Skrevet av Emne: Sesongstart 2018 - Tilbakeblikk  (Lest 1108 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Kato

Sesongstart 2018 - Tilbakeblikk
« på: August 03, 2018, 09:54:15 »
Tenker å lage en tråd hvor vi kan analysere litt pr første serierunde, og så gå litt tilbake utover sesongen og holde litt minnegudstjeneste.

Bielsa:

Spillerne har uttalt seg positivt (noe annet var vel ikke å vente), Hay i YEP er frustrert over at han er vanskelig å få i tale, og treningsresultatene er helt ok. Det indre livet vet vi ellers lite om, språkbarrierer, belastning osv. På transfermarkedet har vi ikke sett voldsomt mye av den hypen som ellers ligger rundt navnet. Tipper Douglas hadde vært her uansett, og Bamford er nok Ortas mann (andre gang kjøpt av Orta). Harrison er første tegn på at Bielsas relasjoner er viktige. Men det er vel på banen vi først og fremst skal få se effekten. Periodevis har treningskampene vist noe, men det er først om to dager mot Stoke vi får se en ordentlig skisse. Men 3 av 5 spillere inn siste uken før seriestart, vanskeliggjør jobben for Bielsa. Neppe ideellt. Ã… sette laget og spillestilen kan ta tid. Av logistikk synes jeg han treffer godt på det som sendes ut. Vieira på en måte en overraskelse, samtidig er salgssummen god for en spiller som var langt under pari det meste av fjorårssesongen. Jeg er spent, har troa på prosjektet, men tror det vil ta tid. Reell opprykkskandidat er vi kanskje ikke før han har fått tre transfervindu. Sesongstarten kommer altfor raskt på dette prosjektet.

Spillerlogistikk:

Som nevnt veldig fornøyd med det som forsvinner. I stor grad godt fornøyd med det som hentes også, spesielt Bamford og Douglas. Baker og Harrison blir spørsmålstegn, tidligere meritter i championship er på et annet nivå enn fagre ord fra trenere. Men de er begge spennende. Det er i stor grad to momenter som bekymrer. Aller først er jeg nærmest sjokkert over at vi ikke har hentet en midtstopper. Jeg har ikke all verdens tro på å bruke midtbanespillere bak, men håper jeg blir motbevist. Når Stoke henter Ashley Williams (sikkert utenfor vår lønnsstruktur), så viser de nøyaktig hvor lista ligger for å komme seg ut av denne divisjonen. Det andre som overrasker meg er mangelen på en tydelig førstekeeper. Jeg håper Blackman tar tråden, men jeg regner med Peacock-Farrell starter sesongen. For meg to unge, kanskje jevne keepere. Bakerst må man ha kvalitet som står for 12-14 poeng ekstra gjennom en sesong, og minst mulig feil som gir tapte poeng. Jeg er ikke trygg på at vi er der.

Spillestil:

Jeg har sansen for de tendensene vi har sett litt av i treningskampene. Større aggressivitet, størrre press over hele banen, og mer bevegelse. Vi har også fått inn flere typer som kan utfordre, slå dødballer, og bidra offensivt. Patrick Bamford ser ut til å få god service rundt seg. Gir vi han tillit som vår nr 9 over tid, mener jeg bestemt vi har 25 mål i championship i han denne sesongen. Ellers ser det ut som vi nå har flere målscorere i laget. Douglas med fin dødballfot, Baker med flere mål i pre-season. Så langt har Saiz og Hernandez nærmest vært usynlige, men det er nå det begynner. På den andre siden er jeg bekymret for høyere press med trege stoppere. Cooper, Jansson og Berardi er ingen av dem spillere med fart. For øvrig ikke Phillips heller om han faller bak. Mer rom for kontringer defensivt gjør oss sårbare. Der ville jeg definitivt hatt inn en spillende temposterk midtstopper.

Hvor står vi pr 1. serierunde?:

Flere eksperter tipper oss høyere enn tidligere sesonger. Bielsa er en viktig grunn til det. Og noen gode signeringer. Jeg tror denne sesongen kommer for tidlig. Sentrale spillere som Bamford og Douglas har knapt trent med laget. Bielsa vil trenge tid. Vi mangler etter mitt syn 2-3 gode spillere for å være en opprykkskandidat. Noe kan endres før vinduet stenger, og noe kan gjøres i januar. Men jeg føler sesongstarten kommer alt for raskt på oss i forhold til implementering av spillere og spillestil. Vi har helt sikkert tatt steg fra i fjor, men jeg er meget fornøyd om vi blir topp 6 denne sesongen. Jeg er mest utrygg på det defensive, ville hatt mer kvalitet og rutine mellom stengene, og ville helt klart forsterket midtforsvaret.

Tabelltips: 5.-8. plass
« Siste redigering: August 03, 2018, 09:56:15 av Kato »
 

Jon R

Sv: Sesongstart 2018 - Tilbakeblikk
« Svar #1 på: August 03, 2018, 10:04:40 »
Veldig bra, Kato. Det kan fortsatt skje saker i lånevinduet, nesten så man skal håpe på at de største svakhetene eksponeres allerede mot Stoke. Vi hentet jo Jansson på lån etter sesongstart for to år siden, just sayin’.

Kan tillegge at det medisinske støtteapparatet synes å være styrket, noe som er en forutsetning for at Bielsas plan skal lykkes. Tillitsvekkende presentasjon av nye sjefsfysioen i en annen tråd.
Jon R.

Promotion 2010

Sv: Sesongstart 2018 - Tilbakeblikk
« Svar #2 på: August 03, 2018, 11:34:42 »
Meget bra gjennomgang!

Bifalles!


Blir spennende å se disse nye SAMMEN i løpet av den første måneden. Da vet vi mye mer!!!
Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

leedslife

Sv: Sesongstart 2018 - Tilbakeblikk
« Svar #3 på: August 03, 2018, 11:56:14 »
Fantastisk, Kato!

En annen positiv ting klubben har gjort er å beholde kjernen i laget. Jeg følte vi i fjor manglet balanse, spisskompetanse og ledere.
Med signeringen av Douglas, Bamford, Harrison bla har vi ordnet opp i noe av dette.
I tillegg har vi hentet britiske spillere som kjenner divisjonen godt.

Vi er avhengig av at kvaliteten på de to neste signeringene er høyere enn hva vi har (midtbane og stopper). Gjør vi det har vi en stall som skal kunne kjempe med de 4-5 beste, uten tvil.

Spørsmålet er, som du er inne på, om vi klarer å få satt dette i system så tidlig som mulig. Time Will show.
Har aldri vært så positiv som jeg er nu, men allikavel bør man være realistiske.
Divisjonen er fortsatt like krevende som den alltid har vært. Skjevfordeling av penger, et overgangsmarked som er bloddopet og veldig mange kamper.
Skader og suspensjoner og vips må 3-5 unggutter settes lit til.
Tipper oss på 8 plass, men hjertet sier 5 plass og PO finale:-)

Gleder meg til søndag. Et offensivt Leeds lag som uansett skal ut å score mer mål enn motstanderen passer veldig godt for oss Leeds supportere. Da kommer minnene tilbake til vår siste storhetstid med DOL ved roret.