Skrevet av Emne: Kamp: vs Tottenham @Tottenham Hotspur Stadium 12.11.22 kl. 16:00 på Viasport PL1  (Lest 7734 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Eriksen55

Dermot Gallagher har gjentatte ganger stått og forsvart dommerne når Leeds har blitt bortdømt tidligere i sesongen.
Selv han måtte innrømme at Meslier skulle fått frispark for utligningen til 1-1.
Og Rocas felling var gult og ikke rødt. Og Rodrigos siste mål var riktig å la stå. :o

https://www.yorkshireeveningpost.co.uk/sport/football/leeds-united/dermot-gallagher-casts-verdict-on-four-big-decisions-in-leeds-united-defeat-at-tottenham-as-ex-white-fumes-3917471

Vel og bra, men jeg er svært skeptisk til hvor mye disse innrømmelsene vil hjelpe klubben ved senere og lignende anledninger. Mener systemet VAR og den måten systemet brukes på, har en god vei å gå før det fungerer som det var tiltenkt.

Bør skrotes, etter min mening, slik det brukes nå.

Se også på Brighton v Aston Villa.

Det er faktisk helt utilgivelig at det ikke dømmes straffe her. Det ville vært krise uten VAR, med VAR blir det bare en parodi.

Jeg har aldri vært fan av systemet, fordi jeg mener at selv når det brukes riktig vil det fjerne mye av spontaniteten i fotball. I mitt hode kan jeg fint leve med en 5 cm offside som ikke avvinkes en gang i blant eller en straffe som burde vært gitt.

Når de derimot ikke klarer å gi straffe der det ikke finnes tvil, så er det noe fundamentalt feil med bruken av det. VAR er selvsagt bare systemet bak, men det finnes ingen rød tråd i den subjektive bruken av det - selv etter flere sesonger.

Det er dessverre kommet for å bli, men jeg skulle så gjerne ønske at det gikk fem eller ti kamper uten at VAR var inne og kontrollerte. Det hadde fungert klart best hvor dommer ble gjort oppmerksom på slag og slike ting. Ikke bruke 4 minutter på å sette en spiller 2 cm off- eller onside.

Disse innrømmelsene og unnskyldningene blir for dumt, ettersom vi ikke ser spor av endring. Det er like lite poeng i det som når dommeren skal ut for å "vurdere på nytt" og alle vet at utfallet blir det motsatte.

Helt enig Dennis.

Hawk eye er gull og fungerer knirkefritt. Kun klare situasjoner som ball ute eller inne, utenfor eller innenfor streker, stygge taklinger og stygt spill kan plukkes opp av VAR.

Staffe sånn som i dag fungerer ikke. Skjønnsmessige vurderinger kan det ikke brukes video på. I mitt hode så er det helt opplagt.

Offside er egentlig en svart/hvit situasjon. Men de har klart å kludre til dette også. På samme måte som at de har røra til og laget masse håpløse og urettferdige situasjoner rundt handsregelen. Enten så må de kun dømme for vilje hands eller så må de ta alle situasjoner uten unntak der ball berører hånd/arm. Det siste blir for dumt, så da er kun viljehands det bør dømmes på. Avstand, unaturlig og naturlig---er jo faen bare rør alt sammen.

I stedet for å granske alle mål om det er offside eller frispark i forkant så burde man se til NHL og det Kasper Wikestad har foreslått. Lagene kan to ganger ila kampen be om at en situasjon skal sjekkes. Var det offside på han som scoret? Var det viljehands? Var ballen ute før innlegget ble slått? var han som mottok ballen før innlegget i offside? Mener et av lagene at noe galt har skjedd så kan de be om en videosjekk og vise til hvilken situasjon og da er det KUN den som sjekkes.  Hvis video beviser at ikke noe galt har skjedd så straffes laget som ba om granskning med feks 10-15 min med en mann mindre. Da blir terskelen høyere for å rope på sjekk og vi slipper at de sjekker først for offside, så om det var straffe hvis det ikke var offside men det ble ikke straffe likevel fordi den viskes ut fordi det var frispark andre veien tre trekk tidligere.

Hvis vi tar kampen vår mot Spurs i helgen. 1-1 målet. Dommer dømmer mål på banen - Leeds kan be om video og at de vil at den skal sjekkes for angrep på keeper. Står dommerne på sitt etter videosjekk skal avgjørelsen på banen stå og Leeds straffes med å spille med 10 mann i 10 minutter. Som i NHL og hockey, dukker det opp en ny situasjon på videoen under sjekk så skal ikke den situasjonen vurderes. Kun den situasjonen som er callet i forkant.
Hvis dommer hadde annullert 1-1 målet, så må Spurs be om sjekk hvis de mener at det er klink mål og samme straff om de ikke får medhold.
Hvis ingen av lagene reagerer så skrur heller ikke VAR/dommerne/videofolkene på skjermen. Da går spillet videre.
Sikker på at dette hadde fungert strålende. Og viktigst av alt er at dommerne hadde begynt å dømme igjen. De hadde ikke safet og blitt feige og tenkt at VAR redder dem om de tar feil. Det er et stort problem i dag sammen med tolkningen av hva som er clear and obvious

Stygge taklinger og filminger kan straffes i etterkant med karantene etter video granskning selv om dommer vurderte situasjonen underveis i kampen.

At en dommer gjør feil er irriterende, men akseptabelt da alle gjør feil. Faktisk litt av sjarmen mener nå jeg. At det blir feil med VAR er overhodet ikke akseptabelt.

Helt sikkert på at dette hadde gjort fotballen enda bedre og samtidig bevart spontaniteten som er i ferd med å bli borte. Samtidig så kan vi diskutere dommerne igjen i stedet for VAR - For det er bare trist.

Når vi først er inne på det så bør det innføres nulltoleranse på drøying av tid.
ALLTID gult kort hvis en spiller toucher ballen etter at dommer har blåst i fløyta, uansett omstendigheter.
Feks straffe i mot om en spiller bevisst står i veien∕hindrer motstander til å ta frispark ( sånn som Sinisterra fikk rødt på)
Ligger en spiller nede på banen i mer enn 30 sekunder må det byttes.
ALLTID gult kort hvis keeper bruker mer enn 10 sekunder på å kaste/skyte ut ballen.
Alle frispark og innkast må tas innen 10-15 sek hvis ikke går ballen til det andre laget. Litt lengre tid på cornere og frispark der dommer skal blåse først.
Kun lov å bytte mens spiller er i gang.

Sånne ting hadde bedre fotballen og gitt mye mer effektiv fotball kontra det drittet vi ser i dag.
« Siste redigering: November 15, 2022, 12:58:51 av Eriksen55 »

Dennis

[...]
Hawk eye er gull og fungerer knirkefritt. Kun klare situasjoner som ball ute eller inne, utenfor eller innenfor streker, stygge taklinger og stygt spill kan plukkes opp av VAR.
Staffe sånn som i dag fungerer ikke. Skjønnsmessige vurderinger kan det ikke brukes video på. I mitt hode så er det helt opplagt.
[...]
Feks straffe i mot om en spiller bevisst står i veien∕hindrer motstander til å ta frispark ( sånn som Sinisterra fikk rødt på)

Ja, helt enig! Hawkeye er topp. Det var vel en stygg feil da Nyland havnet i eget nett med ballen i klypene som isolert sett kunne sendt Villa ned, men dette systemet virker som det skal og ikke minst: det fungerer umiddelbart. Kun få sekunder skal til før avgjørelsen er tatt, uten at det er rom for vurdering. 

Straffesituasjoner blir fort veldig vanskelig. Har sikkert skrevet om det her inne før, men en eks-dommer fra England sa på en norsk podcast (før de introduserte systemet i England etter et problematisk test-år i europacuper) at i utgangspunktet skulle det være forsiktig bruk. Gå inn ved voldelige hendelser, klare filminger osv. Det skulle være et supplement til dommerne, ikke et sikkerhetsnett eller til tider fjerne autoriteten og bedømmelsesevnen til dommeren totalt. Uansett skulle det brukes der hvor dommeren hadde gjort grov feil.

Når du får situasjoner som mot Brentford, eksempelvis. Nå gikk dette i vår disfavør, men jeg tror ikke det skal hindre bedømmelsen. Først får man situasjonen der Brentford-spilleren går i bakken og dommeren lar spillet gå. Han ser altså situasjonen og mener det ikke er tilstrekkelig å gi straffe. Så bruker VAR omtrent tre minutter på å be dommeren gå til skjermen, hvor det tar ytterligere to minutter. Dette er en farse, da dommeren på tidspunktet han tasser bort til skjermen vet at det blir straffe.

Mange dommere kunne gitt straffe der, jeg mener selv det var straffe, men poenget er: Har dommeren gjort en klar og tydelig feil? Eller handler det om lista han legger på hvor streng han skal være? For er det sistnevnte så er det jo ikke straffe, bare vurderingsuenighet. Og slik jeg har forstått VAR, skal man ikke overkjøres på slikt. Da kan vi like godt kutte ut dommeren fullstendig.

Videre i kampen blir Summerville dratt i trøya over flere meter og går ned i feltet. Jeg ble gjort oppmerksom på her inne at dersom man holdes inn i feltet, er det straffe. Har alltid trodd at det skal tilbake der det startet, men det er tydeligvis utenfor feltet. Mente derfor at VAR gjør "riktig", da de ikke skal inn og gi frispark der dommeren har oversett det (og det ikke resulterer i scoring). Når regelverket derimot er slik at holding inn i feltet = straffe, så må jo VAR se på situasjonen. For holdingen og frisparket (straffen) er det overhodet ingen tvil om. Klar og tydelig feil av dommer.

Det er problemet, den totale mangelen på en rød tråd. I en situasjon dømmes det straffe for noe som må anses å være høyst diskutabelt, mens på den andre situasjonen tar de ikke engang VAR-sjekk av et soleklart frispark. Forstå det den som kan! Jeg kan skjønne det når det er golden boy Kane som scorer eller får frispark uten at noen er nær han, men mot Brentford trodde jeg vi hadde en sjanse for rettferdig bruk. Det er forskjell på folk. Spurs' doble angrep på keeper og Kane som dytter og river i Adams får stå, mens Bamfords kroppsbruk mot Arsenal rett etter pause omgjøres. Forskjell på folk!

Samme gjelder situasjonen med Sinisterra. Å gi gult nummer to er kanskje litt strengt der, men jeg vil ikke unnskylde hans handling. Det var idiotisk med gult kort allerede. Likevel, motstander hadde minst tre balldrøyinger av langt grovere karakter i førsteomgang, uten at dette medførte tilsnakk engang. Igjen, rød tråd.

Det siste her er ikke direkte VAR-avgjørelser, men jeg føler dommerkvaliteten har minket etter VARs inntog. De mangler denne tråden og de har til tider beslutningsvegring. Og det skaper mange merkelige situasjoner som er høyst diskutable. Som tidligere sagt, det er et paradoks av VAR skulle hjelpe dommerne, men at vi diskuterer avgjørelser mer enn noen gang.

Når det gjelder konkrete tiltak for å endre, så er det jo interessant å lese diverse forslag. Det er mer konstruktiv enn min sutrete "avskaff driten"! Jeg skjønner at det er kommet for å bli og selv så kritisk jeg selv er (selv når det fungerer blir det feil), så kan jeg ha forståelse for de som ser de potensielle fordelene med VAR. Jeg tror derimot selv den mest ihuga fan av VAR ikke helt føler dagens bruk er ideell. Problemet er nok mer dommeren i bussen enn systemet selv, men de må i alle fall bli enige om når VAR skal brukes og ikke. For det sklir jo stadig helt ut.

Klubbene og Premier League hadde jo selv et møte med VAR-komiteen for en tid tilbake. VAR (hehe) ikke dette etter Arsenal-kampen? Jeg føler ikke det har blitt stort bedre når vi ser Spurs' første mål og Brightons ikke-straffe.

Til slutt. Det blir kun en påstand, men jeg er 100% sikker på at dommer blåser eller linjemann flagger som ved 17.mai på Spurs' utligningsmål, før VAR ble et tema. Noe har skjedd med avgjørelsene og dette tunge flagg-røret til linjemenn er bare tull.
« Siste redigering: November 15, 2022, 14:16:50 av Dennis »
Marching on together!