Skrevet av Emne: Ørretfiske  (Lest 1100 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

B-m

Ørretfiske
« på: September 17, 2009, 14:49:35 »
Hei,

Har fått sansen for fiske denne sommeren, og har gått til innkjøp av MYE turutstyr og fiskeutstyr de siste 3-4 mnd. Har bestandig likt å fiske i ferskvann men har vært en dauperiode på 6-7 år, før i sommer.

Bor i tromsø og satser på en del turer i høst. Er det noen av dere som er erfarne fiskere? Er det vanskelig å fiske ørret i fjellvann om høsten? Hva brukes ? Spinnere, sluk, makk, flue?
Om det er noen i fra troms-området her inne så vil jeg veldig gjerne vite om fine fjellvann som ligger godt gjemt :) 4-8 timers turer er ikke å forakte.

---------------------------
who killed Trondheimwhite?

lojosang

Sv: Ørretfiske
« Svar #1 på: September 17, 2009, 16:35:16 »
Har da hatt inntrykk av at stangfiske har vært på agendaen for Unge Herr Bjørn-Marius i lang tid?  ;D

Har forøvrig en kompis som er fiskenerd på sin hals. Han har blant annet publisert en kort artikkel om stangfiske etter småkveit med rusbrus som agn.  ;D

Hvis du ikke får respons her kan jeg sette deg i kontakt med Fiskemannen.
- Leif Olav

Trond90

Sv: Ørretfiske
« Svar #2 på: September 17, 2009, 16:55:32 »
Er veldig glad i ferskvannsfiske og spesielt ørret fiske, men er ikke fra Tromsø området  ;) Skulle gjerne hatt ørreten dere har, her på Karmøy
We are Leeds, We are Proud, Standing up, Singing loud,
and there's nothing you can do against the Yellow Whites and Blue!

Sleivind

Sv: Ørretfiske
« Svar #3 på: September 18, 2009, 12:04:56 »
Er på hardangaervidda og fisker hver sommer og høst. Min erfaring er at om man skal bruke makk, så kan ikke vannet ligge for høyt. Det vil si på snaufjellet. Når det kommer an på hva man skal bruke, så må man nesten prøve seg frem. Brune og svarte fluer med og uten sølv er det jeg har hatt best erfaring med av fluer. Som oftest sverger jeg til skjeer da de går lengst ut. Jeg starter alltid med 12 grams søvlkroken med farge kobber og rød. I sommer fikk jeg dog mye på knall oransje skjeer. Av spinnere så har jeg fått mest på de med innslag av sterke farger, som oftest oransj.

Men ofte er det slik at hvis fisken først biter, så biter den på hva som helst. Om du ikke ser noen vak i det vannet, eller at det blåser mye eventuelt mye regn så fungerer ikke fluer noe særlig.