Skrevet av Emne: Tak på antall utlendinger?  (Lest 1469 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

berlin

Tak på antall utlendinger?
« på: Desember 18, 2008, 11:10:34 »
Ser på Dagbladets nettsider at Alex Ferguson støtter Blatter-forslaget om at lagene til enhver tid må ha 6 nasjonale spillere på banen, den såkalte 6+5 regelene.

EUs reglerverk om fri arbeidsflyt innenfor EU, er vel den største hindringen, samt lunken holdning fra toppklubber med få nasjonale spillere i sin "første-ellever".

For en gangs skyld kan jeg støtte Man U, eller egentlig ikke Man U, men Ferguson. Joda, jeg skjønner jo at det er lett for han å si, som kan mønstre mange britiske spillere, men likevel...
Forresten, irer faller vel ikke under kategorien briter? Kun England, Skottland, Wales og Nord-Irland? 

Her er linken:
http://www.dagbladet.no/2008/12/17/sport/fotball/premier_league/4074546/

Hva mener dere?

PS! Jeg vet vi har hatt flere diskusjoner om dette før på forumet, men gadd ikke å lete opp en relevant gammel tråd ( modsa kan gjøre det hvis de vil ).


Dennis

Sv: Tak på antall utlendinger?
« Svar #1 på: Desember 18, 2008, 16:21:56 »
Jeg støtter forslaget!

Flere klubber vil nok slite noen år med en omstilling til økt talentsatsning (les: Tottenham), men jeg synes i lengden at det er nettopp det som er mest lønnsomt for fotballen. Det er også denne evinnelige kjøpsorgien som med jevne mellomrom skaffer de store fotballigaene store økonomiske problemer. Det var et krakk rundt tusenårsskiftet (Leeds var MEGET heldige som fikk 300mill for Ferdinand) og det nærmer seg et nytt sammenbrudd, grunnet en blanding av finanskrisa og det faktum at de fleste klubber med sportslig suksess, driftes med millioner av pund i underskudd vært år. Michel Platini sammenlignet klubbenes "lån til suksess" med sykkelsportens doping, da han siktet til Manchester Uniteds og Chelseas vei til CL-finalen i Moskva. Ingen dårlig sammenligning synes jeg, selv om den (rettmessig!) tråkket en del direktører på tærne.

Det kan selvsagt argumenteres både for og imot dette forslaget, uten at noen av sidene sitter på en sikker sannhet, men jeg tror at en "nasjonal kvote" vil bidra til større økonomisk sikkerhet for fotballen. Fortsatt vil det være et skille mellom de mest ressurssterke og de litt bak, men kanskje vil skillet jevnes litt ut, kontra slik det er i dag. Vi ser også en klar tendens i dagens spillerimport i form av bedre ligaer, men langt dårligere landslag, slik det er i England.

Ps! Jeg synes også denne regelen vil ha en noe nostalgisk virkning, da europacupene langt på vei igjen blir mer lignende "landskamper" slik de var før i tiden.
« Siste redigering: Desember 18, 2008, 16:25:25 av Mr Kaizer »
Marching on together!

samadhi

Sv: Tak på antall utlendinger?
« Svar #2 på: Desember 18, 2008, 17:25:43 »
(Leeds var MEGET heldige som fikk 300mill for Ferdinand)

Ja Leeds var vel den klubben som kom best ut av den store kjøpefesten som herjet på slutten av 90-tallet på de britiske øyer...
marching on together,
derudaf forever...

berlin

Sv: Tak på antall utlendinger?
« Svar #3 på: Desember 18, 2008, 17:41:41 »
(Leeds var MEGET heldige som fikk 300mill for Ferdinand)

Ja Leeds var vel den klubben som kom best ut av den store kjøpefesten som herjet på slutten av 90-tallet på de britiske øyer...

Du unnlater å tenke over Kaizers poeng, samadhi, som er: Et halvt år etter salget av RF, ville ikke Leeds fått mer en 150-200 mill for han, dels pga at Leeds finansielle situasjon da var kjent, dels fordi prisene raste nedover. I ettertid kan man jo da stille seg et hypotetisk spørsmål: Reddet det tidlige salget av RF Leeds fra å bli utryddet? Som nevnt, det blir hypotetisk, andre grep kunne blitt gjort om vi hadde fått 100-150 mill NOK mindre for RF. Only God knows,
« Siste redigering: Desember 18, 2008, 17:44:02 av berlin »

Dennis

Sv: Tak på antall utlendinger?
« Svar #4 på: Desember 18, 2008, 17:43:23 »
(Leeds var MEGET heldige som fikk 300mill for Ferdinand)

Ja Leeds var vel den klubben som kom best ut av den store kjøpefesten som herjet på slutten av 90-tallet på de britiske øyer...

 :)

Jeg ser poenget ditt, samadhi og jeg er helt enig, men akkurat ved salget av Rio Ferdinand fikk vi maks value. EDIT: Berlin utdyper over. Man kan vel også si at vi fikk gode penger ved salget av Woody, målt i antall kamper sesongene som fulgte.
 
Ellers var det mye billigsalg, selvsagt, men hovedpoengt var heller ikke at vi fikk solgt Ferdinand for gode penger, men at vi var heldige som faktisk fikk gode penger for han i en økonomisk nedgangstid både for Leeds og resten av fotball-Europa. Som berlin sier, et halvt år etter hadde prisen antakelig vært halvert, både grunnet Leeds' situasjon og den generelle finansielle situasjonen i transfermarkedet.

Jeg tror at man (på sikt) vil se en bedre økonomisk grunnmur for mange klubber, både fordi man er nødt til å satse mer på egenproduserte spillere som vil resultere i mindre kjøpsutgifter og fordi disse spillerne kan selges med profitt dersom klubben møter økonomisk motgang. Dette blir en meget forenklet teori, men målet må vel være å forhindre kjøpsfesten som herjer de britiske øyer.
« Siste redigering: Desember 18, 2008, 17:56:34 av Mr Kaizer »
Marching on together!

Torpe-do

Sv: Tak på antall utlendinger?
« Svar #5 på: Desember 18, 2008, 18:39:41 »
Tilbake til topic, jeg mener også at dette er et sundt forslag. Jeg for min del synes selvsagt det ikke fins noe kjekkere enn en local superstjerne. For det første slipper vi unna enorme overgangssummer, og for det andre har han sansynligvis et større hjerte til klubben (der har vi vel eksempler både for og i mot (Smith & Kewell).

Og dette er jeg da også sikker på at jeg ikke er alene om. Eller, vi er ikke alene om det. Se mot Liverpool og deres Fowler og Gerrard.