Skrevet av Emne: Ex-Manager / Head coach: Marcelo Bielsa  (Lest 400471 ganger)

0 medlemmer og 3 gjester leser dette emnet.

Gordon McUseless

Sv: Manager / Head coach: Marcelo Bielsa
« Svar #1980 på: November 28, 2021, 14:01:17 »
Jeg lurer på hvorfor det ofte trekkes frem norske navn her på forumet, særlig spillere og nå som potensiell manager i Knutsen ?  det er et voldsomt nasjonalromantisk forhold flere forumdeltagere her har......La nå Knutsen fortsette å gjøre en god jobb med Glimt.  En ny potensiell manager kan plukkes fra nesten hvilken som helst liga ellers i Europa, og det må da finnes nok av gode alternativer ??  Bl.a denne Martinez som det snakkes om.  Vi må bare stole på Orta.  Jeg har også tenkt tanken om at kanskje Bielsa er en såpass ydmyk fyr at han kanskje selv går til Orta og sier at "nok er nok" - jeg får ikke mer ut av dette laget her....
Bielsa selv er kanskje sin egen største kritiker, om laget opptrer dårlig så tar han skylda.  Han er en utrolig manager, men jeg tror det er grunn til å tro at denne sesongen er veldig avgjørende om han blir værende lenger eller ikke.....
Dersom vi etterhvert får en spillergruppe som mister trua på taktikken hans og disposisjoner så henger Bielsas eksistens i klubben i en tynn tråd.  Han har gjort fantastiske ting for oss, men denne sesongen har så langt vært en gedigen nedtur.

Kunne aldri tenkt meg å nevne noen nordmann bare for at han er norsk. Til det er jeg for glad i Leeds.

Tror også at Bielsa ikke har problemer med å gå til Orta og gi besked når han mener han ikke har mer å gi.
Må si den mulige konflikten med Phillips der han blir satt til å spille stopper, for så å bli tatt av banen og med påfølgende rykter om murring mellom de to bekymrer meg veldig. Sprer dette seg i troppen, blinker chamionshipblålys i bakspeilet.

Vi har ikke råd til å miste Kalvin, ikke engang mentalt resten av sesongen. Veien er kort derfra til at våre andre største stjerner tenker....her er det ikke mer å hente, det er bare å komme seg videre.

Vil heller la Bielsa gå enn Kalvin og Rapfhinha. Bielsa er såpass tøff at jeg frykter han er troende til å benke Kalvin resten av sesongen om han ikke vil spille stopper.
Håper disse ryktene er kraftig overdrevet, men kroppspråket til flere av spillerne i går var ikke slik vi har vert vant til selv i vanskelige stunder tidligere.

Milou

Sv: Manager / Head coach: Marcelo Bielsa
« Svar #1981 på: November 29, 2021, 02:20:39 »
Eg må seie det er kjetterske haldningar som startar å spre seg her på forumet, og håper at det er meinigar til kun et fåtall som stort sett er misnøgd med det meste uansett. Bielsa er Gud og vi skal vere glad så lenge han er i klubben.

Dette er ein miniatyr-versjon av det som skjedde med Wenger i Arsenal ("miniatyr" fordi Wenger oppnådde mykje meir enn Bielsa har gjort, riktignok med eit mykje betre utgangspunkt, og fordi misnøgda med Wenger etterkvart blei mykje større enn den forhåpentligvis er med Bielsa i Leeds). Vi kan vel i etterkloksapens lys seie at "problemet" til Arsenal var meir komplekst enn at eit  manager-skifte var det som skulle til.

Dette betyr ikkje at Bielsa (som Gud) er ufeilbarlig, men det er min overbevisning at han er den rette til å finne løysingar og ta troppen eit steg vidare. Han er nok også den personen med mest innsikt i årsakene til at det butter imot i år. Eg tillet meg likevel å lansere min teori om at dette, i tillegg til at  skadeproblem har nødvendiggjort stadige endringer i stallen, så er det også mykje psykologi innvolvert. I fjor hadde laget mykje mindre å tape, og spesielt etter ein relativt god start, kunne vi spele med full gass, utan frykt for nedrykk. Med ein relativt dårlegare start i år, som riktignok er langt frå så katastrofal som enkelte vil ha det til, ser det ut til at nervøsiteten for å rykke ned set eit preg på spelet.

Anyway, ingen er større enn klubben, og viss Phillips eller andre har problem med måten Bielsa leier laget på så er det dei som bør gå og ikkje Bielsa, som er ansatt for å gjere nettopp det. Eg veljer imidlertid å tru at spekulasjonene om indre strid er nettopp det, spekulasjoner, og at det fortsatt er ein harmoni i spelargruppa som alle offisielle uttalelser tyder på. At det er konflikter og frustrasjon i kampsituasjoner der ikkje alt går som planlagt, er kun sunt og vitner om engasjement. Det kan naturligvis også vere symptom på meir grunnleggende misnøye, men er det er langt frå sikkert og eg veljer her å sjå på glaset som halvfullt.

In Bielsa we trust!

Sent from my LYA-AL10 using Tapatalk


Reaney

Sv: Manager / Head coach: Marcelo Bielsa
« Svar #1982 på: November 29, 2021, 09:16:20 »
Jeg har fortsatt stor tro på Bielsa. Det han har gjort for klubben vår er unikt. I tillegg er han en managerlegende som har gjort oss atraktive og som dermed tiltrekker oss gode spillere. Det vil også være viktig i januarvinduet. Vi har hatt nok av non meriterte managere som spillere har snudd ryggen. Nå har vi en av verdens mest positive omtalte og da må vi ta vare på det.

Kontakinte

Sv: Manager / Head coach: Marcelo Bielsa
« Svar #1983 på: November 29, 2021, 09:51:17 »
Jeg har fortsatt stor tro på Bielsa. Det han har gjort for klubben vår er unikt. I tillegg er han en managerlegende som har gjort oss atraktive og som dermed tiltrekker oss gode spillere. Det vil også være viktig i januarvinduet. Vi har hatt nok av non meriterte managere som spillere har snudd ryggen. Nå har vi en av verdens mest positive omtalte og da må vi ta vare på det.
Støtter 100%  ;)

Kato

Sv: Manager / Head coach: Marcelo Bielsa
« Svar #1984 på: November 29, 2021, 09:58:47 »
Vi er vel alle enige om at vi har noe unikt med Bielsa. Det han har fått til er fantastisk. Det vi har gjort i høst er alt annet enn fantastisk, og til syvende og sist måles han av resultater.

Man må kunne stille spørsmål både om spillestil og spillerstall når man ser hvor vi er i dag. Mot Tottenham tror jeg vi stilte den svakeste benken PL har sett på lenge. At vi ikke har spiss når Bamford er ute (og må bruke James) er noe mange har påpekt lenge. Høyt press, strekk i laget og enormt med målsjanser mot er heller ikke noe man kommer forbi.

Så alt er definitivt ikke rosenrødt, det er bare å se på tabellen.

Vi ønsker vel alle at Bielsa skal lykkes, noen av oss er bare ikke like skråsikre lengre. Det betyr vel ikke nødvendigvis at holdningene er kjetterske. Denne uka tror jeg vil gi noen svar.

Jeg er bekymret for alle posisjonsendringene underveis i de siste kampene. Jeg ble svært bekymret lørdag over spillerne, periodevis så de ut som de ikke ville yte. Raphinha var negativ i kroppsspråket, Rodrigo så giddaløs ut i andre omgang. I mine øyne så det ut til at noe ikke er riktig. Mulig jeg tar helt feil.

Dette betyr ikke at jeg mener Bielsa må fjernes. Jeg skulle bare ønske han ikke er så rigid som ting kan se ut til fra utsiden. Så er jeg også helt uenig i vurderingen av Phillips. Uten han sentralt på midtbanen er vi ferdige i PL, det er jeg 100% sikker på.
« Siste redigering: November 29, 2021, 10:07:40 av Kato »
 

HåvardK

Sv: Manager / Head coach: Marcelo Bielsa
« Svar #1985 på: November 29, 2021, 11:41:40 »
Vi er vel alle enige om at vi har noe unikt med Bielsa. Det han har fått til er fantastisk. Det vi har gjort i høst er alt annet enn fantastisk, og til syvende og sist måles han av resultater.

Man må kunne stille spørsmål både om spillestil og spillerstall når man ser hvor vi er i dag. Mot Tottenham tror jeg vi stilte den svakeste benken PL har sett på lenge. At vi ikke har spiss når Bamford er ute (og må bruke James) er noe mange har påpekt lenge. Høyt press, strekk i laget og enormt med målsjanser mot er heller ikke noe man kommer forbi.

Så alt er definitivt ikke rosenrødt, det er bare å se på tabellen.

Vi ønsker vel alle at Bielsa skal lykkes, noen av oss er bare ikke like skråsikre lengre. Det betyr vel ikke nødvendigvis at holdningene er kjetterske. Denne uka tror jeg vil gi noen svar.

Jeg er bekymret for alle posisjonsendringene underveis i de siste kampene. Jeg ble svært bekymret lørdag over spillerne, periodevis så de ut som de ikke ville yte. Raphinha var negativ i kroppsspråket, Rodrigo så giddaløs ut i andre omgang. I mine øyne så det ut til at noe ikke er riktig. Mulig jeg tar helt feil.

Dette betyr ikke at jeg mener Bielsa må fjernes. Jeg skulle bare ønske han ikke er så rigid som ting kan se ut til fra utsiden. Så er jeg også helt uenig i vurderingen av Phillips. Uten han sentralt på midtbanen er vi ferdige i PL, det er jeg 100% sikker på.
Det stemmer jo ikke at vi ikke har spissalternativer. Rodrigo er vel spiss, Gelhardt også - og til og med Tyler Roberts er spiss. Men Bielsa er overbevist om at James er den beste løsningen.
For en som er så opptatt av statistikk som Bielsa, er det jo smått utrolig at han ikke vektlegger forskjellen i poengfangst med og uten Phillips på banen/laget. Da er det ikke rart en spekulerer i om det er en pågående konflikt der.
Samtidig er jeg overrasket hvis det er slik at Rodrigo og Raphinha faktisk er tvilende til sjefen sin. På mange måter er det gull at vi har kamp allerede i morgen - det gir laget muligheten til å virkelig slå tilbake raskt, og skrinlegge alle begynnende konspirasjonsteorier.

kjella

  • Gjest
Sv: Manager / Head coach: Marcelo Bielsa
« Svar #1986 på: November 29, 2021, 12:40:09 »
Skulle likt å se den treneren som hadde fått like mye ut av de spillerne han har til rådighet i Leeds nå. Det er mye Championship spillere - med unntak av Meslier, Philips, Raphinha, Koch, Llorente, Bamford (og feil kjøpet Rodrigo etter min mening). At Dallas, Ayling og Cooper har kommet opp på det nivået de har er etter min mening tilnærmet utelukkende Bielsas fortjeneste. For ikke å snakke om utviklingen til feks Struijk og Bamford. Ta gjerne med Philips og Raphinha som er blitt faste landslagsspillere på England og Brasil. Og Mesliers utvikling har også vært sterk....Når du feks hører intervju med Gelhardt på LUTV for et par uker siden skjønner man hvilken betydning han har for utvikling av de yngre spillerene i klubben - det arbeidet han har gjort med å integrere de yngre spillerne i A-lagets hverdag kommer vi til å høste frukter av de neste 10 årene etter min mening.

Jeg ser også at enkelte taktiske valg under kamp kan være feil - og at det noen ganger blir for mye rokkeringer og feilvalg.  Dere må gjerne ønske dere en annen mann - jeg er helt overbevist om at uten Bielsa ville ikke Leeds vært der vi er nå og uten han ville vi vært mye dårligere rustet til å holde plassen i år og bygge videre på fundamentet som nå er lagt i bånn for å etablere Leeds i Premier League og etterhvert løfte oss opp mot topp 6-10. Og så kan det hende at klubb og Bielsa finner ut at 4 år er nok etter sesongen - kanskje han er litt lei av å bo alene i Leeds og bruke absolutt all tid på klubben. Er jo 66 også.

Dette er ikke ment å være noe angrep på folk som har et annet ståsted - men blir litt følelsesmessig berørt av dette merker jeg. Jeg er en Bielsa disippel - innrømmer det. Men den som er uten skyld kast den første sten ---- for å holde det i den Bibelske sfæren. Gjelder også Bielsa selvfølgelig.
« Siste redigering: November 29, 2021, 15:52:46 av kjella »

ingve1960

Sv: Manager / Head coach: Marcelo Bielsa
« Svar #1987 på: November 29, 2021, 16:13:23 »
Kunne ikke vært mer enig kjella
..
MOT

RoarG

Sv: Manager / Head coach: Marcelo Bielsa
« Svar #1988 på: November 30, 2021, 14:00:54 »
Profesjonell fotball i fare, mener Bielsa. Tett kampprogram og økende kommersialisering er årsakene.

https://www.sportbible.com/football/news-reactions-legends-marcelo-bielsa-says-he-has-doubts-over-future-of-professional-football-20211130
"Jeg tror ikke på Gud, men etter Bielsas ansettelse må jeg nok revurdere", Roar Gustavsen, januar 2020

DON REVIE

Sv: Manager / Head coach: Marcelo Bielsa
« Svar #1989 på: November 30, 2021, 17:11:27 »
Skulle likt å se den treneren som hadde fått like mye ut av de spillerne han har til rådighet i Leeds nå. Det er mye Championship spillere - med unntak av Meslier, Philips, Raphinha, Koch, Llorente, Bamford (og feil kjøpet Rodrigo etter min mening). At Dallas, Ayling og Cooper har kommet opp på det nivået de har er etter min mening tilnærmet utelukkende Bielsas fortjeneste. For ikke å snakke om utviklingen til feks Struijk og Bamford. Ta gjerne med Philips og Raphinha som er blitt faste landslagsspillere på England og Brasil. Og Mesliers utvikling har også vært sterk....Når du feks hører intervju med Gelhardt på LUTV for et par uker siden skjønner man hvilken betydning han har for utvikling av de yngre spillerene i klubben - det arbeidet han har gjort med å integrere de yngre spillerne i A-lagets hverdag kommer vi til å høste frukter av de neste 10 årene etter min mening.

Jeg ser også at enkelte taktiske valg under kamp kan være feil - og at det noen ganger blir for mye rokkeringer og feilvalg.  Dere må gjerne ønske dere en annen mann - jeg er helt overbevist om at uten Bielsa ville ikke Leeds vært der vi er nå og uten han ville vi vært mye dårligere rustet til å holde plassen i år og bygge videre på fundamentet som nå er lagt i bånn for å etablere Leeds i Premier League og etterhvert løfte oss opp mot topp 6-10. Og så kan det hende at klubb og Bielsa finner ut at 4 år er nok etter sesongen - kanskje han er litt lei av å bo alene i Leeds og bruke absolutt all tid på klubben. Er jo 66 også.

Dette er ikke ment å være noe angrep på folk som har et annet ståsted - men blir litt følelsesmessig berørt av dette merker jeg. Jeg er en Bielsa disippel - innrømmer det. Men den som er uten skyld kast den første sten ---- for å holde det i den Bibelske sfæren. Gjelder også Bielsa selvfølgelig.














Spot on Kjella. Forfriskende innlegg. Så enig , så enig.

Cherry

Sv: Manager / Head coach: Marcelo Bielsa
« Svar #1990 på: November 30, 2021, 23:39:49 »
Fantastisk av Phillips i intervjuet etter kampen at han gjentar 3 ganger at « hassle» mellom Bielsa og han er d bare IKKE! ;) :)
Deilig å høre...... nå er d bare å dure` på!

Kato

Sv: Manager / Head coach: Marcelo Bielsa
« Svar #1991 på: November 30, 2021, 23:41:45 »
Fantastisk av Phillips i intervjuet etter kampen at han gjentar 3 ganger at « hassle» mellom Bielsa og han er d bare IKKE! ;) :)
Deilig å høre...... nå er d bare å dure` på!

Veldig godt å høre.

baste

Sv: Manager / Head coach: Marcelo Bielsa
« Svar #1992 på: Desember 02, 2021, 01:39:11 »
Sitter å ser på høydepunkter, målene fra vår første sesong i PL under Bielsa

Bielsa fotball på sitt beste….


https://youtu.be/FUG73FEdJso

raggen

Sv: Manager / Head coach: Marcelo Bielsa
« Svar #1993 på: Desember 02, 2021, 10:42:16 »
Sitter å ser på høydepunkter, målene fra vår første sesong i PL under Bielsa

Bielsa fotball på sitt beste….


https://youtu.be/FUG73FEdJso

Nydelig og se på og bet meg merke i hvor mange mål allioski var involvert i.. håper linken firpo/harrison kommer etterhvert men de offensive bidragene fra backene har ikke fungert i år
Forever Leeds United!!!!!!!!

peacock

Sv: Manager / Head coach: Marcelo Bielsa
« Svar #1994 på: Desember 05, 2021, 16:57:00 »
Forferdelig disponering av mannskapet i dag. Tosifret antall posisjonsbytter. Ikke rart at vi mister struktur og organisering. Spillerne MÅ jo bli forvirret!
Det unnskylder dog ikke svake kamper av spillere som presterte forrige sesong.

Sterland

Sv: Manager / Head coach: Marcelo Bielsa
« Svar #1995 på: Desember 05, 2021, 17:15:37 »
Forferdelig disponering av mannskapet i dag. Tosifret antall posisjonsbytter. Ikke rart at vi mister struktur og organisering. Spillerne MÅ jo bli forvirret!
Det unnskylder dog ikke svake kamper av spillere som presterte forrige sesong.
Posisjonsbytter er en vesentlig del av Bielsa-stilen. Det byttes og endres hele tiden. Tror ikke det medfører usikkerhet i det hele tatt. Problemet er at vi har spillere ute av form (Harrison, Klich, James)

Eriksen55

Sv: Manager / Head coach: Marcelo Bielsa
« Svar #1996 på: Desember 05, 2021, 17:32:28 »
Forferdelig disponering av mannskapet i dag. Tosifret antall posisjonsbytter. Ikke rart at vi mister struktur og organisering. Spillerne MÅ jo bli forvirret!
Det unnskylder dog ikke svake kamper av spillere som presterte forrige sesong.
Posisjonsbytter er en vesentlig del av Bielsa-stilen. Det byttes og endres hele tiden. Tror ikke det medfører usikkerhet i det hele tatt. Problemet er at vi har spillere ute av form (Harrison, Klich, James)

...når da Bielsa stadig bruker dem så blir det et problem. James er ving - intet annet. Kun Bielsa som ikke skjønner at han ikke kan være spiss - og er vel kun Bielsa som kan sette James som offensiv midtbane.

Å sette inn Harrison og rokkere hele laget i dag var fullstendig skivebom.

Sterland

Sv: Manager / Head coach: Marcelo Bielsa
« Svar #1997 på: Desember 05, 2021, 17:47:42 »
Forferdelig disponering av mannskapet i dag. Tosifret antall posisjonsbytter. Ikke rart at vi mister struktur og organisering. Spillerne MÅ jo bli forvirret!
Det unnskylder dog ikke svake kamper av spillere som presterte forrige sesong.
Posisjonsbytter er en vesentlig del av Bielsa-stilen. Det byttes og endres hele tiden. Tror ikke det medfører usikkerhet i det hele tatt. Problemet er at vi har spillere ute av form (Harrison, Klich, James)

...når da Bielsa stadig bruker dem så blir det et problem. James er ving - intet annet. Kun Bielsa som ikke skjønner at han ikke kan være spiss - og er vel kun Bielsa som kan sette James som offensiv midtbane.

Å sette inn Harrison og rokkere hele laget i dag var fullstendig skivebom.
James var vel mest spiss, og ikke så mye offensiv midtbane. Vil tro Bielsa vurderte Harrison til å være på stigende form, og ville jage bakrom mot trege Brentford-stoppere (dvs høyre back og Jansson). Godt mulig en dårlig vurdering av Bielsa, men han er uansett den mest kvalifiserte til å ta avgjørelsen. Ser Rodrigo var savnet, men når en prater om et manglende sluttprodukt, så er han det beste eksempelet på det. Tror heller ikke rokeringene var problematisk for spillerene. Hvilke spillere havnet i helt ukjente posisjoner?

HåvardK

Sv: Manager / Head coach: Marcelo Bielsa
« Svar #1998 på: Desember 05, 2021, 17:50:13 »
Forferdelig disponering av mannskapet i dag. Tosifret antall posisjonsbytter. Ikke rart at vi mister struktur og organisering. Spillerne MÅ jo bli forvirret!
Det unnskylder dog ikke svake kamper av spillere som presterte forrige sesong.
Posisjonsbytter er en vesentlig del av Bielsa-stilen. Det byttes og endres hele tiden. Tror ikke det medfører usikkerhet i det hele tatt. Problemet er at vi har spillere ute av form (Harrison, Klich, James)

...når da Bielsa stadig bruker dem så blir det et problem. James er ving - intet annet. Kun Bielsa som ikke skjønner at han ikke kan være spiss - og er vel kun Bielsa som kan sette James som offensiv midtbane.

Å sette inn Harrison og rokkere hele laget i dag var fullstendig skivebom.
Ikke usikkerhet? Det var vel fem minutter etter at Cooper gikk ut hvor det hersket full forvirring. Jeg trodde virkelig Bielsa kom til å bytte mann mot mann, etter selv å ha tatt selvkritikk på dette med posisjonsbytter i forbindelse med bytter. Enig med Eriksen i at det var skivebom, uten at det fikk store konsekvenser - annet enn at vi ikke greide å skape noe særlig offensivt.
Bielsa satser på at Harrison og Klich finner tilbake til gammel form gjennom å gi dem sjanse etter sjanse. Det kan koste oss dyrt i de neste fire kampene.

Eriksen55

Sv: Manager / Head coach: Marcelo Bielsa
« Svar #1999 på: Desember 05, 2021, 18:01:34 »
Forferdelig disponering av mannskapet i dag. Tosifret antall posisjonsbytter. Ikke rart at vi mister struktur og organisering. Spillerne MÅ jo bli forvirret!
Det unnskylder dog ikke svake kamper av spillere som presterte forrige sesong.
Posisjonsbytter er en vesentlig del av Bielsa-stilen. Det byttes og endres hele tiden. Tror ikke det medfører usikkerhet i det hele tatt. Problemet er at vi har spillere ute av form (Harrison, Klich, James)

...når da Bielsa stadig bruker dem så blir det et problem. James er ving - intet annet. Kun Bielsa som ikke skjønner at han ikke kan være spiss - og er vel kun Bielsa som kan sette James som offensiv midtbane.

Å sette inn Harrison og rokkere hele laget i dag var fullstendig skivebom.
James var vel mest spiss, og ikke så mye offensiv midtbane. Vil tro Bielsa vurderte Harrison til å være på stigende form, og ville jage bakrom mot trege Brentford-stoppere (dvs høyre back og Jansson). Godt mulig en dårlig vurdering av Bielsa, men han er uansett den mest kvalifiserte til å ta avgjørelsen. Ser Rodrigo var savnet, men når en prater om et manglende sluttprodukt, så er han det beste eksempelet på det. Tror heller ikke rokeringene var problematisk for spillerene. Hvilke spillere havnet i helt ukjente posisjoner?

Roberts var spiss. James mest i midten.

Noen ganger så det ut som at Harrison var vingback og Firpo stopper. Noen ganger at Phillips var stopper, Firpo vingback og Harrison ving. Dallas innom 3-4 posisjoner. Å bytte posisjoner kan være greit det, men sånn vi ser nå i løpet av en kamp er voldsomt. Det syntes ihvertfall jeg.
Virker som Bielsa har mista det litt og er litt desperat.

Rodrigo er mer målfarlig enn James og Roberts tilsammen. Han skjønner fotball på en måte de to aldri kommer til å være i nærheten av.
Harrison var god når Leeds var gode i fjor. Slet vi slet han. Han er nok ikke spillern som tar tak i motgang. Mulig Bielsa vurderte at Harrison var på stigende. Ingenting han har vist i år har tydet på det. Så der bommet han.

Ekstra frustretende med Harrison, for han har vist hvilket nivå han har inne.

Sterland

Sv: Manager / Head coach: Marcelo Bielsa
« Svar #2000 på: Desember 05, 2021, 18:13:36 »
Forferdelig disponering av mannskapet i dag. Tosifret antall posisjonsbytter. Ikke rart at vi mister struktur og organisering. Spillerne MÅ jo bli forvirret!
Det unnskylder dog ikke svake kamper av spillere som presterte forrige sesong.
Posisjonsbytter er en vesentlig del av Bielsa-stilen. Det byttes og endres hele tiden. Tror ikke det medfører usikkerhet i det hele tatt. Problemet er at vi har spillere ute av form (Harrison, Klich, James)

...når da Bielsa stadig bruker dem så blir det et problem. James er ving - intet annet. Kun Bielsa som ikke skjønner at han ikke kan være spiss - og er vel kun Bielsa som kan sette James som offensiv midtbane.

Å sette inn Harrison og rokkere hele laget i dag var fullstendig skivebom.
James var vel mest spiss, og ikke så mye offensiv midtbane. Vil tro Bielsa vurderte Harrison til å være på stigende form, og ville jage bakrom mot trege Brentford-stoppere (dvs høyre back og Jansson). Godt mulig en dårlig vurdering av Bielsa, men han er uansett den mest kvalifiserte til å ta avgjørelsen. Ser Rodrigo var savnet, men når en prater om et manglende sluttprodukt, så er han det beste eksempelet på det. Tror heller ikke rokeringene var problematisk for spillerene. Hvilke spillere havnet i helt ukjente posisjoner?

Roberts var spiss. James mest i midten.

Noen ganger så det ut som at Harrison var vingback og Firpo stopper. Noen ganger at Phillips var stopper, Firpo vingback og Harrison ving. Dallas innom 3-4 posisjoner. Å bytte posisjoner kan være greit det, men sånn vi ser nå i løpet av en kamp er voldsomt. Det syntes ihvertfall jeg.
Virker som Bielsa har mista det litt og er litt desperat.

Rodrigo er mer målfarlig enn James og Roberts tilsammen. Han skjønner fotball på en måte de to aldri kommer til å være i nærheten av.
Harrison var god når Leeds var gode i fjor. Slet vi slet han. Han er nok ikke spillern som tar tak i motgang. Mulig Bielsa vurderte at Harrison var på stigende. Ingenting han har vist i år har tydet på det. Så der bommet han.

Ekstra frustretende med Harrison, for han har vist hvilket nivå han har inne.
Ikke noe av det er ukjent for noen av de involverte. Roberts trakk dypere enn James, så mitt inntrykk er at Roberts var en slags 10er, mens James var spiss. Rodrigo har nok fotballforståelse, men har dessverre ikke vist det i Leeds. Han har stort sett vært langt svakere enn vi kan forvente, og så og si helt ufarlig foran mål. Et gedigent bomkjøp. Tviler sterkt på at Bielsa har «mistet det». Kampen sett under ett var brukbar, Brentford scoret på alt de hadde og Meslier gjorde ikke 1 redning. Ankepunktet er at vi er for upresise, og ikke skaper nok sjanser. Verken Raphinha, James eller Harrison er i kalasform om dagen.

leedslife

Sv: Manager / Head coach: Marcelo Bielsa
« Svar #2001 på: Desember 05, 2021, 18:54:04 »
Forferdelig disponering av mannskapet i dag. Tosifret antall posisjonsbytter. Ikke rart at vi mister struktur og organisering. Spillerne MÅ jo bli forvirret!
Det unnskylder dog ikke svake kamper av spillere som presterte forrige sesong.
Posisjonsbytter er en vesentlig del av Bielsa-stilen. Det byttes og endres hele tiden. Tror ikke det medfører usikkerhet i det hele tatt. Problemet er at vi har spillere ute av form (Harrison, Klich, James)

...når da Bielsa stadig bruker dem så blir det et problem. James er ving - intet annet. Kun Bielsa som ikke skjønner at han ikke kan være spiss - og er vel kun Bielsa som kan sette James som offensiv midtbane.

Å sette inn Harrison og rokkere hele laget i dag var fullstendig skivebom.
James var vel mest spiss, og ikke så mye offensiv midtbane. Vil tro Bielsa vurderte Harrison til å være på stigende form, og ville jage bakrom mot trege Brentford-stoppere (dvs høyre back og Jansson). Godt mulig en dårlig vurdering av Bielsa, men han er uansett den mest kvalifiserte til å ta avgjørelsen. Ser Rodrigo var savnet, men når en prater om et manglende sluttprodukt, så er han det beste eksempelet på det. Tror heller ikke rokeringene var problematisk for spillerene. Hvilke spillere havnet i helt ukjente posisjoner?

Roberts var spiss. James mest i midten.

Noen ganger så det ut som at Harrison var vingback og Firpo stopper. Noen ganger at Phillips var stopper, Firpo vingback og Harrison ving. Dallas innom 3-4 posisjoner. Å bytte posisjoner kan være greit det, men sånn vi ser nå i løpet av en kamp er voldsomt. Det syntes ihvertfall jeg.
Virker som Bielsa har mista det litt og er litt desperat.

Rodrigo er mer målfarlig enn James og Roberts tilsammen. Han skjønner fotball på en måte de to aldri kommer til å være i nærheten av.
Harrison var god når Leeds var gode i fjor. Slet vi slet han. Han er nok ikke spillern som tar tak i motgang. Mulig Bielsa vurderte at Harrison var på stigende. Ingenting han har vist i år har tydet på det. Så der bommet han.

Ekstra frustretende med Harrison, for han har vist hvilket nivå han har inne.
Ikke noe av det er ukjent for noen av de involverte. Roberts trakk dypere enn James, så mitt inntrykk er at Roberts var en slags 10er, mens James var spiss. Rodrigo har nok fotballforståelse, men har dessverre ikke vist det i Leeds. Han har stort sett vært langt svakere enn vi kan forvente, og så og si helt ufarlig foran mål. Et gedigent bomkjøp. Tviler sterkt på at Bielsa har «mistet det». Kampen sett under ett var brukbar, Brentford scoret på alt de hadde og Meslier gjorde ikke 1 redning. Ankepunktet er at vi er for upresise, og ikke skaper nok sjanser. Verken Raphinha, James eller Harrison er i kalasform om dagen.
Enig her. Første omgang kontrollerte vi greit.
Kvarter i andre omgang der Phillips tusler av er vi veldig svake. Vi virket rystet.
Ellers bærer det preg av at istedenfor å finne ro og rytme så går vi på Brentford og Jansson taktiske spill og vi blir vår egen fiende.  Heldigvis var marginene på vår side på siste dødball.
Ellers synes jeg ikke bare Harrison svak, men hele vår venstreside.
Ralph bærer jo den høyresiden alene. Selv på svake dager har han mot og kvalitet nok til å dukke opp med assister og mål. På den andre med Firpo og Harrison gjelder trygghet og selvtillit. Og der blir veien  lang når det hele tiden dukker opp skader eller at man rett og slett har kjørt seg så fast at det å treffe en medspiller med en 5 meters pasning kan bli en umenneskelig oppgave.

Relasjonene har blitt kvelt av skader. Cover 2 dekker andre posisjoner og cover 3 er ikke i nærheten av av hva gjelder kvalitet. De er en sparring til 1 og 2. Sånn sett er det et realt knyttneveslag mot troen på å gå inn i sesong 2 med så liten tropp.
De har jo kjent til risikoen.
Hadde jo håpet at dagen idag var starten på en liten reise med fulltallig tropp, men neida.

Kato

Sv: Manager / Head coach: Marcelo Bielsa
« Svar #2002 på: Desember 18, 2021, 20:31:34 »
Uansett hva Bielsa har levert, så er det uunngåelig at spørsmålet må komme på bordet om han er riktig mann. Sier seg selv at han ikke kan leve evig på tidligere sesonger. Treningsregime og den forferdelige mannsmarkeringen må det stilles spørsmål ved. Han kan ikke være fredet sånn vi holder på.

Denne høsten har vært svak, og blir bare verre og verre.

Blank_File

Sv: Manager / Head coach: Marcelo Bielsa
« Svar #2003 på: Desember 18, 2021, 23:07:14 »
Uansett hva Bielsa har levert, så er det uunngåelig at spørsmålet må komme på bordet om han er riktig mann. Sier seg selv at han ikke kan leve evig på tidligere sesonger. Treningsregime og den forferdelige mannsmarkeringen må det stilles spørsmål ved. Han kan ikke være fredet sånn vi holder på.

Denne høsten har vært svak, og blir bare verre og verre.
Vi har sett hva han kan utrette. Vi har sett hvor bra nivået kan være på sitt beste. Vi vet at når taktikken klaffer, så kan vi ta 4 poeng mot City på en sesong. Det er ikke mer enn 3 kamper siden vi ble frarøvet ett poeng av Chelsea. Med mer tid og bedre spillere og litt mer dybde i stallen, så ser jeg ikke noen grunn til at det ikke kan bli bedre enn i fjor også. At Bielsa aldri forandrer på noe som helst er bare tøv, men han har en del prinsipper som står uansett, og takk og lov for det. Stå på det vi vet funker når vi utfører det på en god måte!

Er noen uenige i at det ser stupid ut når vi er upresise? For det er først og fremst det det handler om. Når vi ikke treffer på pasningene så blir vi alltid tatt i ubalanse fordi vi har mange som stormer frem og ser helt komiske ut defensivt. Det skyldes som regel ikke forsvarsspillerne i utgangspunktet. Når ballspillet sitter så ser vi også bra ut defensivt.

Både i dag og på tirsdag var det en vits. Som nevnt i den andre tråden, så kan jeg ikke heller fatte at det er verdt å følge en spiss som bare har til hensikt å skape rom for de andre ved å dra med seg en stopper til midtstreken. Nå gjør de fleste lag, som ikke er redd for å spille ball, det mot oss. Jeg er helt sikker på at det er noe som diskuteres.

Denne høsten er den første virkelig lange motgangsperioden vi har hatt under Bielsa. Men selv i den perioden har det vært lyspunkter og tegn til bedring. Jeg så frem til ny stabilitet i midtbaneleddet med Phillips og Forshaw i 6 og 8. Skadesituasjonen akkurat er nå helt katastrofal. Og vi har ingen andre spillere som er i nærheten av Kalvin Phillips i Bielsas viktigste posisjon. Poengsnittet med og uten Phillips sier absolutt alt. Som Brede Hangeland sa mot City, gjør det snittet Phillips til den viktigste spilleren for noe lag i PL med enorm margin.

Vi vet også at en effektiv spiss ville gjordt at vi scoret mer. Bamford hadde en sesong i fjor som jeg ikke våger å håpe på at han vil få igjen. Med tanke på forsterkninger, så støtter jeg Bielsa helt ut. Å kjøpe inn stallfyll nå, vil bare ødelegge for Leeds i det lange løp, men vi kunne virkelig trengt en signering av skikkelig kvalitet i midtbaneleddet. At vi får det i januar er svært lite trolig av mange 100% naturlige årsaker som i alle fall ikke jeg kommer til å klage over.

Derfor mener jeg det er all mulig grunn i verden til trenerskifte vil være noe av det dummeste vi kan finne på nå. Å få en kapasitet som Bielsa igjen kan vi ikke regne med. Å forkaste en trener i den første lange motbakken han har, da ville jeg blitt så skuffa over styret i denne klubben at jeg har vanskelig for å finne ord. Og det kan jeg love, jeg er utrolig skuffet i kveld. Skulle jeg noensinne ha ropt på Marcelos hode rent følelsesmessig, så er det nå. Jeg er likevel ikke i nærheten, selv om jeg regner med nytt stygt tap andre juledag.

Sånn jeg ser det, står man igjen med en eneste langsiktig bekymringsverdig grunn. Det handler om årets pre-season og det generelle energinivået. Her er jeg oppriktig litt bekymra og har vært det siden sesongstart.

Jeg har erfart med mitt andre lag, Start, hvor galt det kan gå når overtrening over tid blir et faktum. Flere av de spillerne som var i landslagsdiskusjonen under Tom Nordlie, ble aldri de samme igjen etterpå. Skadene tok overhånd for alle de unge (Kristoffer Hæstad, Fredrik Strømstad eller Marius Johnsen) kom seg aldri opp på nivået de var på igjen etter at Nordlie la inn det neste giret med trening etter sølvsesongen i 2005. Energien de var så kjent for, forsvant over vinteren. Klubben Start har aldri vært stabilt god over tid, så akkurat det er ikke en paralell jeg vil dra, men med tanke på hva det gjorde med den ungdomsgruppa så kan jeg se paraleller, og det bekymrer meg.

Hvis Leeds går gjennom hele denne sesongen, uten at vi kommer tilbake til energien som Bielsalag er så kjent for i mer enn en omgang av ganga, så skal jeg heller gå med på en diskusjon om hva som er best for Leeds på lang sikt. Akkurat nå er ikke det en tanke som slår meg en gang.

Javisst er det lov å stille spørsmål til hans disponering og bytting av og til. I dag var det vanskelig å se hvorfor det ble Summerville og Klich som måtte vike f.eks. Men jeg har fremdeles troa på hans metode med og gi tid til de som ikke helt får det ut. Tålmodigheten med Costa gikk ut, og jeg antar at hvis ikke noe veldig skjer med Roberts i løpet av våren, er han også ferdig i sommer. Det er ikke mulig at ikke Bielsa ser problemet med at han ødelegger angrepene for oss så ofte som i dag.

Beklager langt innlegg. Jeg hadde behov for å få det ut etter en tung kveld.
« Siste redigering: Desember 18, 2021, 23:09:12 av Blank_File »

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28797
  • Total likes: 2607
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Manager / Head coach: Marcelo Bielsa
« Svar #2004 på: Desember 18, 2021, 23:50:01 »
Lykke til de som vil erstatte Bielsa med... *se på listen over ledige kandidater*

Punkt èn er at vi da må starte med å kjøpe minst 10 nye spillere.
De 10 som evt må erstattes holder 'kun PL-nivået takket være Bielsa.

Punkt to er å belage seg på en George Graham-periode der vi holder nullen i tilstrekkelig mange kamper.

Punkt tre er at vi IKKE vil erstatte ti spillere - de vil måtte spille på den nye managerens premisser. Var det ikke midt-på Championship-tabellen-nivå vi da snakket om...

Så nei, la Bielsa gradvis få introdusere U23-spillerne, slik Wilkinson dessverre IKKE fikk introdusere Woody-generasjonen...

Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Blank_File

Sv: Manager / Head coach: Marcelo Bielsa
« Svar #2005 på: Desember 18, 2021, 23:53:42 »
Lykke til de som vil erstatte Bielsa med... *se på listen over ledige kandidater*

Punkt èn er at vi da må starte med å kjøpe minst 10 nye spillere.
De 10 som evt må erstattes holder 'kun PL-nivået takket være Bielsa.

Punkt to er å belage seg på en George Graham-periode der vi holder nullen i tilstrekkelig mange kamper.

Punkt tre er at vi IKKE vil erstatte ti spillere - de vil måtte spille på den nye managerens premisser. Var det ikke midt-på Championship-tabellen-nivå vi da snakket om...

Så nei, la Bielsa gradvis få introdusere U23-spillerne, slik Wilkinson dessverre IKKE fikk introdusere Woody-generasjonen...
Amen broder Asb!

Kato

Sv: Manager / Head coach: Marcelo Bielsa
« Svar #2006 på: Desember 19, 2021, 00:35:46 »
Jeg roper ikke Spark manageren. Men jeg mener det må stilles spørsmål rundt det som foregår. Størrelse på stallen! Tilsynelatende totalt nedtrent fra per-season til nå! Skadesituasjonen! Alle sjansene vi slipper mot oss! Mann-mann!

Her er mange ting som er fullstendig ute av kurs. Det må justeres. Ingenting er bedre enn at det skjer med Bielsa. Men da må han ta grep og endre.

Hvis ikke kjører han prosjektet rett i grøfta.

I midten av januar må trenden være snudd, hvis ikke mener jeg han må gå. Aner ikke hvem som skal inn, men der må frigjøres energi, hentes et par spillere, og rett tilbake til soneforsvar om Bielsa ikke lykkes.
 

Blank_File

Sv: Manager / Head coach: Marcelo Bielsa
« Svar #2007 på: Desember 19, 2021, 03:35:21 »
Jeg roper ikke Spark manageren. Men jeg mener det må stilles spørsmål rundt det som foregår. Størrelse på stallen! Tilsynelatende totalt nedtrent fra per-season til nå! Skadesituasjonen! Alle sjansene vi slipper mot oss! Mann-mann!

Her er mange ting som er fullstendig ute av kurs. Det må justeres. Ingenting er bedre enn at det skjer med Bielsa. Men da må han ta grep og endre.

Hvis ikke kjører han prosjektet rett i grøfta.

I midten av januar må trenden være snudd, hvis ikke mener jeg han må gå. Aner ikke hvem som skal inn, men der må frigjøres energi, hentes et par spillere, og rett tilbake til soneforsvar om Bielsa ikke lykkes.
Du gjør jo det hvis du forlanger at trenden må være snudd innen midten av januar. Det ser i alle fall jeg på som helt urealistisk i den situasjonen vi er havna i nå.

Eriksen55

Sv: Manager / Head coach: Marcelo Bielsa
« Svar #2008 på: Desember 19, 2021, 08:28:22 »
Lykke til de som vil erstatte Bielsa med... *se på listen over ledige kandidater*

Punkt èn er at vi da må starte med å kjøpe minst 10 nye spillere.
De 10 som evt må erstattes holder 'kun PL-nivået takket være Bielsa.

Punkt to er å belage seg på en George Graham-periode der vi holder nullen i tilstrekkelig mange kamper.

Punkt tre er at vi IKKE vil erstatte ti spillere - de vil måtte spille på den nye managerens premisser. Var det ikke midt-på Championship-tabellen-nivå vi da snakket om...

Så nei, la Bielsa gradvis få introdusere U23-spillerne, slik Wilkinson dessverre IKKE fikk introdusere Woody-generasjonen...

Bielsa blir jo snakket om som han er uerstattelig, konge og helgen.

At vi må ha 10 nye om Bielsa slutter er jeg uenig i. De 10 tok det siste steget til PL med Bielsa. Det betyr ikke at dem må ha Bielsa for å forbli der. Ikke alle. Noen har jo ikke holdt PL under Bielsa engang.

Det finnes mange managere der ute som kan erstatte Bielsa på en god måte, uten at jeg kan nevne navn på noen tilgjengelig. Vi trenger neppe en Graham for å holde nullen.
Syntes mange snakker ned spillerne og gir all kred til Bielsa.

Vi har få spillere, men mange gode. Spanske, Tysk, Brasiliansk, Engelsk landslagsspillere og mange u21 landslagsspillere fra flere land. Absolutt ikke dårlig og det finnes nok mange som kunne forvaltet dette.
Problemet er som mange har sagt. Vi har ikke nok kvalitet i bredden. Altså spillere mellom de 10-11 antatt beste og U23 gutta. Her har Bielsa skutt seg i begge føtter. Det er sjeldent lurt.

Punkt 3 er jeg ikke enig i. Som jeg sa, Bielsa løftet dem og fikk dem til å ta det siste steget. Det betyr ikke at 10 av 10 kollapser den dagen han slutter. Noen av de 10 har allerede kollapset, under Bielsa.
En ny trener kan hjelpe noen til å ta ytrerlige steg. På samme måte som noen kan falle ut.

Enten ryker Bielsa snart eller så er det slutt til sommern. Rimelig sikker på at Bielsa ikke er her neste sesong. Med Bielsa er jeg også usikker på hvor vi spiller neste sesong.

At han skal forvalte talentene vi har på u23 håper jeg ikke.




Kato

Sv: Manager / Head coach: Marcelo Bielsa
« Svar #2009 på: Desember 19, 2021, 09:50:35 »
Jeg roper ikke Spark manageren. Men jeg mener det må stilles spørsmål rundt det som foregår. Størrelse på stallen! Tilsynelatende totalt nedtrent fra per-season til nå! Skadesituasjonen! Alle sjansene vi slipper mot oss! Mann-mann!

Her er mange ting som er fullstendig ute av kurs. Det må justeres. Ingenting er bedre enn at det skjer med Bielsa. Men da må han ta grep og endre.

Hvis ikke kjører han prosjektet rett i grøfta.

I midten av januar må trenden være snudd, hvis ikke mener jeg han må gå. Aner ikke hvem som skal inn, men der må frigjøres energi, hentes et par spillere, og rett tilbake til soneforsvar om Bielsa ikke lykkes.
Du gjør jo det hvis du forlanger at trenden må være snudd innen midten av januar. Det ser i alle fall jeg på som helt urealistisk i den situasjonen vi er havna i nå.

Hvis vi taper alle kampene mot Burnley og Villa hjemme, og West Ham borte i serien, da mener jeg det er nok. Ingen bedring til midten av
januar, og det bør være slutt.