Leeds offentliggjør Red Bull som minoritetseier !

Started by Cannavaro, May 30, 2024, 21:17:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Cannavaro

Hva syns folket om denne nyheten idag ?
https://www.leedsunited.com/news/partnerships/33559/leeds-united-football-club-announce-red-bull-as-front-of-shirt-partner

syns det var merkelig at ingen har skrevet noe om det på forumet her, så jeg legger ut linken.

Klubben tiltrekker seg ihvertfall en sterk markedsaktør her, har lest tidligere idag at det kan dreie seg om 60 MIO pund i første omgang, og kanskje opp mot 100 MIO over flere sesonger.
Da blir det Red Bull på trøya for sesongen 24/25 ser det ut til.....
MFLU - Miracles For Leeds United

Blank_File

Quote from: Cannavaro on May 30, 2024, 21:17:11
Hva syns folket om denne nyheten idag ?
https://www.leedsunited.com/news/partnerships/33559/leeds-united-football-club-announce-red-bull-as-front-of-shirt-partner

syns det var merkelig at ingen har skrevet noe om det på forumet her, så jeg legger ut linken.

Klubben tiltrekker seg ihvertfall en sterk markedsaktør her, har lest tidligere idag at det kan dreie seg om 60 MIO pund i første omgang, og kanskje opp mot 100 MIO over flere sesonger.
Da blir det Red Bull på trøya for sesongen 24/25 ser det ut til.....
Vi har jo ikke skrevet om stort annet i dag. Bare i den tråden med økonomisk hverdag.

Hallgeir *

#2
Quote from: Blank_File on May 30, 2024, 21:18:22
Quote from: Cannavaro on May 30, 2024, 21:17:11
Hva syns folket om denne nyheten idag ?
https://www.leedsunited.com/news/partnerships/33559/leeds-united-football-club-announce-red-bull-as-front-of-shirt-partner

syns det var merkelig at ingen har skrevet noe om det på forumet her, så jeg legger ut linken.

Klubben tiltrekker seg ihvertfall en sterk markedsaktør her, har lest tidligere idag at det kan dreie seg om 60 MIO pund i første omgang, og kanskje opp mot 100 MIO over flere sesonger.
Da blir det Red Bull på trøya for sesongen 24/25 ser det ut til.....
Vi har jo ikke skrevet om stort annet i dag. Bare i den tråden med økonomisk hverdag.

Ja, for vi trenger vel ikke en egen tråd til Red Bull nå i alle fall. Skulle vi hatt en tråd for hver deleier, kanskje?
Super Leeds since 1968

Asbjørn

Mange gode spørsmål fra Hay - og Marathe svarer de riktige tingene. Man vil jo lure på om det er løgn og halvsannheter, men hittil har han ikke blitt tatt i sånt...

Jeg tar nå med dette i alle fall:

So, for example, this club is and will forever be Leeds United Football Club. It's not going to be the Leeds Red Bulls. To be fair, they understand that. They appreciate that. They respect that. They know the legacy of this club, so it's not something they wanted either. But for me, that was table stakes (a minimum requirement for a business arrangement). That's not going to happen.

https://www.nytimes.com/athletic/football/team/leeds-united/

Hay: What are we actually talking about in terms of stake size? And how much is this worth to the club in terms of shirt sponsorship? What are the figures?

What influence will Red Bull have in the running of the club, then? And will it be represented on the Leeds board?

Hay: Will you interlink with their other clubs? One of the big issues has been the trade of players between Salzburg and Leipzig, which hasn't gone down well with Salzburg's fans. Will there be interaction, or will they be kept as separate entities?

Hay: You'll be aware of the criticism of Red Bull, and some of its history in football. Did that potentially dissuade you from partnering with the company? Did it come up in discussion?

Hay: Do those same red lines apply to shirt colour, stadium naming rights, and so on — the things Red Bull has changed elsewhere?

Hay: Does Red Bull understand that, though — that it's all non-negotiable from your perspective?

Hay: Your own takeover started with minority investment and proceeded towards a full buy-out. How can you reassure people who wonder whether that's ultimately where this is going to lead — Red Bull starting at minority level but taking a majority stake?

Hay: What do you anticipate to be the fans' reaction to this? From a financial point of view, they'll understand the level of sponsorship. But the identity of the investors themselves could be a problem.

Hay: A last question that people would probably appreciate having answered. There are lots of parties and individuals involved in the 49ers Enterprises group. Who now has tangible control over the policies and direction of the club? Who actually has a say in where the club are going?
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Gordon McUseless

#4
Er sikkert bra for Leeds i det lange løp, men bare ikke fortell meg at vi skal ha rødt i logoen på den hvite Leedsdrakten i all fremtid. DET går bare ikke. Da får okseen bli blå.
Dette er vel også bedre enn å ende opp med eiere som NCastle tenker jeg.

Blank_File

Quote from: Asbjørn on May 31, 2024, 00:01:12
Mange gode spørsmål fra Hay - og Marathe svarer de riktige tingene. Man vil jo lure på om det er løgn og halvsannheter, men hittil har han ikke blitt tatt i sånt...

Jeg tar nå med dette i alle fall:

So, for example, this club is and will forever be Leeds United Football Club. It's not going to be the Leeds Red Bulls. To be fair, they understand that. They appreciate that. They respect that. They know the legacy of this club, so it's not something they wanted either. But for me, that was table stakes (a minimum requirement for a business arrangement). That's not going to happen.

https://www.nytimes.com/athletic/football/team/leeds-united/

Hay: What are we actually talking about in terms of stake size? And how much is this worth to the club in terms of shirt sponsorship? What are the figures?

What influence will Red Bull have in the running of the club, then? And will it be represented on the Leeds board?

Hay: Will you interlink with their other clubs? One of the big issues has been the trade of players between Salzburg and Leipzig, which hasn't gone down well with Salzburg's fans. Will there be interaction, or will they be kept as separate entities?

Hay: You'll be aware of the criticism of Red Bull, and some of its history in football. Did that potentially dissuade you from partnering with the company? Did it come up in discussion?

Hay: Do those same red lines apply to shirt colour, stadium naming rights, and so on — the things Red Bull has changed elsewhere?

Hay: Does Red Bull understand that, though — that it's all non-negotiable from your perspective?

Hay: Your own takeover started with minority investment and proceeded towards a full buy-out. How can you reassure people who wonder whether that's ultimately where this is going to lead — Red Bull starting at minority level but taking a majority stake?

Hay: What do you anticipate to be the fans' reaction to this? From a financial point of view, they'll understand the level of sponsorship. But the identity of the investors themselves could be a problem.

Hay: A last question that people would probably appreciate having answered. There are lots of parties and individuals involved in the 49ers Enterprises group. Who now has tangible control over the policies and direction of the club? Who actually has a say in where the club are going?

Bra intervju. Som Kato sa i den andre tråden, det er nesten ikke noe vits i å høre på hva eiere sier. Seen and not heard, they should be.

Asbjørn

Leeds United Supporters Trust har i brevs form vært tydelige på hvor man har fansen mht Red Bull og hva som evt kan skje på sikt.

De er gledelig tydelige. :)

Leeds United Supporters Trust have today issued a strongly-worded statement following the news that Red Bull have bought a minority stake in the club. It emerged yesterday that the global energy drink brand have agreed a "multi-year agreement" with the Championship club.

United say the Red Bull partnership, which includes a front-of-shirt sponsorship deal, will "bring in new commercial revenues as well as additional capital investment". In an interview with The Athletic, Paraag Marathe, the head of the 49ers Enterprises ownership group, stressed the club's name and logo will remain unchanged following Red Bull's arrival.

A Trust statement said: "Leeds United have announced that Red Bull has taken a minority ownership stake in the club, as well as becoming our front-of-shirt sponsor. There was a mixed response from the fan base with some welcoming the financial investment, which of course is becoming more important to delivering on-field success, while others expressed their concerns strongly on what Red Bull's future intentions could be, given their history with other sports clubs.


"We would be naïve as fans to assume there isn't a larger, long-term plan for Red Bull's initial foot in the door at Leeds United. The global energy drink brand owns RB Leipzig in Germany's Bundesliga, Austrian side Red Bull Salzburg, MLS side New York Red Bulls, as well as Red Bull Bragantino and RB Brasil in Brazil. In the past, they have made significant changes to club names, badges and kits, placing their brand front and centre, overshadowing and in some cases erasing the history of the clubs they have purchased. This has been met with large protests from fans, and league-wide protests from fans of other clubs.

"To be clear from the outset, any fundamental changes to Leeds United club's identity and heritage will receive maximum resistance from our fans, and we will be working closely with football authorities over the coming years in preparation for any such move by Red Bull.


"While the club have been open and proactive in stating that no one from Red Bull will sit on the board and there will be no change to the name or logo, this is only a promise while the 49ers maintain complete control of the club. Nobody can predict what will happen after the 49ers' custodianship, so we are taking the opportunity at an early stage to let Red Bull, or any other potential custodians of our club, know that we will not allow any of these fundamental heritage or identity changes to happen to our club."




"One of the many reasons we are backing the introduction of an independent football regulator is their ability to install protections around football club identity and heritage," the statement continued. "Although on hold until after the general election, the government white paper which was published after a fan-led review in 2022 proposes that clubs in the Premier League and English Football League will be held to account on specific heritage elements.

"Among these recommendations are a 'duty to not relocate without approval' and a 'duty not to change crest, home shirt colours or name without approval'. That approval will not come without consultation with supporters, a move which the government says will 'put fans back at the heart of how football is run.' Leeds United Supporters' Trust is proud to have been a part of this consultation process with the government and wholeheartedly support the recommendations. It's important that we (and fans of other football clubs) have these types of protections in place sooner rather than later. We continue to work closely with the FSA on this to ensure its effective and meaningful implementation."


As well as the statement, the Trust have published a question and answer exchange between themselves and the club surrounding concerns raised by fans, including the lack of option for Red Bull to increase their stake. You can read this here.

https://www.leeds-live.co.uk/sport/leeds-united/leeds-united-supporters-trust-issue-29272151
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

morten1966

Var vel sesongen 07/08 vi hadde Red Kite på trøya med en rød ørn...krise altså ;)

Josch

Quote from: morten1966 on June 01, 2024, 10:19:43
Var vel sesongen 07/08 vi hadde Red Kite på trøya med en rød ørn...krise altså ;)

Det var dette jeg lurte på, om vi hadde hatt noe rødt på drakta tidligere. Da ber jeg alle ta en titt på draktene til RB Leipzig og Red Bull Salzburg. F.eks de hvite draktene. Reklamen er rød/gul og dominerende stor. Men jeg vet ikke hvordan Leeds-drakta blir.

En ting til. Disse to RB-klubbene har måttet bytte logo og arena navn for å få tilført midler til å konkurrere blant de store. Jeg har liten tro på at RB vil spytte masse penger i Leeds på sikt uten å bli eksponert tilsvarende.

Fansen kan ikke forvente at klubben skal bli tilført masse penger og samtidig holde RB utenfor styret, ikke endre identitet, o.l , hvis man tenker langsiktig. Ingen vil bruke masse penger i en klubb uten å få inflytelse .

Det kan jo hende at draktreklamen og en liten investering nå er gjort for at Leeds-fansen skal bli vant til den røde logoen i noen år , og  deretter øke investeringen og eksponeringen når motviljen ikke er så stor lenger. Hvis Leeds etablerer seg i PL med hjelp av RBs penger, og Leeds-fansen synes RB er helt ok,  så vil kanskje neste steg bli et nytt arena-navn uten store protester?

ar9

Quote from: Josch on June 01, 2024, 11:39:10
Quote from: morten1966 on June 01, 2024, 10:19:43
Var vel sesongen 07/08 vi hadde Red Kite på trøya med en rød ørn...krise altså ;)

Det var dette jeg lurte på, om vi hadde hatt noe rødt på drakta tidligere. Da ber jeg alle ta en titt på draktene til RB Leipzig og Red Bull Salzburg. F.eks de hvite draktene. Reklamen er rød/gul og dominerende stor. Men jeg vet ikke hvordan Leeds-drakta blir.

En ting til. Disse to RB-klubbene har måttet bytte logo og arena navn for å få tilført midler til å konkurrere blant de store. Jeg har liten tro på at RB vil spytte masse penger i Leeds på sikt uten å bli eksponert tilsvarende.

Fansen kan ikke forvente at klubben skal bli tilført masse penger og samtidig holde RB utenfor styret, ikke endre identitet, o.l , hvis man tenker langsiktig. Ingen vil bruke masse penger i en klubb uten å få inflytelse .

Det kan jo hende at draktreklamen og en liten investering nå er gjort for at Leeds-fansen skal bli vant til den røde logoen i noen år , og  deretter øke investeringen og eksponeringen når motviljen ikke er så stor lenger. Hvis Leeds etablerer seg i PL med hjelp av RBs penger, og Leeds-fansen synes RB er helt ok,  så vil kanskje neste steg bli et nytt arena-navn uten store protester?
Quote from: Josch on June 01, 2024, 11:39:10
Quote from: morten1966 on June 01, 2024, 10:19:43
Var vel sesongen 07/08 vi hadde Red Kite på trøya med en rød ørn...krise altså ;)

Det var dette jeg lurte på, om vi hadde hatt noe rødt på drakta tidligere. Da ber jeg alle ta en titt på draktene til RB Leipzig og Red Bull Salzburg. F.eks de hvite draktene. Reklamen er rød/gul og dominerende stor. Men jeg vet ikke hvordan Leeds-drakta blir.

En ting til. Disse to RB-klubbene har måttet bytte logo og arena navn for å få tilført midler til å konkurrere blant de store. Jeg har liten tro på at RB vil spytte masse penger i Leeds på sikt uten å bli eksponert tilsvarende.

Fansen kan ikke forvente at klubben skal bli tilført masse penger og samtidig holde RB utenfor styret, ikke endre identitet, o.l , hvis man tenker langsiktig. Ingen vil bruke masse penger i en klubb uten å få inflytelse .

Det kan jo hende at draktreklamen og en liten investering nå er gjort for at Leeds-fansen skal bli vant til den røde logoen i noen år , og  deretter øke investeringen og eksponeringen når motviljen ikke er så stor lenger. Hvis Leeds etablerer seg i PL med hjelp av RBs penger, og Leeds-fansen synes RB er helt ok,  så vil kanskje neste steg bli et nytt arena-navn uten store protester?
Selv om fotballen blir sykere og sykere er jeg temmelig sikker på at det blir kraftige protester mot endring i klubbnavn selv mange år frem i tid.

Kan være stadion navn kan skli igjennom etterhvert.

Leeds trenger å være med i PL om vi skal rekruttere yngre fans.

Jeg kunne klart å leve med noe tilsvarende som 07/08 draktene med Leeds på øvre halvdel av PL og ett jalla stadion navn om stadion tok 60.000 og det var bittelitt lettere å få tak i biletter.



Heller det enn å visne bort på 2./3. nivå med supportere som blir gråere og gråere i håret som meg selv.


Sent from my iPhone using Tapatalk

stian

Quote from: Josch on June 01, 2024, 11:39:10
Quote from: morten1966 on June 01, 2024, 10:19:43
Var vel sesongen 07/08 vi hadde Red Kite på trøya med en rød ørn...krise altså ;)

Det var dette jeg lurte på, om vi hadde hatt noe rødt på drakta tidligere. Da ber jeg alle ta en titt på draktene til RB Leipzig og Red Bull Salzburg. F.eks de hvite draktene. Reklamen er rød/gul og dominerende stor. Men jeg vet ikke hvordan Leeds-drakta blir.

En ting til. Disse to RB-klubbene har måttet bytte logo og arena navn for å få tilført midler til å konkurrere blant de store. Jeg har liten tro på at RB vil spytte masse penger i Leeds på sikt uten å bli eksponert tilsvarende.

Fansen kan ikke forvente at klubben skal bli tilført masse penger og samtidig holde RB utenfor styret, ikke endre identitet, o.l , hvis man tenker langsiktig. Ingen vil bruke masse penger i en klubb uten å få inflytelse .

Det kan jo hende at draktreklamen og en liten investering nå er gjort for at Leeds-fansen skal bli vant til den røde logoen i noen år , og  deretter øke investeringen og eksponeringen når motviljen ikke er så stor lenger. Hvis Leeds etablerer seg i PL med hjelp av RBs penger, og Leeds-fansen synes RB er helt ok,  så vil kanskje neste steg bli et nytt arena-navn uten store protester?

Her kommer nok kampen til å stå. De kommer nok til å kjøpe seg opp, så vidt jeg vet er RB først og fremst langsiktig eier av sportsklubber, og ikke en kortsiktig investor som går inn og ut med formål å tjene penger på selve transaksjonen.

Fra ståstedet til fansen, så tror jeg ikke motstanden til endring er det sentrale, der tåler vi nok mye. Det er når historien blir visket ut eller pisset på at piggene kommer ut. Tror det handler mye om hvordan man gjør det, om det er evolusjon eller revolusjon. Logoen på skjorta bryr i alle fall jeg meg lite om. Vi har hatt alt fra betting og cider til den lokale fornøyelsesparken uten at det gjør så mye fra eller til. Jeg kunne til og med levd med en «RB» foran eller bak stadionnavnet så lenge det heter Elland Road. Det er når klubben først og fremst blir en avdeling i et massivt konsern og koblingen til fansen blir mindre verdt enn markedsføringsverdien, at pengens får en kraftig bismak for min del. Man ønsker jo gjerne at utviklingen av klubben skal være et mål i seg selv (fordi det er i den en ev. økonomisk gevinst ligger), og ikke kun et middel for å selge energidrikk eller hvitvaske blodpenger.

Jeg forholder meg åpen, positiv, men avventende. Satser på at dette «kulturvernet» gjennom lovgivning kommer på plass, det er nok hyperkapitalisme som det er.

Asbjørn

Jeg ser for meg motviljen på dette forumet på tidlig sekstitall da den nye manageren insisterte på  å bytte ut klubbens identitet, de blågule draktene, med dette nymotens hvite - bare fordi favorittklubben hans  Real Madrid spilte i hvitt.  :o

Forumisten Den blågule Charles var fra seg i raseri.

Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

auren

Quote from: Asbjørn on June 01, 2024, 15:23:34
Jeg ser for meg motviljen på dette forumet på tidlig sekstitall da den nye manageren insisterte på  å bytte ut klubbens identitet, de blågule draktene, med dette nymotens hvite - bare fordi favorittklubben hans  Real Madrid spilte i hvitt.  :o

Forumisten Den blågule Charles var fra seg i raseri.

;D

Vi hadde vel også røde bortedrakter på tidlig 70-tall også?

Klubb-emblemet er også "hyppig" blitt byttet ut siden starten av 1919.

Jeg tenker at det vil være helt naturlig med et annet navn enn Elland Road om vi skulle bygge en ny stadion. Red Bull Road funker helt fint for min del.

auren
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

Josch

Quote from: Asbjørn on June 01, 2024, 15:23:34
Jeg ser for meg motviljen på dette forumet på tidlig sekstitall da den nye manageren insisterte på  å bytte ut klubbens identitet, de blågule draktene, med dette nymotens hvite - bare fordi favorittklubben hans  Real Madrid spilte i hvitt.  :o

Forumisten Den blågule Charles var fra seg i raseri.

Jeg levde ikke da, men Revie fikk suksess med Leeds ikke lenge etterpå. Klubben hadde vel ikke noen stolt historie mht trofeer i den gule drakt, så man visket ikke ut en viktig historie (selv om farge også er historie).
Med Revies suksess rett etterpå så var det nok lettere å akseptere hvitt for fansen.

Radrizzani foreslo vinteren 2018, tror jeg, å bytte klubb-logo i en tid det gikk dårlig sportslig. Det ble ikke godt mottatt. Det måtte skrinlegges.

Jeg tror det må vises sportlig fremgang for at fansens skal akseptere endring av navn, stadion, logo eller farger.

TK20

Quote from: Josch on June 01, 2024, 16:29:24
Radrizzani foreslo vinteren 2018, tror jeg, å bytte klubb-logo i en tid det gikk dårlig sportslig. Det ble ikke godt mottatt. Det måtte skrinlegges.

Ja det var sikkert bare den sportslige tilstanden som gjorde at den kjempeflotte logoen der ikke fikk gjennomslag.

Gordon McUseless

Quote from: morten1966 on June 01, 2024, 10:19:43
Var vel sesongen 07/08 vi hadde Red Kite på trøya med en rød ørn...krise altså ;)
Det er helt riktig det....ja at det er krise altså  :)

Asbjørn

#16
Quote from: Josch on June 01, 2024, 16:29:24
Klubben hadde vel ikke noen stolt historie mht trofeer i den gule drakt, så man visket ikke ut en viktig historie (selv om farge også er historie).


Det ble smått med trofèer i klubbens første 40 år (35 sesonger - krigen stoppet ligaspill 39-46). Men klubben tilbrakte 18 av disse 35 sesongene i toppdivisjonen, seks ganger havnet de på øvre halvdel. Femteplass som det beste, åttende to ganger og niendeplass to ganger. Ellevte èn gang. Bra respektabelt det.

I mellomkrigstiden rykket vi ned to ganger men kom opp igjen på første forsøk.
Såå var vi rimelig medtatt etter 2.verdenskrig (negativ poengrekord i toppdivisjonen (18 poeng på 42 kamper) og brukte ni sesonger på å komme oss opp igjen.

Og hva er suksess, tror nok Manchester U syntes de har hatt mange nitriste sesonger nå inntil de endelig vant et trofè igjen i år. Luton derimot er nok bra fornøyd med siste to sesonger, opprykk i fjor og tilværelse som PL-lag denne seongen....

Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Johnnyj

Dette er noe av det verste som kunne skjedd klubben.
NÅR Red Bull kjøper flere og flere aksjer og får mer makt så blir det vanskelig for meg å fortsette interessen.

Den moderne fotballen har ødelagt så mye allerede. Premier League er et sirkus som ikke er gøy å følge med på. Gigant-konserner og sjeiker har fått kloa i det vi en gang syntes var sjarmerende og spennende. Nå er fotballklubbene blitt redusert til små brikker i markedsstrategier.

De som tror at det stopper ved sponsor på drakta er naive.
Bare det å bytte navn på Elland Road, som noen her forbausende nok vil akseptere.. det er så skammelig og provoserende at jeg nesten ikke har ord.
Når klubber som Luton og Ipswich presterer å rykke opp, så skal det være mulig for oss også, selv uten innsprøytning av blodpenger fra energidrikk-haiene   >:(

Jeg har omsider klart å svelge tapet i playoff-finalen, men jeg blir mer og mer forbanna destod mer jeg tenker på denne nyheten.
Fy faen, Radrizzani at du klarte å selge klubben til disse amerikanerene, som kun tenker på penger og profitt. Hvem har glemt at de prøvde å bytte logoen til en stygg variant av The Leeds Salute? Dette er en enorm skandale, og jeg føler med frykt med på fortsettelsen.

Josch

Quote from: Johnnyj on June 03, 2024, 20:19:00
Dette er noe av det verste som kunne skjedd klubben.
NÅR Red Bull kjøper flere og flere aksjer og får mer makt så blir det vanskelig for meg å fortsette interessen.

Den moderne fotballen har ødelagt så mye allerede. Premier League er et sirkus som ikke er gøy å følge med på. Gigant-konserner og sjeiker har fått kloa i det vi en gang syntes var sjarmerende og spennende. Nå er fotballklubbene blitt redusert til små brikker i markedsstrategier.

De som tror at det stopper ved sponsor på drakta er naive.
Bare det å bytte navn på Elland Road, som noen her forbausende nok vil akseptere.. det er så skammelig og provoserende at jeg nesten ikke har ord.
Når klubber som Luton og Ipswich presterer å rykke opp, så skal det være mulig for oss også, selv uten innsprøytning av blodpenger fra energidrikk-haiene   >:(

Jeg har omsider klart å svelge tapet i playoff-finalen, men jeg blir mer og mer forbanna destod mer jeg tenker på denne nyheten.
Fy faen, Radrizzani at du klarte å selge klubben til disse amerikanerene, som kun tenker på penger og profitt. Hvem har glemt at de prøvde å bytte logoen til en stygg variant av The Leeds Salute? Dette er en enorm skandale, og jeg føler med frykt med på fortsettelsen.

Jeg tror Radrizzani ville solgt til noen som noen Leeds-fans ikke hadde likt uansett. Og som igjen ville søkt etter nye investorer,  som skjer akkurat nå.

Radrizzanis planer i oktober 2019 for en ny stor investor var disse tre:

"The option of Qatar Sports Investments and Nasser - first of all they are friends, we have had a good relationship for a long time."

"The second is based in America, he's a big fan of Leeds United since he was a child, and I like that."

"Another one is the owner of an Italian club. With another club you can create synergy to be more competitive and to target the Premier League - we could maybe get a loan to increase the quality of the team."

Nå endte det opp med mer 49ers, som eide 10% den gang. QSI eller andre amerikanere ville ikke vært noe mer riktig enn noe annet.

Det finnes ikke "rene" investorer i fotballen lenger. Man trenger penger, og da må man velge "blodpenger" eller la vær å kjempe blant de beste.


Russel_Doig

Quote from: Johnnyj on June 03, 2024, 20:19:00
Dette er noe av det verste som kunne skjedd klubben.
NÅR Red Bull kjøper flere og flere aksjer og får mer makt så blir det vanskelig for meg å fortsette interessen.

Den moderne fotballen har ødelagt så mye allerede. Premier League er et sirkus som ikke er gøy å følge med på. Gigant-konserner og sjeiker har fått kloa i det vi en gang syntes var sjarmerende og spennende. Nå er fotballklubbene blitt redusert til små brikker i markedsstrategier.

De som tror at det stopper ved sponsor på drakta er naive.
Bare det å bytte navn på Elland Road, som noen her forbausende nok vil akseptere.. det er så skammelig og provoserende at jeg nesten ikke har ord.
Når klubber som Luton og Ipswich presterer å rykke opp, så skal det være mulig for oss også, selv uten innsprøytning av blodpenger fra energidrikk-haiene   >:(

Jeg har omsider klart å svelge tapet i playoff-finalen, men jeg blir mer og mer forbanna destod mer jeg tenker på denne nyheten.
Fy faen, Radrizzani at du klarte å selge klubben til disse amerikanerene, som kun tenker på penger og profitt. Hvem har glemt at de prøvde å bytte logoen til en stygg variant av The Leeds Salute? Dette er en enorm skandale, og jeg føler med frykt med på fortsettelsen.

For en sulteforet Leeds supporter er dette langt i fra en skandale. Vi må følge med i tiden. Dette blir bra.


Blank_File

#21
Quote from: Kontakinte on June 04, 2024, 10:09:58
https://lufctrust.com/article/trust-response-on-red-bull-partnership-with-leeds-united

Takk for denne.

Av spørsmålene som ikke ble besvart, er det vel kun det ene jeg er litt skeptisk til. Q: If the stake is a small percentage, does this allow for a larger stake to be taken in the future?

Samtidig så er jo dette besvart i de andre spørsmålene:

- Do Red Bull intend to increase their stake in the future?
A: Red Bull is happy being a minority investor, and is committed to the vision and the leadership of 49ers Enterprises. When 49ers Enterprises purchased a minority stake several years ago, there was an option for the 49ers to take over from Andrea included from the start. No option like this exists for Red Bull and the 49ers remain fully committed to the club.


- If they don't want to take control of the club, why are Red Bull investing, considering their current model?
A: This is the first time they are investing in an English football team, and that's because Red Bull is committed to a bright future for Leeds United. They could have supported any other club, but they have had an abiding interest in Leeds for years, as supporters know. They want to be a part of helping this club reach its full potential, and they share the 49ers vision for how to get there.


Jeg er ikke naiv på dette, beliv ju mi. Jeg tror også at dette bare er første steg av mange. 49ers og Red Bulls er begge ute etter å tjene penger på å drive fotballklubb. For meg er det helt greit, så lenge de er vanlige kapitalister og folk som ikke primært har skodd seg på andres ulykke. Leeds er likevel ikke helt som andre klubber Red Bulls har kjøpt. Salzburg var først ute om jeg har lest dette rett, men her oppfatter jeg det også som at Red Bulls brant seg og de klubbene de har kjøpt i etterkant har ikke en historie og merkenavn som Leeds United. Vi er en verdenskjent sovende gigant. Det er ingen garanti mot Red Bulls vampyrvirksomhet, men jeg tror at de også forstår at de møter en helt annen type motstand fra fans i England enn andre steder de har vært.

Vi går noen spennende år i møte, og jeg tror ikke det blir på samme måte som de siste 20. Selv regner jeg denne investeringen som starten på ny æra. Jeg er "bare" 39 år gammel, så en slags mellommann mellom gammelt og ungt. Jeg er foreløpig usikker på hva dette vil gjøre med mitt engasjement, men 10 og 12-åringene mine syns dette var det kuleste som kunne skjedd med Leeds. Og vi blir vel nødt til å tenke litt på det også?

Josch

Er det noen her som vet hvilken makt fansen har til å blokkere evt endringer i Leeds som RB eller andre eiere plutselig skulle finne på? Er det kun dialog og protester eller har fansen møter med klubben.?  Jeg er litt blank her.

I Tyskland kan representanter for fansen stemme over noen viktige beslutninger, tydeligvis. Men det hjalp ikke mot Red Bull.

Her er metoden som ble brukt i Leipzig for å kuppe fansen. Ellers interessant artikkel om forvandlingen av klubben.:

"DFB laws state German clubs must operate on a "50+1" rule, meaning members - essentially fans - own the majority of shares and can influence decisions such as ticket prices.

Rivals feel RB Leipzig exploited the system by having just 17 members with voting rights - most are directly linked to Red Bull - and got around a law stating teams must not be named after sponsors by officially calling the club RasenBallsport Leipzig, which translates as LawnBallsport Leipzig."


https://www.bbc.com/sport/football/51475532





baste

Forstår ikke helt at folk er så negativ til Red Bull som sponsor, Leeds trenger penger inn. Så vidt jeg ser, så er dette en av de største avtalene i Championship.
Salg av ett par av spillere som har vært på lån, vil rette opp i røde tall.

Bare å gruglede seg til resten av silly season  :)


https://motleedsnews.com/exclusives/leeds-united-secure-biggest-sponsorship-deal-in-efl-history-with-red-bull-investment/

NT


Ref innspillet fra BlankFile over - om hvordan ungene dine reagerer på RedBull  + innlegget fra Leedslife 31 mai ( tråd økonomisk hverdag) er veldig illustrerende for de nye tanker. Nå er jeg over 60 og har heldigvis vært så heldig å være med på en lang reise med ups&downs, en reise som også har hatt stor utvikling underveis.  Så vil jeg mene at Leeds har vært en klubb som på disse 50 år har klart å holde på en identitet, hvilket også gjør den som ett unikt objekt for RedBull og andre. Er helt enig med de som skriver at disse kyniske topp-selskap også vet å balansere på å utnytte den standing som klubben har og har nok definitivt lest historien og fått med seg de som trodde at ting kunne endres, ( eksemplifisert med smartingen som ville ha Cardiff i røde drakter ). Det er en forskjell på å utvikle, eller å endre

Har også lyst til å legge til ett innspill fra innsiden av klubben, da tilfeldighetene ville ha det til at jeg var i byen sist uke og hadde lunch med venner som jobber her. De er veldig happy med løsningen og ser det som a real boost og motivasjon. Som de sier, på sett og vis er vi på max av hva vi kan få til med dagens ressurser og ikke minst intern kompetanse. Det trengs ny moderne knowhow inn for å ta dette til de attraktive nivåer. Leeds er en klubb mange ser som stort potensiale, ikke overaskende har det vært ulike beilere på porten, men den set up som nå seiler frem omfavnes genuint på innsiden.  Ett trekk som dras frem er at man nå går inn i en periode med mer mulighet for handlekraft, enn begrensninger som det forrige lederskap både overtok og lagde for seg selv.

Så i mine øyne er vi på vei inn i en spennede moderne tidsalder.  Bak oss ligger en solid forankret historie, 15 år i skikkelig uføre, og en unik periode med Radz, Bielsa og Orta som til tross for sine feil fikk denne skuta på bra kurs igjen. Nå er det moderne lederskap i regi og en reflektert erfaren Daniel Farke som sjef for troppen. Rett folk i rett tid - akkurat der vi er nå.  Onsd 26 juni kommer terminlisten !!

Johnnyj

[
Quote from: baste on June 04, 2024, 22:50:20
Forstår ikke helt at folk er så negativ til Red Bull som sponsor, Leeds trenger penger inn. Så vidt jeg ser, så er dette en av de største avtalene i Championship.
Salg av ett par av spillere som har vært på lån, vil rette opp i røde tall.

Bare å gruglede seg til resten av silly season  :)


https://motleedsnews.com/exclusives/leeds-united-secure-biggest-sponsorship-deal-in-efl-history-with-red-bull-investment/

Quote from: baste on June 04, 2024, 22:50:20
Forstår ikke helt at folk er så negativ til Red Bull som sponsor, Leeds trenger penger inn. Så vidt jeg ser, så er dette en av de største avtalene i Championship.
Salg av ett par av spillere som har vært på lån, vil rette opp i røde tall.

Bare å gruglede seg til resten av silly season  :)


https://motleedsnews.com/exclusives/leeds-united-secure-biggest-sponsorship-deal-in-efl-history-with-red-bull-investment/
Les deg gjerne opp om historien til Austria Salzburg og hvordan Red Bull strippet klubben for all sin identitet. Vi er genuint redde for at historien vll gjenta seg. Hvis argumentet i mot er at vi trenger et par nye spillere og flinke personer i administrasjonen så er det en latterlig unnskylding å se tilbake på den dagen vi spiller med røde shortser og har Red Bull-emblem.

For hva skjer den dagen 49'ers trekker seg ut av klubben? Da er sjansen stor for at Red Bull blir de nye majoritetsholderne, og da har de all mulighet til å endre hva de vil med klubben. Protester fra supportere har aldri satt en stopper for dem.

Det er tydeligvis opplest og vedtatt at det er den yngste generasjonen som er mest positive, fordi de har spilt med RB Leipzig på PlayStation. Det blir brukt som et argument at dere som også er av den eldre generasjonen også er på den positive siden.
Men det er et tankekors at det er de eldre som tjener mest på dette. Det er de som åpenbart er mest sulteforet på kortsiktig suksess, fordi de antakeligvis ikke lever lenge nok til å se klubben bli en ren Red Bull-markedsføringskampanje.

Forfriskende å høre den nye Square Ball der de er mer nyanserte og diskuterer de potensielle negative konsekvensene. Dere som er godtronde til at Red Bull har ærlige hensikter bør sjekke ut den episoden
https://youtu.be/KA8irm-0l-g?si=HpwxenxPs44z3scU

Blank_File

#26
Quote
Les deg gjerne opp om historien til Austria Salzburg og hvordan Red Bull strippet klubben for all sin identitet. Vi er genuint redde for at historien vll gjenta seg. Hvis argumentet i mot er at vi trenger et par nye spillere og flinke personer i administrasjonen så er det en latterlig unnskylding å se tilbake på den dagen vi spiller med røde shortser og har Red Bull-emblem.

For hva skjer den dagen 49'ers trekker seg ut av klubben? Da er sjansen stor for at Red Bull blir de nye majoritetsholderne, og da har de all mulighet til å endre hva de vil med klubben. Protester fra supportere har aldri satt en stopper for dem.

Det er tydeligvis opplest og vedtatt at det er den yngste generasjonen som er mest positive, fordi de har spilt med RB Leipzig på PlayStation. Det blir brukt som et argument at dere som også er av den eldre generasjonen også er på den positive siden.
Men det er et tankekors at det er de eldre som tjener mest på dette. Det er de som åpenbart er mest sulteforet på kortsiktig suksess, fordi de antakeligvis ikke lever lenge nok til å se klubben bli en ren Red Bull-markedsføringskampanje.

Forfriskende å høre den nye Square Ball der de er mer nyanserte og diskuterer de potensielle negative konsekvensene. Dere som er godtronde til at Red Bull har ærlige hensikter bør sjekke ut den episoden
https://youtu.be/KA8irm-0l-g?si=HpwxenxPs44z3scU

Det er ikke sikkert du siktet til meg, for jeg skrev innledningsvis at jeg er ikke naiv i forhold til dette. Jeg har hørt podcasten, og jeg er enig. Jeg vet hva som mest sannsynligvis kommer. Jeg var, som de beskrev i podcasten også, bare glad for at nå ser vi ut til å være i en stabil situasjon og derfor har ikke jeg grått så fælt over den tapte finalen. Så kom Red Bull på banen og vi går antagelig inn i en ny æra.

Der jeg syns du bommer er hvor relevant den neste generasjonen er. Hvis ikke det er et argument at de unge forblir interessert i klubben, så vet jeg ikke hva som er et argument. Fortell meg gjerne om hvordan du ble Leeds-supporter? Det var ikke tilfeldigvis fordi Leeds var "best" på det tidspunktet, hadde profilerte spillere og ble vist ganske ofte på TV? Jeg har i alle fall til gode å høre om noe annet med generasjonen på 60+, men det finnes alltid unntak.

Vi er mange som er født på 80-tallet og etterpå, som har fått stadfestet vårt forhold til både spillere og klubber ved hjelp av spill og andre ting enn å se på tippekampen. Det er sneversynt å se ned på de unge fordi de ble kjent med noe gjennom FIFA på Playstation. Der lærer de fotballhistorie og der blir de kjent med klubber, logoer og ligaer. Hvis ikke Leeds hadde eksistert i populærkulturen, så hadde vi knapt hatt noen tilvekst av supportere. Det er klart at det har mye å si at de unge ser Red Bull Leipzig har blitt en stor fotballklubb.

Jeg er sørlending og har et like brennende forhold til IK Start, som til Leeds. Men der jeg vokste opp med Totto og Myggen i Brede Skistads fantastiske regi, er nå klubben redusert til en vits totalt uten eksponering (hvis de ikke da glemmer å slå på varmekablene). Ungene er for små til de andre små glimtene vi har hatt siden den tid også. De vet bare at Christian Bolaños var innom Start (fordi de har sett han i VM). Tom Nordlie og sølvsesongen vet de heller ingenting om. Det har vært vanvittig mye vanskeligere å få de til å ha noe engasjement der, selv om vi stadig går på kamp. Men både Crysensio Summerville og Archie Gray fikk "årets spiller kort" på FIFA. DET får de med seg!

Jada, det er kult å holde med en bakgårdsklubb nedover i divisjonene. Det er faktisk noe jeg oppriktig mener, selv om det høres ut som ironi. Men bærekraftig er det ikke. Leeds kan ikke forbli den klubben de er nå uten ordentlige investeringer. Det snakkes mye om arven vår. Ønsker å utfordre dere som er kritiske litt på hva det vil si for fremtiden også. Vi er alle her på dette forumet pga tidligere suksesser.

For min del tenker jeg ofte på Manic Street Preachers linje, "If you tolerate this, then your children will be next". Red Bull balanserer på en hårfin grense, som jeg ser for meg de kan komme til å tråkke over. Jeg spyr hvis vi blir hetende Red Bull Leeds og må spille i rødt. Likevel håper jeg på at de har respekt nok for oss til at de ikke gjør som med Salzburg. Jeg forstår ikke helt at de kan ha så mye å tjene på det, når vi er en såpass stor aktør i utgangspunktet, men det gir jo selvsagt enda mer PR. Red Bull er et stort, kapitalistisk selskap, som selvsagt har svin på skogen om man ser etter det, men som likevel har tjent pengene sine på "ærlig" vis ved å utnytte markedskreftene. Og de vet bedre enn de fleste, hva som skal til for å drive en suksessfull sportsklubb. For meg er forskjellen på det, og å bli eid av arabere eller russere, som (i mine øyne) har uærlige hensikter og som vil leke seg, gigantisk!