Skrevet av Emne: Leeds United by the numbers  (Lest 6877 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Bjosse77

Sv: Leeds United by the numbers
« Svar #60 på: November 08, 2022, 19:21:29 »
Liverpool - Leeds by the numbers

1 -2 og vi vinner den viktigste statistikken

Hvordan forteller loven om gjennomsnitt hvordan kampen burde gått?

0,69 - 1,48 xG første omgang
1,05 - 0,29 xG andre omgang
1,74 - 1,77 xG totalt

Ballbesittelse
69-31

Pasningstreff
554(82%) - 192(63%)

Skudd
22-14 total
15-8 i boks
7-6 utenfor boks

Dueller
49%-51% totalt
49%-51% bakkedueller
50%-50% hodedueller

Alt i alt en 50/50 kamp som vi vinner. Vi burde ledet til pause, men vinner i stedet andre omgang der Liverpool tar over og burde klart seiersmålet. Meslier gjør manns jobb og er en matchvinner i like stor grad som Summerville. Han har vel ingen enkeltredninger som er helt overveldende, men mengden avslutninger gjør at faren for en glipp er ganske stor etterhvert.

La oss kikke litt på noen spillere som jeg med dekning i statistikk mener presterte godt

Illan Meslier
Mannen jeg omtaler hver eneste kamp, bare fordi det har blitt sånn. Både vår bestemann og banens beste. Får 1,90 XG on target og leverer dermed en matchvinner prestasjon. Kunne fort tatt scoringen og har også hånden borti den. Er ganske shaky i starten av kampen og ser ut som han sliter med nerver eller selvtillit. Har en redning 1 mot 1 mot Firmino (rett før scoring) og en redning rett etter dette også, og da smiler han til lagkameratene og blunker med øyet, gir et forsikrende nikk. Han nesten forteller laget at dette har jeg. Gjør det dere skal, vinn kampen, her er det stengt! Det var deilig å se Meslier levere på dette nivået! 9 redninger, meget god 1 mot 1 og har 15 tilbakevinninger også. INGEN korte pasninger i hele kampen, og dette var nok et bevisst valg av Marsch før kampen.

Crysencio Summerville
Igjen! Digger denne gutten, selvtilliten ligger tykt utenpå og smitter omgivelsene. 19/28 pasninger, som er helt greit for en offensiv spiller, 0,12 xG og 0,58 xG on target. Det betyr at avslutningen var god. Lykkes med 1 av 2 driblinger, vinner 6 av 9 bakkedueller og 1 av 2 på hodet. Dette er godt duellspill for en liten mann. Fikk 3 frispark og setter matchvinneren i sluttminuttene. Imponerende kamp. Plasseringsterk, spillbar og jager rom.

Rasmus Kristensen
Har periodevis fått litt kritikk, men har at i alt vært blant våre beste spillere totalt sett. Er solid og spillerganske trygt. Litt ubesluttsom i blant, men det er noe stort å se en spiller feire en takling som det skulle vært mål! 27/43 (63%) treff på pasninger, skaper 1 stor sjanse, har 2 avslutninger. 75 ballberøringer, 7 pasninger inn til siste 1/3 del, 1/2 nøyaktige innlegg og 1 presis langpasning. Vinner sin ene takling, som er som sistemann og har 8 tilbakevinninger. Blir driblet forbi 2 ganger, her må det jobbes. Vinner 2/4 bakkedueller og 4/5 på hode. Lager ingen frispark. 

Tyler Adams
Velger meg han som sistemann. 73% treff på pasninger, 58 ballberøringer, 11 pasninger inn i siste tredel, stjeler ball 2 ganger. 12 tilbakevinninger, men blir driblet forbi 2 ganger. Vinner 3/6 bakkedueller og 2/2 hodedueller. Løper mye og er ekstremt plasseringssterk defensivt. Lar seg ikke herse med av hverken Henderson eller Robertson.

Andre honourable mentions er Rodrigo og Struijk, de fleste andre også litt over middels. Med ett unntak:

Jack Harrison:
Fy flate. Imponerende kamp av Harrison. Han presterer faktisk å ikke lykkes med noen verdens ting. Høyreving, glem det. Det positive: Skaper en sjanse, har 3 avslutninger (som alle er mest bortkastet). Så....... Lykkes med 0 av 4 dribleforsøk, har 2 pasninger inn i siste tredel (som ving!!) har 0 av 2 nøyaktige innlegg, vinner 0 av 9 bakkedueller og 0 av 2 på hodet. Wtf Jack, hva skjer? Greit at høyreving neppe er bra for han, men dette var meget svakt levert!

Alt i alt godt fornøyd med at vi avgjør en jevn kamp. Vi klarer faktisk å hindre Liverpool i å komme til altfor gode avslutninger og Meslier fikser resten. Aaronson har vel den største sjansen det ikke scores på (tverrligger), mens Nunez har en i 69. som Meslier redder mesterlig en mot en. Ekstremt viktige poeng for oss, og masse kudos for at vi velger å forsvare oss uten skittent spill. Ikke konstant fallesyke, faking av skader eller annen tidsdrøying. får vinneren på en "pasning" fra Bamford som han nok egentlig spilte til seg for å avslutte selv, men ender med en meget flott scoring av en av mine nye favoritter. Lovin' it.

Kommer med Bournemouth i morgen. Eller torsdag.  ;)

Bjosse77

Sv: Leeds United by the numbers
« Svar #61 på: Desember 22, 2022, 17:43:29 »
So far, so good....... so what?

Hvordan har vi prestert så langt i sesongen? Dette skal jeg nå se litt på, fortelle dere litt om og ikke minst synse litt om.
ADVARSEL! Lang post følger.

Leeds
Mål scoret 22, expected goals 21,19 så omtrent som fortjent
Mål sluppet inn 26. expected against 22,28 underprestert med 3,72 mål
Poeng 15, mot expected 18,78(-3,78) som hadde gitt oss en 11. plass.

Laget som har overprestert mest er Arsenal med +5,98 (som likevel er 1.plass) og pussig nok Chelsea med +5,26 som hadde gitt 15.plass.
Lag som har underprestert utenom oss er West Ham med 7,75p, Wolves med 5,49p og f.eks. Brighton med 4,52. Forrige sesong overpresterte Wolves, kanskje de hentes inn i år?

Topp 7 er prestasjonsmessig nesten likt som den virkelige tabellen, hvis Brighton og ManUtd bytter plass. (5<-->7)

Vi er derfor litt etter hva vi har prestert til, selv om vi ennå ikke har sett på kvaliteten i avslutninger og enkeltprestasjoner. Det som er litt bekymringsfullt er at vi presterte veldig godt i starten før vi hadde noen skikkelige blådager. Arsenal (2,02-0,82) er kampen vi får dårligst betalt, mens Villa(0,30-1,90) er kampen vi fikk godt betalt selv om det bare ble 1p.

Lagets styrker dette er statistikk som hentes ut over 2 siste år, kan derfor avvike noe fra nåværende spillestil.
-Gode sjanser på langskudd
-Komme tilbake etter å ha havnet under
-Hodedueller (I all hovedsak defensivt, tror ikke denne kommer til å holde seg godt)
-Stjele ball fra motstander, enten via press eller brudd. Kalvin Phillips var PLs beste på dette i 21/22 målt pr. 90. Var også EMs beste i 2021.

Lagets svakheter, hva er vi dårlige på?
-Beholde ballbesittelse. Ganske trist siden dette var en av våre styrker etter 20/21 sesongen.
-Hindre motstander fra å lage sjanser. dette ser jo alle, vi sliter med å stenge av og sliter med balansen defensivt selv når vi er etablert.
-Beskytte ledelse. For pokker, dette må vi lære oss.
-1 mot 1 defensivt mot driblesterke motstandere. Vi er denne sesongen det laget som oftest lar seg drible av. Cooper og Adams er vel de eneste vi har som presterer godt på dette. Struijk og Koch helt middels.

Spillestil. Pressfotball
Det er en måte å måle dette på som leser av hvor mange pasninger en motstander får lov å slå på egen 1/3-del uten å bli utsatt for takling eller duell, evt. mister ballen. Jo lavere tall, jo mer presser laget. Leeds er det laget i PL som presser aller mest med 9,68 i snitt. Plassene etter er Chelsea (10,03), Liverpool (10,85), og Newcastle(11,00). Aaronson er topp 2% blant offensive spillere (Spiss, ving, offensiv midtbane) i Topp 5 ligaene i Europa. Det vil si kanskje den som presser aller mest.

I og for seg en god statistikk, og noe som kan skape en del trøbbel og scoringer for oss siden muligheten for å ta motstander i ubalanse er ganske stor. Problemet er at vi er nær bånn i en annen statistikk som ikke kombinerer altfor bra med mest press. Vi er laget som har blitt driblet av mest. 154 ganger som er klart verst i PL, Newcastle på andre med 114 ganger. Prosentvis er det noe bedre, vi stopper 49,7% av driblingene, noe som er 4. verst i PL, foran Wolves (49,3%), Bournemouth (49,3%) og Liverpool (45,6%). Laget i Premier League som er verst å drible av er Fulham og City med 59,8% og 59,6%.
Vi har 5 personlige feil som har ført til avslutning, som er 7. verst i PL.

Gjennomsnittlig ballbesittelse er 51%, som er 7. best i PL, men likevel det svakeste siden Bielsa tok over. City med 66,1 og Liverpool med 62,1 er best, Bournemouth er verst med 38,5.

Vi har scoret 22 mål fordelt som følger
13 i åpent spill
5 på dødball
2 på kontring
1 på straffe
1 på selvmål

Vi har sluppet inn 26 mål fordelt som følger
17 i åpent spill
6 på dødball
1 på kontring
1 på straffe
1 på selvmål

Da tror jeg at jeg avslutter for nå. Er veldig mye mer statistikk der ute, på pasning, brudd og masse greier som involverer enkeltspillere osv. Men nå er posten så lang at jeg lar dere tygge godt på denne, så skal jeg forsøke å poste litt om enkeltspilleres prestasjoner så langt før vi drar i gang med PL igjen.

Lager en sesongoppsummering når sesongen er slutt, og vi skal til Europa også.





Bjosse77

Sv: Leeds United by the numbers
« Svar #62 på: Januar 09, 2023, 17:32:00 »
På tide vi ser litt på tallene til Illan Meslier.

Mannen som fansen, og  spesielt dette forumet, mener er vår suverent beste spiller. Mannen som aldri gjør feil, og som uten tvil aldri kan belastes for baklengsmål.
Jeg er vel nesten den eneste her i forumet som mener han er god for alderen, men ikke noen superkeeper, i hvert fall ikke ennå.

Jeg skal se hva tallene sier om hans ferdigheter, statistikk forteller sjelden alt, men samtidig så ljuger den heller ikke. Jo mer materiale vi legger til grunn, jo mer grundig blir analysene.

Forventningene til en keeper synes å være null tabber og null redninger. Alt over det gjør en god keeper. En annen grunn til hans høye status er alder og det faktum at han tok over for Kiko Casilla som igjen er keeperen som kostet oss opprykket i -19 sesongen. Hadde Han prestert likt som Bailey så hadde det holdt til opprykk.

Jeg kikker først litt på enkle tall fra hans 3 sesonger:
Redningsprosent
20/21:  76,6 og 5. best i PL (Martinez best med 78%)
21/22: 66,4 og 3. dårligst (Jose Sá best med 80,6%)
22/23: 65,9 og 16. best i PL (Pope best med 83,6%) (det er i

Reddet mål utover forventning (En gjennomsnittlig top 5 liga keeper skal være 0)
20/21: -4 mål som er 12. best i PL (Becker best med +3,9)
21/22: -16,8 som er verst i PL. (Jose Sá best med hele +7,5)
22/23: -4,7 som er 17. plass i PL, men det er tett oppover. (Becker igjen best med 8,4)

Bra førstesesong, forferdelig andresesong og stigende form utover sesongen her. 3 matchvinner kamper mot Villa, Liverpool og Newcastle. Svakeste kamper er Leicester og veldig svak mot Spurs og Fulham. Målet Mitrovic scorer skal reddes 99 av 100 og målet Saka scorer bør også reddes 9 av 10. På meg ser det ut som han ikke ser hurtige bevegelser nærme seg (typ 7-10m og inn), evt. er refleksene dårlig.

Styrker: Skal komme med litt statistikk på dette, men 1 mot 1 er han meget god. Vanligvis scores det på 1 av 3 slike, men mitt inntrykk er at Meslier redder en del mer enn det. Jeg må gjennomgå dette helt manuelt, men jeg tør vedde mye penger på at dette stemmer. Jeg har også alltid hevdet at han sweeper bra.

Litt personlig stats siste 365 dager:
Antall baklengs pr. kamp over forventning -0,38. Straffer er med her, så uten straffer -0,30. -0,38 er kun bedre enn 4% av Big5 liga keeperne.
Rednings% 66, bedre enn 20% av Big5 liga keeperne.
Utspill/pasninger (ikke 5m!) som er over 40yards: 35,7% som er bedre enn 50% av samme gruppe
Innlegg/crossballer fanget 5,4%, bedre enn 50% av samme gruppe.
Sweeping/suksessfulle defenive inngripner utenfor feltet: 1,43 pr kamp: Bedre enn 75% av målgruppen

Hadde vi sammenlignet med jevnaldrende keepere, tror jeg Meslier hadde stått meget fint. Forrige sesong var grusom, spesielt etter jul, noe jeg tror skyldes at vi var dårlig defensivt generelt og slapp inn mye mål. Tvilen melder seg og selvtilliten bryter sammen. I år peker pilene riktig vei og han leverer enkeltkamper helt der oppe. Han får ekstremt mye kreds ift. hvor god han er, men fra min side får han kun når jeg synes han leverer. Det er ikke slik at en keeper er god bare ham redder, det er faktisk en forventning til at en fotballkeeper skal redde en del.

Ellers synes jeg Meslier gjør lite tabber, nesten ingen. Han er god på tingene som unge keepere sliter med, men samtidig svak på de tingene keeperne først får taket på. Dårlige reflekser (se på den annulerte headingen til West Ham, null reaksjon før ballen har truffet ham i kroppen og gått i bakken) og for dårlig skuddstopper, spesielt med "etablert" forsvar på distanse 7-10m. Se på City kampen også, redder en mot en, men slipper inn skuddet. Greit nok, den første er en retur, men den kan reddes. Det 3. målet synes jeg han bør ta, men det kommer liksom ingen reaksjon.

Alt i alt en litt under middels keeper (altså, middels etter Big5 standard!) med stort potensiale som er (tror jeg) god for alderen. Men ikke på langt nær så god som mange mener.
Han er nok likevel et riktig valg for en klubb som Leeds, vi har ikke råd til bedre keeper, og heller en middels keeper som er ung med stort potensiale enn en middels keeper på høyden av karrieren. Husk at keepere ofte har sine beste år fra 27-36. Er nok også trolig den beste vi har hatt siden Martyn/Robinson.

Jeg digger Meslier, men er likevel forundret over at en av PLs svakeste keepere 21/22 blir forgudet mens Cooper som var blant PLs 10-12 beste stoppere blir ønsket til helvete og tilbake. Sånn er livet.



 



« Siste redigering: Januar 09, 2023, 20:47:53 av Bjosse77 »

leedslife

Sv: Leeds United by the numbers
« Svar #63 på: Januar 10, 2023, 11:09:26 »
På tide vi ser litt på tallene til Illan Meslier.

Mannen som fansen, og  spesielt dette forumet, mener er vår suverent beste spiller. Mannen som aldri gjør feil, og som uten tvil aldri kan belastes for baklengsmål.
Jeg er vel nesten den eneste her i forumet som mener han er god for alderen, men ikke noen superkeeper, i hvert fall ikke ennå.

Jeg skal se hva tallene sier om hans ferdigheter, statistikk forteller sjelden alt, men samtidig så ljuger den heller ikke. Jo mer materiale vi legger til grunn, jo mer grundig blir analysene.

Forventningene til en keeper synes å være null tabber og null redninger. Alt over det gjør en god keeper. En annen grunn til hans høye status er alder og det faktum at han tok over for Kiko Casilla som igjen er keeperen som kostet oss opprykket i -19 sesongen. Hadde Han prestert likt som Bailey så hadde det holdt til opprykk.

Jeg kikker først litt på enkle tall fra hans 3 sesonger:
Redningsprosent
20/21:  76,6 og 5. best i PL (Martinez best med 78%)
21/22: 66,4 og 3. dårligst (Jose Sá best med 80,6%)
22/23: 65,9 og 16. best i PL (Pope best med 83,6%) (det er i

Reddet mål utover forventning (En gjennomsnittlig top 5 liga keeper skal være 0)
20/21: -4 mål som er 12. best i PL (Becker best med +3,9)
21/22: -16,8 som er verst i PL. (Jose Sá best med hele +7,5)
22/23: -4,7 som er 17. plass i PL, men det er tett oppover. (Becker igjen best med 8,4)

Bra førstesesong, forferdelig andresesong og stigende form utover sesongen her. 3 matchvinner kamper mot Villa, Liverpool og Newcastle. Svakeste kamper er Leicester og veldig svak mot Spurs og Fulham. Målet Mitrovic scorer skal reddes 99 av 100 og målet Saka scorer bør også reddes 9 av 10. På meg ser det ut som han ikke ser hurtige bevegelser nærme seg (typ 7-10m og inn), evt. er refleksene dårlig.

Styrker: Skal komme med litt statistikk på dette, men 1 mot 1 er han meget god. Vanligvis scores det på 1 av 3 slike, men mitt inntrykk er at Meslier redder en del mer enn det. Jeg må gjennomgå dette helt manuelt, men jeg tør vedde mye penger på at dette stemmer. Jeg har også alltid hevdet at han sweeper bra.

Litt personlig stats siste 365 dager:
Antall baklengs pr. kamp over forventning -0,38. Straffer er med her, så uten straffer -0,30. -0,38 er kun bedre enn 4% av Big5 liga keeperne.
Rednings% 66, bedre enn 20% av Big5 liga keeperne.
Utspill/pasninger (ikke 5m!) som er over 40yards: 35,7% som er bedre enn 50% av samme gruppe
Innlegg/crossballer fanget 5,4%, bedre enn 50% av samme gruppe.
Sweeping/suksessfulle defenive inngripner utenfor feltet: 1,43 pr kamp: Bedre enn 75% av målgruppen

Hadde vi sammenlignet med jevnaldrende keepere, tror jeg Meslier hadde stått meget fint. Forrige sesong var grusom, spesielt etter jul, noe jeg tror skyldes at vi var dårlig defensivt generelt og slapp inn mye mål. Tvilen melder seg og selvtilliten bryter sammen. I år peker pilene riktig vei og han leverer enkeltkamper helt der oppe. Han får ekstremt mye kreds ift. hvor god han er, men fra min side får han kun når jeg synes han leverer. Det er ikke slik at en keeper er god bare ham redder, det er faktisk en forventning til at en fotballkeeper skal redde en del.

Ellers synes jeg Meslier gjør lite tabber, nesten ingen. Han er god på tingene som unge keepere sliter med, men samtidig svak på de tingene keeperne først får taket på. Dårlige reflekser (se på den annulerte headingen til West Ham, null reaksjon før ballen har truffet ham i kroppen og gått i bakken) og for dårlig skuddstopper, spesielt med "etablert" forsvar på distanse 7-10m. Se på City kampen også, redder en mot en, men slipper inn skuddet. Greit nok, den første er en retur, men den kan reddes. Det 3. målet synes jeg han bør ta, men det kommer liksom ingen reaksjon.

Alt i alt en litt under middels keeper (altså, middels etter Big5 standard!) med stort potensiale som er (tror jeg) god for alderen. Men ikke på langt nær så god som mange mener.
Han er nok likevel et riktig valg for en klubb som Leeds, vi har ikke råd til bedre keeper, og heller en middels keeper som er ung med stort potensiale enn en middels keeper på høyden av karrieren. Husk at keepere ofte har sine beste år fra 27-36. Er nok også trolig den beste vi har hatt siden Martyn/Robinson.

Jeg digger Meslier, men er likevel forundret over at en av PLs svakeste keepere 21/22 blir forgudet mens Cooper som var blant PLs 10-12 beste stoppere blir ønsket til helvete og tilbake. Sånn er livet.
Man blir jo ikke forundret lengre over at folk undervurderer Cooper som fotballspiller. Men at han har vært et klart førstevalg som leder for trenere og spillere er det ingen tvil om.
Han kom vel sommeren i 2014. Han har vel hatt 10 ulike trenere og en stor gjennomstrøm av spillere disse snart 10 årene. Av ulike trenere og spillergruppe har det stort sett aldri vært i tvil når man skal velge en kaptein.
Senest forrige måned blir han dratt frem av Marsch i den lille mini dokuen som ble laget i forbindelse med treningsleiren til Spania i Desember.
Selv om vi blir semre og semre på det som går på ferdigheter og system ute på banen så scorer vi fortsatt høyt på det kollektivet - jobbe som et lag og for hverandre. Han må jo være enestående som hærfører og gallionsfigur på disse områdene. Hvilken rolle han spilte som kaptein i en prestasjonsgruppe for å implementere treningshverdagen og ikke minst mentaliteten under Bielsa skal heller ikke undervurderes.
Veldig spesielt at flere rett og slett ikke evner å se og vektlegge disse egenskapene når det er lagsport vi snakker om.
Vi hadde vel i større grad trengt flere slike typer. Man blir jo litt bekymret når post-match intervjuene fra Marsch i det siste preges av at det er redsel og nervøsitet blant spillerne når de skal ut å prestere...

Ellers flott innlegg Bjosse vedr Meslier, som det egentlig handlet om.
Han hadde vel hatt et-par brølere, spesielt i fjor? Hadde han ikke en ball som gikk under foten, klarering som gikk i eget mål og noen oppsetninger av mur  som ikke var så heldig?
 Han har vel klart å ryddet det vekk så langt denne sesongen.
« Siste redigering: Januar 10, 2023, 11:18:51 av leedslife »