Skrevet av Emne: Kvaliteten på Championship (nPc) vs Premier League (PL)  (Lest 2353 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

berlin

Kvaliteten på Championship (nPc) vs Premier League (PL)
« på: Januar 04, 2012, 17:55:09 »
Starter en tråd hvor jeg er interessert i meninger/debatt vedrørende nivåforskjellen mellom Championship og PL, og da med utgangspunkt i ca de 4 siste sesonger. Stort lenger tilbake blir vel ikke relevant.

Selv kan jeg bidra med noen refleksjoner og delvis fakta ("stats egentlig"):

1) Det virker som om Championship-divisjonen skiller lite i år og også de siste 2-3 sesongene. Lagene flytter seg både oppover og nedover tabellen etter "good runs" og "bad runs", som har gjort uttrykket "ingen lette kamper" til noe "nær fakta". Det eraltså kun 9 poeng som skiller lag nr 5 og lag nr 18 etter 25 kamper.  Ã… havne i eller utenfor play-off: Er det Bad luck eller quality? Kan jo ikke være konsistens.

2) nPc er av betraktelig dårligere kvalitet enn PL, men er lagene betraktelig bedre enn sine konkurrenter i PL når det kommer til "guts"? Mange klager over manglende "guts" i noen av kampene Leeds spiller, men de andre lagene rundt oss må vel også lide noe under det.
"Fleip eller fakta"?

3) Newcastle (102 poeng) og West Brom (91 poeng) var i en klasse for seg ved opprykk i 2009/10. Ellers har opprykkslagene sanket mellom 70 (Blackpool) og 88 poeng.

4) Litt stats: Opprykksesong + hvordan det gikk/går neste sesong i PL

2007/08:
Nr 1 - WBA: rykket rett ned igjen.
Nr 2 - Stoke: har etablert seg
Nr 3 - Hull: Overasket stort til jul, for så å falle som en sekk, unngikk likevel nedrykk første år, men så ned i 2009/10-sesongen.

2008/09:
Nr 1 - Wolves: har klart seg siden, men sliter hver sesong
Nr 2 - Birmingham - klarte seg en sesong, men ned 2011/12. Var "jo-jo" tilbake før denne stats'n er fra.
Nr 3 - Burnley - rett ned igjen, men litt av samme tendensen som Hull, overraskende bra med før jul.

2009/10:
Nr 1 - Newcastle: Vant klart nPc og gjør det greitt? Storklubb må vite?
Nr 2 - WBA: Unngikk nå direkte nedrykk, men har de fått feste eller rykker de ned i år?
Nr 3 - Blackpool: Rett ned igjen, men sjarmerte alle med positiv fotball og lå bra an tidlig,
på samme måte som de andre småklubbene Burnley og Hull. Holdt ikke løpet ut. Tilfeldig?

2010/11:
Nr 1 - QPR: Ã…pnet bra, men er inne i en "bad run" og vaker rett over streken nå i jan 2012
(17 poeng).
Nr 2 - Norwich City: Klarer seg (meget) bra sålangt pr jan 2012 (25 poeng)
Nr 3 - Swansea City: Klarer seg også (meget) bra sålangt pr jan 2012 (23 poeng). Er vel en klubb som passer i kategorien Burnley, Hull, Blackpool og kan komme til å rykke ned.

I år så sliter klubber man kanskje hadde forventet skulle rykke ned enda tidligere, d.v.s. Wigan, Bolton og Blackburn. Opprykkslagene kan tjene på det, men det er vidåpent.


5) Så noen refleksjoner, som jeg er sikker på at andre har gjort seg (lignende, i det minste):
- Flere klubber som har rykket opp gjennom PO eller direkte har klart "steget" utrolig bra, dette på tross av få investeringer i spillerstall før sitt møte med PL. Så har slitt utover sesongen. Hvorfor? Ikke stor nok stall og kampene deres blir bedre analysert av motstanderne?

- Ovennevnte refleksjon fostrer refleksjon nr 2: Hvordan hadde et annet lag i PO gjort det i PL sammenlignet med det som rykket opp, om det var de som hadde seiret i PO-"lottoen"? F.eks hvis Leeds rykker opp? Mange ville vel ta seg til hodet, og tenke at: Hæh, om vi ikke får skikkelig dugandes spillere inn, så bærer det rett ned?

- For en del sesonger siden synes jeg at jeg så tegn til at de klubbene som rykket ned automatisk var med i kampen om opprykk, og tenkte at "pengeparaplyen" fra PL hjalp til.
Dette virker ikke så merkbart lenger.

- Er jevnheten i nPc en styrke eller en svakhet?
- Er lagene omtrent like gode, like dårlige eller er lady luck inne i bildet?
- Gjør opprykkslagene det bra i PL fordi "npc" er så "competitive", som mange forståsegpåere hevder?

« Siste redigering: Januar 04, 2012, 23:55:15 av berlin »

Blank_File

Sv: Kvaliteten på Championship (nPc) vs Premier League (PL)
« Svar #1 på: Januar 04, 2012, 21:40:03 »
Dette er jeg også har tenkt mye på i senere tid og selv om svaret mitt blir kortere og mindre systematisk enn ditt berlin, så gleder det meg likevel å følge diskusjonen videre.

Mitt håp om at Leeds skal klatre opp i PL og aller helst gjøre seg gjeldende på sikt baserer seg i stor grad på hvordan de andre opprykkslagene klarer seg. Det har aldri vært så spennende som i år å følge de tre som har rykket opp. Uten at jeg har gjort noen nøye undersøkelser på det så har det aldri hendt før at alle tre opprykkslagene har klart å hevde seg etter halvspilt sesong. Trenden har vel i stor grad vært at et av lagene ligger sjokkerende høyt, et sliter og det antatt beste ligger relativt trygt plassert. Så har gjerne sjokk-laget endt opp med å rykke ned. Meget grovt sagt...

Nå har QPR slitt litt i det siste, men pga de økonomiske musklene tror jeg likevel de vil klare seg greit om de får handlet litt nå i Januar. Problemet for QPR (litt som oss) er vel at de har i overkant mange spillere i stallen og det kan muligens skape problemer om man ikke blir kvitt spillere i samme tempo som man henter dem inn.

Swansea og Norwich er jo mer i samme båt. Jeg har latt imponere ved flere anledninger over hvor feiende flott fotball de spiller. Særlig Swansea på hjemmebane har vært konge. Nå vet jeg at et lag ikke holder seg oppe ved å spille fin fotball, men jeg tror likevel det kan utgjøre en forskjell hvis man sammenligner f.eks med Blackpool og Hull. Begge disse spilte med stor entusiasme og "guts" helt til de begynte å tape, men hadde ikke samme spillekvaliteten som Swansea og til dels også Nowich har hatt i år. Jeg håper/tror at dette teller til årets opprykkslag favør. Kvaliteten virker rett og slett bedre.

Når jeg da skal dra dette tilbake til Leeds, så tror jeg at hvis vi klarer å forsterke sakte men sikkert og fortsetter å spille god fotball, samtidig som vi får fjernet disse stygge nedturene, vil vi ha noe i PL å gjøre i nær fremtid. Veien fra å være i nedrykksstriden og opp til Europacup spill føles dog fryktelig mye lenger. Særlig uten en eier som vil satse.

Min konklusjon er at forskjellen på de ti øverste i nPc og de ti nederste i PL ikke virker å være kjempestor. Problemet VÃ…RT er jo at spillerne selv har et så stort ønske om å spille PL-fotball at de gidder ikke holde på med et opprykksprosjekt over lengre tid. Da blir selges de i stedet til en "svak" PL-klubb. I så måte vil jeg si at for vår del er det en bakdel at nPc er så tett. Mister vi nå Snodgrass, Howson og White så kan det ta en stund før vi klarer å hevde oss igjen. Jeg syns at dette er vondeste med å være i nPc.
« Siste redigering: Januar 04, 2012, 21:43:20 av Blank_File »

RoarG

Sv: Kvaliteten på Championship (nPc) vs Premier League (PL)
« Svar #2 på: Januar 04, 2012, 22:12:08 »
Husker hvordan Swansea feide Leeds av banen 3-0 i fjor. Feiende flott, og rask fotball, ikke så ulikt Arsenal. Leeds trenger å styrke stallen med raske spillere. Wengers politikk med kun å kjøpe raske spillere til klubben, kan det læres av. Det forutsetter at klubben har en nøye gjennomtenkt spillefilosofi om hva slags spillestil man ønsker fremføre. Mange av dagens Leeds-spillere har jo ikke tempo som sin fremste force, dessverre.
"Jeg tror ikke på Gud, men etter Bielsas ansettelse må jeg nok revurdere", Roar Gustavsen, januar 2020

berlin

Sv: Kvaliteten på Championship (nPc) vs Premier League (PL)
« Svar #3 på: Januar 04, 2012, 23:48:34 »
Husker hvordan Swansea feide Leeds av banen 3-0 i fjor. Feiende flott, og rask fotball, ikke så ulikt Arsenal. Leeds trenger å styrke stallen med raske spillere. Wengers politikk med kun å kjøpe raske spillere til klubben, kan det læres av. Det forutsetter at klubben har en nøye gjennomtenkt spillefilosofi om hva slags spillestil man ønsker fremføre. Mange av dagens Leeds-spillere har jo ikke tempo som sin fremste force, dessverre.

Husker Swansea-kampen jeg også, men de må jo ha hatt en del "blipper" siden det ble PO-opprykk på de.
OK, de lå på 3.plass, men PO er virkelig "cupen over alle cuper", så aldri sikker på opprykk gjennom den.

En annen ting: Denne Bradley Johnson gjør jo sine saker riktig så bra hos Norwich i PL. Han ble ikke betraktet som noen GUD i Leeds, akkurat.

Noen forklaring?
- Blitt bedre?
- Mer motivert?
- En annen spillestil (både Norwich og motstanderne) som passer bedre til han?

Bredinho

  • På juniorlaget
  • ***
  • Innlegg: 853
  • Total likes: 0
  • Brainwashed for 20 years and counting..
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Kvaliteten på Championship (nPc) vs Premier League (PL)
« Svar #4 på: Januar 05, 2012, 01:45:15 »
Husker hvordan Swansea feide Leeds av banen 3-0 i fjor. Feiende flott, og rask fotball, ikke så ulikt Arsenal. Leeds trenger å styrke stallen med raske spillere. Wengers politikk med kun å kjøpe raske spillere til klubben, kan det læres av. Det forutsetter at klubben har en nøye gjennomtenkt spillefilosofi om hva slags spillestil man ønsker fremføre. Mange av dagens Leeds-spillere har jo ikke tempo som sin fremste force, dessverre.

Husker Swansea-kampen jeg også, men de må jo ha hatt en del "blipper" siden det ble PO-opprykk på de.
OK, de lå på 3.plass, men PO er virkelig "cupen over alle cuper", så aldri sikker på opprykk gjennom den.

En annen ting: Denne Bradley Johnson gjør jo sine saker riktig så bra hos Norwich i PL. Han ble ikke betraktet som noen GUD i Leeds, akkurat.

Noen forklaring?
- Blitt bedre?
- Mer motivert?
- En annen spillestil (både Norwich og motstanderne) som passer bedre til han?
Vertfall bedre spelara enn Kilkenny rundt seg..
The Future Is Bright,
The Future Is White!

SuperLeeds!

Sv: Kvaliteten på Championship (nPc) vs Premier League (PL)
« Svar #5 på: Januar 05, 2012, 17:41:37 »
Leeds er i samme "båt" som Newcastle. Vi er en storklubb og vil absolutt ha noe å fare med i PL. Jfr forrige opprykk. Da vant vi ligaen andre året i toppserien :)
Gøy at det er en del lag som overrasker. Jeg har også latt meg imponere av Norwich og Swansea.

flynn

Sv: Kvaliteten på Championship (nPc) vs Premier League (PL)
« Svar #6 på: Januar 06, 2012, 16:09:46 »
Leeds er i samme "båt" som Newcastle. Vi er en storklubb og vil absolutt ha noe å fare med i PL. Jfr forrige opprykk. Da vant vi ligaen andre året i toppserien :)
Gøy at det er en del lag som overrasker. Jeg har også latt meg imponere av Norwich og Swansea.

Det er naivt å tro at det går ann å rykke opp ett år, og kjempe i toppen et eller to år etter. Det var imponerende sist, men i løpet av de to tiårene har mangt og meget forandret seg. Eneste mulighet for slikt måtte være å ta en Manchester City variant, men det ser ikke ut til at kommer til å skje med oss dessverre/heldigvis (stryk det som ikke passer)

Jeg skrev et langt innlegg før jul om hvor kjedelig PL har blitt, med for stor avstand mellom topplagene og resten. Siden den tid har det vært en rekke meget overraskende og artige resultater for sånne raringer som meg, som alltid heier på David i kamp mot Goliat. Men, in the long run er det penga som rår. Ikke f. om noen rokker ved de 6 øverste i PL denne sesongen, og jeg blir forundret om mer enn et av disse er byttet ut i løpet av de neste par sesongene også.

flynn

Tarald72

Sv: Kvaliteten på Championship (nPc) vs Premier League (PL)
« Svar #7 på: Januar 06, 2012, 16:33:05 »
Leeds er i samme "båt" som Newcastle. Vi er en storklubb og vil absolutt ha noe å fare med i PL. Jfr forrige opprykk. Da vant vi ligaen andre året i toppserien :)
Gøy at det er en del lag som overrasker. Jeg har også latt meg imponere av Norwich og Swansea.

Det er naivt å tro at det går ann å rykke opp ett år, og kjempe i toppen et eller to år etter. Det var imponerende sist, men i løpet av de to tiårene har mangt og meget forandret seg. Eneste mulighet for slikt måtte være å ta en Manchester City variant, men det ser ikke ut til at kommer til å skje med oss dessverre/heldigvis (stryk det som ikke passer)

Jeg skrev et langt innlegg før jul om hvor kjedelig PL har blitt, med for stor avstand mellom topplagene og resten. Siden den tid har det vært en rekke meget overraskende og artige resultater for sånne raringer som meg, som alltid heier på David i kamp mot Goliat. Men, in the long run er det penga som rår. Ikke f. om noen rokker ved de 6 øverste i PL denne sesongen, og jeg blir forundret om mer enn et av disse er byttet ut i løpet av de neste par sesongene også.

flynn

Bare for å si det, så tror jeg jeg er enig med Flynn i mangt og meget - vi er tross alt med i LUSCOS begge to  ;D
- ManC-varianten du nevner, heldigvis er det ikke slik fatt med oss. For oss supportere er det aldri morsomt når klubben vår så åpenlyst blir et investerings-produkt som toppklubbene i PL er nå til dags. Bates(ikke til å forveksles med mr. Burns i Simpsons?) synes å tro Leeds er et investeringsprodukt, men som eier vil han ikke investere så mye..
- Helt sant at PL er blitt kjedelig, med unntak av lagene som ligger midt på og de gangene da storlagene taper finner jeg ikke så mye glede i den ligaen lengre. Jeg er stygt redd for at det blir sånn med Leeds hvis/når vi rykker opp også, og en jevn liga som Championship passer oss ganske bra, skulle ønske PL var mer lik den fotballmessig sett - dvs. sett fra en supporters øyne!

Håper vi er enige om det Flynn......
LEEDS FOREVER!!!!

TARALD

bwirum

Sv: Kvaliteten på Championship (nPc) vs Premier League (PL)
« Svar #8 på: Januar 06, 2012, 18:01:17 »
- Helt sant at PL er blitt kjedelig, med unntak av lagene som ligger midt på og de gangene da storlagene taper finner jeg ikke så mye glede i den ligaen lengre.
Skjønner ikke hva du mener. Jeg finner stor glede i de gangene et hvert rødt lag taper. I alle fall om de heter Man utd eller Liverpool. Men de er kanskje ikke med i disse "storlagene" du snakker om? ;D
Best post ever:
min attr søt kaff på min atamaskin- virkr ikk bra- rfr han jg ikk skrvt så my i t sist

Grattis m  1-2 ikv
MT :) :) :)

berlin

Sv: Kvaliteten på Championship (nPc) vs Premier League (PL)
« Svar #9 på: Januar 06, 2012, 20:11:21 »
Husker hvordan Swansea feide Leeds av banen 3-0 i fjor. Feiende flott, og rask fotball, ikke så ulikt Arsenal. Leeds trenger å styrke stallen med raske spillere. Wengers politikk med kun å kjøpe raske spillere til klubben, kan det læres av. Det forutsetter at klubben har en nøye gjennomtenkt spillefilosofi om hva slags spillestil man ønsker fremføre. Mange av dagens Leeds-spillere har jo ikke tempo som sin fremste force, dessverre.

Husker Swansea-kampen jeg også, men de må jo ha hatt en del "blipper" siden det ble PO-opprykk på de.
OK, de lå på 3.plass, men PO er virkelig "cupen over alle cuper", så aldri sikker på opprykk gjennom den.

En annen ting: Denne Bradley Johnson gjør jo sine saker riktig så bra hos Norwich i PL. Han ble ikke betraktet som noen GUD i Leeds, akkurat.

Noen forklaring?
- Blitt bedre?
- Mer motivert?
- En annen spillestil (både Norwich og motstanderne) som passer bedre til han?
Vertfall bedre spelara enn Kilkenny rundt seg..

Nå skal jeg ikke lage en Bradley-debatt/diskusjon i denne tråden, ei eller om Norwich City Football Club,
for det var definitivt ikke meningen.

Men jeg vil poengtere at selv om Norwich rykket direkte opp, så var det med en normal poengsum (84 poeng),
ikke 102 poeng som suverene Newcastle gjorde sesongen før.

Norwich velger altså å styrke laget sitt med B.Johnson, som jeg tror jeg vil huske best for praktmålet av en redusering i cup-returoppgjøret hjemme mot Arsenal for et knapt år siden. En spiller som Leeds-supportere så på som en average nPc-spiller, men høyst variable prestasjoner på banen.

Grunn til at jeg velger å svare på din kommentar, Bredinho, er at Norwich gjør det meget bra i PL sålangt,
og at Mr. Johnson også gjør sine saker bra vistnok. Så kan man argumentere for at Norwich har en super manager, som førte Norwich rake vegen fra bunn i League 1 og direkte opp i PL. Ja, Paul Lambert husker vi alle var manager for Colchester som gruste Norwich 7-1 på Carrow Road i starten av vår felles opprykkssesong, for så å bli hentet inn som manager til nettop Norwich så og si umiddelbart. OK, så sier vi at Norwich er en godt drevet klubb for øyeblikket, sannsynligvis på alle måter, men de er ikke unntaket. Det er det som jeg synes har vært påfallende de siste 2-3 sesongene, at lag fra Npc biter veldig bra fra seg i PL, rett etter at de har gjort seg ferdig med en god del huff & puff foppal i nPC.

Så igjen, som mange andre gleder det meg å se at nPC-lag ikke ser ut til å være kasteballer når de kaster seg ut i "PL-eventyret", men samtidig så forundrer det meg.

Forøvrig hjertens enig med Flynn (og det vet han og dere godt) rundt den kjedelige "2 divsjoner i en divisjon" som PL er. Jepp, alltid gledelig med et resultat som  Man U- Blackburn, men come season end: Samme laga
som inntar plass 1-4, og sånn har det vært siste 16 år.

Dette er klippet fra et tidligere innlegg fra meg, for en måned siden.

I PL er de siste 16 års historie helt "syk":
Champions: Scum (10 ganger), Arsenal (3), Chelsea (3)
Runners-up: Arsenal (5), Chelsea (4), Scum (3), Liverpool (2) og Newcastle (2)
Third: Liverpool (5), Scum (3), Arsenal (3), Newcastle (1), Man City (1) og Leeds (1)


Så vet jeg ikke om forrige og inneværende sesong er en postiv endring eller ikke, nemlig
at kvartetten Man U, Chelsea, Arsenal og Liverpool, ser ut til å bli "varig" utvidet med ytterligere
to lag, nemlig Man C og Spurs. Her ligger det foreløpig et spenningsmoment i hvorvidt Newcastle klarer å bli en trussel mot Liverpool ift kampen om en hederlig 6.plass.

Denne nye situasjonen, det at det nå er en sekstett som kjemper om 4 "pengeplasser=CL", kan den føre til en utjevning eller et slags mellomskikte? Tja, uansett er vel faktisk den økonomiske situasjonen i Liverpool og Newcastle bedre rustet enn om eierne til evt. Chelsea og Man City finner ut at det er ikke er så morro med foppal lengre. Men pengekassa til Liverpool er neppe utømmelig, så gjentatte 5 og 6 plasser over flere sesonger, vil nok snevre inn musklene deres i kampen om de beste spillerne.

Enn så lenge er i alle fall de øvrige lagenes mål å gjøre det best mulig og nyte evt. skreller de klarer å sette i stand for "sekstetten", samt det helt grunnleggende målet: Bare å overleve.

Nuvel, da ble dette lengre enn et kort svar til Bredninho og "hesten" Bradley Johnson, mer en sammesatt meningsytring.

 

.
« Siste redigering: Januar 06, 2012, 20:18:02 av berlin »