Skrevet av Emne: Nexus One - "Googles" telefon  (Lest 4638 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Robert

Nexus One - "Googles" telefon
« på: Januar 06, 2010, 10:05:16 »
Etter å ha fulgt pressekonferansen via stream, live igår (ihvertfall så mye som jeg fikk tid til å se), så har jeg idag bestillt meg en Nexus One.
Denne telefonen ser helt rå ut, og med et såpass bra OS som Android er blitt, var det bare å slå til. Dette blir gøy :)

Noen flere som har bestillt?
Ved problemer med forumet, ta kontakt via PM

Budda

Sv: Nexus One - "Googles" telefon
« Svar #1 på: Januar 06, 2010, 12:05:13 »
Hvor mye koster den, og hvor har du bestilt? Vurderer å skaffe meg en ny telefon, og det står mellom denne og iphone. Har du en formening om forskjeller mellom de to? Så på en test at iphone gruset Nexus One og en annen HTC-mobiltelefon på nettlesing via WI-FI. For meg er det kanskje det viktigste, sammen med et bredt utvalg av apps
Endre

Robert

Sv: Nexus One - "Googles" telefon
« Svar #2 på: Januar 06, 2010, 12:47:22 »
Om det var engadget sin test du leste, så gruser ikke iphonen noen av de nye android telefonen (droid/milestone & nexus one). Grunnen til at det går fortere på iphonen er fordi den ikke klarer å vise flash, mens androidtelefonen gjør dette. Slår du av dette, er det temmelig likt, spørs veldig hva slags sider det er. Personlig bruker jeg nesten alltid "mobil-utgaver" av nettsider uansett hva slags telefon jeg har, bedre og mer oversiktlig.

Største forskjellen er jo operativsystemene og friheten du får. Du er ikke diktert av Steve når du går for en Android. Du trenger ikke itunes. Liker du Apple sin forettningsfilosifi og har en Mac vil du sikkert ha en iphone også.

Største fordelen jeg ser med iphone er at den hele tiden har fått nye oppdateringer. Iflg Google, så skal de gjøre alt de kan for å oppdatere alle telefoner, men det er ikke like smooth som Apple gjør det.

Det er dessuten noen flere applikasjoner til iphone enn android. Android sitt market har rundt 20 000 applikasjoner, mens iphonen sin tror jeg ligger på rundt 100 000. Men Android akkselerer - fort. Det skal vel være at noen nisser kun lager applikasjoner for iphone, og ingen andre, men jeg tror Android kommer til å bli veldig veldig populært, og mange nye applikasjoner kommer hit også. På spill er forøvrig iphonen ganske overlegen, i antall, mye pga satsningen på dette av apple. Dessuten er det fortsatt litt knotete å få kjøpt applikasjoner med android, men Google åpner nok snart opp for dette.

Min kostet rundt 3500, kjøpte fra google.com/phone, med levering i USA. Hvordan jeg får den fra USA har jeg ikke bestemt meg for ennå :). Regner med at den kommer til å leveres til Norge iløpet av våren.
Ved problemer med forumet, ta kontakt via PM

Budda

Sv: Nexus One - "Googles" telefon
« Svar #3 på: Januar 06, 2010, 18:43:07 »
Var engadget, ja. Er jo bra hvis man kan skru av og på flash. Surfing er det viktigste for meg.

Har hørt dette med friheten. Men har ikke fått med meg hva man skal bruke den til.

Hva er lagringskapasiteten på Nexus One? Prisen er jo overkommelig
Endre

Robert

Sv: Nexus One - "Googles" telefon
« Svar #4 på: Januar 06, 2010, 21:17:38 »
Vel, friheten er kort og godt at du kan - uten noen problemer - legge inn akkurat hva du vil på telefonen din, uten at noen sier nei. Se på f.eks. iphone. Eneste måten å få lagt inn et program på telefonen (på en normal) måte, er å ta det ned via appstoren. For å få lagt ut programmet der, må det ble godkjent av Apple.
Når det gjelder Android, kan hvem som helst legge inn programmene de ønsker på markedet, uten den samme prosessen. Mye mer åpent.
Du får dessuten muligheten til å installere programmer utenom disse markedene.

En annen fornuftig sak er at alle Android-telefoner klarer multitasking, dvs du kan kjøre 2 eller flere programmer samtidig. For å få til det på en ordentlig måte, må du hacke iphonen din. Kan være veldig fornuftig om du f.eks vil høre på spotify mens du surfer på nettet - noe som faktisk er umulig på en standard iphone.

Nexus One kommer med et minnekort på 4 GB, og det finnes kort opp til 32 GB å kjøpe. Du kan altså velge selv.

Forøvrig - en enkel grunn til å velge Android fremfor Apple er at du slipper itunes :) Det er verdt å betale flere 1000 kr ekstra bare pga det spørr du meg ;)
Ved problemer med forumet, ta kontakt via PM

euphor9


Robert

Sv: Nexus One - "Googles" telefon
« Svar #6 på: Januar 07, 2010, 12:43:11 »
Min er nå shippet :)
Ved problemer med forumet, ta kontakt via PM

Budda

Sv: Nexus One - "Googles" telefon
« Svar #7 på: Januar 07, 2010, 12:50:53 »
At du kan kjøre flere programmer samtidig er jo en stor fordel. Dette må jo Apple gjøre noe med.

Bruker itunes flittig jeg. Så har ikke noe problemer det programmet  :)

Er det en forskjell på skjermene da?

Vel, friheten er kort og godt at du kan - uten noen problemer - legge inn akkurat hva du vil på telefonen din, uten at noen sier nei. Se på f.eks. iphone. Eneste måten å få lagt inn et program på telefonen (på en normal) måte, er å ta det ned via appstoren. For å få lagt ut programmet der, må det ble godkjent av Apple.
Når det gjelder Android, kan hvem som helst legge inn programmene de ønsker på markedet, uten den samme prosessen. Mye mer åpent.
Du får dessuten muligheten til å installere programmer utenom disse markedene.

En annen fornuftig sak er at alle Android-telefoner klarer multitasking, dvs du kan kjøre 2 eller flere programmer samtidig. For å få til det på en ordentlig måte, må du hacke iphonen din. Kan være veldig fornuftig om du f.eks vil høre på spotify mens du surfer på nettet - noe som faktisk er umulig på en standard iphone.

Nexus One kommer med et minnekort på 4 GB, og det finnes kort opp til 32 GB å kjøpe. Du kan altså velge selv.

Forøvrig - en enkel grunn til å velge Android fremfor Apple er at du slipper itunes :) Det er verdt å betale flere 1000 kr ekstra bare pga det spørr du meg ;)
Endre

Robert

Sv: Nexus One - "Googles" telefon
« Svar #8 på: Januar 07, 2010, 13:42:42 »
Apple har noen 'gode' løsninger for dette til visse ting, men ikke ekte multitasking. Det skjer kun med Apple sine egne programmer.

Skjermene er ganske forskjellig, Nexus One bruker AMOLED-skjerm, som blant annet (vanligvis) gir bedre batteritid. Dessuten har skjermen mye høyere oppløsning enn den iphonen har. Problemet med disse type skjermene (som engadget overdramatiserer noe sinnykt) er at de kan være vanskelig å se på i sterkt sollys. Jeg tviler på at det blir noe stort problem.
Ved problemer med forumet, ta kontakt via PM

Pleinar

Sv: Nexus One - "Googles" telefon
« Svar #9 på: Januar 08, 2010, 19:55:42 »
Hvorfor bestille noe annet når det finnes iPhone?

Skjønner ikke...


At "hvem som helst" kan legge inn programvare på en Googlophone er ikke noe pluss i min bok i alle fall. Det er å be om trøbbel. Er man datakyndig nok til å ville legge in "hva som helst" på telefonen sin, er det enkelt å brake en iPhone slik at man får den akkurat så åpen som man vil.

Man kan si mye rart om Apple som selskap, men iPhone er den ultimate dings. Alt annet blir bare håpløse kopier av en suveren original.
- Only Users Loose Drugs -

pleinars.blogspot.com

Robert

Sv: Nexus One - "Googles" telefon
« Svar #10 på: Januar 08, 2010, 20:55:08 »
Hehehe, hvorfor kjøpte noe dårlige når man kan få noe bedre - til en bedre pris?
Det å tro at iphone er så sinnsykt bra, tyder på at man ikke tester så mye annet ;) Men du skal selvfølgelig få lov til å ha din egen mening.
Bare en sånn sak som at man må ha itunes installert er nok for min del å skygge banen.

Det er jo selvfølgelig ikke hvem som helst som legger inn softwaren, men hvem som helst kan legge ut de programmene de lager, uten at de blir stoppet av Apple/Google, så lenge de ikke er noen sikkerhetsrisiko da selvfølgelig. Du klarer uansett ikke få en iphone like åpen som du klarer å få en android-telefon. Det er ihvertfall ikke noe pluss at man ikke kan få installere den softwaren man vil, eller at Apple kan si når som helst at sorry mac, dette får du ikke lov til.

Dessuten er designet kjedelig, og ser ut som en ipod fra 2001.

Hva med å kunne kjøre flere programmer samtidig? Dette var før en slags løs definisjon og noe av det beste man kunne gjøre med en smartphone. Det er faktisk den største grunnen til at jeg ikke velger iphone. Jeg vil kunne høre på spotify og surfe på nettet samtidig når jeg drar til jobb.

Iphone er kanskje den ultimate dings for noen, men for andre er den ikke det. Og godt er det, ellers hadde det ikke vært noen konkurranse og vi hadde kanskje fortsatt brukt en Nokia 1611 ;)

Btw; hvor mange av disse "håpløse" kopiene har du prøvd?
(Forresten, en på jobben som til daglig bruker en iphone, ble faktisk imponert over en ren kina-kopi av iphonen, og har sendt ivei en bestilling på en sånn en).

Edit: Jeg er ganske sikker på at om noen år så har Android større marked enn det iphone har. Det er bare et spørsmål om tid.
Ved problemer med forumet, ta kontakt via PM

Budda

Sv: Nexus One - "Googles" telefon
« Svar #11 på: Januar 08, 2010, 21:34:43 »
Du kan vel bare la være å bruke det?   ;)  Har brukt itunes i sikkert fem år, og har aldri hatt noe problem med det. Hvorfor er du så negativ?

Hvor kan man bestille en slik?



Bare en sånn sak som at man må ha itunes installert er nok for min del å skygge banen.

Btw; hvor mange av disse "håpløse" kopiene har du prøvd?
(Forresten, en på jobben som til daglig bruker en iphone, ble faktisk imponert over en ren kina-kopi av iphonen, og har sendt ivei en bestilling på en sånn en).

Endre

Pleinar

Sv: Nexus One - "Googles" telefon
« Svar #12 på: Januar 08, 2010, 21:50:34 »
Jeg tenkte jeg skulle prøve noe nytt her for et år siden.

Bestilte meg en HTC og var snar med å klikke meg inn på finn.no for å slege den. Det blir ikke intuitivt nok for meg. iPhone virker bare mer naturlig. Jeg slipper å tenke, slipper å vente, slipper å plages.

Jeg har ikke prøvd noe annet enn HTC som kan sies å være noe lignende av iPhone, så "håpløse" kopier blir nok en sterk formulering fra min side ettersom jeg har et noget begrenset grunnlag. :)
- Only Users Loose Drugs -

pleinars.blogspot.com

Robert

Sv: Nexus One - "Googles" telefon
« Svar #13 på: Januar 08, 2010, 22:27:44 »
Jeg må ha det intallert skal jeg kunne bruke iphonen fullt ut. Oppgraderinger, podcasts, osv.
Får med quicktime - som må være den værste softwaren siden realplayer - bare når man installerer det.

Synes det funker veldig bra når jeg testet Mac, men på PC funker ikke itunes for meg. Jeg blir gal, oppgitt og frustrert.

Venter du noen uker/måneder får du nok bestillt via google.com/phone, og levert den til Norge.

Pleiner; Høres ut som om du har testet en WM-mobil kanskje? Var vel ikke mange android-telefoner ute for et år siden. Wm-mobiler vil jeg si har et helt annet marked enn iphone, så om du trodde du skulle få deg noe lignende en iphone, og kjøpte en WM-mobil skjønner jeg at du blir skuffet - og selger den.

Må faktisk si at jeg fikk en større 'wow' faktor når jeg prøvde en Hero for en stund siden, enn når jeg testet iphone i juni 2007... Men, vi er nå forskjellige :) Drive å åpne masse forskjellige programmer når du skal drive med telefonen er ikke min ting, jeg vil ha en ordentlig homescreen :)
Ved problemer med forumet, ta kontakt via PM

Pettersen97

Sv: Nexus One - "Googles" telefon
« Svar #14 på: Januar 08, 2010, 22:47:16 »
Kjøpte Samsung S8000 Jet for 2-3 uke sia..E strålanes fornøyd med den telefon :) Rask meny som det e mulihet for multitasking på,å dær e Wi-Fi tilkoplings muligheta på den :)
Den har å kåmmet godt ut av testan som e gjort på den tlf modelln :)
Eneste æ blei litt skuffa av, va kapasitetn på batterie.. 2-3 daga "leve" tid ved hyppig bruk..
Men d e en mobil æ kan anbefale :)
« Siste redigering: Januar 08, 2010, 22:52:09 av Pettersen97 »
The Mighty Whites

Robert

Sv: Nexus One - "Googles" telefon
« Svar #15 på: Januar 08, 2010, 23:30:06 »
2-3 dager er jo glimrende for en smartmobil med mye bruk.
Ved problemer med forumet, ta kontakt via PM

Pettersen97

Sv: Nexus One - "Googles" telefon
« Svar #16 på: Januar 18, 2010, 23:23:51 »
2-3 dager er jo glimrende for en smartmobil med mye bruk.

Nja..hadde før d en Sony Ericsson P1i som å e en smart telefon å på den varte strømmen i batterie 4-5 daga med like mye bruk :)

Men så skal d sies at batterie i Samsungen e fysisk mindre :P

Så du har væll rætt ;)
The Mighty Whites

Robert

Sv: Nexus One - "Googles" telefon
« Svar #17 på: Januar 23, 2010, 22:37:23 »
Dette er en syk syk telefon. Ikke noe tvil om at det er den beste telefonen jeg har vært borti ihvertfall :) Prisen ble forøvrig på ca 3500 kr, noe som er et ran for en slik mobil :)
Ved problemer med forumet, ta kontakt via PM

Budda

Sv: Nexus One - "Googles" telefon
« Svar #18 på: Januar 27, 2010, 16:19:45 »
Regner med at du har fått testet den en del, Robert. Er du fornøyd fortsatt?
Endre

Robert

Sv: Nexus One - "Googles" telefon
« Svar #19 på: Januar 28, 2010, 20:46:45 »
Jepp, den desidert beste telefonen jeg noengang har rørt :) Har en del kule funksjoner, og det enste jeg irriterer meg over, er egentlig at jeg ikke kan kjøpe applikasjoner - ennå. Håper google snart fikser det :)
Ved problemer med forumet, ta kontakt via PM

Budda

Sv: Nexus One - "Googles" telefon
« Svar #20 på: Januar 29, 2010, 00:36:43 »
Jepp, den desidert beste telefonen jeg noengang har rørt :) Har en del kule funksjoner, og det enste jeg irriterer meg over, er egentlig at jeg ikke kan kjøpe applikasjoner - ennå. Håper google snart fikser det :)

Når kommer det da?
Endre

Robert

Sv: Nexus One - "Googles" telefon
« Svar #21 på: Januar 29, 2010, 08:18:57 »
Ryktene sa 22. oktober 2009... Men for all del, har jo tilgang til en 15 000 programmer, det er jo bare det at de du betaler for oftest er litt bedre...
Men regner med at google fikser dette når de begynner å selge denne telefonen offisielt i Norge, noe annet ville vært veldig merkelig. Og ryktene der er jo til våren.

Noe spesielt du lurer på så si ifra :)
Bruker mye Spotify på den om dagen, helt glimrende å sitte å høre på spotify og surfe på nettet samtidig på vei til jobb.
Ved problemer med forumet, ta kontakt via PM