Skrevet av Emne: Reisebrev Leeds - Nottingham Forest m.m. 26.-29/10 - 18  (Lest 3082 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Cherry

Reisebrev Leeds - Nottingham Forest m.m. 26.-29/10 - 18
« på: Oktober 30, 2018, 10:39:52 »
Fant ikke igjen temastrengen på denne, så flytt denne gjerne dit.

Har igjen lyst til å dele opplevelsen med å dra på tur over til vårt kjære Leeds...
Denne gang med en "twist", da turen i bunn og grunn var en "myndighetspresang" til poden - som dessverre lærte seg å lese tabeller i ung alder og derfor
har fallt langt fra stammen ift lag han holder med...så langt det går an`i grunn` :o

Det ble bestilt billetter tidlig i august , både hva fly, hotell og togreiser angikk.
Selv så blinket jeg meg ut Forest kamp, men dette er jammen ikke lett når man bestiller lenge i forkant.
Sky korrigerte disse 2 kampene vi skulle på 3-tre-ganger...og dette gir/ga jo utslag i bookinger som måtte endres , igjen på fly, hotell og togbilletter.
"Sky tv, f**kin`shit" .. >:(

Diverse billetter ankom på mail og i postkasse, samt at jeg omsider fikk bestilt Forest billetter som Silver medlem når disse ble lagt ut.
Alt var dermed i orden logsitikkmessig.

Selve reisen:
KLM fra OSL via Schipohl til Leeds/Bradford kan anbefales, men vær klar for å bevege deg raskt mellom gatene`i Amsterdam...den flyplassen er svæææær.
Selv om jeg har tatt denne ruta tidligere, så er det mulig å gjøre kardinalfeil...
Vi klarte kunststykket å bli med "strømmen" tvers igjennom ...før vi jo merket at "dette skulle vi ikke ha gjort".
Ny sikkerhetssjekk, deretter beining den andre veien - og vi rakk akkurat flight videre til Leeds  ???  (les skiltene  "to all gates" ).

Vi startet kl 19:20 fra OSL, og landet i Bradford 22:10 ( klokka 1 time tilbake).
Fredag kveld , innsjekk på hotellet- og klar for bingen. Blir sliten etter full jobbdag og masse reisefeber oppspart! ;D
Cosmopolitan var valgt for denne reisen, og ettersom man stort sett skal dusje og sove - var dette hotellet helt greit.
Har bodd mange steder ila årene (Park Plaza, Radisson, Marriott, Hilton etc) så jeg går etter hvor sentralt hotell ligger ift sentrum og
hva tilbudet er..that`s it. Ikke viktig mao.

Lørdag opprant, og Leeds er en herlig by med maaange muligheter ift shopping (les draktkjøp for min del) så det er en fornøyelse og vise
frem Brigade , der det virkelig er liv en lørdag ....nye Victoria Gate er bare imponerende. Tror Leeds har ALT av butikker.
Leeds markets er jo også verdt og få med seg, der selger man alt....har de utvidet!?
Trinity Centre har det meste, og når nå supporterbutikk også er der- så ble valget lett...også ift hvor man kan finne det meste av en 18-årings sans for butikker.

Lunch på Whitelocks var bestilt på nettet, og Beth viste oss bordet til "The Norwegians" som hun omtalte oss med. Stedet oser jo av engelsk pub- kultur , og når "hullet i veggen" til kjøkkenet åpner kl 13:00 så er det lett og la seg friste av en lunchrett!  Fish and Chips for meg...meeeeget god!  Hamburger har de også, slik at avkommet også syns dette var innafårr.
Av leskende drikke har de jo ett enormt utvalg , men John Smith , Carlings, Becks og Stella holder ganske lenge for meg...de har vel 28+ sorter på fat....helt fantastisk!
Stas for en 18-åring og velge fra DET sortimentet!

The Hourglass har nå blitt erstattet med Bowers Tap, og de har virkelig pusset opp stedet - samt montert enda flere skjermer.
Ypperlig sted og se fotball, og etter det jeg kunne se av retter som ble servert - så var kjøkkenet "innafårr" også!
Vi brukte resten av formiddagen for å drepe timene mot kamp her.
https://www.craft-pubs.co.uk/bowerstap-leeds

Vi tok taxi mot ER, og var der ca  1 1/2 time før denne kveldskampen. Innom Billys`for litt betting`og 1 Fosters , før plassene ble inntatt.
Var heldig med de, vi satt på 4.rad bak boksene til lagene, og Bielsa bucket ble iaktatt - samt at "teamet" rundt El Loco ble opplevd på nært hold.
Mye folk i det crewèt!

Kampen da ?? : Svak , stangende 1.omgang - Forest var displinerte. De tar ledelsen på dødball , og holder oss bare "unna" ..
Det løsnet etter de 2 siste byttene, der en svært frisk Clarke - og Saiz i sin vante rolle skapte mye mer punch...i tillegg gikk man ned til 3 bak , og plutselig ble Alioski ganske god også.
Vi får en tvilsom scoring godkjent..men bevares sååå fortjent.
Vi spiller med høy intensitet, og når det flyter som de siste 25 minuttene så er det en pur glede å se laget om dagen...skikkelig moro!
Stemningen er magisk på ER for tiden..ikke opplevd maken siden sesongen vi ble seriemestere i 91/92.  Jeg ble rørt....igjen.
Det gjenspeiles også nede i byen, der man ser skjerf og drakter på folk fra early hours denne lørdagen.

Dagen ble avsluttet på Bella Italia , helt ved starten av Brigade....anbefales!

Søndagen gjør jeg kort, men dette var jo opphavet for turen da..:
Tog til byen vi ikke nevner med navn (som nevnt , noe gikk galt i oppdragelsen med poden - og han fikk tilgang på tabeller der VI ikke var med...). 1 øl i byen ved Piccadilly,
"tram" ut til stadion. Plasser på 34 rad..faktisk bra.  Det skal sies at de har kommet "litt lenger" enn oss ift fasiliteter. Fin stadion, og god logistikk ift å tømme den for 74500 tilskuere også.
Tog "hjem igjen" kl 19:35....og det skal fortelles - det er faktisk helt håpløst om dagen , tenker da ift å måtte STÃ… som sild i tønne (ca 600 mennesker i togsettet som besto av 3 vogner)
begge veier. IKKE å anbefale pt...håper det bedres.

Vi syns  selv vi fortjente middag på BIBIS etter denne dagen, så det ble italiensk igjen.
Ettersom dette ble en Fre/Man -tur så var det litt tid og slå ihjel på reisedagen. Den ble brukt på Jungle Rumble (ja, de har servering)
og en lunch før avreise med "fast taxi-sjåfør",  Ali til Leeds /Bradford - The Airport of Yorkshire.

KLM leverer, god service, god info og gode fly. Melkeruta via Schipohl er helt ok, også er man kun 25 min med taxi fra sentrum/hotell i Leeds.
Lander på OSL i lett snødrev.....men turen varmer i mange måneder, i hvertfall frem til våren da jeg håper på nye muligheter for tur!
Da KUN til Leeds!

Har man mulighet og anledning......reis over....det er en opplevelse for livet...hver gang! ;)

MOT


 

Promotion 2010

Sv: Reisebrev Leeds - Nottingham Forest m.m. 26.-29/10 - 18
« Svar #1 på: Oktober 31, 2018, 07:33:17 »
Flott reiseskildring, Cherry!  ;D
Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

AllWhiteTøyen

Sv: Reisebrev Leeds - Nottingham Forest m.m. 26.-29/10 - 18
« Svar #2 på: Oktober 31, 2018, 09:29:36 »
Artig lesning og god info. Takk for fint reisebrev!
 

Blank_File

Sv: Reisebrev Leeds - Nottingham Forest m.m. 26.-29/10 - 18
« Svar #3 på: Oktober 31, 2018, 11:40:37 »
Nydelig Cherry! Det var en fantastisk ramme rundt kampen vi fikk bivåne.

Cannavaro

Sv: Reisebrev Leeds - Nottingham Forest m.m. 26.-29/10 - 18
« Svar #4 på: November 01, 2018, 09:49:57 »
Strålende !  Takk for at du deler med oss  ;)
MFLU - Miracles For Leeds United

Stut og Fjærkre

Sv: Reisebrev Leeds - Nottingham Forest m.m. 26.-29/10 - 18
« Svar #5 på: November 01, 2018, 11:31:47 »
Bra skildring Bare for å være irriterende pirkete, flyplassen ligger i Leeds, ikke i forstaden Bradford, her er adressen:
Whitehouse Ln, Yeadon, Leeds LS19 7TU, Storbritannia
Leeds Bradford internasjonale lufthavn

Bortsett fra nerdfaktoren er dette kun viktig når man diskuterer med fans som holder med lag fra andre sida av the Pennies, som Englands 3. største by har Leeds et oppgående næringsliv og en raskt voksende flyplass.

Shoppingen er ellers viktig for oss som har stiftet familie. Jeg slet med å overtale min kone til å bli med til Leeds første gangen, men etter at hun oppdaget alle de sentrumsnære kjøpesentrene i byen har aksepten for familieturer til Leeds økt betydelig.
« Siste redigering: November 01, 2018, 11:33:21 av Stut og Fjærkre »

B_Ød

Sv: Reisebrev Leeds - Nottingham Forest m.m. 26.-29/10 - 18
« Svar #6 på: November 01, 2018, 11:57:05 »
og en raskt voksende flyplass.

rom for direkte-fly snart da kanskje  ;D
Ups & Ups!!

leedslife

Sv: Reisebrev Leeds - Nottingham Forest m.m. 26.-29/10 - 18
« Svar #7 på: November 01, 2018, 11:58:01 »
Fantastisk cherry

Stut og Fjærkre

Sv: Reisebrev Leeds - Nottingham Forest m.m. 26.-29/10 - 18
« Svar #8 på: November 01, 2018, 12:27:13 »
og en raskt voksende flyplass.

rom for direkte-fly snart da kanskje  ;D

Det er kommersielt vanskelig ettersom vi er den eneste klubben med norske fans i området blir det for spedt til å ha regulær rutetrafikk. Kabinfaktoren blir lav i helger der vi har bortekamp.

Synes ellers det mest fascinerende med den flyplassen, er hvor nært jernbanelinja mellom Leeds og Harrogate passerer uten at planmyndighetene i Yorkshire har klart å etablere en togstasjon i tilknytning til lufthavna.

Cherry

Sv: Reisebrev Leeds - Nottingham Forest m.m. 26.-29/10 - 18
« Svar #9 på: November 01, 2018, 22:16:49 »
Takk for gode ord og respons.
Man har jo adrenalin til langt over ørene når man har vært på en slik tur, og jeg håper flere kan skrable ned inntrykk og kampreferat - samt inntrykk av byen generelt etter sine turer ;)

Vi hadde da en slik hovedpost tidligere?

Til " stut og fjærkre" kan jeg fra bildet tatt av hovedinngangen , tatt nå på mandag ettermiddag- fortelle at det står : "Welcome to Leeds Bradford, Yorkshire's AirPort" ...
Den har etter d jeg husker avganger til 74 destinasjoner, men trenger nok litt oppussing og utvidelse før den blir mer attraktiv!

Ligger perfekt til for oss som kan dra med KLM da, og ettersom Ryanair bruker den så bør det være muligheter for direkte fly ved opprykk og innvasjon fra Norge på helgflyvninger etterhvert.;D
 

flynn

Sv: Reisebrev Leeds - Nottingham Forest m.m. 26.-29/10 - 18
« Svar #10 på: November 02, 2018, 15:28:25 »
Jeg tar deg på ordet Cherry, og bidrar herved med mitt reisebrev.

Forrige sesong ble det ingen tur, ettersom formen til Leeds dalte før jeg rakk å starte planleggingen. Da denne sesongen startet så lovende så fant jeg ut at gjelder å smi mens jernet er varmt, og sonderte meg raskt inn på dobbeltkampen Ipswich + Nottingham F. Samboeren er sånn passe interessert i fotball, men veldig interessert i utenlandsturer, og etter å ha hatt henne med til Leeds to ganger tidligere så har hun forstått at selve byen også er vel verdt et nytt besøk. Dessuten har jeg to ungdommer, på hhv 23 og 20 år . Begge er veldig opptatt med studier, men hadde begge lyst til å få til en tur, ettersom de også har gode minner fra familiens tidligere eskapader i Leeds. Det skulle dog vise seg at de ikke fikk til å ta fri tidlig i uka, så vi endte med en løsning der de kom hhv torsdag og fredag, mens fruen og jeg dro onsdag for å rekke Ipswich-matchen.

Jeg har tidligere kjøpt billetter på open sale på nettet, og gjorde det også denne gang når de ble lagt ut til onsdagskampen. Men, mens jeg ventet på open sale på Nottingham-kampen  ble det tydelig at billettene ble revet unna i en viss fart. Panikken satte inn, i den grad at jeg bestilte membership og billetter noen dager i forkant. Til begge kamper ble det billetter på John Charles, hhc C20 og C21, altså i retning the Kop. Har vært der før også, og synes det er et bra sted å sitte. Dog skulle jeg gjerne vært noen rader høyere opp enn JJ (og gjerne hatt noe mer beinplass...)

Så var det selve reisen da. Fruen og jeg er ganske risikoaverse, av ulike grunner. Jeg fordi jeg ikke tok risken med å komme for sent fram. Derfor endte vi på grytidlig Norwegian-fly til Gatwick, og på tog derfra til Leeds. Når jeg kikket nærmere på reiseruten kunne det virke som om vi måtte via tre tog, men det var før jeg kom på at strekningen St.Pancras - Kings Cross i realiteten dreier seg om 3 minutters spasertur over gata.

Ankomst Leeds ca 20 minutter etter planen, men med god tid før kamp. Vi liker oss på Marriott, og sjekket inn der, i likhet skulle det vise seg, med ganske mange andre nordmenn etterhvert.
Deretter fikk vi anledning til å bedrive vår nye hobby, geocaching. Det finnes mye snadder på den fronten også i Leeds, og omliggende områder. Denne onsdagen brukte vi tiden i Whitehall / kanalområdet, der jeg ikke har vært alt for mye før. Blant annet fant vi restene etter Wellington Street Station, et artig skue blant ellers langt nyere forretningsbygg.

Siden the Commercial dessverre er nedlagt så ble pubbesøket før kamp lagt til Bremner-suiten på stadion. Ikke noen dårlig erstatning, med vi savner jo Slash!
Kampen mot Ipswich ble bra den. Men det skulle gå ganske lenge før Cooper satte spikeren i kista med 2-0 målet. Og på 1-0 så er man jo nervøs, uansett hvor overlegne man føler at sitt eget lag er i banespillet. Det tar som kjent bare ett sekund å score et mål. Med over 29.000 var dette også den kampen jeg (hittil) har vært på med flest tilskuere. Men stemningen var egentlig bare sånn passe. Når det ene laget knapt er i nærheten av vår 16-meter så blir det ikke det samme koket. Og Ipswich var, med all respekt, fryktelig svake.

Torsdaen opprant, og vi satte kursen for York. Som ingen av oss har besøkt tidligere, men som innfridde alle forventninger. Vi fikk med oss blant annet York Minster, The Shambles, og York Brewery med en rekke smaksprøver. Samt litt geocaching der også, som seg hør og bør.
På torsdag kveld ønsket vi vår sønn velkommen, som reiste Bergen-Amsterdam-Bradford, og som kostet på seg Uber til ca 20 pund på siste strekket til Byen (merk stor B). Da var kvelden blitt ganske sein, og vi stupte relativt raskt til sengs.

Fredag var det også tid for å jobbe videre med min personlige Bucket-list. Denne gang sto The Real Ale Trail for tur. Vi tok toget til Stalybridge, der vi fant en cache (ikke overraskende antagelig), og en flott lokal pub på stasjonen. Deretter bar det tilbake mot Leeds, med flere stopp underveis, i Greenfield, Marsden og Huddersfield. Ettersom vår datter også skulle ankomme Leeds på ettermiddagen rakk vi ikke å få med alle stasjonene og pubene, så dermed blir det nok en tur til langs denne strekningen ved en senere anledning. For de som ikke kjenner konseptet: http://www.realaletrail.net/

Med hele kjernefamilien på plass tok vi oss til en bedre middag, på Estabulo Rodizio Bar & Grill. Vel verdt et besøk det også, selv om spis-til-du-stuper konseptet ikke er noe man bør gjøre for ofte...

Lørdag, og nok en kampdag. For anledningen var været blitt betraktelig kaldere. Det stoppet ikke meg og kona fra å bedrive litt mer.... geocaching. Denne gang var det primære målet en mulitcache, der vi måtte finne intet mindre enn 14 ulike steder omkring i byen, som alle hadde ett eller annet uglemotiv. Jeg var ikke tidligere kjent med den sterke tilknytningen mellom ugla og Leeds, så dette ble lærerikt. Og til slutt måtte koordinatene til den faktisk cachen regnes ut. Den fant vi ikke før søndagen dog, fordi ungene var klare som egg for å gå på shopping med mitt kredittkort. Jeg lurte oss innom Leeds butikken på Trinity, som også var ny siden siste besøk i byen. Det er jo åpenbart at salget av merch skyter i været når man kan gjøre det der, i stedet for at alle må ut av byen, til Elland Road. Good move! Pasta-lunch på Little Italy, og så var vi klare for match. Hell Yeah.

Så satte vi kurs mot Elland Road. Noen snille nordmenn hadde tipset oss om puben Old White Heart, som ligger i bakken opp forbi The Old Peacock. Vi tok oss dit, og fant stedet tjokka fullt allerede nærmere to timer før avspark. God stemning (og godt øl). Jeg liker å ha god tid inne på stadion, så derfor trakk vi dit ca 45 min før avspark. Oppvarming er også underholdning for min del.
I motsetning til onsdag så var det faktisk en del tilskuere inne tidlig, og selv om stemningen ikke tar seg helt opp før Marching On Together runger i minuttene før avspark, så ante det meg at det villle bli mer trøkk denne gang.

Kampen har dere alle sett, så jeg dveler ikke så mye med den. Men, utover i andre omgang, mens Leeds fortsatt bare stanget og stanget uten å finne ut av Nottinghams ulttradefensive slagplan, så satte 35.000 igang et lurveleven jeg aldri har opplevd før. Floskelen om at fansen er lagets tolvte mann har aldri vært mer sann. Skoggutta ble reddere og reddere, mens Leeds sine spillere fikk energipåfyll fra alle kanter av tribunen, hele veien. Og når Roofe slo ballen i mål så er jeg helt sikker på at det massive trøkket fra tribunen bidro til at dommertrioen ikke turde annet enn å godkjenne scoringen.

Nytt besøk på Bremner-suiten etter kamp. Pussig at det faktisk er mulig å komme inn dit forresten. Selv om det var svett og trangt så gikk det faktisk både å få sitte, og bli servert.
Kvelden ble avrundet med pizza, uten at jeg helt husker hva sjappa het.

Søndag, og tid for avreise. Men siden vi hadde sene fly, både fra Gatwick og Bradford rakk vi litt mer shopping i alle fall. Damene foretrekker shopping-sentre, mens jeg personlig ville foretrukket å gå mer i gatene og suge inn Leeds-lufta og arkadene. Men, men. Man må by på noe.

Og alle var enige i at det var en fin tur...

flynn

 
« Siste redigering: November 02, 2018, 15:31:05 av flynn »

Blank_File

Sv: Reisebrev Leeds - Nottingham Forest m.m. 26.-29/10 - 18
« Svar #11 på: November 02, 2018, 17:42:16 »
Jeg merker at jeg skulle vært en tur med sånne som hadde litt mer oversikt over området. Jeg har en tendens til å gå litt i de samme sporene om igjen.

Buddy

Sv: Reisebrev Leeds - Nottingham Forest m.m. 26.-29/10 - 18
« Svar #12 på: November 02, 2018, 21:44:41 »
Herlig beskrivelse av lurvelevnet vi fikk oppleve i 2.omgang. Ikke et ueffent poeng at det ga oss litt dommermedvind.