Skrevet av Emne: VM i Qatar.  (Lest 3183 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Hallgeir *

VM i Qatar.
« på: November 19, 2022, 23:46:50 »
Her kan vi diskutere alt som gjelder dette (skammens) VM i Qatar, enkeltspillere, landslag, diskriminering, slavearbeid, you name it......

Noen kommer til å la dette passere uten å se et eneste minutt av kampene, andre vil følge hver eneste kamp, mens andre igjen vil følge sine (sitt) lag og sine spillere og kun det. Selv har jeg vel et "ambivalent" forhold til kommende mesterskap, en turnering som aldri skulle ha blitt arrangert i dette landet. Men det får vi ikke gjort noe med nå.

Fyr løs!
Super Leeds since 1968

Hallgeir *

Sv: VM i Qatar.
« Svar #1 på: November 21, 2022, 14:04:47 »
Flere nasjoner hadde planlagt at kapteinsbindet skulle være i regnbuens farger for å støtte de skeives rettigheter. Så truer altså FIFA med at kapteinen kan få gult kort ved kampstart på grunn av dette.

Hva skjer da? Jo, da feiger man ut og starter med "normale" kapteinsbind. Her burde man definitivt stått i det og gått for det man hadde bestemt seg for. Hva betyr et eventuelt gult kort mot å støtte en så viktig sak?

Det FIFA gjør lukter jo råtten moral hele veien, men jeg må si at her er det flere som skuffer totalt.
Super Leeds since 1968

Hallgeir *

Sv: VM i Qatar.
« Svar #2 på: November 21, 2022, 19:10:02 »
Må ærlig si at jeg hadde ventet litt mer av Nederland. Det virket som om redselen for å tape var mye større enn lysten til å vinne. Et øyeblikks magi av Gakpo og noe svakt keeperspill av Mendy, ga en meget flatterende 2-0 - seier. Senegal var klart bedre i denne kampen.
Super Leeds since 1968

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28797
  • Total likes: 2607
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: VM i Qatar.
« Svar #3 på: November 21, 2022, 19:49:58 »
...ingen start for Aaronson, men to Leedsspillere starter i kveldens kamp likevel.
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Hallgeir *

Sv: VM i Qatar.
« Svar #4 på: November 21, 2022, 22:05:32 »
...ingen start for Aaronson, men to Leedsspillere starter i kveldens kamp likevel.

Greit med uavgjort. Dominans i hver sin omgang.
Super Leeds since 1968

HåvardK

Sv: VM i Qatar.
« Svar #5 på: November 22, 2022, 08:17:42 »
Må ærlig si at jeg hadde ventet litt mer av Nederland. Det virket som om redselen for å tape var mye større enn lysten til å vinne. Et øyeblikks magi av Gakpo og noe svakt keeperspill av Mendy, ga en meget flatterende 2-0 - seier. Senegal var klart bedre i denne kampen.
Utrolig kjedelig kamp. Negativ reklame for fotball-VM. Og det er kanskje like greit?

Blank_File

Sv: VM i Qatar.
« Svar #6 på: November 22, 2022, 10:05:21 »
Må ærlig si at jeg hadde ventet litt mer av Nederland. Det virket som om redselen for å tape var mye større enn lysten til å vinne. Et øyeblikks magi av Gakpo og noe svakt keeperspill av Mendy, ga en meget flatterende 2-0 - seier. Senegal var klart bedre i denne kampen.
Utrolig kjedelig kamp. Negativ reklame for fotball-VM. Og det er kanskje like greit?
Det blir ofte sånn i åpningskampen når begge lag egentlig klarer seg fint med uavgjort. Den eneste så langt der ingen av lagene så ut som de ville. Syns foreløpig at det har vært ganske god fotballunderholdning i dette mesterskapet.

Veldig moro med Wales og USA f.eks. Men det er ofte de kampene der som gøyest i innledningen av mesterskapet. Polen og Mexico i kveld har jeg tro på f.eks.

Hallgeir *

Sv: VM i Qatar.
« Svar #7 på: November 22, 2022, 21:12:48 »
Som Messi- og Argentina-tilhenger var det jo svært uventet å bivåne dagens kamp og sluttresultat. Saudi-Arabia var overraskende gode i 2. omgang. Argentina var ikke mange centimetere fra et helt annet sluttresultat.

Men dette er jo den store sjarmen ved fotball. David slår av og til Goliat, heldigvis.  8)
Super Leeds since 1968

Hallgeir *

Sv: VM i Qatar.
« Svar #8 på: November 25, 2022, 19:43:10 »
Må ærlig si at jeg hadde ventet litt mer av Nederland. Det virket som om redselen for å tape var mye større enn lysten til å vinne. Et øyeblikks magi av Gakpo og noe svakt keeperspill av Mendy, ga en meget flatterende 2-0 - seier. Senegal var klart bedre i denne kampen.
Utrolig kjedelig kamp. Negativ reklame for fotball-VM. Og det er kanskje like greit?
Det blir ofte sånn i åpningskampen når begge lag egentlig klarer seg fint med uavgjort. Den eneste så langt der ingen av lagene så ut som de ville. Syns foreløpig at det har vært ganske god fotballunderholdning i dette mesterskapet.

Veldig moro med Wales og USA f.eks. Men det er ofte de kampene der som gøyest i innledningen av mesterskapet. Polen og Mexico i kveld har jeg tro på f.eks.

Igjen synes jeg Nederland skuffer, denne gang mot Ecuador. Sistnevnte er jo et friskt pust i dette mesterskapet, og skapte mye mer enn nederlenderne. Det hadde vært lite å si på om fjellandet hadde tatt alle poengene.

Ellers var Brasil (i går) mye bedre enn på lenge, sett i mesterskapssammenheng. Og Neymar klarte (nesten) å la være å rulle rundt når han ble taklet.
Super Leeds since 1968

Hallgeir *

Sv: VM i Qatar.
« Svar #9 på: November 26, 2022, 23:07:57 »
Argentina hangler seg videre (?) i mesterskapet etter seier over Mexico. Personlig tviler jeg på om Argentina har spillerne som behøves for å komme langt i VM denne gangen. Laget framstår som noe ideløst. Tar alle poengene i dag pga. et par gode enkeltmannsprestasjoner.

Ellers er det jo tynt besatt med diskusjoner i tråden. Jeg er helt på linje med de som synes at mesterskapet i Qatar ikke samsvarer med menneskerettighetene man forventer fra en VM-arrangør (eller hvilket som helst land). Men fra en sofa i Norge oppnår man lite ved å ikke se på VM-kamper, uansett hva som har skjedd før første spark er foretatt.

Selvfølgelig respekteres ethvert syn man måtte ha vedrørende å se kamper eller ikke.
Super Leeds since 1968

Blank_File

Sv: VM i Qatar.
« Svar #10 på: November 27, 2022, 23:03:54 »
Det handler vel så mye om at dette ikke er et forum jeg oppsøker for å snakke om VM i en ellers stille tid for Leeds.

Selv håper jeg at Messi får pokalen. Og liker og se USA.

Hallgeir *

Sv: VM i Qatar.
« Svar #11 på: November 29, 2022, 21:19:20 »
Får vel sikkert pes for å nevne at der fikk Kalvin Phillips sin VM-debut mot Wales.  :)
Super Leeds since 1968

Blank_File

Sv: VM i Qatar.
« Svar #12 på: November 29, 2022, 22:21:28 »
Får vel sikkert pes for å nevne at der fikk Kalvin Phillips sin VM-debut mot Wales.  :)
Han var til og med ganske frisk! Hadde ikke trodd etter det lange avbrekket.

Hallgi

Sv: VM i Qatar.
« Svar #13 på: November 29, 2022, 22:39:19 »
Gledelig Phillips får spilt i VM, unne han alt godt!
Men her blei USA-kampen prioritert i kveld, stas med den knalltøffe kaptein Adams, og Aaronson hadde eit godt innhopp og. Heftig spenning med kapitalismens høyborg mot det iranske prestestyret, men det nest verste vant heldigvis
ALAW (& I am the pirate amongst us)

Hallgeir *

Sv: VM i Qatar.
« Svar #14 på: Desember 01, 2022, 19:17:08 »
Snart er alle gruppevinnerne klare, og cupspillet er i gang. Men det er ikke det som har kvernet rundt i hodet mitt den siste uka eller så. Jeg fant ut at jeg vil dele tankene mine med dem som er inne og leser her.

Qatars sportsvasking, korrupsjonsbetalingene, landets behandling av fremmedarbeiderne og de mange dødsfallene dette har ført til, er velkjent stoff nå. Veldig mange snur ryggen til dette, og med rette. En god del mennesker, også mange fotballinteresserte personer, vil ikke engang se kamper fra mesterskapet. Selv om det ikke hjelper saken. Helt ok, det også. Da nærmer jeg meg poenget.

Jeg lurer på om de samme personene tenker annerledes når de står ved den kinesiske mur, ved pyramidene i Egypt eller i tsarens palass i St. Petersburg? Nå tenker du kanskje at dette ikke kan sammenlignes med Qatar. Nei, det er jo ikke sportsvasking eller korrupsjon i disse tilfellene, men den store og viktige fellesnevneren her, er alle de uskyldige menneskene som måtte bøte med livet for å få oppført disse byggverkene. Burde man ikke også på disse stedene, når man betaler for å stå og beundre dem (og sikkert andre steder), føle en eller annen form for dårlig samvittighet når man vet hvilke lidelser som ligger bak? 

Jeg vil ikke bruke et så sterkt ord som dobbeltmoral, men jeg tror det er mange som burde gjøre seg noen tanker.
« Siste redigering: Desember 01, 2022, 20:58:24 av Hallgeir * »
Super Leeds since 1968

Reaney

Sv: VM i Qatar.
« Svar #15 på: Desember 01, 2022, 23:13:31 »
Gode poenger, Hallgeir. Men for meg handler boikotten av VM om mye mer. For det første har jeg null utbytte av å se spillere som jeg ikke tåler trynet på (med unntak av to fra USA). For det andre. Landslag? Disse spillerne velger jo snart som de vil hvilke land de skal spille for. Også orker jeg snart ikke en sport der du kan bytte 5 spillere og med kamper som varer over 100 minutter. Og glemte VAR. Hadde jeg ikke vært Leeds avhengig så hadde jeg gitt opp denne sporten for lenge siden. Og hvis noen lurer. Jeg har kun sett Leeds de siste 20 årene. For meg ble fotballen ødelagt lenge før pengemaskinen i PL begynte å rulle for fullt i 2004, med overbetalte snørvalper og med hårsveiser og tatoveringer til å spy av. Skrekkeksempelet er og blir David Beckham, som jaggu har en sentral plass i dette sirkuset enda. Jeg har forøvrig aldri sett Messi score et mål, og knapt Ronaldo heller. Jeg ser heller ikke Norge, da det er for mange ufyselige typer i det laget også. Og Braut? Har knapt bare hørt om han.
« Siste redigering: Desember 02, 2022, 13:52:35 av Reaney »

Hallgeir *

Sv: VM i Qatar.
« Svar #16 på: Desember 09, 2022, 23:20:57 »
Ex Burnley-spiller Wout Weghorst snyter nesten Messi for fremdeles å ha sjansen til å oppnå sin drøm om VM-seier, men igjen står Nederland som taper etter et møte med Argentina.

Kroatia blir en hard nøtt i semifinalen, og vi ble snytt for et gigantoppgjør mot Brasil.
Super Leeds since 1968

Hallgeir *

Sv: VM i Qatar.
« Svar #17 på: Desember 14, 2022, 23:04:14 »
Må bare innrømme at jeg har stor sympati med Marokko, spesielt etter semifinaletapet mot Frankrike i kveld. Resultatet er ganske flatterende for franskmennene, for å si det forsiktig. Utspilt og rundlurt ganske ofte på sin venstre side, og de tapte statistikken over store målsjanser med glans.

Dermed blir det "drømmefinale" mellom Frankrike og Argentina. Der håper jeg at magikeren Messi får oppfylt sin egen drøm.

Viva Argentina!
Super Leeds since 1968

Hallgeir *

Sv: VM i Qatar.
« Svar #18 på: Desember 17, 2022, 21:50:09 »
Skuffet over hvordan Kroatia spiller. Mye anti-fotball i andre omgang.

Vinner bronse pga. rutine i slike kamper.
Super Leeds since 1968

Hallgeir *

Sv: VM i Qatar.
« Svar #19 på: Desember 18, 2022, 19:37:51 »
For en svett fotballkamp!  :)

For den nøytrale tv-seer må det ha vært en skikkelig godbit, men for oss andre ble det en liten påkjenning. Resultatmessig kan det vel ikke være noen tvil om at riktig lag vant trofeet. Argentina var suverent best i nesten åtti minutter av ordinær tid. Messi tok pokalen han manglet.
Super Leeds since 1968

Blank_File

Sv: VM i Qatar.
« Svar #20 på: Desember 19, 2022, 10:23:50 »
For en svett fotballkamp!  :)

For den nøytrale tv-seer må det ha vært en skikkelig godbit, men for oss andre ble det en liten påkjenning. Resultatmessig kan det vel ikke være noen tvil om at riktig lag vant trofeet. Argentina var suverent best i nesten åtti minutter av ordinær tid. Messi tok pokalen han manglet.
Drømmefinale. Fantastisk fotballmessig mesterskap!!

Dennis

Sv: VM i Qatar.
« Svar #21 på: Desember 28, 2022, 21:59:10 »
Hadde ingen interesse for VM før sluttspillet. Tror jeg så til sammen en kamp før semifinale, men du verden så spennende det var etter dette.

Og det gikk som jeg håpa på forhånd; Argentina og Lionel Messi med pokalen! 8)
Marching on together!