Skrevet av Emne: Dommer-vurderinger kamp til kamp  (Lest 11067 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

NT

Sv: Dommer vurderinger kamp til kamp
« Svar #60 på: April 12, 2021, 12:29:13 »
Én ting er selve vurderinga, men jeg syns det virker tilfeldig hvorvidt en tar i bruk VAR eller ikke. Forrige helg var det stopp i spillet i over fem minutter, uten at dommerne gjorde mine til å se på situasjonen. Og på lørdag brukte en altså mye tid på Coopers tackling, mens Fernandinhos fikk passere uten ekstra vurdering. Jeg ser ikke logikken.
Opplever at mange lag er veldig ivrige med å påvirke dommer, hvorav Villa troner på toppen. Topplagene er rutinerte og tar enhver situasjon for å påvirke dommer, kanskje det er logikken for å se på VAR ?? Kanskje subjektivt å si at Leeds i liten grad hiver seg inn i dommerdiskusjoner, men mener jeg har sett den uttalt fra flere hold at laget opptrer veldig disiplinert i så måte. Det er også min klare opplevelse, og håper Lloriente legger av seg de rulle-greiene sine, ser komisk ut.

lowfields

Sv: Dommer vurderinger kamp til kamp
« Svar #61 på: April 12, 2021, 12:44:02 »
Er i utgangspunktet enig i at taklingen Fernandinho v Rapha er gult, men det er egentlig 3xgult i en takling der;
1. 0% interessert i ball - kun Rapha
2. Brutalt - må ikke være knotter involvert for at det skal være farlig. Var enorm kraft.
3. Rapha har vel omtrent fri vei (dog lang) vei mot mål - uansett fratar han oss en god mulighet.

Phillips får ikke frispark da hen ble hektet 2 ganger. Ble til en god overgangsmulighet for City. Leste en eller annen vei at dommeren argumenterte at VAR kunne jo sett på det hvis det hadde blitt mål.....Lite poeng med dommer på banen hvis det er vurderingen hans.

Stones får helt håpløst frispark i farlig posisjon når han sklir og faller helt på egen hånd.

Silva får corner etter at skuddet hans går utenfor uten at noen Leeds-spillere er i nærheten av ballen.

Sterlings 2 stemplinger ser ikke ut som uhell for meg....

Foruten at VAR ikke ga City straffe for Coopers holding - var det nesten 10v12 om lørdag.
"Welcome to, arguably, the noisiest ground in England"

ingve1960

Sv: Dommer vurderinger kamp til kamp
« Svar #62 på: April 12, 2021, 15:55:28 »
Enig at det burde vert sjekka av var.
Grunnen til at jeg synes det er direkte rødt er to viktige ting.

1..fernandinho ser ikke på ball blir alt for sein og bare pløyer spiller (stor sjangs for skade)
2..Mener han er bakerste mann, har medspiller på linje men med den farte raphina har er har klart alene med keeper

HåvardK

Sv: Dommer vurderinger kamp til kamp
« Svar #63 på: April 12, 2021, 16:00:36 »
Enig at det burde vert sjekka av var.
Grunnen til at jeg synes det er direkte rødt er to viktige ting.

1..fernandinho ser ikke på ball blir alt for sein og bare pløyer spiller (stor sjangs for skade)
2..Mener han er bakerste mann, har medspiller på linje men med den farte raphina har er har klart alene med keeper
1. Slik ser jeg det også, selv om jeg ikke har sett episoden siden lørdag. Tacklingen er av en slik art at det fort kan bli både en kraftig bløtdelsskade og/eller en ordentlig smell i hofte/kne.

Perik

Sv: Dommer-vurderinger kamp til kamp
« Svar #64 på: April 12, 2021, 22:03:29 »
En ting jeg skulle ønske ble adoptert fra håndball er at hvis det er blåst så skal ballen legges ned. Ikke drive ta den med seg for at hele laget skal komme i balanse. Skulle så gjerne sett gult for å hindre overgang, og gult å ta med seg ballen, rett ut!

Angående Fernandinho sin takling, går an å forsvare et rødt kort, men hadde syntes det hadde vært håpløst om vi fikk rødt for det, så i mine øyne gult greit. Kan være jeg er farget av mange år i championship, harde taklinger ble liksom mer godkjent der.

Stut og Fjærkre

Sv: Dommer-vurderinger kamp til kamp
« Svar #65 på: April 13, 2021, 10:10:45 »
En ting jeg skulle ønske ble adoptert fra håndball er at hvis det er blåst så skal ballen legges ned. Ikke drive ta den med seg for at hele laget skal komme i balanse. Skulle så gjerne sett gult for å hindre overgang, og gult å ta med seg ballen, rett ut!

Angående Fernandinho sin takling, går an å forsvare et rødt kort, men hadde syntes det hadde vært håpløst om vi fikk rødt for det, så i mine øyne gult greit. Kan være jeg er farget av mange år i championship, harde taklinger ble liksom mer godkjent der.

Det triste er at slik du beskriver er akkurat det som står i, i hvert fall de norske, retningslinjene. Se punkt 4 på side 8 i vedlegget fra NFF.
https://www.fotball.no/globalassets/dommer/dommerinstruksjon/usportslig-opptreden.pdf

Hvis forbundene sendte ut en påminnelse til dommerne ved sesongstart, og man begynte å praktisere, ville denne sabotasjen forsvinne i løpet av de to første serierundene. Rart at det ikke gjøres når alle vet at det vil gjøre produktet fotball mye bedre. Hurtig tatte frispark er jo alltid gøy.

« Siste redigering: April 13, 2021, 10:12:48 av Stut og Fjærkre »

Perik

Sv: Dommer-vurderinger kamp til kamp
« Svar #66 på: April 13, 2021, 10:31:06 »
En ting jeg skulle ønske ble adoptert fra håndball er at hvis det er blåst så skal ballen legges ned. Ikke drive ta den med seg for at hele laget skal komme i balanse. Skulle så gjerne sett gult for å hindre overgang, og gult å ta med seg ballen, rett ut!

Angående Fernandinho sin takling, går an å forsvare et rødt kort, men hadde syntes det hadde vært håpløst om vi fikk rødt for det, så i mine øyne gult greit. Kan være jeg er farget av mange år i championship, harde taklinger ble liksom mer godkjent der.

Det triste er at slik du beskriver er akkurat det som står i, i hvert fall de norske, retningslinjene. Se punkt 4 på side 8 i vedlegget fra NFF.
https://www.fotball.no/globalassets/dommer/dommerinstruksjon/usportslig-opptreden.pdf

Hvis forbundene sendte ut en påminnelse til dommerne ved sesongstart, og man begynte å praktisere, ville denne sabotasjen forsvinne i løpet av de to første serierundene. Rart at det ikke gjøres når alle vet at det vil gjøre produktet fotball mye bedre. Hurtig tatte frispark er jo alltid gøy.

Det er jo så enkelt å gi kort på det, er så mange punkter fra det du linker der som burde være enkelt å praktisere, uten at det tar mye tid.