jeg sett det noen plass i alle fall. Det trenger selvsagt ikke å bety noe
Endre

lojosang

Sv: Tetley's
« Svar #2 på: Oktober 02, 2008, 22:54:21 »
Tetley's er så vidt jeg husker eid av Carlsberg. Dermed er det Ringnes/Carlsberg som har rettighetene til innførsel, og de virker ikke videre interessert i å innføre øl med smak i. Nå har jeg med skam og melde aldri smakt Tetley's, så jeg vet ikke om den beskrivelsen stemmer, men i og med at de produserer bitter vfil jeg anta det.

Ringnes sitt svar på de fleste forespørsler om å ta inn noe litt utenfor gørr kjedelig industripils er vanligvis "det finnes ikke noe marked for sånt i Norge" eller "det selger ikke i Norge." Siden det ikke er å få tak i i Norge har RIngnes naturligvis helt rett.

Den Gode Nabo i Trondheim har i flere år prøvd å få importert Real Ale. Ringnes sitter på rettighetene til de største engelske sådanne. Deres representant visste ikke hva dette Ril Eil var for noe, og var ikke spesielt interessert i å lære noe om det. "Det selger ikke i Norge."

Jeg tviler på at Tetley's noen gang blir å se i Norge, men en mail til noen i RIngnessystemet er rett vei å gå. Etter at Boddingtons på fat ble stoppet innført til Norge er det vel så vidt jeg vet ikke bitter å få på fat her i landet? Mulig det kan få noen til å lukte markedsandeler?
- Leif Olav

h.b

  • Gjest
Sv: Tetley's
« Svar #3 på: Oktober 03, 2008, 08:49:57 »
Tetley=Bitter=Godt

McMidjo

  • På juniorlaget
  • ***
  • Innlegg: 1854
  • Total likes: 0
  • Winning doesn't really matter - as long as you win
    • Vis profil
    • Bremnerbloggen
Sv: Tetley's
« Svar #4 på: Oktober 03, 2008, 11:49:11 »
Tror ikke vi skal ha for store forhåpninger her gitt…. Tetley's tradisjonelle Yorkshire Bitter har ikke noen markedsmessig posisjon utenfor Yorkshire, og er vanskelig å oppdrive også i andre steder av England.
De tradisjonelle  britiske bitterne er generelt ansett for å være helt ’ute’, og går gjerne for å være øl for ’gamle menn’.

Den tradisjonelle Tetley's Bitter er ellers iferd med å bli utkonkurrert av den mer markedstilpassede Tetley's Smoothflow, som er noe smaksløst skvip. Dette har ført til at den originale Tetleys nå gjerne presenteres som ’the original’,  ’original taste’ etc  - for oss særinger som fortsatt vil ha øl som smaker – ikke bare øl som lesker…

Dette synes jeg ellers var oppsiktsvekkende informasjon, Lojosang:

....Nå har jeg med skam og melde aldri smakt Tetley's.....

 :o
So-called Leedsfans, so-called Leedsfans, so-called Leedsfans - We are here....

lojosang

Sv: Tetley's
« Svar #5 på: Oktober 03, 2008, 14:36:40 »

Dette synes jeg ellers var oppsiktsvekkende informasjon, Lojosang:

....Nå har jeg med skam og melde aldri smakt Tetley's.....

 :o

Ã…rsaken er rett og slett at mine besøk i Yorkshire var i perioden da jeg kun drakk heimbrent og maltwhisky. Begynte ikke å drikke halvfabrikata før i 2005 eller deromkring.

- Leif Olav

HåvardK

Sv: Tetley's
« Svar #6 på: Oktober 03, 2008, 15:36:53 »
Tror ikke vi skal ha for store forhåpninger her gitt…. Tetley's tradisjonelle Yorkshire Bitter har ikke noen markedsmessig posisjon utenfor Yorkshire, og er vanskelig å oppdrive også i andre steder av England.De tradisjonelle  britiske bitterne er generelt ansett for å være helt ’ute’, og går gjerne for å være øl for ’gamle menn’.

Skal vokte meg vel for å virke belærende på dette området, midjo - men i Nord-Londons pubstrøk(Finsbury Park/Highbury)er Tetley´s ganske så høyfrekvent. Men selv om det er en decent bitter, foretrekker man vel mer smaksrike ales hvis det er å få servert.

berlin

Sv: Tetley's
« Svar #7 på: Oktober 03, 2008, 16:18:26 »
Tror ikke vi skal ha for store forhåpninger her gitt…. Tetley's tradisjonelle Yorkshire Bitter har ikke noen markedsmessig posisjon utenfor Yorkshire, og er vanskelig å oppdrive også i andre steder av England.De tradisjonelle  britiske bitterne er generelt ansett for å være helt ’ute’, og går gjerne for å være øl for ’gamle menn’.

Skal vokte meg vel for å virke belærende på dette området, midjo - men i Nord-Londons pubstrøk(Finsbury Park/Highbury)er Tetley´s ganske så høyfrekvent. Men selv om det er en decent bitter, foretrekker man vel mer smaksrike ales hvis det er å få servert.

Tetley's kan du få de fleste (større) steder i England, til og med i Køben (riktignok Smoothflow, og altfor kald), men jeg er likevel enig med McMidjo, nå han sier den ikke er særlig utbredt, d.v.s du får den ikke på annenhver pub, sånn ca utenfor Yorkshire.

Tetley's er en ganske typisk nord-engelsk bitter, men en av de mest creamy. Tidligere syntes jeg det var saft suse, men er ikke helt der lenger.

Som alt håndpumpet øl, kan man treffe på gode og mindre gode Tetley's alt etter hvor flinke landlords'ene er (evt. egne "barrel-keepers", som noen har) til å behandle øllet. I blant er de flinkere dess mer erfaring de har (dels selvfølgelig) med bestemte merker, om Tetley's er et hovedmerke for de eller ikke. De aller beste pubene (les: landlords) håndterer de ulike merkene som om det skulle være ders eget barn, og da får man bra cask-ale uansett ( de hiver resten av fatet f.eks, dersom det tenderer til å gå surt ). Andre steder er det smart å holde se til de merkene som selger mest i den spesifikke puben. Et vanlig usselt knep er å bevare og servere øllet med for lav temperatur, ofte for å hindre at det går surt. Velg en anne pub da.

McMidjo

  • På juniorlaget
  • ***
  • Innlegg: 1854
  • Total likes: 0
  • Winning doesn't really matter - as long as you win
    • Vis profil
    • Bremnerbloggen
Sv: Tetley's
« Svar #8 på: Oktober 03, 2008, 17:10:47 »
Jeg har også funnet ordentlig Tetley's på endel puber rundt trafikknutepunkter som Paddington og Kings Cross, men det ser ut som det i stadig større grad er Smoothflow-varianten som siger inn, dessverre.

Det er vel også slik at Carlsberg/Tetley's eier en del puber rundt omkring i England - hvor de naturligvis serverer sitt eget øl.

Har også hatt den absurde fornøyelse å finne Tetley's originale bitter på et avsidesliggende supermarked på Gran Canaria - så det er nok en viss etterspørsel etter brygget på de steder hvor Yorkshirefolket ferdes....  :)
So-called Leedsfans, so-called Leedsfans, so-called Leedsfans - We are here....

Roy

Sv: Tetley's
« Svar #9 på: Oktober 03, 2008, 18:43:07 »
Jeg har også funnet ordentlig Tetley's på endel puber rundt trafikknutepunkter som Paddington og Kings Cross, men det ser ut som det i stadig større grad er Smoothflow-varianten som siger inn, dessverre.

Det er vel også slik at Carlsberg/Tetley's eier en del puber rundt omkring i England - hvor de naturligvis serverer sitt eget øl.

Har også hatt den absurde fornøyelse å finne Tetley's originale bitter på et avsidesliggende supermarked på Gran Canaria - så det er nok en viss etterspørsel etter brygget på de steder hvor Yorkshirefolket ferdes....  :)

Hvor på øyen og hvilket supermarked var du på?
Stand up and sing for LEEDS UNITED

McMidjo

  • På juniorlaget
  • ***
  • Innlegg: 1854
  • Total likes: 0
  • Winning doesn't really matter - as long as you win
    • Vis profil
    • Bremnerbloggen
Sv: Tetley's
« Svar #10 på: Oktober 03, 2008, 20:59:47 »
.
Har også hatt den absurde fornøyelse å finne Tetley's originale bitter på et avsidesliggende supermarked på Gran Canaria - så det er nok en viss etterspørsel etter brygget på de steder hvor Yorkshirefolket ferdes....  :)

Hvor på øyen og hvilket supermarked var du på?

Tror det het Dinos - på veien inn mot Puerto Mogan, et stykke opp på vestkysten.

Bodde på Playa del Cura, et lite stykke lenger sør - mye engelskmenn + et par bra puber m mye fotball på storskjerm....  :)
So-called Leedsfans, so-called Leedsfans, so-called Leedsfans - We are here....

h.b

  • Gjest
Sv: Tetley's
« Svar #11 på: Oktober 03, 2008, 21:30:10 »
Var 14 dager i playa del Cura den 01 august. Fant absolutt ikke Tetley på det lokale supermarkedet i bånn av senteret der. Det var forresten spar som var den butikken. Men på den lokale puben så jeg Leeds kamp i cupen
.
Har også hatt den absurde fornøyelse å finne Tetley's originale bitter på et avsidesliggende supermarked på Gran Canaria - så det er nok en viss etterspørsel etter brygget på de steder hvor Yorkshirefolket ferdes....  :)

Hvor på øyen og hvilket supermarked var du på?

Tror det het Dinos - på veien inn mot Puerto Mogan, et stykke opp på vestkysten.

Bodde på Playa del Cura, et lite stykke lenger sør - mye engelskmenn + et par bra puber m mye fotball på storskjerm....  :)

Kjell Roar

Sv: Tetley's
« Svar #12 på: Oktober 09, 2008, 12:07:58 »
Fram til jeg skal over til England igjen i november trøster jeg meg med Newcastle Brown Ale.
Er i alle fall bedre enn pils
Kjell Roar
MOT

lojosang

Sv: Tetley's
« Svar #13 på: Oktober 09, 2008, 13:11:14 »
En ICA nær deg kan sannsynligvis varte opp med Harviestoun Bitter and Twisted eller Fuller's London Pride. Meny har to forskjellige fra Brakspear. Særlig den førstnevnte syns jeg gåg utenpå Nookie Brun Eel mange ganger. Ellers er jeg helt enig i at det er mye bedre enn pils.  :)

Haandbryggeriet lager også mye godt. Nøgne Ø er ikke værst.
Det kommer seg på ølfronten her i landet, hvis man beveger seg vekk fra Remahyllene.
- Leif Olav