Skrevet av Emne: Jeg feirer Rubinbryllup (40 år) i dag/i kveld, 28.mai 2015  (Lest 2870 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

berlin

Hei!

Den 28.mai 2015 giftet jeg meg med Leeds United, og i kveld skal jeg feire 40 års bryllupsdag, såkalt Rubinbryllup (Ikke kom med morsomheter rundt Rubin Kazan her, dette er ikke et tulleinnlegg fra meg).

Jeg er nok temmelig sikker på at jeg hadde giftet meg den dagen (28.mai 2015) med Leeds United,
uansett utfall av serievinnercupfinalen mellom Leeds United mot Bayern Munchen. Måten vi tapte på, vil jeg likevel, paradoksalt nok hevde, ga et ekstra godt fundament for et ekteskap som har vart - og vil vare - i gode og onde dager, inntil en av oss dør. Så er jeg etter hvert ikke lenger sikker på at det er jeg som dør først, men skal ikke dvele ved det, på denne gledens dag for meg. For det er det!

For en 11 år gammel gutt, så var det blodig urettferdig at Leeds skulle tape, og fraser som "ballen er rund" og "alt kan skje i fotball", betydde absolutt ingenting i den alderen. Heller ikke nå, for den saks skyld, når det gjelder Leeds.

Gjett om jeg grein, når jeg gikk og la meg den kvelden, og gjett hvilken fantastisk gave jeg likevel hadde fått,
nærmest på grunn av tapet: En fantastisk flott lidenskap til en engelsk fotballklubb, som betyr så mye for meg. Jeg husker godt at en av mine tanter sa: "Bare vent til du blir noen år eldre, så vil dette være glemt".
Jeg så rart på henne, og svarte: "Aldri!". Og jeg visste det. Aldri. Men det var ikke viktig for meg å forklare det, det var bare mitt og det var godt, midt oppe i sorgen over tapet.

Men, tenker kanskje yngre Leeds-fans på forumet: "Du ble vel ikke fan av Leeds United i løpet av den kampen, vi snakker vel ikke akkurat om et arrangert ekteskap her?"
Nei, det er noe i det. Jeg hadde bygd opp et forhold til Leeds siden tapet mot Sunderland i FA-cupfinalen i 1973. Men akkurat jeg var fortsatt litt for ung til å ta det innover meg. Og det var jeg faktisk også året etter, når vi vant serien (den gang 1.divisjon) for andre gang i historien. Bevares, det var flott det, men jeg hadde ikke den "galskapen" i meg, at jeg var 110% oppslukt. Det kom først den maikvelden i 1975.

Så jeg pleier å si at jeg var forlovet med Leeds United i 2 år, og giftet meg 28.mai 1975.

Jeg vet at mange av dere har "lignende opplevelser" knyttet til denne kampen, altså de av dere som er 50 år pluss/minus noen år.

Jeg skal ikke trette dere med så veldig mange flere detaljer fra mitt ekteskap, det er tross alt litt privat.
Men vi har ikke fått barn da, og det er i grunn helt bevisst. Vi (Leeds og jeg) ønsker å vie hverandre full oppmerksomhet.

Bryllupsreisen ble foretatt først mange år etter, nærmere bestemt sommeren 1980. Da var jeg blitt 16 år gammel, og tok sykkelen fatt for å reise til verdens vakreste fylke, by og bygning (Elland Road). Først fra min hjembygd (Hemsedal) til Oslo, så ferje Oslo-Newcastle, og deretter sykkel igjen, fra  Newcastle til Leeds.
Jeg husker godt at supportersjappa var ei "Moelven-brakke", der du ble ekspedert fra disk. Omtrent som når fiskebilen kom fra Lærdal for å selge fisk til hemsedøler, direkte fra bilen, på 70-tallet.
At jeg deretter fortsatte sykkelturen min til Dover, over til Frankrike, gjennom Belgia, Nederland, Tyskland  og Danmark, er lite interessant i denne sammenhengen. Annet enn at jeg syklet ekstra fort med nyinnkjøpt Leeds-trøye på.

Lenge før bryllupsreisen nådde imidlertid min "galskap" stadig nye høyder. Jeg skrev brev og sendte penger for å abonnere på  "matchday programme", deretter abonnerte jeg på YEP (Yorkshire Evening Post) og på "Green Post". Green Post" ble trykket på pastellgrønt avispapir, en sportsutgave, som kom ut etter kampen, som alltid gikk på lørdag. Slik de SKAL gjøre, må jeg få tilføye. Alle sparepengene mine ble brukt på dette, og jeg gikk fortsatt på ungdsomsskolen. Jeg oppdaget også tidlig annonsen om LUSCON (altså forløperen til LUSCOS), fra Bekken og Lerfald, og meldte meg sporenstreks inn i supporterklubben. Jeg fikk medlemsnummer 20, som jeg fortsatt har.

Jeg kunne fortsette å skrive hundrevis,  ja du leste riktig, hundrevis av sider om mitt liv med Leeds United,
men jeg stopper her og avslutter med å gratulere alle andre som har giftet seg med Leeds United,
både de som giftet seg denne dagen (28.mai 1975), de som giftet seg før, og de som er "newly-wed" !
Det er en ting vi ektemenn - og kvinner har felles: Ekteskapet med Leeds United brytes ikke.

Dette ekteskapet er langt viktigere enn de "normale ekteskapene".

Jeg imøteser gratulasjoner i anledning mitt Rubinbryllup.
PS! Jeg er for øvrig skilt, men ikke fra Leeds.


Ha en god sommer folkens!

Hilsen berlin

( aka DJ Flat-file aka Dr. L.ove aka Mahatma Bin Flaten )
« Siste redigering: Mai 28, 2015, 22:42:52 av berlin »

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28803
  • Total likes: 2608
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Jeg feirer Rubinbryllup (40 år) i dag/i kveld, 28.mai 2015
« Svar #1 på: Mai 28, 2015, 22:31:30 »
Gratulerer med dagen!
Ja, jeg også giftet meg nok den kvelden... (uten å vite det).

Jeg hadde nok også vært forlovet en stund (jeg husker kampen da vi tapte mot Stoke (var vel knapt 8 da), sesongens første tap godt ut i februar) sesongen før, men først etter Barcelona-kampene (semifinalene) 'tok jeg av'. Før finalen leste jeg meg opp de luxe og ville vært Leedsfan uansett.
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Hallgeir *

Sv: Jeg feirer Rubinbryllup (40 år) i dag/i kveld, 28.mai 2015
« Svar #2 på: Mai 28, 2015, 22:31:50 »
Det er bare å gratulere hjerteligst. Vi er selvfølgelig i samme båt.

For øvrig et flott innlegg.  8)
Super Leeds since 1968

gulle

Sv: Jeg feirer Rubinbryllup (40 år) i dag/i kveld, 28.mai 2015
« Svar #3 på: Mai 28, 2015, 22:44:26 »
Gratulerer med dagen
Mitt giftermål med Leeds kom istand en vårdag i 74 etter en tids forlovelse , vi var på nyinnkjøpt farge-tv og spilte kamp nr omkring 30 uten tap og hadde mannen med verdens hardeste skudd på laget.
Nå rykker vi opp! Jasederja

Jon R

Sv: Jeg feirer Rubinbryllup (40 år) i dag/i kveld, 28.mai 2015
« Svar #4 på: Mai 29, 2015, 00:19:02 »
Heeeeeey. Jeg har visst bryllupsdag jeg og! Gratulerer til berlin! Gratulerer til meg selv! Gratulerer til de tusener av nå middelaldrende menn + som også ble "gift" den kvelden.  :)

Vakkert skrevet berlin!

Det vemodige med den historien er at på sett og vis ble "Super Leeds"  begravet den kvelden. Don Revie hadde forlatt klubben året før. Hans arme etterfølger Jimmy Armfield og hans gutter hadde mislykkes i ligaen, men ute i Europa svingte det fortsatt av Leeds United, som altså var svært nær å vinne det gjeveste trofeet som var mulig å vinne innen klubbfotballen. Dessverre tapte de på målstreken og det på ytterst lite rettferdig vis. Det er som om det som var igjen av vinnerkulturen som var opparbeidet gjennom Don Revie forsvant den kvelden. De neste 25 åra ble vel nærmest for en parantes å regne, før Wilko gav oss en smak av suksess gjennom ligagullet i 92, noe som dessverre har blitt det eneste trofeet vi har hentet under våre 40 år som Leeds supporter.  :'

"I gode og onde dager. " Det er oss det.  8)
Jon R.

Sølvreven

Sv: Jeg feirer Rubinbryllup (40 år) i dag/i kveld, 28.mai 2015
« Svar #5 på: Mai 29, 2015, 08:10:30 »
Jeg ga meg selv bort til Leeds sesongen 69/70. Det var Leeds på tv men jeg er usikker på om det var 2-0 over Derby eller 2-1 over Stoke. En av disse kampene scoret Sniffer begge målene, og da var jeg solgt. MOT  ;D
Jeg hadde kallenavet sniffer gjennom hele barnesolen  ;D
« Siste redigering: Mai 29, 2015, 08:16:02 av Sølvreven »
***************

Leedsoholic. Oppfinneren av "pretting".

AndyMathie

Sv: Jeg feirer Rubinbryllup (40 år) i dag/i kveld, 28.mai 2015
« Svar #6 på: Mai 29, 2015, 09:59:57 »
Jeg giftet meg med klubben i 1990, da skrev bladet Fotball en artikkel om Leeds United og spesielt David Batty. Batty ble min favorittspiller  og jeg ble kalt Batty gjennom hele ungdomskolen. Misunner dog dere som er noen år eldre. Kunne godt tenkt meg å opplevd dette laget mens det enda eksisterte. For dere giftet dere med Super Leeds, jeg giftet meg "bare" med Leeds. Super var de ikke lenger bortsett fra i 92 da, det var jo helt fantastisk for 14 åring å få oppleve.

Tenkte vi "unggutta" ikke kunne la være å skrive om når vi ble gift selv om det er veldig mye kortere med 25 år enn med 40 år ;-) Uansett gratulerer til Berlin og takk for flott innlegg!
We are Leeds and we are proud of it!

B_Ød

Sv: Jeg feirer Rubinbryllup (40 år) i dag/i kveld, 28.mai 2015
« Svar #7 på: Mai 29, 2015, 11:55:51 »
Nydelig...
og nei...aldri har jeg vært mer opprørt over et tap!!!
Ups & Ups!!

Håvard

Sv: Jeg feirer Rubinbryllup (40 år) i dag/i kveld, 28.mai 2015
« Svar #8 på: Mai 29, 2015, 18:04:46 »
Gratulerer. Godt jobba,,er imponert :) 40 er imponerende-

p0ndus

  • Gjest
Sv: Jeg feirer Rubinbryllup (40 år) i dag/i kveld, 28.mai 2015
« Svar #9 på: Mai 29, 2015, 23:13:02 »
Antar det er flere enn du og jeg som har hatt 40 år med denne klubben, et forhold ja som på mange måter har vært som et ekteskap, sterke følelser, økonomiske opp og nedturer, humørsvingninger og herlige gledesstunder. MOT MOT

radar

Sv: Jeg feirer Rubinbryllup (40 år) i dag/i kveld, 28.mai 2015
« Svar #10 på: Mai 29, 2015, 23:45:50 »
Bryllupsgaven er fremdeles intakt.
 

Ihag

Sv: Jeg feirer Rubinbryllup (40 år) i dag/i kveld, 28.mai 2015
« Svar #11 på: Mai 29, 2015, 23:51:13 »
Jeg har snart 46 års jubileum. Begynte å holde med Leeds etter 10-0 mot Lyn i 1969.

Beste minne live :   2-1  mot Bristol R - opprykkskampen 2010.
Verste minne live :  0-1 mot Doncaster Wembley 2008

Beste minne på TV : 1-0 mot Arsenal FA cupfinale 1972
Verste minne  på TV : 0-2 mot Bayern M finale serievinnercupen 1975

Noen andre som har best/verst minner ?