Skrevet av Emne: VAR (...eller ikke VAR) Den offisielle VAR-tråden på forumet  (Lest 2609 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28798
  • Total likes: 2608
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Åh du heiane.

Her blir vi snytt for mange mål! :o

Eller blir vi reddet fra baklengs mot tro???

Leeds har knapt spilt med VAR hittil (tror unntaket var fjorårets FA-cup mot Arsenal).

Hvordan vil dette slå ut?
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Bjorn

Sv: VAR (...eller ikke VAR) Den offisielle VAR-tråden på forumet
« Svar #1 på: September 07, 2020, 20:33:56 »
Åh du heiane.

Her blir vi snytt for mange mål! :o

Eller blir vi reddet fra baklengs mot tro???

Leeds har knapt spilt med VAR hittil (tror unntaket var fjorårets FA-cup mot Arsenal).

Hvordan vil dette slå ut?

VAR dreper mye spontan glede. Dommere bør får få fortsette å vurdere selv. Det må kunne være litt slack på feilmargin. Det er en del av fotball og gjør det spennende.
Marching On! 4276

lowfields

Sv: VAR (...eller ikke VAR) Den offisielle VAR-tråden på forumet
« Svar #2 på: September 20, 2020, 15:22:19 »
George Orwell fikk definitivt rett. Teknologien skal nå finkjemme hver eneste situasjon innenfor 16-metern og heise et rødt flagg hver gang ballen tilfeldigvis sneier en arm. Dette med "arm ut fra kroppen" er helt forbanna håpløst. I en idrett med så mye temposkifte og retnings-forandringer er det 100% unaturlig at spillere har armene strakt ned langs kroppen. Lindeløf og Doherty eksemplene denne runden er bare skrekk og gru.
I tillegg er det nå blitt umulig for keepere å redde straffespark i og med de må stå med beina planta på streken i det skuddet går.
Borte er alt det dommerne kunne bidra med forståelse av spillet,situasjoner, bevegelser, hendelser osv.
"Å være på linje" er det ingenting som heter lenger - det er alltid et molekyl som er foran. Var imot VAR før det i det hele tatt kom ibruk, men nå er alt bare en farse.
"Welcome to, arguably, the noisiest ground in England"

raggen

Sv: VAR (...eller ikke VAR) Den offisielle VAR-tråden på forumet
« Svar #3 på: September 20, 2020, 15:52:05 »
og så lenge VAR ikke er konsekvent så blir det ikke bedre enn d var tidligere nesten.
Forever Leeds United!!!!!!!!

lowfields

Sv: VAR (...eller ikke VAR) Den offisielle VAR-tråden på forumet
« Svar #4 på: September 27, 2020, 17:12:40 »
På'n igjen.....Tenke seg at det har vært samlet et supperåd i sommer og sett tilsvarende situasjoner fra tidligere sesonger og bestemt at dette er straffespark. Har de vært helt nedsnødd???
"Welcome to, arguably, the noisiest ground in England"

Perik

Sv: VAR (...eller ikke VAR) Den offisielle VAR-tråden på forumet
« Svar #5 på: September 27, 2020, 18:29:53 »
Er sikkert ikke like mye oppmerksomhet rundt andre ligaer, men er VAR like mye diskutert i andre land som i England? Er jo ny situasjon i hver eneste runde, eller er de bare dårligere på å vurdere?


ingve1960

Sv: VAR (...eller ikke VAR) Den offisielle VAR-tråden på forumet
« Svar #7 på: Desember 27, 2020, 11:27:53 »
Er blitt stille rundt denne
Kan det utvikles til rettferdighet eller bør det skrotes..
Mye rart men også mye bra.
F.eks uten var hadde ikke klich fått straffen på ny.

auren

VAR (...eller ikke VAR) Den offisielle VAR-tråden på forumet
« Svar #8 på: Desember 27, 2020, 11:51:21 »
Er blitt stille rundt denne
Kan det utvikles til rettferdighet eller bør det skrotes..
Mye rart men også mye bra.
F.eks uten var hadde ikke klich fått straffen på ny.
VAR ødelegger spontaniteten og gleden ved mange scoringer. Det synes jeg er fryktelig trist. Mange situasjoner er tvilstilfeller som jeg synes er helt greit om passerer dersom det ikke var VAR. Eksempelvis Klich-straffen. Synes den var på grensen å blåse for. Og tenk hvis det ikke hadde blitt ny straffe - kanskje vi ikke hadde tapt kampen likevel?

VAR ødelegger mitt følelsesregister. Jeg jublet faktisk ikke noe særlig da Klich scoret på nytt, og da Wolves sitt mål ble annulert på ER var det heller ingen glede å spore. Jeg syntes den avgjørelsen var tåpelig.

Bamfords mål mot Palace gadd jeg ikke å juble for, fordi jeg visste at det med stor sannsynlighet ville bli avblåst for offside.

Alle disse millimeter-offsidene synes jeg også er i drøyeste laget.

For min del kan VAR avskaffes.

auren


Sent from my iPhone using Tapatalk
« Siste redigering: Desember 27, 2020, 11:56:27 av auren »
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

TK20

Sv: VAR (...eller ikke VAR) Den offisielle VAR-tråden på forumet
« Svar #9 på: Desember 27, 2020, 12:12:15 »
Jeg personlig trodde videodømming skulle utarte seg litt annerledes. Jeg tenkte vi hadde godt av å få korrigert de åpenbare tilfellene av feildømming, for eksempel Pedro Mendes' scoring på OT. Alle kunne jo lett se at ballen var metervis over linja, men allikevel ble det ikke dømt. Det føltes veldig enkelt å vise dommeren videobevis og få godkjent målet.

Jeg tror de færreste tilhengerne av videodømming hadde sett for seg tegning av streker for å (av)bevise offsides med en nanometer, eller hands på pixelnivå. Det fører bare til enda større diskusjoner. Gode eksempler er Tammy Abrahams scoring i går og Bamford mot Palace. Når det er snakk om slike supermarginale tilfeller spiller andre faktorer plutselig inn. Hvor lenge er en fot på en ball? Når det fryses et bilde av en ball som treffer en fot er det sikkert flere punkter video, avhengig av opptakets bildefrekvens i millisekunder, som vil kvalifisere som "ball på fot". De andre spillernes bevegelser av armer og føtter kan endre seg underveis.

Jeg tror videodømming er kommet for å bli, men jeg håper vi tar et steg tilbake og slår ned kun på de helt åpenbare tilfellene der det blir gjort klare feil. Før VAR fatter en avgjørelse bør de spørre seg: kommer noen til å reagere på at vi IKKE griper inn her? Hvis svaret er nei (som i de nevnte tilfellene Bamford og Abraham) bør de spare seg bryet.

Eriksen55

Sv: VAR (...eller ikke VAR) Den offisielle VAR-tråden på forumet
« Svar #10 på: Desember 27, 2020, 12:57:39 »
Se til NHL der fungerer det helt strøkent!

Kun svart/hvitt situasjoner kan dømmes med video.

Ball ute/inne, felling innenfor/utenfor, osv. Stygge taklinger, røde kort, filminger kan straffes i ettertid. Med en fungerende og klar hands regel så vil det være mulig å sjekke med video.

I NHL brukes ikke video til å dømme straffe. I fotball er jo det helt fullstendig bingo. Offside ser dem på,men kun hvis ene laget ber om det. Man kan be om video sjekk maks 2 ganger pr.kamp. Er det offside annuleres måler. Er det ikke offside blir laget som spør om sjekk straffet. Det beste med sånn det fungerer i NHL er at dommern må ta en avgjørelse på isen, calle hva  som skal sjekkes. Video må motbevise det som er dømt på isen. Hvis ikke står avgjørelsen. Ingen andre situasjoner som dukker opp på sjekken kan påvirke utfallet. Akkurat der har fotballen mye å lære.  Sett flere ganger at dem sjekker straffe, men ender opp med frispark andre veien pga hands eller et klart frispark dommern overså 1 min tidligere. Er jo helt håpløst. Hva med frisparket 2 min før der igjen!

Skjønnsmessige avgjørelser kan aldri løses med video, da det er øyet som ser og delte meninge. Idrett kan aldri bli 100% rettferdig. Når vi vet at linjedommerne hadde over 98% riktige offside avgjørelser før VAR...legger man til at vi kunne juble når ballen gikki mål, så tenker jeg at det er mer enn bra nok. For VAR er heller ikke 100 % og ikke kan vi juble når det er mål.

Det var mye morsommere å se Leeds i CC vs PL. VAR en stor grunn til det.

Her håper jeg fotballen rydder opp. Er snart kun Jesper Mathisen som snakker positivt om VAR, og selv han gjør det sjeldnere!