Skrevet av Emne: Bielsa med på ferden videre?!?  (Lest 1436 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Kato

Bielsa med på ferden videre?!?
« på: November 28, 2021, 21:48:01 »
Oksygenet er tilbake i topplokket etter gårsdagens nærmest patetiske prestasjon mot Brighton. Jeg stiller noen spørsmål ved status rundt vår kjære klubb. Utgangspunktet for diskusjonen er den fantastisk avslutningen av fjorårets sesong.

Hva skjedde i transfervinduet?

Fra alle hold ble det ropt høyt om åtter (Rodrigo De Paul), nier som back-up til Bamford og tier. I tillegg skulle Alioski erstattes. Vi endte med en venstreback et stykke ned i hierarkiet i Barcelona. Samt kantspilleren James fra United. Bielsa godt fornøyd, vi supportere forundret over hvor svakt vinduet så ut til å være. Førstesesongen i PL viste med all tydelighet at vi fra spiller nr 13 /14 og bakover var altfor svake. Bielsa tydeligvis ikke enig, han tenker uansett bare å bruke det høyst nødvendige antall spillere.

Hva skjedde i pre-season?

Fra å løpe over alt og alle i hele fjorårssesongen ser vi nå ut som vi er tunge, trege og uten energi. Hva skjedde på veien? Bielsa i et klubblag 4. sesong på rad er jo og blir et prøveprosjekt. Det har man aldri vært borti før. Ryktene tilsa mer trening enn noen gang, resultatet må jo være nedslående. Forshaw løp mest mot Brighton, 12,52 km. Det ville vel vært minst i de fleste kamper i fjor. Hva i all verden har Bielsa styrt med?

Hva skjedde i serieåpningen?

Vi fikk akkurat samme leksjon som i fjor på Old Trafford. Hodeløs satsing fremover, totalt avkledd bakover. Kunne tapt med ti. Bielsa med null lærdom fra sist.

Hva skjer med spillerstallen?

Jo, flere skader enn noen gang. Bielsa sverger til sitt, Roberts kommer inn i alle kamper uansett hvor dårlig han er. Ingen plan B, ingen endringer. Samme gjenget så lenge de er skadefrie.

Hva skjer med spillestilen?

Akkurat det samme hele tiden. Altfor stor strekk i laget, slipper til mest sjanser i Premier League. Forsvarsfireren eksponeres kolossalt, den markeringsorienterte stilen vår sliter i stort sett alle kamper. Mot lag som presser oss høyt er vi helt sjanseløse. Meslier slår langt mot miniputter fremover i banen som taper alle dueller. Innimellom ser vi litt av fjoråret, med høyt sammenhengende press og mye possession. Men altfor sjelden. Mot Brighton ble vi utspilt, og ranet til oss ett poeng.

Hva skjer med Kalvin Phillips?

Vi har tapt 10 av 12 kamper uten han. Ergo, vi er helt avhengige av Phillips. Nå er han, mot sin vilje, flyttet ned som midtstopper. Kanskje Englands beste sentrale midtbanespiller. Forrige helg henviste han surt til Bielsa når han ble spurt om hvorfor han er havnet bak. Denne helga kom han aldri ut fra garderoben etter pause. All statistikk i verden sender oss ned til Championship uten Phillips i den sentrale midtbanerollen. Men jeg frykter at jo større press Bielsa får på seg om å bruke Phillips sentralt, jo mindre er sjansen for at han gjør det.

Mange spørsmål, få svar. 13 kamper inn i sesongen, 2 seire. Absolutt ingenting som tyder på at Bielsa ser ut til å endre noe som helst. Trøsten til mange er at Bamford og Ayling skal snu dette. Jeg tviler. Gårsdagen er det verste jeg har sett av oss under Bielsa. Ingen energi, ingen plan, enorme rom mot oss. Kun flaks ga poeng. Palace og Brentford hjemme de to neste. Vinner vi ikke de to er jeg bekymret både for Bielsa og plassen vår i PL.

« Siste redigering: November 28, 2021, 21:50:40 av Kato »
 

HåvardK

Sv: Bielsa med på ferden videre?!?
« Svar #1 på: November 28, 2021, 22:03:36 »
Jeg skal ikke ta stilling til dine prediksjoner, Kato - jeg klamrer meg fortsatt til at det kan snu.
Et par detaljer: Kalvin er vel ikke bare kanskje Englands beste i sin rolle på midtbanen. Han er UTVILSOMT Englands, og kanskje verdens beste der. Da er det jo helt høl i huet av et bunnlag å sette ham i en annen posisjon, enn si bytte ham ut selv om han ikke er skadet.
Ser også at enkelte genierklærer Bielsas motsvar til de som ønsker forsterkninger i januar. Det er totalt uforståelig for meg at det går an å være fornøyd med spillerstallen når en ser på tabellen.

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28888
  • Total likes: 2635
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Bielsa med på ferden videre?!?
« Svar #2 på: November 28, 2021, 23:11:22 »
Om viktigheten av de neste to kampene...

Ja, det er for de betalende men jeg tror det er en hel del som er det her inne...

Både det Phil skriver og kommentarene under (men mange svar fra Phil ) er interessante...

https://theathletic.com/2981594/2021/11/28/this-is-a-huge-week-for-leeds-they-need-points-on-the-board-before-swimming-with-the-sharks/

This is a huge week for Leeds. They need points on the board before swimming with the sharks

Fra twitter:
Phillips at CB. Phillips to CDM. Phillips subbed. Dallas at CM and then RB. Firpo at LB and then subbed. James up front, James on the left, James switching to the right.

You could see the frustration in Bielsa’s body language. Not working:
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Eriksen55

Sv: Bielsa med på ferden videre?!?
« Svar #3 på: November 29, 2021, 00:17:39 »
Veldig bra spørsmål Kato. Helt enig. Ubegripelig å se den store forandringen. Like Ubegripelig som lagguttak og evnen til å endre ting som ikke fungerer.

Som sagt så var jeg særs skeptisk til at Bielsa ble med videre. Han er Gud og han har gjort det fantastisk. Men Bielsa er Bielsa på godt og vondt. Jeg fryktet at det gode var i ferd med å ta slutt.  Når det skulle trenes hardere enn noen gang ble jeg mer skeptisk! Han får sikkert Cooper, Ayling, Roberts, Bamford og et par andre til å sluke alt han sier. Men Spanske, Brasilianske og Tyske landslagsspillere gidder ikke dette regime over tid.  I medgang ja. I motgang snur det fort. Dem har spilt for store managere tidligere. Phillips også. Nå er han landslagsspiller og fått et navn. Han trenger ikke Bielsa for å spille PL og VM lenger. Bare se på Poch i Spurs. Knallhardt regime, gode resultater og bra spill. Når misnøyen kom gikk det fort. Plutselig var dem ikke til å kjenne igjen og spillere han hadde løftet opp til å bli stjerner vendte han ryggen. HVIS dette er tilfelle i Leeds er det kun en utvei. Da må Bielsa ut. Jeg aner ikke om det er slik i Leeds. Men syntes noe kan tyde på det desverre.

Angående Phillips/Bielsa tingen det ryktes om så vet jeg ikke nok. Kan være det er en medieskapt greie. Men er ikke Phillips skadet så er det lett å tro at noe murrer. For Phillips var ikke så svak lørdag. Og hadde han vært svak som stopper så skal han flyttes frem. Klink avhengig av han!
Er det ingen konflikt så har Bielsa mistet det helt. Det kan forklare laguttak,  bruk av spillere  og ikke minst alle formasjoner og posisjons bytter under kampene. Det er jo vilt til tider.

Min teori på den situasjonen med Phillips/Bielsa er at det enten er en pågående konflikt eller at Bielsa kjenner presset og takler det dårlig og i desperasjon/tvangstanker/manisk/hva det måtte være, gjør dumme valg. I stedet for å endre eller prøve noe nytt, så dyrker han sin filosofi enda hardere. Blir enda staere.  Han sliter med seg selv når vi taper sier han selv. Nå har det vært dårlig helt fra treningskampene, med noen få unntak..da må han ha det tungt nå!

Jeg aner ikke, men det er mine tanker og teori om situasjonen i klubben. Vi er ikke til å kjenne igjen. Faktisk ikke i nærheten. Uansett hvordan man vrir på det så er det Bielsa sitt ansvar. Spillerne var gode nok i fjor. Noen har nok passert maks av hva dem klarer. Men så dårlige er dem ikke. Skader, det er noe alle lag sliter med. Vi har hatt mange under Bielsa. Det er greit nok hvis det er prisen å betale, men da kan ikke troppen bestå av 16 spillere + juniorer. Ihvertfall ikke når Roberts, Klich, Shack er blant de 16.. Dette er Bielsa sitt ønske og vi blir hardere straffet når skader inntreffer da spiller nr 13-16++ i troppen maks holder CC nivå.

Blir spennende å se fremover. Stiller Bielsa med James på topp og Harrison på vingen i morgen bør han bæres ut av stadion før kampen. Det er isåfall beviset på at han har mistet det. Starter Phillips, og hvor spiller han? Er han ikke med kan det tyde på skade, er han på benk så vil spekulasjonene komme..taper vi med Phillips ute vil det eksplodere!

Det kan være at Bielsa tenkte litt lenger frem enn kampen på lørdag og at planen er at Gelhardt skal starte de to neste. At han tenkte 3 kamper på en uke er i overkant. Den kan jeg kjøpe. Likevel er det feil å starte med James som spiss når Rodrigo er tilgjengelig. Roberts kunne spilt og det samme kan Greenwood. Bare ikke James. James som har vært positiv på vingen i det siste. Veldig god mot Spurs. Akkurat her tar Bielsa feil. Her vet han tydeligvis ikke best. James er 171 høy og sånn vi spiller ender det nesten kun opp med innlegg inn i feltet. Der skal James krige mot Dunk  og Webster. Oppskriften på å mislykkes. Den sverger Bielsa til!

Noe drastisk må skje. Enten at Bielsa drar hue ut av egen navle og viser vilje til å endre det som ikke fungerer. Skjer ikke det så må andre sørge for at det skjer en forandring.

Det vil overraske meg veldig om ikke Rads og Orta har snakket om Bielsa og veien videre i løpet av helgen. Er det en konflikt så er jeg 100% sikker på at klubben velger Phillips. Nå har Saiz blitt pælmet ut. Pontus havnet i unåde og Pablo havnet i kulden i sin siste sesong. Sier ikke at det er feil. Men klubben står ikke å ser på at det samme skjer med Phillips. Aldri.

Som alltid. Fasiten får vi til slutt, og jeg tror den kommer fort..

« Siste redigering: November 29, 2021, 10:34:09 av Eriksen55 »

RoarG

Sv: Bielsa med på ferden videre?!?
« Svar #4 på: November 29, 2021, 10:39:15 »
Aner er viss skepsis til Bielsa i denne tråden. Ser jeg en begynnende "Bielsa out"-mentalitet her? Vel, denne artikkelen bør få noen på andre tanker. Den tar utgangspunkt i Manchester Uniteds treneransettelser etter Fergusons avgang. Andre eksempler berøres også. Et ord går igjen: kontinuitet.

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/wOV4pM/derfor-burde-ikke-solskjaer-faatt-sparken
"Jeg tror ikke på Gud, men etter Bielsas ansettelse må jeg nok revurdere", Roar Gustavsen, januar 2020

Cherry

Sv: Bielsa med på ferden videre?!?
« Svar #5 på: November 29, 2021, 11:10:43 »
Aner er viss skepsis til Bielsa i denne tråden. Ser jeg en begynnende "Bielsa out"-mentalitet her? Vel, denne artikkelen bør få noen på andre tanker. Den tar utgangspunkt i Manchester Uniteds treneransettelser etter Fergusons avgang. Andre eksempler berøres også. Et ord går igjen: kontinuitet.

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/wOV4pM/derfor-burde-ikke-solskjaer-faatt-sparken

Kontinuitet er jo avhengig av at vedkommende VIL være med videre, ikke en ny åpen diskusjon etter HVER sesong.......da er det jo vanskelig for styret og planlegge særlig langt.

Jeg heller til Kato, jeg tror sanden er på vei ut av timeglasset nå - og at garderoben ikke er like enstemmig som før...Kalvin "forteller" med sine svar mellom linjene at ting ikke er heeeeelt samstemt.
Vi har ikke kvalitet nok i troppen til den spillestilen vi kjører med (over stokker og stein) når vi må spille med no 14, 15 og 16 fra start.... slik vises mye bedre i år enn i fjor - med den formen som også de normalt beste viser over mange kamper nå. Vi virker svært tunge og slitne - energi mangles..og det har både med tro(på spillestil) og kroppsform og gjøre.

Vil gjerne at dette motbevises fra i morgen mot Palace!

HVIS lagoppstilling i morgen inneholder Firpo, Harrison og (gud forby) Roberts fra start..eller 2 av de 3.....da er tålmodigheten min - og jeg tror mange andres`....tynnslitt .
« Siste redigering: November 29, 2021, 12:09:59 av Cherry »
 

Kato

Sv: Bielsa med på ferden videre?!?
« Svar #6 på: November 29, 2021, 11:33:40 »
Aner er viss skepsis til Bielsa i denne tråden. Ser jeg en begynnende "Bielsa out"-mentalitet her? Vel, denne artikkelen bør få noen på andre tanker. Den tar utgangspunkt i Manchester Uniteds treneransettelser etter Fergusons avgang. Andre eksempler berøres også. Et ord går igjen: kontinuitet.

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/wOV4pM/derfor-burde-ikke-solskjaer-faatt-sparken

Syns det er vanskelig å sammenligne Bielsa med andre treneransettelser. Ingen mener det var feil å ansette han. Alle mener han har gjort en fantastisk jobb, og har en kompetanse på det han driver med som knapt noen er i nærheten av.

Men det finnes svakheter også. Den spillerstallen som er bygd opp over 3-4 år er etter mitt skjønn altfor tynn for det hardkjøret han krever. se den benken mot Tottenham, syltynt. Man må også kunne stille spørsmålstegn med spillestilen når vi slipper vanvittig med målsjanser mot.

Det verste ser likevel ut til å være den totalte mangelen på endring i tankesett. Tror ikke det finnes noen plan B. Denne høsten er bekymringsfull.

Ingenting jeg ønsker mer enn at Bielsa skal snu dette.

Men som type så tror jeg det ikke er noen vei tilbake hvis han kommer på kant med spillere.
« Siste redigering: November 29, 2021, 11:36:13 av Kato »
 

Sterland

Sv: Bielsa med på ferden videre?!?
« Svar #7 på: November 29, 2021, 12:41:14 »
Aner er viss skepsis til Bielsa i denne tråden. Ser jeg en begynnende "Bielsa out"-mentalitet her? Vel, denne artikkelen bør få noen på andre tanker. Den tar utgangspunkt i Manchester Uniteds treneransettelser etter Fergusons avgang. Andre eksempler berøres også. Et ord går igjen: kontinuitet.

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/wOV4pM/derfor-burde-ikke-solskjaer-faatt-sparken

Syns det er vanskelig å sammenligne Bielsa med andre treneransettelser. Ingen mener det var feil å ansette han. Alle mener han har gjort en fantastisk jobb, og har en kompetanse på det han driver med som knapt noen er i nærheten av.

Men det finnes svakheter også. Den spillerstallen som er bygd opp over 3-4 år er etter mitt skjønn altfor tynn for det hardkjøret han krever. se den benken mot Tottenham, syltynt. Man må også kunne stille spørsmålstegn med spillestilen når vi slipper vanvittig med målsjanser mot.

Det verste ser likevel ut til å være den totalte mangelen på endring i tankesett. Tror ikke det finnes noen plan B. Denne høsten er bekymringsfull.

Ingenting jeg ønsker mer enn at Bielsa skal snu dette.

Men som type så tror jeg det ikke er noen vei tilbake hvis han kommer på kant med spillere.
Enig at det er et ankepunkt mot Bielsa at han ønsker en såpass liten stall, i et så tøft kampprogram/intensitet som det er i England. Men det er selvfølgelig et poeng hvilke spillere vi har i stallen, og der mener jeg i alle fall Orta, og muligens Radrizzani har sitt ansvar. Enkelte hevder at Bielsa bestemmer alt vedr spillerlogistikken, men andre hevder det er Orta som finner spillere. Det vi kan være rimelig enig i er at prestisjesigneringene som er gjort etter opprykket stort sett har vært mislykket. Koch, Rodrigo, James, Firpo kan så langt karakteriseres som dundrene fiaskoer. Llorente har vært bra når han har spilt, men har en forferdelig skadehistorikk. Harrison har tydeligvis blitt offer for den velkjente "permanent formdupp etter signering av fast kontrakt", og har ikke vært i nærheten av hva han har vist de 3 foregående årene. Raphinha er det eneste kjøpet, muligens sammen med Llorente, som har forsterket laget. Jeg vil anta at dette er mye tynnere enn hva Bielsa hadde håpet på og forventet. Når vi i tillegg har skader/personlige utfordringer på bærebjelker som Bamford, Ayling og Dallas, da er det i overkant av hva vi kan forvente at Bielsa kan levere resultater på. I flere kamper har vi stilt med en 11ver som er svakere enn det vi mønstret i CC, og med en benk proppfull av U23 spillere. Den skylden kan ikke legges på Bielsa.
Jeg tipper vi skal gjennom en røff desember, men tror Bielsa snur dette når nøkkelspillere er skadefrie og matchfit. Håper ikke ledelsen trykker på panikknappen, men gjør noen fornuftige investeringer i januar og lar Bielsa styre oss gjennom dette. 

RoarG

Sv: Bielsa med på ferden videre?!?
« Svar #8 på: November 29, 2021, 13:53:51 »
De skadde spillerne kommer tilbake. Kan hende en del U-23 spillere kommer mer inn i det? Gelhardt kan bli en joker. Muligens Cresswell og Summerville får mer spilletid? Tror dette ordner seg, dersom man holder hodet kaldt. Bør unngå plassene fra 18 til 20.
"Jeg tror ikke på Gud, men etter Bielsas ansettelse må jeg nok revurdere", Roar Gustavsen, januar 2020

peacock

Sv: Bielsa med på ferden videre?!?
« Svar #9 på: November 29, 2021, 16:01:16 »
" Muligens Cresswell og Summerville får mer spilletid? "

Hvor skal Cresswell spille?
Han er vel intet alternativ med de friske stopperne vi har nå. Skal Llorente ut? Kaptein Cooper?