Skrevet av Emne: Fotballsupporter anno 1980 vs 2010  (Lest 1591 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

berlin

Fotballsupporter anno 1980 vs 2010
« på: November 13, 2009, 15:07:47 »
Dette kan godt bli en tråd med mange innlegg, men egentlig er det bare en refleksjon fra min side over forskjellen mellom det å være fotballsupporter på 70 og 80-tallet kontra i dag.

Jeg var svært skuffet da Gordon McQueen og Joe Jordan ble solgt til Man U i 1978 for hhv £495.000 og £ 350.000. Vel var det mye penger, McQueen-overgangen var vel rekord for overganger i England da, i hvertfall for en forsvarspiller. Kanskje litt fordi jeg da enda var ung (14 år), men mest sannsynlig fordi økonomi og politikk ikke var så brennhett som det er i dag, var jeg ikke tiltrukket av pengeaspektene. Sorgen over salget  av Jordan og McQeen var ufattelig tung, og kanskje ante jeg at vi var for nedadgående. Likevel, herlig befriende i forhold til i dag kan man si.

For siden har det skjedd mye, svært mye. Fotballklubbene i England ble etterhvert aksjeselskap (Ltd, plc) og videre har det blitt big business. Ã… drive en stor bedrift etter de lover og regler myndigheten pålegger bedriften, setter krav til å bygge opp og ansette god administrativ kompetanse og gode rutiner tvers igjennom. Dette er det vel så som så med i mange klubber, de er relativt unge som bedrifter.
Nå skal ikke jeg hevde at forandringene etter overgangen til A/S har vært så fomidable, det vet jeg ikke nok om.

En ting er imidlertid sikkert. Ved å satse penger i en fotballklubb tar man en meget høy risiko. Kun et fåtall personer eller konsortium kan tillate seg å leke med pengene sine (= råd til å tape de), som Roman A og Man City eierne.  Men med presset om suksess og det å henge med har investorer, eiere, penger, økonomi og politikk blitt et naturlig viktig tema å diskutere blant kundene(=fotballsupporterne). Dette gjelder nesten over hele fjøla (les ligaens 92 klubber).
Spesielt har satsningen i klubber på de 2 øverste nivåene vært ganske så spenstige, og redselen for å sakke akterut(rykke ned) har kanskje skapt en smitteffekt ala "Det er nå toget går, her gjelder det å følge med". Det finnes unntak, men det er ikke poenget mitt.

Poenger er at på samme måte som vi er borgere av Norge og har meninger om hvem og hvordan landet skal styres, så har vi høyeste grad (ja, kanskje i enda større grad, hehe) våre meninger om hvem og hvordan klubben vår styres. Det er komplett naturlig i dag å være opptatt av det, i alle for de fleste av oss "voksne" supportere. "Juniorene" våre i LUSCOS en kanskje herlig uberørt av dette komplekse "spillet".

Ja, for det ligner litt et "spill". Dette sier jeg fordi det er mye hemmelighetskremmeri og begrenset offentlig innsyn rundt både økonomiske og politiske strategier og hendelser/beslutninger i klubbene. Supportere og media blir i mange klubber stengt ute fra "the whole truth". En ting er at "bedriftene" er underlagt de samme myndihetspålegg som andre bedrifter, eller er de ikke?
Husker dere det kontroversielle punktet under Leeds' sin administrasjon som gjaldt at såkalt fotballrealterte krav "i boet" skulle har fortrinn før andre kreditorer? Her er det nok en del upløyd mark mellom både sentrale og lokale myndigheter og fotballmyndighetene (FA og FL) og klubbene/bedriftene. Vi ser også at mellom annet i vår klubb, men også andre, er det mange suspekte eller uklare forhold. Hvor rene skal man tro fotballklubber er, når vi har skandaler som "Enron" i det "vanlige næringslivet"? Er det ikke sannsynlig at eiere og aksjeholder som har satt sine penger i et "høyrisikomarked" leter med lupe etter alle smutthull i lovverket, enten for komme unna trøbbel eller for å høyne gevinster?  En av grunnene til at fotballklubbene kan holde på slik, kan være at fotballsupportere ikke er som "vanlige kunder", vi er ekstremt lojale. Hvis Tine Meierier gjør en glipp eller en feil som opprører oss som kunder, kan det godt være at vi skifter til Q-melk, av prinsipp. Skifter vi fra Leeds til Liverpool? Nei. Kanskje noen få til Farsley Celtic, hvis vi har fått fotball-kapitalismen i vrangstrupen. Gateshead, som nå spiller i Conference, har hatt et visst tilsig fra Newcastle, men det er ikke merkbart.

Jeg kjeder dere?
OK, da er vi over på Leeds og Bates.  ;)
Jeg finner det, som begrunnet ovenfor, at det er helt naturlig at Leeds og Bates diskuteres heftig på forumet. Det kan argumenteres med at Leeds nok er i "topp 5" når det gjelder mislikte "eierskap" hvis man spør kundene (oss supportere). Det ville overraske meg om ikke også andre supporterklubber (i Norge og England) som Liverpool, Man U, Newcastle og mange, mange flere, i samtlige 4 divisjoner, har heftige diskusjoner om dette på sine forum. Slik sett er det kanskje ikke så rart at temperaturen på forumet blir vel høy iblant. Jeg forsvarer ikke dermed innlegg som er over kanten i uenigheter mellom forumdeltagere (personkarekterestikker f.eks)

Jeg skal ikke komme inn på så mye Bates-diskusjoner i denne tråden, men litt, eh....kremt. Noen husker sikkert mitt utspill 17.august i denne tråden http://www.leedsunited.no/forum/index.php?topic=12742.0
Det jeg kan si er at jeg fortsatt i aller høyeste grad følger med på alt som har med politikk og økonomi i Leeds. Etter at jeg hadde utbasunert mitt standpunkt om ikke å delta i Bates-diskusjoner heretter (17.aug), hadde jeg abstinenser  ;D de første 4-5 dagene, men deretter har det vært en befrielse for meg. Jeg leser noen ganger de diskusjoner som oppstår, det er alt.

Som en del andre så oppfordrer jeg moderatorene til å gripe inn, særlig hvis denne Bates-fyren dukker opp i alle slags sammenhenger, men det er også både viktig og riktig å sette fokus på eierskapet i Leeds. Vi er ikke anno 1980, vi er anno 2010 og det fotballmessige er sterkt knyttet til økonomi og politikk i klubben Leeds. Grayson til nå fabelaktige karrierre i Leeds har dempet det noe, men jeg skal spise filttøflene mine om Bates en dag blir hyllet av Leeds-supporterne i Leeds sentrum som "Messias".

Personlig så har jeg liten tro på at vi, selv ikke i ettertid, får vite nøyaktig hvordan og hva som har skjedd siden Bates snudde fra å sniffe på Sheff W, til å sette sine klør i Leeds og til han forsvant ut av Leeds (altså en gang fremtiden).

Avslutter denne refleksjonen med å si:
- Jeg gleder meg skikkelig over den fotballmessige stoda i Leeds nå.
- Bates-diskusjoner må tolereres, og jeg har tillit til at moderatorene sikrer at avsporinger fra en i utgangspunket fotballmessig tråd, ikke ender ut i surmulete "Bates-huggeri".
Det er likevel ikke enkelt, da f.eks en ny lånespiller fint kan kobles til et eller annet med penger, som meget lett assosieres med Bates,og så er man i gang igjen. Mens i TA-saken synes jeg det er naturlig med spørsmål og diskusjon rundt hva og hvorfor det strandet og at personen Bates kan inngå i det.
- Håper ikke dere tar dette som en oppfordring til å diskutere Bates enda mer, det vil ikke gå utover meg, som har valgt å ha en tilnærmet 100% passiv holdning inntil videre, men det er jo nok av andre som mister humøret.

Så en anbefaling til ett meget bra nettsted som heter "The Political Economy of Football".
http://www.footballeconomy.com/

Siden blir kontinuerlig oppdatert med aktuelle artikler, og har nøkkeltall og artkler knyttet til økonomien i de aller fleste klubbene siden midten/slutten av 90-tallet.

Det er Professor Wyn Grant (Charlton-supporter) ved Warwick-univeristetet som vedlikeholder og skriver det meste på nettstedet. Hans artikkel (basert på et foredrag) "Is a Political Economy of Football possible?" fra 2006, kan anbefales for spesielt interesserte:
http://www.footballeconomy.com/academic_paper1.htm

EDIT: Artikklen over er delvis tung, altså litt akademisk og mye bruk av fagtermer.

Følgende avsnitt bør imidlertid interessere den jevne fotball-supporter:

- An economic analysis of football

- Fan loyalty and elasticity of demand

- Are fans supporters or consumers?

Men jeg anbefaler hele artikkelen altså, det er meget god analyse.


fra berlin
- med ønske om størst mulig sportslig fokus og minst mulig politikk - vi snakker da for pokker om underholdning og lidenskap her  8)

« Siste redigering: November 14, 2009, 19:57:05 av berlin »

Promotion 2010

Sv: Fotballsupporter anno 1980 vs 2010
« Svar #1 på: November 13, 2009, 15:29:37 »
Takk!  ;)
Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

ollan

Sv: Fotballsupporter anno 1980 vs 2010
« Svar #2 på: November 13, 2009, 17:58:48 »
Når det gjelder interressen på kampdag er vi vel tilbake til 80 tallet, i dag med LUTV radio,den gang BBC. Like facinerende i dag som i går. Problemet med å være supporter i 2010 er vel at vi får for mye informasjon gjennom de ulike medier og dermed ikke klarer å filtrere vekk det som er irrelevant. Det er vel ikke tvil om at det foregikk mye snusk på økonomisiden den gang, gjerne mere enn vi finner i dag. Men på 70 80 og til dels 90 tallet var det bare om å gjøre å brenne papirene før pressen eller myndighetene fikk fatt i de. I dag er de fleste regnskapspapirer et eller annet sted i "cyberspace" ;D og vi er helt sikker på at disse dukker opp når en minst venter det.

Som du selv sa berlin så blir det litt mye engasjement fra enkelte av oss på off, noen dager,uker vekke gjør bare godt for en sart sjel.

Uansett er jeg en mye mere intressert supporter i 2010 en i 1980.Tok seg kraftig opp etter første tur på ER i 1985. Før var jeg avhengig av aviser,bbc og de første TPN for å holde meg oppdater. Datt vel litt av lasset i 86 87, da kom jo det endel andre intressante faktorer inn i livet mitt ;D ;D
Full fyr i teltet igjen fra 96 og har hatt jevnlige turer over til ER og bortekamper både i UK og Europa.

Men en mister aldri interressen for laget sitt, satt sist helg på Stamford B og sang super Leeds under begge lags lagopplesning, eg gleder meg noe sinnsykt til vi kan spille i PL igjen...
(neste livekamp blir 5 des og 20 feb) ooooaaaaaaaaaaaa gleder meg som en "kjempebaby")

Konklusjon: Dønn lik supporter,men med forskjellig utgangspunkt;)

MOT og lykke til med resten av sesongen...

Ollan
« Siste redigering: November 13, 2009, 18:07:34 av ollan »
Ollan