Skrevet av Emne: Kamp: vs. Bournemouth @ Vitality Stadium, søndag 30.04.23 kl 15.00 Viasport PL3  (Lest 8797 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Dennis

Husker stort sett at Bielsa ikke var så interessert i nye spillere. Han hadde jo Dallas som kunne spille overalt.
Det der er ett narrativ, fremsatt av vårt eminente "styre".

Det er meget mulig.

Men jeg vet ikke. Har null greie på om styret ikke ville backe Bielsa, om Bielsa selv ikke ønsket spillere eller om det er en kombo.

Det blir kokt suppe på enkelte historier som passer til det man selv ønsker og tror er riktig.

Uten gode kilder eller dokumentasjon så blir alt bare synsing.

Personlig tror jeg at Bielsa ikke ville ha inn så mange nye. At styret syntes det var knall at de ikke trengte å bruke penger, men i ettertid har sagt at de ønsket å forsterke for fremstå bedre utad.

Men igjen, blir bare synsing. Sannheten her vet kun noen få. Av de få så er det bare en jeg stoler på snakker sant. Men han snakker neppe  :)

Det er vel ganske klart at Bielsa ønsket en stall på 18 mann, og bruk av U-21 spillere utover det. I seg selv oppskriften på katastrofe basert på den belastningen han utsetter spillere for. Ja, det hadde kanskje vært bedre med bytte av noen spillere, men vi hadde antagelig vært på tannkjøttet uansett under Bielsa. Sinisterra inn for eksempel, hadde neppe spilt en eneste kamp.

Hevet over enhver tvil at Bielsa ønsket en slank stall, men folk vet vel at det også er Ortas intensjon?

Fra podcasten Training Ground Guru:
“Our idea is 18 professionals and the other four players all with the under-23s because we believe in youth development and want to give responsibility to the academy. It’s true that it’s risky."

Jeg har ingen problem med en spisset og fokusert stall, hvor unge spillere får mye treningsmatching og kampdager med førstelagstroppen. Det er utvilsomt en risiko, men det er sannsynligvis like risikabelt - dog ikke like åpenbart - med en stall med en rekke umotiverte spillere. Man kan selvsagt argumentere for at man burde hatt et par erfarne spillere til, men prinsipielt har jeg tro på kvalitet over kvantitet. Selv Manchester City har plass til Cole Palmer, Rico Lewis og Maximo Perrone i kamptropper. Det sier seg selv at dette er talenter av et helt annet kaliber enn Leeds kan vise til, men selv City stiller ikke 30 superstjerner i stallen og de har en utømmelig kasse. (Øvrig sammenligning på eget ansvar).

Poenget er at jeg følger både Marcelo Bielsa og Victor Orta i tankegangen.

Problemet med en smal stall oppstår først når langvarige skader på nøkkelspillere ikke blir korrigert i flere vinduer på rad. At Pat Bamford, Adam Forshaw, Liam Cooper, Junior Firpo og nå Luis Sinisterra vil slite med skader, visste man på forhånd. Eller, man burde visst, da all historikk og/eller erfaring tilsier det. Da må man ta høyde for de periodene som vil komme. At alltid-tilstedeværende Stuart Dallas knekker lårbeinet i en freak accident med hårbøyla til Grealish er mer uflaks å regne. Heldigvis kommer to overgangsvinduer i året, hvor man kan betjene slike ting. Hvis man velger det.

Det må nesten være innbakt i den modellen at langvarige skader på spillere gjør at nye kommer inn. For i blant må det ha vært fryktelig få av disse 18 "seniorene" på trening. Da er det rart å hoppe over ikke bare ett, men to vinduer.
Marching on together!

Russel_Doig

En av Bielsa sine store stjerner var jo Tyler Roberts!  ;D ::) :o