Skrevet av Emne: Kamp: FA Cup 3. runde vs Cardiff @CardiffCityStadion søndag 8/1-23 kl. 15  (Lest 8109 ganger)

0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.

ar9

Litt synd å se Gelhardt ikke få det til. Trenger kanskje en halv sesong i championship. Ny spiss inn så får han null spilletid.
Virkelig skuffende. Knapt involvert.


Sent from my iPhone using Tapatalk

ar9

Helt utrolig maskineri og karosseri på Gnonto.
Tok imot mye spark, kakk og julig.
Han løp og løp og prøvde gjennom hele kampen.
Allikevel ser han ut som en innbytter med fresh legs siste kvarteret. Makaløs tenåring.
Resten av laget var mildt sagt variabelt.
Summerville og Gyabi så ut som stjernespillere første kvarteret, så visnet de.
Llorente og Greenwood var utafor i første omgang men kom seg i andre.
Strujik…. han kjente jeg ikke igjen før han headet på slutten der.
Bare Gnonto var på hele kampen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
« Siste redigering: Januar 08, 2023, 23:09:03 av ar9 »

Eriksen55

Det er jo typisk Leeds dette her, men jeg trodde det skulle bli mindre av det etter Bielsa....Vi handler altså en ny venstre back som det viser seg egentlig er midtstopper, men i debuten så blir han brukt på midtbanen...hvilke andre klubber er det som driver slik som oss?

Må jo være helt gull å få inn en anvendelig spiller.

Alaba i Bayern er vel stopper, vb og ving og kan fint steppe inn på midten.


Stut og Fjærkre

Det er jo typisk Leeds dette her, men jeg trodde det skulle bli mindre av det etter Bielsa....Vi handler altså en ny venstre back som det viser seg egentlig er midtstopper, men i debuten så blir han brukt på midtbanen...hvilke andre klubber er det som driver slik som oss?

Må jo være helt gull å få inn en anvendelig spiller.

Alaba i Bayern er vel stopper, vb og ving og kan fint steppe inn på midten.

Nettopp. En-posisjonsspillere er utrolig gammeldags.
Kravet til en spiller som kommer gjennom rekkene i 2023 er at vedkommende minst behersker to tre posisjoner.
Man beveger seg også over større flater av banen og skifter posisjon oftere.
For 20 år siden hadde ikke spissene defensive oppgaver, mens backene ikke ble sett på som et viktig angrepsvåpen.

Eriksen55

Stusser  over et par ting angående backspillet.

Når Ayling spiller så er han mye mer offensiv enn Rasmus. Firpo i går dundrer ofte frem, flere ganger stod han i boksen når vi spilte rundt 16 metern. Det gjør aldri Strujik.  Syntes det er rart at det er så stor forskjell på hvordan vi spiller. Skulle vel tro at laget hadde vært tjent med at rollene hadde vært tilnærmet like uavhengig av hvem som spiller.

Derfor håper jeg nå at det går en faen i Firpo og at han tar seg kraftig sammen og klorer seg fast og leverer på venstrebacken. Wøber inn i midten med Stujik eller om han kan være et alternativ sammen med Adams.

For ordens skyld. Jeg har ikke stor tro på at Firpo verken leverer eller klarer å holde seg skadefri. Men ingenting hadde vært bedre, for den spillertypen trenger laget offensivt.

Cherry

Stusser  over et par ting angående backspillet.

Når Ayling spiller så er han mye mer offensiv enn Rasmus. Firpo i går dundrer ofte frem, flere ganger stod han i boksen når vi spilte rundt 16 metern. Det gjør aldri Strujik.  Syntes det er rart at det er så stor forskjell på hvordan vi spiller. Skulle vel tro at laget hadde vært tjent med at rollene hadde vært tilnærmet like uavhengig av hvem som spiller.

Derfor håper jeg nå at det går en faen i Firpo og at han tar seg kraftig sammen og klorer seg fast og leverer på venstrebacken. Wøber inn i midten med Stujik eller om han kan være et alternativ sammen med Adams.

For ordens skyld. Jeg har ikke stor tro på at Firpo verken leverer eller klarer å holde seg skadefri. Men ingenting hadde vært bedre, for den spillertypen trenger laget offensivt.

.....husker godt hvordan vi kritiserte Wood og Patrick m fl. Meg inkludert.
Ingen ting er mer gledelig enn når "avskrevne" spillere begynner og levere - de er jo kjøpt inn på ett visst grunnlag!
Akkurat nå er det Aaronsen, Firpo og Roca som skuffer mest, Firpo har vært mye skada da - og er litt unnskyldt pga det.
Brenden begynte jo så bra, men nå blir han mer og mer lik Harrison og James...løper rett inn i trøbbel, og klarer ikke å drible av noe som helst.  Merkelig.
Gelhardt virker jo også helt ute av det.

Mener Gyabi var en av våre klart beste så lenge han spilte, MÅ han få mer spilletid fremover.  Han- samt Perkins, Greenwood, Hjelde, Drameh, Summerville, Joseph og Gnonto
er jo endel av fremtiden vår og kudos til Marsch for at han benytter de. Det kan bli bra etterhvert det her.
« Siste redigering: Januar 09, 2023, 10:01:35 av Cherry »
 

Eriksen55

Stusser  over et par ting angående backspillet.

Når Ayling spiller så er han mye mer offensiv enn Rasmus. Firpo i går dundrer ofte frem, flere ganger stod han i boksen når vi spilte rundt 16 metern. Det gjør aldri Strujik.  Syntes det er rart at det er så stor forskjell på hvordan vi spiller. Skulle vel tro at laget hadde vært tjent med at rollene hadde vært tilnærmet like uavhengig av hvem som spiller.

Derfor håper jeg nå at det går en faen i Firpo og at han tar seg kraftig sammen og klorer seg fast og leverer på venstrebacken. Wøber inn i midten med Stujik eller om han kan være et alternativ sammen med Adams.

For ordens skyld. Jeg har ikke stor tro på at Firpo verken leverer eller klarer å holde seg skadefri. Men ingenting hadde vært bedre, for den spillertypen trenger laget offensivt.

.....husker godt hvordan vi kritiserte Wood og Patrick m fl. Meg inkludert.
Ingen ting er mer gledelig enn når "avskrevne" spillere begynner og levere - de er jo kjøpt inn på ett visst grunnlag!
Akkurat nå er det Aaronsen, Firpo og Roca som skuffer mest, Firpo har vært mye skada da - og er litt unnskyldt pga det.
Brenden begynte jo så bra, men nå blir han mer og mer lik Harrison og James...løper rett inn i trøbbel, og klarer ikke å drible av noe som helst.  Merkelig.
Gelhardt virker jo også helt ute av det.

Mener Gyabi var en av våre klart beste så lenge han spilte, MÅ han få mer spilletid fremover.  Han- samt Perkins, Greenwood, Hjelde, Drameh, Summerville, Joseph og Gnonto
er jo endel av fremtiden vår og kudos til Marsch for at han benytter de. Det kan bli bra etterhvert det her.

Helt enig.

Angående Aaronson så blir han heller ikke spilt god. Syntes spillet blir trangere og trangere. Hvis han hadde hatt en foran seg som truer bakrom, en back, ving og indreløper som truer forskjellige rom så hadde han fått mer plass til å være kreativ. Han kan slå presise stikkere og han kan dra av.  Nå ender de få spillerne som bidrar opp i samme rom og det er ikke mange spillere i verden som kan dra av både første andre forsvarer hver eneste gang. Da er det tryggest for Aaronson og vende og slå ballen i støtte.

Her har Jesse en solid jobb foran seg med å få bedre samhandling offensivt.

ar9

Mener Gyabi var en av våre klart beste så lenge han spilte, MÅ han få mer spilletid fremover.
[/quote]

Synes han var knallgod frem til Cardiff scoret 1-0.
Etter det visnet han helt. Mistet all selvtillit og det meste gikk galt for han. Veldig overraskende og skuffende da jeg ble så positivt overrasket over han i starten. Men det kan nok godt skyldes at han er ung, usikker og trenger trygghet og spilletid.
Virker som det er ett potensiale der.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Killa

Det er jo typisk Leeds dette her, men jeg trodde det skulle bli mindre av det etter Bielsa....Vi handler altså en ny venstre back som det viser seg egentlig er midtstopper, men i debuten så blir han brukt på midtbanen...hvilke andre klubber er det som driver slik som oss?

Må jo være helt gull å få inn en anvendelig spiller.

Alaba i Bayern er vel stopper, vb og ving og kan fint steppe inn på midten.

Nettopp. En-posisjonsspillere er utrolig gammeldags.
Kravet til en spiller som kommer gjennom rekkene i 2023 er at vedkommende minst behersker to tre posisjoner.
Man beveger seg også over større flater av banen og skifter posisjon oftere.
For 20 år siden hadde ikke spissene defensive oppgaver, mens backene ikke ble sett på som et viktig angrepsvåpen.

Her tror jeg nesten jeg må si meg littegrann uenig med deg - selv om du har et poeng i at disse rollene har endret seg de siste 20 årene. Jeg husker fra tidlig 90-tall vår eminente høyreback Mel Sterland som dundret fram langs høyresida og slo bananinnlegg som Lee Chapman stanget i mål... Eller Tony Dorigo fra motsatt side. Vi hadde da vitterlig offensive angrepsvåpen fra backplass den gangen også?

Bjosse77

Det er jo typisk Leeds dette her, men jeg trodde det skulle bli mindre av det etter Bielsa....Vi handler altså en ny venstre back som det viser seg egentlig er midtstopper, men i debuten så blir han brukt på midtbanen...hvilke andre klubber er det som driver slik som oss?

Må jo være helt gull å få inn en anvendelig spiller.

Alaba i Bayern er vel stopper, vb og ving og kan fint steppe inn på midten.

Nettopp. En-posisjonsspillere er utrolig gammeldags.
Kravet til en spiller som kommer gjennom rekkene i 2023 er at vedkommende minst behersker to tre posisjoner.
Man beveger seg også over større flater av banen og skifter posisjon oftere.
For 20 år siden hadde ikke spissene defensive oppgaver, mens backene ikke ble sett på som et viktig angrepsvåpen.

Her tror jeg nesten jeg må si meg littegrann uenig med deg - selv om du har et poeng i at disse rollene har endret seg de siste 20 årene. Jeg husker fra tidlig 90-tall vår eminente høyreback Mel Sterland som dundret fram langs høyresida og slo bananinnlegg som Lee Chapman stanget i mål... Eller Tony Dorigo fra motsatt side. Vi hadde da vitterlig offensive angrepsvåpen fra backplass den gangen også?
Må en del lenger tilbake i tid. For 20 år siden eksisterte Carlos, Cafu, Candela og til og med for Norge med Bjørnebye og Heggem. For 20 år siden var vingbackene i full fremmarsj. Men de var ikke overalt ennå, som i dag.

Cherry

Stusser  over et par ting angående backspillet.

Når Ayling spiller så er han mye mer offensiv enn Rasmus. Firpo i går dundrer ofte frem, flere ganger stod han i boksen når vi spilte rundt 16 metern. Det gjør aldri Strujik.  Syntes det er rart at det er så stor forskjell på hvordan vi spiller. Skulle vel tro at laget hadde vært tjent med at rollene hadde vært tilnærmet like uavhengig av hvem som spiller.

Derfor håper jeg nå at det går en faen i Firpo og at han tar seg kraftig sammen og klorer seg fast og leverer på venstrebacken. Wøber inn i midten med Stujik eller om han kan være et alternativ sammen med Adams.

For ordens skyld. Jeg har ikke stor tro på at Firpo verken leverer eller klarer å holde seg skadefri. Men ingenting hadde vært bedre, for den spillertypen trenger laget offensivt.

.....husker godt hvordan vi kritiserte Wood og Patrick m fl. Meg inkludert.
Ingen ting er mer gledelig enn når "avskrevne" spillere begynner og levere - de er jo kjøpt inn på ett visst grunnlag!
Akkurat nå er det Aaronsen, Firpo og Roca som skuffer mest, Firpo har vært mye skada da - og er litt unnskyldt pga det.
Brenden begynte jo så bra, men nå blir han mer og mer lik Harrison og James...løper rett inn i trøbbel, og klarer ikke å drible av noe som helst.  Merkelig.
Gelhardt virker jo også helt ute av det.

Mener Gyabi var en av våre klart beste så lenge han spilte, MÅ han få mer spilletid fremover.  Han- samt Perkins, Greenwood, Hjelde, Drameh, Summerville, Joseph og Gnonto
er jo endel av fremtiden vår og kudos til Marsch for at han benytter de. Det kan bli bra etterhvert det her.

Helt enig.

Angående Aaronson så blir han heller ikke spilt god. Syntes spillet blir trangere og trangere. Hvis han hadde hatt en foran seg som truer bakrom, en back, ving og indreløper som truer forskjellige rom så hadde han fått mer plass til å være kreativ. Han kan slå presise stikkere og han kan dra av.  Nå ender de få spillerne som bidrar opp i samme rom og det er ikke mange spillere i verden som kan dra av både første andre forsvarer hver eneste gang. Da er det tryggest for Aaronson og vende og slå ballen i støtte.

Her har Jesse en solid jobb foran seg med å få bedre samhandling offensivt.

Enig.
Aaronson er vel kanskje den som "taper mest " på at Patrick ikke er på plass.
Bamford har vært vår klart beste spiss siste 3 år, og TOK løpene i bakrom - samtidig som det da ble plass og rom for
2.bevegelsen som også skapte mye for andre spillere på vei fremover i angrepene våre.
Der Rodrigo kommer i møte , så kunne Patrick ikke bare flikke videre - men HOLDE på ball til vi kom med flere fremover
og jeg vil påstå at han er smartere ift å finne plass mellom forvarere og finne gode posisjoner i boks.
Så, vi trenger litt annen bevegelse på topp slik at Brenden finner sine kreative rom ja... ;)

Hallgeir *

Details for third round replay.

The Emirates FA Cup third round replay between Leeds United and Cardiff City will take place at Elland Road on Wednesday 18th January 2023 (7:45pm).

The tie has been chosen for live broadcast on ITV4 and ITVX.
Super Leeds since 1968

HåvardK

Noen refleksjoner rundt innleggene til bl a Bjosse, Kato og leedslife:
Så andre omgang på nytt i går, egentlig ved en tilfeldighet, siden den gikk på Viasport. Så litt ekstra på Greenwood og Drameh, siden disse ble diskutert her inne. Greenwood var veldig mye involvert, og tok hele tiden initiativ til å ville ha ball. Han leverer også forbausende bra innlegg fra til dels veldig vanskelige vinkler. Dette la jeg ikke merke til under kampen, bortsett fra assisten til Rodrigos mål. Helt klart mye bedre enn hva jeg registrerte på søndag.
Drameh gjorde lite spektakulært, men var svært villig med i angrep, og hadde vel ingen pasningsfeil. I tillegg hadde han to gode innlegg, og burde ha fått et frispark da han løp opp en motspiller på vei hjemover. Positiv.
Den som imidlertid imponerte mest, var Firpo. Stormet fremover, slo gode pasninger, var spillbar og faktisk ofte i boksen til motstanderen. Burde jo ha hatt et mål, og flikken til Perkins er rett og slett klasse. Kombinerte flott med Gnonto en rekke ganger. Jeg har avskrevet ham flere ganger, men fikk faktisk tilbake troa på ham nå.
Så får vi se om han holder seg skadefri i flere uker i strekk.

leedslife

Noen refleksjoner rundt innleggene til bl a Bjosse, Kato og leedslife:
Så andre omgang på nytt i går, egentlig ved en tilfeldighet, siden den gikk på Viasport. Så litt ekstra på Greenwood og Drameh, siden disse ble diskutert her inne. Greenwood var veldig mye involvert, og tok hele tiden initiativ til å ville ha ball. Han leverer også forbausende bra innlegg fra til dels veldig vanskelige vinkler. Dette la jeg ikke merke til under kampen, bortsett fra assisten til Rodrigos mål. Helt klart mye bedre enn hva jeg registrerte på søndag.
Drameh gjorde lite spektakulært, men var svært villig med i angrep, og hadde vel ingen pasningsfeil. I tillegg hadde han to gode innlegg, og burde ha fått et frispark da han løp opp en motspiller på vei hjemover. Positiv.
Den som imidlertid imponerte mest, var Firpo. Stormet fremover, slo gode pasninger, var spillbar og faktisk ofte i boksen til motstanderen. Burde jo ha hatt et mål, og flikken til Perkins er rett og slett klasse. Kombinerte flott med Gnonto en rekke ganger. Jeg har avskrevet ham flere ganger, men fikk faktisk tilbake troa på ham nå.
Så får vi se om han holder seg skadefri i flere uker i strekk.
Enig i at Firpo var god på søndag. Er vel den eneste i stallen som har profilen til en moderne back.
Ferdighetsmessig bra og flink til å søke rom og fylle på. Det synes jeg vi har sett tidligere og. Han burde jo stått med flere assist og ikke minst mål - han har kommet seg i mye gode posisjoner, men ikke vært klinisk nok tidligere.
Problemet slik jeg ser det er posisjoneringsevne og ferdigheter defensivt. Spesielt 1 mot 1 mot direkte vinger. Der sliter han stort sett voldsomt.
Selv om Cardiff scoret 2 mål så var det jo spill mot et mål og det var mot Cardiffs mål. De lå jo disiplinert i forma i andre omgang og håpet at de hadde nok å gå på i form av mål og at det ville holde kampen ut. Det passer Firpo bra med såpass gode offensive kvaliteter.
Jeg er derimot mer skeptisk mot Villa borte. Et Villa lag med flere gode individuelle spillere og der det går fort fremover finner de rommene hos en motstander i ubalanse.  Kampen etter er vel Brentford. Der fikk vi en leksjon sist i taktisk masterclass av Frank. De spilte oss rett og slett ut på å la oss føre vårt spill og utnytte svakheter som har vært så åpenlyse med dette Marsch systemet.
Man ser jo at Strujik ikke er noe komplett venstre back, men han har faktisk vært den som har levert jevnt over best for oss denne sesongen. Stort sett trygg defensiv - i tillegg viktig på defensiv dødball og et farlig offensivt våpen på dødball. Litt skeptisk til å switche om på for mye posisjoner - spesielt i posisjoner som sånn sett fungerer. Vi må stort sett score 3 mål for å vinne kamper. Usikker på om mer angrep er det beste forsvar for et Leeds lag som pr nå virker tidvis apatiske, frustrerte, nervøse og langt unna å knekke koden til å gjennomføre solide 90 minutt.
På den andre siden så klarer jeg jo å se fordelene får man Firpo til å fungere. Han gir jo uten tvil laget en ny dimensjon i form av sine tekniske kvaliter og offensive natur. Som fotballelskere og så vil man jo heller ha slike tekniske spillere enn mye av disse andre som løper rundt med masse grus i skoene.
 Usikker på om vi har stabilt og godt nok grunnspill til å få frem det beste i han pr nå der vi møter jevn eller bedre motstand. Vi får jo svaret de neste ukene.

Hallgeir *

Bare to måneder etter at midlertidig manager Mark Hudson fikk jobben på permanent basis er han nå ferdig i klubben. Det bekreftet Cardiff kort tid etter at de hadde spilt 1-1 hjemme mot Wigan i ettermiddag.

Mark Hudson tok over for Steve Morison som fikk sparken kort tid etter sesongstart og gjorde i følge eier Vincent Tan en god nok jobb til å få jobben på fast basis. Han trodde Callum O’Dowda hadde sikret tre poeng for første gang siden 5 november i hjemmekampen mot Wigan men overtidsscoringen til Will Keane sørget for nok et uavgjort for Hudson og co. Dermed var det over og ut for Hudson som fikk syv kamper som manager for Cardiff.

Hudson som tilbragte fem år som spiller i klubben fra 2009 til 2014 returnerte til klubben november 2021 for å bli en del av trenerteamet til daværende midlertidige manager Steve Morison og har ledet laget gjennom høsten.

Cardiff ligger bare tre poeng over Huddersfield på nedrykksplass.

Hudson blir den tiende manageren som får sparken i Championship denne sesongen.

https://www.tipsbladet.no/cardiff-pa-managerjakt-igjen/
Super Leeds since 1968