Skrevet av Emne: Cupkampers mulige betydning for ligautfallet.. samt andre statistikker...  (Lest 5433 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

asbfjell

Vi hadde nylig en liten diskusjon gående i en annen tråd om hvordan et eventuelt cup-eventyr ville påvirke vår ligainnsats – positivt eller negativt.

Temaet er interessant og fortjener derfor en egen tråd. Dessuten kan det bli svært relevant også i år, med tanke på at tre av våre fremste konkurrenter til direkte opprykk snart skal ut i 4. runde kamper. (Selv om jeg dessverre tror at de alle vil være smarte nok til å pelle seg ut av ringen når gongongen slås for start av runde 5.)

Min hypotese rundt dette gikk kort sagt ut på at det vil være fordel å ryke tidlig ut av cupen (seinest 4. runde), for så å kunne være fullt og helt fokusert på hovedmålet som er direkte opprykk.

Enkelte andre (frontet av Jon R) mente derimot at en «run» i Fa-cupen ikke ville være en ulempe i det hele tatt, tvert imot faktisk, da de nestbeste ville få verdifull kamptrening og holdes «varme» til det blir behov for å bruke dem i ligaspill.

Jeg syntes at Jon R’s tanker rundt temaet fremsto mer som ønsketenkning enn noe som ville holde vann ved en noenlunde solid kontrollsjekk.

Jeg bestemte meg derfor for å sjekke hvordan de ti siste klubbene som rykket direkte opp hadde klart seg i Fa-cupen samme sesong. Resultat var entydig: Ingen av dem hadde klart å karre seg til 5. runde i samme sesong som opprykket ble sikret. Halvparten av dem røk i runde 3, den andre halvparten forsvant i runde 4.

Men Jon var hverken imponert eller overbevist. Han kommenterte det hele på følgende måte. «Tja, svært mange variabler her. Hvor mange Championship-klubber pleier egentlig å komme til femte runde av Fa-cupen? Hvordan har trenden vært over tid, f.eks. de ti siste sesongene?»

Hvilke variabler han tenkte på, fikk vi aldri vite. Men jeg fortalte han at i løpet av de tre siste sesongene hadde fjorten Championship-klubber tatt seg frem til femte runde av Fa-cupen – og at ikke et eneste av dem var et topp-to lag.

TK20 blandet seg også inn i diskusjonen og leverte fra seg et innlegg som jeg forsto fint lite av (men det kan jo skyldes mentale begrensninger hos undertegnede, sjølsagt).

Samme TK presterte på toppen av det hele å skrive at bevisbyrden lå på meg, til tross for at mine resonnementer var bygget på logisk tenkning og sunn fornuft – og derfor heller ikke var det miste vanskelig å underbygge med relevante faktaopplysninger, noe jeg gjorde til gagns.

Men jeg tenkte at Jon skal få det han ba om. Eller, han skal få mer enn det han ba om – han skal faktisk få statistikk fra de siste 15 sesongene i Championship. Altså fra og med første sesong etter vårt nedrykk i 2004.

Her kan vi altså se hvordan de siste 30 lagene som har rykket direkte opp fra Championship klarte seg i Fa-cupen samme sesong.

018/19:
Norwich        3. runde
Sheffield U    3. runde

2017/18:
Wolves        3. runde
Cardiff        4. runde

2016/17:
Newcastle    4. runde
Brighton      4. runde

2015/16:
Burnley       4. runde
M'Boro        3. runde

2014/ 15:
Bournemouth 4. runde
Watford         3. runde

2013/14       
Leicester       3. runde
Burnley         3. runde

2012/13
Cardiff          3. runde
Hull              4. runde

2011/12
Reading         3. runde
Southampton 4. runde

2010/11
Q.P.R            3. runde
Norwich        3. runde

2009/10
Newcastle.      4. runde
W.B.A.           5. runde*
*Den sesongen møttes Newcastle og WBA i 4. runde, så et av dem måtte nødvendigvis gå videre til runde 5.

2008/09
Wolves           4.
Birmingham    3.

2007/08
WBA             Semifinale
Stoke               3. runde

2006/07
Sunderland       3. runde
Birmingham.     4. runde

2005/06
Reading.           4. runde
Sheffield U        3. runde

2004/05.
Sunderland      4. runde
Wigan             3. runde


Jeg har også sett på hvor mange Championship-klubber totalt som tok seg til 5. runde eller enda lengre løpet av de samme 15 sesongene.
Her er den fasiten.
5. runde:     69 lag.
6. runde:     16 lag.
Semifinale:   4 lag.
Cupfinale:     1 lag.

Altså.
Av de 30 lagene som har rykket direkte opp de siste 15 sesongene, har altså hele 28 av dem sørget for å karre seg ut av Fa-cupen seinest i fjerde runde.


Den eneste sesongen som avviker fra et ellers helt klart mønster er 2007/08-sesongen.
Den sesongen spilte nemlig West Brom seg frem til semifinalen av Fa-cupen, samtidig som de vant Championship.
Men dette var også en litt spesiell Championship-sesong på flere måter.

For det første var det uvanlig mange Championship-klubber som spilte seg frem til 5. runde den sesongen – hele åtte. Og mens West Brom nådde semifinalen, tok Cardiff seg helt frem til cupfinalen det året. At dette kostet Cardiff ligapoeng, er det neppe noen tvil om – de endte til slutt på 12.plass i serien.

Men West Brom klarte seg tydeligvis seg bedre enn bra. Men tar vi en titt på ligatabellen for 200/2008, så ser vi at WBA vant serien med en rekordlav poengsum – kun 81 poeng! De ville ikke vært i nærheten av å gå til topps i noe annet år enn dette.

Men uansett.
Med dette solide statistikkgrunnlaget i bunn, skulle jeg likt å vite hvilke «andre variabler» som skal kunne rokke ved konklusjonen om at sjansen for å rykke direkte opp reduseres kraftig hvis man går lengre enn til 4.runde i Fa-cupen samme sesong.

Min frykt for «ekstrakamper» er noe jeg antagelig har båret med meg siden jeg som en ung, glødende Leeds-fan opplevde at kampprogrammet kostet klubben troféer i både 70 og 72.

Seinere (91/92) fikk jeg også oppleve at utfall av cupkamper helt opplagt bikket et ligamesterskap vår vei. Den affæren har jeg lyst til å komme tilbake til i et eget innlegg, med mer inngående beskrivelser av egne relevante opplevelser.


Josch

Jeg kan ikke se at du har funnet noe oppsiktsvekkende mønster for nr 1 og 2. Når 4. runde er ferdig er 75% av lagene slått ut. (I 3. runde ryker halvparten og i 4 runde ryker en ny halvpart av de gjenværende).

Velger du to helt tilfeldige lag som var med i cupen så er sjansen svært stor for at de gikk ut i 3. eller 4. runde uansett. Kun 25% av lagene kommer til 5. runde. Det er faktisk normalt å bli slått ut i 3. og 4. runde. Dine funn er normale og ikke sensasjonelle.

Om en belastning på tre cupkamper (5. runde) gjør noe utslag? Sannsynligvis, men det blir synsing. Det blir flere kamper totalt, og hengekamper i serien som må spilles i midtuken. Men denne MERbelastningen finnes ikke god statistikk på.

Leeds kan også få hengekamp i serien 2019/20 pga serie motstanders cupeventyr.  Vi bør håpe at de vi skal møte ikke får utsatt kamp med Leeds pga deltakelse cupen.

auren

Det som også vil være interessant er å se på de lagene som gikk til 4. runde og videre, hvor de lå på tabellen før 3. runde. Hvis din teori skal holde bør det være en del lag som lå topp 2 i begynnelsen av januar, som endte opp med å ikke rykke opp pga de gikk videre til mer enn 3. runde.

Hvis jeg gjorde meg selv forstått...?

auren
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28798
  • Total likes: 2607
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Først og fremst, all ære til de som bruker tid til å sette seg inn i 'alt rundt klubben vår', det være seg cuprun-belastning eller noe annet.

Vi er heldige som har slike. :)
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Josch

5. runde i cupen ser ut til å være onsdag 4. mars. Da er det ikke serierunde i ch.ship. Leeds spiller da serierunde som normalt helgen før og etter den cuprunden. Våre konkurrenter får evt cupkamp i midtuken.

asbfjell

Til deg, Auren.
Det for da være grenser for hvor mye jeg skal grave frem statistikker om!

Men jeg ta Cardiff, siden de spilte seg helt frem til cupfinalen 2008.
Ved utgangen av januar 2008 lå de på åttende plass, kun to poeng bak play-off. Ved sesongslutt havnet de på 12. plass, seks poeng bak lag nr 6. Men deres negative serieutvikling er ikke spesielt stor med tanke på poeng, og kan for alt jeg vet også ha andre årsaker.  Det jeg vet er at de hadde veldig svak periode etter at hadde spilt seg frem til 5. runde i slutten av januar, med kun to poeng på de seks påfølgende ligakampene.

En annen ting er jo, som jeg skrev i åpningsinnlegget, at Championship-sesongen i 2007/08 var meget spesiell. Kan nesten virke som at det faktum at uvanlig mange lag gikk videre fra fjerde runde den sesongen, førte til at ligatabellen etterhvert ble veldig komprimert. Watford, som tok den siste play-off plassen, endte til slutt bare 18 poeng foran Leicester på nedrykksplass. Avstandene mellom lagene på tilsvarende tabellplass i sesongene før og etter 2007/08, var på h.h.v 33 og 28 poeng!

Men jeg kan ærlig talt ikke forstå at jeg skal måtte dokumentere noe som helst mer enn det jeg allerede har gjort. Blant de 69 Championship-lagene som gikk til 5. runde i Fa-cupen i perioden 2004 til 2019, var det altså kun 2 av de 30 lagene som rykket direkte opp. Kun to, Auren!!

Og hva med «motparten», som påsto at det tvert imot ville være gunstig å gå på en «cup-run» for oss - synes du at de kommer godt ut av denne faktasjekken? Hvis de skulle hatt rett – hvorfor er da topplagene i denne divisjonen så godt som totalt fraværende blant lagene som legger ut på et noenlunde langvarig cup-eventyr?

For å være helt ærlig: De som fremdeles ikke klarer å lese tegningen her, må være utrolig trang i toppetasjen!

Til Josh:
At det ikke er mulig å føre en meningsfull dialog med deg, det har jeg forstått for lenge siden. Du er blant dem som i en samtale kan fremføre «argumenter» av denne type: «Jeg synes ikke at Beatles var særlig populære på sekstitallet».

Men siden jeg er et sjenerøst menneske skal du få en gratis forutsigelse av meg:
Jeg regner det som mer enn sannsynlig at du i ditt neste liv vil bli gjenfødt som en stein i en aller annen sko.

Til Asbjørn:
Takk for en respektfull og positiv tilbakemelding.

Josch

Hvis du studerer lagene som ble nr 3-6 i alle disse årene så vil du trolig se at de fleste av disse også røk ut i runde 3 og 4. Du vil finne få lag i denne gruppen som gikk til 5. og 6. runde.

For det første er det bare 25% av alle lag som kommer til cuprunde 5.
Og sjansen for å finne noen slike blant plassering 3-6 er enda mindre. Og ENDA mindre sjans hvis du avgrenser til plassering 1-2 (som du gjorde).

Vi vet ennå sikkert ikke om et cupeventyr har ødelagt et opprykk , selv om du viser disse tallene. Men vi kan si at de som rykker opp gjør det dårlig i cupen (som de fleste andre lag gjør).






asbfjell

Ligasesongen 1991/92 var fenomenal opplevelse, så og si fra begynnelse til slutt.

Leeds og Manchester United side om side fra første uke og til flere måneder at mesterskapet ble avgjort onsdag 15/1 – 1992. Jepp – avgjort 15/1-92.

La meg forklare:
I utgangspunktet regnet de fleste «eksperter» med at ligaen igjen ville bli vunnet av enten Arsenal eller Liverpool. Men det tok ikke mange ukene før de fleste innså at det hele ville bli et two horse race mellom Man U og Leeds. Eller rettere sagt: de fleste trodde at Man U ville ta troféet. Leeds ble først tatt på alvor som en reel tittelutfordrer etter maktdemonstrasjonen borte mot Aston Villa, søndag 24/11-91.

Så skjedde det noe ganske utrolig i løpet av få timer i begynnelsen av desember. Vi trakk Man U hjemme i både Ligacupens kvartfinale og i Fa-cupens 3. runde.
Og kampene skulle på toppen av det hele spilles omtrent samme tid som vi også skulle møte Man U hjemme i ligaen!

Kampoppsettet ble da seende sånn ut:
29/12 - 91 Leeds – Man U Ligakamp.
5/1 - 92      Leeds – Man U Fa-cup.
8/1 – 92     Leeds – Man U Ligacup.

Min første spontane tanke etter at jeg hørte trekningen på BBC, var denne:
Vinner ett av lagene begge cup-kampene, kommer det andre laget til å vinne ligaen.

Tanken bak resonnementet var at det rent kvalitetsmessig var så liten forskjell på lagene at det var svært sannsynlig at kampprogrammet ville bli avgjørende.

Ligakampen 29/12 var en jevnspilt affære og 1-1 var derfor et rettferdig resultat.

Fa-cup kampen 5/1 regnet bort, og ble derfor utsatt til onsdag 15/1.

Ligacup-kampen 8/1 endte med et fortjent 1-3 tap. Vi begynte veldig bra og så nærmest ut til å kjøre over dem, og vi scoret også kampens første mål – forøvrig et av sesongens flotteste, med Gary Speed som siste mann på ballen.
Men Man U tok etter hvert over, og kontret oss i senk – kanskje ikke så rart med tanke at John McClelland skulle forsøke å kappspringe mot Ryan Giggs…

Så var det omsider klart for Fa-cup kampen, 15/1.
Der kjørte vi faktisk over våre erkefiender. Vi gjorde egentlig alt, unntatt å score mål. Og da gikk det som det måtte gå – Mark Hughes headet inn seiersmålet etter en kontring.

Når jeg gikk til køys den kvelden var det én ting som bekymret meg: At Lee Chapman hadde pådratt seg en skade i armen.
For øvrig var jeg ved godt mot. Og dét med meget god grunn.

Dagen etter (torsdag 16/1) ringte jeg så til Sport & Spesialreiser og meddelte dem at jeg dessverre ikke kunne delta på den planlagte fellesturen til Leeds i påsken (Liverpool B og Coventry H) allikevel, da Leeds vant ligaen i går.
Karen jeg snakket med, Reidar Halvorsen (også Leeds-tilhenger) utviklet etterhvert en slags forståelse for mitt resonnement da jeg forklarte det hele litt nærmere. I alle fall ordene om at jeg vil angre til min dødsdag hvis jeg ikke er tilstede når Gordon Strachan hever troféet inne på Elland Road i forbindelse med avslutningskampen mot Norwich. Vi ble deretter enige om at han skulle skaffe meg to billetter til Norwich-kampen. Reise og opphold skulle jeg ordne sjøl.

Tør påstå at dette er den mest vellykkede omorganiseringen av en reise jeg noen gang kommer til å utføre i min levetid!

Det ville selvsagt også vært mer enn hyggelig å kunn oppholdt seg i Leeds i påsken 92. Da ville jeg f.eks. fått muligheten til å bli kjent med trivelige folk Hallgeir og berlin. Dét ville jo seg sjøl være verdt en Leeds-reise!

Men ingenting kan måle seg mot det jeg opplevde langweekenden fra torsdagsformiddag til mandagsettermiddag i månedskiftet april/mai 1992. Det var rett og slett makalaust! En fem dagers lykkerus, fullspekket med opplevelser for livet.

Jeg vet at jeg aldri vil får oppleve det samme igjen. Skulle Leeds vinne ligaen ved hjelp Qatar-milliarder, så vil det ikke bli det samme. Det kan ikke bli det samme!

Så tilbake til påstanden om at resultatene i cup-kampene i januar ble avgjørende for utfallet av kampen om ligagullet.

Etter at Man U slo oss ut av begge cupene, måtte de spille totalt fem ekstra kamper før også de kunne konsentrere seg fullt og helt om ligaen. Dette førte mot slutten av sesongen til et ekstremt kampprogram, noe som til slutt tok kål på dem.

Som dette:
16/4 Southampton H 1-0,
18/4 Luton B            1-1
20/4 Nottingh. F H    1-2
22/4 West Ham B      0-1 
       
Og da var det gjort.
Med to kamper igjen var vi endelig førersetet – og Man U var både utbrent og mentalt utslått da de fire dager dukket opp på Anfield for å motta det endelige nådestøtet.

Så lærdommen her blir vel da at man har større sjanser til å manøvrere seg inn mot livets store opplevelser hvis man klarer å tenke logisk, samtidig som man er utstyrt med en intuisjon litt over gjennomsnittet.

HåvardK

Du får vel så ørene flagrer for den siste setningen her, tenker jeg. Jeg velger å takke deg for at du delte denne flotte opplevelsen med oss/meg.
Hvis en først etterlyser flere variabler i regnestykket ditt, kunne det jo ha vært interessant å se på grad av rullering blant de lagene som fikk ekstra kamper ifbm cupavansement i en ellers hektisk serieinnspurt. Men det er kanskje nok nå?

jackbauer68

  • Gjest
Eg tror delvis på noe av det du sier. Men når det gjelder 1992 så var det jo bare i mangelen på et Arsenal eller Liverpool i vanlig form som ga oss gullet. I ene perioden i mars vant vi 1 av 5 inkludert stortap mot City og QPR, selv om vi var ute av alle cuper for 2 mnd siden

asbfjell

Eg tror delvis på noe av det du sier. Men når det gjelder 1992 så var det jo bare i mangelen på et Arsenal eller Liverpool i vanlig form som ga oss gullet. I ene perioden i mars vant vi 1 av 5 inkludert stortap mot City og QPR, selv om vi var ute av alle cuper for 2 mnd siden

Javel..?
Hvem tror du hadde vunnet ligaen i 92, hvis vi hadde vunnet begge cup-kampene mot Man U i januar - noe som hadde ført til at vi hadde måttet spille minst tre ekstra kamper i løpet av vinteren/våren, mens Man U hadde sluppet å spille de fem cupkampene de spilte i samme tidsrom?

asbfjell

Du får vel så ørene flagrer for den siste setningen her, tenker jeg. Jeg velger å takke deg for at du delte denne flotte opplevelsen med oss/meg.
Hvis en først etterlyser flere variabler i regnestykket ditt, kunne det jo ha vært interessant å se på grad av rullering blant de lagene som fikk ekstra kamper ifbm cupavansement i en ellers hektisk serieinnspurt. Men det er kanskje nok nå?

Det er sikkert mange variabler man kan se på og ta i betraktning, men ingen variabler kan uansett rokke ved som er hovedpoenget her:
Klubbene som rykker direkte opp, ryker nesten uten unntak tidlig ut av Fa-cupen.

Når den erkjennelsen har sunket inn, kan vi jo forsøke å finne ut hvorfor det er sånn at de beste lagene er blant dem som forsvinner ut først – år etter år.

Noe (mye?) av forklaringen ligger nok i det faktum at klubbene som ligger an til å kjempe om direkte opprykk når vi kommer til januar, vet at gevinsten ved et opprykk er så enorm at de gjerne vil kvitte seg med mest mulig av andre distraksjoner som ikke er knyttet direkte til ligaspillet. Derfor ser vi også at topplagene i denne divisjonen i større grad enn andre foretar utskiftninger i lagoppstillingen til cup-kampene. Dette så vi bl.a. i fjor da både Norwich, Sheffield U og Leeds stilte med sterkt reservepregede lag, og røk ut i 3. runde alle tre.

Sånn er det også i år. Både Brentford, Fulham og WBA stilte med tilnærmet reservelag i tredje runde, men gikk allikevel videre. Vi kan jo håpe på at et par av dem tar seg videre til femte runde, men jeg har heller liten tro på det vil skje.

For å si det litt enkelt:
*Topper du ditt Championship-lag i Fa-cupen så kan du nok gå langt (bl.a. ved hjelp av flaks i trekning), men det vil koste poeng i ligaen.

*Foretar du derimot en bevisst prioritering av kampen for opprykk – og sender utpå et tilnærmet reservelag i cupkampene – forsvinner du fort ut av cup-turneringene. Først og fremst fordi reservene ikke er gode nok. Men dette bekymrer topplagene i divisjonen veldig lite, fordi de er smarte nok til å vite at det er en fordel å kunne konsentrere seg om kun én målsetning. Og dette gjenspeiler seg da også til de grader i de statistikkene jeg har vist til.

Mener jeg så at det er umulig å gå langt i cupen og samtidig rykke direkte opp i løpet av samme sesong?
Nei, WBA klarte det i 2008. Men vi snakker altså om kun ett lag av tredve, over en tidsperiode på femten år. Dessuten er det flere andre ting å si om den sesongen. F.eks. at WBA tok færre poeng enn noen annen Championship-vinner i løpet av den perioden deres cup-eventyr varte. Så at dette kostet dem ligapoeng, er det liten grunn til å tvile på. Men de vant allikevel til slutt, med den rekordlave poengvinnersummen på 81 poeng. Vi kan vel si at WBA står igjen som unntaket som bekrefter regelen.

Forøvrig har du rett i at det begynner å bli nok nå…

For meg har vel dette også vært en måte å fokusere på andre ting enn det jeg normalt pleier å være opptatt av i disse dager – transfervinduet.

I år bestemte jeg meg for at jeg skulle overlate dette til Bielsa & Co, uten at jeg skal bekymre meg over noe som helst. Det har gått forbausende bra – jeg er helt rolig. Jeg hviler nærmest i en tillitt til Bielsa’s evne til å identifisere de rette forsterkningene, samt at jeg også har tillit til at Orta, Kinnear og Radrizzani har lært av tidligere erfaringer, og at de derfor nå klarer å forhandle inn de spillere Bielsa mener at vi trenger.

Runar

Siden ingen topper laget i cupen, så er det vanskelig å konkludere for sikkert. Den som var så flink å leite fram fakta.

Hvor mange Championship lag har gått til 5 og 6 runde de siste sesongene egentlig?
 

asbfjell

Siden ingen topper laget i cupen, så er det vanskelig å konkludere for sikkert. Den som var så flink å leite fram fakta.

Hvor mange Championship lag har gått til 5 og 6 runde de siste sesongene egentlig?

"Siste sesongene"? Som f.eks. de fem siste sesongene? Da er svaret at 22 Championship-klubber tok seg til femte runde.
Hvor mange av disse 22 klubbene havnet blant topp-to den sesongen de tok seg til 5.runde?
Svar: 0.

Og hvis du med "de siste sesongene" mener de siste femten, er svaret 69.
Og så lurer du kanskje på hvor mange av disse 69 som var topp-to klubber?
Svar: 2.

Hvorfor er topp-to klubber (altså de beste) underrepresenterte blant lag som går til 5. runde i Fa-cupen?
Svar: Fordi de større grad enn andre Championship-klubber velger å stille med reservepregede lag.

Hvorfor velger topp-to klubber å stille med mer reservepregede lag enn f.eks. midt-på-tabellen-klubber?
Svar: Fordi de ikke vil forspille den reelle sjansen de har skaffet seg til å rykke opp - for de er nemlig smarte nok til å forstå at ved delta for fullt på flere fronter, så svekker man den muligheten man har til å vinne den krigen man helst vil vinne.

Egentlig ganske så elementær logikk, ikke sant..?

Hallgeir *

Et av de beste bevisene på at Asbjørns påstand holder vann, er vel vår egen klubb under Don Revie.

Mange tapte finaler (selv om minst to av dem var dommerens skyld), og fem 2. plasser i ligaen.
Super Leeds since 1968

Kato

Det her, det er en tråd som krever popcorn og cola :).
 

asbfjell

Millwall – med et tilnærmet toppet lag - tapte til slutt 0-2 hjemme for et sterkt Sheffield United i dagens 4. runde kamp i Fa-cupen.
Denne kampen kommer til å sitte i beina på flere av Millwall-spillerne når de entrer Elland Road tirsdag kveld.
Våre gutter har derimot spillefri denne helgen, noe jeg tror kan være vise seg å bli avgjørende for utfallet av et i utgangspunktet antatt tøft oppgjør.

Brentford – med et nesten rent reservelag – tapte 0-1 hjemme mot Leicester.
"Danskelaget" viser altså for hele verden at de går all in for direkte opprykk! Fikk sett litt av denne kampen – og ble igjen nokså imponert. Brentford spiller på samme måte uansett hvilket mannskap de mønstrer eller møter – og de har et grunnspill som kun vi (i våre beste stunder) er i stand til å overgå i denne divisjonen.
Nå har altså Brentford kun ligaen til å fokusere på resten av sesongen, og de blir farlige. Veldig farlige!

West Brom
vant 1-0 borte mot West Ham, og er dermed klare for 5. runde. Sterkt! Men lurt? Det var det da…
I følge den omtalte 15 års-statistikken jeg har lagt frem viser det seg at det er svært sjelden at lag som går videre fra 4. runde i Fa-cupen klarer direkte opprykk fra Championship i samme sesong. Det er faktisk bare ett lag som har klart det (to ganger) – paradoksalt nok West Brom, noe som gjør at vi kanskje skal være forsiktige med å trekke for bastante konklusjoner! ;)

Men jeg mener altså at West Brom’s cup-avansement ikke er særlig godt nytt for deres opprykksjanser.
Uansett om de skulle finne på å stille med svekket- eller fullt lag i femte runde så tar cup-engasjementet energi og fokus vekk fra det som vil være det naturlige hovedmålet – direkte opprykk. Ta også med i betraktningen at cup-avansement fører til utsatte ligakamper, flere midtuke-kamper og dermed et tøffere kampprogram. Nå kan det innvendes at dette ikke trenger å være et uoverstigelig problem hvis du har en stor og solid spillerstall og et godt lag. Og West Brom har utvilsomt flere gode spillere enn de aller fleste andre klubber i denne divisjonen. Men har de et spesielt god lag? Jeg synes ikke det. Og derfor tror jeg heller ikke at de har noe særlig mer å gå på i forhold til "opprykk-distraksjoner" enn deres nærmeste konkurrenter i liga-toppen.

Konklusjon: dette har vært en god lørdag for oss.

Kontakinte

Nesegrus beundring over at du greier og skrive så mye :) Både morsomt og ikke minst interessante teorier ;) ALAW!
« Siste redigering: Januar 25, 2020, 22:41:27 av Kontakinte »

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28798
  • Total likes: 2607
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Denne tweeten forteller vel også sitt:

Damian Hughes
@DamianHughes8
. Interesting tonight. Of 8 champ games 7 were lost by teams who played in cup at weekend against teams who didn’t. The other was 2 teams who both played in cup and one of those lost too!  So a def advantage in losing in 3rd round.
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

asbfjell

Denne tweeten forteller vel også sitt:

Damian Hughes
@DamianHughes8
. Interesting tonight. Of 8 champ games 7 were lost by teams who played in cup at weekend against teams who didn’t. The other was 2 teams who both played in cup and one of those lost too!  So a def advantage in losing in 3rd round.

Nettopp.

La også merke til kommentarene fra trenerne etter kampen i går.
Gary Rowett – som ikke er kjent for å være en sytepave på stadig jakt etter dårlige unnskyldninger – sa det på denne måten: "Their 10 days without a game benef*tted them far more than us playing a Premier League side three days ago. You could see that energy and running in evidence".
Bielsa vektla som hovedårsak til snuoperasjonen at vi i andre omgang fikk mye mere rom å operere i.

Et utvilt Leeds-lag som spiller possession-orientert fotball med høy intensitet og stor bevegelighet, må være det være verste man kan møte i denne divisjonen når man sjøl stiller til kamp kun tre dager etter en tøff cup-match. Og dette fikk vi til de grader se utover i kampen.

Men alt dette visste dere jo på forhånd, for jeg forklarte jo disse tingene i to innlegg i kamptråden – selvsagt skrevet flere dager før kampstart.  ;)

Av opprykkskandidatene er det nå kun West Brom som fremdeles er med i Fa-cupen.
Etter en sterkt seier borte mot West Ham på lørdag, tapte de så i Cardiff tre dager seinere. Nærmest oppskriftsmessig, ifølge min bok.

I 5.runde møter de vinneren av omkampen mellom Oxford og Newcastle hjemme på The Hawtorns. Håper det blir Newcastle – og at kampen ender uavgjort og at dermed må ut i enda en ekstra midtuke-kamp.

Cup-eventyret koster West Brom ligapoeng. Punktum.
Så gjenstår det bare å se hvor ødeleggende disse poengtapene eventuelt blir for deres muligheter til direkte opprykk.

Kato

Denne tweeten forteller vel også sitt:

Damian Hughes
@DamianHughes8
. Interesting tonight. Of 8 champ games 7 were lost by teams who played in cup at weekend against teams who didn’t. The other was 2 teams who both played in cup and one of those lost too!  So a def advantage in losing in 3rd round.

Nettopp.

La også merke til kommentarene fra trenerne etter kampen i går.
Gary Rowett – som ikke er kjent for å være en sytepave på stadig jakt etter dårlige unnskyldninger – sa det på denne måten: "Their 10 days without a game benef*tted them far more than us playing a Premier League side three days ago. You could see that energy and running in evidence".
Bielsa vektla som hovedårsak til snuoperasjonen at vi i andre omgang fikk mye mere rom å operere i.

Et utvilt Leeds-lag som spiller possession-orientert fotball med høy intensitet og stor bevegelighet, må være det være verste man kan møte i denne divisjonen når man sjøl stiller til kamp kun tre dager etter en tøff cup-match. Og dette fikk vi til de grader se utover i kampen.

Men alt dette visste dere jo på forhånd, for jeg forklarte jo disse tingene i to innlegg i kamptråden – selvsagt skrevet flere dager før kampstart.  ;)

Av opprykkskandidatene er det nå kun West Brom som fremdeles er med i Fa-cupen.
Etter en sterkt seier borte mot West Ham på lørdag, tapte de så i Cardiff tre dager seinere. Nærmest oppskriftsmessig, ifølge min bok.

I 5.runde møter de vinneren av omkampen mellom Oxford og Newcastle hjemme på The Hawtorns. Håper det blir Newcastle – og at kampen ender uavgjort og at dermed må ut i enda en ekstra midtuke-kamp.

Cup-eventyret koster West Brom ligapoeng. Punktum.
Så gjenstår det bare å se hvor ødeleggende disse poengtapene eventuelt blir for deres muligheter til direkte opprykk.

Oppi denne glimrende analysen registrerer jeg at avsnittet om Brentford har falt ut.....:)
 

Cherry

Brentford hadde også muligens noe tunge bein etter helga - tapte 0-1 mot ett formsvakt Leicester.

Av lagene i Sky Bet Championship er det nå Derby, Birmingham- og enten Cardiff eller Reading som gjenstår
de skal alle ut i omkamper for å avgjøre om det blir 5.runde deltagelse....og ennå flere kamper.
 

Kato

Brentford hadde også muligens noe tunge bein etter helga - tapte 0-1 mot ett formsvakt Leicester.

Av lagene i Sky Bet Championship er det nå Derby, Birmingham- og enten Cardiff eller Reading som gjenstår
de skal alle ut i omkamper for å avgjøre om det blir 5.runde deltagelse....og ennå flere kamper.

Går det an når det var nesten rent reservelag i helga?
 

asbfjell

Brentford hadde også muligens noe tunge bein etter helga - tapte 0-1 mot ett formsvakt Leicester.

Av lagene i Sky Bet Championship er det nå Derby, Birmingham- og enten Cardiff eller Reading som gjenstår
de skal alle ut i omkamper for å avgjøre om det blir 5.runde deltagelse....og ennå flere kamper.

Går det an når det var nesten rent reservelag i helga?

Brentford tapte i går 0-1 hjemme for opprykkskonkurent Nottingham Forest. Brentford spilte cup-kamp mot Leicester på lørdag mens Forest hadde spillefri, så sånn sett kan man si at gårsdagens resultat var av den forventede sorten. Men jeg tror som tidligere skrevet ikke at Brentfords kamp mot Leicester spilte en særlig betydning for utfallet i går, da Brentford stilte med et rent B-lag på lørdag. Og tallene fra gårsdagen forteller jo også om en kamp dominert av Brentford. I tillegg til å ha flest avslutninger endte de også opp med en ballbesittelse på 69 %.

Nottingham Forest er det klart mest kyniske (kall det gjerne primitive) laget blant opprykkskandidatene. Som Brentford-trener Thomas Frank sa det etter kampen i går. "Også jeg kan be mitt lag senke tempoet og hale ut tiden på stillingen 2-1 til oss og med to minutter igjen å spille, men jeg vil aldri tillate at mitt lag opptrer på den måten fra første minutt".
Forest-keeper Samba fikk illustrerende nok gult kort for uthaling av tiden allerede i første omgang…

Det er jo ikke forbudt å opptre slik Forest gjør – og de har jo tydeligvis en viss suksess med det de holder på med – men de skal få slite med å skaffe seg noe særlig med nye fotballvenner…



Kato

Brentford hadde også muligens noe tunge bein etter helga - tapte 0-1 mot ett formsvakt Leicester.

Av lagene i Sky Bet Championship er det nå Derby, Birmingham- og enten Cardiff eller Reading som gjenstår
de skal alle ut i omkamper for å avgjøre om det blir 5.runde deltagelse....og ennå flere kamper.

Går det an når det var nesten rent reservelag i helga?

Brentford tapte i går 0-1 hjemme for opprykkskonkurent Nottingham Forest. Brentford spilte cup-kamp mot Leicester på lørdag mens Forest hadde spillefri, så sånn sett kan man si at gårsdagens resultat var av den forventede sorten. Men jeg tror som tidligere skrevet ikke at Brentfords kamp mot Leicester spilte en særlig betydning for utfallet i går, da Brentford stilte med et rent B-lag på lørdag. Og tallene fra gårsdagen forteller jo også om en kamp dominert av Brentford. I tillegg til å ha flest avslutninger endte de også opp med en ballbesittelse på 69 %.

Nottingham Forest er det klart mest kyniske (kall det gjerne primitive) laget blant opprykkskandidatene. Som Brentford-trener Thomas Frank sa det etter kampen i går. "Også jeg kan be mitt lag senke tempoet og hale ut tiden på stillingen 2-1 til oss og med to minutter igjen å spille, men jeg vil aldri tillate at mitt lag opptrer på den måten fra første minutt".
Forest-keeper Samba fikk illustrerende nok gult kort for uthaling av tiden allerede i første omgang…

Det er jo ikke forbudt å opptre slik Forest gjør – og de har jo tydeligvis en viss suksess med det de holder på med – men de skal få slite med å skaffe seg noe særlig med nye fotballvenner…

Har vi sett det scenarioet før......
 

asbfjell

Brentford hadde også muligens noe tunge bein etter helga - tapte 0-1 mot ett formsvakt Leicester.

Av lagene i Sky Bet Championship er det nå Derby, Birmingham- og enten Cardiff eller Reading som gjenstår
de skal alle ut i omkamper for å avgjøre om det blir 5.runde deltagelse....og ennå flere kamper.

Går det an når det var nesten rent reservelag i helga?

Brentford tapte i går 0-1 hjemme for opprykkskonkurent Nottingham Forest. Brentford spilte cup-kamp mot Leicester på lørdag mens Forest hadde spillefri, så sånn sett kan man si at gårsdagens resultat var av den forventede sorten. Men jeg tror som tidligere skrevet ikke at Brentfords kamp mot Leicester spilte en særlig betydning for utfallet i går, da Brentford stilte med et rent B-lag på lørdag. Og tallene fra gårsdagen forteller jo også om en kamp dominert av Brentford. I tillegg til å ha flest avslutninger endte de også opp med en ballbesittelse på 69 %.

Nottingham Forest er det klart mest kyniske (kall det gjerne primitive) laget blant opprykkskandidatene. Som Brentford-trener Thomas Frank sa det etter kampen i går. "Også jeg kan be mitt lag senke tempoet og hale ut tiden på stillingen 2-1 til oss og med to minutter igjen å spille, men jeg vil aldri tillate at mitt lag opptrer på den måten fra første minutt".
Forest-keeper Samba fikk illustrerende nok gult kort for uthaling av tiden allerede i første omgang…

Det er jo ikke forbudt å opptre slik Forest gjør – og de har jo tydeligvis en viss suksess med det de holder på med – men de skal få slite med å skaffe seg noe særlig med nye fotballvenner…

Har vi sett det scenarioet før......

Oh yes!
Og vi vil garantert få oppleve det mange ganger til før sesongen er over.

Men dette er jo legitime midler som dårligere lag enn oss bruker for å oppnå ønskede resultater, så sånn sett er det forståelig nok.
Og så er det enkelt og greit opp til oss (og forsåvidt også Brentford) å kunne åpne opp sånne lag opp ved å spille dem ut og være nådeløse nok når mulighetene byr seg.