Skrevet av Emne: Julecognac  (Lest 2553 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Sleivind

Julecognac
« på: Desember 19, 2009, 00:49:44 »
Har en liten skvett igjen av De Luze XO, Martell XO samt en Martell Noblige. Alle er utmerkede cognacer. Forrige helg smakte jeg en Bache Gabrielsen Sérénité Très Vieille Grande Champagne som også smakte himmelskt.

Hvilken cognac bør jeg kjøpe til julekosen? Vil helst ikke ha de for skarpe. Er ikke altfor besmakt på dette området, så tips mottas med glede!

(Tips om annen brun drikke vil helst ikke mottas! Siden min eneste erfaring med whisky endte med skallebank og "rar" mage både på søndag, mandag, tirsdag og onsdag)

berlin

Sv: Julecognac
« Svar #1 på: Desember 19, 2009, 01:19:20 »
En Braastad X.O. Fine Champagne burde passe deg utmerket. En "best-buy" i Norge vil jeg si.
Evt. en Augier X.O.  Ja, kanskje den. Svært behagelig! "Bløtere" enn Braastad.

lojosang

Sv: Julecognac
« Svar #2 på: Desember 19, 2009, 01:27:17 »
Bah! Humbug!  ;D

Selv franskmennene drikker ti ganger så mye whisky som cognac. Men det er greit, jeg skal holde meg i skinnet.  ;D
- Leif Olav

berlin

Sv: Julecognac
« Svar #3 på: Desember 19, 2009, 01:36:01 »
Du blander både øl, konjakk og viski her lojo. Er det rart man blir forvirret?

Skinnet? Først må du klippe av deg "ulla"?  ;)
« Siste redigering: Desember 19, 2009, 01:37:38 av berlin »

h.b

  • Gjest
Sv: Julecognac
« Svar #4 på: Desember 19, 2009, 01:44:19 »
Cognac Brilet. Grande champagne.
Meget god og rund
nam nam nam

Per Arne

  • Gjest
Sv: Julecognac
« Svar #5 på: Desember 19, 2009, 07:13:17 »
Jeg vil anbefale Jenssen XO Grande Champagne. En fantastisk smaksopplevelse.

Jenssen er ikke en av dem som benytter seg av at man har lov til å bruke XO-klassifiseringen etter kun 8 år på lagring. Denne XO-en er alltid mellom 20 og 30 år, noe som har gitt den en utrolig mild og rund smak.

Jeg har vært på gården og kjøpte med meg noen flasker, men mener at den finnes på bestillingsutvalget, eller muligens er hyllevare i på større pol.


ollan

Sv: Julecognac
« Svar #6 på: Desember 19, 2009, 11:41:27 »
Alt til sin tid...for kosedrikken er Del uze XO helt kurant.. for nytelse av smaker så "klæsser" du på 3 lakser og kjøper en av denne.
Ollan

Tom S

Sv: Julecognac
« Svar #7 på: Desember 19, 2009, 12:00:25 »
Setter alltid stor pris på ein god cognac, men er ikkje så viden kjent blant alle merker og produsenter.

Liker de best med litt "rund" smak, og eg kjøper (nesten) alltid en Hennesey XO når eg flyr forbi en av desse taxfree-butikkene - det er ein favoritt hos meg.
COME ON LEEDS !!

h.b

  • Gjest
Sv: Julecognac
« Svar #8 på: Desember 19, 2009, 12:26:16 »
Tom. Kjøp en Brilet du. Hvis du ikke liker den av en eller annen grunn. ja da skal jeg jaggu meg betale deg for utlegget du har hatt. denne er så god at dette setter jeg penger på at du liker

Tom S

Sv: Julecognac
« Svar #9 på: Desember 19, 2009, 12:29:16 »
Tom. Kjøp en Brilet du. Hvis du ikke liker den av en eller annen grunn. ja da skal jeg jaggu meg betale deg for utlegget du har hatt. denne er så god at dette setter jeg penger på at du liker

Ja, du skal ikkje sjå vekk fra om eg prøver den neste gang.
COME ON LEEDS !!

lojosang

Sv: Julecognac
« Svar #10 på: Desember 19, 2009, 14:09:17 »
Merk dere dette kvalitetsrådet til Ollan!  8)

Alt til sin tid...for kosedrikken er Del uze XO helt kurant.. for nytelse av smaker så "klæsser" du på 3 lakser og kjøper en av denne.


Innen congnac sverger jeg i utgangspunktet til brut, altså noe som ikke er tilsatt treekstrakt og sirup.
« Siste redigering: Desember 19, 2009, 14:14:09 av lojosang »
- Leif Olav

josoer

Sv: Julecognac
« Svar #11 på: Desember 19, 2009, 14:44:19 »
Merk dere dette kvalitetsrådet til Ollan!  8)

Alt til sin tid...for kosedrikken er Del uze XO helt kurant.. for nytelse av smaker så "klæsser" du på 3 lakser og kjøper en av denne.


Innen congnac sverger jeg i utgangspunktet til brut, altså noe som ikke er tilsatt treekstrakt og sirup.


Er enig med deg. Jon Bertelsen er et meget godt valg. Vil anbefale cognachuset Delamain, litt stiv pris, men det er det så absolutt verdt. Anbefale også cognac fra produsentene A.E Dor og Frapin.

Styr unna disse kjente merkene her til lands, som f.eks de luze, Braastad osv...

Hallgeir *

Sv: Julecognac
« Svar #12 på: Desember 19, 2009, 18:51:27 »
Jeg vil anbefale Jenssen XO Grande Champagne. En fantastisk smaksopplevelse.

Jenssen er ikke en av dem som benytter seg av at man har lov til å bruke XO-klassifiseringen etter kun 8 år på lagring. Denne XO-en er alltid mellom 20 og 30 år, noe som har gitt den en utrolig mild og rund smak.

Jeg har vært på gården og kjøpte med meg noen flasker, men mener at den finnes på bestillingsutvalget, eller muligens er hyllevare i på større pol.


Største pol er vel Nord- og Syd..... ::)
Super Leeds since 1968

lojosang

Sv: Julecognac
« Svar #13 på: Desember 19, 2009, 19:12:30 »
Jeg vil anbefale Jenssen XO Grande Champagne. En fantastisk smaksopplevelse.

Jenssen er ikke en av dem som benytter seg av at man har lov til å bruke XO-klassifiseringen etter kun 8 år på lagring. Denne XO-en er alltid mellom 20 og 30 år, noe som har gitt den en utrolig mild og rund smak.

Jeg har vært på gården og kjøpte med meg noen flasker, men mener at den finnes på bestillingsutvalget, eller muligens er hyllevare i på større pol.


Største pol er vel Nord- og Syd..... ::)

Det letes ette whisky på Antarktis, visstnok.
http://tvnz.co.nz/national-news/kiwis-drill-in-antarctica-whisky-3145691
- Leif Olav