Skrevet av Emne: Kamper i Premier League 2021-2022  (Lest 59664 ganger)

0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28797
  • Total likes: 2607
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Kamper i Premier League 2021-2022
« Svar #780 på: Mai 19, 2022, 23:43:24 »
Bare en liten en til slutt. Det kunne sett så rosenrødt ut som det bare kunne etter kveldens kamper, vi kunne like fullt ha rykket ned kommende søndag.
Det er tabellen ved kampslutt (for alle) på søndag som teller.

Vi KAN fortsatt være på riktig side av streken innen da.

Men jeg ville nok ikke satt årslønna på det…


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

asbfjell

Sv: Kamper i Premier League 2021-2022
« Svar #781 på: Mai 20, 2022, 00:25:02 »


Bielsa er den direkte årsaken til at «Rad. og co» ikke forsterket troppen i Januar, noe jeg tipper er det du sikter til?



flynn

Jaha? Hvordan vet du dette?

Det eg vet om dette er det Bielsa sa ved inngangen til januar-vinduet, der han avviste påstanden om at han ikke ville ha nye spillere.

Nei du, har nok langt mer tro på min egen teori om hva som skjedde og ikke-skjedde i januar. Har skrevet om dette før, men gjentar det nå for den nokså tilårskomne gjengen er inne.

Det ble allerede i desember 2021 bestemt at Jesse Marsch skulle erstatte Marcelo Bielsa som hovedtrener etter denne sesongen. Det fantes logiske årsaker til ønsket om bytte - og det fantes også grunner til at valget falt Marsch.

Ledelsen ville etter hvert ha mer forutsigbarhet på trenersiden enn det Bielsa kunne tilby med sine ettårs-kontrakter. Se gjerne dette også i sammenheng med at amerikanerne i 49'ers har kjøpt seg stadig mer opp i klubben - og de kan gjerne ende opp som våre majoritetseiere i løpet av få måneder. Og Marsch? Jo, han var riktig nok en gammel kjenning av Victor Orta (den mannen kjenner nok mange), men det passet nok også svært godt for våre kommende eiere at den nye treneren er en landsmann. Hadde Radrizzani ved juletider vært like opptatt av kontinuitet som han tidligere var, så ville det vel gjerne vært mer naturlig at han hadde peilet seg inn på Bielsa-assistenten Carlos Corberán som nye trener fra og med sommeren 2022.

Men hva har så alt dette å gjøre med januar-vinduet?
Jo, i og med at ledelsen hadde bestemt seg for at Bielsa skulle skiftes ut til sommeren, fant de heller ikke noen grunn til å bruke penger i januar. Og vi vet jo også at den eneste spilleren vi la inn bud på (i andre halvdel av måneden) var Brenden Aaronson - en tidligere Marsch-elev. Og dette var jo en spiller alle visste at vi ikke kunne få før til sommeren. Men det passet jo egentlig bra, for det var til sommeren Marsch også var tenkt å skulle ankomme klubben.

Så planen var altså at Bielsa skulle føre klubben til fornyet kontrakt uten spiller-investeringer i januar, mens den nye treneren skulle få rikelig med midler til å sette sammen sin stall til sommeren.

Det er ikke noe galt i å planlegge for fremtiden - tvert imot så er det ofte smart. Men det bør aldri gå på bekostning av å fokusere på det vi holder på med her og nå, for da sporer ting fort av. Og eg tror at det var den tabben Leeds-ledelsen gjorde ved nyttårstider.


flynn

Sv: Kamper i Premier League 2021-2022
« Svar #782 på: Mai 20, 2022, 07:56:28 »


Bielsa er den direkte årsaken til at «Rad. og co» ikke forsterket troppen i Januar, noe jeg tipper er det du sikter til?



flynn

Jaha? Hvordan vet du dette?

Det eg vet om dette er det Bielsa sa ved inngangen til januar-vinduet, der han avviste påstanden om at han ikke ville ha nye spillere.

Nei du, har nok langt mer tro på min egen teori om hva som skjedde og ikke-skjedde i januar. Har skrevet om dette før, men gjentar det nå for den nokså tilårskomne gjengen er inne.

Det ble allerede i desember 2021 bestemt at Jesse Marsch skulle erstatte Marcelo Bielsa som hovedtrener etter denne sesongen. Det fantes logiske årsaker til ønsket om bytte - og det fantes også grunner til at valget falt Marsch.

Ledelsen ville etter hvert ha mer forutsigbarhet på trenersiden enn det Bielsa kunne tilby med sine ettårs-kontrakter. Se gjerne dette også i sammenheng med at amerikanerne i 49'ers har kjøpt seg stadig mer opp i klubben - og de kan gjerne ende opp som våre majoritetseiere i løpet av få måneder. Og Marsch? Jo, han var riktig nok en gammel kjenning av Victor Orta (den mannen kjenner nok mange), men det passet nok også svært godt for våre kommende eiere at den nye treneren er en landsmann. Hadde Radrizzani ved juletider vært like opptatt av kontinuitet som han tidligere var, så ville det vel gjerne vært mer naturlig at han hadde peilet seg inn på Bielsa-assistenten Carlos Corberán som nye trener fra og med sommeren 2022.

Men hva har så alt dette å gjøre med januar-vinduet?
Jo, i og med at ledelsen hadde bestemt seg for at Bielsa skulle skiftes ut til sommeren, fant de heller ikke noen grunn til å bruke penger i januar. Og vi vet jo også at den eneste spilleren vi la inn bud på (i andre halvdel av måneden) var Brenden Aaronson - en tidligere Marsch-elev. Og dette var jo en spiller alle visste at vi ikke kunne få før til sommeren. Men det passet jo egentlig bra, for det var til sommeren Marsch også var tenkt å skulle ankomme klubben.

Så planen var altså at Bielsa skulle føre klubben til fornyet kontrakt uten spiller-investeringer i januar, mens den nye treneren skulle få rikelig med midler til å sette sammen sin stall til sommeren.

Det er ikke noe galt i å planlegge for fremtiden - tvert imot så er det ofte smart. Men det bør aldri gå på bekostning av å fokusere på det vi holder på med her og nå, for da sporer ting fort av. Og eg tror at det var den tabben Leeds-ledelsen gjorde ved nyttårstider.

Takk for svar!
Mulig du har rett, men det utelukker ikke at jeg også har rett :-)
Troe du Bielsa i desember og januar tydelig sa fra at forsterkninger var nødvendig, men at resten av ledelsen ikke ville innfri hans ønsker? Det tror ikke jeg, Bielsa lar seg rett og slett ikke overstyre på den måten. Men at «Rad & Co» heller ikke på eget initiativ gikk ut og hentet spillere er sikkert helt riktig det også, og årsakene du beskriver er veldig sannsynlige.
Uansett er poenget mitt ikke å fordele skyld. Snarere tvert imot, jeg mener at alle har gjort sitt beste, og at veldrevet klubb på lang sikt er vel så viktig som å unngå en ny tur nedkom Championsship. Derfor misliker jeg lynsjestemning og det jeg oppfatter som usaklig kritikk av enkeltpersoner enten de holder til på forumet vårt eller i klubben.

flynn

Dennis

Sv: Kamper i Premier League 2021-2022
« Svar #783 på: Mai 20, 2022, 08:19:47 »
Denne 'Bielsa ville ikke ha spillerne som ble tilbudt i januar'-påstanden dukker stadig opp.

Veteranen nevner Aaronson, som var urealistisk å få i januar. Dette var nok ikke annet enn grooming for en sommerovergang. En overgang som høyst sannsynlig går i vasken ved et nedrykk, men det er nå så. 

Hvilke andre spillere var det snakk om? Det gikk rykter, men de to vi vet med sikkerhet var Harry Winks og Donny van de Beek. To spillere som samlet (repr v/Winks) kun har en drøy omgang i spilletid siden midten av mars. Begge to var dog mer på banen i januar og februar, men felles har de hele ett målpoeng på deling, før de røyk ut av lagene sine pga skader og manglende kvalitet.

Bare så det er sagt, man kan godt være positiv til potensielle overganger som senere viste seg som dårlige. Etterpåklokskap er fint sånn, men jeg sa også i januar at jeg ikke kunne skjønne hva Leeds skulle med disse to. Winks er en defensiv midtbanespiller. Kan godt hende han er litt bedre enn de vi hadde, men med Forshaw som så bra nok ut på tidspunktet og Phillips-retur på horisonten, har jeg full forståelse for hvorfor vi ikke henta en spiller i posisjonen. Når det ikke er snakk om en skikkelig kvalitetsspiller vel og merke, jf "bedre enn de vi allerede har". Van de Beek hadde ikke spilt fotball på halvannet år, er på dyr lønn og ville derfor aldri vært aktuell å bygge videre på. Da er det stor risiko å satse på en slik type som redningsmann (se: Dele Alli).

Kinnear har sutret over hvor vanskelig det var å signere for Bielsa og derfor forsøkt å legge skylda på han om manglende rekruttering. Ikke bare er det svak ledelse fra hans stilling i klubben, men det stemmer jo rett og slett ikke! Dette er i så fall tilbake til tida med både Bates og Cellino, som virket å mene at en spiller er en spiller, uavhengig av kvaliteten. Dessuten stemmer det tydeligvis ikke at Bielsa ikke kan "overstyres". Vieira ble solgt mot hans vilje og han ønsket heller ikke Llorente (sitat Phil Hay), men spanjolen har likevel spilt det meste så lenge han har vært skadefri. Det vitner ikke om en mann som pakker sakene og drar så fort noen ser rart på han.

Så er det litt motstridende meldinger om når klubben bestemte seg for at Marsch var Leeds' nye redningsmann. Som veteranen nevner her, så har det vært nevnt desember. Jeg har også hørt Hay uttale seg at klubben hadde troa på Bielsa i januar. Det blir kun spekulasjon for min del, men jeg vil anta en blanding. Som han også nevner; klubben hadde nok troa på at Bielsa skulle skiftes til sommeren, men at han skulle holde laget oppe og så gi tømmene videre til company man, Jesse Marsch.

Man kan spørre seg om det er de beste arbeidsforhold for et lag i trøbbel. Siden styret helt tydelig (etter min mening, jf over) ikke var interessert i å rekruttere gode nok spillere til Marcelo Bielsa i januar, kan det ha vært en bidragsyter til fallende selvtillit og tro på prosjektet i hele den sportslige delen? Eller var det omvendt, at det var derfor de valgte å sitte på henda mens stallen skreik etter en offensiv midtbanespiller? Jeg vet ikke, det blir et høne eller egget-spørsmål.

En ting er i alle fall sikkert, uavhengig av hvordan kaken av skyld og ansvar mest rettferdig fordeles: Andrea Radrizzani er i ferd med å spare seg til fant.

Det skal bli veldig spennende å se hva som skjer videre. Dobler han og satser for en rask retur og er treneren god nok til å ta laget opp igjen? Eller prøver han å komme seg ut av klubben. Det er en del pund i Rapha og Phillips han kunne putta i lomma for å tjene inn noe av tapet. Og hva med 49ers? De hører vi så godt som ingenting av, på tross av deres store eierandel.

Jeg er bekymra. Ikke bare for nedrykk.
 
« Siste redigering: Mai 20, 2022, 08:23:01 av Dennis »
Marching on together!

leedslife

Sv: Kamper i Premier League 2021-2022
« Svar #784 på: Mai 20, 2022, 08:23:19 »
Se under

- Dennis
« Siste redigering: Mai 20, 2022, 09:29:58 av Dennis »

Dennis

Sv: Kamper i Premier League 2021-2022
« Svar #785 på: Mai 20, 2022, 09:30:02 »
Hei Leedslife.

Jeg skulle sitere innlegget ditt, men så trykket jeg feil og var på 'rediger' som moderator uten at jeg visste det.

Beklager! Jeg får ikke fram det du hadde skrevet igjen.

Veldig dumt av meg! :-[
Marching on together!

leedslife

Sv: Kamper i Premier League 2021-2022
« Svar #786 på: Mai 20, 2022, 10:02:26 »
Hei Leedslife.

Jeg skulle sitere innlegget ditt, men så trykket jeg feil og var på 'rediger' som moderator uten at jeg visste det.

Beklager! Jeg får ikke fram det du hadde skrevet igjen.

Veldig dumt av meg! :-[
Hehe, Dennis:-) Det går fint.
Tvilsomt om folk orker lese alt slarve jeg kommer med uansett.

Jeg kan komprimere det.
Ifht diskusjonen.

Jeg mener jo at Leeds som klubb har hatt og har en veldig tydelig linje på hvordan modellen drives.
Ganske overfladisk. Hvis man setter Rad i midten, så er det en gren ned til Angus på det kommersielle rundt klubben og en gren ned til Orta som gjelder sportslige rundt klubben. Og slik går grenene videre ned fra Angus og ned til markedssjef James Mooney eller fra Victor og ned til hovedtrener.

Hva gjelder spillerlogistikk så er det jo uten tvil Orta som har hovedansvar her. Ekstra utover budsjett o.l må godkjennes høyere opp, men at Orta har final say over hovedtrener i Leeds er det jo ingen tvil om. Hadde han ikke hatt det så hadde jo ikke denne modellen fungert. Da hadde jo ikke ting på sport kunne måles i Leeds.
Orta har sagt ved to anledninger hvordan spillerlogistikken/scouting arbeidet fungerer i denne modellen. Der og kan samme bildet brukes som modellen over, men nok om det.

Leeds har hele tiden en liste på  5-6 spillere i hver posisjon på banen som justeres etter prestasjoner spiller og klubb, markedet etc.
Grunnen til dette er jo fordi det skal kvalitetsikre at vi ikke går på en blemme som vi har gjort nå.
Eller så skal det brukes for at når Ralph selges så har vi allerede flere alternativ som er lik i attributter, personlighet etc. Det gjør at vi hele tiden SKAL være før prosessen, ikke henge diglende etter.
Hva gjelder midtbaneposisjon så har jo dette vært uttrykt fra klubbens side på denne tiden i fjor at det var en posisjon som måtte forsterkes (både gjennom handlinger tidligere - og kommunisert ut).Nå i ettertid vil jeg tro Gallagher var nr 1 på denne listen. En spiller vi hadde god kontroll på fra tiden i CC, i tillegg var Bielsa en stor beundrer. Som kjent fikk vi ikke han av ulike grunner.
La oss si at nr 2 og 3 på listen var utilgjengelige av ulike grunner så havnet vi på 4 eller 5 valg OBrien. Her trakk vi oss etterhvert stille ut fordi vi ikke følte det var value for money.
Noen uker senere ble derimot nr 1 på vingposisjon gjort tilgjengelig av ManU og vi landet den avtalen ganske raskt og med det kostet vi midtbaneproblemet under teppet. Her må jo håpet (Rads twittermelding) ha vært at Forshaw og Koch kunne covre. Problemet var bare at en variabel med skader på sentrale spillere tydeligvis ikke ble vektlagt i veldig store grad. Her har man et solid system som skal kvalitetssikre jobben man gjør, men man tar rett og slett en råsjans og sitter igjen med det vi har sittet å sett  en hel sesong. Et i utgangspunktet svak PL tropp med endel mangler i form av antall, balanse og kvalitet måtte klare seg en (nesten) sesong uten sine klart viktigste og beste spillere i Cooper, Kalvin og Bamford bla. Dette vanvittige sjansespillet sammen med at skadene tok ut energi og momentum av en spillergruppe som presterte opp mot sitt maksimale.
Når vi i tillegg kommer til Januar og spillerne tilgjengelig ikke er bedre enn de vi har så blir jo ting som de blir. Klubben stresser enda mer.
For Bielsas del er det viktige å beholde Summerville i gruppa. Det han har bygget suksess på er jo nettopp dette. Holde en hånd over spillerne og utnytte den kollektive kraften. Som Asbfjell helt riktig sier så ber han om bedre spillere inn. Bedre spillere enn vi allerede har. Og klubben (Kinnear) kontrer med at vi har spillere gode nok og at nye spillere bare vil ødelegge for våre unge.  Dette er jo politikk. Mao - troverdigheten får seg et skikkelig slag på baugen igjen.

Dette er min teori. For meg virker det som klubben allerede har bestemt seg i midt/slutten av Januar. For da begynner det å sirkulere rykter om spillere (Aaronsen og Minamino) som ikke er noen Bielsa typer. Dette er sentrale spillere som fungerer optimalt i et Marsch system. Ingen av dem er særlig effektive som krittspillere i et Bielsa system. Så sjansespillet vi har sett tidligere og som blir ganske skjebnesvangert sommeren 21´ kulminerer i ett spill der Leeds mister helt kontroll i Januar 22´. Noen uker senere bytter vi trener. Her står vi som klubb med bare stumper igjen av en spillerstall som har prestert maksimalt over flere sesonger og en ny trener som febrilsk skal implimentere sitt tankesett til spillertyper som ikke har de ferdighetene i verktøykassa si.

Skal også sies da til sportsligavdelings forsvar hva gjelder kompetanse. Leeds har jo øye for spillere(Har trekt frem Craig Dean tidligere). Vi er jo på White, Barnes, Carvalho og han skotske høyrebacken bla. Problemet er jo at innsalget ikke har vært godt nok og at man har undervurdert betydningen av en god nok stall ogkomplett stall. Dette tror jeg Orta også forstår. For hvorfor reagerer du såpass på Elland Road når en supporter stiller spørsmålstegn ved jobben i overgangsvinduet? Hvorfor agerer du som du gjør etter Norwich kampen eller i gatene før Watford? Fordi han vet at de har tatt en sjanse uten særlig god dekning. De har ikke kontrollen lengre. For de har ikke erfaringen. Få i klubben har noe som helst erfaring fra denne divisjonen.
Og her står vi som sagt. Før sesongens siste kamp. Alt i hendene på noen andre. Rett og slett summen av jobben som er gjort med å bistå sportslige delen av Leeds United.
Griseflaks er det eneste som kan redde oss. På motsatt banehalvdel står en klubb som har mestret spillerlogistikk på et forbilledlig vis.

Altså det blir kanskje innviklet dette.
Men for å gjøre det enkelt.
Jeg mener jo klubben treffer ofte veldig godt på denne modellen ifht Ralph, Koch (som var nr 2 eller 3 på listen da vel og merke..) og James (med forbehold om spillesystem under Bielsa).
Se på typene. Lite fuss. Hardarbeidende. Passer ifht lønnsbudsjett og gruppe. Bra alder. Har vist at de kan levere på tilsvarende nivå. Potensielt mulighet for videresalg.
Problemet er jo at James må spille spiss. Koch har vært uheldig med skader, men må dekke opp på midtbanen. Ralph har hatt kanskje x antall forskjellige kombinasjoner rundt seg.
Det er jo akkurat dette som er roten til hva som er galt med jeg på alle mulige områder.
De må dekke opp for posisjoner der vi har slarvet. Ringvirkningene av det blir store.
Og ansvaret for det må Orta ta.

Det må være slik i Leeds at Orta og sportsligavdeling server hovedtrener i Leeds på best mulig måte ifht ressurser. Samme som det foreligger at hovedtrener i Leeds server sine spillere og ansatte under seg på samme vis.

Og slik jeg ser det så servet faktisk Bielsa spillerne på best mulig måte. Da Cooper, Kalvin og Bamford var ute så tok han faktisk til takke med Strujik, Forshaw og Roberts (stod opp for dem på x antall pressekonferanser) selv om tap i kvalitet var åpenbar i en konkurranse der vi i utgangspunktet er blant de som stiller svakest. Avdelingen over hadde man som sagt lagt alle eggene i en kurv med et forbehold om stilskifte senere i sesongen.....
Forstå det den som kan. At det kommer kritikk er på sin plass. At den ikke har haglet synes jeg er spesielt.
« Siste redigering: Mai 20, 2022, 13:06:54 av leedslife »

Dennis

Sv: Kamper i Premier League 2021-2022
« Svar #787 på: Mai 20, 2022, 10:15:24 »
Takk for det, leedslife!

Veldig klønete av meg :)


For øvrig helt enig med det du skriver! Godt innlegg!

Jeg skulle sitere deg på det med O'Brien. At her har det fra Huddersfield-hold blitt kommentert at det ikke gikk på prisen, men strukturen på avtalen. Så det går nok enten på betalingstid eller hvor mye av pengene de først ville fått ved enkelte milepæler (kamper, holde seg i ligaen etc). Som økonom er jeg glad i tanken om value for money som du sier, men Leeds' "kjøp nå, betaler senere"-strategi har nok kostet flere spillere. Så skal det sies at "alle" holder på sånn, men når man er skrapet til beinet så må man prioritere å få inn spillere. Vi hadde ikke tid til å strukturere den perfekte avtalen, når man også ser hvilke spillere som er bundet opp i lang tid så blir det ikke bedre.

Det hjelper lite at en av Kinnear eller Orta (mener det var sistnevnte) kommenterte selv det du sier, at mange av spillerne de hadde identifisert har vist seg som veldig gode. Det blir forferdelig dumt å lese. "Ja, vi rykka ned, men spillerne vi hadde lyst å hente var bra da!" Tøysete og bare enda et tegn på folk som ikke har det som skal til i jobbene sine. Dette, blandet med Ortas krakilske utbrudd på tribunen rettet til klubbens egne fans og Kinnears unnskyldning om manglende kjøp i januar både som et følge av at de ikke mente det ville hjelpe OG at det var Bielsas skyld. Han må nesten bestemme seg for hvilken han skal bruke (selv om han ikke burde brukt noen). Spe på med Burma-tur og Radrizzanis Musk Light-tweets. Det er mangel på profesjonalitet.

Ellers hadde det vært veldig spennende å vite hvor involvert Craig Dean er i å hente spillere som Joffy Gelhardt og identifisering av de du sier man ikke klarte å hente inn. Hvor mye er tilskrevet han og hvor mye er Orta? For kanskje det er på tide å med en forfremmelse?

« Siste redigering: Mai 20, 2022, 10:18:11 av Dennis »
Marching on together!

Fantasyland

Sv: Kamper i Premier League 2021-2022
« Svar #788 på: Mai 20, 2022, 10:17:03 »
Jeg syntes George S fra kommentarfeltet på The Athletic egentlig oppsummerer alt jeg føler nå:

George S.
3h ago
36 likes

Like
36

Reply
How it came to this I'll never know. The position and potential this club had when the final whistle went on the last day of last season. The board have wasted the lot.

For me the worst part is they sat and watched Sheffield United implode under the twin pressures of poor recruitment in the wrong areas and a persistent injury crisis.

And then sat back and allowed the same two circumstances to happen to us.

We've not been good enough over the course of the season and deserve relegation.

It could have so easily been avoided. Failing to recruit, to act, to do anything in January was absolutely absurd and everything since has been a slow death.

With this mob in charge we'll be in the EFL for years (again), unless they somehow pull the same trick twice and appoint another worldie manager.

Radrizzani must feel like a total fool and so he should. All that talk of Europe in 5 years and a stadium revamp. "Adam Forshaw" indeed.

For f**ks sake.

leedslife

Sv: Kamper i Premier League 2021-2022
« Svar #789 på: Mai 20, 2022, 10:24:53 »
Takk for det, leedslife!

Veldig klønete av meg :)


For øvrig helt enig med det du skriver! Godt innlegg!

Jeg skulle sitere deg på det med O'Brien. At her har det fra Huddersfield-hold blitt kommentert at det ikke gikk på prisen, men strukturen på avtalen. Så det går nok enten på betalingstid eller hvor mye av pengene de først ville fått ved enkelte milepæler (kamper, holde seg i ligaen etc). Som økonom er jeg glad i tanken om value for money som du sier, men Leeds' "kjøp nå, betaler senere"-strategi har nok kostet flere spillere. Så skal det sies at "alle" holder på sånn, men når man er skrapet til beinet så må man prioritere å få inn spillere. Vi hadde ikke tid til å strukturere den perfekte avtalen, når man også ser hvilke spillere som er bundet opp i lang tid så blir det ikke bedre.

Det hjelper lite at en av Kinnear eller Orta (mener det var sistnevnte) kommenterte selv det du sier, at mange av spillerne de hadde identifisert har vist seg som veldig gode. Det blir forferdelig dumt å lese at spillere vi ikke klarte å hente blir gode. "Ja, vi rykka ned, men spillerne vi hadde lyst å hente var gode da!" Tøysete og bare enda et tegn på folk som ikke har det som skal til i jobbene sine. Dette, blandet med Ortas krakilske utbrudd på tribunen rettet til klubbens egne fans og Kinnears unnskyldning om manglende kjøp i januar både som et følge av at de ikke mente det ville hjelpe OG at det var Bielsas skyld. Han må nesten bestemme seg for hvilken han skal bruke (selv om han ikke burde brukt noen). Spe på med Burma-tur og Radrizzanis Musk Light-tweets. Det er mangel på profesjonalitet.

Ellers hadde det vært veldig spennende å vite hvor involvert Craig Dean er i å hente spillere som Joffy Gelhardt og identifisering av de du sier man ikke klarte å hente inn. Hvor mye er tilskrevet han og hvor mye er Orta? For kanskje det er på tide å med en forfremmelse?

Ang OBrien så har du så klart helt rett.
Og Kinnear som du påpeker og jeg glemte er også et veldig viktig element her.

Ang Joffy. Jeg tror Asbjørn kan hjelpe.
Jeg tror Bielsa var svært delaktig i den overgangen (Som med flere yngre spillere).
Om minnet server meg vel nå så tror jeg Bielsa hadde flere video/tlf samtaler med han og solgte oss inn på den måten.
Det kan være jeg tar feil så man må ta litt forbehold, men minnes noe slikt.

Nå solgte Orta Leeds som klubb godt inn til Rodrigo. Det var ihvertfall noe skriverier på det.
Men jeg er litt overrasket over at det er såpass mange spillere vi ikke har klart å trekke i land.
Budsjett er jo en vesentlig faktor som taler i mot så klart, men Leeds som klubb, historien, Elland Road og den blå bøtta som sagt.
Jeg mener jo vi skiftet kurs fra spillere i England til å gå kontinentalt sesongen vi rykket opp. Dette er jo som sagt bare basert på små lekkasjer ut fra klubben. (Phil hay bla, kursendring fra White til Llorente, fra Watkins til Rodrigo)
Hvorfor vi skiftet strategi hadde vært intressant å vite (hvis det var tilfelle). Helt klart økonomisk aspekt, men intr å visst hvordan vi solgte inn konseptet og fremtidsplanene.
For fremtidsplanene ut fra klubb til oss supportere har jo vært skyhøye. Både Rads plan som er diskutert tidligere og Marsch siste intervju for noen uker siden.

« Siste redigering: Mai 20, 2022, 10:28:04 av leedslife »

morten1966

Sv: Kamper i Premier League 2021-2022
« Svar #790 på: Mai 20, 2022, 10:28:33 »
Championship starter 30 juli.Bare  å glede seg.

Dennis

Sv: Kamper i Premier League 2021-2022
« Svar #791 på: Mai 20, 2022, 10:37:01 »
Igjen, veldig gode poeng.

Angående rekruttering og strategi rundt spillerlogistikk generelt, så bør dette være noe som overlever trenere. Man må selvsagt involvere treneren og vurdere spillestil, men samtidig er det utskiftning av disse relativt hyppig. Man kan ikke basere seg på å kjøpe og selge halve stallen hver gang dette skjer. Med andre ord; på kortere sikt bør også treneren rekrutteres på grunnlag av spillermateriell.

Selv om Watkins er en motbydelig filmer, håpet jeg vi skulle hente han da han ble nevnt. Jeg skal likevel innrømme at jeg syns Rodrigo-kjøpet var spennende og trodde det var et steg opp. Spansk landslagsspiss og greier. Når man ser nærmere på spilleren, er det derimot veldig vanskelig å forstå hvordan Leeds mente at han ville passe i spillestilen vi hadde. Han mangler tempo, både i ren fart og avgjørelser, han kan ikke presse og han kan ikke forsvare seg. Dessuten scorer og assisterer han svært lite. Det er lett å se etterpå, men så er det heller ikke vår jobb å analysere spillere for så og bruke millioner av pund på disse. Det er Orta, i samråd med treneren.

Firpo er et nytt kapittel. En ny "hero signing" hvor Orta skulle vekke en spiller fra de døde. Han lærte ingenting av JKA-dealen. Og Leeds betaler igjen dyrt, da spesielt på banen. Jeg mente også at Alioski manglet en del for å være den perfekte venstrebacken, men nordmakedoneren ville løpt runder rundt Firpo med beina i fatle og bind for øya.

Det er på tide å sette seg ned og gjøre sikrere og kanskje mer grå signeringer. Litt flåsete å bare slenge ut navn, men feks hente hjem Charlie Taylor i stedet for Firpo. Det hadde antakelig kostet mindre og utvilsomt vært mer suksess. Vi må kutte ut disse forsøkene på å treffe Raphinha-blink hver eneste gang, de er det langt mellom til den prisen. Orta skal ha skryt for Bielsa og Raphinha, men for hver av de er det et enormt antall bom og akkumulert blir det fryktelig kostbart.
« Siste redigering: Mai 20, 2022, 10:39:06 av Dennis »
Marching on together!

leedslife

Sv: Kamper i Premier League 2021-2022
« Svar #792 på: Mai 20, 2022, 11:04:39 »
Igjen, veldig gode poeng.

Angående rekruttering og strategi rundt spillerlogistikk generelt, så bør dette være noe som overlever trenere. Man må selvsagt involvere treneren og vurdere spillestil, men samtidig er det utskiftning av disse relativt hyppig. Man kan ikke basere seg på å kjøpe og selge halve stallen hver gang dette skjer. Med andre ord; på kortere sikt bør også treneren rekrutteres på grunnlag av spillermateriell.

Selv om Watkins er en motbydelig filmer, håpet jeg vi skulle hente han da han ble nevnt. Jeg skal likevel innrømme at jeg syns Rodrigo-kjøpet var spennende og trodde det var et steg opp. Spansk landslagsspiss og greier. Når man ser nærmere på spilleren, er det derimot veldig vanskelig å forstå hvordan Leeds mente at han ville passe i spillestilen vi hadde. Han mangler tempo, både i ren fart og avgjørelser, han kan ikke presse og han kan ikke forsvare seg. Dessuten scorer og assisterer han svært lite. Det er lett å se etterpå, men så er det heller ikke vår jobb å analysere spillere for så og bruke millioner av pund på disse. Det er Orta, i samråd med treneren.

Firpo er et nytt kapittel. En ny "hero signing" hvor Orta skulle vekke en spiller fra de døde. Han lærte ingenting av JKA-dealen. Og Leeds betaler igjen dyrt, da spesielt på banen. Jeg mente også at Alioski manglet en del for å være den perfekte venstrebacken, men nordmakedoneren ville løpt runder rundt Firpo med beina i fatle og bind for øya.

Det er på tide å sette seg ned og gjøre sikrere og kanskje mer grå signeringer. Litt flåsete å bare slenge ut navn, men feks hente hjem Charlie Taylor i stedet for Firpo. Det hadde antakelig kostet mindre og utvilsomt vært mer suksess. Vi må kutte ut disse forsøkene på å treffe Raphinha-blink hver eneste gang, de er det langt mellom til den prisen. Orta skal ha skryt for Bielsa og Raphinha, men for hver av de er det et enormt antall bom og akkumulert blir det fryktelig kostbart.
Dette er bare tom påstand da, men Rodrigo kan jo ha vært kjøpt som en booster. Orta gjorde jo lignende i Boro med Negredo og forsåvidt Valdes. Likhetene er der jo.
At Rodrigo ikke har fungert optimalt i effektivitet og  samhandling i sin 10er rolle elller 9er rolle må jo såklart Bielsa og marsch og ta på sin kappe. Men igjen, stall sammensetningen har vært hinsides svak og her har jo Orta hele ansvar. Man kan ikke gjemme seg vekk fra det.
Stallen kan ikke bare se bra ut på papiret ifht navn. Det skal samhandle ifht spissferdigheter, komplementære ferdigheter, mentale ferdigheter, personlig ferdigheter, alder, treningslære, dybde, kvalitet, erfaring og ha en rød tråd ifht økonomi etc etc.
Mao det står til stryk. På lik linje med klubber som er helt ute å sykler. Se Manu feks. De skifter og stadig kurs. De har null kontroll på omgivelsene og samme kan vel sies sportslig.

Når du i tillegg nevner JKA dealen så ser det ikke veldig bra ut. Modellen er der. Problemet har vel kommet når man går fra teknologi og til det mennsklige aspektet i denne modellen..?
« Siste redigering: Mai 20, 2022, 13:22:12 av leedslife »

Dennis

Sv: Kamper i Premier League 2021-2022
« Svar #793 på: Mai 20, 2022, 11:26:18 »
Det er ikke godt å si hvor det har sviktet. Penger har man også brukt siden opprykket, men igjen påstår jeg at det kun er Raphinha som ville styrket 11eren som rykket opp til Premier League. Da har jeg hensyntatt divisjonsforskjellen i min påstand.

Du er fryktelig reint på ballen når du tar opp dette med komplementære ferdigheter, både mentalt og sportslig. Selve symbolet på feilen er at klubben først har brukt £70 millioner på vinger de siste åra, uten å makte og dekke det gapende behovet for en offensive midtbanespiller gjennom fem vinduer. Deretter går man ut og ansetter en trener som er allergisk mot bredde og glemmer like fort at vi ikke har sentrale midtbanespillerre!

Det er hinsides logikk. Helt hinsides!

Og akkurat det er Victor Ortas både feil og ansvar. Om han ikke er i stand til å innrømme det selv, så må Radrizzani ta affære.
Marching on together!

Joe Jordan

Sv: Kamper i Premier League 2021-2022
« Svar #794 på: Mai 20, 2022, 12:23:38 »
Det er ikke godt å si hvor det har sviktet. Penger har man også brukt siden opprykket, men igjen påstår jeg at det kun er Raphinha som ville styrket 11eren som rykket opp til Premier League. Da har jeg hensyntatt divisjonsforskjellen i min påstand.

Du er fryktelig reint på ballen når du tar opp dette med komplementære ferdigheter, både mentalt og sportslig. Selve symbolet på feilen er at klubben først har brukt £70 millioner på vinger de siste åra, uten å makte og dekke det gapende behovet for en offensive midtbanespiller gjennom fem vinduer. Deretter går man ut og ansetter en trener som er allergisk mot bredde og glemmer like fort at vi ikke har sentrale midtbanespillerre!

Det er hinsides logikk. Helt hinsides!

Og akkurat det er Victor Ortas både feil og ansvar. Om han ikke er i stand til å innrømme det selv, så må Radrizzani ta affære.

Dette.
'If they hadn't scored, we would've won.' - Howard Wilkinson

Totto

Sv: Kamper i Premier League 2021-2022
« Svar #795 på: Mai 20, 2022, 13:01:02 »
Det er ikke godt å si hvor det har sviktet. Penger har man også brukt siden opprykket, men igjen påstår jeg at det kun er Raphinha som ville styrket 11eren som rykket opp til Premier League. Da har jeg hensyntatt divisjonsforskjellen i min påstand.

Du er fryktelig reint på ballen når du tar opp dette med komplementære ferdigheter, både mentalt og sportslig. Selve symbolet på feilen er at klubben først har brukt £70 millioner på vinger de siste åra, uten å makte og dekke det gapende behovet for en offensive midtbanespiller gjennom fem vinduer. Deretter går man ut og ansetter en trener som er allergisk mot bredde og glemmer like fort at vi ikke har sentrale midtbanespillerre!

Det er hinsides logikk. Helt hinsides!

Og akkurat det er Victor Ortas både feil og ansvar. Om han ikke er i stand til å innrømme det selv, så må Radrizzani ta affære.

Veldig godt innlegg, men å legge dette på Orta alene blir litt lett.

Bielsas styringsrett over stall og lag har gitt dette utslaget over tid, og i det panikken kom og vi trengte ny manager er det ikke uten videre å treffe filosofien.

Deffensivt har vi over lang tid ligget med alt for brede vinger, dødballer generelt med James, Harrison, Raphinha, Rodrigo blir for lett, og uten Bamford som oppspilspunkt og enorme pressjobb har vi mistet enda en dimensjon. Sa egentlig sitt når Forshaw så ut som en stjerne i det han kom tilbake fra sitt alt for lange skadeavbrekk. Min påstand er at det var først og fremst typen spiller vi savnet voldsomt, ikke nødvendigvis at Forshaw selv var ekstremt god i sine første kamper.

Analysen etter fjoråret burde vist noe av dette, men vi ble nok veldig blendet av den flotte avslutningen på sesongen da.

Nå må vi ned og gruppere om noe voldsomt  :-[
« Siste redigering: Mai 20, 2022, 13:30:06 av Totto »
Totto

Solamen miseris socios habuisse malorum

Kontakinte

Sv: Kamper i Premier League 2021-2022
« Svar #796 på: Mai 20, 2022, 14:35:33 »


Bielsa er den direkte årsaken til at «Rad. og co» ikke forsterket troppen i Januar, noe jeg tipper er det du sikter til?



flynn

Jaha? Hvordan vet du dette?

Det eg vet om dette er det Bielsa sa ved inngangen til januar-vinduet, der han avviste påstanden om at han ikke ville ha nye spillere.

Nei du, har nok langt mer tro på min egen teori om hva som skjedde og ikke-skjedde i januar. Har skrevet om dette før, men gjentar det nå for den nokså tilårskomne gjengen er inne.

Det ble allerede i desember 2021 bestemt at Jesse Marsch skulle erstatte Marcelo Bielsa som hovedtrener etter denne sesongen. Det fantes logiske årsaker til ønsket om bytte - og det fantes også grunner til at valget falt Marsch.

Ledelsen ville etter hvert ha mer forutsigbarhet på trenersiden enn det Bielsa kunne tilby med sine ettårs-kontrakter. Se gjerne dette også i sammenheng med at amerikanerne i 49'ers har kjøpt seg stadig mer opp i klubben - og de kan gjerne ende opp som våre majoritetseiere i løpet av få måneder. Og Marsch? Jo, han var riktig nok en gammel kjenning av Victor Orta (den mannen kjenner nok mange), men det passet nok også svært godt for våre kommende eiere at den nye treneren er en landsmann. Hadde Radrizzani ved juletider vært like opptatt av kontinuitet som han tidligere var, så ville det vel gjerne vært mer naturlig at han hadde peilet seg inn på Bielsa-assistenten Carlos Corberán som nye trener fra og med sommeren 2022.

Men hva har så alt dette å gjøre med januar-vinduet?
Jo, i og med at ledelsen hadde bestemt seg for at Bielsa skulle skiftes ut til sommeren, fant de heller ikke noen grunn til å bruke penger i januar. Og vi vet jo også at den eneste spilleren vi la inn bud på (i andre halvdel av måneden) var Brenden Aaronson - en tidligere Marsch-elev. Og dette var jo en spiller alle visste at vi ikke kunne få før til sommeren. Men det passet jo egentlig bra, for det var til sommeren Marsch også var tenkt å skulle ankomme klubben.

Så planen var altså at Bielsa skulle føre klubben til fornyet kontrakt uten spiller-investeringer i januar, mens den nye treneren skulle få rikelig med midler til å sette sammen sin stall til sommeren.

Det er ikke noe galt i å planlegge for fremtiden - tvert imot så er det ofte smart. Men det bør aldri gå på bekostning av å fokusere på det vi holder på med her og nå, for da sporer ting fort av. Og eg tror at det var den tabben Leeds-ledelsen gjorde ved nyttårstider.

Denne forklaringen støtter jeg 100%. Å den ble ikke mindre sann for meg, etter uttalelsen fra Radrizzani (something was "broken" within the club). "her mangler jeg ett spy-emoji" Dette tolker jeg som rein løgn. På linje med den andektige unnskyldningen fra eieren til Liverpool etter superliga-flausen. >:( 

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28797
  • Total likes: 2607
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Kamper i Premier League 2021-2022
« Svar #797 på: Mai 20, 2022, 16:14:59 »
Mange grundige innlegg om hvordan vi havnet her (nær et nedrykk).
Jeg vil også være med  :D

Det er sammensatt!
1. Bielsa.
Han endret klubben vår, selv da jeg var til stede mot Tottenham (hans siste kamp in charge) tenkte jeg ikke tanken at det ville være hans siste kamp... Jeg endte likevel ganske kjapt med å 'forstå' sparkingen, signalene siste ukene var tydelige, vi tapte med store sifre, spillerne hadde møter med ham for å få ham til å justere kursen, visst var det skader osv med det hadde blitt taklet med bravour tidligere, ikke nå lenger...
Han har stor del av ansvaret for at vi har havnet i denne situasjonen nå.

2. Ledelsen.
Radrizzani & co kom etter Bates, GFH, Massimo & all, det var et kvantesprang i forskjell, i positiv betydning.
Men det betyr ikke at alle beslutninger blir riktige.
Utleggene med et par sterke spillerforsterkninger i sommervinduet/til nød nå i vinter ville vært små utlegg i forhold til inntektstapet man nå risikerer ved nedrykk. Det er lett å være etterpåklok å si dette, men jeg var ikke av de som så alvoret i å ikke gjennomføre disse kjøpene i sommer. Men spillerstallen hadde hatt enorm nytte av det!

3. Orta.
Han er jo en del av ledelsen men må likevel få en egen post.
Jeg har enormt sansen for ungdomskjøpene våre, Gelhardt, Summerville, Greenwood & all.
Men han har failet mer på etablerte kjøp. INGEN treffer på alle kjøp, for all del, men prosenten på treff har blitt for lav.
MEN han skal ha for å ha skapt en veldig god garderobe, det virker å være et veldig bra samhold der for tiden.

4. Våre etablerte spillere.
Jada, de har vært veldig ute med skader denne sesongen. Men jeg tar eksempelet Phillips, han har ikke stått i stil med landslagsspiller-posisjonen sin. Jeg hadde ønsket en Ayling, Phillips, Cooper som hadde vært bærebjelker i denne fasen vi nå har vært gjennom. I stedet har dumme røde kort og slikt gjort at de IKKE har vært med å dra lasset gjennom en viktig fase av sesongen.

La dette være fire av momentene som alle har brakt oss der vi er i dag.

Et nedrykk er mer sannsynlig enn at vi berger plassen.

Skjønt jeg har ikke hèlt gitt opp HÅPET ennå...
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

leedslife

Sv: Kamper i Premier League 2021-2022
« Svar #798 på: Mai 20, 2022, 16:49:43 »
Mange grundige innlegg om hvordan vi havnet her (nær et nedrykk).
Jeg vil også være med  :D

Det er sammensatt!
1. Bielsa.
Han endret klubben vår, selv da jeg var til stede mot Tottenham (hans siste kamp in charge) tenkte jeg ikke tanken at det ville være hans siste kamp... Jeg endte likevel ganske kjapt med å 'forstå' sparkingen, signalene siste ukene var tydelige, vi tapte med store sifre, spillerne hadde møter med ham for å få ham til å justere kursen, visst var det skader osv med det hadde blitt taklet med bravour tidligere, ikke nå lenger...
Han har stor del av ansvaret for at vi har havnet i denne situasjonen nå.

2. Ledelsen.
Radrizzani & co kom etter Bates, GFH, Massimo & all, det var et kvantesprang i forskjell, i positiv betydning.
Men det betyr ikke at alle beslutninger blir riktige.
Utleggene med et par sterke spillerforsterkninger i sommervinduet/til nød nå i vinter ville vært små utlegg i forhold til inntektstapet man nå risikerer ved nedrykk. Det er lett å være etterpåklok å si dette, men jeg var ikke av de som så alvoret i å ikke gjennomføre disse kjøpene i sommer. Men spillerstallen hadde hatt enorm nytte av det!

3. Orta.
Han er jo en del av ledelsen men må likevel få en egen post.
Jeg har enormt sansen for ungdomskjøpene våre, Gelhardt, Summerville, Greenwood & all.
Men han har failet mer på etablerte kjøp. INGEN treffer på alle kjøp, for all del, men prosenten på treff har blitt for lav.
MEN han skal ha for å ha skapt en veldig god garderobe, det virker å være et veldig bra samhold der for tiden.

4. Våre etablerte spillere.
Jada, de har vært veldig ute med skader denne sesongen. Men jeg tar eksempelet Phillips, han har ikke stått i stil med landslagsspiller-posisjonen sin. Jeg hadde ønsket en Ayling, Phillips, Cooper som hadde vært bærebjelker i denne fasen vi nå har vært gjennom. I stedet har dumme røde kort og slikt gjort at de IKKE har vært med å dra lasset gjennom en viktig fase av sesongen.

La dette være fire av momentene som alle har brakt oss der vi er i dag.

Et nedrykk er mer sannsynlig enn at vi berger plassen.

Skjønt jeg har ikke hèlt gitt opp HÅPET ennå...
For stakkars Orta har dette vært lite dratt frem.
Her følger jeg deg. Han skal absolutt ha for det. Tar du med Alioski, Berardi, Pablo så var den gruppa der fantastisk fra 18/19 til 21.
Det virket som det var et veldig godt samhold. I tillegg en god balanse mellom profesjonalitet og humørspredere.
Denne sesongen så er faktisk Pablo, Berardi og Alioski vekke. Cooper, Forshaw, Ayling og Bamford mye vekke.
Uansett hvordan du snur på det så er det 7 markante personer i den garderoben.
For ikke å glemme Stix som er ute nå virker det som
« Siste redigering: Mai 20, 2022, 16:53:19 av leedslife »

GeirO

Sv: Kamper i Premier League 2021-2022
« Svar #799 på: Mai 20, 2022, 17:22:49 »
Championship starter 30 juli.Bare  å glede seg.
Jeg er klar:
Flere kamper for billigere TV-abonnement.
Lettere å få tak i kampbilletter.
Flere seire ( :o), færre tap.
Sjansen til opprykk er mye større enn sjansen for å vinne PL.

Bare ikke alle spillerne forsvinner (unntatt Dallas, han går aldri)....

auren

Kamper i Premier League 2021-2022
« Svar #800 på: Mai 20, 2022, 20:11:50 »
Mange gode innlegg. Bare i feil tråd. Sikkert noen moderatorer som flytter i egnet tråd tenker jeg.

Vel, «kamper i PL 21/22» kommer til sin ende på søndag. Så gjenstår å se om «kamper i PL 22/23» blir å følges som en parentes neste sesong. Akkurat nå er jeg litt tom og uengasjert. Kanskje jeg har gitt litt opp, eller at noe av gløden forsvant med Bielsa ut porten etter vel tre sesonger med champagnefotball. Inneværende sesong har utviklet seg til et mareritt, og som Asbjørn påpeker er det mange faktorer som gjør at vi nå mest sannsynlig rykker ned.

Samtidig kjenner jeg at uansett divisjon vil følge Leeds like tett som vanlig. Juble like mye over hvert mål og hver seier, samt bidra med konstruktive, mindre konstruktive og syrlige stikk inne her på forumet.

Lykke til på søndag mine Leedsvenner!

We all love Leeds! 🤍

auren


Sent from my iPhone using Tapatalk
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

karaba

Sv: Kamper i Premier League 2021-2022
« Svar #801 på: Mai 20, 2022, 20:19:25 »
Mange gode innlegg. Bare i feil tråd. Sikkert noen moderatorer som flytter i egnet tråd tenker jeg.

Vel, «kamper i PL 21/22» kommer til sin ende på søndag. Så gjenstår å se om «kamper i PL 22/23» blir å følges som en parentes neste sesong. Akkurat nå er jeg litt tom og uengasjert. Kanskje jeg har gitt litt opp, eller at noe av gløden forsvant med Bielsa ut porten etter vel tre sesonger med champagnefotball. Inneværende sesong har utviklet seg til et mareritt, og som Asbjørn påpeker er det mange faktorer som gjør at vi nå mest sannsynlig rykker ned.

Samtidig kjenner jeg at uansett divisjon vil følge Leeds like tett som vanlig. Juble like mye over hvert mål og hver seier, samt bidra med konstruktive, mindre konstruktive og syrlige stikk inne her på forumet.

Lykke til på søndag mine Leedsvenner!

We all love Leeds! 🤍

auren


Sent from my iPhone using Tapatalk
På mange måter så må jeg faktisk si at Championship var mer sjarmerende og morsomt en PL. Håper selvsagt at vi holder oss da dette har veldig mye å si økonomisk, men jeg vil uansett resultat våkne mandag morgen og tenke hva skjer neste sesong.


Sent from my iPhone using Tapatalk

TK20

Sv: Kamper i Premier League 2021-2022
« Svar #802 på: Mai 20, 2022, 21:58:21 »
Mange gode innlegg. Bare i feil tråd. Sikkert noen moderatorer som flytter i egnet tråd tenker jeg.

Vel, «kamper i PL 21/22» kommer til sin ende på søndag. Så gjenstår å se om «kamper i PL 22/23» blir å følges som en parentes neste sesong. Akkurat nå er jeg litt tom og uengasjert. Kanskje jeg har gitt litt opp, eller at noe av gløden forsvant med Bielsa ut porten etter vel tre sesonger med champagnefotball. Inneværende sesong har utviklet seg til et mareritt, og som Asbjørn påpeker er det mange faktorer som gjør at vi nå mest sannsynlig rykker ned.

Samtidig kjenner jeg at uansett divisjon vil følge Leeds like tett som vanlig. Juble like mye over hvert mål og hver seier, samt bidra med konstruktive, mindre konstruktive og syrlige stikk inne her på forumet.

Lykke til på søndag mine Leedsvenner!

We all love Leeds! 🤍

auren


Sent from my iPhone using Tapatalk
På mange måter så må jeg faktisk si at Championship var mer sjarmerende og morsomt en PL. Håper selvsagt at vi holder oss da dette har veldig mye å si økonomisk, men jeg vil uansett resultat våkne mandag morgen og tenke hva skjer neste sesong.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Synes årene i L1 var spennende og morsomme. Det verste er når man står helt stille og ikke har noen fremtidsutsikter. Som årene under Cellino. De var blytunge.

Hallgeir *

Sv: Kamper i Premier League 2021-2022
« Svar #803 på: Mai 21, 2022, 18:04:00 »
Mange gode innlegg. Bare i feil tråd. Sikkert noen moderatorer som flytter i egnet tråd tenker jeg.

Vel, «kamper i PL 21/22» kommer til sin ende på søndag. Så gjenstår å se om «kamper i PL 22/23» blir å følges som en parentes neste sesong. Akkurat nå er jeg litt tom og uengasjert. Kanskje jeg har gitt litt opp, eller at noe av gløden forsvant med Bielsa ut porten etter vel tre sesonger med champagnefotball. Inneværende sesong har utviklet seg til et mareritt, og som Asbjørn påpeker er det mange faktorer som gjør at vi nå mest sannsynlig rykker ned.

Samtidig kjenner jeg at uansett divisjon vil følge Leeds like tett som vanlig. Juble like mye over hvert mål og hver seier, samt bidra med konstruktive, mindre konstruktive og syrlige stikk inne her på forumet.

Lykke til på søndag mine Leedsvenner!

We all love Leeds! 🤍

auren


Sent from my iPhone using Tapatalk
På mange måter så må jeg faktisk si at Championship var mer sjarmerende og morsomt en PL. Håper selvsagt at vi holder oss da dette har veldig mye å si økonomisk, men jeg vil uansett resultat våkne mandag morgen og tenke hva skjer neste sesong.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Synes årene i L1 var spennende og morsomme. Det verste er når man står helt stille og ikke har noen fremtidsutsikter. Som årene under Cellino. De var blytunge.

Blytungt har det nok også vært for Sunderland og klubbens fans. Etter flere år i L1, er de nå klare for Championship.

Da er jo kamper mot Leeds en mulighet allerede i år.
Super Leeds since 1968

Milou

Sv: Kamper i Premier League 2021-2022
« Svar #804 på: Mai 22, 2022, 06:55:31 »
Håper for all del at vi unngår nedrykk i morgon, men eit nedrykk treng ikkje vere ein katastrofe, og betyr langt i frå at vi er tilbake til der vi var då Radrizzani tok over.

Radrizzani har fått orden på økonomien,  har re-etablert Leeds som ein støttespelar i lokalsamfunnet og har bygd opp eit solid ungdomsakedemi. Viss vi skulle rykke ned vil vi ha fallskjermpengar frå PL og ein stall som har dei beste forutsetningar for å rykke opp igjen på direkten ( og eg forutset her at vi mister Phillips og Raphina, og bruker midlende vi får frå dei på ein relativt fornuftig måte).

Det vil sjølsagt vere til det beste å halde seg i PL, men dei som retter kritikken mot Radrizzani og leiinga har gløymt kvar vi var då dei tok over. Eg trur nok alle her på forumet kan vere einige i at 5 år under Radrizzani har vore milevegs betre enn dei 5 føregåande åra. Uansett kva som skjer i morgon, vil eg rette ei takk til Radrizzani for det som han har utretta. Den største tabben hans var å sparke Bielsa, men elles er det gjort mykje riktig. Upwards and onwards. ALAW og MOT.

Sent from my SM-S906U using Tapatalk


Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28797
  • Total likes: 2607
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Kamper i Premier League 2021-2022
« Svar #805 på: Mai 22, 2022, 09:15:10 »
( og eg forutset her at vi mister Phillips og Raphina, og bruker midlende vi får frå dei på ein relativt fornuftig måte).


DETTE!

Mykje fornuftig her, men eg grip fatt i dette.

Ja, dei blir nok solgt ved nedrykk.
Men nye vil kome inn.

Og på midten er det stooore forbedringspotensiale!
Det skal nesten nåke til at vi ikkje forsterker oss i posisjonen - spesielt mht kordan dei to salsobjekta har levert siste halvåret.

Klarer vi å halde stor kontinuitet gjennom sommeren ser eg positivt på neste sesong.

Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan


leedslife

Sv: Kamper i Premier League 2021-2022
« Svar #807 på: Mai 22, 2022, 09:44:03 »
Håper for all del at vi unngår nedrykk i morgon, men eit nedrykk treng ikkje vere ein katastrofe, og betyr langt i frå at vi er tilbake til der vi var då Radrizzani tok over.

Radrizzani har fått orden på økonomien,  har re-etablert Leeds som ein støttespelar i lokalsamfunnet og har bygd opp eit solid ungdomsakedemi. Viss vi skulle rykke ned vil vi ha fallskjermpengar frå PL og ein stall som har dei beste forutsetningar for å rykke opp igjen på direkten ( og eg forutset her at vi mister Phillips og Raphina, og bruker midlende vi får frå dei på ein relativt fornuftig måte).

Det vil sjølsagt vere til det beste å halde seg i PL, men dei som retter kritikken mot Radrizzani og leiinga har gløymt kvar vi var då dei tok over. Eg trur nok alle her på forumet kan vere einige i at 5 år under Radrizzani har vore milevegs betre enn dei 5 føregåande åra. Uansett kva som skjer i morgon, vil eg rette ei takk til Radrizzani for det som han har utretta. Den største tabben hans var å sparke Bielsa, men elles er det gjort mykje riktig. Upwards and onwards. ALAW og MOT.

Sent from my SM-S906U using Tapatalk
Han tok vel over i 17 Radrizanni. Det er liten tvil om at han har gjort det meste riktig selv om inni mellom her så har det vært skifte av kurs.
Men vi må jo kunne dømme klubben og jobben som er gjort i nåtid.
For meg er det Leeds i konkurranse med tilsvarende klubber på samme størrelse og potensial som er intr.

At vi tapte for Barnsley, tappet svømmebassenget for vann, hadde Wotton på back og byttet trenere 2 ganger i måneden gir oss så klart perspektiv, men skal vi viderefrem som klubb kan ikke feilene som er gjort denne sesongen bare feies under teppet med at: husk for 10 eller 15 år siden hadde vi den og den eieren.

At et normalt oppegående menneske med riktig intensjoner skulle klare å få denne klubben opp til PL er jo ikke en bragd egentlig. Det var jo et spørsmål om tid. At man skal klare å etablere denne klubben i PL bør heller ikke ses på som en bragd. Vi stod i en finale under Blackwell mot Watford og Grayson tok oss nesten til PO. Der vi under Blackwell hadde omgivelsene mot oss og det var støy så måtte Grayson ta til takke med rema 1000 taktikken (hb´s uttrykk)
Se på de andre klubbene vi ligger der med pr nå. Vi trekker flere tilskuere på en U-23 kamp. Vi trekker til oss et helt annet kaliber på spillere og trenere og vi er globale. Det er krefter og mekanismer i sving de klubbene bare kan drømme om. Og potensiale her lå der lenge før Radr kom inn. De  (konkurrentene)har så klart erfaringen fra øverste nivå i moderne tid, men thats it. Vi burde gått de en høy gang i alle andre faser. Noe som burde vært vist i langt større grad ute på banen og iht resultater. For det er jo ute på matta og tabellplassering som er alt for en fotballklubb. Der står jo summen av alt som er gjort i klubben svart på hvitt.
  Skal også sies at han (Radrizanni) arvet en del av kjernen som har vært en av hoved faktorene til suksess (Pablo, Cooper, Dallas, Berardi, Ayling, Phillips etc). Samme spillergruppe som viste prov  ved flere anledninger og at de var topp CC spillere, men manglet noe i form av kvalitet, xfactor og tyngde samlet som presterende gruppe. Samme spillergruppe som fikk på pukkelen av Rad etter tapet mot Boro. Da gikk han offentlig ut å kritiserte spillerne. Det viser jo at det er en spillergruppe som tåler litt. Som er lojale,100 prosent dedikert og blør for drakta. Hadde du som eier gjort det i en toppklubb hadde du blitt hengt til tørk.
Å bygge klubb og potensielt kan skape en franchise av Leeds på linje med de andre toppklubbene i Europa og sports brandene i verden HVIS fotballen og resultatene tilsier det så er nok Radrizianni og dagens sammensetning i styrerommet perfekt.. Det er det ingen tvil om. For meg virker han superambisiøs, uredd, sylskarp og har et enormt kontaktnett som han tør å bruke. I tillegg har han med seg midt sagt kompetente folk i amerikanerne. Dette gjelder maks utnyttelse av potensial og kapital vedr klubben og "brandet".
Men man må også ha i bakhodet at å kjøpe Leeds var ikke hans opprinnelig ide. Det ble spilt inn av en fotballmann i Kenny Dalglish. Å hente Bielsa var heller ikke hans ide. Det var en vanvittig ide av Victor Otta. Å skifte kurs iht spillerlogistikk var ikke hans ide. Det ble spilt inn av Leonardo. Alle store sportslige valg som har slått ut positivt har jo blitt spilt inn av fotballfolk og utenforstående(Stort sett).
Og etter at Dalglish sådde et frø om historien og potensiale til entreprenøren Radrizanni så er det største sportslige bidraget på sport blitt gjort av Bielsa. En trener på en hinsides anbefaling(egne uttalelser) fra Orta med en spillerlogistikk/modell på anbefaling fra Leonardo. Og opp til denne sesongen styrt med god progresjon av Bielsa.
Han har vist tidligere at han lærer fort Radrzianni. Det skal bli spennende å se hva han gjør med sportslig avdeling hvis dette ender i nedrykk.
Jeg synes Leeds ute på matta har tatt mange skritt tilbake og  ligger milevis bak "brandet" Leeds i øyeblikket. Og jeg mener jo med  dette det er åpenlyst hvor skoen trykker iht til videre progresjon. Der målene som er beskrevet i tidligere innlegg er spill i  Europa, være blant topp 6 klubbene i England, Europa beste akademi, utvikle spillere til å bli verdensklasse etc.

Er jo endel ting som skal klaffe i fortsettelsen og spesielt ved et nedrykk.
Dallas og Ayling er langtidsskadet. Forshaw er mye skadet og Bamford er mye skadet. Kalvin og Ralph vil forlate skuta.
Rodrigo og Firpo. Her blir det jo mest sannsynlig samme case som Casillas. Det vil bli vanskelig å finne potensielle klubber som kjøper de.
Og vi har jo ingen garantier for at Marsch fungerer. Eller at ungguttene vil fungere. Vi har sett tendenser hos noen, men være blant de beste i CC krever fortsatt et jevnt godt nivå fordelt på 46 kamper. Å finne balansen der limet i gruppa har gått litt i oppløsning tror jeg ikke er noe enkel oppgave.
I tillegg skal man treffe på riktige typene inn. Det har jo vist seg å være en utfordring.
Et nedrykk idag kan jo fort sette oss tilbake noen sesonger.

Tanken på nedrykk og full restart tenkte jeg var den beste veien for noen uker siden, men heller mer på at vi står og lapper sammen dette.
Etter en god natt søvn (faktisk), så har jeg en god følelse.
Som mot West Ham borte så håper jeg den stemmer. Problemet er bare at vi er avhengig av svikt i andre kampen.
« Siste redigering: Mai 22, 2022, 13:07:56 av leedslife »

TK20

Sv: Kamper i Premier League 2021-2022
« Svar #808 på: Mai 22, 2022, 13:16:42 »
Tror aldri det er bra/sunt å rykke ned. Det behøver ikke være kroken på døra, og mange kommer sterkere tilbake, men det er aldri en god ting i seg selv. Aston Villa og Leicester er eksempler på lag som nylig unngikk nedrykk med et nødskrik og har bygd seg opp derfra.

Når det er sagt vil jeg uansett følge denne klubben, og mener det for supporterne er vel så gøy å være i toppen på nivå 2 enn konstant på nedre halvdel på nivå 1.

Hallgeir *

Sv: Kamper i Premier League 2021-2022
« Svar #809 på: Mai 22, 2022, 13:52:53 »
Det kan jo skje at Chris Wood sender gamleklubben Burnley ned ved å skåre på Turf Moor?

Man prøver å finne ethvert halmstrå å holde seg fast i.  :-\
Super Leeds since 1968