Skrevet av Emne: Bielsas mannsmarkering  (Lest 1665 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Kato

Bielsas mannsmarkering
« på: August 16, 2021, 09:49:13 »
Elefanten i rommet, denne ekstreme mannsmarkeringen.

Som sist mot Manchester United, fullstendig åpnet opp av strålende bevegelser fra spesielt Bruno Fernandez og Mason Greenwood.

Problemene:

1. Bamford alene mot to midtstoppere. Vi ser enkelte lag utnytter det voldsomt med frispilling av midtstopper som fører mye ball mot vårt midtbaneledd.

2. Bevegelser sentralt i banen som drar Robin Koch langt fra sin posisjon. Som flere ganger forrige sesong får vi angrepsspillere rettvendte mot vår forsvarsfirer. Ingen skjerm. Det er ofte mål på dette nivået.

3. Angrepsspillere med møtende bevegelser som drar vår midtstopper med seg. Enorme rom bak oss, og mellom stopperne. Greenwood mot, Fernandez avgårde og vipps scora de tidlig i andre omgang.

Dette er garantert noe vi får kjenne mer på denne sesongen enn i fjor. Så får vi håpe forskjellen på i går og 0-0 kampen hjemme i vår er Kalvin Phillips og Diego Llorente. Hvis ikke, har vi problemer foran oss.

Ta med at midtstopperne ikke var i nærheten av å spille fri Koch sentralt. Og at distribusjonen i langpasninger fra Meslier var under enhver kritikk.

Vi har nok å jobbe med.

« Siste redigering: August 16, 2021, 09:58:10 av Kato »
 

HåvardK

Sv: Bielsas mannsmarkering
« Svar #1 på: August 16, 2021, 22:30:31 »
Koch gjorde seg heller ikke spillbar. Til forskjell fra Phillips. Og jeg syns du skal ta med Mesliers distribusjon. Det har ikke noe direkte med mannsmarkeringa å gjøre, men spiller en rolle mtp balltap underveis. Det var alt for mange av de på lørdag.

Kato

Sv: Bielsas mannsmarkering
« Svar #2 på: Desember 18, 2021, 09:04:11 »
Skrevet etter Man U i serieåpningen. Ingenting, absolutt ingenting er blitt bedre.
 

Cherry

Sv: Bielsas mannsmarkering
« Svar #3 på: Desember 18, 2021, 10:36:10 »
Arteta har garantert sett kampen mot Shitty, og hvorfor d var mulig å vinne så klart mot oss.
Skremmende at det du skrev etter 1. Seriekamp fortsatt er det som vi sliter mest med.

Nå er d jo slik at med DET mannskapet vi kan stille med i dag mot Gunners` , så innehar vi jo ikke den kvaliteten som trengs for å gjennomføre en hel kamp mot god motstand... som Arsenal faktisk er.

Gruer meg til de 3 resterende kamper dette året, håper jo - men har ikke tro på poeng i noen av de om vi da ikke får 2-3 spillere tilbake.
 

raggen

Sv: Bielsas mannsmarkering
« Svar #4 på: Desember 18, 2021, 10:44:33 »
VI kan ikke holde på med det samme som mot city. Håper Bielsa har lært litt han og av dette men i kjenner jo staheten til Bielsa så han gjør nok ikke noe med det
Forever Leeds United!!!!!!!!

peacock

Sv: Bielsas mannsmarkering
« Svar #5 på: Desember 18, 2021, 10:55:04 »
Skrevet etter Man U i serieåpningen. Ingenting, absolutt ingenting er blitt bedre.

Det har faktisk bare blitt verre!
En ting er en "sta" trener, men det er faktisk tjenesteforsømmelse å ikke forsøke engang! Overvurderer vi Bielsa? Er dette akseptabelt?
« Siste redigering: Desember 18, 2021, 14:41:24 av peacock »

Cannavaro

Sv: Bielsas mannsmarkering
« Svar #6 på: Desember 18, 2021, 12:11:59 »

Einstein :" Galskap er å gjøre det samme om og om igjen, og forvente et helt annet resultat”.  Vår trener blir kalt el Loco....
det er en tydelig sammenheng her.
Bielsa er sta : han bygger sin egen spillestil som han ikke fraviker, og vi har sett hans disposisjoner til kamp og under kamp. Det er mye å sette spørsmålstegn ved.  Det jeg syns er merkelig er at staben hans bruker mye tid på å analysere motstanderen, men mitt spørsmål er : hva bruker han det til ??  Spiller vi noen gang på motstanderens premisser ?  Når man bygger opp et lag og en spillergruppe med en klar identitet så er det vanskelig å avvike fra dette.  Alle spillerne er drillet i sine arbeidsoppgaver, jeg kan tenke meg at "murderball" har mye av Bielsas insentiver i seg. Vi har sjelden lagt om særlig taktikk under kamper.

Mannsmarkeringen som vi bedriver er unik, ingen andre lag spiller på denne måten.  Den krever mye av hver enkelt, og den gir lett rom for feil.  Jeg etterlyser gang på gang rom og åpne kanaler som oppstår sentralt i banen når vi spiller på denne måten.  Det ser ut som våre spillere løper som gale, hodeløse kyllinger til tider, følger kun mann og mister evne til å lese spillet og se andre bevegelser og rom som oppstår, når man forlater et annet.

Med Bielsa tviler jeg på at det blir mye forandringer, sonespill/markeringer eksisterer ikke i Bielsas filosofi. Vi vil fortsatt spille krevende fotball.   Iår har vi vel også hatt mindre posession spill også ifht. ifjor.  Når vi ikke har ball, betyr det mer løping og belastning på våre spillere.  Sånn kan det også bli skader av, som vi opplever nå.  Refleksen blir feil, dynamikken og muskelbelastningen er større på returløp, når man er på etterskudd og sent inne i dueller.

Bielsas fotball er krevende, men kan også være vakker og effektiv når det funker. Gitt at han har spillere med kvalitet til rådighet, spillere med disiplin og lojalitet til denne typen fotball.
MFLU - Miracles For Leeds United

HåvardK

Sv: Bielsas mannsmarkering
« Svar #7 på: Desember 18, 2021, 12:45:06 »


  Det ser ut som våre spillere løper som gale, hodeløse kyllinger til tider, følger kun mann og mister evne til å lese spillet og se andre bevegelser og rom som oppstår, når man forlater et annet.


Jeg er ingen stor fotballanalytiker, men mener å ha observert at Kalvin spiller mer soneorientert defensivt, og tar valg både mtp press og dueller noe uavhengig av mann-mann. Kanskje gjelder dette også til en viss grad Forshaw. Men det var jo på grensen til tragikomisk å se stopperne våre drive og rote langt inn på Citys halvdel sist kamp.
En ting er sikkert: Det kommer ikke til å skje noen endringer i spillestil.

Kontakinte

Sv: Bielsas mannsmarkering
« Svar #8 på: Desember 18, 2021, 12:48:03 »
Støtter Bielsa 100%, ja vi ble rundspilt av ett av verdens beste lag, som også muligens hadde sin beste kamp for sesongen. Husk, det er ikke lenge siden vi tapte 6-0 for Sheffield W i championship. Du fikk ikke en halvkram en, av den fotballen vi spilte da.

Marching on Together!

Reaney

Sv: Bielsas mannsmarkering
« Svar #9 på: Desember 18, 2021, 13:17:58 »
Undres over at flere ikke setter større spørsmålstegn til Forshaw sine defensive kvaliteter. Ikke spesielt taklingssterk og plasseringsmessig helt på jordet etter min mening.

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28905
  • Total likes: 2638
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Bielsas mannsmarkering
« Svar #10 på: Desember 18, 2021, 14:24:10 »
Det er skrevet ganske så mye om Bielsas mannsmarkering. Selv om nok ikke alle har hatt like mye peiling, har jo de fleste som skriver om det, det. Jeg velger meg denne:
https://allstatsarentwe.medium.com/the-logics-of-man-marking-digging-deeper-into-marcelo-bielsas-defensive-system-e497dc7bcd8

Ganske raskt avliver han denne:
When it comes to Marcelo Bielsa, there is a received wisdom which pits him as an incurable idealist, ignoring any evidence to the contrary and stubbornly persisting with his approach even when it seems fruitless. In this instance, though, as is so often the case, the received wisdom is more “received” rather than “wisdom”. There is actually a curious pragmatism to Bielsa’s idealism.

Jeg har også sett intervjuer der Bielsa uttaler seg som ikke spesielt glad i denne forsvarsformen, men det er den som har fungert best i forhold til hans offensive system.

La det også være sagt at jeg til tider er ekstremt oppgitt over at vi spiller slik, det krever en del av spillerne, og mot City var de milevis unna å gjøre som de er bedt om. Men altså, fire dager tidligere klarte de det utmerket mot en motstander som egentlig er på høyde med City i kvalitet.

Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Kontakinte

Sv: Bielsas mannsmarkering
« Svar #11 på: Desember 18, 2021, 17:36:35 »
Det er skrevet ganske så mye om Bielsas mannsmarkering. Selv om nok ikke alle har hatt like mye peiling, har jo de fleste som skriver om det, det. Jeg velger meg denne:
https://allstatsarentwe.medium.com/the-logics-of-man-marking-digging-deeper-into-marcelo-bielsas-defensive-system-e497dc7bcd8

Ganske raskt avliver han denne:
When it comes to Marcelo Bielsa, there is a received wisdom which pits him as an incurable idealist, ignoring any evidence to the contrary and stubbornly persisting with his approach even when it seems fruitless. In this instance, though, as is so often the case, the received wisdom is more “received” rather than “wisdom”. There is actually a curious pragmatism to Bielsa’s idealism.

Jeg har også sett intervjuer der Bielsa uttaler seg som ikke spesielt glad i denne forsvarsformen, men det er den som har fungert best i forhold til hans offensive system.

La det også være sagt at jeg til tider er ekstremt oppgitt over at vi spiller slik, det krever en del av spillerne, og mot City var de milevis unna å gjøre som de er bedt om. Men altså, fire dager tidligere klarte de det utmerket mot en motstander som egentlig er på høyde med City i kvalitet.
Enig i det meste, bortsett fra det siste. Chelsea er etter min mening ikke i nærheten av City . Bielsa sa jo også det etter kampen,  "We can't compete with them".

HåvardK

Sv: Bielsas mannsmarkering
« Svar #12 på: Desember 18, 2021, 20:34:39 »
Det er skrevet ganske så mye om Bielsas mannsmarkering. Selv om nok ikke alle har hatt like mye peiling, har jo de fleste som skriver om det, det. Jeg velger meg denne:
https://allstatsarentwe.medium.com/the-logics-of-man-marking-digging-deeper-into-marcelo-bielsas-defensive-system-e497dc7bcd8

Ganske raskt avliver han denne:
When it comes to Marcelo Bielsa, there is a received wisdom which pits him as an incurable idealist, ignoring any evidence to the contrary and stubbornly persisting with his approach even when it seems fruitless. In this instance, though, as is so often the case, the received wisdom is more “received” rather than “wisdom”. There is actually a curious pragmatism to Bielsa’s idealism.

Jeg har også sett intervjuer der Bielsa uttaler seg som ikke spesielt glad i denne forsvarsformen, men det er den som har fungert best i forhold til hans offensive system.

La det også være sagt at jeg til tider er ekstremt oppgitt over at vi spiller slik, det krever en del av spillerne, og mot City var de milevis unna å gjøre som de er bedt om. Men altså, fire dager tidligere klarte de det utmerket mot en motstander som egentlig er på høyde med City i kvalitet.
Enig i det meste, bortsett fra det siste. Chelsea er etter min mening ikke i nærheten av City . Bielsa sa jo også det etter kampen,  "We can't compete with them".
Det stemmer, men ingen andre lag taper 0-7. De gjør hva de kan for å begrense katastrofen. Men ikke vi.

raggen

Sv: Bielsas mannsmarkering
« Svar #13 på: Desember 18, 2021, 21:02:35 »
Bielsa blir omtalt som verdens beste trener av mange topptrenere verden over og hos oss har han gude status, men en god trener skal vel kunne variere spillestil og taktikk underveis når ting ikke fungere. er vel det som skiller de beste trenere fra resten. Her snakker vi om en stabeis som blir nedsablet 7-0 og spiller nøyaktif på samme måte noen få dager senere med flere "nye" spillere i laget. Blir kampen mot liverpool 2 juledag spilt så blir det garantert med samme spillestil og dablir det garantert stygt
Forever Leeds United!!!!!!!!

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28905
  • Total likes: 2638
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Bielsas mannsmarkering
« Svar #14 på: Desember 18, 2021, 21:06:13 »
Bielsa blir omtalt som verdens beste trener av mange topptrenere verden over og hos oss har han gude status, men en god trener skal vel kunne variere spillestil og taktikk underveis når ting ikke fungere. er vel det som skiller de beste trenere fra resten. Her snakker vi om en stabeis som blir nedsablet 7-0 og spiller nøyaktif på samme måte noen få dager senere med flere "nye" spillere i laget. Blir kampen mot liverpool 2 juledag spilt så blir det garantert med samme spillestil og dablir det garantert stygt

...for å ta Norges to velkjente, Drillo og Eggen, Eggen i alle fall kjørte sitt system uansett, Drillo hadde også sine prinsipper han var trofast mot uansett.
Ganske på samme måte mao.
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Kato

Sv: Bielsas mannsmarkering
« Svar #15 på: Desember 18, 2021, 21:11:11 »
Bielsa blir omtalt som verdens beste trener av mange topptrenere verden over og hos oss har han gude status, men en god trener skal vel kunne variere spillestil og taktikk underveis når ting ikke fungere. er vel det som skiller de beste trenere fra resten. Her snakker vi om en stabeis som blir nedsablet 7-0 og spiller nøyaktif på samme måte noen få dager senere med flere "nye" spillere i laget. Blir kampen mot liverpool 2 juledag spilt så blir det garantert med samme spillestil og dablir det garantert stygt

Bielsa er den eneste manageren i verden jeg vet om som kjører denne rene mannsmarkeringen. Det er vel en grunn til at ingen andre gjør det. Klopp, Guardiola osv.

 

samadhi

Sv: Bielsas mannsmarkering
« Svar #16 på: Desember 18, 2021, 21:24:06 »
Bielsa sin ide er vel at han mener at hans plan er den beste, gitt at han har de beste spillerene. Han har uttalt at dersom spillere var roboter ville mitt lag alltid vunnet.
Dette har gått veldig bra så lenge han har hatt sine trofaste disipler som har spilt uke inn og uke ut. Tidligere har han jo fått kritikk for at han ikke har gjort endringer på lager, men alltid stolt på de samme 11.

I år har vi hatt mange skader og enorme utskiftinger, og da klarer ikke de som kommer inn å gjøre samme jobben eller opprette samme relasjon. Ta f.eks på backene der Alioski og Ayling har stormer frem de siste årene. I år har ikke Firpo eller Shak/Dallas/Dramah vært i nærheten av å opprettholde dette.

Dette blir en kamp for å overleve. Dersom vi får spillere tilbake og spilt disse inn så kommer dette til å gå bra.
En ellever som:
Mellier - Ayling, Llorente, Koch, Firpo - Harrison, Forshaw, Phillips, Dallas, Raphinha - Bamford. Med Cooper, Struijk, Harrison, James, Klich, Robert og Gelhardt... kommer til å ta poeng.
marching on together,
derudaf forever...

Blank_File

Sv: Bielsas mannsmarkering
« Svar #17 på: Desember 18, 2021, 21:35:01 »
Vi greide den lignende delen av kampprogrammet i fjor vår med helt sinnsyk bravur og den samme spillestilen, men det så ut til å spilles på noe mindre risiko i de kampene. Det er vel umulig med den stallen vi har pr. dags dato. Men som Lacazatte sa, er det virkelig nødvendig at Koch blir med han helt opp og langt over midtstreken når hans eneste funksjon er å være lokkedue? Akkurat der sliter jeg også veldig med å forstå.

Kato

Sv: Bielsas mannsmarkering
« Svar #18 på: Desember 18, 2021, 21:40:16 »
Vi greide den lignende delen av kampprogrammet i fjor vår med helt sinnsyk bravur og den samme spillestilen, men det så ut til å spilles på noe mindre risiko i de kampene. Det er vel umulig med den stallen vi har pr. dags dato. Men som Lacazatte sa, er det virkelig nødvendig at Koch blir med han helt opp og langt over midtstreken når hans eneste funksjon er å være lokkedue? Akkurat der sliter jeg også veldig med å forstå.

Der er du ved kjernen. Vi avkles fullstendig. Mot Liverpool, blir akkurat det samme. Tipper 15 store sjanser mot.