Skrevet av Emne: Skal straks kjøpe ny mobiltelefon...  (Lest 9334 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

RuneR

Skal straks kjøpe ny mobiltelefon...
« på: Juli 07, 2009, 10:53:00 »
... og jeg vurderer nå sterkt å gå for HTC Touch Diamond II.
Noen som har erfaringer med denne?
Rune B. Reitan
Medlemssekretær i LUSCOS
mob. +47 92410603
reitan@leedsunited.no                              Member of "The Peterborough Eight"

Blank_File

Sv: Skal straks kjøpe ny mobiltelefon...
« Svar #1 på: Juli 07, 2009, 11:59:15 »
Jeg jobber for Mobildata og har selv en HTC S740, men kanskje spesielt med HTC så kommer det helt ann på hva du skal bruke mobilen til. Touch Diamond II kan jo egentlig alt utenom å ta bilder, så hvis kameraet er viktig for deg ville jeg ikke gått for den. Jeg er heller ikke overbegeistret for Windows på telefonen om sant skal sies, men det er vel gjerne en smakssak.

Robert

Sv: Skal straks kjøpe ny mobiltelefon...
« Svar #2 på: Juli 07, 2009, 14:02:05 »
Hva skal du bruke telefonen til?
Hvorfor faller valget på Touch Diamond 2?

Er selv ivrig WM-bruker, og har Touch HD, og er veldig fornøyd, men er ikke ofte jeg anbefaler WM-mobiler til folk. Er en her på jobb som har Diamond 2, og det beste med den er vel skjermoppløsningen (til nettsurfing) og størrelsen på mobilen.

HTC Hero (med android) som forhåpentligvis kommer i slutten av måneden er et annet godt (kanskje til og med bedre - spørs hva du skal bruke telefonen til) valg.
Ved problemer med forumet, ta kontakt via PM

ollan

Sv: Skal straks kjøpe ny mobiltelefon...
« Svar #3 på: Juli 07, 2009, 14:22:07 »
Hvis det er en "jobb" tlf med tilgang til mail/LN ville jeg gått for Nokia E series. Har selv hatt en E71 noen mnd og er meget fornøyd med den. Forøvrig kåret til årets buisness tlf 2008 av flere test steder. Har tidligere prøvd det meste fra HTC og Ericsson. Iphone er lite brukervennlig med tanke på LN.
Lykke til,"smaken er som baken" ;D
Ollan

Lids

Sv: Skal straks kjøpe ny mobiltelefon...
« Svar #4 på: Juli 07, 2009, 15:28:37 »
iPhone - ingen over, ingen ved siden.
Thomas

bwirum

Sv: Skal straks kjøpe ny mobiltelefon...
« Svar #5 på: Juli 07, 2009, 15:53:48 »
Tja, Iphone eller ikke Iphone, det kommer vel an på hva en er ute etter.

Jeg har brukt en HTC touch pro i ganske lang tid nå og er generelt ganske godt fornøyd med den. Litt dårlig batteri, men veldig bra på e-post, web, dok.behandling og egentlig det meste som har med businessbehov å gjøre.

Har brukt den litt til medieavspilling, og det funker bra nok det, men der er sikkert Iphone bedre. I forhold til Iphone har jo HTC'en helt suveren skjerm, mens kameraene er så som så på begge to. Men HTC har jo andre telefoner med bedre kameraer om det er det som er viktig.

Alt i alt har jeg ganske gode erfaringer med HTC telefoner, men du må liksom ha en feel for WM for å like de tror jeg. Er vel den 3dje HTC'en av et eller annet slag og brand jeg har.
Best post ever:
min attr søt kaff på min atamaskin- virkr ikk bra- rfr han jg ikk skrvt så my i t sist

Grattis m  1-2 ikv
MT :) :) :)

Robert

Sv: Skal straks kjøpe ny mobiltelefon...
« Svar #6 på: Juli 07, 2009, 21:44:16 »
Iphone er bra - om du vil føle deg rævkjørt av Steve en gang om dagen.
Personlig foretrekker jeg friheten til andre OS på markedet, og holder meg derfor unna iphone. Og ja, jeg har testet både 1. gen og 2. gen, men forsåvidt ikke 3.0 (da telefonen endelig har fått alt den skulle hatt - for 2 år siden).

Nei, det er ikke lett, men som sagt ville jeg tittet litt på android-telefoner, om du skal ha en smartmobil.
Ved problemer med forumet, ta kontakt via PM

berlin

Sv: Skal straks kjøpe ny mobiltelefon...
« Svar #7 på: Juli 07, 2009, 22:31:34 »
steve eller bill, det er ikke bare religiøse ledere som har sine trofaste tilhengere.

som it-tulling gjennom 20 år, driver jeg og motiverer meg til å kjøpe en Nokia 1208,
nåværende se-telefon tar vel kvelden snart.

ollan

Sv: Skal straks kjøpe ny mobiltelefon...
« Svar #8 på: Juli 07, 2009, 22:44:32 »
steve eller bill, det er ikke bare religiøse ledere som har sine trofaste tilhengere.

som it-tulling gjennom 20 år, driver jeg og motiverer meg til å kjøpe en Nokia 1208,
nåværende se-telefon tar vel kvelden snart.

like it ;D ;D
http://www.nokia.no/finn-produkter/produkter/nokia-1208
Ollan

Sleivind

Sv: Skal straks kjøpe ny mobiltelefon...
« Svar #9 på: Juli 11, 2009, 07:45:02 »
Hvorfor kjøpe ny telefon når en kan leite litt i skuffer og skap for å hente frem godklumpen Nokia 6210?  :D

Dennis

Sv: Skal straks kjøpe ny mobiltelefon...
« Svar #10 på: April 27, 2010, 19:41:15 »
Ikke helt den samme som trådstarter, men gikk til innkjøp at HTC Desire forrige uke, etter å ha innsett at den gamle Nokia'n hadde nådd pensjonsalder (batteriet var enten fullt, eller tomt).

Er særdeles fornøyd etter en ukes bruk! Var veeeeeeldig skeptisk til batteritid etter å ha lest en del tester, spesielt om Legend av samme merke, men den overrasker veldig. Andre ladetid (skal visst ta noen ladinger før den når maksimal levetid) varte i tre og et halvt døgn. Ikke verst!

Og et annet pluss - Ikke Windows-driten! Android er meget bra!
Marching on together!

Lord-Meta

Sv: Skal straks kjøpe ny mobiltelefon...
« Svar #11 på: April 27, 2010, 20:38:13 »
Ericsson Xperia x10 ser ganske spennende ut, gjort det relativt bra på en del tester jeg har lest. Hadde jeg ikke allerede hatt iphone ville jeg muligens forsøkt den.

Dennis

Sv: Skal straks kjøpe ny mobiltelefon...
« Svar #12 på: April 27, 2010, 20:55:48 »
Ericsson Xperia x10 ser ganske spennende ut, gjort det relativt bra på en del tester jeg har lest. Hadde jeg ikke allerede hatt iphone ville jeg muligens forsøkt den.

Den var sterkt oppe til vurdering, men det ble Desire pga at Sony Ericsson ikke kunne si når de oppgraderte til Android 2, samt at den visstnok låser seg til tider. Litt merkelig å gi ut en helt ny telefon med en gammel versjon av operativssystemet, men men... Den er visstnok veldig bra!

Er også veldig glad i iPhone selv, men angrer ikke på at jeg prøvde noe nytt! Hadde iPhone en periode og har lite å utsette på den, utenom at batteritiden på min (og kjerringa sin) fort ble kort - dette virker å være veldig individuelt. Har lest flere som må lade Desire'n to ganger daglig...
Marching on together!

Tom S

Sv: Skal straks kjøpe ny mobiltelefon...
« Svar #13 på: April 27, 2010, 21:10:44 »
Noen som har erfaring med N900?
COME ON LEEDS !!

Robert

Sv: Skal straks kjøpe ny mobiltelefon...
« Svar #14 på: April 27, 2010, 23:25:57 »
Ericsson Xperia x10 ser ganske spennende ut, gjort det relativt bra på en del tester jeg har lest. Hadde jeg ikke allerede hatt iphone ville jeg muligens forsøkt den.

Personlig ville jeg styret unna den, da den er stor, kjører 1.6 (og ingen vet når den blir oppgradert til 2.1, eller 2.2 som kommer snart), mangler multitocuh, og har en treg digilizer til skjermen. Personlig liker jeg ikke GUI'et deres heller, men det er vel mer personlig.

Skal du ha Android er det Legend, Desire eller Nexus One som gjelder om dagen. De 2 første får du tak i norske butikker, mens N1 blir litt verre. N1 er vel egentlig mer en entusiast-telefon, som med stor sannsynlighet har en stor fordel i forhold til mange andre android-telefoner. Det er veldig sannsynlig at denne blir oppgradert veldig raskt. Vi får se om det stemmer i mai :)

Men savner faktisk WM'en min iblant, spesielt en del applikasjoner som var veldig bra. Får vel kanskje prøve WM7 en eller annen gang :)
Ved problemer med forumet, ta kontakt via PM

berlin

Sv: Skal straks kjøpe ny mobiltelefon...
« Svar #15 på: April 28, 2010, 00:19:18 »
steve eller bill, det er ikke bare religiøse ledere som har sine trofaste tilhengere.

som it-tulling gjennom 20 år, driver jeg og motiverer meg til å kjøpe en Nokia 1208,
nåværende se-telefon tar vel kvelden snart.

Min SE-telefon har enda ikke tatt kvelden. Sukk!  :'(

Billig-telefoner er blitt status, på lik linje med toppmodellene.
For meg er alternativet klart, det blir en nokia 1208 neste gang, så sant den fortsatt er i produksjon. Som tidligere foredragsholder og/eller -deltager på div it-konferanser, styremedlem i interesseorganiasjoner innen IT, har jeg levd og arbeidet i et miljø omgitt av teknologi.

Jeg er fortsatt en IT-person, men kombinerer det med annet fagfelt. Foredrag jeg holder nå, handler om technostress, og uten å forklare det nærmere, blir snart vår tids luksus nok tid uten IKT. Det er ikke så enkelt som å skru av mobilen, droppe internett-surfingen, la være å kjøpe andre gadgets, rett og slett fordi det kan være morsomt, nyttig og infomativt. Derfor vil mange fnyse av et slikt innlegg, og samtidig tro at det bare er forfriskende for seg selv. Men farene lurer...både IKT-stress og nettavhengighet (net addiction) er et økende problem i såvel arbeids- som privatliv, og den slørete grensen mellom arbeids- og privatliv.

Hvor står du, som har giddet å lese hele dette innlegget, ift et slikt problem?
For noe tull?
Jo, er litt avhengig, men det er jo bare supert?
Eller du synes din livskvalitet har sunket som følge av IKT?

Smaken er som baken, men jeg er 100% sikker på at noen her inne kjenner seg igjen - og kanskje har funnet den rette balansen - eller kanskje ikke.

For ordens skyld, dette er i liten grad mine subjektive meninger, men understøttes av empiri.

Robert

Sv: Skal straks kjøpe ny mobiltelefon...
« Svar #16 på: April 28, 2010, 08:41:52 »
Ikke noe tvil om at nettavhengighet er et stort problem, og kommer til å bli større og større.

For 15 år siden brukte jeg nettet rundt 1 time om dagen, mine foreldre var bekymret, fikk høre alt mas om at jeg var avhengig osv. Idag, 15 år senere er 1 time om dagen ikke noe for mange voksne, og ihvertfall ikke for barn/ungdom. Er nok ikke uvanlig med 4-5-6 timer, og enda mer for mange. Men idag er det blitt en naturlig del av hverdagen for veldig mange.

IKT-stress er jeg litt mer usikker på. Ikke noe tvil om at jeg er stressa om dagen, og har vært de seneste månedene, men det er mye pga ikke-relaterte IT-ting.
Ved problemer med forumet, ta kontakt via PM

berlin

Sv: Skal straks kjøpe ny mobiltelefon...
« Svar #17 på: April 28, 2010, 09:54:14 »
Yes Robert, du er bevisst, og da er man "tryggere".

Når jeg skriver IKT så mener jeg i en "24/7" kontekst, altså både normal arbeidstid på jobben, fleksible arbeidsformer(inkl fjernarbeid) og privatlivet, samt sammenblandingen av arbeids- og privatliv. IKT er ikke definert strengt her, mer all teknologi man omgir seg med, altså ikke mikrobølgeovner og slikt, men stort sett ting sam har med informasjon/underholdning og kommunikasjon.

Folk som deg, som jobber med It, er heller ikke noen spesielt utsatt "gruppe", snarere tvert om,
da man ofte får en påminnelse om "vår verden" i en slik jobb. Men jeg kjenner folk som har gått på en smell eller burnout i IT-bransjen ja.

Selv har jeg div. løsninger i min leilighet, som er ganske kule når det gjelder å koble sammen all teknologi som har med informasjon og underholdning å gjøre. For å si det sånn, folk leser mindre romaner i dag, bruker mindre tid på å kjede seg etc.

Svært off-topic, hadde bare lyst til å peke på at det kan være ganske kult å være - både mindre tilgjengelig og ha mindre tilgjengelighet til f.eks nettet. Sånn sett vil en Nokia1208 kun gi sms+samtaler+lang batteritid. På den annen side bruker jeg og mange mobilen aktivt både til kalender, e-post, netttilgang etc., og det kan i utg.pkt virke både effektivt og behagelig. Poenget her er altså at hvis du ikke har mulighet til å logge deg på noe, så har du det ikke. Derfor trives jeg utmerket på ødemarkshytta mi.
Får man en sms og ikke svarer innen noen timer, får noen av oss faktisk litt dårlig samvittighet.

Hvis jeg reiser utenlands, tar jeg med mitt eget spesialsydde "google map". Alternativt kan man jo gå på "måfå", evt. med et papirkart. Hva er morsomst? Ã… finne godpuben raskt og effektivt, eller snuble over noe man ikke hadde planlagt?

To sum it up, mange ting vi gjør, gjør vi uten å tenke over det.  Til sammen og over tid, så er det kanskje ikke det som gir den store lykkefølelsen. Legg til at folk er forskjellige, noen utvikler langvarig underliggende stress, andre ikke. Og til slutt: IKT er bare en stressfaktor, eller stressor, som det heter på fagspråket. Tidpress, samlivsbrudd, bla bla bla er andre.

fjellhaugen

Sv: Skal straks kjøpe ny mobiltelefon...
« Svar #18 på: Oktober 18, 2010, 22:55:48 »
ny telefon på gang, min første smart telefon.

lenger oppe snakkes det varmt om HTC sine hero, desire og legend.
er disse fortsatt "inne i varmen" eller blitt dårlige nå?

jeg har også lurt på samsung? eller iphone men sistnevnte blir i overkant dyr ja :P

noen gode tips?
januar 3. remember the date. we beat the team that we f@*kin hate. we knocked the scum out the FA cup. we`re super leeds and we`re goin up!!!!!

Trond90

Sv: Skal straks kjøpe ny mobiltelefon...
« Svar #19 på: Oktober 19, 2010, 00:34:41 »
Sony Ericsson Xperia Mini er telefonen sin!  ;)
We are Leeds, We are Proud, Standing up, Singing loud,
and there's nothing you can do against the Yellow Whites and Blue!

bwirum

Sv: Skal straks kjøpe ny mobiltelefon...
« Svar #20 på: Oktober 19, 2010, 07:40:31 »
Hvis jeg skulle kjøpt meg telefon nå, så hadde det blitt en HTC Desire HD. For de som synes den blir i overkant stor så har du den vanlige Desire som et godt valg, evt. Samsung Galaxy. Skriver du mye e-post og slikt, så kan HTC Desire Z tilby et bra, uttrekkbart tastatur.

Ser Trond liker Xperia mini, har en kollega som har en sånn en og synes den er kanonbra. Personlig synes det blir for smått og fiklete.
Best post ever:
min attr søt kaff på min atamaskin- virkr ikk bra- rfr han jg ikk skrvt så my i t sist

Grattis m  1-2 ikv
MT :) :) :)

Blank_File

Sv: Skal straks kjøpe ny mobiltelefon...
« Svar #21 på: Oktober 19, 2010, 12:00:47 »
Samsung Galaxy S er per dato den råeste telefonen på markedet.

Signert en MobilData selger!

fjellhaugen

Sv: Skal straks kjøpe ny mobiltelefon...
« Svar #22 på: Oktober 19, 2010, 12:34:06 »
fine tips dette, men noen som koster litt mindre enn en enkel laptop finnes de også ?
januar 3. remember the date. we beat the team that we f@*kin hate. we knocked the scum out the FA cup. we`re super leeds and we`re goin up!!!!!

Blank_File

Sv: Skal straks kjøpe ny mobiltelefon...
« Svar #23 på: Oktober 19, 2010, 12:53:15 »
HTC Desire gir deg kjempe valuta for pengene. Den billigste av toppmodellene i øyeblikket. Egentlig handler det om hva du tenker at du kommer til å bruke telefonen til.

readysteady

Sv: Skal straks kjøpe ny mobiltelefon...
« Svar #24 på: Oktober 19, 2010, 13:16:39 »
Har hatt HTC Hero i 3/4 år, og er særdeles fornøyd med den. Android er fantastisk fleksibelt og funksjonelt. Det kreves litt innsikt for å utnytte alle finesser, men det kan man jo ta etter hvert.

Har også en Samsung E2370 til 715 kroner som ekstratelefon. Enkel, billig, solid, og med utrolig batterlevetid (opptil 14 dager):
http://www.amobil.no/artikler/samsung_e2370_xcover/78044/konklusjon

Masinga

Sv: Skal straks kjøpe ny mobiltelefon...
« Svar #25 på: Oktober 19, 2010, 13:26:59 »
Jeg, for min del, liker telefoner det går an å ringe med.  :) Samt ta gode bilder.
Masinga, medl.nr. 1250

fjellhaugen

Sv: Skal straks kjøpe ny mobiltelefon...
« Svar #26 på: Oktober 19, 2010, 14:14:19 »
lurer på å kjøpe en brukt på finn.no for å lære meg med smart telefon i første omgang hvertfall.
ser at htc hero og iphone er rundt 1500,- burde jeg gå for htc `en da mener dere?

desire er fort minst 2500,- og galaxyen er bare å glemme :P
januar 3. remember the date. we beat the team that we f@*kin hate. we knocked the scum out the FA cup. we`re super leeds and we`re goin up!!!!!

pale

Sv: Skal straks kjøpe ny mobiltelefon...
« Svar #27 på: Oktober 19, 2010, 14:28:34 »
Hva du enn gjør... ikke kjøp htc touch pro 2 windows mobil. Jeg er helt oppgitt flere ganger daglig.

Blank_File

Sv: Skal straks kjøpe ny mobiltelefon...
« Svar #28 på: Oktober 19, 2010, 14:50:08 »
Da hadde jeg nok gått for HTC Hero. Nå vet ikke jeg hva slags mobil.abb du har, du kan jo få Hero ytterst billig ny.

fjellhaugen

Sv: Skal straks kjøpe ny mobiltelefon...
« Svar #29 på: Oktober 19, 2010, 16:22:10 »
Da hadde jeg nok gått for HTC Hero. Nå vet ikke jeg hva slags mobil.abb du har, du kan jo få Hero ytterst billig ny.

har noe netcom greier men på vei over til chess.
noe du hadde i tankene?
januar 3. remember the date. we beat the team that we f@*kin hate. we knocked the scum out the FA cup. we`re super leeds and we`re goin up!!!!!